'De uitvinding van Wals' met veel humor gespeeld Monumentaal spel in 'Nacht der Tribaden' MAANDAG 6 NOVEMBER 1978 Uri Geiler is terug van wegge weest! U weet weldie Israeli die in staat was uw vork krom en uw horloge recht te buigen louter door op een bepaald tijd stip aan uw vork en horloge te denken. Ik denk nooit aan mijn vork en mijn horloge, daarom werken ze blijkbaar nog, maar Uri Geiler is, na geruime tijd gezwegen te hebben wat ver moedelijk verband hield met onthullingen van zijn manager dat het allemaal flauwekul was wat hij suggereerde te doen, al ken ik van heel nabij mensen wier vork na zo'n TV-sèance op de seconde af weer gelijk liep), weer aan het verbuigen en re pareren geslagen. Deze lezers van de Daily Mirror moesten vrijdagmiddag om 12.30 exact hun kapotte elektrische appa raten en eetgerei dat ze missen konden op Uri's ogen leggen, die in de Mirror stonden afge drukt. Om half èèn precies zou „The Big Bender" vanaf de top van de Blackpool Tower zijn stralen over Engeland uitzen den, terwijl zijn discipelen op hetzelfde tijdstip hun vorken en horloges moesten toespreken (hardop of in gedachten, dat donderde niet) met ,Men... work... bend. Mend... work... bend. Mend... work... bend", net zo lang tot het broodrooster her steld was, het horloge weer werkte en de vork was kromge bogen. Executie Ach, wat kan het ook eigenlijk voor kwaad, ik was, toen Uri Geiler in Nederland was, ook een van zijn supporters, of ik het nu geloofde of niet. Hij heeft me er toen in ieder geval van bewust gemaakt hoeveel kapot te horloges en klokjes een mens om onduidelijke redenen blijft bewaren, blijkbaar omdat het horloge nog steeds de reputatie geniet van iets duurs, en je iets duurs niet weggooit, ook al is het kapot en kost het tegen woordig net zoveel als een pias pop. In ieder geval deed het me plezier in de Daily Mirror te lezen dat hij weer terug was, en om te we ten wat Engeland nog meer voor onschuldige pleziertjes te bieden had, bladerde ik ook even de rest van deze Daily Mirror van vrijdag 3 november door. Daar was ten eerste de executie van de 17-jarige Da vid Evans, die een gevangenis straf uitzat omdat hij een ze venjarig meisje getracht had te verkrachten. Zijn celmaats (zelf 18,19,16 en 16 jaar, die op hetzelfde terrein ook hun sporen hadden verdiend) veroordeel den de schlemielige Evans, die een geboren slachtoffer was, ter dood en hingen hem 's nachts op. Dat wil zeggen dat ze hem dwongen op een stoel te gaan staan, hem een handdoek om de nek bonden, en hem daaraan ophingen, maar omdat hij na dat de stoel onder hem vandaan was getrapt met zijn voeten op de vloer kwam te staan, trokken ze de strop wat hoger op en ging een van hen (de 16-jarige An thony Brindley) aan zijn benen hangen onder het roepen van. ,£terf dan, rotzak!" Onthoofding Goed, David Evans van het leven verlost en de twee oudsten tot levenslang veroordeeld, wat had Engeland die dag nog meer te bieden? O ja, de punk rock groep Anti Social uit Birming ham is van plan een „1978 zelf moord concert" te geven, en heeft via aanplakbiljetten en stencils vrijwilligers gevraagd om tijdens dat concert zelf moord te plegen. Het slachtoffer in spè moet er in toestemmen dat hij zich op het toneel laat onthoofden door een automati sche guillotine, zijn nabe staanden krijgen dan een be drag van 15.000 pond, wat toch nog altijd zo'n zestigduizend gulden is. Niks voor niks, zeg ik altijd maar. De groep bestaat uit twee jongens en een meisje die de toneelnamen John Revol- ter, Ricky Guano en Lucy Na tion hebben aangenomen. Een van de managers van de groep heeft verklaard dat Anti Social de ambitie heeft 's werelds ge welddadigste