Sammy Davis heeft er nog steeds geen genoeg van sümtr ÜTKBCDOTI [fWËïmgmmma) weekeinde toegelicht EINE NACHT IN VENEDIG ZATERDAG 4 NOVEMBER 1978 Over de vraag of het de taak van de journalistiek is nieuws te „maken" zou ik nog een tijdje moeten nadenken voor er een redelijk antwoord op te kun nen geven, maar dat het de taak van de journalistiek is het nieuws te ontdekken WAAR het is, en WANNEER het er is, lijkt me buiten kijf. En wat voor de kranten geldt, geldt ook voor de televisie- journalistiek. Het Groot Uur U van Koos Postema over de pedofilie (de liefde, vriend schap, tederheid die volwas senen voor minderjarigen voelen, met of zonder seksueel contact) zou je een vorm van nieuws maken kunnen noe men omdat er nooit eerder op een zo open en openhartige manier voor een zo groot publiek over dit onderwerp gesproken is, maar in werke lijkheid was het probleem er natuurlijk allang, werd het ook al jarenlang in geschrifte of in kleinere kring bespro ken, en werd nu pas de tijd rijp bevonden om het ook voor het massamedium televisie te bespreken. Ik leerde er weer een nieuwe af korting bij: de pedo, naast de homo en de hetero. Ik noteerde ook een paar uitspraken. Van dominee Klamer. ,f)e pedo fiel loopt met een verhaal rond dat hij niet kwijt kan? Van mevrouw Beaudoin: ,JJe schade ten gevolge van een pedofiele verhouding voor het kind is bijna altijd het gevolg van de reacties van de omge ving, en niet van de relatie zelf'. Zij ried ook aan je kind niet op te zadelen met de waarschuwing dat het nooit met vreemde mannen moet meegaan, want in de eerste plaats kunnen het net zo goed vrouwen zijn die pedofiel ge aard zijn, en in de tweede plaats zijn het vaak juist geen vreemden maar bekenden die contact zoeken met een kind. Je kunt je kind beter aanra den, dat het nooit van zijn le ven iets moet doen dat het zelf niet wil, zei mevrouw Beau doin. Er is overigens wel eens eerder op de televisie over pedofilie gesproken, met dr. Bernard als deskundige (ik herinner me die naam niet zozeer om dat ik zelf pedofiel ben, hoewel ik net als alle andere mensen een bepaald percentage pedo filie met mij moet meedragen, zoals mr. Brongersma be toogde, maar omdat dr. Ber nard sterk op een dienst vriend van me leek die ook Bernard heette en wellicht zijn broer was) maar toch niet eerder zo uitgebreid, en met „getuigen": twee volwassen jongemannen, die in hun jeugd een relatie met een mannelijke pedofiel hadden gehad, zonder daar homofiel van te zijn geworden en ook zonder zich daar "geestelijk door geschaad te voelen, be halve dan door het schuldge voel dat zij allebei nog met zich meedroegen, dat zij na de ontdekking van de geheime relatie, hun oudere vriend hadden „verraden"waarna hij, in beide gevallen, in de gevangenis was beland. Wat intussen wel opviel aan dit Groot Uur U was, dat alle zegslieden getuigen a dechar ge waren, terwijl er, terecht of ten onrechte, natuurlijk vele getuigen a charge inzake de pedofilie in ons land moeten rondlopen. Niet alle christe nen, om maar eens een grote bevolkingsgroep te noemen, zullen zo openstaan voor de problemen van mensen met een afwijkend gedragspa troon als dominee Klamer, die vertelde op de