'Ik moet er in Bayreuth het beste van zien te maken'
Alles draait
om gevoelens
vandaag...
toegelicht
DIRIGENT EDO DE WAART:
Veronica staat op de
datum van 1 oktober
Elitair avondje Shakespeare
DINSDAG 26 SEPTEMBER 1978
JEIDEN/ROTTERDAM - Edo de
Waart komt morgenavond voor
de laatste keer dit seizoen met het
Rotterdams Philharmonisch Or
kest in Leiden. Hy heeft zoals be
kend een benoeming in San
Francisco aangenomen.
Waarom helemaal naar de Ameri
kaanse westkust? Edo de Waart
in de Rotterdamse Doelen: "Het
is een boeiend en dynamisch
land. Ik geloof dat het dat is dat
me trekt. Bovendien ligt er op het
gebied van interpretatie nog zo
veel open, er is nog zoveel op te
bouwen. De zaalsituatie is er niet
ideaal - we moeten spelen in het
operagebouw - maar een concer
thall is in aanbouw en dat wordt
bijzonder mooi. Het orkest be
staat uit zo'n 100 man, minder
groot dus dan we hier gewend
zijn. Er is van de vier jaar eigen
lijk al één om. Het afgelopen jaar
ben ik begonnen. Maar of ik er
vier jaar zalblijven en aan het
eind van dit jaar zal bijtekenen,
weet ik nog niet. Dat hangt van
zoveel factoren af, die ik nu nog
niet kan overzien".
Er komen opeens wat foto's op ta
fel. En wat blijkt? Edo de Waart
lijkt sprekend op wijlen Willem
Mengelberg. Vooral op het po
dium in houding en gebaren,
maar ook naar uiterlijk is de ge
lijkenis frappant. Dat brengt het
gesprek op het Concertgebouw
orkest en zijn formidabele
"Tannhauser" die hij heeft ge
bracht.
"Ik moet eerlijk zeggen dat het een
orkest is van het allerhoogste ni
veau. Het heeft zo'n prachtigé
klank. Er zijn veel jonge mensen,
en de ouderen zijn van topkwali
teit. Het is geweldig om met ze te
werken.
Wat die "Tannhauser" betreft, ik
wist wat de aankleding betreft
ook niet wat ik zag. Ik wist niets
van hetgeen er gaande was, dat
merkte ik pas bij de laatste repeti
ties. En toen kon ik er niets meer
over zeggen. Bovendien ben ik
geen toneelman, maar musicus.
Voor mij is hetgéen in de parti
tuur staat het belangrijkst. Het
hele gebeuren speelt zich naar
mijn overtuiging ook daar af en
niet in de eerste plaats op het to
neel. Deze overtuiging leefde ook
bij het orkest en daarom hebben
we alle tijd gegeven aan repeti
ties.
In Bayreuth is dat anders - daar is
het elk jaar veel meer een kijk
spel, en daar zie ik een beetje te
genop. Ik zal er niet zoveel kun
nen repeteren - nu ja, je mond
kun je als een jonge onbekende
dirigent - althans daar - niet
opendoen. Ik zal het een en ander
moeten slikken, en ik moet zien
er het beste van te maken. Ik weet
niet hoe het gekomen is. Ik kreeg
Edo de Waart heeft zojuist gerepe
teerd met de pianist Vladimir
Ashkenazy die morgenavond in
Leiden solist zal zijn. "Een pia
nist van de bovenste plank. Ge
weldig gewoon. Hij speelt dit
Tweede Pianoconcert van Bartók
voor het eerst. Een genot om met
die man te werken. Of ik, in het
algemeen gesproken, graag be
geleid?".
Zangers
het aanbod, en ik kan alleen ver
moeden hoe het gegaan is. In de
eerste plaats hebben ze overal bij
elke Wagner-opvoering hun in
formatie-bronnen. Maar ook bij
Phonogram zijn platen opge
stuurd. Bovendien heb ik de
"Lohengrin" al een keer gedaan.
