Ik weet niet of ik wel tegen vermoeienissen bestand ben Inbreng van Bette Mier zout in de theater- PJP- Amerika's Assepoester op Europese toernee 'ZATERDAG 30 SEPTEMBER 1978 EXTRA PAGINA 25 LONDEN - „Er was eens een klein Hawaiiaans prinsesje van joodse komaf, met grote dro men. Dus verliet ze Ha waii en kwam naar New York om haar dromen waar te maken". Het programma van haar show roept een sprook jesachtig sfeertje op. Bette Midler is nu een maal de Assepoester van de jaren zeventig, dus waarom ook niet? Jarenlang was de Ame rikaanse entertainer en comédienne slechts bij weinigen in West-Euro pa bekend. Eén tv-regi- stratie van een glorieus optreden in Cleveland veranderde echter al les. Een miljoenenpubliek maakte kennis met een vrouw, die, zo als ze zelf zegt „niet kan zingen en nauwelijks kan dansen' maar geen blad voor de mond neemt en door ongekende combinaties van energieke in zet, artistiek vakmanschap en een fabelachtige uitstraling uitstijgt boven zichzelf en zo de sprookjesprinses van haar ei gen dromen blijkt te zijn. Zij vindt dan dat het niet uitmaakt of ze in een lompenjas of in een sexy outfit gekleed gaat. Op 14 en 15 oktober zal het Am sterdamse Carré en op 17 okto ber het Haagse Congresge bouw verrukt bezit kunnen nemen van de inmiddels al weer lang verbeide ster. Maar hoe hartelijk en sensationeel de kennismaking ook zal verlo pen, opzienbarender dan de ontvangst in Londen en vooral de openingsavond van de Eu ropese tournee zal het wel niet worden. En zo had haar ex-ge liefde en huidige zakenbehar- tiger, Aaron Russo, het ook voorzien. Deze corpulente, Amerikaanse dertiger mag dan in dit verhaal j>iet de rol van sprookjesprins vervullen - want dat zijn goed beschouwd de media - maai- zijn mana- gerspolitiek levert de grote re- venuën op. Lichtspots Vanaf het balkon van het fameu ze Palladium Theatre wierpen twee grote lichtspots hun bun dels op een plaveisel van Argyll Street voor de aanvang van de première. Later op de avond priemden twee soortgelijke spots in de lucht vanaf het trot toir voor het Waldorf Hotel, waar een daverend feest het sluitstuk vormde van de ope ningsavond van Bette's eerste grote Europese tournee. Russo lachte breeduit, kneep zijn ogen toe en knikte instem mend. Ja, zijn ideetje was inge slagen. Voor het theater had el ke voorbijganger zich één mo ment de koning te rijk kunnen voelen en na afloop van de avond vormden de haast on eindige lichtstralen een sym bolische verzekering van het feit dat alles nog niet voorbij was. Een betere formulering zou zijn: Voor Bette zou het pas begin nen. Goed, ze zal zich het gala feest in aanwezigheid van film acteur Jack Nicholson, zanger Art Garfunkel, actrice Lee Re- mick, Led Zeppelins frontman Robert Plant, platenbaas Ah met Ertegun, nog 500 gasten, de lovende speeches en de ver kwistende champagnefontei nen wel heugen. Maar eigenlijk is dat de glitter en de glamour en dus de buitenkant van het showbizz-vak. LONDEN - Wat voor show krij gen de ongeveer 8000 Neder landersdie zo gelukkig waren een kaartje te veroveren voor èèn van Bette Midlers concer ten, medio oktober, voorge schoteld? Het antwoord op die vraag danken wij aan eerde re optredens in Engeland. Het betreft een aangepaste versie van de fameuze Cleveland Show, die in Nederland in sloeg als een bom en binnen enkele maanden herhaald werd op de tv. Het resultaat is twee uur amu sement op topniveau, van een entertainer even excentriek als bijzonder. Bette Midler, die een jaar of tien geleden in New York de eerste vaardig heden van het theatervak aanleerde in bijrollen in mu sicals als Fiddler on the roof en Salvation, moet anno 1978 gerekend worden tot de groot ste creatieve talenten uit de showbusiness. Haar capaci teiten moeten