Gilbert Bècaud: 'Mijn chansons worden in mijn hart geboren' Roodkapje in het boze bos weekeinde toegelicht ZATERDAG 14 OKTOBER 1978 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 Er leek niets op tegen. Een dis cqssieprogramma over de in vloed van de media, de eerste keer toegespitst op de invloed van de sportjournalistiek. Samenstellingen presentatie: Henk Mochel en Hans Sleeu- wenhoek, een NCR V-pro gramma dus. Nu is een discussie, zoals we allen weten, een gedachten- wisseling, en een gedachten- wisseling komt het best tot stand, als degenen die van gedachten willen wisselen met elkaar in direct contact staan. Het ene woord lokt het andere uit, u weet hoe dat gaat en als u het vergeten bent moet u nog maar even terug denken aan het Oostenrijkse discussieprogramma tussen de vijanden Dutschke en Cohn-Bendit enerzijds en Walden en Sontheimer an derzijds. Daar vlogen de von ken vanaf en het bleef boeiend, juist door die direc tie confrontatie. Het NCRV-team, met Hans Sleeuwenhoek als de sport- kenner, besloot echter an ders. Frans van Schoonder- walt van de Volkskrant, die er bijzonder keurig bijzat (onge veer zoals ik me een Duitse baron in de vorige eeuw voor stel, klaar voor het avondeten in een geneeskrachtig Ku rort), kreeg min of meer een vrije opdracht: improviseer op datgene wat ploegleider Ton Vissers hoogstwaar schijnlijk zal gaan zeggen over de hetze die hem en zijn vrouw van de zijde van de sportjournalistiek ten deel is gevallen. En Ben de Graaf (ook van de Volkskrant), die in de voet balwereld eenzelfde soort re putatie geniet als Ischa Meijer indertijd in de toneelwereld, hoefde alleen maar een alge mene visie te geven, terwijl aan de overzijde van het veld erg veel ruimte werd ge creëerd voor Arie van Gemert en zijn echtgenote, die samen de „klucht van het rode pak je" opvoerden. Wat een ver driet en ellende hadden zij niet ondervonden van de sportpers, doordat hij in 1974 bij het wereldkampioenschap de wedstrijd Schotland-Bra- zilië in het rood had moeten fluiten. .Met ijdelheid had dat niets te maken gehad, integendeel, zijn zwarte pak zat hem juist zo goed en stond hem ook zo beeldig, maar dat rode pak moest nu eenmaal van de FI FA. Maar denk maar niet dat een van de 300 journalisten was komen vragen waarom hij in het rood gekleed ging. Nee, dat dank je de koekoek, een beetje goede journalist weet dat de scheidsrechter bij wedstrijden van Schotland, dat in een zwart shirt speelt, altijd een afwijkend tenue draagt. Het werd ook voorge steld alsof de familie Van Gemert weken ellende had beleefd door dat verkeerd be grepen rode pak, dat nog iets te groot was ook, reden mis schien waarom Van Gemert die wedstrijd niet al te best floot (zo werd het warempel voorgesteld!), terwijl iedere insider toch weet dat hij een eerdere (vriendschappelijke) wedstrijd van Brazilië tegen West-Duitsland ook op een zeer omstreden wijze had gefloten, hoewel hij toen toch zijn gewone zwarte pak had mogen dragen. Niet dat rode pak, waarover Van Gemert en Sleeuwen hoek maar niet uitgepraat raakten, was trouwens de oorzaak van zijn besluit om voortijdig de scheidsrechterij te verlaten (in een inverview in juni van dit jaar weet hij zijn falen in de wedstrijd Bra- zilië-Schotland trouwens aan een rugblessure, waardoor hij niet fit was), en zelfs niet de dreigtelefoontjes die hij in ok tober 1974, na het