£13036 Vrouwen zijn nog steeds tweederangs burgers d3! Dierendag LUn. da IN SAOEDI-ARABIE DESPOOK-KERK DE tUEPPEKDOOJ DlT S NEEUJaiv ZATERDAG 14 OKTOBER 1978 PAGINA 29 SAOEDI-ARABIE - Met de Saoedische heren der schepping kun je, met inachtneming van de lokale fatsoens regels, direct contact hebben. Bij het vragen van de weg is de behandeling hoffelijk, en het komt niet zelden voor dat de bezitter van een auto je zelfs naar het gezochte adres rijdt. Je zou het ech ter niet in je hoofd moeten halen om een Saoedische mevrouw op straat aan te spreken, met welke vraag dan ook. Dat ligt ongeveer in dezelfde orde als het doen van een oneerbaar voorstel aan een vrouwelijke passant in een westers land. Op straat zijn de Saoedische dames waarneembaar als zich schichtig voortbewegende wezens in zwarte sluiers. Op ingenieuze wijze zitten die lappen zo, dat geen deel van gezicht of lichaam voor de buitenwereld zicht baar is. Binnenshuis zouden de dames dan weer alles afgooien, een wijsheid die ik niet uit eigen waarneming heb. Maar als dat zo is, wie zal het ze kwalijk nemen. Het dragen van al die sluiers moet moordend zijn in de onvoorstel bare hitte. De beperkingen die vrouwen en meisjes zijn opgelegd, zijn naar westerse be grippen onmenselijk. Een vrouw of huwbaar meisje mag nooit of te nim mer in hetzelfde vertrek vertoeven met iemand van het mannelijke geslacht, waar ze geen huwelijksband mee heeft. In de hogere kringen, dat wil zeggen onder ontwikkelde Saoedi's, schijnt het er allemaal wat liberaler aan toe te gaan. Maar bij het gros van de mensen kunnen mannen en vrouwen die niet met elkaar zijn getrouwd, niet op nor male wijze met elkaar omgaan. In deze door de Koran geinspireerde sa menleving kunnen personen van ver schillend geslacht maar èèn soort han deling met elkaar plegen, en dat is sek suele omgang. Buiten het huwelijk is dat ontucht. Studeren Hoe streng de hand wordt gehouden aan de regels van „fatsoen", blijkt uit de omstandigheden aan een universiteit. Daar komen ook steeds meer meisjes studenten, een ontwikkeling waar de Saoedische heersers het nog niet alle maal over eens zijn. De vrouwelijke studenten mogen ten gevolge van de fatsoensregels nooit met een manne lijke professor in èèn en dezelfde colle gezaal zitten. Zodra een man doceert, volgen de meisjes de colleges via videoapparatuur. De examens worden per telefoon afgenomen Het feit dat er meisjesstudenten zijn, mag overigens als zeer vooruitstrevend aangemerkt worden. Pas sinds 1960 is het toegestaan om meisjes naar school te sturen. Dat is het resultaat van de inspanningen van wijlen koning Fei- sal, de zeer kundige vorst die door zijn neef prins Feisal Bin Musaed is ver moord. De koning moest de bouw van scholen voor meisjes doordrukken te gen een taaie oppositie van ultra-con servatieve mederegeerders in. Feisal heeft toen zijn besluit kunnen rechtvaardigen door te bepalen dat er voor meisjes geen leerplicht zal wor den ingesteld, maar dat ouders die hun dochters naar school willen sturen, niet tegengehouden mochten wor den. >indsdien is het aantal schoolgaande meisjes met sprongen gestegen, maar vooral bij het voortgezet onderwijs is het aantal jongens nog beduidend ho ger. leel geleidelijk komt er een kentering in de ondergeschikte rol die vrouwen in de samenleving spelen. Dat is vooral het gevolg van de andere inzichten die de Saoedi's hebben die uit het buiten land terugkeren. Soms verblijven ze ja renlang voor studie in het Westen. Veel mannen en vrouwen die hun opleiding hebben gevolgd in een westers land kunnen niet meer wennen aan de nog steeds normale regel dat huwelijks partners door de wederzijdse ouders worden uitgezocht. Traditie Dat gebeurt volgens traditie al bij de ge boorte van de kinderen. Ook in de be tere kringen wordt daar niet van afge weken. Ik ken een Saoedi's stel, beiden academici en in het buitenland opge leid, dat ook op deze manier is ge trouwd. Ze zijn zeer gelukkig met el kaar, maar geven wel toe dat de goede keuze van hun ouders zuiver op toeval berustte. vrouwen mogen nog steeds eigenlijk niet werken. Er lopen in dit land doc tors in verschillende wetenschappen en ingenieurs rond, van wie wordt verwacht dat ze ondanks hun kennis uitsluitend het huishouden doen en kinderen krijgen. Ook dit lijkt te ver anderen, alJfi de oppositie in rege ringskringen erg sterk. Op de televisie wordt regelmatig tegen de onvoorstel bare „zondigheid" van onder meer de vrouwen tekeergegaan. Desondanks komen vrouwen mondjesmaat het le ger der werkers versterken. Maar nooit, ondanks hun soms hoge graad van kundigheid, krijgen ze belangrijke posities. De vrouwelijke ingenieur die eenvoudig