Je weet eigenlijk niet hoe zoiets
plotseling komt".
Nadenkend zegt hij: "Misschien
vreemd, maar het allerliefste be
geleid ik zangers. Dit fascineert
mij in de opera. Ik kan niet mijn
hele leven symphonische muziek
uitvoeren. Ik zoek het evenwicht
door afwisseling met opera-uit
voeringen.
We komen in Leiden met de "Vijf
de" van Mahler en het Tweede
Pianoconcert van Bartók met
Ashkenazy. Het is een grandioos
werk, deze Mahler, maar ik ben
mij zeerwel bewust van de akoes
tische moeilijkheden. Het is ten
minste een geluk voor iedereen
dat die Gehoorzaal open blijft.
Het is goed nieuws. Inderdaad, er
is verschil irï uitvoering, wanneer
ik in de "Doelen" sta. De ruimte,
die ik moet bespelen, is enorm
groot. Het heeft invloed op het
tempo - je kunt het daar laten uit
zingen, dat moetje gewoon doen.
In een kleinere ruimte slaat alles
meteen terug. Daarmee moet je
rekening houden.
Concentratie
"Waarom gelukt het ene concert
beter dan het andere; hoe ver
klaar je het, dat de spanning soms
om te snijden is en even later on
der je handen wegglijdt, en voel
je en hoor je dat zelf ook?".
"Ja! heel vreemd en moeilijk te
verklaren. Het is, geloof ik, een
concentratie-kwestie. De span
ning is ervóór het concert. En nu
nóem ik een voorbeeld. Je bent
vooral bij een verstilde passage
helemaal geconcentreerd en ge
spannen. Op zo'n ogenblik begint
iemand te hoesten en dan is het
weg. Ik kom niet meer in mijn
concentratie terug en dan wordt
het een routine-concert. Maar het
is lang niet altijd de schuld van
het publiek, hoor. Soms merk ik,
dat ik een kleinigheid over het
hoofd zie, en dat hindert me ont-
zettend. Of het hangt van je
stemming af -je weet niet, waar
om je de ene keer meer geconcen
treerd bent dan de andere keer.
Misschien verandert dat als je
ouder wordt en nog meer routine
krijgt. Ik merk het nu al, en ik ben
toch pas 37 jaar, dat je deze din
gen geleidelijk toch meer in de
hand krijgt".
BEP RIJNDERS
Wim Hogenkamp:
AMSTERDAM (GPD) - „Ik was even van de kaart toen ik
dat zo onverwacht hoorde. De Louis-Davidsprijs - hoe is
dat mogelijk? Dat is toch geen kleinigheid"
Nog wat verbijsterd zit hij voor zich
uit te kijken: Wim Hogenkamp,
31 jaar jong, van beroep zanger
van een genre dat eigenlijk niet te
omschrijven valt. Scherp, dan
weer vol mededogen; wrang, dan,
weer vol humor, of zoals hij het
zelf zegt: „Ik ben niet in te scha
len, ik hoor bij de idioten van de
ze wereld".
Zijn liedjes schrijft hij, wat de tekst
betreft, helemaal zelf; wat de mu
ziek betreft voor een redelijk
groot gedeelte. In Amsterdam is
hij de laatste tijd te zien in kleine
theatertjes, zoals de Suikerhof,
waar hij zijn carrière is begonnen.
De tv heeft hem nog nauwelijks
ontdekt - hij was tijdens de Firato
invaller voor de zanger Dave, en
kwam zodoende op de buis - de
radio draait zijn eerste langspeel
plaat „Heel gewoon Wim Hogen
kamp" mondjesmaat. Voor de
kenners overigens geen enkel
beletsel: getuige de Louis-Da-
vidsprijs voor zijn liedje „Af
scheid", helemaal van hem
zelf.
