Athenea
Baker stelde
beslist niet
Nederlandse Oeral
Kozakken homogeen
Fraaie
barok uit
Amerika
MAANDAG 9 OKTOBER 1978
Singer
Natuurlijk kende ik hem van naam:
Isaac Bashevis Singerik had ook
wel eens een boek van hem door
gebladerd, een eerste bladzij gele
zen de eerste bladzij dient beslis
send. te zijn), maar de noodzaak
iets van hem te kopen en dan nog
te lezen ook, diende zich pas op
vrijdagochtend aan, toen bleek
dat hij de Nobelprijs voor litera
tuur 1978 gewonnen had. Maar de
eerste twee betere boekhandels in
Amsterdam waar ik verhaal
kwam halen, gaven niet thuis.
Dat wil zeggen: ze hadden Singer
wel in het Engels, maar niet in het
Nederlands, en waarom zou ik
een schrijver in het Engels lezen
die zijn verhalen en romans zelf
in het yiddisch schrijft (ook al
woont hij al 43 jaar in Amerika),
en ze ter publikatie in het Engels
eerst laat vertalen, meestal door
hemzelf en een vrouw: „transla
ted by the author and Elisabeth
Shub-Dorothea Strauss-Evelyn
Torton Beck-Elainse Gottblieb-
Ruth Schachner Finkel-Rosanna
Gerber-Elizabeth Pollet", naar
keuze, of anders alleen maar door
Mirra Ginsburg, door Chana
Faerstein and Elizabeth Pollet, of
door Alma Singer and Elainse
Gottblieb.
En dan heb ik het alleen nog maar
over de verhalenbundel ,A
Friend of Kafka". Kan het yid
disch alleen nog geschreven wor
den door Isaac Bashevis Singer,
en vertaald worden door uitslui
tend vrouwenIs Singer de enige
schrijver in het Westen die er een
harem van vertaalsters op na kan
houden? Vragen, vragen, vragen
die om een antwoord vra
gen...
Zou-zou
Omdat Singer in het Nederlands
blijkbaar ivas uitverkocht, ver
voegde ik me op de Singel bij Rei-
nold Kuipers, directeur van uit
geverij Querido, die in 1966 in de
Salamander-reeks „De Spinoza
van Warschau" van Singer heeft
uitgegeven. Ik had mijn dochter
tje Sara (3) meegenomen, en ter
wijl wij daar even zaten, kwam
naast het redactielokaal
Haagse Post zojuist door een stuk
of tien Surinamers in puin was
veranderd.
Zullen we even gaan kijken?, riep ik
meteen enthousiast, want de ware
journalist, zo is mij in de loop der
jaren wel gebleken, is niet iemand
die eropuit trekt, maar beperkt
zich tot het beschrijven van wat er
bij de buren voorvalt. Reinold
Kuipers, die anglofiel en eirofiel
is, en daar een grote en gepaste
terughoudendheid aan heeft
overgehouden, vond het wel erg
sensatiezuchtigmaar leidde me
toch binnendoor naar het belen
dende pand, waar vernielde gla
zen deuren de weg vanzelf wezen
Het gangetjewaar de eerste
stempeltjes als paddestoelen over
de grond verspreid lagen, bewees
dat we nu zeer warm waren, en
inderdaad, de volgende deur gaf
toegang tot een complete chaos, te
midden waarvan getreste en on-
getreste, geüniformeerde en on-
geuniformeerde politiemannen
informaties inwonnen bij de
aanwezige redactieleden van de
Haagse Post.
