oor Newyorkse 'Shirts' is Europa een sprookje (jy)vandaaa... toegelicht Don Quishocking: weinig zelf spot Het zonnetje in huis. m ICO/ATHIBU C/Wliofiogramma I >78 VRIJDAG 10 NOVEMBER 1978 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 CC 2 4) Hot shot: Karen Young 3(2) Hopelessly devoted to you: Olivia Newton- John 4(1) Summer nights: John Travolta/Olivia New- tonJohn 5(5) Guust Flater an de Mar- supilami: Dannie Christian 6 (48) Get of: Foxy 7 6) Greased lightnin': John Travolta 8 8) Tell me your plans: The Shirts 9 7) Dear John: Teach In 10 (14) Mexican girl: Smokie Londen 1 2) Sandy: John Travolta 2 5( Rat trap: Boomtown Rats 3(1) Summer nights: John Travolta/Olivia New ton-John 4(3) MacArthur Park: Don na Summer 5(8) Blame it on the boogie: Jacksons 6 4) Rasputin: Boney M 7(7) The public image: Public Image Ltd 8 (10) Darlin': Frankie Miller 9 (27) Hopelessly devoted to you: Olivia Newton- John 10 (14) Hurry up Harry: Sham New York: 1(2) MacArthur Park: Don na Summer 2 1) Hot child in the city: Nick Gilder 3(3) Kiss you all over: Exile 4(4) You needed mee: Anne Murray 5 6) Double vision: Foreig- 6(8) How mucht I feel: Am brosia 7(7) Beast of Burden: Rol ling Stones 8(5) Whenever I call you 'friend'- Kenny Log- gins 9 (11) Ready to take a chance again: Barry Manilow 10 (10) You never dont it like that: Captain and Ten- nile Bonn: 1 1) 2 2) 9 (19) 10 -) Mexican girl: Smokie You're the one that I want: John Travolta/ Olivia Newton-John Summer night city: Abba Substitute: Clout Gimme gimme your lo ve: Teens Dancing in the city: Marshall, Hain Rasputin: Boney M Three times a lady: Commodores Summer nights: John Travolta/Olivia New ton-John The wanderer: Leif Gar rett SCHIPHOL (GPD) - Annie Golden, kittig, klein en kordaat, doet je denken aan de meisjes die vroeger de dienst uit maakten in het stripblad Tina. De levendigheid in haar wipneusje als ze praat alleen al doet de toehoorder zwij gen. „We waren gisteren in Zürich een ongelooflijk rijke stad. We raakten zonder dat we dat van tevoren wisten, verzeild in een discotheek. Dat is niet waar we ons in de regel thuisvoelen, maar goed. We zaten wat verdwaasd toe te kijken hoe al die mensen aan het dansen waren in die sjieke omgeving. Plotseling kondigde de discjockey The Shirts aan, en daar zagen we opeens onszelf. Op een vijf tien meter breed videoscherm". 'Little Stars' voor de radio LEIDERDORP/HILVERSUM - Leny Harmsen (16) en Aad v. d. Zwan (18), tezamen het Leider- dorpse zangduo "The Little Stars" vormend, zijn zaterdag middag tussen twaalf en twee uur te beluisteren in het NCR V-ra dioprogramma "Los Vast". Het tweetal brengt een door de Leid- se popgroep "Catapult" geschre ven nummer uit. Leny en Aad zullen bovendien in dit radiopro gramma een naamswijziging aankondigen. Ze noemen zich namelijk voortaan Kelly Pa trick. Joh. Kaartprijs Willem Nijholt AMSTERDAM - De Johan Kaart prijs is gisteravond in Carré uit gereikt aan de acteur Willem Nijholt. Hij kreeg de onderscheiding (een bronzen beeldje van Johan Kaart) voor zijn prestaties in het algemeen en zijn rol in de musi cal "Foxtrot" in het bijzonder. Het zou niel alles zijn. Na afloop van het lied priemde een felle lichtspot The Shirts vast op hun plaatsen en klonk er na de her kenning applaus op. Europa is een sprookje voor zangeres Annie Golden en haar vijf mannelijke collega's Een half jaar geleden waren The Shirts niet meer dan een