Trekken aan „rechts duwen tegen „links Middeleeuwen botsen met moderne techniek Vrouwen zetten boycot door -gebsseiss* SAOEDI-ARABIE Gregorius-vereniging voor kerkmuziek 100 jaar VRIJDAG 22 SEPTEMBER 1978 Het protestantse vrouwen werk in West-Duitsland blijft oproepen tot boycot van levensmiddelen uit Zuid-Afrika, ondanks het verzoek van de bestuursraad van de Westduitse bond van protestantse kerken daar van af te zien. Het betreurt het dat met de raad niet kan worden overlegd om een ge weldloze actie van zo kleine omvang in de kerk op gang te brengen. De bestuursraad ziet de zwarte werknemers het slachtoffer worden van een boycot. Het bestuur van het vrouwen werk daarentegen ziet voor alsnog geen alternatief, al blijft het voorstander van een eerlijke discussie over het voor en tegen van be paalde acties. Daar komt nog bij, dat de actie van de vrouwen inmiddels ook "door de broeders en zusters in Afrika als een teken van onze solidariteit is begroet". Ook in West-Duitsland zelf heeft de actie van de vrou wen een goed onthaal ge vonden. Veel groepen jui chen de mogelijkheid tot daadwerkelijke solidariteit toe. Maar het ontbreekt evenmin aan afkeurende ge luiden, ook binnen het vrouwenwerk zelf. De zoon van een bekende vader is een handicap. De belang stelling gaat vrijwel altijd uit naar de vader en niet of nauwelijks naar de zoon. In de voetsporen van een be kende vader treden is een waagstuk. Een vergelijking valt maar zelden onverdeeld gunstig uit. Jos Vranken (39), zoon van de enige jaren geleden overleden bekende koor dirigent Jos Vranken, ervaart noch het een, noch het an der. Ds. Veldkamp jubilaris (40) VALKENBURG. Op 2 oktober zal het veertig jaar geleden zijn dat ds. D. Veldkamp te Den Haag in trede deed in zijn eerste gemeen te, de hervormde gemeente te Valkenburg (ZH). Hij maakte daar de meidagen van 1940 mee. Velen herrinneren zich nog hoe hij zich toen inzette voor gewon de en stervende öorlogsslachtof- fers. Na Valkenburg diende ds. Veld kamp de gemeente in De Bilt en Den Haag. Hij is nu met emeri taat. Op zondag 1 oktober hoopt hij te Valkenburg in de morgendienst voor te gaan. Na de dienst zal in de kerkzaal gelegenheid worden geboden contact met de familie Veldkamp te hebben. Als koordirigent is hij volledig zichzelf. Sinds vorig jaar is Vranken alge meen voorzitter van de Grego- riusvereniging. Ten onrechte, vindt hij zelf, want zijn voorgan gers waren in volgorde: muzikale pastoors, musicologen van naam en dirigenten met een titel. Zon der de nodige flair was hü niet geworden wat hij nu is: een van Nederlands meest bekende koordirigenten. In Poeldijk is hij al meer dan vijf tien jaar directeur-dirigent en voorzitter van een kerkkoor met een heel goede naam in het land. In Zwolle, Almelo en Schevenin- gen dirigeert hij ook koren die in binnen- en buitenland hun spo ren hebben verdiend. Vertikaal Op het Aloysiuscollege in Den Haag ging het indertijd ineens niet meer. "Ik luisterde niet. Zag het niet meer zitten". Jos' vader echter wel, en zo belandde hij op vijftienjarige leeftijd op de mu ziekschool in Utrecht. De eerste jaren praktijk in Tiel en Arnhem verliepen niet zonder strubbelingen. Na een tijdje Louis van Tulder in den Haag te hebben geassisteerd, werd Vran ken dirigent en van koren in 's Gravenzande en Vlaardingen. Hij ging in het buitenland verder studeren. In 1962 aanvaardde hij de betrek king van directeur-dirigent van het Poeldijkse koor. De eerste ja ren waren erg moeilijk, maar daarna ging het crescendo, of, zoals hij hét zelf uitdrukt, "verti kaal omhoog". Hij werd dirigent van verschillende koren en advi seur van zangersbonden in bin nen- en buitenland en zette zich ook in voor het plaatselijke buurtwerk en het muziekonder wijs op de mavo-school in Poel dijk. 'Maar langzamerhand kom je tot de cpnclusie dat het allemaal wat veel is", verzucht hij. Over de afgelopen vijftien maan den dat hij hu voorzitter is van de Gregorius-vereniging is Jos Vranken zeker tevreden. '.'Ik trek veel tijd uit om bij te praten met getalenteerde wetenschap pelijke mensen op muziekge bied, want als het bijvoorbeeld gaat het over het gregoriaans, zijn er in Nederland mensen die veel meer weten dan ik" Chaos Het cohtact met de Nationale raad voor de Liturgie is goed. "Op be stuursniveau zelfs rimpelloos" De moeilijkheid zit 'm in de ach terban. De tijd is voorbij dat.de vereniging uitmaakte welke mu ziek goed is en welke niet. De vereniging schrijft niets meer voor. Maar. hoe breng je "links" De Gregoriusvereniging, een ver eniging die zich ten doel stelt de muziek in de rooms-katholieke kerk van Nederland vooruit te helpen en te verbeteren, bestaat vandaag 100 jaar. Ter gelegen