Een wat wonderlijke carrière tot
nog toe. Als peuter verhuisde h;j
Tv-versie
Soldaat
HILVERSUM - De filmacteur
Rutger Hauer heeft na zijn
verzetsrol in de film "Soldaat
van Oranje" nu ook een der
gelijke rol vertolkt in de vier
delige tv-serie "Voor konin
gin en vaderland", die de
TROS op vier zaterdagen,
waarschijnlijk in februari
gaat uitzenden.
Op basismateriaal van Erik Ha-
zelhoff Roelfzema speelt het
verhaal zich af in het verzet
gedurende de Tweede We
reldoorlog. De opnamen wer
den onder leiding van regis
seur Paul Verhoeven en pro
ducent Rob Houwer op loka-
tie gemaakt, niet alleen in ons
land, maar ook in Engeland.
Bij het maken van de serie is
voorts gebruik gemaakt van
authentiek materiaal.
uit Groningen naar Amsterdam.
Een kind dat altijd zong. „Tjilpie"
noemden ze hem. Zijn eerste
kleine rolletje kreeg hij in „Hair"
Stapje voor stapje ging hij verder,
een rolletje in Belgisch-Frans-
EngelsDuitse film „Guns Before
Butter" (hier nog nooit vertoond),
een rolletje in „Sil de Strandjut
ter", in „Q en Q", in de film „Pas
torale", een rol in Cyrano de Ber
gerac, in „Een brug te ver". Zo'n
kleine vier jaar geleden begon hij
zelf te schrijven. Voor Heddy
Lester schreef hij de tekst van
„Mallemolen", waarmee zij naar
het songfestival ging. Nu is er
sinds vier weken zijn eerste grote
plaat en de reacties van de lief
hebbers zijn uiterst lovend.
„Ik breng in mijn liedjes ideetjes
over bepaalde dingen. Zijn de
mensen het echter niet met me
eens, dan heb ik pech. Maar ik
heb geen zin om over zwaarwich
tige problemen, zoals de neutro
nenbom, de overbevolking en het
voedseltekort, te gaan zingen.
Daar ben ik niet voor. Ik ben een
uitgesproken gevoelsmens; ik
ben met gevoel begonnen en niet
met hersens voor informatie. Al
les draait om gevoel, en dat pro
beer ik over te brengen in mijn
teksten."
Veel grote dingen staan er op het
ogenblik voor Wim Hogenkamp
nog niet op stapel, maar na de of
ficiële prijsuitreiking kan na
tuurlijk veel gebeuren.
De Louis-Davidsprijs, groot 2500
gulden, is een schoonheidsprijs
voor het beste liedje van het jaar,
beoordeeld in zijn totaliteit. Het
is een teamprijs kortom, die be
halve naar Wim Hogenkamp als
componist, tekstdichter" en uit
voerende ook gaat naar zijn ar
rangeur Dick Bakker, zijn produ
cer Wil Luykinga en zijn pianist
Rob Roeleveld.
De Ziegfeld-Follies-zangeres
Ruth Etting is op 82-jarige leef
tijd in Colorado Springs overle
den.
Het levensverhaal van Ruth Etting
heeft gediend als script voor de
film 'Love me or leave me' uit het
einde van de jaren vijftig met Do-
ris Day en James Cagney.
HILVERSUM - Zowel het bestuur als de programmadirectie van Veronica
blijven erop staandat na de uitspraak van de afdeling rechtspraak van
de Raad van State de Veronica Omroep Organisatie er recht op heeft op 1
oktober van dit jaar als c-omroep tot de ether toegelaten te worden. Dit
hebben voorzitter mr. W. Bordewijk en programmadirecteur Rob Out
verklaard naar aanleiding van een brief van minister Gardeniers aan
het NOS-bestuur, waarin ze dit bestuur vraagt een datum van inwer
kingtreding van de c-status van veronica vast te stellen.