veelbelovend rockbandje, dat zo nu en dan goede kritieken kreeg voor het ondankbare werk in de bekendste Newyorkse clubs, CBGB's en Max's Kansas City. Toen konden The Shirts moeilijk de eindjes aan elkaar knopen.Nu lijkt het erop alsof de ergste fi nanciële problemen binnenkort tot het verleden zullen bého- Hun single 'Tell me your plans' is een grote hit in Nederland en hun melodieuze, met vocale harmo nieën uitgeruste rock kan overal in Europa rekenen op een warme ontvangst. Het debuutalbum van de groep grossiert in goede kri tieken. Vandaar dan ook het kort bezoek aan de Oude Wereld; over een maand zullen hier ook con certen worden gegeven. Als het gesleep met de instrumen ten op onze nationale luchthaven even kan worden onderbroken, stelt ook de rest van The Shirts zich voor. Artie La Monica, Ron Ardito, Bob Racioppo, John Criscione en John Piccolo. In derdaad Italo-Amerikanen, een groepje twintigers dat opgroeide in Brooklyn, waar een grote ITA LIAANSE GEMEENSCHAP NOG STEEDS DE sfeer bepaalt. Ongetwijfeld droeg die achter grond bij tot het typisch Europe se geluid van The Shirts en zo vele bands (The Cars bijvoor beeld) die afkomstig zijn van Amerika's oostkust. De eerste maal dat we kennis kon den nemen van het bestaan van The Shirts was via een eigen pro- duktie van de CBGB-club, waarmee de banden nog steeds strak blijken te zijn. Hilly Kristal, de grote man achter dit toonaan gevende, alternatieve podium, blijkt ook de carrière van The Shirts te begeleiden. Het is aan zijn voortvarendheid te danken dat de groep kan profiteren van de internationale interesse. Toch heeft het nog wel even geduurd voordat het zover was. Bob Racioppo en Ron Ardito geven er, elkaar aanvullend, de verkla ring voor. „De muziek van onze groep is te afwisselend om on verwacht een indruk te maken. De mensen hebben altijd erg aan ons moeten wennen. In tegen stelling tot veel van de muziek die uit New York kwam, zoals The Talking Heas en Televison, ma ken wij een haast voorzichtig ge bruik van alle mogelijkheden die het element harmonie biedt. De muziek moet een evenwicht zijn tussen een interessante ritmische basis en een gevarieerde melodie. Daarnaast passen we opvajlend veel tempowisselingen en breaks toe". De teksten van The Shirts vormen een andere reden waarom de mu ziek van de groep tijd nodig heeft. Intrigerende, haast dichterlijke regels accentueren het peil dat deze Newyorkers hanteren. Neem Tell me your Plans bij voorbeeld. Ronald Ardito: „Die song heeft alles te maken met de manier waarop je het leven zinvol probeert te maken. Heb jij nooit eens het gevoel dat je wel je weg uitstippelt, maar dat zoiets een hachelijke zaak is? Eigenlijk zou je wel willen weten wat de toe komst brengt, niet? In 'Teil me your plans' wordt er aan de be stuurder van de auto - zo je wilt degene die uitmaakt hoe je leven zich ontrolt - gevraagd: hoe ziet het er voor me uit? Direct daarna ontdekt de vragensteller dat hij het eigenlijk niet wil weten. De toekomst weten, dat zou wel eens bedreigend kunnen zijn" Nummers als 'Reduced to whisper en 'They say the sunshines' wer ken het gevoel in de hand dat het jongste verleden weinig vrolijke kanten kende. Voor The Shirts dan wel te verstaan. Bob Raciop po: „Nu het zo goed gaat, verba zen we ons erover hoe zorgelijk we in de weer waree. Hoeveel ons eigenlijk niet zinde. Dat had te maken met het feit dat we ons als groep sowieso afsloten voor de