Reinold Kuipers deinsde geschrok
ken terug, bevreesd de privacy
van de HP-redactie nog erger te
schenden dan zojuist al gebeurd
was, maar omdat ik journalist
ben hielp ik Sara welgemoed over
de met HP's en ander drukwerk
bezaaide vloer heennaar het epi
centrum van de inmiddels wegge
trokken wervelstormDaar lagen
hele en kapotte flesjes fris over de
vloer, een zich langzaam ver
plaatsende plas koffiemelk, en
ook een plat bergje suiker, waar
Sara al snel bij neerhurkte om er
met een natte vinger nog zoveel
mogelijk van te redden - minder
voor de Haagse Post dan voor
haarzelf. De acht a tien Surina
mers (hoe tel je Surinamers, daar
is nog geen systeem voor ontwik
keld) waren kalm maar vastbe
raden naar boven gelopen, en-
hadden kalm en koel kasten om
ver getrokken, de koelkast omge
gooid, maar de levende have on
gemoeid gelaten. De aanwezige
redactieleden waren maar zo
muisstil mogelijk blijven zitten,
gebiologeerd toekijkend hoe
rondom hen bomen ontworteld
werden, plaatijzeren schuurtjes
omver gesmeten werden, auto's
tegen elkaar werden gesmakt en
huisraad over straat rolde, om
pas weer in beweging te komen
toen orkaan Sosa weer was weg
getrokken.
„De Surinamers zouden boos zijn
over publikaties in het weekblad,
met name zou hun woede zich
richten op een reportage over de
zelfkant van zwart Amsterdam
in het nummer van vorige week",
meldde de NRC op gezag van het
ANP. Daar zouden de NRC en het
ANP wel eens gèlijk in kunnen
hebben.
Zou-zou-journalistiek, die zoals be
kend veel beschaafder is dan de
nou-nou-joumalistiek. Neeft ir.
Manusama zijn verontschuldi
gingen al aangeboden?"zei ik zo
geestig mogelijk, terwijl een poli
tieman met een nietszeggende
blik naar de cover van de HP aan
de wand keek met het stuk erin
over de Amsterdamse politie. Sa
ra voelde zich intussen wonder
wel op haar gemak in de chaos,
misschien omdat die weinig ver
schilde van het totaalbeeld dat
haar kamer vertoont nadat ze er
een uurtje met vriendjes heeft ge
speeld. „Ga je er iets over schrij
ven?", vroeg een der HP-redac-
teuren. Natuurlijk"zei ik, „en
ik zal zeker niet verzuimen te
vermelden dat het mijns inziens
een volkomen verantwoorde stra
fexpeditie was. Ik word ook aleen
dagje ouder!"
Afgelopen donderdagmiddag werd in de tuin van Phonogram in Hil
versum het dubbelalbum "Cabaret Wim Sonneveld" gepresenteerd. Op de
foto Friso Wiegersma. Hetty Blok en Wim lbo met de eerste exemplaren bij
hoe kan het ook anderi, het beeldje van Verkade "Nikkelen Nelis"
Er was weinig belangstelling voor
het zich Oeral Kozakken koor
noemende oer-Nederlandse
mannenkoor, dat zaterdagavond
in de Stadsgehoorzaal concer
teerde. Dirigent was Frans Tette-
roo Thzn, die beslist muzikale
kwaliteiten heeft, en die vooral in
de liturgische zangen veel aan
dacht gaf aan de muzikale bele
ving van de teksten, naar onze
smaak soms wat te emotioneel'.
Maar bij Kozakken-muziek is
veel geoorloofd.
Zij gaven over het algemeen blijk
van een goede homogene
koorklank en van discipline, deze
25 in dit koor verenigde mannen.
Heel mooi materiaal hoorden we
in de baritongroep. Kanttekenin
gen moeten we evenwel plaatsen
bij de tenoren, waar de zuiver
heid nogal eens in het gedrang
kwam door onvoldoende adem-
beheersing. Te hoog "opgetrok
ken" falsetstemmen zijn in een
koor, ook in een kozakken-koor
niet aan te bevelen. En wanneer
sommigen zich, zelfs in de litur
gische zangen, laten verleiden tot
"portamento", hetgeen men in
muziekkringen met "dweilen"
betitelt (een wijze van zingen die
bij de opera soms voorgeschre
ven is), doet dit afbreuk aan dit
overigens toch lofwaardig ge
heel. Een laatste kanttekening
plaatsen we tenslotte nog bij een
wat al te vrijmoedig, en soms
weinig fijnzinnig taalgebruik van
de inleider, hetgeen beslist niet
bijdroeg tot een juiste represen
tatie van dit goed zingende ko-
zakkenkoor.
BEP RIJNDERS
LEIDEN - Vier jeugdige van Bos
ton uit opererende barokspecia-
listen, blokfluit, viool, gamba,
cembaal, nestelden zich op het
podium van de Lokhorstkerk in
het kader van een K en O-serie.
