Je moet wel eens verder gaan dan de regels... °i GEEN KLEIN MANNETJE MEER Een Spaarpandbiljet groeit van f670,-naar f1.000,-. -fmimriiiiTiii Oecumenische „Rijnstroom"-groep Alphen vindt toegang bij kerken Onze nieuwste spaarvorm geeft de volle rente. PAGINA 21 Paus Johannes Paulus: eenvoudig, hartelijk, maar ook bezorgd Jk ben maar een klein man netje, en ik ben gewend kleine dingente doen en in stilte". Zo beschreef de vannacht in het Vaticaan aan een hartaanval overleden paus Johannes Paulus 1 zichzelf eens. Vanaf zijn verkiezing als paus was hij geen klein mannetje nen grote beslissingen te ne men en daden te stellen, die in de hele wereld gezien en beoordeeld zouden worden Zijn onverwachte dood maakte dit echter niet moge lijk Albino Luciani werd op 17 ok tober 1912 geboren in Forno di Casale, een dorp in Belluno, in de noordoosthoek van Ita lië. Zijn vader een onge schoold arbeider, trok elk jaar naar Zwitserland, om 's win ters naar zijn dorp terug te kéren, waar hij zich inzette voor de socialistische zaak, waarin hij hartstochtelijk geloofde. Maar anders dan de meeste socialisten uit die tijd was hij geen verhit anti-cleri- caal en hij verzette zich niet toen zijn zoon priester wildé worden. Tijdens zijn seminariejaren in Belluno begon Luciani zich te interesseren voor de ideeën van de Italiaanse priester wijsgeer Antonio Rosmini, een man die in zijn gedachten over de innerlijke hervorming van de kerk zijn tijd ver voor uit was. Na een onderbreking wegens de Tweede Wereld oorlog, toen hij bij de Alpen jagers werd ingedeeld, zette hij zijn theologische studies in Rome voort, waar hij aan de Gregoriaanse universiteit promoveerde op een proef schrift over Rosmini. Geen vertoon Na enkele jaren dorpskapelaan te zijn geweest, werd hij vica ris-generaal van zijn diocees, speciaaal belast met het gods dienstonderwijs. In die hoe danigheid bezocht hij één voor één alle afgelegen berg- parochies waar het bisdom rijk aan is. In 1958 behoorde hij tot de eerste bisschoppen die door Paus Johannes be noemd werden (zij hadden el kaar een paar keer in de trein ontmoet: ,JIij was steeds aan het woord", vertelde Luciani later, „dus hoe kon hij iets van mij afweten?"). De paus zond hem naar Vittorio Veneto, waar hij dadelijk op viel door zijn volslagen wars heid van elk vertoon, maar ook door het feit dat hij een van de eerste Italiaanse bis schoppen was die geheel geko zen priesterraden instelde en hun besluiten opvolgde, ook als hij het er niet mee eens was. De sluiting van een kleinseminarie, waarvan de studenten naar een openbare school werden gestuurd, was daar een pan de voorbeelden van. Hij erkende later zelf dat het een wijs besluit was ge weest. Op het concilie sloot hij zich aan bij de aanhangers van de bis schoppelijke collegialiteit en hij erkende dat de kerk, mei name in Italië, zich eeuwen lang had vergist door zich te verzetten tegen de gewetens vrijheid, in de overtuiging dat „de dwaling geen rechten bezat". Er werd dus nogal wat van hem verwacht, toen hij in 1969 tot patriarch van Venetië werd benoemd. En inderdaad legde hij er sterk dc nadruk op „de kerk van de armen": hijzelf schafte ook hier alle uiterlijke versierselen en ceremonie af en gaf zijn clerus verlof ker kelijke bezittingen te gelde te maken ten bate van de ar- Bezorgd. Maar de vooruitstrevende ini tiatieven die er in het indus triële deel van zijn diocees waren genomen, zoals pries ter-arbeiders, katholieke ar beidersverenigingen en basis gemeenten, remde hij ogenblikkelijk en met streng heid af. Hij ontbond kerkelij ke organisaties die er op het gebied van kerk en staat, echt scheiding en politieke vrij heid meningen op nahielden die niet strookten met de offi ciële bisschoppelijke lijn, waarschuwde in een brief aan zijn clerus tegen „de on gehoorzaamheid van geeste lijken", met name op politiek terrein en toonde