buitenwereld. We leefden - en le- The Shirts: tournee door Nederland The Shirts treden o.m. op vrij dag 24 november in het Am sterdamse Paradiso en op za terdag 25 november in het Rotterdamse Eksit op. ven - in één groot huis in New York. De muziek was de hoofd bezigheid. En als dan niemand lijkt te willen luisteren, schrijf je teksten waarin de wanhoop doorklinkt als vanzelf neer. In derdaad ja, misschien zijn er wat dat betreft wel overeenkomsten met de blues van de neger. Ellen de heeft de mooiste muziek voortgebracht" 'Reduced to whisper' is eigenlijk helemaal een neerslag van hoe het The Shirts enkele maanden geleden nog te moede was. Ra cioppo: „We kwamen er doodge woon niet aan te pas. Om rond te komen, moesten we allerlei baan tjes en uitzendwerk accepteren. Annie verdiende geld bij als mo del. We hadden het gevoel dat iemand ons in alles belemmerde, ons het zwijgen probeerde op te leggen. We konden op het laatst alleen nog maar fluisteren, zo weinig konden we optre den". .Vandaar 'Reduced to whisper Er zit inderdaad een merkwaardige regel in de tekst. Transfigured at 33, wat zoveel betekent dat alles anders wordt als, ja met wat...9. Sommigen zien het als een ver wijzing naar het leven van Chris tus. Dat is het ook. Het betekent tegelijkertijd echter dat, als we in staat zouden zijn om een lang- speler - let wel, een plaat op 33 toeren - te maken, dat alles ten goede zou keren" Lege hulzen Soortgelijke cryptische zaken ko- zig" men ook aan bod in songs als 'Empty ever after' en 'Teenage cruth' Ardito vertelt: „Een jaar of vier geleden konden we een pla tencontract krijgen. Er waren mensen die het wel leuk vonden, een stel van die Italiaantjes. Het betekende wel dat we alles zou den hebben moeten doen wat zij ons vertelden. Zo is 'Empty ever after' ontstaan. We zouden het gevoel hebben gehad dat we onze eigen inhoud hadden verkocht, als lege hulzen door het leven zouden zijn gegaan. In Teenage cruth vertellen we ook waarom dat zou zijn. Iedereen be tichtte ons er altijd van dat we ons niet stoorden aan het normale le ven. We hadden per slot van re kening geen vast beroep, leefden met z'n allen in één huis. Net oveijarige tieners. Wanneer wor den jullie eens volwassen? Dat kregen we telkens maar weer te horen. Het punt is dat we vinden dat we dat zijn door dat te doen waar we achter staan. Vandaar die regels: stof ben ik en tot stof zal ik vergaan; in de tussentijd hou ik me met rock and roll be- LEIDEN - Er bestaat sympa thiek cabaret dat op zich zelf eigenlijk niet zo hoeft. De mensen die het doen zijn aar dig, hun engagement is on verdacht en er valt op z'n tijd nog eens flink te lachen ook. Maar als je niet was gaan kij ken, was dat ook niet zo vre selijk erg geweest. Dat soort cabaret brengt de groep Don Quishocking. Een volle Leid- se schouwburg was gister avond gul met de bijval. 'Trappen op" heet het nieuwe programma. Het is een reeks van merendeels vrij korte nummers. De onderwerpen zijn niet bijzonder modieus en evenmin zeer bizar. De maatschappijkritiek is een tikje voorspelbaar; met Kerstmis de volgevreten ge zelligheid, bij de fabrieksslui- ting de diepbedroefde onder nemer. De aangedragen ar- en 365 dagen per jaar een bruin leventje leiden Hoge Rijndijk 25. 