Zij sieren zich optimistisch met
de schone naam "Musick for the
Generall Peace". Ik heb daarnaar
gezocht bij Shakespeare, Handel,
Purcell, maar vergeefs. Die vier
hadden alle eens een studietijd in
Nederland. Marion Verbruggen
(blokfluit) bij Franz Bruggen,
Rob Hill (klavecimbel) bij Leon-
hardt, Jean Lamon bij Krebbers
en S. Kuyken, Sarah Cunning
ham (gamba) bij W. Kuyken in
Den Haag. Doorslaggevend is de
invloed van Bruggen en Leon-
hardt. Het gespeelde programma
is ongeveer eender als een jaar of
tien eerder ook werd gebracht
door Leonhardt en Bruggen zelf
met hun toenmalige twee verdere
guidro-genoten.
De volgorde was Rameau, Michel
Chabanceau de la Barre (fluitist
van Lodewijk XIV), Bach, Han
del, Telemann, Vivaldi. Trouw
hartig gebonden kwamen dan
ook verklankingen te voorschijn,
waarvan niemand een noot heeft
willen noch kunnen missen.
Geen probleem of het is opgelost:
in haar poëtische natuur voor el
ke noot te gerechte dynamische
en vooral agogische waarde, voor
alles het gelukkigste en soepelste
tempo, voor iedere versieringsfi
guur de meest gracieuse beel
ding, het maximum aan klan
kronding, het gelijkgerichte
denken. En geen, die direct aan
wijsbaar uitnemender is dan de
ander.
Een goed ding was het om Rameau
niet te verwaarlozen: Pieces de
clavecin en concerto, -la Popli-
niëre, la Timide, Tambourin-,
bijna karaktertekeningen van
zeer bepaalde salonfiguren,
knapper nog dan Couperin dat
kon. Van de overige componisten
Sonates en een Concerto.
KEES VERHOEF
P hallo. veiLi&HgiPSPiewer.'.'
HALLO VglLISHglRSPieNJSr/
Hlg-R X 23// PB öROTe 0AAIS
ZOJUIST 6gKIPMATT.(' Pg AUTO VAlU
pg KtPNJAPPgR RUPT IN) TofsweL-
HBIP PÉ HOLLE WÉ& AT; RlCHf*INJ&
2>TAP...VAM& HEM OP.'/
Het is werkelijk bijzonder moeilijk
om het optreden van de uit Mexi
co afkomstige danseres Athenea
Baker oprecht te recenseren. Dit
wordt voornamelijk veroorzaakt
door het feit, dat haar optreden in
twee totaal los van elkaar staande
onderdelen uiteenvalt.
Op de eerste plaats is daar de moti
vatie van Athenea Baker, die erop
neerkomt, dat zij de mening is
toegedaan, dat het theater als
kunstuiting niet exclusief het
recht mag blijven van een kleine
elite. Zij wil het theater naar de
minder bedeelden van Mexico
brengen en tegelijkertijd strijden
voor een menswaardiger bestaan
van die bevolkingsgroep. Vanuit
die achtergrond zou men derhal
ve kunnen stellen dat Athenea
Baker heel wezenlijk bezig js met
sterk-motiverend, socialistisch,
bewustmakend theater.
Aan de andere kant is daar de
kunstuiting in relatie tot andere
kunstuitingen met eenzelfde
identificatiemoment. Athenea
Baker probeert via dansmotieven
als 'Toccata' (op muziek van
Carlos Chavez) en 'Improvisatie'
(een collage van authentieke
Mexicaanse muziek) voor de
pauze en 'Ixchel, Mayan Maan
godin (op muziek van Silvestre
Revueltas) alsmede 'La Muerta'
(op muziek van Maracaibo met
een poëtische basis van Pablo
Neruda) na de pauze die be
wustmaking concreet gestalte te
geven.
Daartoe beleeft ze een aantal vrij
autonoom opgezette dansfiguren
op een zo volstrekt eigen, indivi
duele wijze, dat het moment van
invoelbaarheid voor het publiek
zeer moeilijk te bepalen is. In ei
gen emoties meegevoerd slaakt
ze soms zeer dierlijke kreten, die
de associatie met het artistiek ge-
bodene moeten waarborgen. Het
strakke tricot, dat soepel de spon
tane dansbewegingen van haar
gracieuze lichaam volgt, verlengt
de indrukken, welke de combina
tie van dans en choreografie op
roept.