rockgroep te worden, en dat het idee van de openbare executie bij hen was opgekomen nadat een van hun vrienden zelfmoord gepleegd had door voor een auto te springen. Zo kom je nog eens op een idee. Dat herinnert me trouwens aan die zeer exclusie ve pornofilmdie in Argentinië gemaakt heette te zijn en die alleen in zeer besloten kringen tegen zeer hoge toegangsprijzen kon worden bekeken, omdat aan het slot van de porno-act een van de meisjes tot haar ver bijstering domweg werd dood gestoken. Ik heb nooit gelezen dat de makers van de film (of spreek je in zo'n geval van de daders van de film) gegrepen zijn. Goudvis Nog meer nieuws uit Engeland in diezelfde Daily Mirror? Jaze ker. Goed nieuws, dit keer. In het Chapter Theatre in Cardiff sprong Roy Gee van de dieren bescherming het toneel op om een goudvis het leven te redden nadat de kom waarin hij rond zwom volgens het script kapot was gesmeten. Een dierenken- ner oordeelde tijdens de recht zitting dat de vis aan stress" leed, maar de verdediger be toogde dat de vis tot de geharde types behoorde met een hoge overlevingsdrempel. De rech ter, die toen er uitvoerig over het centrale zenuwstelsel van de vis werd uitgewijd al had uit geroepen: .Kalm aan een beetje, ik heb net forel gege ten!", sprak de beide gedaagde acteurs na een zitting van vier uur vrij. Produktie van LAK-toneelgroep v/E A-IW tfE-r TfPE I/AAJ DE ZCHODKI- 1 OOAJ^EAJ MOEf-tE.rJ /AANEL A7AAP DfrA) OP EErJ IAJAUJÊ - V t7A i -bOdl- V jS 0 20U HET MISSCHIEN voseux UN CAT K IN MJN STOEL PLAATSNEEM? LEIDEN - Laat u de aflevering "Mord im TEE 91' vanavond op Nederland I nu even voor wat zjj is en brengt u een bezoek aan het LAK-theater boven de Consu mentenmarkt. Daar wordt u na melijk voor de laatste maal in de gelegenheid gesteld om kennis te maken met de eNVe-Drama-pro- duktie 'De Uitvinding van Wals', het enige toneelstuk dat Nabo kov heeft geschreven. eNVe Drama brengt het stuk in een ver taling van Cees Nooteboom en liet het regisseren door de jour nalist Pieter Vrijman. Gelooft u mij, de spanning die hoofdin specteur Derrick oproept kan be slist niet opwegen tegen de hu mor, welke de toneelgroep eN Ve- Drama in dit, in 1938 in Cap d'An tibes door Nabokov heschreven stuk, heeft gelegd. 'Wals' is een vrij onbekend stuk, dat hier naar mijn weten nog nimmer door een professioneel toneelgezelsachap op het repertoire werd genomen. Tóch is het al sinds de eerste publicatie in 1938 in het Russi sche emigrantentijdschrift 'Rus- kie Zapiski bekend. De humor wordt natuurlijk in de eerste plaats veroorzaakt door het door Nabokov aangedragen verbaal gegeven, waarop Vrijman profes sioneel heeft ingespeeld. Maar veel meer nadruk zou ik willen leggen oy de interpretatie van dit gegeven cloor de spelers en speel sters van eNVe-Drama. Op de eerste plaats dient dan natuurlijk vermeld te worden het zeer goede spel van Wim Hagen als de minis ter van Oorlog. Hij 'draagt' niet zozeer het stuk, maar wel de 'hu mor binnen het stuk'. Jos van Wollingen ziet er schitterend uit Een fragment uit "De uitvinding van Wals" (Foto Willem van Bork) als de wat verstrooide, excentrie ke uitvinder Salvator Wals, die bijzonder gevoelig blijkt voor de charmes van geheim agente Viola Trans (Joke Leget). Joke speelt met een overtuigende verleide lijkheid en in haar spel viel vooral de grote rolvastheid op. Patsy Haccou en Sandra Minee leggen in hun journalistenrollen meer overtuigingskracht dan in de rollen van generaal, waarin ze toch minder tot hun recht komen. Wellicht wordt dat veroorzaakt door het feit, dat Annemieke Jongen (Stomme Homp), Marsha Kramer (Grote Lomp), Mart Dijk (Generaal Gons) en Hanneke Otte (Dom) zoveel overtuigingskracht leggen in hun collectieve presen tatie als 'Generale Staf, dat het voor Haccou/Minee zeer moeilijk werd om in beide toneelprestaties volledig tot hun recht te komen. Bewust wordt in dit rijtje Marnix van Eek niet genoemd, omdat hij in de rol van 'Bijziende Bons' (generaal en chauffeur) groeide naar het humoristische niveau van Hagen. Een tafeltennissende minister van Oorlog is in wezen even ridicuul als een bijziende Bons, die een flauwgevallen mi nister een slok sterke drank aan biedt en vervolgens zelf de fles leegdrinkt. Jammer blijft het in middels dat er maar drie opvoe ringen van dit stuk worden gege ven, BERT KOEKEBAKKER LEIDEN - "De nacht der Triba den" werd zaterdagavond door de Belgisch-Nederlandse thea tergroep Bent in de Leidse Schouwburg opgevoerd. On danks de uitstekende kritieken die de groep met dit stuk van Per Olov Enquist oogstte hadden slechts twintig liefhebbers de weg door de nevel naar de Leidse Schouwburg kunnen vinden. Een fikse misrekening van de el ders vertoevenden, want alle in grediënten voor een geslaagde voorstelling waren aanwezig: een magistraal geschreven stuk. ac teurs van klasse en een sterke re gie. "De nacht der Tribaden" speelt zich af in het Kopenhagen van 1980. Nadat zij haar debuut in "Freule Julie" door censuur niet heeft kunnen maken, wil de ac trice Siri van Essen haar "come back" bewerkstelligen in "De Sterkste", het laatste stuk van August Strindberg, met wie zij in scheiding ligt. Dit stuk schreef Strindberg nadat Siri een ver houding was aangegaan met de alcoholiste c.q. feministe Marie Caroline David. Als regisseur heeft zij de ijdele, maar onzekere acteur Viggo Schiwe aangetrok ken. Op het toneel maken we, ge noemd twintigtal dus, de toneel- repetitie mee. Dat stuk "De Sterkste", gaat over twee vrou wen die strijden om een onbe kende man. Op een diep psycho logische wijze beschrijft Strind berg de situatie zoals deze zich heeft afgespeeld ten tijde van de nacht der tribaden (oud romeins voor lesbische vrouwen). Op de avond van de repetitie verschijnt Strindberg zelf. Hij blijkt een gef rustreerde, nietsontziende man te zijn en blijft er van een diep psychologisch gevoel weinig over. De repetitie gaat "gewoon" door, maar de betrokkenheid van de spelers, zij spelen immers voor het grootste gedeelte zichzelf, voert hen iedere keer buiten hun rol. Er ontstaan -daardoor ogenblikken waarop de speler het door Strindberg zo geziene, zo gewilde naar eigen inzicht in terpreteert, wat dan het commen taar oplevert van Strindberg en de andere. Zo krijgen wij, als publiek, een beeld van wat er die nacht heeft plaatsgevonden. Siri blijkt wanhopig onder de invloed van Strindberg weg te willen vluchten en zelfstandig te willen zijn. Zij kan dat niet alleen en ziet in de lesbienne Marie, tot wie zij zich ook lichamelijk voelt aange trokken, haar kans om zich los te maken. Marie lijkt zelfstandig maar kan zich slechts staande houden met het drinken van enorme hoeveelheden bier. Strindberg blijkt het grootste slachtoffer van de situatie. Zijn vrouwenhaat komt voort uit angst om alleen te zijn en als man niet meer te functioneren. Hij heeft het stuk geschreven omdat hij graag wilde dat er in de reali teit zou gebeuren wat hij fictio neel in zijn stuk had gebracht: de terugkeer van de vrouw naar de man, en wel als onderworpene. Hij heeft nog het meest verloren, namelijk zijn vrouw, zijn zelfres pect, en bovendien zijn schrijf- macht om de zaken zo te dicteren als hij wil. Rosemarie Bergmans als Siri en Annelies Vaes als Ma rie speelden de beide vrouwen met veel gevoel en emotioneel erg geladen. Leslie de Gruvter als de regisseur Viggo maakte van zijn rol in het stuk meer dan er inzat op het eerste gezicht. Dat Jaak Vissenaken de Thalia-prijs volledig verdient lijdt na zater dagavond geen enkele twijfel. Hij speelde de rol van Strindberg monumentaal. Een staande ova tie was dan ook de beloning. LOUIS CORNELISSE De avonturen van Jommeke EDAMMER KAAS MET BANANEN SALADE (2 personen) Een krop sla 200 gr. in blokjes gesneden Edammerkaas. 