2313 KG Leiden, tel. 071-141741 showrooms geopend dinsdag t/m vrijdag 9-5 uur donderdagavond 7-9 uur en zaterdags 9.30 - of 's avonds na afspraak gumenten zijn tamelijk ge makkelijk voorspelbaar.. Rechts is fout, Van Agt is een oen en er wordt verder niet over gediscussieerd. Links komt niet in aanmerking voor persiflage bij Don Quishoc king en dat is jammer, want juist aan scherpgesneden zelfspot ontleent geënga geerd cabaret zijn kracht. Maar dat Don Quishocking toch ook weer voor twee redelijk onderhoudende uurtjes zorg de is onbetwist. Dat komt dan vooral door het heel bijzonde re talent van de boomlange George Groot. Een bijna als improvisatie overkomende flisende monoloog na de pau ze over de wederwaardighe den van de oude koningin Wilhelmina in de barre kerst nacht was een juweeltje. Ook de gedachtenspinsels over ramp en rampspoed met het hele tableau de la troupe was een gaaf geheel. Het is echter niet genoeg voor het echte grote cabaretgebeuren. De opbouw van de avond is te brokkelig, de ideeën zijn te mager. Er zal waarschijnlijk niet veel klassiek worden uit 'Trappen op", zoals ik me wel herinner ut vorige program ma's (het gesprek met de dienstweigeraar bijvoor beeld). /oorlopig zal Don Quishocking behoorlijk moeten sleutelen aan de compositie van de avond. Wat meer liedjes kan geen kwaad, temeer niet met een Jan Willem Gevers aan de vleugel, één van de fijnzin- nigste pianisten die ik in een cabaretprogramma heb ge hoord. Fred Florusse en zijn mensen moesten over een tijdje nog maar eens terug komen naar de Leidse Schouwburg. Met de teksten wat bijgeschuurd en geac tualiseerd. (Liever helemaal geen grap op Aantjes dan de maffe van gisteravond). En als de juffrouwen van de kof fie op de gang dan ook niet al te nadrukkelijk met het vaat werk rammelen, verstaan we he in de baignoire, moeilijk woord voor parterreloge, ook nog allemaal. HAN MULDER LEIDEN - Publieksparticipatie heeft nooit geduid op een sterke voorstelling. Vaak wordt diep in de truckendoos getast om een voorstelling nog enigszins naar niveau te tillen. Of wordt elke dialoog afgestemd op een reactie uit het publiek. Dit betekent au tomatisch, dat een dergelijke voorstelling uitmondt in een aaneenschakeling van im provisatie-motieven, omdat immers de reacties van de toeschouwers niet voorspel baar zijn. Wel, de voorstelling van Flora Fruit en Gloria Saunders, gisteravond in het LA K-theater, zat er vol van. Men kon eigenlijk nauwelijks van een voorstelling spreken, omdat het publiek hoofdza kelijk het verloop van de avond bepaalde door zijn in breng. Maar Flora Fruit maakte het wel erg bont, toen zij, in een poging een toe schouwer te 'versieren' een hand op z'n dijbeen legde en met één vinger van haar ande re hand diep in z'n oor drong. Toen dit niet het gewenste re sultaat had (de toeschouwer maakte heel verstandig ruim te tussen datgene wat de ac trices van hem vroegen en hetgeen waartoe hij bereid was) stelde Gloria voor om hem dan maar over een paar stoelen uit te strekken. Wel werd hij door Flora meege nomen achter de coulissen, waarna Gloria belangstellend informeerde of zij hem 'ver leid' had. Hoewel er sprake was van een geringe belang stelling, kan in dit geval be slist niet van een slechte voorstelling gesproken wor den. Het was een buitennissi- ge, onconventionele, met theatertradities op gespan nen voet levende voorstel ling. Hoewel de dames een enkele keer de continuïteit uit het oog verloren, zodat enigs zins aarzelende situaties ont-. stonden, wist men de show over het algemeen toch vrij aardig overeind te houden. Het wekt daarom ook geen