Johnny
Kraaykamp
speelt
g King Lear
VAR A-Visie valt
orlopig uiteen
vo
r/wl WïöiMnöm
toegelich
VOLGEND SEIZOEN:
In afwachting reorganisatie
FRËDËRÏCA VöW
ZELDZAAM MOOIE STEM
1978DONDERDAG 23 NOVEMBER 1978
Johnny Kraaykamp: hoofdrol
het RO-theater
HILVERSUM (GPD) - Tussen de vakbonden, bestuur en
directie van de VARA, Ombudsman Frits Bom, VARA-
Visie-hoofredacteur Hans Jacobs en VARA-Visie-ad-
junct-hoofdredacteur Harry Prins is woensdagmiddag
een voorlopige opheffing van VARA Visie overeengeko
men.
RA, liet het personeel van de
NOS-televisie de VARA weten
dat De Troye bij de NOS onmis
baar werd geacht.
ENSCHEDE/ROTTER
DAM - Johnny Kraay
kamp sr. gaat het volgend
jaar King Lear spelen.
Voor menigeen die in Kraaykamp
niet meer ziet dan een gekke ko
mediant die net goed genoeg is
voor een tv-sketchje, zal dat als
een grap klinken, maar het is vol
komen serieus. Kraaykamp is
geëngageerd door het RO Thea
ter, het Rotterdams gezelschap,
dat na een moeilijk begin sinds
enkele jaren een opmerkelijke
bloei beleeft onder de regiebe
moeienissen van de Belg Franz
Marijnen. Waar het gros van de
Nederlandse toneelgezelschap
pen zijn heil zoekt bij diepe, in
houdelijke analyses en strenge
vormgevingheeft het RO Theater
directe emoties en een uitbundige
vormgeving als uitgangspunt ge
kozen.
In afwachting van de definitieve
reorganisatie van de VARA-tele-
visiedienst is de afdeling actuele
informatie, tot nu toe geleid door
Hans Jacobs, opgesplitst in vier
rubrieken. Elke rubriek is directe
verantwoording verschuldigd
aan de televisiedirectie.
In de praktijk betekent dit dat het
VARA-bestuur Hans Jacobs
weliswaar niet officieel, maar wel
tussen de regels door, een deel
van zijn verantwoordelijkheden
heeft ontnomen. Volgens de oude
VARA-Visie-formule was Jacobs
verantwoordelijk voor zowel de
actualiteiten als de actuele do-
cumentaires, het Ombudsman-
programma, de sport en Haagse
I Kringen. In de nieuwe opzet be-
I houdt Jacobs Haagse Kringen en
de actualiteitenrubriek, die de
1 naam. VARA Visie blijft dra-
j gen.
Het Ombudsman-programma
komt onder verantwoordelijk
heid van Frits Bom te staan, ter
wijl Harry Prins de actuele do
cumentaires onder zijn hoede
krijgt en bovendien verantwoor
delijk wordt voor de coördinatie
van de diverse rubrieken. Opzet
van deze constructie, die aange
dragen is door de vakbonden
maar al geruime tijd binnen de
VARA circuleerde, is een conti-
nuiteit van het programma te
waarborgen zonder Harry Prins
en Frits Bom ondergeschikt te
maken aan Hans Jacobs.
Jan de Troye
De problemen die het dagelijks be
stuur van de VARA met de reor
ganisatie van de televisiedienst
heeft, zijn aanleiding geweest om
de voormalige omroepsecretaris
ADVERTENTIE
Jan de Troye te vragen tijd vrij te
maken voor de VARA. Drie jaar
gereden werd De Troye gekozen
tot programmacommissaris tele
visie van de NOS. Do Troye heeft
zich bereid verklaard het be-
stuurswerk bij de VARA voor èèn
dag in de week te hervatten. Dat
betekent dat zijn opvolger, de
huidige omroepsecretaris Her
man van Wijk, zich intensiever
met de reorganisatieperikelen
kan gaan bezighouden.
Hoe lang De Troye zijn tijd tussen
de NOS en de VARA zal moeten
verdelen is nog niet te voorzien.
