'Grijze haren': een
goedkoop tv-prodnkt
AFFAIRE-AANTJES
OP DE TELEVISIE
(jy) weekeinde
toegelicht
ZXSBQB2222B
Van Beemster Filmcollectief
SÜSIF
ThaKiZa.
ZATERDAG 11 NOVEMBER 1978
Maandagavond om kwart voor
elf belde ik een bevriende re
dacteur buitenland, - om ge
heel andere redenen. Maar
eerst liet ik even de naam
Aantjes vallen, omdat die ons
tenslotte de hele avond op het
puntje van onze stoel had ge
houden. Wat is er dan met
Aantjes?, vroeg hij. Hij had 's
avonds gewoon zijn kranten
gelezen, en had zich daarna
gewijd aan vrienden die wa
ren komen eten, waarbij de
televisie en de radio „uiter
aard" waren uitgebleven. Hij
wist dus van niets! Gelukkig
kon hij zijn schade nog inha
len bij de ingelaste uitzending
van Den Haag Vandaag, met
de hoogtepunten uit de die
avond gespeelde wedstrijd
dr. L. de Jong-mr. W. Aan
tjes.
Waar hij vandaan kwam wist ik
ook niet, maar opeens zat hij
daar, dr. Lou de Jong, geflan
keerd door mr. Van der
Leeuw, die ik me nog goed
herinnerde van het proces-
Menten. Een „Sondermel-
dung'? Het kwam er wel een
beetje op neer. Willem Aan
tjes als oud-SS'er, dat was des
Pudels Kern. Niet z
kamerlid, zelfs niet
een minister (Pais, De Ruiter,
Van der Klaauw, we kennen
hen nauwelijks), maar een
van de Grote Drie in de huidi
ge Nederlandse politiek: Van
Agt-Den Uyl-Aantjes.
Pappelepap! Sensatie, zij het
geen vrolijke sensatie, waar
bij de televisie voor de veran
dering de kranten een keertje
voor was geweest. Op de
GPD-kranten na dan natuur
lijk, de lezers daarvan zaten al
vanaf 5 voor 7 op scherp,
wachtend op de dingen die
komen gingen, maar al die
andere krantenlezers werden
erdoor overvallen als door
een overvalcommando. Is die
beeldspraak (Sondermel-
dung, overvalcommando)
hier overigens op zijn plaats?
Niet De Jong en Van der
Leeuw zaten immers bij de
Landstorm, maar Wim Aan
tjes.
Terwijl ik zat te kijken naar de
persconferentie van dr. Lou
de Jong, vond ik deze aanpak
van de affaire-Aantjes de ge
woonste en meest voor de
hand liggende manier, maar
achteraf vraag ik me ook af:
vanwaar eigenlijk die pers
conferentie, met tv en radio
erbij? Omdat de kranten het
nu toch al gepubliceerd had
den, en opening van zaken
daarom het „zuiverste" mid
del was om allerlei specula
ties, gissingen en interpreta
ties in de juiste historische
banen te leiden? Daar zit wel
wat in, moet ik zeggen. Maar
moest dat dan zonder hoor en
wederhoor, zonder dat Aan
tjes in de gelegenheid werd
gesteld zijn visie op alle opge
rakelde zaken te geven?
Speelde dr. L. de Jong op de
ze manier niet te veel als
scherprechter, terwijl zijn
taak toch alleen te vergelijken
hoort te zijn met de recher
cheur die de feiten aandraagt,
waarna de rechter de aankla
ger en de verdediger aanhoort
en vervolgens vonnis
wijst?
Voor zo'n gedachtengang is
veel te zeggen, maar daar
staat tegenover dat Aantjes
niet door de openbaarmaking
van de feiten overvallen is. De
Jong en Van der Leeuw heb
ben tevoren alles met hem
doorgenomen, hij wist wat
hem boven het hoofd hing, en
niets zou hem hebben belet
om zijn afwijkende visie te
geven in bijvoorbeeld Hier en
Nu, nadat Hans Sleeuwen-
hoek (ietwat nerveus, onver
wacht voor de wolven ge
gooid, bovendien in een
rechtstreekse uitzending
waarvoor de persconferentie
van De Jong en Van der
Leeuw even onderbroken
werd) zijn vragen-met-vraag-
tekens aan dr. Lou de Jong
had gesteld.