WK dus, van Twente-supporters kreeg, nadat hij een doelpunt van de Twentenaar Johan Zuidema had afgekeurd dat de gelijkmaker zou hebben betekend („Volgens mij heeft Van Gemert die gele kaarten in dat mooie rode pak van hem laten zitten dat hij in West-Duitsland droeg", schreef toen niet een journa list, maar zei Johan Zuidema tegen een journalist), maar een conflict met de scheids- rechterscommissie, die hij van „een vies spelletje" be tichtte, en door wie hij zich „vernederd" voelde. Ik haal deze oude koeien nog maar even uit de sloot om duidelijk te maken dat de fru straties van Arie van Gemert over zijn scheidsrechterlijke loopbaan niet in de eerste, tweede of derde plaats aan de sportjournalistiek te danken waren, die nooit was komen informeren waarom zijn kos tuum zo rood was bij Schot- land-Brazilië, maar wel de spot met hem dreef en hem van ijdelheid betichtte van wege dat rode pakje. Ik heb in het archief van zowel JDe Volkskrant als Het Parool nog eens opgezocht wat die kranten voor doms en neer buigends over dat rode pak hadden geschreven en ik vond alleen maar deze zins neden. Ben de Graaf in de Volkskrant van 19 juni 1974: „Onder leiding van Arie van Gemert, die voor deze gele genheid in een rood pak was gestoken, bestookten de teams elkaar met vijandighe den in plaats van doelpun ten". En Dick van den Polder schreef in Het Parool: „Ach ter de rug van onze in het rood gestoken arbiter gebeurden er allerlei ongerechtighe den" Dat was het enige. Ook in latere dagen, in olijke columns, werd er in deze kranten niet meer over dat rode pak ge schreven. Dat zal intussen vast wel ergens zijn gebeurd, door deze of gene, maar waar om kregen we daar, met naam en toenaam, dan geen citaten van te horen? Wie noemde FIFA-voorzitter Havelange „een grote nul", die zijn posi tie door omkoping verkreeg en wie schreef dat de Brazi liaanse voetballers vol met doping zitten? Arie van Ge mert. Wie oefende in Voetbal Interna tional kritiek op de oud- scheidsrechters Martens en Ausum, zodat er een (idiote en ongerechtvaardigde) schor sing op volgde? Arie van Ge mert. Van mij mag hij. Hoe pittiger zijn uitspraken, hoe liever het me is. „Ik deed de deur van de kleedkamer van de Brazilianen open en viel meteen flauw van de spuit- geur. De injectienaalden la gen open en bloot op tafel" Maar hoe je jezelf dan tegelij kertijd kunt presenteren als het doodonschuldige Rood kapje, dat door de boze wol ven van de sportjournalistiek werd opgevreten, is mij een raadsel. Arie van Gemert was net zomin als Ton Vissers de modelboerderij aan de hand waarvan het verwerpelijke van de sportjournalistiek kon worden aangetoond. Het was intussen wel buiten gewoon goeiig van de beide Volkskrant-journalisten (aangevuld met de oud-jour nalist Van Emmenes en de ex- journalist Maarten de Vos), dat zij voor al hun collega's als kwaaie pier wilden fungeren. Weliswaar was er ook een oud-sportredacteur van De Telegraaf geïnterviewd (An ton Witkamp), maar diens verhaal was zo langdradig, werd mij verzekerd, dat het onbruikbaar was voor het programma. Tja. Dat heb je ervan als je mensen die ge wend zijn hun kopij recht streeks bij de sportmensen zelf weg te halen, in een luchtledig laat praten. "We hebben er veel van ge leerd", verzuchtte Henk Mo chel. "Een van de dingen die we zeker hadden moeten doen was, om de sportjour nalisten na afloop van