vraag hoe hij, als dominee, de pedofielen kon verdedigen eens te hebben geantwoord: Juist omdat ik geloof en het hart van het ge loof liefde is" Het schijnt dat de EO verkla ringen heeft opgenomen van mensen die met elkaar fok ten" zonder getrouwd te zijn voor een programma over het samenzijn in en buiten het huwelijk, zonder die verkla ringen later te hebben uitge zonden, omdat zij te positief waren uitgevallen voor het hokken, waardoor zij strijdig waren geweest met de EO- tendens van het bewuste pro gramma. Dus werden ze ook maar weggemoffeld. Koos Postema heeft ongetwijfeld geen „andersdenkenden" weggemoffeld, het was trou wens een rechtstreeks pro gramma (de kijkers konden vragen doorbellen aan de deskundigen in het pro gramma), maar als je ze überhaupt niet uitnodigt om hun visie te geven, die dan on getwijfeld in botsing zou zijn gekomen met het uitgangs punt van tolerantie dat alle afleveringen van Groot Uur U gekenmerkt heeft, doe je in fei te hetzelfde als de EO, -je mof felt een tegenstroming weg. En daaruit blijkt dan toch weer, dat het voor de kijker goed is dat er,naast de VARA een EO is, en naast de EO een VARA'. Tonight In Londen zag ik een aflevering van Tonight, waarin in zeker opzicht wel nieuws werd ge maakt, al was het dan via een bekend nieuwsfeit: de ver dwijning in augustus van de 13-jarige Genette Tate, uit het dorp Aylesbeare. Tien minu ten nadat zij nog met een paar vriendinnetjes had staan praten, werd haar fiets ge vonden. Na een speurtocht van 13 weken, waaraan eerst 180 detectives hadden deelge nomen die in 3000 ondervra gingen 2000 verklaringen hadden opgesteld, volgde er nog een grootscheepse speur tocht met 7000 vrijwilligers in de omgeving, maar alles zon der enig resultaat. Was ze weggelopen of opgepikt door een ontvoerder? Er waren twee vage getuigen: Mrs. Ma tilda Rodgers en haar der tienjarige dochter Gail, die omstreeks de tijd dat Genette gekidnapt moest zijn, door een hard.rijden.de auto in de heg waren gedrongen toen zij vlakbij de plaats waar Genet- tes fiets werd gevonden, aan het wandelen waren. Geen van beiden kon zich echter nog iets zinnigs over de auto of de bestuurder herinneren daarvoor was het te vlug ge gaan. Nadat alle naspeuringen ver geefs waren geweest, had de politie besloten het onderzoek te beëindigen, waarop het team van Tonight een hypno tiseur in de arm nam, dr. Mal colm Rawson, die volgens een methode die blijkbaar ook re gelmatig door de Califomi- sche politie wordt toegepast, de moeder en het meisje nog eens onder hypnose over de passerende auto ondervroeg. Bij elkaar waren zij, in ver schillende zittingen, zes uur onder hypnose, waarvan we uiteraard maar enkele minu ten zagen. Het bleek nu dat zij zich onder hypnose veel meer herinnerden dan zonder hyp- De auto was kastanjebruin met een zwart dak, had 4 deuren, de autoradio stond aan, de zittingen waren op een be paalde manier gestikt, het nummerbord bevatte aan het begin de letters BM of MB en eindigde met een G, in het ge tal daar tussenin zat in ieder geval een 1misschien was het 103, en uit deze beschrijving kon worden opgemaakt dat het om een Triumph 1300 ging. Verder konden moeder en dochter meedelen