Te weinig tijd om een goede
verdediging voor te berei
den? Dat lijkt me onzin. Hij is
er kennelijk al 34 jaar mee be
zig geweest, het enige wat hij
hoefde te doen was: toegeven
of ontkennen dat bepaalde
aantijgingen juist waren, en
als ze juist waren ze in het
daglicht te stellen waarin ze
zijns inziens thuishoorden.
De eis dat Aantjes naast De
Jong en Van der Leeuw had
moeten zitten om zijn visie op
de zaak te geven, is wat veel
gevraagd, zowel van Aantjes
als van De Jong. Dat Aantjes
zelf verkoos te zwijgen in
plaats van aansluitend op de
persconferentie van De Jong
en Van der Leeuw op de tele
visie zijn standpunt weer te
geven, was op zichzelf al een
zwaktebod, en zet het hier en
daar geuite verwijt dat Aan
tjes geen kans heeft gekregen
zich te verweren, op losse
schroeven.
Ik dacht nog: wat een geluk
voor Hier en Nu dat het juist
op deze avond uitzending
heeft, want het betrof ten slot
te een geestverwant. Kregen
ze zomaar hun eigen AR-
voorman in de schoot gewor
pen, als een bom met een
brandende lont. Wat moesten
ze ermee aan? Koel de feiten
registreren en weergeven?
Aantjes benaderen als de rot
te appel in de mand, of als de
verloren zoon? Paniek in de
fabriek als u het mij vraagt!
Journalistiek gezien een bui
tenkansje, christelijk gezien
een pijnlijk onderwerp, dat ze
vermoedelijk graag hadden
uitgeleend aan Jaap van
Meekren van AVRO's Televi-
zier die ook op de persconfe
rentie aanwezig was.
Enfin, Hans Sleeuwenhoek
waagde zich aan enkele kriti
sche vragen aan dr. L. de
Jong, zo van: dat zegt u nu
wel, of dat zeggen die getui
gen wel, maar zijn daar ook
bewijzen voor? Maar hij had
nu werkelijk te weinig tijd
gehad om te ontdekken waar
de mazen in De Jongs net za
ten. Meer hout sneed het in
terview met de oud-AR-voor-
zitter Berghuis, ook in Hier en
Nu, wiens verklaringen wel
degelijk „nieuws" waren. Hoe
groot de behoefte aan een
nieuwsrubriek op een avond
als deze is, bleek wel aan het
slot van het TROS-program-
ma op de andere zender, toen
Marcel Bruins in een extra
TROS-Aktua-uitzending
kwam melden dat de TKUb
geen extra TROS-Aktua-uit
zending aan de affaire-Aan
tjes kon wijden, omdat het de
zogeheten „zwerfavond" van
de TROS was, waarop vol
gens afspraak de actualitei
tenrubriek op de vaste avond
op de andere zender geen
concurrentie mag worden
aangedaan.
Ik vraag me af wat er gebeurd
zou zijn als Wibo van de Linde
gezegd had: hoor eens, alles
goed en wel, afspraak is af
spraak, maar op een avond als
deze, met zulk hot news,
maak ik dan maar eens een
uitzondering op de afspraak
om met een visie van niet-
christelijke zijde te kunnen
komen. Zou de TROS dan
drie weken geschorst zijn, of
een geldboete van 100.000
gulden hebben gekregen, of
een ernstige berisping? Bij
TROS-Aktua vertelden ze me,
dat zoiets van geval tot geval
wordt overwogen, dat de
KRO, als ze het goed hadden,
ook wel eens op een zwerf
avond een extra uitzending
van Brandpunt had ingelast
nadat er alweer een paus was
overleden, maar dat de TROS
in dit geval niet de behoefte
had om Hier en Nu in de wie
len te rijden, te meer omdat de
NCR V-actualiteitenrubriek
zowel Berghuis als Schakel in
hun programma hadden, en
het journaal en de NOS (Den
Haag Vandaag) ook zeer uit
voerig aandacht besteedden
aan de hele affaire.
