'Crescendo' wil ondanks
ruimteproblemen vooruit
wmsffwfffwramr
PAGINA 27
Als jongetje droeg ik een korte
broek, die later opgevolgd werd
door de zogeketen pofbroek.
V/at is, of beter was een pof
broek? Van Dale van 1925 weet
het al: ,J3roek met opgepofte
korte pijpen", een beschrijving
die Van Dale van 1976 letterlijk
overneemt. Koenen van 1974
voegt er nog iets aan toe:
Kniebroek met opgepofte pij
pen, vero. model van wat nu een
plusfour heet".
Ziet de jeugdige spijkerbroeker
van nu dankzij deze omschrij
ving de pofbroek voor zich,
denkt u? Zijn de opgepofte pij
pen nu wel of niet kort? Is er
sprake van een broek, of van
een kniebroek? En wat is dan
wel een kniebroek? Een knie
broek, zegt Van Dale van 1925,
is een korte broek tot aan de
knieën. Tot aan de knieën? Als
je daar de pijpen van oppoft,
krijg je hot pants! Een halve
eeuw later bleek Van Dale zich
weer wat meer kennis van de
kniebroek te hebben eigenge
maakt, want hij omschrijft hem
nu als volgt: Korte broek, tot
aan de knieën reikende en daar
vastgemaakt"
Vastgemaakt waaraan? Aan de
onderkant van het dijbeen?
Aan de knie? Aan de kous, die
dan blijkbaar tot boven de knie
reikte? Als ik het al niet voor me
zie, hoe moet de spijkerbroek
drager zich dan een beeld vor
men van de kniebroek van zijn
grootvader? Laten we maar
eens zien wat Koenen over de
kniebroek zegt, want die heeft
hem tenslotte in de formule voor
de pofbroek geïntroduceerd:
Korte broek met bij de knie
vastgemaakte pijpen".
Wat is nu weer „bij de knie"? On
der, boven, op, aan? Het wordt
tijd dat ik er het foto-album van
mijn moeder bijhaal. Daar sta
ik, in Hippolytushoef op Zand-
buren voor het huis van mijn
grootmoeder. Ik zal zeven jaar
zijn. Achter me staan AÏdert,
Greetje en Miep, naast me mijn
broertje. Ik sta op rolschaatsen,
het sleuteltje hangt aan een
touw om mijn nek. De knie
broek die ik draagreikt tot on
der mijn knie, waar de pijpen
met een lipje door een gesp rond
het been zijn vastgemaakt. De
geblokte wollen kousen heb ik
opgetrokkenen zitten over gesp
en lipje heen.tot onder aan de
knie. Dat is een kniebroek, Van
Daleook wel kuitbroek of culot-
te genaamd, dus eigenlijk zo'n
broek als Karei I van Engeland
in 1635 droeg toen hij door An
thony van Dyck geschilderd
werd, al beschikte Karei toen
niet over een lipje met gespje,
maar bond hij de rode broek
onder de knie aan het been vast
door middel van zilversatijnen
banden. Maar hij had dan ook
geen rolschaatsen.
Oppoffen
Een pofbroek is dus sowieso geen
kniebroek, eerder het tegen
overgestelde. Koenens definitie
is dus fout. Maar die van Van
Dale ook, want een broek met
„opgepofte korte pijpen" wordt
wel erg kort. Een pofbroek is
juist eeh broek met opgepofte
lange pijpen, die als je ze afpof-
te op de grond zouden komen te
hangen. Van Dale-1925die zelf
over opgepofte pijpen begon,
vermeldt het werkwoord „op-
poffen" overigens niet, maar
wel „pof', als „bolstaande
plooi". Van Dale-1976 hecht nog
steeds dezelfde betekenis aan
„pof' (en voegt er nog aan toe:
„driehoekig stukje voering,
dikwijls met ingeweven firma
naam, dat tussen de banden
van een herenpantalon wordt
gezet",-u ziet het al,alles heeft
een naam), maar weet nu ook
wat „oppoffen" is: „Tot een pof
opnemen", bijvoorbeeld: ,JDe
mouwen een beetje opge-
poft".
Koenen, die wel de „opgepofte
pijpen" van Van Dale gejat
heeft, weet niet te vertellen wat
„oppoffen" is, maar noemt wel
pof" als een „bol uitstaande
plooi in de mouwen of rok van
een japon".