dat de bestuurder een jongeman was van tussen de 18 en 23 jaar, met donker haar en lichtblauwe ogen. Een teke naar had een portret gerecon strueerd, dat volgens Matilda en Gail Rodgers inderdaad gelijkenis vertoonde met de man achter het stuur. Al deze gegevens hadden zij niet kunnen verstrekken toen zij normaal door de politie wa ren ondervraagd. In Tonight vertelden ze, dat onder hyp nose alles langzamer ging: ,Je hebt veel meer tijd om te kij ken, om details in je op te ne men. Toen ik uit de hypnose ontwaakte dacht ik ook dat het wel vier uur geduurd had, maar het bleek maar 15 minu ten te zijn geweest", vertelde de moeder na afloop. En dr. Malcolm Rawson legde uit dat met hypnose twee dingen worden bereikt: 1. de persoon relaxt in een ge spannen situatie (een ver hoor), 2. het geheugen wordt ver sterkt. ADVERTENTIE LONDEN (GPD) - Duizenden keren moet Sammy Davis jr. wel op de planken hebben gestaan. Als verdoofd,als in trance, terwijl hij zijn enige ware imitatie doet, die van de revue-artiest Bill Robinson. Bolhoedje op, èèn broekspijp opgetrokken. Sammy Davis speelt niet Mr. Bojangles, maar is gedurende drie luttele minuten de tragisch aan zijn eind geko men showbiz-artiest, die zo'n grote stempel op Davis' eigen ontwikkeling heeft gezet. Als je er onbewogen naar kunt kijken, ben je je misschien bewust van de nostalgieke hang naar de jaren dertig. Zo niet, dan kan het niet anders of je raakt onder de indruk van het feit dat de Ameri kaanse entertainer zich emotioneel even helemaal bloot geeft. Dinsdagavond 7 november treedt hij met zijn volledige show op in het Ned. Congresgebouw, waar de KRO-tv het spektakel zorg vuldig zal vastleggen. Bij de voorbereiding van, die regi stratie wordt secuur te werk ge gaan de show zal de eerste drie maanden niet worden uitgezon den. Desgevraagd verklaarde zowel Davis als zijn Nederlandse impresario na afloop van de show in Londen bezwaren te hebben tegen een te vroege uitzendda tum, omdat de Nederlandse con certbezoekers toch al flink in hun portemonnaie moeten tasten. Beiden: „Dat in tegenstelling tot elders in Europa, waar de -kosten ADVERTENTIE LICHTREKLAME HOGEWOERD LEIDEN TELEFOON 071 -134964-134001 van het tournee over meerdere dagen kunnen worden uitge smeerd. Want vergeet niet wat er bij komt kijken. We zijn met 62 man onderweg. En we willen er niet te veel op toeleggen. De waardevermindering van de Amerikaanse dollar werkt toch al in ons nadeel"' Londen heeft in vergelijking met Den Haag niet alleen het voordeel van goedkopere toegangsprijzen vanwege de veel grotere belang stelling voor plaatsbewijzen (de wet van vraag en aanbod), maar ook nog eens de meevaller van de primeur gehad. Deze show, met in het voorprogramma Buddy Rich, die het ook al niet verleerd is blijkens fameuze drumsoli in thema's ontleend aan de West Si- de Story en nota bene Weather Report, is in Groot-Brittannië onverdeeld op goede tot zeer lo vende kritieken onthaald. Dat de inhoud van de show echter een nieuwe fase in Davis' ontwikke ling als showman markeert, werd minder duidelijk waargeno- Een van de redenen daarvoor is, dat Sammy jr. zijn koerswijziging aanvankelijk zelf ook nogal ver hulde. Sammy