Athenea Baker geeft zichzelf al bij
voorbaat een vrijgeleide voor de
interpretatie, wanneer zij in een
inleidend woord afstand neemt
van de logische programmavol
gorde. 'U moet niet steeds mijn
dansmotieven trachten te herlei
den tot vaststaande gegevens uit
het programma', aldus Athenea.
Waarmee zij onmiddelijk het ver
strekken van het programma
boekje ter discussie stelt. 'Na-
huatl, een erotisch gedicht' was
opvallend kort, maar daardoor
niet minder opvallend. Samen
met de Neruda-interpretatie viel
het zaterdagavond in een redelijk
bezet LAK-theater het meeste op.
Resumerend zou men kunnen
stellen dat Athenea Baker in het
genre beslist niet teleurstelt. De
artistieke lijnen, die zij uitzet naar
haar Mexicaanse doelgroep ('de
minder bevoorrechten') zijn in
middels nauwelijks herkenbaar.
BERT KOEKEBAKKER
«cwoeo V/AA^oajoX
^BreAC-reeeD OP BEAJ nui...
l tAJE CfAAfiJ AM/V? •JAINZJL. J
T~
II I 1
FRED BASSET
Tenzij je dat
ouóe hetswiel wl
.meetellen...
AMSTERDAM - Willy Alberti is zater
dag ridder in de Orde van Oranje-Nassau
geworden. Burgemeester Polak van Am
sterdam spelde hem de versierselen op tij
dens een nachtconcert in theater Carré,
waar het 40-jarig artiestenjubileum van
Willy Alberti, op de foto met zijn vrouw,
zoon Tony en dochter Willeke, werd ge
vierd.
Omdat de Amsterdamse zanger zich al een
jaar of tien inzet voor een Speel-O-Theek in
de hoofdstad voor geestelijk gehandicapte
kinderen, was de opbrengst van het con
cert, dat tot in de vroege ochtenduren
duurde, voor dat doel bestemd. Er werd
ruim 40.000 gulden ingezameld. Dit be
drag zal echter nog aangroeien .omdat toe
zeggingen voor overmaking per bank of gi
ro nog geteld moeten worden
LAK-Foyer, Levendaal 150. Tentoon
stelling Aad Penningcollages, Jos van
der Beek - aquarellen. Geopend tot eind
okt.
Galerie Pulehri Studio, Kempenaer-
straat, Oegstgeest. Tentoonstelling
Henk Munnik - schilderijen. Geopend
t/m 12 okt., dag. van 10-16 uur (zo. geslo
ten). 't Gesprekscentrum Vrouwen-
kerkkoorstraat 17. Tentoonstelling Dik
v.d. Kaaij en Gerard de Reus - schilderij
en en lytho's. Geopend tot 15 okt., dag.
van 20-22 uur.
Galerie De Oude Rijn 40. Tentoonstel
ling Harry van den Broek. Olieverfschil
derijen en Eg Sneek - keramiek en steen.
Geopend van 22 sept. tot 29 oktober,
woe. t/m za. van 12-17 uur.
De Lakenhal, Oude Singel. Tentoon
stelling "Van Kirchner tot Campen-
donck", Duitse expressionisten. Ge
opend tot 12 nov.
Academiegebouw, Rapenburg 73. Ten
toonstelling J. B. Jaspers - schilderijen,
tekeningen en aquarellen. Geopend t/m
27 okt., dag. van 8.30-17.30 uur.
tekeningen en Guusje Buytendorp -
wandkleden. Geopend di. t/m za. van
10-17 uur, do. tot 21 uur, tot 5 okt.
Diaconessenhuis, restaurette. Tentoon
stelling Jan Dietz - "Planten in Ars"
schilderijen en tekeningen. Geopend
dag.
10-18 u
i 21 okt.
Openbare Bibliotheek, Homeruslaan,
Oegstgeest. Klein aantal touw-wandkle-
den te bezichtigen van Louise Scham
per. Geopend t/m 9 okt., openingstijden
van de bibliotheek.