verwondering, dat Fruit/ Saunders in het verleden re gelmatig hebben opgetreden in het kader van het 'Festival of Fools'. Binnen dit collectief theatergebeuren zijn derge lijke artistieke uitwassen nog mogelijk. En gelukkig maar, zou je haast willen zeggen an ders zitten we het hele seizoen naar de 'Haagse Comedie' te kijken. De theaterintroductie vermeldt, dat Fruit/Saunders al het mogelijke en onmoge lijke in het werk stellen om de grenzen tussen spelers en publiek te doorbreken. Van dat laatste is één mannelijke toeschouwer in ieder geval overtuigd. BERT KOEKEBAKKER NEDERLAND 1 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort Spaanse arbeiders (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Barbapapa (VARA) 19.05 - Love boat, tv-serie (VARA) 19.55 - 2 voor 12 (VARA) 20.35 - Sonja's Goed Nieuws Show (VARA) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Waar de Condors geboren worden (2), Peruaanse speel film (dl. 2) (IKON) 22.25 - George en Mildred, comedy-serie (VARA) 22.50 - Haagsche kringen (VARA) 23.55 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.25 - Dierenverzorging, les 7 (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Wickie de Viking (KRO) 19.27 - De Muppetshow (KRO) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Sanford en Zoon, tv-serie (KRO) 20.55 - De Benny Hill Show (KRO) 21.30 - Cesar, tv-spel-serie (KRO) 22.30 - Brandpunt (KRO) 23.05 - Michel Fugain et sa compagnie, showprogramma (KRO) 23.55 - Journaal (NOS) DUITSE TV VRIJDAG 10 NOV. DUITSLAND I (Reg. progr. NDR: 18.00 Sportoverz. 18.30 Act. 18.45 Kleuterserie. 18.55 Das Hotel Zur schonen Marianne, tv-serie. 19.25 Reg. magaz. 19.59 Progr.overz. WDR: 18.00 Progr.inf. Aansl.: Reich und Arm, tv-serie. 18.30 Liedjesprogr. 18.40 Reich und Arm, tv-serie. 19.15 Act.magaz. 19.45 Liedjesprogr.). 20.00 Joum. 20.15 Liebe in Fesseln (The affair), speel film. 21.45 Report 22.30 Act 23.00 Verkeerstips. 23.05 Der erste Wel- tkrieg, tv-film. 1.05-1.10 Act. DUITSLAND II 18.20 Serie slapsticks. 18.40 Idem. 19.00 Joum. 19.30 Buitenl. reporta ges. 20.15 Gauner gegen Gauner, tv- serie. 21.00 Verhalen. 22.00 Act. 22.20 Cult, magaz. 22.50 Sportprogr. 23.20 Sein grosster Bluff (The Million Pound Note), speelfilm. 0.45 DUITSLAND III WDR 18.00 Sesamstrasse, kleuterprogr. 18.30 Inform, serie. 19.00 Inform, progr. 19.45 Journal 3. 20.00 Joum. 20.15 Document, progr. 21.00 Act. magaz. 21.15 Filmreport. 22.00 Eine Frau von heute, tv-serie. 22.50 Relig. oroer. 23.20 Joum. BELGISCHE TV VRIJDAG 10 NOV. BELGIË VLAAMS NET 1 18.00 Tekenfilmserie. 18.15 Kleuter progr. 18.30 Open School. 19.00 Protgodsd. uitz. 19.30 ll.ll.ll.-ac- tie. 19.35 Meded. en Morgen. 19.45 Joum. 20.10 Weerber. 20.15 Docu ment. serie. 20.40 De brug van Re- magen (The bridge at Remagen), oorlogsfilm. 22.30 R.K. uitz. 23.00-23.10 Joum. NET 2 18.00-20.15 Zie NET 1. 20.15 Klaver weide, tv-serie. 21.05 Talkshow. 22.20-22.50 Cult, agenda. De VARA zal vandaag en morgen in diverse programma's op radio en televisie aandacht besteden aan de kwestie-Aantjes. Van avond zal in de televisierubriek Haagse Kringen (Nederland 1 - 22.50 uur) daarover worden gesproken met minister Wiegel van Binnenlandse Zaken, staatssecretaris Haars van justitie, prof dr. Wf. de Gaay Fortman en het kamerlid Aad Kosto. Morgen staat de kwestie-Aantjes centraal in het radioprogramma 'De Rode Draad' (Hilversum 1 -19.30 uur). Dan worden de begrippen 'goed' en 