Proces Jespers vormt inspiratie voor film De Niro op dreef in een oudere film FILMS DEZE WEEK Het foto-album van Saura Bang the drum slowly van John Hancock Comaeen macabere film over rare artsen Blijvers "De vier vuisten van de dui vel" Vechtersduo met gevoel voor humor, Luxor, Leiden. "Convoy" Vrachtrijders in op stand, Lido 2, Leiden, Euro 1, Alphen. "La vie devant soi" Sublieme Simone Signoret, Lido 3, Lei den. "Het heetste hoertje aller tij den" En daarna maar op de bla ren zitten, Rex, Leiden. "Once upon a time in the West" Inmiddels beroemde film van Leone, Euro 2, Alphen. "The man with the golden gun" James Bond in penibele situaties, Euro 3, Alphen. Nieuwe sexfilms "Sexlawine in Tirol", Euro 4, Alphen. Kindermatinee "Pinkeltje" Studio, Leiden. "Alice in Wonderland" Rex, Leiden. N achtvoorstellingen "Cassandra crossing" Euro 1, Alphen. "Strawdogs" Euro 2, Alphen. "The man with the golden gun" Euro 3, Alphen. "Flossie, Venus uit Zweden" Euro 4, Alphen. Haagse bioscopen APOLLO 1 "Damien: Het tweede Omen", dag. 2.30, 7 en 9.15 uur. zo. 1.30. 7 en 9.15 uur. 16 jaar. APOLLO 2 "'Midnight Ex press", dag. 7.30 en 9.45 uur, do., ma. en di. ook 2 uur. 16 jaar. ASTA"House Calls", dag. 2.30, 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.30,4,7.15 en 9.30 uur. AL. BIJOU "Pretty baby", dag. 2, 7.30 en 9.45 uur. zo. ook 4.15 uur. 16 jaar. CALYPSO -"High anxiety", dag. 2.15,7.15 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15. 7.15 en 9.30 uur. AL. CAMERA"Bananas", dag. 2. 7 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur. 12 jaar. CINEAC "De dekhengst", dag. 1.30, 4, 7 en 9.30 uur. za.. zo. en woe. 7 en 9.30 uur. 16 jaar. CORSO S.O.S. atoomonder zeeër gezonken", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. ook 4.30 uur. 12 jaar. DU MIDI "Turks fruit", dag. 8.15 uur, vr.. za. en zo. 7 en 9.30 uur, zo. ook 4 uur. 16 jaar. EURO "Doctor Vlimmen", dag. 1.45 en 7.45 uur, za.. zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. 12 jaar. METROPOLE 1 :"The swarm", dag. 2.6.45 en 9.30 uur. zo. 1.15,4, 6.45 en 9.30 uur. 12 jaar. METROPOLE 2 "Coming ho me". dag. 2. 6.45 en 9.30 uur. zo. 1.15, 4. 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. METROPOLE 3 "Saturday night fever", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur. zo. 1.15,4,6.45 en 9.30 uur. 12 jaar. METROPOLE 4 "Equus", dag. 2.6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15,4,6.45 en 9.30 uur. 16 jaar METROPOLE 5 Mysteries", dag. 2.6.45 en 9.30 uur. zo. L15,4. 6 45 en 9.30 uur. 16 jaar. ODEON 1"Convoy", dag. 1.45. 6.45 en 9.30 uur. zo. 1.30,4.15.6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. ODEON 2 "Meisjes die taboes inslikken", dag. 2. 6.45 en 9.15 uur. zo. ook 4.30 uur. 16 jaar. ODEON 3 :"An unmarried wo-j man", dag. 2.6.45 en 9.15 uur. zo. 1 30.4.15. 6.45 en 9.15 uur. 16 jaar. ODEON 4 "Coming home", dag. 2. 6.45 en 9.15 uur. zo. ook 4.15 uur. 16 jaar. PASSAGE "Aasgieren vallen aan", dag. 2.6.45 en 9.30 uur en zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uuj jaar. STUDIO 2000 "Midnight Ex press", dag. 7 en 9.30 uur. vr., ma. en di. ook 2 uur, zo. ook 1 uur. 16 jaar. DE UITKIJK"Ludwig", dag 2 en 8 uur. 16 jaar. VRIJDAG 29 SEPTEMBER 1978 Nadat zijn latere films alslVTaxidri- ver en The Godfather II hier net als. elders veel publiek trokken, zijn de laatste tijd ook eerdere produkties met acteur Robert de Niro naar Nederland gehaald. Bang the drum slowly; John Han cock; hoofdrollen: Robert de Ni ro en Michael Moriarty; theater: Camera; leeftijd: 16 jaar. Commercieel gezien met de grote publiciteit