Davis zelf: „Als je me vraagt, of ik nu als zanger, danser of als entertainer door het leven wil gaan, moet ik je... eh... het antwoord schuldig blijven. Of beter gezegd, ik was en ik ben dat Sammy Davis: commerciële op zet alles in èèn persoon. Ik ben net als een huisarts, van alle kwaal tjes en specialismen weet ik het een en ander af. Zo heb ik ook het vak geleerd". Davis laat daarbij niet na om op zijn verdiensten te wijzen: tv-persoonlijkheid, be heersen van allerlei technieken zoals tapdansen en mimiek. Als echter zijn in verhouding tot het verleden, betere gezondheid ter sprake komt, constateert hij zelf verheugd hoe het afzien van grote hoeveelheden alcohol niet alleen de maag en de lever spaart. Davis: „Ik voel me de laatste anderhalf jaar kiplekker. Ik heb me veel be ter in de hand dan vroeger, toen het na een zware show nog wel eens laat kon worden. Ik zou je niet eens kunnen vertellen hoe veel shows ik momenteel per jaar verzorg, maar ik voel dat mijn conditie uitstekend is. Ik voel me er happy bij en de zang is er sterk door verbeterd". Hoe belangrijk de vocalen voor Sammy Davis jr. zijn geworden, zou pas tijdens de show blijken Hij veroorlooft zich tijdens het ruim ander half uur durende op treden een relatief laag tempo. De 52-jarige artiest heeft in vergelijk met vroeger om te beginnen het tapdansen beperkt. Als de show voor tweederde achter de rug is. pakt hij met een omstandig ge baar het speciale schoeisel uit de vleugel van zijn toetsenman, le vert dan wel fantastisch dansen af, maar het blijft tot die ene keer beperkt. Zrjn knappe imitatie nummer is ook al niet mee? zc uitvoerig. Fijntjes, maar slechts eventjes worden acteurs als Gary Grant, James Cagney, Humphrey Bogart en de Engelsman Sir Lauwrence Olivier neerge zet. Trots Uiteraard zou Sammy Davis Sam my Davis niet zijn als hij de ac centverschuiving ten gunste van het vocale gedeelte van de show niet ten volle zou weten uit te bui ten. Hoe voortreffelijk hij bij stem is blijkt eigenlijk al uit de muzikaal gezongen medley van Frank Sinatra-melodieën. Haast als een jazz-vocalist gaat hij ech ter te werk in „On a clear day" waarin hij niet alleen melodisch improviseert, maar ook flarden van andere ballads verwerkt zo als „The girl from Ipanema" en ,Day by day". Als in de kleedka mer na afloop het oordeel razend knap wordt uitgesproken, valt de trots van Davis' gezicht af te le- Sammy: „Ja, uiteraard wordt de zang nu het zwaartepunt van de show; vroeger kon ik meer vrij buiten, meer tekeer gaan. Ik zie me tegenwoordig geen half uur meer „tappen" of als een idioot staan springen. Maar vind je niet dat mijn stembeheersing verbe terd is in vergelijking met de laat ste paar jaar?". Op een vraag hoe hij aan zijn liederenrepertoire komt, omdat hij zelf nauwelijks componeert, brengt Davis ook al zijn leeftijd als een beperkende factor naar voren. Sammy: „Ik zelf kies het materiaal bij de show. In dit geval gaat het om re pertoire dat mijn hele carrière be strijkt, maar lang niet alles is bruikbaar. Feitelijk ben ik wat onderwerpen voor songs aangaat behoorlijk beperkt. Net zo min als ik als een rockzanger op het podium kan staan dansen, kan ik ook