EL LUTE op de bres voor minderheden Het geld ligt niet j 1 op de antiekmarkt De klassejustitie tiert nog welig in Spanje ZATERDAG 7 OKTOBER 1978 Eleuterio Sanchez Rodriguez, alias ,.E1 Lute", een afkorting van zijn voornaam, is de meest spectaculaire gevangene van het hedendaagse Spanje. Hij groeide op in een van de ge meenschappen van de „Quin- quis", een zwervend volk van 200.000 zielen, dat de aanslui ting met de maatschappij heeft gemist. De Quinquis vestigden zich in de 15e en 16e eeuw in Spanje, waar deze zwervende woonwagenbewoners zich verdienstelijk maakten als de „loodgieters" van de agrarische maatschappij. Nog steeds ko men zij aan de kost als ketel lappers, met het maken van koperen of blikken melkbus sen, scharenslijpen of het ver vaardigen van kleine kunst werken uit oude lompen en me talen. Al op jeugdige leeftijd liep de on geletterde El Lute een gevan genisstraf op van een halfjaar wegens het stelen van twee kippen, die de magen van zijn familie moesten vullen. In 1965 pleegde hij met twee vrienden een overval op een juwelier in Madrid, waarbij een politiea gent werd doodgeschoten. Vijf dagen later arresteerde de poli tie El Lute en zijn.kornuiten in een café. Bij hun vluchtpoging werd een meisje van zeven jaar door een pistoolschot dodelijk gewond. Hoewel men nooit heeft kunnen bewijzen dat El Lute op de politieagent of op het meisje heeft geschoten werd Eleuterio Sanchez Rodri guez door een militair tribunaal tot de doodstraf veroordeeld De aartsbisschop van Madrid oefende sterke druk uit op Franco zodat de straf van E) Lute werd omgezet in levens lang. Bij de overbrenging van de ge vangenis van Valencia naar Santander in 1966 sprong El Lute uit een trein die door zwaarbewapende politie werd bewaakt. Zijn vrijheid duurde slechts 13 dagen. Nieuwjaar 1970 ontsnapte El Lute uit de zwaarbewaakte gevangenis van Puerto de Santa Maria. Pas tweeëneenhalf jaar later werd hij na een spectaculaire klop jacht in Sevilla gearresteerd Tijdens deze klopjacht sympa thiseerde een groot gedeelte van de Spaanse bevolking met, want men zag in hem een intel ligente verschoppeling, een te- af v In de gevangenis gebruikte El Lute zijn intelligentie. Hij leer de er lezen en schrijven, be haalde in een recordtempo het diploma middelbare school, studeerde Frans en Engels en hij begon aan zijn rechtenstu die. Vorig jaar publiceerde hij zijn autobiografie, een bestsel ler, die volgende maand in ro manvorm in West-Duitsland verschijnt. El Lute richtte vorig jaar een ver zoek om individuele gratie verlening aan het ministerie van justitie. Wegens zijn voor beeldige gedrag in de gevange nis werd hij in mei van dit jaar overgeplaatst naar de open ge vangenis van Alcala de Hena- res. Van 's ochtends acht uur tot 's avonds acht uur geniet hij daar van zijn vrijheid, tijdens het weekeinde heeft hij verlof en voor het eerst sinds zijn le ven ging hij met vakantie. El Lute is in Spanje een nationale held. De indertijd verschopte analfabeet, waaraan de maat schappij vroeger een stuk brood weigerde, verbaast zich erover dat gladde jongens hem nu ruim twee miljoen gulden bieden om zijn leven te mogen verfilmen. Persoonlijk is hij niet geïnteresseerd in geld. Zijn ideaal is het strijden voor de lotsverbetering van zijn eigen volk. de Quinquis en daarnaast voor de 400.000 zigeuners en de ruim 50.000 Spanjaarden, die een leven aan de rand de maat schappij leiden. Door Peter Hattink in gesloten gemeenschappen. Een huwelijk tussen een Quin- qui en een „Payo", zo noemen wij de gewone Spanjaard, komt zelden voor". „Normaal bouwen wij onze wo ningen, dikwijls niet meer dan krotten, aan de rand van een stad en op plaatsen, waar wij niemand hinderen. Nu tegen woordig de steden in een hoog tempo groeien worden wij om de acht tot tien jaar uit onze ne derzettingen verdreven, omdat grondspeculantcn de terreinen verkopen waarop wij ons heb ben gevestigd". „Laatst heb ik mijn familie in Andalusië opgezocht. In plaats van huifkarren hebben som migen nu een autootje. Hun onwetendheid door