Het college van programmaleiders televisie van de NOS heeft inmiddels
besloten volgende week maandag een extra vergadering te wijden aan
de problemen die kunnen ontstaan inzake de zendtijd indien Veronica
op zeer korte termijn de c-status
LEIDEN - Opvallend was het
grote aantal leerlingen van
klas 5-Atheneum van het Ag
nes onder de toeschouwers in
de Leidse Schouwburg, die
keken naar Sir Michael Red
grave en zijn gezelschap. Men
speelde fragmenten uit de
stukken van William Shakes
peare, die zijn naam voorgoed
onsterfelijk maakten. De
kenner weet dan onmiddel
lijk, dat in die collage gedeel
ten uit o.a. 'Hamlet', 'As You
Like It', 'Twelfth Night', 'Ri
chard II', 'Macbeth', 'Measure
For Measure' en 'A Midsum
mer Night's Dream' opgeno
men zouden moeten zijn.
Hetgeen inderdaad het geval
was. Voor een wat mager be
zette Leidse Schouwburg
trachtte de eerder genoemde
Redgrave, dramatisch terzij
de gestaan door Rosalind
Shanks, Rod Willmott, David
Dodimead en Robert Swales,
de onderscheidene fragmen
ten zo sfeergevoelig mogelijk
op het publiek over te bren
gen. Doet men Shakespeare
dan hanteert men een Engel
se taal, die op menigeen als
'archaïsch' overkomt. Ik kom
er dan ook eerlijk voor uit, dat
bepaalde tekst gedeelten mij
volledig zijn ontgaan. Na
vraag in de pauze leerde ech
ter, dat ik hierin niet de enige
was. Andere bezoekers was
de samenhang ook vaak on
duidelijk en vooral de over
gang van het ene fragment
naar het andere fragment
werd door vele toeschouwers
als bijzonder moeilijk her
kenbaar ervaren. Natuurlijk
bood de zang en het gitaarspel
van Rod Willmott (met enige
zeer mooie passages uit het
werk van Thomas Morley)
een zeker houvast, maar de
Shakespearia^nse monolo
gen en dialogen vloeiden
soms zo logisch in elkaar
over, dat menig theaterbe
zoeker verontrust naar het
goed uitgevoerde program
maboekje greep. Dit is theater
voor de 'happy few' en mag
daarom, door zijn elitair ka
rakter, onze goedkeuring niet
wegdragen. Het merendeel
van het theaterpubliek (dat
op zich al een zwakke afspie
geling vormt van de totale
Leidse bevolking) voelt ab
soluut geen enkele affiniteit
mét deze toneelvorm. Daar
om moet een veto uitgespro
ken worden over Sir Michael
Redgrave en zijn Shakespea
re-collage 'Shakeseare's
People', dat 'A celebration of
Shakespeare in words and
music' moest betekenen. De
ze door Alan Strachan gere
gisseerde toneelfragmenten
zijn zo weinig toegankelijk,
voor het grote publiek, dat
men zich in rede af mag vra
gen of de schouwburgdirectie
er goed aan heeft gedaan
Redgrave in huis te halen. Dat
de man bij de articulatie geen
controle heeft over de speek
selklieren is tot daar aan toe
(dit verstoort slechts de dra
matische spanning, welke
Shakespeare met zijn teksten
oproept), maar dat hij en zijn
groep relatief zo weinig men
sen bereiken is zonde van on
ze belastingcenten.