De avond daarna zag ik in het
Olympisch Stadion de hele
affaire-Aantjes nog eens in
voetbaltermen vertaald, al
leen heette Aantjes nu Ajax,
inclusief Cruijff. De afgang
van een populair en geliefd
man, deel II. In het begin wa
ren de grappen alleen nog
maar cynisch („Zag je Aantjes
juichen toen Gerd Muller
scoorde?"), maar toen het
eenmaal 0-8 was geworden
zat iedereen met de kater dat
hij getuige was geweest van
iets heel bijzonders waar hij
nooit getuige van had willen
zijn. Net als bij de affaire-Aan
tjes dus.
HILVERSUM (GPD) - In het kader
van de Nederlandse serie speel
films en blijspelen, die de TROS
dit winterseizoen wekelijks op de
zaterdagavond uitzendt, is het za
terdagavond 11 november de
beurt aan de tv-film „Grijze ha
ren", het eerste produkt van het
Beemster Filmcollectief, dat be
staat uit schrijfacteur Dimitn
Frenkel Frank, cameraman Mat
van Hensbergen en cutter Wim
Lou wrier.
„Grijze haren" is de eerste film van
een voorlopig drietal produkten
van het Beemster Filmcollectief.
Op stapel staan nog de films „He-
rendubbel", met de gebroeders
Frenkel Frank in de hoofdrollen,
ADVERTENTIE
LICHTREKLAME
HOGEWOERDJ.EIDEN
TELEFOON 071-134964-134001?
en „Vroeger" waarin Ton van
Duinhoven de hoofdrol zal ver
tolken. Deze drie films vallen alle
onder het zogenoemde „low
budget genre". Films die hoege
naamd geen cent kosten. Dit niet
in de laatste plaats dankzij het feit
dat het Beemster Filmcollectief
alleen met amateuracteurs
werkt.
We werken met een klein team
amateurs. Daarom kunnen we
goedkoop films maken. Boven
dien vind ik het een groot voor
deel om met amateurs te werken
Dit omdat een amateur zich al
leen maar normaal en natuurlijk
kan gedragen. Met onze geringe
ervaring en beperkte mogelijk
heden op filmgebied zouden be
roepsacteurs al gauw gaan den
ken dat ze henzelf staan te be
spelen", aldus Dimitri Frenke
Frank.
Een goed voorbeeld van de onbe
vangenheid waarmee amateurs
spelen is de volkomen onbeken
de Anita Engelbarts. die de
vrouwelijke hoofdrol vertolkt in
„Grijze haren". Zij valt op door de
volstrekt natuurlijke wijze waar
op zij de rol van Mercedes, het
hulpje in de huishouding van
schrijver Ernst (Dimitri Frenkel
Frank), neerzet. Het zit er echter
niet in dat zij in de toekomst nog
zal ko-
eigenlijk kinderlijk eenvoudig
Een schrijver van bijna 50 jaar.
Ernst genaamd, woont, na het
weglopen van zijn vrouw Silvia
helemaal alleen op een afgelegen
boerderij. Het enige levende we
zen waarmee hij nog wel wat con
tact heeft is zijn jonge hulp in de
huishouding, Mercedes. Wan
neer Ernsts broer Egbert (Gregor
Frenkel Frank) de boerderij be
zoekt, begint hij zich zorgen te
maken over het kluizenaarsbe
staan van Ernst. Het is dan ook
Egbert die zijn broer op het idee
brengt de banden met Mercedes
wat nauwer aan te halen.