In juni, ten tijde van het Om
budsman-conflict tussen bestuur
en verenigingsraad van de VA-
Commissie onderzoekt zakelijke
belangen bij omroepen
HILVERSUM (ANP) - De regeringscommissaris voor de omroep heeft op
verzoek van de minister van CRM een commissie ad hoe ingesteld die
moet nagaan welke mogelijkheden er zijn om paal en perk te stellen aan
de invloed, die commerciële neven-activiteiten van omroepmedewerkers
presentatoren en samenstellers van radio- en telvisieprogramma's)
kunnen hebben op de programma's.
De commissie, die de naam "Commissie belangenverstrengeling omroep
medewerkers" heeft gekregen, staat onder voorzitterschap van prof. mr
A. D. Belinfante.
De commissie zal nagaan welke regelingen en gedragslijnen erop dit punt
bestaan bij de zendgemachtigden, of de bestaande situatie leemten bevat
en zo ja, welke aanbevelingen zij kan doen om een meer doeltreffende
regeling ter voorkoming van ongewenste belangenverstrengeling te be
vorderen.
Astroloog Jack Chanduen MiesBouwman waren gisteren in Laren aanwezig bij de presentatie van 12 LP'i
alle astrologische aspecten van de dierenriem belichten. Mies Bouwman interviewt bekende Nederlanders
waarna Chandu zijn visie op het vraaggesprek geeft. Op de andere kant van elke plaat wordt het corresponde
rende dierenriemteken besproken
Een statig procuratie
houder
pakt een typiste bij de
schouder
AMSTERDAM - In een tijdsbestek
van enkele jaren is de Ameri
kaanse mezzo-sopraan Frederica
von Stade uitgegroeid tot een van
de meest gevraagde en meest ge
vierde zangeressen van het inter
nationale concert- en opè ral even.
Het operatheater, waar zij tot nu
toe haar grootste successen heeft
geboekt, heeft zij echter voor een
jaar de rug toegekeerd en gedu
rende die periode moeten haar
vele bewonderaars het stellen
met haar grammofoonplaten en
een internationale concerttour
nee, die haar gisteravond ook
naar het Concertgebouw in Am
sterdam bracht.
Alle indrukken, die bij haar vorige,
bezoeken aan Nederland waren
gedaan, werden daar nog eens
bevestigd: Von Stade beschikt
over een zeldzaam mooie stem,
een sublieme ademtechniek, de
gave om de moeilijkste colora-
tuurpassagestotin cle perfectie te
beheersen en een zesde zintuig
voor het Franse repertoire. Haar
behandeling van liederen van
Liszt, Debussy en Canteloube in
het gedeelte na de pauze was
daardoor even indrukwekkend
als haar virtuoze weergave van
een bravouraria uit Rossini's La
Cenerentola voor de pauze. Het
zelfde geldt voor haar toegiften,
aria's van Mozart en Offenbach
en een lied van Hall. Minder over
tuigend was het eerste deel van
het recital met twee liederen van
Dowland, een aria van Handel en
de Lieder eines fahrenden Ge
sellen van Mahler. Voor de aria
van Handel zou een stem met een
breder timbre beter zijn geweest,
voor Dowland was haar voor
dracht te romantisch en de Mah-
ler-cyclus ligt eenvoudig buiten
haar terrein en miste daardoor
elke zeggingskracht.
Wat overbleef was het schitterende
stemmateriaal en bewust of on
bewust werd dit element dan ook
door Von Stade sterk geaccen
tueerd, Te sterk zelfs, want haar
voortdurend koketteren met het
contrast tussen stralend fortissi
mo en ragfijn pianissimo leidde
Dat heeft al spectaculaire voorstel
lingen als „Het Liefdesconcilie",
„Het tehuis van Labdacis", „Dui
zend en één nacht" en ,,'t Balkon"
opgeleverd. Bovendien heeft
Franz Marijnen een aantal ac
teurs die tot dan toe onopvallend
in de marge meeliepen de kans
gegeven zich te ontplooien. Loe
Landré en Jerome Reehuis bij
voorbeeld. Het contracteren van
een man als Johnny Kraaykamp
sr, een theatraal talent dat zeer
hoog wordt geschat, maar dat
nooit veel echte kansen heeft ge
had, ligt dus in de lijn van dit RO
Theater.