hun isole ment. hun primitieve denken door het gebrek aan mogelijk heden om deel uit te maken van de Payo-maatschappij hebben mij triest gemaakt. Ze leven in ellende, een misère die zij in hun onwetendheid falatistiseh accepteren. Ik kan dan wel schreeuwen dat het niet zo ver der mag gaan!" - Is de band tussen jou en de Quinquis niet verloren gegaan nu je iets betekent in de Payo- maatschappij? ,Nee, ik blijf strijden voor mijn volk. Het enige is dat ik tijdens mijn verblijf in de gevangenis sen de mentaliteit en het den ken van de Payo heb aange leerd. In het begin begreep ik gewoon niet waarom men mij voor het stelen van twee kippen van een hereboer in de gevan genis stopte en waarom de Quinquis altijd op de hielen werden gezeten door de politie. Door studie heb ik leren inzien hoe de Payo-maatschappij functioneert, leeft en denkt. Dit heb ik mijn volk duidelijk ge maakt en ik tracht hun uit te leggen dat ze in de maatschap pij moeten integreren, hetgeen beslist niet betekent dat zij hun eigen persoonlijkheid moeten opgeven". .Dikwijls bezoek ik hun neder zettingen om me op de hoogte te stellen van hun problemen. De mensen kennen mij daar niet, want Quinquis lezen geen kranten, kopen geen tijdschrif ten, luisteren niet naar de radio en kijken geen televisie. Ze zijn te arm om die te kopen" Wat heeft de meeste indruk op je gemaakt sinds je weer terug bent in de maatschappij? ,De mensen. Het lijken wel ge standaardiseerde wezens, die geen originaliteit bezitten. Ie dereen heeft dezelfde proble men en iedereen beweegt zich in hetzelfde kringetje, voorna melijk om er zelf beter van te worden. De mensen hebben geen inzet, geen idealen. Na tuurlijk geniet ik op het ogenblik van mijn gebonden vrijheid, maar alles wat ik om mij heen zie, maakt mij triest. Ik weet dat ik voor mijn volk tegen de bierkaai moet vech ten, maar de ellende van de Quinquis heeft me geïnspi reerd en geeft mij de illusie dat zij eens uit hun isolement zul len opstaan. Als Quinquis en als volwaardige staatsbur gers. „De klassejustitie tiert nog wel ig in Spanje. Volgens de wet heeft de rechter een maand tot twaalf jaar speling als hij ie mand veroordeelt wegens diefstal, waarbij vernielingen worden aangericht aan parti culier bezit. Een rijkeluis zoontje, dat uit „joyriding" gaat en het slot van de auto forceert krijgt misschien maar een of twee maanden ge vangenisstraf. Een arme drommel, die de deur van een huis forceert en inbreekt om zijn honger te stillen, wordt voor jaren opgesloten. In Spanje wordt nog steeds ge dacht zoals in de burgeroor log. De heersende klasse van lakens uit te delen en paria's zijn de „rooien", voorbestemd om een miezerig bestaan te leiden. Die worden bij voor baat als slecht beschouwd, want anders, althans volgens deze manier van denken, zou den ze wel tot de heersende klasse behoren. In dit opzicht is er met de komst van de de mocratie in Spanje niets ver anderd" Wat heeft in de 15 jaar, waar in je van de ene gevangenis naar de andere werd overgebracht, het meest indruk op je ge maakt? „De ongeletterde man in de ge vangenis van Puerto de Santa Maria, die mij vertelde dat hij nog nooit 5000 peseta's (f170) in zijn handen had gehad. Deze man was voor een reeks krui meldiefstallen veroordeeld en als je de straffen bij elkaar op telde dan kwam je tot 120 jaar". - Je hebt je studie toch te danken aan het regime van Fran- Vergeet het maar. Het enige wat de Spaanse staat mij gratis heeft geleerd is lezen, schrijven en rekenen, tenminste, leren tellen. Voor de rest heb ik mijn hele studie zelf moeten betalen en heb ik, dikwijls met grote moeite, alles zelf voor elkaar gekregen. De charitatieve in stellingen binnen het gevange niswezen doen niets anders dan hun slechte geweten sus sen Ach, laten wij die zielige fi guur eens leren lezen en schrij ven. Als wij hem een beetje op voeden dan zal hij ons dank baar zijn en blijft hij wel mee lopen in de lijn van onze indoc trinatie, denken ze. Of deze in doctrinatie nu geinspireerd is op het katholicisme of het fa- langisme, dat