zich uiterst bezorgd over de ontwikkelin gen van het theologisch on derzoek sinds het concilie. „Veel katholieken"zo meende hij„hebben zich door het con cilie laten verblinden, in plaats van zich erdoor te laten verlichten". Binnen de Ita liaanse bisschoppenconferen tie, waarvan hij voorzitter was, vertegenwoordigde hij de niet-toegevende lijn, waar het aankwam op openlijke veroordeling van het marxisme, echtscheidings- en abortuswet. In persoonlijke onthechtheid, eenvoud en hartelijkheid leek paus Johannes Paulus zeker op paus Johannes, die hem tot bisschop maakte; in zijn be zorgdheid over de ontwikke lingen die op het concilie volgden, had hij meer weg van paus Paulus, die hem kardinaal maakte. ALPHEN AAN DEN RIJN - De heer J. van Zwieten, een trouw bezoeker, heeft er wel een verklaring voor dat er m de maandelijkse oecumenische zondagavonddienst in de kapel van "Rijnstroom" (vroeger "Martha-stichting") op het ogenblik geen groei zit. Maar hij is daar voorzichtig mee. Wel uit hij onbelemmerd zijn spijt over de stilstand "Wij mogen geen lief onderonsje worden" Er zullen genoeg protestantse en rooms-katholieke Alphenaren zijn die als oorzaak aanvoeren dat hun degelijke woonplaats voor zulke vooruitstrevende interker kelijke expirimenten voorlopig niet rijp is. De heer Van Zwieten denkt dat misschien ook wel, maar hij zegt dat niét als hij de oorzaken van de stilte rond de "Rijnstroom"-groep probeert na te speuren. Hij noemt er twee, en die zijn niet principieel maar heel zakelijk. "Wij houden deze diensten" - die staan onder verantwoordelijk heid van de plaatselijke Raad van Kerken - „om 8 uur zondags avonds. Dat doen we om de ker ken geen concurrentie aan te doen. Niemand kan nu zeggen dat wij met het gewone kerkroos- ter geen rekening houden. Maar u zult moeten toegeven: 8 uur zon dagavond is een vervelende tijd. Een tweede oorzaak is dat de plaats van de kapel nogal afgele gen is. Zo helemaal aan het eind van de Raadhuisstraat, tussen veel geboomte" heeft "afgestaan" Maar drie reacties zijn natuurlijk te weinig om de zondagavond-, diensten in de kapel van "Rijns troom" definitief te kunnen beëindigen. Er zijn twaalf toe zeggingen nodig, wil de commis sie op de eerste zondag van elke maand een dak boven het hoofd hebben. Tenzij een kerkeraad de groep meer dan één keer per jaar zou willen ontvangen. De heer VarT Zwieten verwacht beminnelijk maar nuchter als hij is niet dat de bereidwilligheid van de aangeschrevenen ineens van 3 op 12 zal springen. Of het bij deze drie blijft is een vraag die hij nu liever niet beantwoordt. Wat niet is kan nog komen. De com missie heeft de afgelopen jaren wel geleerd, de moed niet gauw op te geven. Haar weerklank te midden van de rijk gesorteerde kerkelijke tradities is keuze kon doen. Op de vraag naar de motivering van deze "basisgroep" geeft de heer Van Zwieten een kort maar dui delijk antwoord. "De maaltijd des Heren moet verenigen. Niet scheiden. De gemeenschappelij ke tafelviering maakt openingen naar andere vormen van samen werking en eenheid" 5" Openingen Roulatieplan Als het "roulatieplan" dat de com missie voor deze oecumenische diensten heeft bedacht lukt, zul len die bezwaren echter binnen kort zijn opgeheven. De commissie heeft namelijk een poosje geleden een aantal kerke raden en parochieraden een brief geschreven met het verzoek één keer per jaar gast in een gewone kerkdienst, hetzij 's morgens of's avonds te mogen zijn. Voorwaar de is wel dat de commissie in de gelegenheid wordt gesteld de dienst mee voor te bereiden. Ook dat in deze dienst het sacrament (avondmaal-eucharistie) wordt gevierd en dat er een andere voorganger is dan die van de ei gen gemeente. De oecumenische bedoelingen van de "Ryns- troom"-groep blijven dus bij verplaatsing van de diensten on veranderd. Er zijn tot nu toe drie positieve reacties op dit verzoek