laboratoriumwerk doet, is al blij dat haar wordt toegestaan om te werken. Van nabij ken ik het geval van het Saoedische meisje dat wordt geto lereerd als verpleegster in een zieken huis, maar dan wel erg op moet passen voor haar waakzame landgenoten. Zë moet zich fatsoenlijk blijven gedragen en dit fatsoen verliest zij al door in een vertrek met een man te verkeren. Als er iets duidelijk en concreet de ver houding tussen mannen en vrouwen weergeeft dan is het de hoogte van en kele verkeersboetes. Tot mijn met ge ringe verbazing blijkt de politie in dit land ook ernstige verkeersvergrijpen door middel van geld af te doen. Alles is met geld te koop, en geld dat stom is maakt ook hier recht wat krom is. Bij een dodelijke aanrijding is het tarief 40.000 riyals (1 riyal is f0,25) als het slachtoffer een man is. Als een vrouw wordt doodgereden moet 10.000 riyals worden neergeteld. Die tarieven kan iedereen me zonder blikken of blozen oplepelen en het is een volledig geac cepteerde zaak. Een vrouw maakt nog steeds geen deel uit van het gezin. Je merkt het aan al lerlei kleine facetten om je heen. Toch mag de rol van vrouw binnen het bol werk dat het huis betekent niet altijd worden onderschat. Ook hier kunnen mannen het onderspit delven als zij een heerszuchtige echtgenote hebben, maar uiteraard moet zij die houding beperken tot het thuisfront. Buiten zijn het altijd de mannen die de lakens uit delen. In een reportage in een paar tijdschriften over belangrijke Saoedi's zie je foto's van mannen of van vrouwen met hun kinderen. In het bijschrift staat stee vast dat die en die met zijn gezin po seert. Mevrouw is nergens te beken nen. Vrouwen mogen ook niet autorij den. Vooral voor buitenlandse vrou wen die part noch deel hebben aan de Saoedische regels is dat een kwelling. Als ze toch achter het stuur kruipen overtreden ze de wet en de politie is niet gemakkelijk. Trouwens, de bewo ners van het land vinden die regels zo gewoon, dat een vrouwelijke chauffeur een oploop zou veroorzaken. Ze mogen dit niet en ze mogen dat niet, maar vrouwen kunnen zich wel be trekkelijk veilig voelen. Aanrandingen worden dermate zwaar bestraft (ont hoofding) dat de mannen het wel uit hun hoofd laten. Een Nederlandse die ettelijke jaren in dit land woont is niet bang op straat, ook al is het midden in de nacht. In Nederland zou ze zich die vrijheid niet durven permitteren, ver telt ze. De kunstmatige scheiding van de seksen leidt, zo te zien, tot vormen van homo seksualiteit. Mannen lopen hand in hand op straat of knuffelen elkaar. Van een buitenlandse vrouw, die hier woont, hoor ik dat ze in winkels wel eens onzedelijk wordt betast: door Nee, het vrouwencafé is er nog lang niet te vinden. Maar, hoe minimaal ook. in Djeddah, een van de grootste steden, is een soort vrouwenbeweging ontstaan, die onder meer bijeenkomsten organi seert voor Saoedische kinderen en kinderen van buitenlanders, teneinde de integratie te bevorderen. Maar het gebeurt allemaal nog erg onopge merkt. Er wordt beslist geen rucht baarheid aan gegeven. Marjan Vervaet (10 jaar) Oudshoornseweg 174c, Alphen aan den Kijn. Dirk van Beelcn (11 jaar) Hoorneslaan 259, Katwijk aan Zee. Heel lang geleden in een dorp woonde een oude man. Die man was erg wijs. Daar kwam een ridder in 't dorp. Hij vroeg aan iedereen waar de kerk was en iedereen zei: daar, maar ga a.u.b. niet naar de kerk, men zegt dat 't er spookt. Toen hij de oude man tegenkwam, vroeg hij waar de kerk was en de man zei: in het oosten, maar ga niet, men zegt dat 't er spookt. De man vond de kerk en toen wist ik niet meer hoe het verder moest DOEK Jimmie Terwiel (8 jaar) klas 3, Lorentzschool, Leiden. Astrid Guns en Henk de Kat Hoe komt het dat er dierendag is? Heel lang geleden was er eens een man die heel erg van dieren hield. Die man was een kluizenaar. Wie nog niet weet wat een klui zenaar is, nou dat is een man die in het bos woont of bij de ber gen woont. Zo'n man woont in een hut. Hij woont meestal bij een beek. Voor deze man was dat wel hard nodig want die man had allerlei dieren. Ik zal er eens een paar opnoemen. Zoals honden, vogels, poezen enz. Maar nou weten we nog niet hoe er dierendag is gekomen. Die man is op 4 oktober doodge gaan. Daarom was het vorige week op 4 oktober dierendag. De meeste mensen zeggen dan dat de dieren jarig zijn, maar dat is niet zo hoor! Want 4 oktober is gewoon een fijne dag voor die dieren omdat op 4 oktober die man is doodgegaan. Nicol Ilolswilder (10 jaar) klas 5, Karei Doormanschool Leiden. Robert Koet (5 jaar) Gardeniadal 5, Leiden. Sonja Kok (6 jaar) Mirtebesstraat 3, Leiden. p^qjc OyiMDigT^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 29