maakt niets uit De opvoeding van de zielepoot is bedoeld om de gevestigde belangen te verstevigen en niet om de individu zelf op een ho ger peil te brengen" „Bij mij ging dit mooi niet op Toen ik in 1973 met mijn rech tenstudie begon stelde ik lasti ge vragen en kwam ik in op stand tegen de ongelooflijke onrechtvaardigheid van de Spaanse justitie. In de gevan genis van Cartagena hebben ze mij twee jaar lang verboden om verder te studeren, want met mijn kritische instelling stelde ik zaken aan de orde, die het daglicht niet konden verdra gen. Als ik met het vorige regi me in de pas was meegelopen had ik mijn studie al lang af. Nu hoop ik in 1980 af te stude- Eleuterio Sanchez Rodriguez is door zijn lange verblijf in de Spaanse gevangenissen geen extremist geworden. Hij kan fel uitschieten, maar even later weer relativeren. Diep in zijn hart is hij socialist, maar sinds de Socialistische Volkspartij PSP van Enrique Tierno Gal- van is opgegaan in de Socialis tische Arbeiders Partij PSOE van Fèlipe Gonzalez heeft hij geen uitgesproken voorkeur meer voor een politieke partij Wel blijft hij Enrique Tierno Galvan bewonderen: „Waar schijnlijk omdat die te eerlijk is voor de politiek" Een teer punt bij „El Luteis de hervorming van het Spaanse gevangeniswezen. „Ik begrijp niet waarom er geen gratieverlening komt voor alle sociale delinquenten, die zijn veroordeeld onder het bewind van Franco of die nog gevangen zitten op grond van dictatoriale wetten, die inmiddels door het kabinet-Suarez zijn afgeschaft Een voorbeeld is de wet op de landloperij, die niet meer be staat, maar waarvoor nog altijd mensen in de gevangenis zit ten. Vorig jaar werd er door de amnestieverlening in Spanje schoon schip gemaakt met alle politieke gevangenen. Moor denaars en terroristen lopen weer vrij rond. maar kruimel dieven, die tegen het privé-be- zit hebben gezondigd, zuchten nog steeds achter de gevange- „Waarom is de regering tegen over de sociale delinquenten niet even genereus als tegen over de politieke gevangenen7 Een groot gedeelte van deze gevangenen is een bijprodukt van de dictatuur. Quinquis, zi geuners en tal van anderen wezen in Spanje maakt nu moeilijke tijden door. Waarom dacht je dat er een tijdje gele den en nu nog zoveel gevange nen in opstand komen? Waar om brengen gedetineerden zichzelf verwondingen toe door scheermesjes, vorken en ande re scherpe dingen in te slik ken?" ,In deze overgangsfase worden de goede dingen van het Fran co-regime, zoals gratieverle ning of vermindering van ge vangenisstraffen door goed ge drag. afgeschaft. Daarentegen durft niemand spijkers met koppen te slaan, omdat men de spelregels van de democratie zo vaag vindt. Het argument van de regering dat een nieuwe gratieverlening de openbare veiligheid in gevaar brengt, is onzin. Ik trek hieruit de conclusie dat dit kabinet niets wezenlijks wil verande- .Als de 100.000 sociale gevange nen door een gratieverlening vry komen, zullen er altijd wel een paar zijn die door nieuwe vergrijpen weer in de gevange nis komen. En terecht. Maar de anderen krijgen dan tenminste een kans. Gewoon opnieuw beginnen met een schone lei, net zoals de politieke gevange- Als je binnenkort helemaal vrij bent. wat zou je het liefste doen? ,Een advocatenkantoor begin nen, dat is gespecialiseerd in hulp aan de randfiguren van de maatschappij. De Quinquis. de zigeuners en anderen. Wat de Quinquis betreft geloof ik dat wij zeker voorde helft schuldig zijn aan onze miserabele situa tie. Van huis uit leiden wij een nomadisch bestaan, met eigen wetten en gebruiken. We leven kregen de kans niet om in de maatschappij te integreren. Onder Franco hadden deze et nische minderheden geen en kele toegang tot de cultuur. De staat deed niets om ze op te voedert" .arlos Carcia Valdès, de direc teur-generaal van het Spaanse gevangeniswezen, heeft gezegd dat er geen gratieverlening komt, maar dat naTle invoering van de gevangenishervormin gen 80 procent van de sociale delinquenten in vrijheid wordt gesteld. .Dat moet ik nog zien. Carlos