even hoog aan geslagen worden als die van bijvoorbeeld Liza Minelli of Barbra Streisand. Geen stroop Er zijn echter in het oog lopende verschillen. Bette Midler smeert het publiek en zichzelf geen stroop om de mond Prikkelende, soms zwarte humor, vaak vervat in flit sende nabootsingen van be roemdheden, afgewisseld met smartlapperige ballads, tot op het scherp van de snede uitgevoerde covers van de zes tig er-jareng roep The Shan- gri-Las en jazzevergreens uit de jaren veertig en vijftig vormen het merkwaardige theatermenu dat „The devine Miss M." haar publiek voor schotelt. Een voortreffelijke negen mansband levert daarbij een stevige ondergrond en het spetterende dameskoortje The Harletts extra pikanterie. Bij dat alles vormt de inbreng van Bette Midler zelf het zout in de pap. Hoogtepunten in het zeer afwisselende pro gramma vormen de ballad ..Stay with me baby" (uit de film The Rose) en aansluitend „Leader of the Pack", de nieuwe lading moppen over het echtpaar Ernie en Soof. Mr. Rockefeller, Dylans I shall be released" en de gro teske Revue Tropical. Het lijkt me voor hen die deshow gaan zien vervelend nu al te weten in welke verschijning Bette als ene Dolores Delago haar tropische boodschap verspreidt, maar enige tien tallen Engelsen moesten we gens lachkrampen voortijdig gebruik maken van de toilet voorzieningen in het Palla dium Theatre, waar zij op trad. Wel kan worden verteld dal Midlers teksten verraden dat zij zich de Engelse ge woonten en roddels goed heeft weten eigen te maken Veel gejuich kreeg haar imitatie van prinses Anne, die zij de vraag naar haar leeftijd stampend als een paard (de prinses is een geoefend ama zone) laat beantwoorden De belangrijkste aanpassingen in vergelijking met de Cleve land Show hebben betrekking op de geringere afmetingen van podia in Europese thea ters. De band staat tijdens de cider Bette opge steld, waardoor dure decor stukken er niet aan te pas ko men. Midler is echter inventief genoeg de juiste oplossingen voor dit manco te bedenken zodat de tekortkomingen ruim worden gecompen seerd Een waarheid als een koe. En Bette weet dat beter dan wie dan ook. „Ik moet werken, zwe ten en half dood gaan op het podium. Het is niet anders. Het zou verdomme fout zijn en ver keerd gaan als het een keer niet zo zou gaan. Daar zijn twee re denen voor. Ten eerste, wie ben ik nou helemaal? Alles wat ik doe, ik zeg het altijd weer, is „Trash with Flash" („Niets met kitsch", zou je kunnen zeggen). De basis van mijn succes is niets anders dan hard werken en geestdrift. Oh man, ik ben zo enthousiast, huh?" De blik van de diva zegt genoeg. Zelfs bij een gewoon gesprek verwisselen spel en zelfironie even voortdurend stuivertje als op het podium. Handenarbeid „Oh ja. Ten tweede dus, wat ik maar het ambachtelijke zal noemen. Dit is een vorm van artistieke handenarbeid. Elke avond ben ik het weer die de zaak aan elkaar moet lullen. De rest is van mij afhankelijk, huh"? ,,De jongens van de band weten waar ze aan toe zijn, de meiden - The Harletts - óók. Ook al zijn alle musici en zangeressen nieuw. Ik moet zelf de boel weer aan elkaar breien. Dat is dodelijk vermoeiend, ja. Je gaat er soms aan onderdoor. Maar je wilt zoiets en dan trek je de consequenties, hmm? Van daar dat ik de show voortdu rend probeer te verbeteren. Met iemand als Jack Nicholson kan ik daar uitstekend over praten. Hij schaaft ook altijd aan zichzelf'. Ongemerkt citeren we Bette uit een gesprek dat we na de Euro pese première met haar hadden en waaraan een curieuze pers conferentie in het sjieke casino van het Ritz aan voorafging. Tot verbazing van menige ver slaggever stond op de invitatie uitdrukkelijk vermeld dat een „lounge-suit" verplicht was. Nu is Bette zelf iemand die