binnen gekomen, waaronder een van de kerkeraad van de Oudshoornse kerk, die zijn dienst van zondag morgen 5 november aan de Hoe zijn deze "experimentele' diensten van rooms-katholieken gereformeerden en hervormden rond één tafel er omstreeks 1970 gekomen? De "Rijnstroom'-dominee I.J. Walpot (sinds 1973 in Eindhoven) vond het maar vreemd dat men sen met verschillende kerkelijke achtergrond wél zes dagen lang in een christelijke instelling voor jeugdzorg con amore konden samenwerken maar zondags hun eigen kerk weggetje gingen. Hij kon niet berusten in die apart heid. Naast de gewone dienst 's morgens begon hy toen in de kapel een avonddienst met avondmaalsvie ring voor alle medewerkers. Die trok ook belangstellenden van buiten aan. Mensen met een wij de kerkelijke blik. Om dit initia tief een blijvend karakter te ge ven, werd een interkerkelijke opgericht, bestaande elke deelne mende kerk twee. De predikan ten Bogers (hervormd) en De Jong (gereformeerd) en pastoor Wüst stelden een boekje met drie liturgieën samen waaruit de dienstdoende voorganger een In deze gedachtengang is het sa men beleven van de gemeen schap rond avondmaal en eucha ristie niet het uiteindelijke resul taat van een reeks theologische en leerstellige overeenstemmin gen, maar juist een beginpunt. Men herkent elkaar, door alle verschillen heen, in het ene ge loof in Christus de Heer, en de maandelijkse viering is bedoeld om daaraan op een ongecompli ceerde, maar tevens niet-vrijbly- vende manier uitdrukking te ge- Het commissielid Klapwijk zegt het zo; "Je begint nu eens andersom. Op een andere basis. Niet vanuit de feitelijke verdeeldheid maar met de on derlinge band" Al zo lang "Onze kleine kring is ervan over tuigd dat het niet mag blijven by een wederzijdse erkenning van de kerken onderling, maar moet komen tot een gezamenlijke bele ving. Natuurlijk biedt elke kerk voldoende gelegenheid om avondmaal of eucharistie te vie ren in eigen kring. Toch is het verruimend te ervaren dat het spontaan ontvangen van de teke nen van brood en wijn samen met christenen uit andere kerken je Mevrouw Klapwijk wil de ver schillen niet verdoezelen. Ze lig gen er nu eenmaal. "Maar het ge sprek duurt al zo lang en intussen vindt men het heel gewoon dat ieder zich gelukkig voelt in eigen vertrouwde kring. Als je dit durft te doorbreken en je begint met je samen te scharen om de tafel van de Heer, als mensen die Jezus willen volgen, dan ontdek je hoe je over hoge kerkmuren heen je met elkaar verbonden kunt voe len in Christus. Wij zijn immers leden van hetzelfde lichaam. De verschillen worden dan ook veel kleiner. De band van de liefde overheerst" De "Rynstroom"-groep (contacta dres: drs. J. Noordegraaf, Ju weelstraat 81) is zich ervan be wust, meer te willen dan wat of- fiële kerkelijke regels op dit punt toestaan. "Maar", zegt mevrouw Klapwijk, "je moet wel eens ver der gaan dan de regels. Anders kom je nooit vooruit." Gemengd gehuwd Hoe reageert kerkelijk Alphen i op die vreemde voorhoede7 Van Zwieten: "Om schouderklop jes zijn wij niet verlegen. We kry- gen ze wèl. Je zou echt gestimu leerd willen worden. Ik vermoed dat juist die viering voor velen een struikelblok is. Als het nu al leen maar een woorddienst was Overigens bevreemdt het hem dat niet méér „gemengd-gehuwden" op de "Rijnstroom'-diensten af komen. Ze zijn niet speciaal voor hen bedoeld maar de partners in een kerkelijk gemengd huwelijk kunnen er wel op een intense manier ervaren dat het samen gaan van verschillende geloofs belevingen ook heel verrijkend kan zijn. Zondagavond om 8 uur gaat mode rator A. Haket (rooms-katholiek) voor. Nóg in de kapel van "Rijns troom". Aan de omtrek van het gewone kerkelijke leven. De "Rijnstroom"-groep hoopt voor het laatst. Zij koestert geen apartheid. Samenvloeiing met de kerken is haar doel. S. J. DE GROOT Dekapelvan "Rijnstroom" (voorheen "Martha-stichting) in Alphen aan den RijnDaar heej i in het begin i de jaren 70 de predikant Walpot het stekje van de oecumene in de grond gezet Tegen Vredeskrant. De jeugd studieclubs van het Gerefor meerd Politiek Verbond en de jeugdverenigingen binnen de Vrijgemaakt-Gereformeerde Kerken spreken zich in een ge meenschappelijke verklaring uit tegen de Vredeskrant van het In terkerkelijk Vredesberaad dat deze week actie voert tegen de kernbewapening. Zij vinden de krant eenzijdig, on werkelijk en ook onbijbels. Een zijdig wegens de grote aandacht voor de westerse wapenproduk- tie terwijl de groeiende macht van het andere blok onvoldoende wordt onderkend. Onwerkelijk omdat eenzijdige uitbanning van kernwapens het doel (een vreed zamer samenleving) niet dichter bij zal brengen en afschaffing ze ker zou moeten samengaan met opvoering van de conventionele strijdmacht. Onbijbels omdat het IKV de bijbel selectief en dus onjuist gebruikt (het Oude Tes tament houdt het IKV opvallend dicht.) Dit alles volgens de vrijgemaakte jongeren. Het is de taak van de overheid de burgers te bescher men, "met name om het kerkver- gaderend werk voortgang te doen vinden" Hij werd in Nieuw Vennep gebo ren. Vele jaren heeft hij zich niet alleen theoretisch maar ook prak tisch - en zowel in ons land als daarbuiten - ingezet voor de we reldzending. In 1935 werd Verkuyl de eerste Ne derlandse predikant speciaal belast met de zorg voor Aziati sche, met name Indonesische studenten. In zijn Indonesische tijd was hij zendingspredikant op Java en hoogleraar aan de theo logische hogeschool in Jakarta. Drie jaar verbleef hij in Japanse gevangenschap. Na zijn terug keer in Nederland werd hij secre- Afscheid Volgende week (6 oktober) zal professor dr. J. Verkuyl wegens emeritaat afscheid nemen als hoogleraar in de missiologie en evangelistiek aan de Vrije Uni versiteit vam Amsterdam. Prof. Verkuyl werd begin dit jaar 70. taris van de Nederlandse Zen dingsraad. In 1968 volgde zyn benoeming tot hoogleraar aan de Vrije Universiteit. Prof. Verkuyl heeft veel gepubli ceerd. Een overzicht daarvan vindt men in het boek "Zending op weg naar de toekomst", dat hem bij zijn afscheid zal worden aangeboden. Het is een feest bundel met twintig missiologi- sche bijdragen. Niet minder dan dertig boeken van Verkuyl ver schenen in de Indonesische taal. Verwerpelijk Gelezen. "Het onderhouden en perfectioneren van een afschrik kingsapparaat om de vrede te handhaven is verwerpelijk om dat men zijn vrijheid zo bouwt op de dreiging om op grote schaal burgers van andere landen om het leven te brengen" (stelling uit het proefschrift van H. M. Vroom te Haarlem, gisteren aan de Vrije universiteit te Amsterdam ge promoveerd tot doctor in de god geleerdheid.) Beroepingswerk. Hervormde Kerk: beroepen te Stolwijk G. Mulder Bruchem (Geld.), te Gies- sendam-Nederhardinxveld J. van Oostende Meerkerk, te Delft P. Lugtigheid Dordrecht; be dankt voor Baarn I. Kok Zoeter- meer; aangenomen de benoe ming tot bijstand in het pastoraat te Delft A. P. van der Haas Den Haag. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt: bedankt voor Zuidlaren A. de Snoo Mussel. Geref. Gemeenten: bedankt voor Gorinchem A. Moerkerken Nieuw-Beyerland. ADVERTENTIE Als u over vijfjaar een Spaar- is het aankoopbedrag f 670,-. pandbiljet aan toonder op de balie van (Door afronding op f 5,- naar beneden de Westland/lJt i'echt Hypotheekbank legt dan ontvangt u f 1.000,-. Dat is het vaste bedrag wat een Spaarpandbiljet waard is. Wat u voor het biljet betaalt is afhankelijk van de rentestand. Bij de huidige rentevoet van 8,2% wordt het effectief rendement 8,34%). Wilt u meer weten? Uw finan cieel adviseur kan u er volledig over informeren. Westland Utrecht Hypotheekbank Leiden, Botermarkt 28/Hoek "t Gangetje, 071-13 2645

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 21