„Op zoek naar Tar"
Pracht kerellichtvoetig stuk
MAANDAG 20 NOVEMBER 1978
VARIA
Weet u wat ik geloof? Dat die hele
Sint-Nicolaascultus één grote
samenzwering is. En dan niet
van de middenstand tegen de
onnozele kinderen, maar van
de kinderen tegen hun ouders
en de volivassenen in het alge
meen. Wij doen alsof (moet je
het briefje dat Zwarte Piet als
antwoord 's nachts in de schoen
stopt in grappig gebroken Ne
derlands stellen, of is dat ver
foeilijke rassendiscriminatie?),
maar zij doen volgens mij óók
alsof. Wij volwassenen doen
zelfs dubbel alsof: we vestigen
de indruk dat Sinterklaas echt
bestaat, dat zijn Zwarte Pieten
echte zwartjoekers zijn, hoewel
je zelfs in de Bijlmer en de Am
sterdamse trams vergeefs zult
zoeken naar zulke gitzwarte
rijksgenoten, dat de Sint echt
op een schimmel over de daken
rijdt zonder een spoor van ge
knakte televisieantennes achter
te laten, en dat Zwarte Piet echt
door de schoorsteen naar de
schoentjes toe kruipt hoewel de
kachel, zelfs op het steeds vroe
gere tijdstip dat Sinterklaas
Nederland binnenkomt om al
vast de spieren warm te lopen,
al volop brandt. En daarnaast
pretenderen we ook nog tegen
over elkaar, dat het Sint-Nico-
laasfeest een machtig mooie
traditie is die we niet graag
zouden missen, terwijl we drie
kwartier in een snerpende
wind met ons zoontje of doch
tertje, omdat Sinterklaas
daarbinnen op al zijn gemak
ken de kindertjes toespreekt en
een handje geeftterwijl enkele
Zwarte Pieten met prangende
boezems al naar gelang van de
leeftijd van het kind een ca
deautje uit de linkerdoos,' de
middelste doos of de rechter-
doos pakken.
„Dag meisje, hoe heet je?", vraagt
de Sint ik denk: het valt me mee
van die ouwe dat hij haar niet
voor een jongetje aanziet).
,f>ara", zegt Sara nauwelijks
hoorbaar, met manhaftig
overwonnen bevreesdheid (ik
denk: dat heb je vast niet ver
staan, ouwe). ,jZo, dat is een
hele mooie naam", zegt de Sint
(dat heb je vandaag vaker ge
zegd, vader!, denk ik). „Krijg ik
een handje van je?", vraagt de
Sim, als een pratende robot in
het. beginstadium van zijn ont
wikkeling. Sara klemt het ca
deautje dat ze inmiddels gekre
gen heeft (een busje gevuld met
„Dubro", waarmee je die bal
letjes van Toppopprogramma's
kunt blazen waardoor de huis
kamer en alles wat er in staat
op den duur onzichtbaar met
een laag zeepsop zijn bedekt) in
haar rechterhand en reikt de
Sint daarom haar linkerhand
je toe. „Nee, nee, dat is je ver
keerde handje", zegt de Goed
heiligman, en ik denk: jij
vraagt om een pak slaag waar
iedereen bijstaat, ouwe zak!,
terwijl ik vriendelijk blijf
glimlachen, en Sara denkt: wat
zegt-ie nou weer, ik heb toch
maar twee handjes? En ze trekt
haar linkerhandje niet terug
,„Dag lieve kind", zegt de Sint,
en opgelucht gaan we door de
zijuitgang van de Rabo-bank
weer naar buiten. Sara is ove
rigens de koning te rijk met
haar cadeautje, dat ongetwij
feld is aangekocht bij de huis-
houdartikelenwinkel naast de
Rabo-bank, waar je er welis
waar een gulden of minder voor
moet neertellen, maar zonder
drie kwartier in de kou te hoe
ven wachten, terwijl de bijgele
verde dialoog door een milde
toneelcriticus even hoog ge
waardeerd zou worden als die
met Sint-Nicolaas.