heel wat teksten beter maar vergeten. Het mag allemaal niet te jeugdig zijn; ik ben per slot van rekening al 52. Hoe ik aan nieuwe nummers kom? Veelal van musi cals die op Broadway gaan. Ik heb nu de opnamerechten van twee nummers uit de Jiddische musical Bar Mwitsah Boy ver- De leeftijd mag dan blijkens het bovenstaande een klein woordje mee gaan spelen, als je Davis' agenda erbij zou leggen, zie je dat het met zijn dadendrang eigenlijk nog altijd excelsior gaat. Zo heeft hi zich het afgelopen jaar onledig gehouden met een nieuw boek (Hollywood in a suitcase), heeft hij zijn verplichtingen ten op zichte van zijn groeiende onroe rende goed (onder meer een ho- telbedrijf en een platenlabel) en daarnaast heeft hij ook nog eens gedurende een zestal maanden voorafgaande aan zijn Europese rondreis de hoofdrol gespeeld en gezongen in de relatief i musical Stop the World. ZATERDAG 4 NOVEMBER HILVERSUM I NOS: 18.30 Nvvs. VARA: 18.41(S)De VARA feliciteert. 19.30 (S) De Rode Draad. 20.10 (S) Nashville. 21.00 (S) Voor wie niet kijken wil, met om 22.30 Nws. 23.55 Nws. HILVERSUM II NOS: 18.00 Nws. TROS: 18.11 Ak- tua-magaz. 19 00 (S) Tross-Countrv. 20.00 Nws. 20.05 (S) Concert a la car te. 21.20 (S) Woorden in de avond. EO: 21.45 (S) Reflector. 22.00 (S) Laat ons de rustdag wijden. 22.45 Geneve, Calvijn en de reformatie. 23.05 (S) Postludium rondom de familie Bach (III). 23.45 (S) Goed nieuws, in het Arabisch. 23.55 Nws. HILVERSUM III NCRV: 18.03 (S) Elpee pop special. 19.02 (S) Peter Blom. 20 02 (S) Strictly country style. 20.30 (S) Jazz- time. NOS. 21.02 Langs de lijn: sport en muz. 23.02 (S) NOS-Jazz. 1 02 (S) Dat wordt weer nachtwerk. 4.02-7.00 (S) De Achternacht. ZONDAG 5 NOVEMBER HILVERSUM I NOS: 8.00 Nws. VARA 8.10 (S) Vroege vogels. HUMANISTISCH VERBOND: 10.00 Magaz. KRO: 10.05 (S) Eucharistieviering. 11.00 (S) Heiligen, vroeger en nu, docum. AVRO: 12.00 (S) Muzikaal Onthaal. 13.00 Nws. 13.10 AVRO-magaz. KRO: 14.00 Kruispunt. 14.30 (S) Zin in muz. 15.00 (S) Van hoog naar laag en omgekeerd, belcanto progr. 16.30 (S) Bij de buren zijn ze ook niet thuis, liedjesprogr. IKON: 17.00 Christe lijk gereformeerde kerkdienst uit Baarn. 17.58 Wilde Ganzen. 18.00 En die veelkens alzo wel, muz. voor Ad vent en Kerst. 18.15 Mensen, medita tie. NCRV: 18.30 Nws. 18.40 (S) Zon dagavondzang. 19.10 Klinkend ge loof. lezing. 19.25 (S) Musica Sacra. AVRO: 20.30 (S) In de kaart ge speeld, klassieke verzoeken. 22.30 Nws. 22.40 AVRO's Radiojourn. 22.50 Drie dode dwergen, hoorspel- serie. 23.25 (S) Easy listening. 23.55 HILVERSUM II .OS: 8.00 Nws. KRO: 8.10 Overweging. 8.15 De hutsgeklutste! 9.00 Nws. 9.10 Waterstanden. 9.15 Da Capo: Klassieke pianomuz. IKON: 10.00 Gereformeerde Kerkdienst. 10.45 Wilde Ganzen. 10.50 De andere wereld van zondagmorgen, informa tie en muz. KRO: 12.00 Nws. 12.10 Echo. NOS: 12.05 Zorg en hoop, progr. voor Surinaamse Nederlan ders. 13.15 Tambu, progr. voor An- tillianen in Nederland. 13.45 Progr. voor de buitenlandse werknemers. VARA 17.00 (S) VARA-Klassiek cello en piano. 17.55 Meded SOS- en politieberichten. 18.00 Nws. 18.15 Dingen van de dag. 18.25 Boeme rang. 19.00 (S) Amusementsmuz. IKON: 19.30 (S) Brood en spelen, re ligieus progr. NOS: 20.00 (S) Klas sieke muz. 20.30 Journalistenforum. 