rond De Niro lijkt dat geen gekke gedachte, maar het werd toch geen onverdeeld suc ces. Mean Streets (de eerste film met zijn favoriete regisseur Mar tin Scorsese) deed het niet slecht, maar Bloody Mama met Shelley Winters was al snel weer van het podium verdwenen. Ook Bang the drum slowly uit 1 j73 trok tot nu toe geen drommen toeschou wers,"al is het een film die ver bo ven de middelmaat uitsteekt. "De nieuwe Brando" (zoals Robert de Niro hier en daar wel wordt ge noemd) speelt in Bang the drum slowly de honkbalspeler Bruce Pearson die aan een ongeneeslij ke ziekte lijdt. Voornaamste thema is hoe de buitenwereld (de honkbalploeg op dit nieuws rea geert. Zijn boezemvriend en teamgenoot Henry Wiggen wil het in eerste instantie geheim houden, maar vertelt het later toch aan één van de grootste plaaggeesten van de weinig po pulaire Pearson en binnen de kortste keren weet de hele club het. Zoals Bruce Pearson al te genover Wiggen had voorspeld, slaat de stemming om en is hij in één klap de getapte jongen. Overweldigd door zoveel vrien delijkheid speelt hij het spelletje toch mee en maakt zichzelf met succes wijs dat ze hem echt aar dig vinden. Op z'n begrafenis aan het eind van het seizoen laat de ploeg het - met uitzondering van Wiggen afweten - en volstaat met een bosje bloemen. Een verhaal dat maar al te gemak kelijk kan ontaarden in een tra nentrekker van jewelste. Jaren geleden zond de televisie een soortgelijke film uit (spelend in het milieu van het Amerikaanse football) en daar dropen de sen timenten vanaf. Ook Bang the drum slowly balanceert hier en daar op het randje. Regisseur John Hancock kan niet nalaten de zaak zo nu en dan wat te dra matiseren. Geheel overbodig ge bruikt hij regelmatig slow-mo- tionbeelden, die in samenhang met de weer volgens Amerikaans recept in honing gedoopte mu ziek het noodlot te veel accentue- ren. Wat de film overeind houdt zijn de voortreffelijke dialogen (van Mark Harris, die ook het boek waarop de film gebaseerd is, schreef) en het uitstekende ac teren. Moriarty is als' henry Wig gen soms wat te zoet, maar Vin cent Gardenia is in zijn rol van coach -Dutch werkelijk i staanbaar. Een aparte vermelding verdient (uiteraard) Robert de Niro Voor de rol van Bruce Pearson (zoals hij dat altijd doet) deed De Nirö erg veel research. Hij reisde naar Georgia om zich in het zangerige Zuidamerikaanse accent (be kend van Jimmy Carter) te be kwamen en hij bracht uren door met het bestuderen van honk ballers. En het resultaat mag er zijn. Samen met zijn onovertrof fen gevoel voor detail, geeft De Niro "Bang the drum slowly" net die extra-dimensie, die de film zo hard nodig heeft BART JUNGMAN Fons Rademakers. Pleuni Touw en Peter Faber, proces tegen de Belgische rechter Jespers. ijk regisseur en acteurs in „Mijn vriend" .een film die is geïnspireerd op het Fons Rademakers maakt Belgisch-Nederlandse produktie Vorige week vond in Brussel de perspresentatie plaats van de acteurs en actrices, die een rol gaan spelen in de jongste speelfilm van de in Amsterdam woonachtige regisseur/ acteur Fons Rademakers Dat waren onder anderen Peter Fa ber, die de rol gaat spelen van Jules Depreater en Pleuni Touw die Hellene Te Winkel speelt. Het werd beslist als een hinderlijk gemis ervaren, dat André van den Heuvel, die als Jensens, de rech ter tenslotte de belangrijkste rol in de film speelt, door, verplich tingen elders niet aanwezig kon zijn. Gerard Soeteman tekent voor het scenario, Theo van de Sande staat achter de camera en Rademakers is behalve regisseur ook produ cent van deze film. Hoewel Ra demakers