het programma de gelegenheid te geven er hun commentaar op te geven". Dat is nu al in de kranten gebeurd. Volgende keer komt in "Wereld van het nieuwe" de sensatiepers aan de beurt: Story, Mix, Week end, PFivé, kortom de inhoud van Koots koffertje. Het tv- team is nog op zoek naar een vroegere medewerker van een van die bladen, die als een soort Gunther Wallraff iets over de werkwijze zou kun nen onthullen. AMSTERDAM (GPD) - Fris en monter arriveert Gilbert Bècaud tegen vier uur omwolkt door BienÜtre eau de cologne in de ho telhal. Een smal Hollands meisje volgt hem zwijgend naar de lunchtafel en bestelt tot zijn ver bijstering melk. Bècaud verslindt twee tosti's en een hamburger en domineert het gezelschap. Hij is afgeslankt sinds vorig jaar en ziet er viriel uit. Wachten op de ster Bècaud wordt toch beloond. Hij heeft de pers conferentie woensdag bij zijn aankomst in Nederland afgezegd en zijn manager heeft hem ook bij een volgende afspraak na uren wachten ziek gemeld. Duizelig ijsbeerde Gilbert Bècaud door zijn hotelkamer in de Okura-wol- kenkrabber en wachtte op een arts die de pijn in zijn nek kon verlichten. Melos-kwartet geeft concert OEGSTGEEST- Het Melos-strijk- kwartet geeft morgenmiddag een concert in het Groene Kerkje. Het kwartet bestaat uit de violisten Wilhelm Melcher en Gerhard Voss, de altviolist Hermann Voss en de cellist Peter Buck. Deze vier instrumentalisten zullen vóór de pauze drie stukken voor strijkkwartet van Strawinsky en het Strijkkwartet in B gr.t. K.V 589 van Mozart uitvoeren. Het concert zal worden besloten met het Strijkkwartet in F gr.t. van Ravel. De tournee door Nederland is toch doorgegaan „Hij heeft me in 22 jaar niet èèn keer in de steek gela ten", verklaart zijn theateragent Charles Aerts. De zanger die volgende week 52 jaar wordt, bespeelt met grote vaardigheid het Nederlandse theaterpubliek. „Mijn leven be staat uit reizen, componeren, zin gen en liefhebben. Zonder liefde kan een mens niet leven. Veel liefde, dat is fantastisch, niet waar". Bècaud taxeert met brui ne ogen en lacht. Hij rookt veel. „welnee, dat heeft geen invloed op mijn stem. Nou ja, niet zingen dat is natuurlijk het beste voor de stem". De Nederlandse theaters zijn rede lijk, vindt Bècaud, die altijd met een vaste groep van dertien Fran se technici en musici op reis gaat. „Alleen de typische concertzalen deugen niet voor mijn optreden. Ze zijn akoestisch te hard. Ik denk dat het publiek het prettig vindt, maar voor mijn gevoel klinkt het niet goed" Bècaud trad in 1953 voor het eerst en met groot succes op in het Olympia. Voor die tijd compo neerde hij chansons, onder meer voor Edith Piaf en Marie Bizet. En hij verdiende de kost door in cafés en nachtclubs te zingen. Zijn bijnaam „Mr. 100.000 Volts" stamt uit de jaren vijftig. Is hij er nog steeds blij mee? „Ach, het is ooit door een Amerikaanse jour nalist bedacht en sindsdien hoort het erbij". Zijn publiek verandert langzamer hand. „Ik krijg veel meer jonge mensen. Nee, dat beinvloedt mijn liedjes niet. Ik bepaal wat ik zing en het publiek moet het maar mooi vinden, andersom gaat het niet". Gilbert Bècaud voltooide deze lo zen langspeelplaat met chansons die binnenkort uitkomt. Met Neil Diamond werkt hij nu aan een muzikale filmcomedie „Le jazzsinger", waarin ook Dillon en Barbra Streisand meespelen. In oktober 1979 mag de première van deze film