Getekend
Na ons thuis even een half uurtje
gegund te hebben om weer op
kamertemperatuur te komen,
begeven Sara en ik ons naar de
volgende Sinterklaas. Onder
weg vraagt ze: „Pappa, die
Zwarte Pieten hè, die zijn toch
niet echt hè? Die zijn toch gete
kend?".
Ze bedoelt: die gezichten zijn toch
met verf zwartgemaakt? Voor
een bijna drieëneenhalf jarige
een wat al te snelle ontmaske
ring van de nationale maske
rade. Als een afdalende skiër
zwenk ik behendig langs alle
opgerichte obstakels en zeg:
Natuurlijk, sommige Pieten
zijn getekend, dat zijn de hulp-
pieten, maar de echte Pieten
zijn natuurlijk echt".
Dat vindt ze een bevredigend
antwoord. ,£n Sinterklaas is
ook echt!" zegt ze, om mij eraan
te herinneren. „Natuurlijk",
zeg ik, wetend dat je onwaar
schijnlijkheden in je tekst het
best kunt verdoezelen door er
zoveel mogelijk „natuurlijks"
en uiteraardsdoorheen te
strooien. De middagsin
terklaas: veel mooiere tabberd
twee koppen groter, geen
kerstmanachtig mopsneusje
maar een forse haakneus, lui
dere en donkerder stem. Abba
herkent Sara onmiddellijk, en
als er een namaak-Abba-groep
op de TV is, zegt ze: „Dat is een
andere Abba, hè? Als er een
nieuwe opname is gemaakt van
een zangeres, klaagt ze dat deze
nu haar handschoenen niet
meer aan heeft. Ze droomt niet
alleen van Willem Ruis, maar
ze herkent hem op alle soorten
foto's: kleintjes, slecht afge
drukte, in de verte, dat dondert
niet. Zou ze dan niet het grote
verschil zien tussen die twee
Sinterklazen, die ze met een tus
senpoos van slechts een paar
uur in levenden lijve en van
nabij heeft gezien? Gelooft u
het, geloof ik het, gelooft zij het?
Ik niet. Volgens mij doen al die
kinderen maar alsof, om ons
onze illusies niet te ontne-
LEIDEN - "Op weg naar Tar"
dat de Utrechtse studenten
theatergroep Piek zaterdag
avond in het LAK-theater
speelde, roept bij het zien
onmiddellijk de herinnering
op aan "Wachten op Godot"
van Beckett. Zowel Beckett
als Arrabal komen uit de ab
surdistische hoek en beide
toneelstukken hebben het
zelfde thema: het grote ver
langen naar een betere we
reld. In "Wachten op Godot"
zijn de hoofdfiguren passief,
zij wachten op degene die hun
de weg zal wijzen. In "Op weg
naar Tar" zijn de hoofdfigu
ren, Fando en zijn geliefde Lis
op weg, actief. Evenals in
"Godot" zijn ze op zoek naar
het onbekende doel, hier: Tar
Fando duwt zijn geliefde Lis
daartoe voort in een omge
bouwde kinderwagen. Zij is
verlamd en daarom uiterst
afhankelijk van Fando. Fan
do wil teder zijn voor zijn in
valide geliefde maar kan de
verleiding niet weerstaan
haar af en toe wreed te kwel
len. Ook Lis tergt Fando zo nu
en dan door zich in zwijg
zaamheid te hullen. Op hun
tocht ontmoeten zij drie op
merkelijke heren: Toso, de
nuchtere (Rob de Boeck),
Namur en Mitaro de kruiperi
ge en de domme leider (Feike
Damstra en Peter Kruithof).
Zij blijken ook op weg te zijn
naar Tar. Hun probleem is,
dat zij door het discussiëren
over de voorzorgen nog niet
veel verder gekomen zijn.