nadrukkelijk ver klaarde dat elke overeenkomst De in het ziekenhuis opgenomen Pearson wordt door 1 geholpen Samenhang in „Elisa vida miaontbreekt Iemand moet wel een aarts-zwart kijker zijn, wil hij na het zien van "Elisa vida mia" zeggen dat er helemaal niets aan die film te ge nieten valt. Er valt genoeg moois te bekijken. Maar Saura maakt het de mensen wel erg moeilijk. "Elisa vida mia" (Elisa m'n lief ste); regie: Carlos Saura: hoofd rollen Geraldine Chaplin en Fernando Rey; Studio; 16 jaar. Hij maakt de meest onlogische hink-stap-sprongen in droom wereld en fantasie, haalt werke lijkheid en verbeelding op de on verwachtste momenten door el kaar en verlangt kennelijk toch datje het allemaal maar blijft vol gen. Maar dat is toch wel erg veel gevraagd. Steeds als je denkt nu eindelijk de draad te pakken te krijgen, rukt Saura je met brute kracht uit die waan om je in op perste verwarring in de volgende onlogische scène te storten. beetje kinderlijk zijn, de waarop er gefiimd is geeft toch het bewijs van zijn vakmanschap. Derhalve zal zelfs menig doorge- winterde filmmaniak aan het slot het gevoel krijgen, dat hij gek geworden is. Saura laatje meteen S&EL Mede dankzij acteurs als Geraldine Zijn filmbeelden zijn van een on gekende schoonheid, stralen een rust uit, die alleen zijn grote col lega's als de beide Bunuels (om in Spanje te blijven) kunnen over treffen. je de mogelijkheid te geven er iets mee te doen. De maker van "Cria cuervos", een schitterende-pro duktie, is het succes kennelijk een beetje in de bol geslagen. Dat is best begrijpelijk en helemaal geen reden tot zorg. Want wat hij op het doek brengt, kan qua gedachtengang dan on samenhangend en af en toe een Chaplin en Fernando Rey blijf je daarom naar "Elisa" kijken, on danks het gejongleer van Saura. Eigenlijk is "Elisa" een foto-album vol prachtige, bewegende plaatjes. Elk voor zich zijn zijn ze de moeite waard, maar de sa menhang ertussen ontbreekt. ANNEMIEK RUIJGROK met bestaande personen op lou ter toevalligheid berust, kon niemand er natuurlijk omheen, dat hij zich volledig had laten in spireren door de 'zaak Jespers' een rechtszaak die in België veel stof heeft doen opwaaien. Gedu- rende de hele rechtsgang was Rademakers steeds in de recht zaal te vinden. Het zal daarom niemand verbazen, dat met de door Van de Heuvel gespeelde Jensens, d.e rechter in werkelijk heid de onderzoeksrechter Jes pers wordt bedoeld. Negen weken lang moesten in het Gentse Paleis van Justitie de rechtbank en de juryleden getui gen aanhoren, die het vaak niet zo nauw namen met de werkelijk heid. Is dit een proces geweest, waarin de onderzoeksrechter en de zaakwaarnemer terecht wer den veroordeeld voor een aanslag op de vrouw van de onderzoeks rechter en haar later daarop vol gende dood? Of was hier toch sprake van een slim opgezet plan om de onderzoeksrechter, die zich by velen onmogelijk had gemaakt, ten val te brengen? De onderzoeksrechter zelf heeft na tuurlijk altijd het laatste beweerd en is daar zelf tot in het diepst van zijn ziel overtuigd. Wat is de wer kelijkheid. Doordat Rademakers de namen van de personen in de film heeft gewijzigd wordt van hem geen uitspraak verwacht. Hij kan een ontknoping en een interpretatie geven van een "fictieve recht zaak', die toevallig 'grote over eenkomsten' vertoont met de "Rechtzaak van de Eeuw", in België: de zaak Jespers. In de toelichting stelt hij zelf: 'Het Openbaar Ministerie kon de schuld van Jespers niet bewijzen, maar voelde intuïtief aan, dat de man schuldig was'. En even ver der: 'Het was het proces van de tragische plechtstatigheid: na negen weken kon de jury toch niet zeggen: 'niemand is schul dig'. Rademakers: 'Mensen als barhouder Luc de Craemer en onderzoeksrechter Jespers rei ken met hun persoonlijkheden en hun daden stof aan, waar re gisseurs van dromen. Het is daarbij minder belangrijk hoe de ware toedracht is geweest. Be langrijker voor de regisseur is de intrige, de menselijke belangen, die erbij kwamen kijken en de dramatische ontknoping. Het in-menselijke, maar tegelijker tijd diep-tragische besluit van de minnares van de rechter om, aan het begin van zijn jarenlange ge vangenisstraf, met hem te trou wen en op hem te wachten. "Met dit besluit heeft zij zich in België voorgoed tot een martelares ge maakt. Een martelares, waar wy in België zeer veel respect voor optbrengen. Haar ster is daarom, sinds het besluit met Jespers te huwen en zijn kinderen groot te brengen, alleen maar gestegen. Zij wordt op het ogenblik in Bel gië op handen gedragen, omdat zij tenslotte niet verantwoorde lijk was voor de dood van (de moord op?) de vrouw van Jes pers." Dit zegt de Belgische actri ce Florence Jamin, die de rol van Josine, Jensens vrouw speelt. Hoe ziet ze haar rol? Florence: „Ik hoef me niet te houden aan de bij zonderheden, die over de vrouw van de onderzoeksrechter Jes pers uit de procesgang naar voren zijn gekomen. Tenslotte gaat het hier om een film waarvan de re gisseur gezegd heeft, dat hy niets met de 'zaak Jespers' te maken heeft. Dat er vele analoge trekken in voorkomen is louter toevallig heid. Ik hoef mij dus niet na drukkelijk te richten naar het ka rakter van Jesper's vrouw. Dat geeft mij de mogelijkheid om die vrouw veel van mijzelf mee te ge- Florence Jamin, die in België veel televisiewerk heeft gedaan, maar vrijwel geen ervaring op het Bel gische toneel heeft verkregen, was verrast, toen ze door Rade makers werd gevraagd screen tests voor deze film te maken. "Ik vond het een uitdaging, omdat ik natuurlijk, evenals ieder ander, vëel gelezen had over het proces Het had mij ook zeer geïntrigeerd en ik heb daarom onmiddellijk ja" gezegd. Binnenkort gaan we met de opnamen beginnen waarbij ik me wel afvraag in hoe verre de regisseur in staat zal zijn zich afzijdig te houden van de ge gevens uit 'de zaak Jespers' Magda Cnudde ('Odine van Aelst') is daar niet bang voor. „Radema kers is een gerenommeerd regis seur, die exact weet waar hij mee bezig is." Magda speelt op het ogenblik in de Belgische theaters (bij) het 'Nationaal Toneel van Gent", 'De Goede Mens van Se- zuan' van Bertolt Brecht onder regie van Walter Tillemans. Ze ziet dit als een goede basis voor een dramatische carrière. Haar rol als Odine biedt volgens haar vele mogelijkheden. Peter faber, die voor een tijdje het 'Werktheater' volledig heeft los gelaten en leeft van zijn verdien sten als filmacteur, speelt de rol van Jules Depraeter (Luc de Craemer). Het werkt zo langza merhand verontrustend, wan neer we Peter eens niet in de film tegenkomen. Hij weet, dat De Craemer, een omhooggeschoten volksjongen, alles in het werk heeft gesteld om z'n onschuld te bewijzen. Dat is hem niet gelukt. De man, die Peter nu moet uit beelden is een gladde prater, die veel succes had bij vrouwen. Bo vendien wist hij tijdens de recht zaak iedereen (rechtbank, juryle den, getuigen, publieke en per stribune) volledig gek te maken met een niet te stuiten woorden stroom. Als geen ander heeft hij uiterst fanatiek gepoogd zijn on schuld te bewijzen, maar tenslot te is hij toch met de onderzoeks rechter meegesleurd de diepte in. Jespers moest vallen en De Craemer mocht hem niet overle ven. Zo