Plusfour
U herinnert zich uit het begin dat
Koenen bij „pofbroek" nog even
naar de modernere plusfour
verwees, maar als u nu dacht
dat hij bij plusfour van de wee
romstuit naar pofbroek ver
wijst, hebt u het toch mis. Koe
nen zegt: „PLUSFOUR (Eng.
plus fours, eig. broek die vier
inches beneden de knie hangt)
ruimzittende broek voor jon
gens en mannen, die een eind
onder de knie om het been sluit
(verouderd, ironisch) drolle-
vanger". Dit laatste woord
wordt elders in Koenen als
drollenvangergespeld, net
als in Van Dale, die ervan zegt:
Schertsende benaming voor
plusfours, ook voor harem
broek". Maar bij „plusfour"
(ditmaal zonder s) verwijst
Van Dale niet naar de drollen
vanger. Er staat: „(Eng., eig.
vier inches langer dan een
kniepantalon) ruimzittende
broek die eind onder de knie om
het been sluit".Helaas vermeldt
Van Dale de „kniepantalon"
niet,zoals we ook. niet weten hoe
lang die is, behalve dan vier in
ches oftewel 10 cm korter dan de
plusfour. Trouwens, volgens
Koenen hangt de plusfour vier
inches oftewel 10 cm beneden de
knie. Als schooljongens spraken
wij dan de vrees uit dat er van
zeer hoog water sprake moest
zijn.
U6VÉ P&J&P,M&\)££R
f2XN)PA...W<*r HEBT
AUUEA\AAL (3BKOCHT
IK GA RAFP0R1E=RENJ/ P&
MAAR PA-f l£> óeweiMóROEfgNj
PUB AVAÓ NlEf WEfeM AAM A\A\IMUB
AAM Wl&.'
PAT//
LEIDEN - "Kijk, er is in onze stad
met een bloeiend verenigingsle
ven heus wel iets te beleven. Ik
ben er al enige tientallen jaren
bij betrokken, en in de kunstsec
tor in het algemeen zijn de men
sen heel actief. Maar de ellende
is, dat we geen cultureel cen
trum hebben. Daardoor moeten
we teveel improviseren en heen
en weer slepen. Het kost meer
geld dan nodig is. Bovendien, dit
kan niet anders, doet het af
breuk aan de kunstprestaties.
We proberen dit met man en
macht te voorkomen, maar met
te weinig geld en te weinig
ruimte zit je wel eens moeilijk."
Aan het woord de heer A J. van der
Kwartel, voorzitter van het Leids
Operette- en Instrumentaal Mu
ziekgezelschap "Crescendo"dat
respectievelijk op vrijdag 27, en
zaterdag 23 oktober een uitvoe
ring geeft in het Antonius Club
huis van de operette "Viktoria
und ihr Husar" van Paul Abra
ham.
Hij is een Leidenaar, die hart heeft
voor zijn stad, en die, zo blijkt uit
het gesprek, ondanks moeilijk
heden, een opgeruimde kijk
houdt op alles wat er zo om hem
heen gebeurt. "De gemeente kan
ook niet alles, dat begrijp ik best,
en ik heb heus niet te klagen over
medewerking, maar alles is zo
ontzettend duur. Met een paar
honderd gulden kom je er tegen
woordig niet meer. Als er maar
eens wat meer coördinatie was en
wat meer samenwerking. Mis
schien zie ik het te eenvoudig. We
moeten er van uitgaan, dat" een
nieuw cultureel centrum niet ge
bouwd kan worden, omdat we
hier te arm zijn. Dan ga je je af
vragen: Wat is er beschikbaar?
En dan lees je, dat de Stadsge
hoorzaal niet rendabel zou zijn. Ik
denk aan een zaal als de foyer. Als
die nu eens beschikbaar werd ge
steld voor repetitie-ruimte, ik
weet niet of het erg gehorig is,
maar daar zou misschien wel iets
aan gedaan kunnen worden. Zo'n
zaal zou elke dag in gebruik kun
nen zijn, en dat levert toch geld
op aan huur? En we zouden dan
ook meteen een cultureel cen
trum kunnen hebben", zo peinst
de heer Van der Kwartel verder
'Is er iets in de grote zaal te doen,
dan sluit je het balkon af, en dan
zouden eventueel beide zalen in
gebruik kunnen zijn". Van der
Kwartel ziet plotselimg voor vele
problemen in onze stad een op
lossing. Geen gesleep meer met
decors,"want dat is me een hek
senketel!" Je hebt dan alles bij
elkaar. Want weet je hoe het nu
gaat? Het muziekgezelschap re
peteert onder leidng van Van
Strien. Leny Steenbergen repe
teert met de zangers en zangeres
sen. En omdat we tijdens de repe
tities geen toneel hebben, moet
de regisseur, Maup Bakvis, een
eind weg improviseren, en wan
neer we dan eindelijk wel een to/
neel hebben, blijkt er niets van te
kloppen en moeten de mensen
weer opnieuw geïnstrueerd wor
den, hoe ze moeten opkomen en
waar ze moeten staan. Een zenu
wentoestand achter het toneel
omdat de kleedruimte te klein is.