Carcia Valdès, die ook wordt gesteund door de COPEL. de vereniging Coördinatie voor Strijdende Gevangenen, wordt zwaar tegengewerkt, omdat ambtenaren en anderen hun belangen, die zij door corruptie tijdens de dictatuur konden verwerven. beslist niet prijs willen geven. Het gevangenis "De mensen lijken wel gestand aardiseerde wezens die geen originaliteit bezitten' Echt antiek is met een kaarsje te zoeken. Rommel en andere antiek-markten zijn gezellig maar met echt ant iek hebben ze doorgaans niets te doen. Ook veel van wat-onder die naam op veilingen aangeboden wordtis misschien iveloud maar de waarde ervan blijkt veelal be trekkelijk Wie zijn in nostalgische trant ver bouwde woning verfraaien wil met spullen uit de oude t ijd.zal op de antiek en curiosamarkt" geld besparen als men beslagen ten ijs komt. Voorbeeld: gloednieuw ko perwerk wordt met behulp van foefjes ..oud" gemaakt. Deuken en bewerkingen met chemische mid delen doen die materialen er oud uit zién. Soms ook worden gietij zeren voorwerpen, die recht streeks van de fabriek komen.een tijdje onder de grond gestopt. Wanneer ze eenmaal goed ver weerd zijn gaan ze naar de an- tiekkraam. Importartikelen uit Frankrijk. En geland. Polen en Oost-Duitsland zijn op dit moment bijzonder ge wild. En niet te vergeten beeldjes en maskers uit Afrikaanse lan den. Of kleden en tapijten die uil Zelfs de bekende comtoise-klokken waarvan verondersteld wordt dat die alleen in Frankrijk wor den gemaakt, zijn in eigen land in produktie. Een authentieke comtoiseuil deFranseoude tijd is al bijna onbetaalbaar geworden Daarvan zijn nog maar enkele typen te koop. De talloze ver schillende uitvoeringen, die hier op veilingen en beurzen worden aangeboden zijn doorgaans on vervalst" Nederlands. Oude soeplepels en schuimspanen die het in het interieur als sier voorwerp zo aardig doen. mogen volgens handelaren per se niet gepoetst worden. Doet men dit toch, dan blijken ze er verrassend nieuw uit te zien. Antiek kopen vereist dan ook ken nis van zaken. Wie minder hoge eisen stelt kan op een rommel markt meestal wel wat van zijn gading vinden. Een oude stoel, die opgeknapt wordt doet in huis opnieuw dienst. Een paar ver roeste eggepunlen vormen in de hal een originele kapstok. Regen tonnen en biervaten staan deco ratief in de tuin of krijgen een plaatsje bij de huisbar. Wie zich voorstelt een antiek-koopje te bemachtigen zal wel teleurge steld worden. Een bonafide anti quair wil zeker uitleggen waar schillende materialen op moet let ten. Met een beetje inzicht kan men al gauw zien of men met oud tin of koper te doen heeft. Dan is ook na te gaan hoe de waarde van het stuk is. Prijzen vergelijken wordt daardoor makkelijker. Een bezoek aan een echte antiek beu rs kan ook leerzaam zijnZelfs al koopt men er nog niets, dan krijgt men een indruk over het aanbod en de duurte van bepaal de artikelen. Musea geven door gaans ook veel informatie over antiek. In het Arnhemse Open luchtmuseum kan men gebruiks voorwerpen tegenkomendie ook op antiekmarkten worden aan geboden. Bij de beoordeling van antieke meubelen zal men zich eerst moe ten verdiepen in de geschiedenis van houtsoorten en stijlen. Een echte Biedermaierstoel hoort minstens een eeuw oud te zijn. Soms noemt men deze meubelen gemakshalve Biedermaier of spreekt men van antieke Roco- cospiegels, terwijl ze nog in de twintigste eeuw vervaardigd blijken te zijn. Men dient onderscheid te kunnen maken tussen Barok en renais sance. Daarmee hangt niet alleen de stijl van het meubelstuk sa men. maar ook de keus van de houtsoort en de bekledingDerge lijke produkten vindt men vrij wel nooit op openlucht antiek markten die ten behoeve van lief dadigheidsinstellingen worden gehouden. Ze gaan meestal via de erkende antiekhandel naar de nieuwe eigenaar. Koopt men werkelijk kostbare stukken dan moet men altijd vra gen naar een certificaat van echtheid. Mocht later blijken dat het artikel toch een vervalsing is. dan krijgt men zijn geld te-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 23