21.00 Gamma van Alpha en Beta. 21.30 Nieuwe tendenzen in het Ne derlandse Cabaret. 22.30 Aspekten van de Kamermuz. 23.00 (S) Met het oog op morgen. 23.55 Nws. HILVERSUM III AVRO: 7.02 (S) Ko. de boswachter show. 8.02 (S) Verzoekplaten voor de schoolgaande jeugd 9.02 (S) Juist op zondag. 10.02 (S) Muziek-Mozaiek. 11.02 (S) Sportpanorama. VARA: 11.30 (S) Tony van Verre ontmoet. 12.02 (S) Klink Klaar 13.02 (S) Mu ziek uit studio I. NOS: 14.02 Langs de lijn, sport en muz. 18.02 (S) Jazz uit het historisch archief. KRO: 18.30 Gort en watergruel. 20.02 (S) Tom bola. 23.02 (S) De oude Engh. 0.02 (S) HILVERSUM IV NOS: 8.00 Nws. VOO: 8.05 (S) Po pulaire klassieken en verzoekplaten. NOS: 9.00 (S) Vroeg klassiek. 10.00 (S) Musica Religiosa. 11.00 (S) Fur Elise 13.00 Opera-Matinee. 14.00 Nws. 14.02 (S) Concerten op de zon dagmiddag: Rotterdams Philhar- monisch Orkest met solisten: klas- .-»eke muz. (14 50-15.10 Praten over muz.). 16.00-17.00 (S) Musica No- MAANDAG 6 NOVEMBER HILVERSUM I TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bij komen. 7.30 Nws. 7.41 Aktua. 8.30 Nws. 8.36 Gym. v.d huisvrouw. 8.45 Orgelmuziek. 9.00 (S) Latijns-Ame- nkaanse muz. 9.30 (S) Als reizigers onderweg. 10.00 (S) Een oude hit in een nieuwe snit. 10.30 Nws. 10.33 (S) Week in, week uit, inform, progr. R.V.U.: 11.40 Grondpolitiek (1). VPRO: 12.00 Studio Sport Deel Drie (12.25 Meded. 12.30 Nws). 13.00 D. Collete. 14.00 Het Draadloze Indivi du, met sociaal-culturele thema's. (15.30 Nws). 15.45 Fantastiese ver telling, kinderprogr. EO: 16.15 Licht en uitzicht, muz. en meditatie. 17.00 Eigen wijs, kinderprogr. 17.20 OVERHEIDSVOORL.: Den Haag aan de lyn. 17.30 Nws. 17.32 Tijd- HILVERSUM II NCRV. 7.00 Nws. 7 11 Ochtendgym 7.20 NCRV-lied. 7.24 Het levende woord. 7.30 Te Deum Laudamus. 7.54 Op de man af. 8.00 Nws. 8.11 Hier en nu. 8.25 Vandaag....maan- 12.00 Het nuttigen van etenswaren is toegestaan. 13.00 Nws. 13.11 Hier en nu. 13.30 Onder schooltijd. NOS: 14.30 Ambon - Droom en werkelijk heid, docum. NCRV: 15.15 Woord in de middag. 15.30 Een uur natuur. 16.30 Rozegeur en Prikkeldraad. 17.55 Meded. HILVERSUM III KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham. AVRO: 9.03 (S) De Beukers Show. 10.03 (S) Arbeidsvitaminen. 11.03 Radiojourn. 11.06 (S) Postbus 700, •ekplatenprogr 12 03 (S) De 15.03 (S) Jan Steeman. 16.03 (S) AVRO's Platenpanel. 17.03 (S) Superclean Dreammachine. HILVERSUM IV VARA 7.00 Nws. 7.02 (S) Groot en klem, kamer- en orkestmuziek. 9.00 Nws. 9.02 (S) De Franse opera kofsky. 11.00 Wonen, verschil tussen huis en thuis. 11.30 De onbekende Litszt. 12.50 (S) Klassieke kamer- en orkestmuziek. 14.00 Nws. 14 02 Keu ren en kiezen. 14.30 (S) Zo klonk het vroeger 17 00 Klass. pianomuz. 14.55 (S) Klass. muz. 15 30 Inform, progr. 