De mogelijkheid van een intieme
relatie met Mercedes verwerpt
Ernst aanvankelijk, maar de ge
dachte laat hem toch niet méér
los. Langzaam maar zeker begint
Mercedes voor hem een obsessie
te worden. Het probleem is ech
ter dat hij, als een op leeftijd zijn
de man, niet meer weet hoe hij
haar moet benaderen. Vooral ook
omdat Ernst een bekende en in
tellectuele schrijver is en Merce
des een struise Amsterdamse
volksmeid.
Dat het toch allemaal redelijk goed
afloopt zal niemand verbazen
Maar de enorme „versierproble-
men" waarmee Ernst kampt
geeft een klein uurtje leuk kijk
genot.
De twee andere films die het Beem
ster Filmcollectief gaat maken
zullen ook door de TROS worden
uitgezonden. Dit omdat Dimitri
Het verhaal van „Grijze hare
Onderscheiding voor Teleac
DEN HAAG(GPD) - Teleac is door de Nederlandse Vereniging voor de
Wetenschappelijke Film en Televisie onderscheiden met de Jaap S.
Nieuwenhuis-penning. De vereniging heeft grote waardering voor de
manier waarop Teleac in een reeks tv-programma's recente vorderingen
op wetenschappelijk gebied voor een groot gebied toegankelijk heeft
gemaakt. Daarbij is op een goede en veelzijdige wijze gebruik gemaakt
van het medium televisie voor het overdragen van kennis.
De penning, ingesteld ter aanmoediging van personen of instellingen die
zich verdienstelijk hebben gemaakt bij de toepassin&yan audiovisuele
media in onderwijs en onderzoek, wordt op 18 november in Oosterbeek
in ontvangst genomen door drs. Chriet Titulaer.
Dimitri Frenkel Frank
Frenkel Frank een contract met
deze omroep heeft afgesloten.
Een contract dat inhoud dat het
Beemster Filmcollectief geheel
de vrije hand heeft, alleen bij de
eindmontage mag de TROS, na
overleg met de makers, eventueel
wat wijzigen in de films. De films
hebben alle drie een lengte van
ongeveer 55 minuten.
Voor de toekomst heeft het Beem
ster Filmcollectief „wilde plan
nen" voor een serie. Maar volgens
Dimitri Frenkel Frank staan die
plannen nog zo in de kinder
schoenen dat het niet zinnig zou
zijn er nu al wat over mee te de-
„Grijze haren" wordt zaterdag
avond 11 november om 22.00 uur
op Nederland II uitgezonden.
ADVERTENTIE
zaterdag 11 november
HILVERSUM I
18.30 Nws. 18.41 (S) De VARA felici
teert, verzoekplaten. 19.30 (S) De
Rode Draad, actual. 20.10 (S) Nash-
ZONDAG
ville. 21.00 (S) Voor
wil..., gevar. progr. (22.30 Nws.)
23.55-24.00 Nws.
18.00 Nws. 18.11 Aktua-magaz. 19.00
(S) Tross-country. 20.00 Nws. 20.05
(S) Concert a la carte. 21.20 (S) Woor
den in* de avond. EO: 21.45 (S)
Reflector. 22.00 (S) Laat ons de rust
dag wijden. 22.45 (S) Met Hart en
stem. 23.05 (S) Voor ieder een, muz.
en gesprek. 23.45 Goed nieuws, m
het Chinees. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
18.03 (S) Elpee-pop-speciaal. 19.02
(S) Peter Blom. 20.02 (S) Strictly
country style. 20.30 (S) Jazz time.
NOS: 21.02 (S) Langs de lijn, sporten
muz 23 02 IS) NOS Jazz. 1.02 (S) Dat
HILVERSUM I
VARA 8 00 Nws. 8.10 (S) Vroege vo
gels. HUM. VERBOND: 9 39 Sexuele
emancipatie. KRO 10 00 (S) Eucharis
tieviering. 11.00 (S) Souvenirs. AVRO
12.00 (S) Muzikaal onthaal. 13.00 Nws.