lak heeft aan conventies en dus leek het aardig de proef op de som te nemen. Er werd geen kostuum, maar een vlotte com binatie aangetrokken. En ja wel, de „keurige, nette, scho ne" spijkerbroek vormde een onoverkomelijk probleem. Goddelijk Drie kwartier later stond ik toch voor Bette, nadat ik de broek verruild had en een das had omgeknoopt. The devine Miss M. - het adjectief goddelijk wijst op de manier waarop de Amerikaanse pers haar inschat - zat er natuurlijk zelf bij in daagse plunje. Een versleten spijkerbroek spande om haar onderdanen. „Maar daar wist ik niets van", werd door Russo herhaald. Het voorval bleek echter diepere oorzaken te hebben. Bette later: „Je hebt natuurlijk groot gelijk dat je er naar vraagt, maar ik kan dat soort dingen nu eenmaal niet gaan regelen, weet je. Jaja, het is vervelend. Zulke voorschriften passen niet bij me. Ik sta op het podium zelf regelmatig in een niemendalletje en... jaja... woorden als „shit" en „fuck off' liggen voor in m'n mond. Maar of je nu kunt stellen dat men bezig is me in te pakken, omdat ik m'n gasten laat ver plichten zo en zo te verschij nen, weet ik niet. Wellicht is het een gevaarlijk teken, ja". We zoeken beiden een verklaring in het bijna onoverkomelijke van het verschijnsel. „De tijd is eeuwig en altijd het grootste probleem, vooral als de vraag naar optredens en engagemen ten zo groot is als momenteel. Je bent geneigd je dan alleen nog maar op je werk te concen treren", peinst Midler. „Er wordt immers veel van me geëist. Nou, daar heb je 't schat. Zo'n feest ook! Fijn, maar de volgende dag moet ik wel weer het podium op. Nu ga je me vragen of ik daar wel te gen bestand ben. Juist" Onderschat Zo'n vraag is uiteraard reto risch. Midler: „Wasvrouw Kledder! Goed, haha. Dan maar liever wel, maar ik heb deze tournee onderschat. Me niet voorbereid, maar wel gerepe teerd natuurlijk. Maar geen rust genomen van tevoren. Di rect na de opnamen van The Rose, mijn eerste film, ging het hier naar toe. Huplakee. Ja jon gen, maar ik word ook wat ou der (Bette is 35 - red.), dus ik weet niet of ik er allemaal wel tegen bestand ben. Ik leef nu ook van dag tot dag. Ik heb het idee dat als ik nu vooruit zou weten wat me te doen stond, ik het wel eens niet aan zou kun- Avond aan avond bewijst Bette Midler in het Palladium echter dat ze op deze wijze toch erg ver komt. Elke show weer bruist zij van vitaliteit, staat haar rappe mond geen moment stil en swingt ze tot ze er bijkans bij neervalt. De uitputting valt na afloop dan ook niet van haar gezicht, maar van haar lichaam af te lezen. Een uitputtingsslag zo'n vak, denk je dan hardop. „Daarom probeer ik van drank en andere troep af te blijven. Ik haat katers, die barstende kop pijn. Momenteel probeer ik zo veel mogelijk te rusten. We zullen zien hoever ik daarmee kom". Dat thema komt uiteraard weer ter sprake als we de film The Rose aanstippen. Midler, en thousiast: „We hebben een week of zes gedaan over een verhaal dat is gebaseerd op de laatste acht dagen van het leven van een rockzangeres. Het speelt zich af in 1968, maar het is geen gefilmde biografie van Janis „Pearl" Joplin. Er zit ont vettend veel agressie in de film, veel fysiek geweld, veel,., eh.. liefdesscènes ook. Ik vond het een prettige ervaring om te spelen, niet alleen omdat ik me goed kan inleven in mensen als Rose" Niet gladjes ..Ik bedoel, ik weet ongeveer waaraan lui als Jim Morrison van The Doors en Janis aan ka pot zijn gegaan. Maar The Rose is bovendien geen echte Hol- lywood-produktie. Niet „slick iets gladjes. Aaron en ik hebben er lang over gedacht om het te doen. Het duurde lang voordat het scenario okay was, maar ik ben er zeer mee in mijn schik. Erzit goede muziek in ook. We moeten nog assiste ren