ga zo maar verder. En als je dan
bedenkt dat in vijf minuten tijd
een decor gewisseld moet wor
den, en dat een aantal mensen
van kostuum moet wisselen..."
Hij zucht, de heer Van der Kwar
tel, en denkt hóe fijn alles opge
lost zou kunnen worden, als maar
iedereen maar een beetje warm
kon lopen voor dat plannetje van
hem.
Dan zou "Crescendo" nog meer
crescendo gaan, en het hele Leid-
se culturele leven zou een 'opta-
ter' naar boven krijgen. En het
verenigingsleven zou zich bo
vendien nog méér kunnen ont
wikkelen.
BEP RIJNDERS.
LEIDEN - In de K&O Kapelzaal
treden vanavond op de cellist Mi
chel Roche en de pianist Wim
Serlie. Op het programma staan
de Suite Italienne van Strawins-
ky, de suite opus 131c van Reger,
de tweede sonate van Pijper en de
tweede sonate van Brahms.
De Amerikaanse gitariste Laurie
Randolph zal zondagmorgen het
koffieconcert in de Stadsgehoor
zaal verzorgen. Op haar pro
gramma staan werken van Sanz,
Scarlatti, Albeniz, Carlevaro en
Granados.
Schepen
GROTE VAART
Abel Tasman 18 v Fremantle nr Suez,
i Aldabi 19 te Rotterdam,
Alkmaar 19 te Aruba,
Alnati 18 v Rio de Janeiro nr Santos,
Aludra 19 te Jeddah,
Amersfoort 18 530 w Gibraltar nr Livor-
Antilla Bay 18 v Port Said nr Guyanilla,
Bilderdijk 18 660 w Ouessant nr Savan
nah,
Britsum 18 540 ono Paramaribo nr San
Nicolas,
Chevron Rome 18 95 zzw Durban nr Ras
i Tanura,
i Chevron The Hague 19 v Kopenhagen nr
I Rotterdam,
Coral Meandra 18 te Vlissingen,
Daphne 19 300 zo Sydney nr Whangarei,
Diadema 19 te Abual,
Docklift-1 18 120 n Flores nr Houston,
Dordrecht 18 375 w Cape Farewell nr
Nordenham,
Esso Nederland 18 120 zzw Durban nr
Duabi,
Felania 19 te Dubai verw,
Fossarina 18 v Lagos nr Curasao,
Hollandia 19 v Le Havre nr Amsterdam,
Idefix 18 45 n Turks Island nr Freeport,
Inca 18 rede Tema,
Kennemerland 19 te Itajai,
Lepton 18 125 nno Las Palmas nr Lyme-
Meta 18 v rede Singapore nr Perzische
Golf,
Nedlloyd Amsterdam 19 125 wnw Nou
mea nr Djakarta,
Nedlloyd Cumberland 18 v Singapore nr
Hongkong,
Nedlloyd Dejima 18 v Hongkong nr Ko
be,
Nedlloyd Ebro pass 19 Ouessant nr Port
Said,
Nedlloyd Freetown 18 v Suva nr Auck-
Nedlloyd Kimberlcy 18 200 ono Beira nr
Dar es Salaam.
Nedlloyd Kingston 18 250 o Saigon nr
Kaoshiung,
Nedlloyd Main 18 620 nw Walvisbaai nr
Nedlloyd Marne 18 v Kobe nr Keelung,
Nedlloyd Merwe 3te Rotterdam,
Nedlloyd Mississippi 19 rede Khor-
ramshar.