15.55 Operaconcert: Het Om roep Orkest en het Groot Omrocp- mannenkoi NEDERLAND I 15.30 - Journaal (NOS) (NOS) 15.32 - Lappenkat! kinderserie (NCRV) 15.45 - De kinderen uit de Bijbel (NCRV) 15.55 - Laurel en Hardy, slapsticks (NCRV) 16.15—17.05 - Peter Ramsey, de dierendokter, jeugdserie (NCRV) 18 30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort voor Marokkanen (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Kwistig met muziek, muzikale spelshow (NCRV) 20.15 - Leningrad Ice-show (NCRV) 21.05 - De Lucy show, tv-serie (NCRV) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - U zij de Glorie (NCRV) 22.40 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.25 - Bijscholing huisartsen, (deel 4) (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - De Tros Top 50 (TROS) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Teleraadsel, televisiepuzzel (TROS) 20.40 - De dame van Duke Street, tv-serie (TROS) 21.30 - Aktua-tv (TROS) 22.00 - Flanagan, Nederlandse speelfilm (TROS) 23.30 - Tros Sport (TROS) 23.45 - Teleraadsel, oplossing (TROS) 23.55 - Journaal (NOS) 24.00 - Sport extra (NOS) ZONDAG 11.00-11.40 - Goede morgen (NCRV) 16.00 - Voorlichting Songs Alive (TELEAC) 16.15 - Voorlichting Wetenschap in Beweging (TELEAC) 16.30 - Wij en het weer, (les 8) (TELEAC) 17.00 - Wat gaat ons dat aan, de Oecumenische beweging en wij, deel 4. (IKON) 17.30 - Wilde Ganzen (IKON) 18.30 - Bijscholing huisartsen, (herh. les 4) (TELEAC) 19.00 - Journaal (NOS) 19.05 - Jonge mensen op het concertpodium (AVRO) 19.55 - Hier Parijs (AVRO) 20.05 - Een mens van goede wil, tv-serie (AVRO) 22.05 - Het boek (2), literair magazine (AVRO) 22.45 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 16.30 - Een tien voor taal, (herh. les 8) (OS-NOS) Journaal (NOS) Studio Sport I (NOS) Verre Volken, documentaire serie (NOS) Sesamstraat (herh.) (NOS) Artsenij (NOS) Stuuio Sport II (NOS) Vijf minuten bedenktijd (HUM. VERBOND) Journaal (NOS) Mary Hartman, Mary Hartman (VPRO) Hollands Spoor (VPRO) Over-under. sideways-down, speelfilm (VPRO) Journaal (NOS). 17.00 17.02 17.45 18.30 18.45 19.20 20.30 20.35 20.40 23.35 DUITSE TV ZATERDAG 4 NOVEMBER DUITSLAND I (Region. progr.: NDR: 18.00 Progr.-overz. 18.31 Natuurserie. 19.00 Aktualiteitenmagaz. 19.15 Amusementsprogr. WDR: 18.30 In formatief progr.. aansl.: Reich und Arm, tv-serie. 19.15 Aktualiteiten magaz. 19.45 Informatief progr. 19.50 Amusement met tekenfilm). 20.00 Journ. 20.15 Vrolijke reisgebeurte- nis. 21.40 Lottotrekking, aansl.: Journ daarna: Meditatie. 22.00 Jazz. 23.30 Dit letzte .Suchtrupp, speel film. 0.40 Journ. DUITSLAND II 19.00 Journ. 19.30 Iraansejeugdfilm. 20.15 Wer erschoss John F. Kenne dy? tv-film. 21.40 Journ. 21.45 Sport. DUITSLAND III WDR 18.00 Tv-kursus Frans. 18.30 Infor matie! progr. 19.00 Economisch ma gaz. 19.15 Sport 19.55 Journal 3 20.00 Journ. 20.15 Einspruch zur Sa- che (Point of Order), documentaire. 21.50 Filmreportage. 22.35 Bal- ZONDAG 5 NOVEMBER DUITSLAND I 9.30 Progr.-overz. 10.00 Documen taire serie. 10.45 Kinderprogr. 11.15 Filmreportage. 12.00 Journalisten- forum. 12.45 Joum. met weekoverz. 13.15 Orkest- en cellomuz. 13.45 Re gion. weekoverz. 14 45 Reportage 14.50 Kinderprogr. 15.15 Muziek- progr. 16.15 Filmreportage. 17.00 Di- rektion City, tv-serie. 17.45 Docu mentaire serie. 18.30 Joum. 18.33 Sportoverz. 19.20 Buitenlandse re portages. 20.00 Joum. 20.15 Tatort. tv-serie. 22.00 Joum. 22.05 Filmpor- tret. 22.50 Cultureel progr. 23.35 DUITSLAND II 9.00 Progr.-overz. 9.30 Eredienst. 