Galerie Denise Stephan, Bakkersteeg
18. Tentoonstelling Rüdiger Wilde - ach
terglasschilderijen, William Crovello -
De Lakenhal (Oude Singel 28-32): Lucas
van Leyden: rondom het Laatste Oor
deel, geopend dagelijks van 10 tot 17 uur,
zondags van 13-17 uur (t/m 29 oktober)
Galerie Kerkdam, Lange Kerkdam 113,
Wassenaar. Tentoonstelling Mathieu
Simmer - aquarellen en olieverfschilde
rijen, Henriëtte Syatauw - keramiek.
Geopend woe. t/m zo. van 10-16 en di.
van 14-20 uur, tot eind okt.
De nieuwe jonge noten
zijn er weer. Gebruik z
„bonbons" mee te i
ken. Dop minstens 20
walnoten en breek z
twee helften. Vermeng
100 g gemalen amande
len met 100 g basterd
suiker en 2 a 3 eetlepels
oranjebloesemwater,
dat bij de drogist is
krijgen.
Meng deze ingrediënten
grondig door elkaar z
dat een stevige pasta o
geen ge-
banketbakker i
letje amandelpers. ko
pen. Hier zit al suiker ii
massa met nog enkele
druppels oranjebloe-
of eventueel
soepele pasta kne-
Druk telkens een
letje van de amandel-
helften. Laat kristalsui
ker in een droge koeke-
pan langzaam heet v
den, smelten en heel
lichtbruin kleuren.
Voeg enkele druppels
heet water toe en wentel
de noten erdoor, zodat
ze een dun laagje car;
mei krijgen en metee
goed op elkaar „gi
lijmd" worden. Laat
geheel afkoelen.
WINA BORN
Leidse bioscopen
LUXOR: "Opdracht voor vijf
deelden", da. 2.30, 7.00 en 9.15 i
2.15, 4.30 uur enz., 16 jr.
CAMERA: "Ben Hur", da. 8.00
jaar.
Kindervoorstelling: "Stay
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
"öngevallendienst elke dag Academisch
■Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
.uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones-
isenhuis) en van vrijdag 13.00
r Elisaheth-ziekenhuis
2.30 i.
i. 2.00
1.15 i
Nachtvoorstelling: "Women in Love".
za. en vr. 11.30 uur, 16 jr.
LIDO 1: "Coma", da. 2.30, 7.00 en 9.15
uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr.
LIDO 2: "Convoy", da. 2.30, 7.00 en 9.15
uur, zo. ook 4.45 uur, 16 jr.
LIDO 3: "La vie devant soi", da. 7.00 en
9.00 uur, ma., di., do. en vr. 2.30 uur, 16 jr.
Kindervoorstelling: "Donald Duck",za.,
en woe. 3.00 en 4.45 uur.
STUDIO: "Herfst in Duitsland", da. 7.00
en 9.15 uur, ma., di., do. en vr. 2.30 uur, 12
jr.
Kindervoorstelling: "Pinkeltje", da. 3.00
uur. zo. 2.30 en 4.45 uur.
TRLANON: "Wie dan leeft, wie dan
zorgt", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook
4.45 uur, a.l.
REX: "Erotische dromen van een nimf',
da. 7.00 en 9.15 uur, ma., di., vr. en zo. ook
2.30 uur, 16 jr.
Kindervoorstelling: Alice in Wonder
land", za. en woe. 2.30 uur.
Nachtvoorstelling: Can you keep it for
ward", vr. en za. 12.00 uur.
Bioscopen Alphen
EURO I: "Coma", da. 1.30, 6.30 en 9.00
uur, zo. ook 4.00 uur, za. 12.15 uur, 16 jr.
EURO 2: "Once upon a time in the west",
da. 2.00,7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur,
12 jr.
Nachtvoorstelling: "Roma", za. 12.15
uur, 16 jr.
EURO 3: "The man with golden gun",
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis:
Middagbezoekuur van 13.45 - 14.30 uur.
Avondbezoekuur van 18.30 - 19.30 uur.