13.10 AVRO-magaz. KRO: 14.00
Kruispunt. 14.30 (S) Zin in muziek.
15.00 (S) Van hoog naar laag en omge
keerd. 16.30 (S) Bij de buren zijn ze
ook niet thuis, liedjesprogr. IKON:
17.00 Hervorr..„«_
Amsterdam. 17.58 Wilde ganzen. 18.00
(S) Van Klok en Klepel. 18.20 Delen of
bedelen. NCRV: 18.30 Nws. 18.40 (S)
Zondagavondzang. 19,10 Klinkend
geloof, serie lezingen. 19.30 (S) Orgel
concert 20.08 (S) Musica Sacra.
AVRO: 20.30 (S) In de kaart gespeeld;
klass. verzoeken. 22.30 Nws. 22.40
AVRO's Radiojourn. 22.50 (S) Als
spinnen in hun web, ho'orspelserie
23.25 (S) Easy listening. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
KRO 8.00 Nws. 8 10 Overweging.
8.15 De Hutsgeklutste. 9.00 Nws.
9.10 Waterstanden 9.15 Da Capo:
klass. muz IKON: 10.00 Gerefor
meerde Kerkdienst 10.45 Wilde
Ganzen. 10.50 De andere wereld van
zondagmorgen, informatie en mu
ziek. KRO: 12.00 Nws. 12.10 Echo.
NOS: 12.20 Zorg en Hoop. voor Su
rinaamse Nederlanders. 13.15 Tam-
bu, voor Antillianen in Nederland.
13.45 Progr. voor de buitenlandse
werknemers. VARA: 17.00 (S) VA-
RA-klassiek: klass. pianowerken.
17.55 Meded., SOS- en politieberich
ten. 18.00 Nws. 18.15 Dingen van de
dag. 18.25 Boemerang. 19.00 (S)
Amus.muz. IKON: 19 30 Brood en
Spelen, cultur. rubr. 20.00 (S) Klass.
balletmuz. 20.30 Journalistenforum.
21.00 Gamma van Alpha en Beta.
21.30 NOS-Cultuur, literair progr.
22.30 (S) Aspecten van de Kamer-
muz Contra-tendr, clavecimbel en
viola da gamba. 23.00 (S) Met het oog
op morgen. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
AVRO: 7.02 (S) Ko de boswachter
show. 8.02 (S) Verzoekplaten voor de
schoolgaande jeugd. 9.02 (S) Juist op
zondag. 10.02 (S) Muziek Mozaïek.
11.02 (S) AVRO's Sportpanorama.
VARA: 11.30 (S) Cabaretprogr. 12.02
(S) Klink klaar. 13 02 (S) Muziek uit
Studio I. NOS: 14.02 Langs de lijn,
sport en muziek 18.02 (S) NOS-Jazz.
KRO: 18.30 (S) Gort en wwatergruel.
20.02 (S) Tombola. 23.02 (S) De Oude
Engh. 0.02 (S) Eldoradio. 3.02 (S) De
week in. 6.02-7.00 (S) Country Ti-
HILVERSUM IV
VOO: 8.00 Nws. 8.05 (S) Populair
klassieken en verzoekplaten. NOS:
9.00 (S) Vroeg klassiek. 10.00 (S) Mu
sica Religiosa. 11.00 (S) Fuer Elise
13.00 (S) Opera-Matinee. 14.00 Nws.
14.02 (S) Concerten op de zondag-
niddag: Concertgebouw Orkest met
MAANDAG
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bij
komen. 7.30 Nws. 7.41 Aktua-och-
tendeditie. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v d.
huisvrouw 8.45 (S) Theaterorgel-
muziek. 9.00 (S) La Bamba, Latijns-
Amerikaanse muziek. 9.30 (S) Als
reizigers onderweg. 10.00 (S) Een
oude hit in nieuwe snit. 10.30 Nws.