1 appel, in blokjes gesn, 2 toma ten, in partjes gesn., 2 grute bananen, in schijfjes gesn, 1 stronk selderij, uit blik of vers gekookt, in stukjes ge sneden, toefje peterse lie, wat citroensap. Bereiding: Besprenkel de schijfjes banaan en appel met het citroensap om verkleu ring tegen te gaan. Meng dat voorzichtig met de kaas en selderij, waar- gevoegd. Leg de salade op een bed van blaadjes sla, de partjes tomaat op de rand, en het toefje pe terselie in het midden. Serveren met slasaus Ziezo. Jommeke,dat was het! Mag ik op u rekenen j~ Bobbejaanland is te qrootjk kan niet oi/eral zijnen dag en nacht op de loer liggen: Natuurlijk L Luister, öobbejaanwe zullen ons best doen. Slaap op uw twee oren'. Als ze hun plan willen uit: - voeren zullen ze zeker geen argwaan hebben... jj cZ ...en zeker niet op kinderen letten 't Zijn misschien dreigementen maar qe kunt nooit wetenl Leidse bioscopen LUXOR: "Grease", da. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, a.l. CAMERA "Violette Nozière", da. 7.00 en 9.30 uur, 16 jr. Kindermatinee: "Laurel en Hardy bij de luchtbescherming", za. en woe. 2.30 uur, zo. 2.00 en 4.15 uur. Nachtvoorstelling: "Duizend en een nacht", vr. en za. 12.00 uur, 16 jr. LIDO 1: "Dood aan de Nijl", da. 2.30 en 8.00 uur, 16 jr. LIDO 2: "Aasgieren vallen aan", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 12 jr. LIDO 3: "La vie devant soi", da. 7.00 en 9.,15 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.30 uur, 16 jr. Kinderfilm: "Donald Duck", za. en woe. 2.30, zo. 2.30 en 4.45 uur. STUDIO: "The boys from Brasil", da. 7.00 en 9.15 uur, do., vr., ma. en di. ook 2.30 uur, 16 jr. Kindervoorstelling: "Peter en de draak Elliot", za. en woe. 2.30, zo. ook 4.45 uur. TRIANON: "Hooper", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, a.l. REX: "Meisjes die van toeten noch bla zen weten", da. 7.00 en 9.15 uur. ma., di., vr. en zo. ook om 2.30 uur, 16 jr. Kinderfilm: "Alice in Wonderland", za. en woe. 2.30 uur. Nachtvoorstelling: "Verpleegsters op pad", vr. en za. 11.30 uur, 16 jr. Bioscopen Alphen EURO 1: "The boys from Brasil", da. 1.30, 6.30 en 9.00 uur, zo. 4.00. 6.30, 9.00 uur, za. en woe. 6.30 en 9.00 uur. 16 jr. Kindervoorstelling: "Bello en de jacht op de diamant", za., zo. en woe. 1.30 uur. Nachtvoorstelling: "Pat Garrett and Billy the Kid", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 2: "The Betsy", da. 1.45, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4 15 uur, 16 jr. Nachtvoorstelling: "Play it again Sam", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 3: "Ben Hur", da. 1.30 en 8.00 uur, a.l. Nachtvoorstelling: "Meisjes achter tra lies". za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 4: "Hooper", da. 2.00. 7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, za. ook 12.15 uur, a.l. Bioscopen Voorschoten GREENWAY: "Saturday night fever", do. 8.00 uur, vr. 7.00 en 9.15 uur. za. 4.00 en 9.00 uur, zo. 4.00 en 8.30, woe. 7.00 uur. 12 jr- "The Birds", za. 9.15, zo. 6.15, ma. en di. 8.30 uur, 16 jr. Kindervoorstelling: "Tarzan in New York", za. en zo. 2.00 uur, woe. 2.30 uur. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur (Diacone- senhuis) en van vrijdag 13 00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisaheth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Middagbezoekuur van 13.45 - 14.30 uur Avondbezoekuur van 18.30 - 19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00 - 18.30 uur. Kinderafdeling dagelijks van 14.00 - 19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoe kers per patient). Sint Elisabeth-ziekenhuis: Volwassenen, dag. van 14-14.45 en van 18.30-19.30 uur. (@.udCVlieuius 6 November 1978 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Vijf uit Parijs voortvluchtige makelaars in diamanten en ju- weelen hebben vooreen som van niet minder dan een millioen francs aan dergelijke kostbaar heden gestolen. Bij het onder zoek. door de justitie ingesteld, is men bovendien op het spoor gekomen van nog andere dief stallen, door dezelfde personen gepleegd, eveneens ten bedrage van een millioen fr. Een groot gedeelte dier kostbaarheden is in verschillende banken van leening verpand gevonden. On geveer een vierde gedeelte heb ben de dieven op hun vlucht naar het buitenland meegeno- Klasse afd., van 14-14.45, 18.30-19.30 en 11.15-12 uur. Kraamafd., dag. van 11.15-12 uur (alleer echtgenoot). 15-16 en 18.30-19.30 uur; laatste kwartier avondbezoek kraamafd. babyshow. Kinderafd., dag. van 15-18.30 uur C.C.U. (hartbewaking), dag. van 14.15-14.45 en 19-19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volg': Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou- 18.30-18.45 uur- Zaterdag en zondag: 14.45-15.00 uur". voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver men. Naar Belgie, Duitschland en Engeland zijn dan ook on- middelijk geheime agenten der politie uitgezonden om' de die ven op te sporen -In het dorp Sompolno, in Rus sische Polen, uoont eene Israe- lietische weduwe, die nu, op honderdjarigen leeftijd, nog maals in het huwelijk zal treden en wel met een koopman van 88 jaar. Tot dusver woonde zij bij hare 80-jarige dochter, die be tovergrootmoeder is van een meisje van 13 jaar. De honderd jarige bruid heeft nog goede oo- gen, een zeer scherp gehoor en een helder hoofd. Dikwijls gaat zij nog alleen wandelen Vijftig jaar geleden -Uil Rome wordt gemeld,dat de activiteiten van de Etna steeds groter wordt. Dikke rookko lommen stijgen uit den krater op en de rossige gloed is in ver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken Bezoektijden Kinderklimek Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19 00 uur Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14 15-15.00 uur 18.30-19.00 uur A'lphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30- 14 15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30- 14.15 en 18.30-19.30 uui Kraamafdeling 13.30-14.45 alleen voor echtgenoten 19- 20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18.- 18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kun nen dag en nacht worden gemeld bij het Schiphol 1020 175000). ren omtrek zichtbaar. De lava stroom .diezich met een snelheid van 1000 meter per uur voort beweegt, heeft reeds zeventig huizen verwoest. Menschenle- vens zijn met te betreuren, om dat er tijdig voorzorgsmaatre gelen waren genomen. - Een vreemdeling, die in Ham burg aan boord van een over- zeesch stoomschip was geslopen en zich in het kolen ruim had verborgen, raakte, toen er nieuwe kolen in het ruim wer den gestort, in een zeer benarde positie. Tijdens de vaart naar Cuxhafen trachtte de versteke ling door klopsignalen de aan dacht te trekken. De bemanning boorde gaten in den wand, waardoor met een zuurstofap paraat doorgebrand en werd de i ngeslotcne bevrijd.Deman.een Let, werd ut handen van de poli tie gesteld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 21