Nedlloyd Roekanje 18 550 zo St John nr
Ceuta,
Nedlloyd Seine 18 v Yokohama nr Kobe,
Nedlloyd Spaarnekerk 19 te Acapulco,
Nedlloyd Waal 19 170 o Gibraltar nr
Suezkanaal,
Nedlloyd Weser 18 v Durban nr East
London,
Niso 18 te Hamburg
Ondina 18 te Seria Port verw,
Palamedes 19 te Curagao verw,
Pericles 19 te Guayaquil,
Prinsendam 18 v Belawan nr Sibolga,
Rijnborg 18 v Zaandam nr Delfzijl,
Salland 19 te Fort de France,
Trident Rotterdam 18 v Laguaira nr
Hamburg,
Waterland 18 v Montevideo nr Buenos
(KLEINE VAART)
Carebeka-6 18 150 o Takoradi nr Dakar,
Corinthian pass 18 Kp. Three Points nr
Cornelia-B-2 18 vn Londen nr Rotter
dam,
Dutch Master 19 te Rotterdam.
Dutch Spirit pass 19 Tees nr Great Yar
mouth,
Mare Iratum 18 vn Rotterdam nr Oslo,
Rozengracht 18 vn Garrucha nr Brest,
Rijnhaven pass 19 Malaga nr Casablan-
Sertan 18 60 Burlings nr Skikda,
Situla 18 180 nnw Las Palmas nr Santos,
Spiegelgracht 19 te Kopenhagen,
Sylvia Omega 19 te Palermo verw.,
Twee Gezusters 19 60 w Cyprus nr Tri
poli,
Velox pass 19 Dungeness nr Newhaven,
Willem Koerts pass 19 Kp. Finisterre nr
FRED BASSET
En dat ik bij m'n standpunt blijfEn
mij niet laat afschrikken door
dreigementen van 'n handjevol
~7 cinema - cowboys'. rf
Agenda
Leidse bioscopen
Luxor "Grease", dag. 2.30, 7.0
2.30, 4.30, 7.00 en 9.30 u
AMERA: "Mf
"Go West-
opera", dag. 7.00 en 9.15 uur,
IN achtvoorstelllng: "Women ir
11.30 uur, 16 jr.
Kindervoorstelling: "Laurel e
LIDO: "The boys from Brasil", dag. 2.30,7.00 en
9.30 uur; zo. 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur, 12 jr.
LIDO 2: "Kogels voor Gringo", dag 2 30. 7 mi
en 9.15 uur; zo. 2,30,4.45,7.00 en 9,15 uur, 12 jr.
LIDO 3: "La vie devant soi", dag. 7.00 en 9.15
uur, 16 jr. Ma. en. di. ook om 2.30 uur.
Kindervoorstelling: "Donald Duck", za. do. vr.
en wo. 2.30 uur; zo. 3.00 en 4.45 uur. a.l.
SUTUDIO: "Peter en de draak", za, do. vr. en
"Hoge Nood", dag. 7.00 en 9.15 uur; ma en di.
ook om 2.30 uur. ad.
TRIANON: "Django, de man zonder genade."
dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur; zo. 2.30,4.45 7.00 en
REX: "Sexworld", dag. 7.00 en 9.15 uur; ma. di.
vr. en zo. ook om 2.30 uur. 16 jr.
Nachtvoorstelling: "Frivole capriolen in Sex-
lekkerland", vr. en za. 12.00 uur, 16 jr.
Alphense bioscopen
EURO 1: "De duivel kent g
1.30, 6.30 en 9.00 uur; do. ei
uur; za. en wo. ook om 4.00
Nachtvoorstelling-. "De duivel kent geen gena
de", za. 12.15 uur, 16 jr.
EURO 2: "The Swarm", dag. 1.45, 6.45 en 9.15
uur; do. en vr. ook om 10.30 uur; za. en zo. ook
Nachtvoorstelling: "Last tango in Paris", za.
12.15 uur, 12 jr.
EURO 3: "Ben Hur", dag. 1.30 en 8.00 uur, a.l.
orstelling: "De fluit met de zes smur-
en vr. 10.30 uur, a.l.
misty for me", za.
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Bezoekuren
ziekenhuizen
Avondbezoekuur van 18.30 - 19.30 uur.
Kraamafdeling: vaders extra van 18.00 -
18.30 uur. Kinderafdeling dagelijks van
Kraamafd., dag. van 11.15-12 uur (alleen
echtgenoot), 15-16 en 18.30-19.30 uur;
laatste kwartier avondbezoek kraamafd.
babyshow.
Kinderafd., dag. van 15-18.30 uur.
C.C.U. (hartbewaking), dag. van
14.15-14.45 en 19-19.30 uur.
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten (behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.30 uur
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou
ders)
Maandag l/m vrijdag
1830-18.45 uur
Zaterdag en zondag:
14.45-15.00 uur.