Nadat zij besloten hebben ge
zamenlijk verder te gaan
krijgt Fando een fundamen
tele ruzie met Lis en geselt
haar dood. De drie heren ver
schijnen en zullen verder
gaan met Fando. Zij zijn weer
op dezelfde plaats aangeko
men, voor de zoveelste keer
Is dat misschien de plek Tar?
Of is Lis misschien Tar? Is het
zinloos op weg te zijn naar
Tar? Piek heeft bovenstaand
gegeven op een opmerkelijke
beeld gebracht. So
ber met veel gevoel voor het
absurdistische theater. Aram
Adriaanse de regisseur heeft
bij Theo Schraven (Lis) en
Kees van Bunningen (Fando)
een zeer gedreven spel los
kunnen maken. Meer aan
dacht had Aram moeten be
steden aan de konsekwentie
van de uitspraak van de dia
logen. Wisselend waren deze
geput uit het brakke water
van het absurde en dan weer
van een Sissy-achtige realis
tische romantiek. Was dit
straf doorgevoerd dan was dit
een te waarderen interpreta
tie van het stuk geweest, maar
hier was prake van een glij
dende en daardoor onduide
lijke schaal. Ondanks deze
kritische kanttekening boe
zemde de voorstelling respect
in, temeer daar een veel beter
stuk als "Wachten op Godot"
zoveel paralellen heeft met
"Op weg naar Tar".
LOUIS CORNELISSE
LEIDEN - Luc Lutz hoort met
André van den Heuvel, Henk
van Ulsen en de minder be
kende Thieu Boermans tot de
acteurs, die op het toneel de
meeste beroering bij me los
maken. Daar waar Van Ulsen
vaak de dramatische accen
ten legt en meerdimensionale
toneelprestaties levert, lukt
het Lutz telkens weer om juist
die humor te vinden, die bij
een groot publiek blij kt aan te
slaan. Bij dat grote publiek
sluit ik mij gaarne aan. Zater
dagavond werd in een zeer
redelijk bezette Leidse
Schouwburg weer eens een
voorbeeld gegeven van de
manier, waarop Lutz zijn
dialogen met Simone Roos-
kens beheerst .en als een
meester de verbale effecten
van auteur Neil Simon en de
reacties uit het publiek aan
voelt. Lutz overtuigde eerder
met de Belgische actrice Do-
ris van Caneghem in het door
Gregor Frenkel Frank ver
taalde 'Ik Slaap Wel Op De
Bank, om daarna dit artistie
ke succes te continueren in
'Hou Jij Nou Van Mij Of Ik
Van Jou', samen met Simone
Rooskens.
Dit laatse stuk ging zelfs twee
keer in de Leidse Schouw
burg. "Mijnheer Klebs en Ro
salie" was zeer teleurstellend
(wat het verbaal gegeven be
treft), maar zaterdagavona'
hebben Lutz/Rooskens be
wezen dat zij met het door
Maurice Stewart geregisseer
de en wederom doQr Gregor
Frenkel Frank vertaalde to
neelstuk "Pracht hotel" (drie
momenten uit het leven van
een statige bruidssuite) het
goede spoor weer hebben ge
vonden.