worden verwacht. In 1965 heeft Bècaud zijn debuut als acteur gemaakt in de film „Le pays d'on je viens". „Ik heb wei nig tijd voor films", zegt hij zon der spijt en beschrijft een winter seizoen dat hem door heel Euro pa en naar Japan zal voeren. Er is ook weinig tijd voor de echtgeno te in Parijs, maar „zo is het leven van een zanger". „Ik schrijf de laatste tijd veel in het Engels. Dat is geen probleem. Als kind had ik een Engels kinder meisje en omdat mijn ouders ve^l op reis waren werd die taal mijn tweede moedertaal" Aan experimenten als het lyrische drama „Opera d'Aron" waaraan hij in 1957 begon, komt Bècaud niet meer toe. „Zoiets doe je al leen als je straatarm bent of schatrijk dan kun je gemakkelijk de boot missen, maar ik ben noch het een noch het ander, ik zit er niet middenin. Bovendien heb ik de verantwoordelijkheid voor mijn vaste mensen, het orkest en de technici". Bècaud noemt zichzelf alles behal ve een politiek zanger. „Ik zing niet over wereldproblemen maar ik ben wel betrokken. Wie is dat niet. Ik ben in de loop der tijd veranderd maar het is moeilijk onder woorden te brengen hoe dat op mijn arrangemente in werkt. Ik maak liedjes en ik denk daar niet bij na. Het ontstaat in tuïtief van binnenuit. Mijn chan sons worden in mijn hart gebo- r Gilbert Bècaud: 'Mijn leven bestaat uit reizen, zingen en liefhebben.. Ank v.d. Moer voor K O OEGSTGEEST - Ank van der Moer staat vanavond op de planken van het Rijnlands Lyceum in Samuel Becketts stuk 'Gelukkige Dagen'. De pro- duktie, waarmee de befaamde actrice haar terugkeer op het toneel viert, is onlangs in première gegaan.Na de pauze wordt Edward Albees 'Coun ting the ways' opgevoerd met in de hoofdrollen Kitty Janssen en André van den Heuvel. ZATERDAG 14 OKTOBER HILVERSUM I 19.30 De Rode Draad, achtergrond- progr. over aktual. 20.10 (S) Nash ville. 21.00 (S) Voor wie niet kijken wü(22.30 Nws.) 23.55-24.00 HILVERSUM II (S) Concert a la carte. 21.20 (S) Woor den in de avond, voordracht. EO: 21.45 Reflector. 22.00 Laat ons de rustdag wijden. 22.45 Zending in Belgie, docum. 23.05 Voor ieder e HILVERSUM III NCRV: 18.03 (S) Elpee pop speical. 19.02 (S) Lichte muziek. 20.02 (S) Strictly Country Style. 20.30 (S) Jazztime. NOS: 21.02 (S) Langs de lijn. 23.02 (S) NOS-Jazz. 1.02 (S) Mu- zekuul. 2.02 (S) Dat wordt weer nachtwerk. 4.02-7.00 (S) De achter- ZONDAG HILVERSUM I VARA: 08.00 Nws. 08.10 (S) Vroege Vogels, gevar. progr. HUM.VER- BOND: 9.30 Magazine. KRO: 10.00 (S) Eucharistieviering vanuit 's Gra- venhage. 11.00 (S) Souvenirs. AVRO: 12.00 (S) Muzikaal Onthaal, showprogr. 13.00 Nws. 13.10 AVRO- magazine. KRO: 14 00 Kruispunt: magaz. over kerk en samenleving. 14.30 (S) Zin in muziek. 15.00 (S; Van hoog naar laag en omgekeerd: bel- canto-progr. 16.30 (S) Bij de buren zijn ze ook niet thuis, liedjesprogr. ZvdK: 17.00 Gereform. kerkd. (vrij gemaakt) vanuit Dronten. IKON: 17.58 Wilde Ganzen. 18.00 Onze hulp: gewijde muz. 18.15 Er is ik en er is... NCRV: 18.30 Nws. 18.40 (S) Zondagavondzang. 19.10 Klinkend geloof, serie lezingen. 19.30 (S) Or gelconcert. 20.10 (S) Musica Sacra: gewijde muz. AVRO: 20.30 (S) In de kaart gespeeld: klass. verz.progr. 22.30 Nws. 22.40 AVROs Radio journaal. 22.50 Drie dode dwergen, hoorsp.serie. 23.22 (S) Lichte muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 9.00 Nws. 9.10 Waterst. 