BERT KOEKEBAKKER
Twee
organisten
op één concert
VOORSCHOTEN - Lest best:
verdriedubbelde belangstel
ling in de Dorpskerk. De
Voorschotenaar Rijk Jansen,
derdejaars conservatorium,
hield er z'n eerste openbare
pleidooi als organist door een
vertolking van Bach's Prae-
ludium et Fuga in a. De Pre
lude werd voorzichtig aange
pakt (doorgaans wordt ze re
soluter ingezet). Kleine tem
po-spanningen vielen waar te
nemen. Rijk liet de schuch
terheid echter al gauw varen,
het lukte hem enige aspecten
van de fuga vertellenderwijs
en gedreven over te brengen
en ten volle de transparatie te I
verwezenlijken. Ik weet nu,
dat Rijk over een jaar een po
sitief te waarderen uurpro- j
gramma kan aanbieden van
levende partituurbeelden.
Hans van Nieuwkoop deed
mee. De doctorandus musi
cologie, die hij intussen werd, j
baarde voor Jansen en hem
de opdelving van een paar
specialiteé's voor twee orgels.
Het andere was een kameror
gel aan de tegenovergestelde
kerkwand. In twee Spaanse
nummers wisselden ze van
instrument, telkens in een
Concerto per due organi. Een
van een onbekendheid P. J.
Blanco en een van de ver
maardheid P. A. Soler tijd
vakken Mozart en Haydn).
Die twee keer P. betekent Pa
ter. Die kloostermannen had
den gevoel voor gezellige
elegantie en de twee concert
gevers wisten dat goed te ho-
Van Nieuwkoop's enkel solo
aandeel betrof "Fantasie f
moll" van Mozart, K.V. 594.
Evenals de andere f moll van
't vorig concert, bestemd voor
de toemaals in trek zijnde
mechanische muziektrom-
mel. Wat men nu speelt is
transcriptie van een trans
criptie. Wat het spelvermogen
betreft, verwijs ik naar één
maat, met dubbeltrillers in de
besnoten. Wie dat "maakt" is
een superspeler, bij herhaling
vastgesteld.
De carillonbeurt daarna werd
vervuld door Leen 't Hart,
topman. Hij speelde veel uit
liedboeken en uit eigen werk.
KEES VERHOEF
NEDERLAND 1
18.50 - De Fabeltjeskrant (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Fred Basset (EO)
19.10 - EO-kinderkrant (EO)
19.35 - Rebecca (EO)
20.05 - EO-jongerendag (EO)
20.10 - Limburg zingt (EO)
20.50 - Tijdsein, informatief programma (EO)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Den Haag vandaag (NOS)
22.10 - Mens in wording (NOS)
23.05 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - De Tros Top 50 (TROS)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - Met de TROS de winter door. Hoogtepunten uit komen
de programma's (TROS)
21.20 - De dame van Duke Street (TROS)
22.10 - Aktua (TROS)
22.55 - Sesjun, jazzprogramma (TROS)
23.45 - Journaal (NOS)
TV-WOEJNSDAG
NEDERLAND 1
15.30 - Jabbeijaw (VARA) „r.oA*
15.50 - De Helicopter Boys, kinderprogramma (VARA)
16.50 - Bollie Blauw (VARA)
17.00 - De film van Ome Willem (VARA)
DUITSE TV
DINSDAG 26 SEPTEMBER
DUITSLAND I
18.00 Kinderprogramma. 18.20 Kin
derserie. 18.50 Journaal. WDR: 19.0C
Informatieve uitzending. Aanslui
tend Pariser Geschichten. 19.30 Doe
serie. 19.40 Polizeiinspektion. 20. IE
Actualiteiten. 20.45 Informatief pro
gramma). 21.00 Journaal. 21.15
Showprogramma. 22.00 Actualitei
tenrubriek. 22.45 Owen Marshall,
Strafverteidiger, misdaadfilm. 23.30
Actualiteiten. 24.00 Liedjes en dia
logen. 1.00 Journaal.
DUITSLAND II
18.00 Journaal. 18.10 Kinderpro
gramma. 18.40 Actualiteiten en muz.
19.20 Tekenfilm. 19.35 Tekenfilmse
rie. 20.00 Journaal. 20.30 Die liebe
Familie. 22.00 Actualiteiten. 22.20
Filmreportage. 23.00 Die Ermor-
dung eines chinesischen Buchma-
chers. 1.10 Journaal.