Het is opmerkelijk dat de com
binatie Lutz/Rooskens, even
als de duo's Metsers/Touw en
Van den Heuvel/Janssen,
zulke artistieke successen
zijnen blijven. Het begint
er sterk op te lijken dat ac
teurs en actrices, die tevens
een persoonlijke relatie on
derhouden tot geëngageerder
toneelspel in staat zijn dan
anderen die deze invoelbaar
heid missen. Het was zater
dagavond derhalve een heer
lijke toneelavond. Ongecom
pliceerd, humor met esprit en
versprekingen en misvattin
gen die niet onmiddellijk het
"Theater van de Lach"-ni-
veau benaderen. Vooral na de
pauze lijkt auteur Simon op
zijn best, wanneer hij een in
het buitenland succesvolle
Nederlandse regisseur neer
zet (Luc Lutz) die een oude
liefde van vroeger ontmoet
(Simone Rooskens). Het grote
bezwaar tegen het stuk voor
de pauze is vooral dat de rela
tie met de secretaresse ont
huld wordt, terwijl de nood
zaak daartoe volstrekt afwe
zig is. De geloofwaardigheid
komt hierdoor enigszins in
het gedrang. Resumerend:
een ouderwetse toneelavond,
zoals ouderen (met afschuw
kijkend naar experimenteel
theater) vol nostalgie zullen
hebben e
BERT KOEKEBAKKËR
LEIDERDORP - Een
formatie, "Leiderdoips Ka
merkoor" onder leiding van
Wim van Meeuwen, nog con-
servatorist, diende zich aan in
de (volle) Dorpskerk. De me
dewerking door het Leids Ba
rok Ensemble van Ton Bec
kers, door het blokfluit En
semble "The pied Piper" o.l.v
Albertine v. d. Deyl-Carrière
en door de Katwijkse organist
Vico de Raad, betekende al
bij voorbaat "geaccepteerd"
Als geheel een oerdegelijke
concertavond met veel mu
ziekhistorisch besef.
Mij leek de hoofdtaak voor het
koor, een adventsmis van Mi-
chaël Haydn, het best uitge
vallen. Er zijn 10 sopranen en
alten, 7 tenoren en bassen. De
sopranen vormden hier een
goede eenheid, de alten zou
den als middenstem wat rui
mer moeten uitkomen, de
mannen zongen stuk voor
stuk heel best, maar waren
ook stuk voor stuk waar
neembaar, dus nog meer
trachten te versmelten. Er
stond zeer intelligent mate
riaal bijeen, groep om harte
lijk te verwelkomen. Een bij-
Leiderdorps
Kamerkoor
beslist
een aanwinst
zonderheid van de genoemde
mis is, dat het Gloria van Jos.
Eybler is, een vriend van de
twee broers Haydn. Deze Mis
heeft orgelondersteuning.
De tweede bijdrage betrof een
Magnificat van Buxtehude,
begeleid door het Barok En
semble (3 violen, cello, cem
balo), eveneens in het advent-
steken staand (zie Lukas I).
Ten derde, ook van Buxtehu
de, de kleine Kantate, type
met korte motieven, "Der
Herr ist mit mir", ditmaal in
samengang met het blokfluit
Ensemble, afsluitend met een
indrukwekkend Alleluia bo
ven een merkwaardig ostina-
te bassa. Tussentijds had het
koor ook nog a capella een
deel van een Funeral Anthem
van Handel. Het leek me, dat
de sopranen gaandeweg wel
eens in een losser contact
raakten! Planken
koorts
"The pied Piper" presenteerde
zich zelfstandig met verblij
dende speeldrift, hoewel niet
in alles "eindstadium", in
Music to 'Distressed Inno
cence, or the Princess of Per
sia". Deze suite is van 1690,
daarom denkelijk een thea
ter-intermezzo. Het Barok
Ensemble nam voor zichzelf
een hoog in aanzien staande
Chacony in g van Purcell en
(niet vermeld op het pro
gramma) 2 "Sonata's," XI en
IX uit Biber's Fidicinium sa-
cro-profanum uit 1681. Alle
maal in eersterangsverklan
king.
Van Nico de Raad, die het Mit-
telreiter-orgel goed door
heeft, geldt "begin goed, al
het begeleidingsgoed ook
goed". Dat begin behelsde
vier delen uit Dandrieu's 1ste
"Livre de Pieces d'Orgue".
KEES VERHOEF
RAAR £>INJNJ£fO
MoefBR&eus pig.
&£URA\ACHINÉ. 3TAAKJ..