Toch was er buitenlandse hulp en
inzicht voor nodig om zover te
komen. Kraaykamp is namelijk
uitverkoren door twee Oostduit-
se regisseurs die King Lear vol
gend jaar in Rotterdam gaan ens
ceneren. Het is het duo Manfred
Karge en Matthias Langhoff, dat
in de traditie van Bertold Brechf
sinds 1961 sterk vernieuwend is
bezig geweest met de theater
kunst. Eerst bij het Berliner En
semble en sinds 1969 bij de
Volksbuhne. Franz Marijnen zelf,
in geheel Europa gewaardeerd en
gezocht regisseur, heeft het twee
tal gecontracteerd om King Lear
vorm te geven.
Karge en Langhoff zijn onlangs
enige tijd in ons land geweest om
de mogelijkheden te onderzoe
ken en de sfeer te proeven. Daar
bij zijn zij op Kraaykamp gestuit
en hebben zij zijn grote talent on
derkend. Het gevolg is dat John
ny Kraaykamp niet alleen King
Lear zal spelen, maar bovendien
nog enkele belangrijke rollen zal
vervullen in andere stukken die
het RO Theater in het seizoen
1979-'80 in produktie zal ne-
Voor Johnny Kraaykamp komt de
ze gebeurtenis op een zeer geluk
kig moment. Vorig jaar heeft hij
zich op het gladde ijs van de vrije
produktie in blijspelen begeven.
Door een ongelukkige zakelijke
en programmatische begeleiding
is het stuk dat hij toen speelde,
„De verlegen versierder", een fi
nanciële ramp geworden, die
slechts kon worden ingedamd
door het stuk aan de televisie te
verkopen. Vorige maand is het
uitgezonden. Hoewel het geen
sterk stuk is, muntte Kraaykamp
sr. erin uit door het speelse ge
mak waarmee hij de hele onbe
holpen constructie onder het
vloerkleed veegde.
Het zal die kwaliteit van deze acteur
zijn die de Oostduitse regisseurs
tot hun keuze bracht. Hun werk
in hun vaderland kenmerkt, zich
door nieuwe speelvormen
(waarmee ze in Rotterdam dus
ook aan het goede adres zijn) en
door een grote inbreng van de
spelersgroep. Karge en Langhoff
hebben veel ervaring met het
bewerken van klassieken tot de
epische, het nuchter kritisch
denken stimulerende vorm
waaraan zij de voorkeur geven. In
Berlijn regisseerden zij behalve
een flink aantal Brechtstukken
ook Shakespeare's Othello, 'Die
Rauber' van Schiller en 'Die Wil-
dente' van Ibsen. Ook buiten
Oost-Duitsland deden Karge en
Langhoff enkele belangrijke re
gies, zoals 'Burger Schippel' in
Helsinki, 'Der Wald' van
Ostrowski in Zurich, Kleists
'Prinz von Homburg' in Ham
burg en Aischylos' 'Promotheus'
in Genève.
ADVERTENTIE
de aandacht soms meer van de
muziek af dan het daarvan in
dienst stond. Tot haar verdedi
ging moet echter gezegd worden
dat zij de omstandigheden niet
mee had. Een dergelijk recital
hoort plaats te vinden in de Klei
ne Zaal die de sfeer van de meeste
liederen nu eenmaal veel beter
uit laat komen dan de enorme
ruimte van de Grote Zaal, zeker
als de opkomst van het publiek
niet optimaal is.
3ovendien had zij het met haar be
geleider Martin Kalz ook niet be
paald getroffen. Als parodie op de
traditionele begeleider zou zijn
optreden zeer zeker geslaagd ge
noemd kunnen worden, maar het
vervelende was dat hij serieus
genomen moest worden. Onbe
grijpelijk dat zangeressen van dit
kaliber genoegen nemen met een
pianist die wel een hele show op
voert met zijn irritante manier
tjes, maar intussen ieder begin
van sfeer genadeloos op de toet-
PAUL KORENHOF
NEDERLAND 1
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Paspoort voor Turken (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Barbapapa (VARA)
19.05 - 2voor 12, kwis (VARA)
19.45 - Rockford files (VARA)
20.35 - De werkelijkheid van de media (2) (VARA)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Den Haag vandaag (NOS)
22.10 - De Kazakken, documentaire film (NOS)
23.05 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.40 - Voorlichting "Meten met één maat" (TELEAC')
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - De astronautjes (AVRO)
19.05 - AVRO's Toppop (AVRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Wie betaalt de veerman? (slot) (AVRO)
22.10 - Televizier Magazine (AVRO)
23.00 - Journaal (NOS)
DUITSE TV
DONDERDAG 23 NOV
DUITSLAND I WDK;
18.00 Progr.inform. Aansl. Kabaret-
progr. 18.15 Tennis lieber als Kano-
nen, tv-serie. 19.15 Aktual. 19.45
Amus.progr. 20.00 Journ. 20.15 Ak-
tuele docum. 21.00 Amus.progr.