DUITSLAND III WDR
18.00 en 18.15 Schooltelevisie. 18.30
Informatieve serie. 19.00 Kleuter-
programma. 19.30 Cursus biologie.
20.00 Filmreportage. 20.45 Journal.
3.21.00 Journaal. 21.15 Filmreporta
ge. 22.00 Actueel programma. 22.15
Doe. serie. 23.00 Informatieve uit
zending. 23.30. Informatief pro-
i. 24.00 Journaal.
BELGISCHE TV
DINSDAG 26 SEPTEMBER
BELGIË VLAAMS
18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Kleuter-
serie. 18.30 Open School. 19.00
Jeugdprogramma. 19.40 Morgen.
19.45 Journaal. 20.10 Amusements
programma. 21.05 Wetenschappelijk
programma. 21.55 Spelprogramma.
22.20 Journaal.
NET 2
18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Kleuter-
serie. 18.30 Open School. 19.00
Jeugdprogramma. 19.40 Morgen.
19.45 Journaal. 20.10 De Collega's.
21.00 Panorama. 21.25 San Michele
aveva un Gallo.
De TROS-televisie zendt vanavond (2120, Nederland 2) de eerste
aflevering uit van de vijftiendelige Engelse serie "De dame van
Duke Street". Het verhaal begint in het Engeland van 1900. Dit jaar
heeft voor Louisa Ley ton veel onverwachte gebeurtenissen in petto.
Louisa is een ambitieuze, jonge vrouw van even in de twintigdie
als assistente van de kok in het huishouden van Lord Henry Norton
wordt aangesteld. Deze Lord is niet alleen een zeer rijke vrijgezel,
maar mag zich ook tot de vriendenkring van de prins van Wales
rekenen. Kansen volop dus voor Louisa, die zich, ondanks felle
tegenwerking van haar collega-bedienden, buitengewoon inspayit
om de kookkunst onder de knie te krijgen. Daar slaagt zij dan ook in
en ze wint hier mee de volledige sympathie van de chef-kok, "mon
sieur" Alex. Ook de butler Augustus Trotter en Charlie Tyrrell, de
favoriete neef van Lord Henry, kunnen niet geheel ongevoelig blij
ven voor haar charmes en schoonheid. Als Louisa tijdens de afwe
zigheid van chef-kok Alex een uitstekend diner in haar eentje weet
voor te zetten, kunnen complimenten niet uitblijven. Het diner
wordt b ijgewoond door onder anderen de prins van Wales, die haar
als dank een koninklijk geschenk aanbiedt.
Het programma "Tijdsein" van de EO is vanavond (20.50 uur,
Nederland 1) gewijd aan de Duitse theoloog Walter Künneth. Hij
was een van de eerste Duitse theologen, die zich in het begin van de
jaren dertig tegen het nationaal-socialisme keerde. Toen de nazi's
met hun ideologie ("Weltanschauung") ook de Duitse Evangelisch-
Lutherse kerk probeerden in te palmen waren het vooral vier man
nen die zich daar fel tegen verzetten: Karl Barth. Martin Niemöller,
Hans Lilje en Walter KünnethSamen met Lilje en Niemöller richtte
Künneth de "Jongreformatorische Bewegingop, waaruit later de
"Belijdende kerk" zou voortkomen, bestaande uit een grote groep
predikanten en leken, die de kerkpolitiek van de nazi's afwezen.
Künneth kwam vooral in conflict met de invloedrijke partijfilosoof
Alfred Rosenberg, wiens denken hij het produkt van een "heidni-
scher Geist" noemde.
H ij schreef verschillende boeken tegen Rosenberg en kreeg als gevolg
daarvan een spreekverbod opgelegd.
DINSDAG 26 SEPTEMBER
HILVERSUM I
P.P. 18.19 Uitzending van de PPR.