VOORUIT/ ZORe, RAT*
Hg/W IN HAfslRÉN
KRIJGT/
MEHE/J JE OUPEfeC tT&*JLAHPSe
STVDE^T tu HU 1$/ IZAAK? (a/AT AAr&viq
FBED BASSET
De avonturen van Jommeke JOMMEKE I\ BOBBEJAAMD
Toch snap ik nog
altijd niet goed hoe
2e de brand zo vluq
overmeesterd hebben,
en dat er qeen schade
was!
Hihïhi, geweldig... daar ben ik
gek op. Boem- boem dn hier zat
't een grote boem-boem worden!
Holala goed
dab ik juist mijn
avondyiuchtje doe'.
Verdorie, die kerel
wil alles
laten springen
P Er moet
presto subito
ingegrepen
wordeni
Lieve hemelhoe gaan YV* Ja,het zal ditmaal zo
j» we dat nu verijdelen t
gemakkelijk niet gaan, want
overal staan er uitkijkposten.
7e schieten ons misschien
\uit ons klerenj
VISSALADE
MET DRUIVEN
U kunt voor deze salade
elk soort gekookte vis
gebruiken, bijvoorbeeld
schelvis of kabeljauw;
poon geeft er een heel
eigen karakter aan en
tong is natuurlijk wel
erg fijn, maar ook erg
duur. Snijd de koude
gekookte vis in kleine
stukjes, dit recept is be
rekend voor 400 gr vis.
Meng er een in stukjes
gesneden hardgekookt
ei door, een in stukjes
gesneden gekookte
aardappel, een eetlepel
fijn gesnipperde knol
selderij en een lepel ge
raspte appel. Vermeng 4
eetlepels mayonaise of
slasaus met 1 theelepel
iosterd, 2 eetlepels zu-
i room en een afgestre
ken theelepel suiker en
meng deze saus luchtig
door de salade. Leg en
kele slablaadjes op een
schaal en schep de sala
de erop. Garneer met
plakken tomaat of biet
en kleine augurkjes.
Geef er versgeroosterd
brood en boter bij.
WINA BORN
Leidse bioscopen
CAMERA: "For a few dollars more", da.
7.00 en 9.30 uur, 12 jr. Kindermatinee:
"Winnetou, groot opperhoofd", woe. en
LIDO 1: "Moord op de Nijl", d
LIDO 3: "Loflied'der zonde", da. 7.00 en
9.15 uur, do., vr., ma. en di. 2.30 uur, 16 jr.
Kindermatinee: Donald Duck, za. en
woe. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur
STUDIO: "The Medusa Touch", da. 7.00
en 9.15 uur, do., vr„ ma. en di. 2.30 uur. 16
jr. Kindermatinee: "Peter en de draak
Elliot",
jr.
REX: "Villa Erotica", da. 7.00 en 9.15
uur, ma., di., do. en vr. en zo. ook om 2.30
uur, 16 jr. Kindermatinee: "Alice in
Wonderland", za. en woe. 2.30 uur.
Nachtvoorstelling: "Een bed voor ons
drieën, vr. en za. 11.30 uur, 16 jr.
Bioscopen in Alphen
EURO 1: "Moord op de Nijl", da. 1.30 en
8.00 uur, al. Nachtvoorstelling: "Ontuch
tige vertellingen", za. 12.15 uur, 16 jr,
EURO 2: "Moord op de Nijl", da. 8.00
uur, do., vr., ma. en di. ook 1.30 uur, al.
2.00 uur, Nachtvoorstellingen: "The pro
fessionals", za. 12.15 uur, 16 jr.
EURO 3: "Het debuut", da. 1.45, 6.45 en
9.15 uur, zo. ook 4.15 uur, 16 jr. Nacht-
voorstelling: "Aai poesje", za. 12.15 uur,
16 jr.
EURO 4: "Hooper", da. 2.00, 7.00 en 9.30
uur, zo. ook 4.30 uur, za. ook 12.15 uur, al.
Bioscoop Voorschoten
GREEN WAY: "The Gauntlet", vr. en za.
7.00 en 9.15 uur, zo. 4.00 en 6.15 uur. woe.