10.33 Week-in-week-uit; inform,
progr. R.V.U.: 11.40 Grondpoütiek
(2). VPRO: 12.00 (S) Studio Sport
Deel Drie. (12.26 Meded. t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Nws.) 13.00 (S) D.
Collete. 14.00 (S) Het draadloze indi
vidu, met sociaal culturele thema's.
(15.30 Nws.) 15.45 (S) Fantastiese
vertellingen, kinderprogr. EO: 16.15
(S) Licht en uitzicht. 17.00 (S) Eigen
vende Woord. 7.30 Te Deum Lau-
damus. 7.54 Op de man af 8 00 Nws
8.11 Hier en nu. 8 25 Van
daag... maandag. gevar. progr. 9.00
Plein Publiek. <9.35 Waterstanden).
11.00 Nws. 11.03 Graag gedaan, ver-
zoekprogr. 12.00 Het nuttigen van
etenswaren is toegestaan. 13.00 Nws.
13.11 Hier en nu. Aansluitend
Kunst- en vliegwerk. 13.30 Onder
schooltijd. NOS: 14.30 Ambon -
Droom en werkelijkheid, klank
beeld NCRV: 15.15 Woord in de
middag. 15.30 Een uur natuur. 16.30
Rozegeur en prikkeldraad. 17.55
Meded.
HILVERSUM III
Ieder heel uur nieuws. KRO: 7.02 (S)
Drie op je boterham. AVRO 9.03 <S)
De Beukers Show. 10.03 (S en M)
Arbeidsvitaminen. 11.03 Radiojour
naal. 11.06 (S) Postbus 700 12.03 (S)
De van de Graaf Generator. 13.03 (S)
Ad Visser. 14.03 Radio. 14.06 (S) An-
derman's pop. 15.03 (S) Jan Stee
man. 16.03 (S) Platenpanel. 17.03 <S)
Superclean dreammachinc.
HILVERSUM IV
VARA 7 00 Nws. 7.02 (S) Groot en
klein: Kamer- en orkestmuziek. 9 00
Nws. 9.02 (S) De Franse opera
1915-1925. 9.30 Kinderen een kwar
tje? 10.00 (S) Klass. muz 10.25 (S)
Schubert herdenkingsconcert. 12.00
ijs, kinderprogr. O VERHEIDS- Voeding. 12.30 (S) Middag
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn. 7.20 NCRV-Lied 7 24 Het le
Klass. orkestmuz. 14.00 Nws 14 0"»
Keuren en kiezen. 14.30 (S) Zo klink
het vroeger Klass. pianomuz. 14.25
(S) Muz. voor blaasinstrumenten
15.30 Mensen uit hun gewone doen
klankbeeld. 16.00 (S) Strijkkwartet.'
16 30-17.00 (S) Klass. muz viool en
NEDERLAND 1
15.30 - Journaal (NOS)
15.32 - Studio Vrij (KRO)
16.20 - Maja de bij (KRO)
16.45 - Klassewerk internationaal (KRO)
17.00 - Klassewerk (KRO)
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Paspoort voor Marokkaanse arbeiders (NOS)
18.59 - Kuifje en het geheim van de eenhoorn (AVRO)
19.35 - Een mens van goede wil, tv-serie (AVRO)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Olivia...!, showprogramma (AVRO)
22.45 - AVRO's sportpanorama (AVRO)
23.30 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.25 - Klusjes, les 1 (TELEAC)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - De TROS Top 50 (TROS)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Teleraadsel (TROS)
20.40 - De dame van Duke Street, tv-serie (TROS)
21.30 - Aktua TV (TROS)
22.00 - Grijze haren, tv-film (TROS)
23.00 - TROS Sport Concours Hippique (TROS)