18.30 Nws. AVRO 18.41 Per Saldo.
ZEVENDE DAGS ADVENTIS
TEN. 19.00 De oplossing. NOS 19.15
(S) Let the peoples sing. Internatio
nale korenwedstrijd. AVRO 20.00 (S)
Hoogtepunten uit operettes. 21.10
Gastarbeiders. 21.50 De Ie-show.
21.45 De Wie-show. 21.50 De Waai-
show. 21.55 De Weg-show. 22.00 (S)
The Skymasters. 22.30 Nws. 22.40
Radiojournaal. 22.55 (S) Easy liste
ning. 23.55 Nws
HILVERSUM II
18.00 Nws. KRO 18 11 Echo. 18.30 (S)
Op vleugels. 18.50 Verkenning. 19.00
Kerk in meervoud. 19.30 (S) Zin in
muz. 20.00 Nws. 20.05 Overweging.
20.15 (S) Bel Canto op de zomer
avond. 21.00 (S) Spektakel-Theater.
22.20 (S) Wiener Festwochen 1978.
NOS: 23.00 (S) Met het oog op mor
gen. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10
(S) Avondspits. VARA 19.02 Top
Tien Toen. 19.30 (S) Popdonder. Mu
ziek en informatie. 21.30 (S) And all
that jazz. 22.30 (S) Elpee tuin. 0.30 (S
WOENSDAG 27 SEPTEMBER
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-
soos. (7.30 Nws. 7.41 Aktua I. 8.30
Nws. 8.36 Gym. v.d. vrouw). 10.00 (S)
Ramblers a go go. 10.30 Nws. 10.33
(S) Kom eens langs in Schevenin-
gen. 11.45 Cafe chantant. Cafep-
chantant. 12.26 Meded. LAND
LAND% EN TUINBOUW. 12 30
Nws. 12.41 (S) Sport na sport. 14.00
(S) Specialiteiten a la carte. 15.00 (S)
Als dat zou kunnen. Verzoekplaten.
(15 30-15.32 Nws.) 16.30 (S) Kern
punt. Gesprekken. OVERHEIDS-
VOORL.: 17.20 Mens en samenle
ving. TROS: 17.30 Nws. 17.32 (S)Ak-
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym.
7.20 In de Roode Cirkel: nieuws-
progr. (8.00 Nws.) 8.50 Ombudsman.
9.00 even muziek. NOS: 9.20 Je moet
wat worden. Progr. voor ouders en
kinderen. 9.35 Waterst. VARA: 9.40
Schoolradio. 10.00 Radioweekblad.
(11.00 Nws 11.30 Zing zomaar sim
pel een melodie. 12.00 Domburg-
Centraal; gesprekken. 13.00 Nws
13.11 Dingen van de dag. 13.30
Stoomradio, gevar. progr. 16.00
Nws. 16.03 Twee enkeltjes Eindho
ven, hoorspel. 16.55 Lichte grammo-
foonmuz. 17.00 (S) Uit het muziekal-
bum van Paul Godwin. R.V.U.: 17.35
Relatie tussen arbeid en inkomen.
17.55 Meded. SOS- en politieberich
ten.
HILVERSUM IU
KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham.
Sociaal inform, progr. 9.03 (S) Pep
op dne. 11.03 Drie draait op verzoek.
12.03 SO Drie tussen de middag.
14.03 (S) De Theo Stokking-Show.
16.03 (S) De Hitmeesters.
HILVERSUM IV
NCRV: 7.00 Nws. 7 02 Het levende
woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus.
7.30(S) Preludium 9.00 Nws. 9.02 (S)
Schoolradio. 10.00 (8) Orkestpalet.
10.55 (S) Platenieuws. 12.00 (S) Ta-
felmuziek: 12.00 Pianowerken uit de
Romantiek; 12.30 Themaprogr.;