7.00uur, 16 jr. "Rome, open stad", do., zo.
ma. en di. 8.30 uur, 16 jr. Kindermatinee:
"De fluit met de zes smurfen", za. en
woe. 2.30, zo. 2.00 uur.
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.)
Bezoekuren
ziekenhuizen
Avondbezoekuur 18.30-19.30 uur.
Kraamafdeling: vaders extra van
18.00-18.30 uur. Kinderafdeling dage-
Sint Elisabeth-ziekenhuis:
Volwassenen, dagelijks van 14.00-14.45
uur en van 18.30-19.30 uur.
uur en van 18.30-19.30
laatste kwartier van middag- en avond
bezoek.
Kinderafdeling: dag. van 15.00-18.30
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten (behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.30 uur
Voor de prematurenafdeling gelden de
Maandag tlm vrijdag
18.30-18.45 uur
Zaterdag en zondag:
14.45-15.00 uur.
verstrekken.
Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks:
15.00-15.45 uur
18.30-19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdeling:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.00 uur
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30;
13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas
13.30-14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamaf
deling 13.30-14.45 alleen voor echtgeno
ten 19-20 uur. Kinderafdeling voor ou
ders 18.-18.30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van vlieg
verkeer van en naar Schiphol kunnen
dag en nacht worden gemeld bij het in
formatiecentrum Geluidshinder Schip
hol (020-175000).
Ui
d^ll
teutas
20 NOVEMBER 1978
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
- Een gauwdief had zich in een
stalhouderij in de Rue Albony te
Parijs in een rijtuig verborgen
ten einde een gunstig oogenblik
af te wachten om zijn slag te
slaan. Toen dat lange verbeide
tijdstip, naar hij meende, was
genaderdwilde hij met een
sprong uit zijn schuilhoek te
voorschijn komen, doch bleef
met een zijner voeten in een strik
hangen, dien hij niet had opge
merkt en die zich nu stevig om
zijn been sloot. Daar hij met het
hoofd naar beneden hing, zood
at de bloedsaandrang hem
dreigde te doen stikken, was hij
genoodzaakt zijns ondanks om
hulp le roepen, die hem door den
stalhoudér op uiterst voorko
mende wijze werd verleend
doch.... met medewerking van
een paar politiebeambten.
-Nu de Oud-Katholieke Synode
in Duitschland het gedwongen
celibaat der priesters heeft afge
schaft, heeft bisschop Reinkens
de volgende voorschriften uit
gevaardigd. Een geestelijke, die
in het huwelijk wil treden, moet
den bisschop daarvan kennis
geven, met opgaaf van naam,
leeftijd enz. van zijn bruid en
van de middelen tot onderhoud
van een gezin: evenzoo aan zijn
kerkeraad, die schriftelijk moet
verklaren, of de kerkeraad het
huwelijk goedkeurt en anders
redenen daartegen aan den bis
schop moet mededeelen. Het
huwelijk van een geestelijke
moet kerkelijk worden ingeze
gend en wel door een priester,
wien de bisschop daartoe bij
zondere machtiging verleent.
Vijftig jaar geleden:
-De hevige storm, welke groote
deelen van ons land getroffen
heeft, heeft het leven gekost aan
de twaalf opvarenden van de
tjalk "Noordster" uit Zwolle, die
men man en muis is vergaan.
Op de Zuid-Westkust van Ame
land is een kinderwiegmet een
kinderwagen en speelgoed aan
gespoeld, welke waarschijnlijk
afkomstig zijn van dit schip,
zoodat de opvarenden, schipper
J. Verstegen, zijn vrouw en hun
tien kinderen als slachtoffers
van het noodweer beschouwd
moeten worden. Voorts hebben
drie opvarenden van de Zweed-
sche houtboot "Malmö" (3300
ton) den dood in de golven ge
vonden, toen dit schip benoor
den Nes op Ameland was ge
strand. De elf overige opvaren
den wisten den wal te bereiken.