9.15 Da Capo klass. pianomuz. IKON: 10.00 (S Korte kerdienstmct kinderen. 10.4: Wilde Ganzen. 1È.50 (S) De andert wereld van zondagmorgen... KRO: naamse Nederlanders. 13.15Tambu, progr. voor Antillianen in Neder land. 13.45 Progr. voor de buitenl. werknemers VARA: 17.00 (S) VA- RA-Klassick: bariton en piano. 17 .55 Meded., SOS- en politieber. 18.00 Nws. 18.15 Dingen van de dag. 18.25 Boemerang. 19.00 (S) Amusem muz. IKON: 19.30 Brood en spelen. NOS: 20.00 (S) Promenade Orkest. 20.30 Journalistenforum. 21.00 Gamma van Alpha en Beta. 21.30 NOS-Cul- tuur. 22.30 (S) Aspekten van de Ka mermuziek: Kamerkoor met orgen. 23.00 (S) Met het oog op morgen. 23.55-24.00 Nws HILVERSUM III AVRO: 7.02 (S) Ko de Boswachter show. 8.02 (S) Postbus 1966, verz.pl. 9 02 (S) Juist op zondag. 10.02 (S) Muziek Mozaiek. 11.02 (S) Sportpa- norama. VARA: 11.30 (S) Tkest en muziek, cabaretprogr. 12.02 (S) Klink Klaar. 12.02 (S) Muziek uit Studio I. NOS: 14.00 (S) Langs de lijn. 18.02 (S) NOS-Jazz. Bombthe- ma's en swingsessions. 18.30 (S) Gort en watergruwel. 20.02 (S) Tom bola. 23.02 (S) De Oude Engh. 0.02 (S) Eldoradio. 3.02 (S) De week in. 6.02-7.00 (S) Country time. HILVERSUM IV Klassiek. 10.00 (S) Musica Religiosa. 11.00 (S) Fur Elise. 13.00 Operat-Ma- tinee. 14.00 Nws. 14.02 (S) Concerten op de zondagmiddag; Gelderse Or kest met solist Klass. muz. (Pauze: ,ek.) 16.00-17.00 (S) Musi i Nov; MAANDAG HILVERSUM I TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Rustig bij komen. 7.30 Nws. 7.41 (S) Aktua- Ochtendeditie. 8.30 Nws. 8 36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 (S) Orgelconcert. 9.00 (S) La Bamba. 9.30 (S) Als reizigers onderweg. 10.00 (S) Een oude hit in nieuwe snit. 10.30 Nws. 10.33 (S) Week in - week uit. RVU: 11.40 Hoe oud ben je? infor matieve serie. VPRO 12.00 Studio Sport Deel Drie. 12.26 Mededelingen tbv. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Studio Sport Deel Drie, ver volg. 13.00 D. Collete 14.00 Het Draadloze Individue, sociaal-cultu reel programma. 15.30 Nws. 15.33 Het Draadloze Individu, vervolg. 15.45 Fantastiese vertellingen, kin derprogramma. EO: 16.15 (S) Licht en Uitzicht 17.00 (S) Eigen Wijs. OVERHEIDSVOORLICHTING. 17.20 Tekst en uitleg. EO: 17.30 Nws. 17.32 (S) Tijdsein, actueel program- HILVERSUM II NCRV: 7 00 Nws. 7 11 Ochtci gymnastiek. 7.20 NCRV-lied. 7 Het levende Woord. 7.30 Te Dei Laudamus. 7.54 Op de man af. 8.00 daag...maandag. 9.00 Plein Publiek. 11.00 Nws. 11.03 Graag gedaan: ver zoeken van luisteraars. 12.00 Het nuttigen van etenswaren is toege staan. 13.00 Nws. 13.11 Hier en nu. Asnluitcnd Kunst en vliegwerk. 13.30 Het circus komt, reportage. NOS: 14.30 Annapurna. wij komen eraan..doe. NCRV 15.15 Woord in de middag. 15.30 Een uur natuur (16.00 Nws.) 16.30 Rozegeur en prikkel draad. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III KRO 7.02 (S) Drie op je boterham. AVRO 9.03 (S) De Beukers Show. 10.03 (S-M) Arbeidsvitaminen. Pep ma. 12.03 (S) De van de Graaf Gen rator. 13.03 Radiojournaal. 13.06 Ad Viseer de Hitvisser 14.03 Radio journaal. 14.06 (S) Andermans Pop. 15.03 (S) Het Steenen Tijdperk. 16.03 (S) Platenpanel. 17.03 (S) Superclean Dreammachine. HILVERSUM IV VARA 7.0Ö Nws. 7.02 (S) Groot en klein, kamer- en orkestmuz. 9.00 Nws. 9.02 Do Franse opera 1915-1925. 9.30 Kinderen een kwar tje. 10.00 (S) Geestelijke komposities van janatjek. 