bij het mixen en dubben en zo, maar Mark Rydell (de regis seur - red.) denkt dat de film in maart wel overal te zien zal zijn" 2en vergelijking tussen The Rose en Bette zelf ligt voor de hand. Ze zegt er. na enig nadenken, van zichzelf niet eenzelfde ein de voor te schrijven. Bette: „Ik heb bijvoorbeeld het leventje van Janis goed bekeken. Er wa ren allerlei tekenen al dat het tegen het eind fout zat. Hetzelf de met Morrison. Ik ben beslist niet iemand die zichzelf zo op brandt. Dat hoop ik niet, ten- Dat neemt allemaal niet weg dat de plotselinge en massale po pulariteit een belasting van je welste vormt. De fysieke ge volgen zijn buiten de concert zaal merkbaar geworden. Maar hoe zit het met de inhoudelijke kant van de zaak? Enige tijd na het Europese tv-succes van haar Cleveland Show nam Bet te Midler een show op voor het Amerikaanse NBC-tv-net. In Nederland viel het resultaat daarvan hard tegen. Water in de wijn Wat vindt Bette Midler van de veel gehoorde beschuldiging dat ze nu al water in de wijn doet omdat het kuisen van haar taal en gedrag meer zou opleve ren in Amerika? The devine Miss M. zou het publiek, on danks het minder scherpe re pertoire toch wel aanspfken. Bette reageert gebelgd. „Nou ja, ik zou... ik heb bij één van mijn concerten van de week gezegd dat ik niet zo denderend ben. Ik zing en dans maar wat. Maar mijn kracht is dat ik ge woon zeg wat ik ergens van vind. Een boerenlul is bij mij een boerenlul. Dat blijft Bette: „Hoe zit dat met die NBC- show? Wel. degene die je te vre ten geeft, diens taal spreek je wel niet. maar doof voor zijn argumenten ben je ook niet. De NBC wilde de show, maar heeft nu eenmaal strenge reglemen ten. Zoiets als de Clevelanc Show zou veel te rauw zijn Amerikanen zijn voorzichtig met de media en ongelootlijk puriteins. Europeanen stellen zich veel minder aan, maar wat we toen in die NBC.-show de den was het maximaal haalbare voor de VS. En daar ging het mij om. Eens kijken hoe de za ken uitpakken als je niet alle artistieke vrijheid hebt. Zou het mogelijk zijn zelfs dan nog artistiek te groeien? Ik vond het in elk geval motiverend te ervaren hoe het is in de marge te moeten werken" .Overigens, lang niet alles was slecht in die show. Ik ben nu nog trots op de scènes met de clown Emmett Kelley en met Dustin Hofmann. Wist je dat die scènes met-Dustin pas op het laatste moment in orde zijn gekomen? Ik had hem op een feestje ontmoet. Ik kwam er toen pas achter hoe goed hij piano speelde. Alles! Chopin, Liszt, Rimsky Korsakov. Maar hij speelde ook iets anders, een eigen wijsje, dat hij jaren gele den had gemaakt. Heel melo disch. Ik zei toen dat daai eens een tekst op moest worden ge maakt. Toen deed hij de belofte bij mij in de show te komen als me dat zou lukken" Gemotiveerd Bette: „Ik was dus heel gemoti veerd om er wat van te maken. Maar ik vond meer mensen om te helpen bij het schrijven van de tekst. Na een week of drie had ik een stuk of drie ver schillende bedenksels. Ik heb ze allemaal voorgezongen aan Dustin. Verrassing, want, wat denk je? Laat hij nou mijn tekst kiezen! Ongelooflijk vond ik dat. Uiteindelijk beheerste hij alles pas vijf minuten voor de opnames van de tv-show. Dat spelen met die spanning was ongelooflijk enerverend" ..Zelf heb ik dat ook wel op het podium, al gaat het praten meestal heel soepel. Maar het spelen met het materiaal en het gevaar is mooi Dat móét ook" Ondanks dat Bette onder druk staat, gedwongen wordt om het (commerciële) ijzer te smeden wanneer het heet is, was ell Londense show een andere c varing. Hoe dat in godsnaam mogelijk is, weet ik niet. Mis schien zijn er dit soort on verklaarbare zaken wel die aa sprookjes sfeer verlenen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 25