23.45 - Journaal (NOS)
ZONDAG
Werken aan het thema: De dokter de "baas"? (herhaling
(OS-TELEAC)
Wij en het weer, les 9 (TELEAC)
Wat gaat ons dat aan. De Oecumenische beweging en wij
(5) (IKON)
Wilde Ganzen (IKON)
Kleding, les 1 (TELEAC)
Journaal (NOS)
Tom en Jerry, tekenfilm (KRO)
De Flintstones (KRO)
Instrumentaal ensemble: klassieke muziek (KRO)
Hoe groen is Julia, tv-spel (KRO)
Tussen 12 en 17 jaar, gesprek (KRO/RKK)
Journaal (NOS)
17.30
18.30
19.00
19.05
19.15
19.40
20.30
21.40
22.25
NEDERLAND 2
17.00 - Journaal (NOS)
17.02 - Studio Sport 1 (NOS)
17.45 - Verre Volken, documentaire serie (NOS)
18.30 - Sesamstraat (NOS)
18.45 - Ot... en hoe zit het nou met Sien?: gesprekken (NOS)
19.20 - Studio Sport 2, met om ca. 20.00 uur Trekking lottoge
tallen (NOS)
20.30 - Vijf minuten bedenktijd (HUM.VERBOND)
20.35 - Journaal (NOS)
20.40 - Mary Hartman, Mary Hartman (VPRO)
21.25 - Bomen: gesprek (VPRO)
22.00 - ABCDEFG, een stuk voor akteurs en orkest (VPRO)
23.05 - Journaal (NOS)
DUITSE TV
zaterdag 11 november
DUITSLAND I
(Reg. progr.: NDR: 18.30
Progr.overz. 18.31 Natuurfilmserie.
19.00 Actual. 19.15 Amus.progr.
19.58 Progr.overz. WDR: 18.30
Progr.inform. Aansl.: Reich und
Arm, tv-serie. 19.15 Actual. 19.45
Verkeerstips. 19.50 Amus. met te
kenfilm.) 20.00 Journ. 20.15 Spel-
progr. 21.45 Lottotrekking. Aansl.:
Journ. Daarna: Meditatie. 22 05 W K.
dansen. 23.25 Hochhaus in Flammen
(The blazing Tower), speelfilm.
1.10-1.15 Journ.
DUITSLAND II
20.15 Rosenmontag ist kein Feier-
tag, tv-film. 21.45 Journ. 21.50
Sportprogr. 23.05 Man nannte ïhn
Hombre (Hombre), speelfilm. 0.40
DUITSLAND III WDR
18.00 Tv-curgus Frans. 18.30 Inform,
progr. 19.00 Inform, progr 19.15
Sportprogr. 19.55 Journal 3. 20.00
Joum. 20.15 Bares Geld, film.
21.40-22.30 Pianomuz.
ZONDAG
DUITSLAND I
9.30 Progr.overz. 10.00 Religieus
progr. 10.45 Kinderprogr. 11.15 Ge
var. progr. 12.00 Discussieprogr.
12.45 Journ. met weekoverz. 13.15
Inform, progr. 13.45 Region week
overz. 14.50 Kinderserie. 15.15 PS,
tv-serie. 16.30 Balletscènes. 17.00 Di-
rektion City, tv-serie. 17.45 Docum.
film. 18.30 Journ. 18.33 Sportoverz.
19.^0 Buitenl. reportages 20.00
Journ. 20,15 Reportages. 21.00 Die
Verfuehrbaren, tv-film. 23.10 Journ.
23.15 Sportreportage.
DUITSLAND II
10.00 Progr.overz. 10.30 Kalenderno
titie. Daarna: Kokuspokus, speel
film. 12.00 Amus. muz. 12.50 Weten
schappelijk magaz. 13.00 Journ.
13.02 Actual, en muz.. 13.25 Week
overz. 13.45 Kinderprogr. 14.15 Te
kenfilmserie. 14 40 Docum. serie.
15.10 Journ. 17.00 Journ. 17.02
Sportreportage. 18 00 Religieus
progr 13.15 Raumschiff Enterprise,
tv-serie. 19.00 Journ. 19.10 Politiek
overz. 19.30 Filmreportage. 20.00
Verhalen. 21.15 Journ. en sport.