21.45 Kwis. 22.30 Aktual. 23.00 Die
schone Marianne: Das Findelkind,
tv-spel. Die falsche Marianne, tv-
spel. 23.50 Journ.
DUITSLAND II
18.20 Klager und Beklagte, tv-serie.
19.00 Journ. 19.30 Amus.progr. 21.00
Aktual. 21.20 Inform, progr. 22.20
nur noch die Halfte wert, do
cum. speelfilm. 0.20 Journ.
DUITSLAND III WDR
18.00 Kleuterprogr. 18.30 TV-kursus
Geschiedenis. 19.00 Jongerenprogr.
19.45 Journal 3. 20.00 Journ. 20.15
Der Mann mit dem Beil (The hatchet
man), speelfilm. 21.25 Inform, progr.
21.55 Filmportret. ca. 22.55
Journ.
BELGISCHE TV
DONDERDAG 23 NOV
BELGIË VLAAMS
*1ED. 1
18.00 Kinderprogr. 18.15 Jongeren
progr. 18.40 Little Vic, het renpaard,
jeugdserie. 19.00 Sport. 19.30 Ver-
keerstips. 19.35 Meded. en Morgen.
19.45 Journ. 20.10 Poppenshow.
20.35 Panorama. 21.00 Standpunten.
21.20 Filmmagazine. 22.10
NED. 2 20.10 King, tv-
serie. 21.05 Inform, serie. 21.25
Klass. muziek.
De NOS-televisie zal vanavond speciale aandacht wijden aan de
cineast Joris Iveris, die dan 80 jaar is geworden en bovendien 50
jaar cineast is.
Men zal de door Ivens en zijn vrouw Marcelline Loridan gemaakte
korte documentaire "De Kazakken", een ruitervolk in het uitge
strekte grensgebied tussen China en Siberië, vertonen.
Voorts wordt een reportage uitgezonden rond de recente gebeurte
nissen met betrekki ng tot het jubileum van Ivens, die onder meer uit
handen van minister De Koning de Dick Scherpenzeel-prijs heeft
gekregen.
Voorts maakt Cees van Ede met de cineast een rondgang over de
tentoonstelling, die door het filmmuseum in Amsterdam over het
werk van Ivens wordt gehouden. Daarbij zal Ivens vertellen over de
beginjaren van zijn carrière en over het ontstaan van zijn vaak
politieke documentaires, die hem wereldberoemd hebben gemaakt
(Nederland 1, 22.10 uur).
De Colombiaanse televisiekijker en krantelezer weet evenveel
waarschijnlijk zelfs minder van de problemen die het Zuidameri-
kaanse continent teisteren dan de gemiddelde Europeaan. Dat is de
reden dat het tweede deel van de documentaire 'De werkelijkheid
van de media' van de VARA en de NOVIB de structuur van de pers,
radio en televisie in het Zuidamerikaanse koffieland tot onderwerp
heeftColombia is gekozen omdat er .ondanks de onderdrukking die
er vooral op economisch gebied plaatsvindtnog een redelijke mate
van persvrijheid te vinden is. (Ned 1,20.35 uur).
In de telvisie-actualiteitenrubriek Televizier Magazine van de
AVRO wordt vanavond uitgebreid aandacht besteed aan de ge
beurtenissen in Guyana rond de sekte in Jonestown'. Fons van Wes-
terloo heeft gesprekken gevoerd met overlevenden en familieleden
van omgekomen sekteleden. Men heeft voorts een eigen reportage uit
Iran over de achtergronden van het verzet tegeri de sjah (Ned 2
22.10 uur).
DONDERDAG 23 NOV
HILVERSUM I
NCRV: 18.00 (S) De kerk vandaag.