stond het eigenlijk al voor de rechtbank begonnen was, vast, dat de Craemer veroordeeld zou worden. Faber vermoedt, dat hij, mits vakkundig geregisseerd door Rademakers heel veel met de figuur van 'Jules Depraeter/ Luc de Craemer' kan doen. Het is een man, die veel heeft meege maakt en zich, ondanks zijn bril jante betoog, toch steeds dieper in de nesten werkte. Om de aan slag op de vrouw van Jespers en| haar dood konden tenslotte geenj van beiden heen. Hoewel tijdens I de uitspraak sommigen hoopten, dat de juryleden niet tot een be sluit gekomen waren, zodat dej drie rechters met hun stemmen de doorslag hadden moeten ge ven, lijkt in België het 'volk' er in het algemeen van overtuigd, dat de onderzoeksrechter en zijn vriendje hun gerechte straf heb ben gekregen. Die mening lijkt ook Pleuni Touw toegedaan. Zij had de zaak 'Jes pers' wel op de voet gevolgd, niet in de laatste plaats omdat haar vriend, de in Amsterdam achtige Belgische acteur Hugo Metsers, zeer in de zaak geïnte resseerd was. Pleuni heeft Ra demakers de speeldagen gegeven van 'Lipstick', een toneelstuk, waarin ze samen met Hugo Met sers en Jules Royaards staat en dat vrijwel elke avond ergens in een Nederlandse en Belgische Schouwburg staat geboekt. In overleg met Rademakers is het nu zo geregeld, dat de draaidagen van Pleuni vallen op die dagen dat ze niet moet optreden. Ze verwacht erg veel van de film en ziet 'Mijn Vriend' als haar eerste grote kans om in de filmwereld door te breken. Rademakers verwacht dat de film vooral in België zeer veel mensen naar de bioscopen zal trekken, maar ziet ook in Nederland, waar uitvoerig over de zaak Jespers is bericht, grote mogelijkheden voor z'n film. BERT KOEKEBAKKER In het Boston Memorial Hospital komt een klein aantal patiënten niet meer uit de narcose. Niets om ongerust over te worden. Het ge middelde-is zes op de tienduizend wordt ons behulpzaam voorgere kend, vandaar. Totdat de harts vriendin van de hinderlijk geëman cipeerde vrouwelijke chirurg Wheeler op de operatietafel, bij een Coma; regie Micharl Crichton; voornaamste rollen Genevieve Bujold, Micharl Douglas; 12 jaar; Lido 1 abortus nog wel, in coma raakt en het leven laat. De dokter riekt on raad, vooral als blijkt dat weefsel van haar vriendin is onderzocht zonder-dat daartoe aanleiding was. Dokter Wheeler gaat op onderzoek uit, waarbij ze niet alleen de volle dige staf van het hospitaal tegen zich in het harnas jaagt, maar ook thriller is kan niet worden ontkend Alhoewel het voor de genieters wel aardig is te weten, dat de film de kijkers voert naar een futuristische grafkelder waar de lichamen van comapatiënten in een soort gigan tisch "wekfiessencomplex" wor den bewaard, hangend aan touw tjes (tegen het doorliggen) onder violet licht bij een temperatuur van 94,7 oF. Dokter Wheeler marcheert door ijskasten met massa's half ontleedde lichamen, bekijkt gein- teresseerd schijfjes hersen, jongleert alsof het een lieve lust is met levers, harten en meer van dat spul dat wij onder onze ribbenkas ten schijnen mee te voeren. En te gen het einde, na een "kerfpartij" door de grote boeman, ook al een chirurg, krijgen ze elkaar toch nog. Coma is een macabere ziekenhuis film, waarbij het begrip "subtiel" alleen maar wordt gebruikt om aan te duiden, wat de regisseur heeft nagelaten. Maar dat het een echte haar vriend, eveneens een chirurg, tot bodemloos diepe wanhoop brengt. het De plot zullen we niet verraden. Voor degene die dokter Kildare beu is en een sterke maag heeft. Coma draait in Lido 1 WIM SCHEURER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 13