10.40 (S) Wiener Fest- wochen 1978: Het Collegium Musi- cum Pragense, kamermuz. 11.55 (S) New Philharmonia Orchestra. 12 30 Voeding. 13 00 (S) Zo klonk het vroeger. 14.00 Nws. 14.02 Ke Nws. 8.11 Hie 8.25 Van- NEDERLAND I 15.30 - Journaal (NOS) 15.32 - Mubly, tekenfilmserie (VARA) 15.41 - De Philippijnen, documentaire serie (VARA) 16.07 - Op de drempel, jeugdfilm (VARA) 16.35 - Kinderboekenweek 1978 (VARA) 16.50 - Barbapapa (VARA) 16.55 - De film van Ome Willem (VARA) 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort, voor Marokkaanse arbeiders (NOS) 18.59 - Studiolawaaipapegaai, kinderprogramma (AVRO) 19.35 - De gitaar van Goya (AVRO) 19.50 - Boulevard du Rhum, (rumboulevard), speelfilm (AVRO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Music Gallery (AVRO) 22.50 - Sportpanorama (AVRO) 23.35 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.25 - Bijscholing huisartsen, les 1 (TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - De Tros top 50 (TROS) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Teleraadsel (TROS) 20.40 - De dame van Duke Street, tv-serie )TROS) 21.30 - Aktua-tv (TROS) 22.00 - Wat zien ik, speelfilm (TROS) 23.30 - Tros-sport (TROS) 23.45 - Teleraadsel - oplossing (TROS) 23.55 - Journaal (NOS) ZONDAG NEDERLAND 1 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.45 - Paspoort. Voor Italiaanse arbeiders. (NOS) 18.50 - Paspoort. Voor Joegoslavische arbeiders. (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Het kleine huis. (EO) 19.50 - Windkracht 16. (EO) 20.25 - De Parschauer familie. (EO) 20.50 - Tijdsein. (EO) 21.24 - Tenslotte. (EO) 21.37 - Journaal. (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - De Christenen. (NOS) 23.05 - Journaal. (NOS) NEDERLAND 2 18.25 - Voorlichting microprocessors. (TELEAC) 18.55 - Journaal. (NOS) 18.59 - Barbapapa. (VARA) 19.05 - Pinokkio. (VARA) 19.27 - Hoe bestaat het. (VARA) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Ieder zijn deel. (VARA) 20.55 - Quincy. (VARA) 22.13 - VARA-visie. (VARA) 23.08 - Journaal. (NOS) NEDERLAND 1 15.30 - Bolke de Beer. Kinderserie (NCRV) 15.40 - Lappenkat (NCRV) 15.55 - Laurel Hardy (NCRV) 16.15 - De grote klok. Kinderprogr. (NCRV) 17.00 - De kinderen uit de bijbel. Serie getekende verhalen. (NCRV) 17.10 - Black Beauty. TV-serie (NCRV) DUITSE TV DUITSLAND I (Region. progr.: NDR: 18.00 Progr.inform. 18.31 Fay, tv-serie. 19.00 Aktual.magaz. 19.15 Amus.progr. 19.59 Progr. overz. WDR: 18.30 Inform, progr. Aansl.: Beichte eines Morders, tv-serie. 19.15 Aktual.magaz 19.45 Verkeers- '.ips. 19.50 Amus. met tekenfilm.) 20.00 Journ. 20.15 Spelprogr. 21.45 Lottotrekking. Aansl.: Journ. Daar- DUITSLAND II 17.55 Sechs Millionen, tv-serie. 19.00 Journ. 19.30 Lichte muziek. 20.15 Zigeunerliebe, operet- <f 21 40 Jourr». 21.45 Sport. 23.00 Der Marshall von Cim- Journ' western-serie. 0.10 DUITSLAND III WDR 18.00 Filmreportage.. 18.30 Informa ties. 19.00 Economisch magazine. 19.15 Sport. 19.55 Journal 3. 20.00 Journ. 20.15.Der Eignungs test oder. donnarumma knegt die Wut, Ita liaanse tv-film. 21.45 Filmreporta- ZONDAG DUITSLAND I 9.30 Progr.overz. 10.00 Inform, progr. 10.45 Kleuterprogr. 11.15 Ge- var. progr. 12 HO Jourrialisti-nforum. 12.45 Journ. en weekoverz. 13.15 In form. magaz. 13.45 Reg. overz. 15.05 Kinderprogr. 15.30 Amusem.progr. 16.15 Muz.progr. 17.15 Direktion Ci ty, tv-serie. 18.00 Landdagverkie zingen. Daarna tot 20.00 uur: nu en dan korte berichten. 