PP: 18.19 Uitz. van DS'70. NCRV:
18.30 Nws. 18.41 (S) De wereld zingt
Gods lof. 19.35 (S) Leger des Heils-
kwartier. 19.50 Je kunt het geloven
of niet. 20.00 (S) Draaischijf. 21.20
Een, twee, uit de maat, inform,
progr. 21.40 Bij de tijd, inform,
progr. 22.00 Rondom het woord.
22.25 Zojuist verschenen, literair
progr. 22.30 Nws. 22.40 Politiek
weekoverz. 22.50 (S) Klass. liederen.
23.30 (S) Muziek van eigen tijd. 23.55
HILVERSUM II
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 AVRO's
Radiojoum. IKON: 18.30 Kleur.
AVRO: 19.00 Aspecten, cult.
ziek voor orkest met koor. 21.45
Dombey en Zoon, hoorspelserie.
22.30 Klass. liederen.) NOS: 23.00 (S)
Met het oog op morgen. 23.55
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De vacaturebank. 17.10
(S) Avondspits. TROS: 19.02 (S) Pos
ter. 20.02 (S) Ferry Maat's Soul
Show. 22.02 (S) Sesjun. 23.02 (S) LP
Top-20. 0.02 (S) De Hugo van Gelde
ren ^Show. 1.02 (S) De Nacht-
VRIJDAG 24 NOV.
HILVERSUM I
KRO: 07,00 Nws. 07.02 Het levende
woord. 07.09 (S) Even na zevenen
lichte muz. (07.30 Nws. 07.41 Echo).
08.30 Nws. 08.36 Gym. voor de
vrouw. 08.45 (S) Gevar. progr. (10.30
Nws.). 11.00 (S) Zuid-Nederlandse
ontmoetingen, gesprekken. 12.00 (S)
Gevar. progr. (12.26 Meded. 12.30
Nws. 12.41 Echo). 14.00 (S) Gevar.
progr. (15.30 Nws.) 16.00 (S) Spreek-
HILVERSUM II
wijde muz. 07.54 Op de man af. 08700
Nws. 08.11 Hier en nu. 08.25 Van
daag... vrijdag, gevar. progr. 09.00
Politiek en samenleving. NOS: 09,10
Spiegel van Belgie, inform, progr.
09.35 Waterst. 09.40 Schoolradio.
10.00 De Taaishow. 10.30 NOS-Jazz-
portret. 11.00 Nws. 11.03 Meer over
minder. 12,30 Rechtoprecht.
OVERHEIDSVOORLICHTING:
12.49 Uitz. voor de landb. NOS: 13.00
Nws. NCRV: 13.11 Hier en nu. NOS:,
13.30 Vonken onder de as. 13.45 On
der de groene linde.. 14.00 Kijk op de
Communistische wereld. 14.45 Kijk
op West-Europa. 15.00 Verhaal. 15.30
Zoeklicht op Nederland, reg. progr
(16.00 Nws.) 17.00 (S) Welingelichte
kringen. 17.45 (S) Embargo. 17.55
Meded.
HILVERSUM III
EO: 7.02 (S) Ronduit op drie. 8.03 (S)
EO-metterdaad. 8.05 (S) Tijdsein.
9.03 (S) De muzikale fruitmand.
10.03 (S) Te elfder ure. TROS: 11 03
(S) Polderpopparade. 12.03 (S) Ne
derlandstalige top tien en kwiswijs.
NCRV: 13.30 (S) Peter Blom. 15.03
(S) Elpee pop. NOS: 16.03 (S) Natio
nale Hitparade.
HILVERSUM IV
NOS: 7.00 Nws. 7.02 Vroeg Klassiek.
9.00 Nws. 9.02 Muziek uit de midde
leeuwen en Renaissance. 9.30 (S)
Vrijdagmorgenconcert om 9.30 As-
pekten van de Kamermuziek; 10.00
Klass. en moderne orkestmuz.; 12.00
Pianoreeial: klass. en moderne muz.
EO: 13.00 (S) Klankspiegel. 14.00
Nws. 14.02 (S) Op de vleugelen van
het lied. 14.20(S)Sefert'Hillim. 14.45
(S) Woord der waarheid. VPRO:
15.00-17.00 Muziek op vier.