Kraamafdeling: vaders extra van 18.00 -
18.30 uur. Kinderafdeling dagelijks van
14.00 - 19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoe
kers per patiënt).
Sint Elisabeth-ziekenhuis:
Volwassenen, dag. van 14-14.45 e
Kraamafd., dag. van 11.15-12 uur (alleen
echtgenoot), 15-16 en 18.30-19.30 uur;
laatste kwartier avondbezoek kraamafd.
babyshow.
Kinderafd., dag. van 15-18.30 uur.
C.C.U. (hartbewaking), dag. van
14.15-14.45 en 19-19.30 uur.
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten (behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.30 uur
Voor de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou
ders)
Maandag t/m vrijdag
18.30-18.45 uur
Zaterdag en zondag
14.45-15.00 uur.
speciale kaarten
Bezoektijden Kmderkhniek:
Dagelijks:
15.00-15.45 uur
18.30-19.00 uur.
Bezoektijden kinderafdeling:
Elke dag:
14 15-15.00 uur
18.30-19.00 uur
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30-
14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30-
14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamafdeling
13.30-14.45 alleen voor echtgenoten 19-
20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18.-
18.30 uur.
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van
r Schiphol kun-
irden
zoek wordt toegestaan kan de hoofdve
Schiphol (020-175000).
eld 1
Geluidshinder
da. 1.45,6.45 en 9.15 u
ook4.15u
Nachtvoorstelling: „Fladwood in Hong
Kong", za. 12.15 uur, 16 jr.
EURO 4: "Thank God it's friday", da.
7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, al.
Kindervoorstelling: „De gelaarsde kat
Bioscoop Voorschoten
GREENWAY: "The deep", vr. en za. 7.00
uur, zo. 7.00 en 8.30 uur, ma. en woe. 8.30
uur, 12 jr.
"Boxcar Berta", do. 8.30 uur, vr. en za.
9.30, zo. 6.15 uur, 16 jr.
Kindervoorstelling: "Tweety's grootste
^ud^^ieuius
9 oktober 1978
Honderd jaar geleden stond in
de krant:
Volgens een bericht uit Sema-
rang op Java heeft eind Au
gustus in de kampong Ka-
koeman een hevige brand ge
woed, waardoor in ongeveer
drie uren tijds 97 met pannen-
gedekte, ten deele zeer solide
en groote huizen totaal ver
nield werden. De schade
wordt, volgens de opneming
der inlandsche politie, be
groot op f89,345, doch zou,
naar luid der verklaring van
in de bedoelde kampong wel
bekende personen, oneindig
hoog er zijn. Kakoeman werd
toch bewoond door zeer wel
varende kooplieden in ver
schillende artikelen, onder
wie een enkele moet zijn die
100,000 bezat en er velen
werden aangetroffen wier
rijkdom op 20 a 25.000 ge
schat werd. De brand ont
stond ten huize van eene Ja-
vaansche dokteres, die haar
leeggebrande petroleumlamp
wilde vullen zonder die uit te
dooven. De vlam sloeg in de
oliekan, de vrouw liet ze toen
vallen en de brandende in
houd verspreidde zich door
het huis en stak dit in brand.
Vijftig Jaar geleden:- Berichten
uit Alagoas en Bahia in Bra
zilië maken melding van de
ergste droogte sinds 1915. De
scheepvaart op tal van rivie
ren ligt stil. Vele personen zijn
van den honger omgekomen
de kudden zijn gedecimeerd
en de oogsten zijn vernield.
In Berlijn heeft de Finsche
athleet Nurmi tijdens het in
ternationale sportfeesl van cle
sportclub Charlottenburg in
tegenwoordigheid van 15.000
toeschouwenl niet minder
dan drie wereldrecords verbe
terd. Den Franschman Bouin
ontnam hij het wereldrecord
over 15 K.M. en diens uurre-
cord. Het derde record, dat
Nurmi herzag, was dat over
10 Engelsche mijl. Ook twee
Duitsche records werden ver
beterd, maar dat geschiedde
door den Duitscher Huesten.
Nurmi liep in een uur 19.2108
K.M.: de vijftien K.M. liep hij
in 46 minuten en 49.5 secon
den: de tien Engelsche mijlen
legde hij af in 50 minuten en
15 seconden.