'fout' doorgetrokken naar de dag van vandaagonder meer door de psy chiater Hans Keilson, van wiens hand hei boek "Moeten wij nog anti-Duits zijn?' is verschenen en Manuel Kneepkens, medewerker in de criminologie aan de Erasmusuniversiteit van Rotterdam. In de televisie-actualiteitenrubriek 'Brandpunt' van de KRO zal vanavond het resultaat bekend worden gemaakt van een bliksem- enquetedie Brandpunt heeft gehouden over de kwestie-Aantjes. (Nederland 2 - 2230 uur). Michel Fugain komt op de televisie. Vanavond zendt de KKU, van 23.05 tot 23.50 uur op Nederland 2, het eerste deel van zijn nieuwste programma uit. Michel Fugain et sa Companie probeer den begin dit jaar hun show uit in het Amsterdamse Carré. Toen ging bijna alles mis, maar tijdens de tv-opnamen die daarna in het Théatre Olympia in Parijs werden gemaakt liep alles vlekkeloos. En onlangs was de groep weer in Nederland met haar wervelende show. VRIJDAG 10 NOV. HILVERSUM I 18.19 P.P.: Uitz. D'66. 18.30 Nws. 18.41 Marktber. 18.43 (S) Punt Uit, inform, progr. 20.00 (S) In antwoord op uw schrijven, verz.pl. 21.55 Overweging. 22.00 (S) Ballads, Blues en Beton Swing. 22.30 Nws. 22.40 (S) Goal, sportprogr. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Embargo. NOS: 19.40 Praten met de minister. 20.00 Nws. 20.05 (S) Europees Concert Podium, (ca. 20.30-20.50 Muzikale lezing.) 22.00 Horizon. 23.00 (S) Met het oog op morgen. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM in 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) Avondspits. VOO: 19.02 (S) De Ne derlandse top-40. VPRO: 20.02 Oor kussen. 21.02 Dag in de war. 22.02 Black Star Liner. 23.02 Amigcs de Musica. AVRO: 1.02 (S) Het Steenen Tijdperk. 2.02 (S) Gewoon, 2 uur ra dio. 4.02 (S) 'n Nachtje AVRO. 6.02-7.00 (S) Goedemorgen. zaterdag 11 november HILVERSUM I VARA- 7.00 Nws. 7.02 (S) Z.O., VA- RA's Zaterdagochtendshow (7.30 Nws. 7.41-7.53 Dingen van de dag. 8.30 Nws. 8.36-8.45 Gymn. v.d. vrouw). 10.30 Nws. 10.33 (S) Z.I. en de wereld. 12.26 Meded. 12.30 Nws. 12.41 (S) In de Rooie Haan, muz. en actual. 14.30 (S) NAR. Nederlandse Artiesten Revue. 15.30 Nws. 15.33 Kinderen een kwartje? Progr. over school en thuis. 16.00 (S) Het zout in HILVERSUM II TROS: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gymn. 7.20 Rustig bijkomen. 8.00 Nws. 8.11 Aktua. 9.00 Voorzich tig....breekbaar. (9.35-9.40 Water standen). 10.00 De tien om kinder show. 10.30 Coulissen. (11.00 Nws.). 11.30 Aktua-Sportcafe. OVER HEIDSVOORLICHTING 12.49 Tekst en uitleg, van het Ministerie van O en W. 13.00 Nws. 13.11 Aktua II. 13.30 Wegwezen. 14.45 Kom eens langs in Laren (N.H.). 16.00 Nws. 16.03 Europarade. (Vanaf 17.00 (S).) 17.55 Meded. HILVERSUM III Ieder heel uur nieuws. NCRV: 7.02 (S) Start. 8.03 (S) Happy Sound. 9.03 (S) Muziek bij de koffie. 11.03 (S) Popstation. 12.03 (S) Los Vast Ge- s.progr. 14.03 (S) B(j Barend. 16.03 (S) Sportshow. HILVERSUM IV AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Op een klein stationnetje 's morgens in de vroegte, kinderprogr. 8.00 (S) Weg geef klassiek. 9.00 Nws. 9.02 (S) Con certo Mattinale: Radio Filharmo nisch Orkest, klass. muz. 10.40 (S) AVRO-Academie; 'Blokfluit spe lenderwijs". 11.00 (S) Pistache. 13.00 (S) Opera met 14 00 Nws. 14.02 (S) In gevarieerde bezetting; klass. muz. 15.30 In de wetenschap dat.... 16.00 (S) Jazz spectrum. 16.40-17.00 Me ningmakers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 5