10.30 Klassieke muz. 12.50 Wetenschappelijk magaz. 13.00 Journ. 13.02 Actualiteiten en muz. 13.25 Weekkroniek. 13.45 Kleuter- progr. 14.15 Tekenfilmserie. 14.40 Informatieve serie. 15,10 Joum. 15.15 Liefdadigheidsprogr. 15.25 Bernhard Lichtenberg, tv-spel. 17.00 Journ. 17.02 Sportprogr. 18.00 Reli gieus progr. 18.15 Rauchende Colts tv-serie. 19.00 Journ. 19.10 Politiek overz. 19.30 Reportage. 20.15 Wer er schoss John F. Kennedy?, tv-film (1). 21.40 Journ. en sport. 21.55 Bal let. 23.00 Joum. DUITSLAND III WDR 9.00 Informatief progr. 9.15 Tv-cur- sus Engels. 9.45 Tv-cursus geschie denis. 10.15 Informatieve serie. 15.30 Tv-cursus Frans. 16.00 Progr. voor buitenlandse werknemers. 17.00 Magaz. voor slechthorenden. 17.30 Informatief progr. 18.00 Gespenster, zum Glueck Gespenster, speelfilm voor kinderen. 18.30 Documentaire serie. 19.00 Licht muz.-progr. 19.45 Sportprogr. 19.55 Journal 3. 20.00 Journ. 20.15 Historische sene. 21.00 Filmportret. 21.45 Ein Mann geht BELGISCHE BELGIË VLAAMS TV ZATERÏDAG 4 NOVEMBER 18.00 Tekenfilmserie. 18 05 Aven- gers of the Reef. jeugdfilm. 19.30 Lotto-trekking, meded. en morgen 19.45 Journ. 20.10 De collega's, tv-se- rie. 20.55 Actualiteiten. 21.40 Actie 21.45 Murder in mind, tv-film. 22.50 Joum. De bizarre wraakexpeditie van een getergd en diep ongelukkig mens. boeiend beschreven in Tim Krabbè's roman ..Flanagan'' werd drie jaar geleden onder dezelfde titel door Adriaan Ditvoorst in de bioscoop gebracht. Dat veroorzaakte geen stormloop, maar nu komt de film toch nog onder veel ogen omdat de TROS hem een plaatsje gunde in de reeks Nederlandse speelfilms op de zaterdag avonden. Paul Flanagan gespeeld door Guido de Moor) gaat door deze psy chologische thriller als een noodlotsfiguur, die als een fakkel van haat de vlam slaat in het leven van zijn „dierbaren"met wie hij een al hèel lang lopende rekening heeft te vereffenen. Schoon schip maken", zoals hij het zelf noemt. Maar dan vooral met zijn eigen verleden, waaraan hij veel te kort denkt te zijn gekomen en dat hem blijft obsederen in de man. die lafhartig verraad pleegde aan hun leugdvriendschapzijn halfbroer Babel. Het wraakpruces begint met geraffineerd gejudas, vernedering van het vrouwvolk en een spoor van vernielingenMaar de kwelgeest is zelf ook een gekwelde, die niet loskomt van de oude sentimenten. Alleen zijn gewelddadige, vrijwillige dood, die de ondergang van de anderen voltooit, kan de banden verbreken Het verhaal is niet vrij van onwaarschijnlijkhedenmaar het sce nario van Ditvoorst zit zo goed in-elkaar, dat die gaten en rafels weinig kwaad kunnen. Bovendien wordt men voortdurend in be slag genomen door de voortreffelijke vormgeving en het sfeervol gebruik van indrukwekkende locaties. Eric Schneider is de slappe halfbroer en verder komen de kijkers Anne-Wil Blankers. Petra Laseur. Josephine van Gasteren en Josee Ruiter tegen (Ned. 2. 10 ADVERTENTIE van J. Strauss jr. kunt u beleven op dinsdagavond 7 nov. a.s. om 20.15 uur opgevoerd door operettever "De Troubadours" in het Rijnlands Lyceum te Oegstgeest Kaarten aan de zaal. of tel 071 -153809 en na afloop een gezellige borrel in t Camphuys".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 5