18.03 Reporta ges. 18.30 Journ. 18.35 Sport en landdagverkiezingen. 20.00 Journ. (Na journaal, om 20.15-20.45 Progr. over de landdagverkiezingen.) 20.45 Mach's gut, Florian, tv-film. 22.15 Journ. 22.30 Muz.progr. 23.30-23.35 DUITSLAND II 10.00 Progr.overz. 10.30 Kalenderno titie. Aansl.: Der Student von Prag, speelfiom. 12.00 Amusem.progr. 12.50 Wetensch. magaz. 13.00 Journ. 13.02 Act. en muz. 13.25 Wcekkro- niek. 13.45 Kleuterprogr. 14 15 Te kenfilmserie. 14.40 Tekenfilm. 14.50 Informatieve serie. 15.20 Journ. 15.25 Liefdadigheidsprogr. 15.30 In form. progr. 16.00 Amusem.progr. 17.00 Journ. 17 02 Sportreport. 17 45 Relig. progr. 18.00 Journ. en verkie zingen. Aansl.: Mondbasis Alpha 1, tv-serie. 19.00 Journ. Aansl.: Infor matie en amusem. 20.45 Verhalen. 21.45 Journ. en sport. 22.00 Show progr 22.45 Filmreport. 23.30 DUITSLAND III WDR 9.00 Inform progr. 9.15 TV-cursus Engels. 9.45 TV-cursus geschiede nis. 10.15 Inform, serie. 15.30 Film report. 16.00 Progr. voor buitenl. werkn. 17.00 Magaz. voor slechtho renden. 17.30 Amusem.progr. 18 00 Kinderserie. 18.30 Filnireport. 19.00 Licht muz.progr. 19.45 Journal 3. 20.00 Journ. 20.15 Document, serie. 21.00 Report. 21.45 Spelprogr. 23.15-23.30 Inform, progr. BELGISCHE TV 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Jeugdse rie. 18.55 Wetensch. magaz. 19.35 Lotto-trekking, Meded. en Morgen. .19.45 Journ. 20.10 Zwart-wit, tv-se- rie. 20 35 Muzikale - show. 21.25 Vakantie zonder jongens, speelfilm. 22.35 Nws. ZONDAG 14.30 Open School. 15.00 Kleuterserie. 15.25 Reportage. 16.00 De ontvoering. 16.55 Concert. 18.00 Sportditslagen. 18.30 Teken filmserie. 18.35 Spelprogr. 19.40 Me dedelingen. 19.45 Journaal. 20.20 Sport. 20.30 Alle schepsels, groot en klein. 21.20 Amusementsprogr. 21.45 Filmreportage. 22.25 Journaal Een aanzienlijk deel van het Nederlandse volk heeft zich destijds naar „Wat zien ik?" gerept, maar dat is alweer zo lang geleden 1971-1972),dat de TROS het tijd vond om Blonde Greet een tweede leven op de buis te gunnen. Wat zien ik'.'" was het eerste grote bioscoopsucces van Rob Houwer en Paul Verhoeven, dat werd ontleend aan de in enorme oplagen van de pers gerolde uit het leven gegrepen verzinsels van Albert Mol over hoertjes met grote gouden harten en hun nogal eens verknipte klandizie. Vooral Ronny Bierman deelde in die furore Want haar in tiepesgespecialiseerde Blonde Greet, die bijna elke scene zeer letterlijk verlevendigt, was precies de onweerstaanbare sociale werkster, waarmee Mol het horizontale beroep meer stand en de boekenbranche aanzienlijk meer bedrijvigheid gaf. Dat is van vanavond tien uur af op Nederland 2 dus nog eens te controleren. Degenen, die om seksuele afwijkingen evenmin kunnen lachen als om stotteraars of hardhorenden kunnen misschien maar beter het eerste net verkiezen. Daar laat de AVRO van tien voor acht af Brigitte Bardot in haar 39e rol zien als filmster Linda Larue die in ,J3oulevard du Rhum" zo omstreeks 1925 een rum smokkelende ka pitein (Lino Venturahet hoofd op hol brengt en hem zelfs aan een kleine romance helpt. De door Robert Enrico on de Franse Antillen gemaakte film (wel wat aan de lange kant) heeft het stiekem gescharrel met alcholica ten tijde van de drooglegging in Amerika parodie op de vamps van de stomme film.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 5