Bezoek aan ernstige patiënten:wanneer
voor ernstige patiënten doorlopend be
zoek wordt toegestaan kan de hoofdver
pleegkundige hiervoor speciale kaarten
verstrekken.
'Bezoektijden Kinderkliniek:
Dagelijks:
15.00-15.45 uur
18.30-19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdeling:
Elke dag:
14 15-15.00 uur
18.30-19.00 uur
Alphen aan den Rijn
"Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-
14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-
14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamafdeling
13.30-14 45 alleen n echtgenoten if.
Geluidshinder
Schiphol
Ui
dcl l
leuius
20 oktober 1978
Honderd jaar geleden stond in
de krant: Men schrijft ons uil
Rijnsburg: De bollenteelt, die
alhier meer en meer uitbrei
ding verkrijgt, vordert in de
zen tijd veel nijvere handen.
Allerwegen ziet men dan ook
de landlieden bezig hunne
akkers met bollen te beleggen,
die in het voorjaar op de tul-
penverkooping soms met vrij
wat meer winst worden ge
veild dan de gewone produc
ten uit deze gemeente De
bloemkool althans valt dit
jaar niet voordeelig uit en is
laag in prijs. De "Kölnische
Zeitung" behelst een artikel
over de Nederlandsche wa
terwegen, waarin zij vooral
de aandacht vestigt op de
plannen tot verbetering van
de verbinding tusschen Am
sterdam en Rotterdam en de
Dnitsche Rijnhavens. Zij acht
die even belangrijk voor
Duitschland als voor Neder
land en hoopt, dat men in Ne
derland zal inzien hoe wen-
schelijk het is,niet alleen zijne
Indische producten voor
Duitschland toegankelijker te
makenmaar ook een gerhak-
kelij ken en goedkoopen weg
voorden uitvoer van Duitsche
producten te verkrijaen
Vijftig jaar geleden
Bij Frederik Muller te Amster
dam is de beroemdste collectie
Six geveild. De totale op
brengst bedroeg meer dan
twee miljoen gulden. Tal van
sublieme werken bleven voor
Nederland behoudenZoo
werd "De brief van Gerard
Terborch verkocht voor f
290.000. Kooper bleek Sir
Henry Deterding (oprichter
van de Koninklijke Shell,
1S65-1939red.), die het schil
derij geschonken heeft aan het
Mauritshuis te 's Gravenhage.
De ets van Rembrandt, voor
stellende het portret van bur
gemeester Six, werd voor t
90.000 verkocht. Dit
hoogste prijs die ooit ter w
reld voor een ets werd betaald
De kunsthandel Wisselingh
kocht verscheidene werken
aan voor Nederlandsche re
keningzooals "De Muziekles"
van Frans van Mieris
(36.000), "Landelijke idylle"
van Paulus Potter (78.000),
"Strand te Zandvoort" van
Adnaan van de Velde
(62.000) enz. Een "Gehucht"
van Meindert Hobbema ging
weg voor f 360.000: ht "Oeste-
reetstertje van Jan Steen
bracht 190.000 op en een
Maanlandschap" van Aert
van der Neer 44.000. De
"vereeniging Rembrandt"
kocht voor 40.000 een "Hol-
landsche Binnenhuisje van
Pieler de Hoogh.
De avonturen van Jommeke JOMMEKE IN BOBBEJAANLAND
O, maar zo gaab dat
hier niet I Wij laten ons
zo maar niet afschepen'.
Want als Bill Cactus
wat in z'n hoofd heeft.,
dan sta ik niet in yoor
de gevolgenj
PERZIKCREME MET
KWARK
Roer 250 g kwark los en
werk er geleidelijk een
flinke eetlepel basterd-
of poedersuiker door,
twee theelepels vanille
suiker, twee theelepels
geraspte citroenschil
[alleen de buitenste,
gele laag) en zes fijnge
hakte walnoten. Ontvel
vier grote, rijpe perzi
ken en snijd het
vruchtvlees in flinke
dobbelstenen. Meng de
ze luchtig door de
kwarkcréme en verdeel
het mengsel over vier
glazen schaaltjes. Zet
deze twee uur in de
koelkast. Leg voor het
opdienen op elk een
halve walnoot als garne
ring. Als u van erg zoet
houdt, zult u vóór het
verdelen over de schaal
tjes nog wat suiker moe
ten toevoegen. U kunt
trouwens dit dessert
ook eens proberen met
bruine suiker.
WINA BORN