21.30 Filmreportage. 22.30 Cultur
progr. 23.30 Journ.
DUITSLAND III WDR
9.00 Inform, progr. 9.15 TV-cursus
Engels 9.45 Tv-cursus geschiedenis.
10.15 Inform serie. 15.30 Tv-cursus
Frans. 16.00 Progr. voor buit werk
nemers. 17.00 Magaz. voor slechtho
renden. 17.30 Inform, progr. 18.00
Kinderprogr. 18.30 Natuurfilmserie.
19.00 Licht muz.progr. 19.45 Sport
progr. 19.55 Journal 3. 20.00 Journ.
20.15 Auf der Suche nach den Quel-
len des Nils, tv-serie. 21.00 Filmpor
tret. 21 45 Klass. muz. 22.30 Show-
progr. 23.20 Filmreport.
BELGISCHE TV
zaterdag 11 november
BELGIË VLAAMS
18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Docum.
film. 18.55 Militaire muz. 419.25
11.11.11.-actie. 19.30 Lotto trekking,
Meded. en Morgen. 19.45 Journ.
20.10 Zwart-Wit (Mixed blessings).
;v-film. 22.45-23.00 Journ.
ZONDAG
BELGIË VLAAMS
9.00 Open School. 9.30 Inform,
progr. 10.00 Infor. progr. 10.40 Or
gelconcert. 11.00 Confrontatie.
12.00-12.30 Nws.overz. voor slech
thorenden.. 14.30 Open School. 15.00
Kleuterprogr. 15.25 Militaire mu
ziek. 16.30 Docum. film. 17.20
11.11.1 l.-aktie. 17.25 Sportuitslagen.
17.30 Sportreportage. 18.30 Teken
filmserie. 18.35 Spelprogr. 19.40 Me
ded. 19.45 Journ. 20.00 Sportprogr.
20.30 Alle schepsels, groot en klein,
tv-serie. 21.20 Filmreportage. 22.00
Madame Butterfly, opera van Puc
cini. 23.00 Journ. en sportprogr.
"Olivia J" is de titel van een Amerikaanse show rond de Au
stralische zangeres Olivia New ton-John, die door de AVRO-televi-
sie vanavond van 21.55 tot 22.45 uur uia Nederland 1 zal worden
uitgezonden.
Olivia Newton-John is op het ogenblik een veelgevraagde zangeres
mede door het plotselinge succes van de film "Grease", waarin zij
samen met John Travolta de hoofdrol vertolkt. In Amerika maakte
zij een show met gasten die wat populariteit betreft nauwelijks voor
haar onderdoen: de topgroep Abba en Andy Gibb, die momenteel
nummer 1 op de Amerikaanse top-100 staat met het nummer "An
everlasting love"!
De produktie van deze show, die in Amerika tot op heden de aller
hoogste waardering heeft gekregen, is in handen van Ray Oliver.
"Hoe groen is Julia" is het toneelstuk dat de KRO-televisie mor
genavond op het scherm brengt, om 2030 uur op Nederland l.Hct
stuk is gebaseerd op "Green Julia" van Paul Ableman, in een ver
taling van Hans van de Bergh. De enige twee spelers zijn Wim
Zomer en Theo Pont.
"Hoe groen is Julia" speelt op de avond dat twee net afgestudeerde
studenten, die vijf jaar samengewoond hebben, afscheid moeten
nemen. Dat afscheid blijkt veel moeilijker dan ze gedacht hadden.
Ook blijkt dat ze eigenlijk erg op elkaar gesteld waren, ondanks de
karakterverschillenOp die afscheidsavond zou ook een zekere Ju
lia komen, van wie ze allebei houden. Terwijl ze wachten, praten ze
over haar en over elkaar, en wisselen dat telkens af met een soort
rollenspelletje .Na verloop van tijd realiseren ze zich dat hun karak
ter blijkt uit de rollen die ze in die spelletjes spelen.