heid van dit eeuwfeest, dat het komende weekeinde op grootse wijze in Den Bosch wordt ge vierd, had onze medewerker Theo Kroon een gesprek met Jos Vranken, algemeen voorzitter van de vereniging. en "rechts" weer tot elkaar? Dat is de hamvraag. "De afgelopen dertien jaar is er op onverantwoorde wijze geëxpe rimenteerd. Vandaar een volledi ge chaos". Dat was niet zo ver wonderlijk, want iedereen ging zijn eigen gang toen het Tweede Vatikaans Concilie had gesteld, dat de volkstaal in de kerk ook mocht worden gebruikt. Men zag zijn kans schoon. ''Rome" onderkende dat een teveel aan volkstaal ten koste zou gaan van het grote goed van de latijns- gregoriaanse liturgie. Vandaar de bepaling dat de volkstaal in de li turgie weliswaar was toegestaan maar dat dit niet mocht leiden tot het loslaten van het gregoriaans. Nu, najaren, is er eindelijk wat rust gekomen, zo meent Vranken."De rechtervleugel dacht en denkt nog vaak dat het behoud van de latijns-gregoriaanse liturgie al leenzaligmakend is. En de lin Jos Vranken ...kanalen openhouden.... kervleugel stelde en doet dat nog vaak dat "rechts" het allemaal niet begrijpt. Feitelijk zit de Gre gorius-vereniging links van het midden. Er is méér dan Latijn en Gregoriaans. Aan de andere kant moet voor "links" de voet wel op de rem. Er zijn namelijk voorschriften, in overleg met de Nationale raad voor de Liturgie. Kort en goed: wij zullen dus aan de rech tervleugel moeten trekken en te gen de linkervleugel moeten du- Onhoudbaar In de problematiek van de katho lieke kerkmuziek in ons land is naar Vrankens mening sprake van een "vierstromenland". De Latijnse liturgie (soms geheel, soms gedeeltelijk), de Neder landstalige muziek, jongerenko ren en een Nederlandse muziek die gelijkwaardig is aan het gre goriaans. Tussen die groepen is de vrede weliswaar nog niet ge tekend, maar de "oorlog" is wel voorbij. "Vooral de extreem linksen moeten passen terugdoen. Dat zal niet gemakkelijk vallen, maar het moet", zo meent Vranken na drukkelijk. Hun stelling dat li turgie alleen maar aanvaardbaar is als de creativiteit van de deel nemers erin zit, acht hij onhoud baar. "Dat zou betekenen dat al les vanuit het grondvlak moet komen. En dat is onjuist. Zij zou den bij zichzelf eens te biecht moeten gaan om te zien of ze fout kunnen zitten omdat zij niet in het geheel passen" De taak van de vereniging ziet Vranken in het openhouden van de kanalen tussen de rechter- en de linkervleugel. Hij is hierin niet pessimistisch, want hij onderkent in de ontwik kelingen van de laatste jaren een hoop goede dingen. Daar houdt hij zich dan ook aan vast. Zeifis hij echter voor honderd pro cent groot geworden in de grego- riaans-latijnse liturgie. "Vandaar dat ik nog wel eens met twee lin kerhanden in de volkstaal-litur gie sta". Vranken is echter inven tief genoeg om dit niet als een handicap te c THEO KROON Dirigent. De heer J. in 't Veld te Leiden (54) is benoemd tot dirigent van het Maranatha- koor in de Leidse Morswijk. Hij volgt mevrouw T. Massaar op. In Den Haag dirigeert de heer In 't Veld ook een koor, het "Regentessekoor". Zelf is hij lid van het Rijnlands Man nenkoor. Concerten. Carlo Ravelli (zoon van de bekende zanger), hobo en althobo, en Jos van der Kooy, orgel, verzorgen morgenavond om kwart over 8 een concert in de hervormde kerk (het "Witte kerkje") te Noordwijkerhout. In deze kerk staat een Lohman-orgel ui 1841 dat vorig jaar geheel werd gerestaureerd. De organist Wim van der Panne bespeelt morgenavond om 8 uur het orgel in de hervormde kerk te Zwammerdam. Ook deze kerk is uitgerust met een Lohman -orgel, uit 1842. Zondagavond om 7 uur geven Jeanne en Jan van der Linden een concert in de Dorpskerk te Wassenaar. Het orgel in de ze kerk dateert uit het laatst van de achttiende eeuw en is gebouwd door Hinsz en Van Dam. Jeanne speelt op de ba- rokdwarsfluit. Jan begeleidt haar aan het orgel. Hij speelt zelf werken van Sweelinck en van J.S. Bach. Bezoek. Vrijzinnige her vormden uit Loosduinen brengen zondag een bezoek aan de afdeling Leiden - Oegstgeest. Na de dienst lom half 11 in het Gemeentecen trum aan de Lijtweg in Oegst geest verenigt men zich aan een broodmaaltijd, 's Mid dags wordt een bezoek ge bracht aan de Hortus of de Lakenhal, dit afhankelijk van het weer. Vijfde predikant. In een bui tengewone ledenvergadering is de Gereformeerde Kerk van Rijnsburg akkoord ge gaan met het voorstel van de kerkeraad algemene zaken om een vijfde predikants plaats te vestigen. Gelezen. "Er behoort een na tuurlijk verbond te bestaan tussen geloof en wetenschap, tussen religie en cultuur, tus sen vroomheid en weetgie righeid. Een rechtgelovige blijft nieuwsgierig tot aan de dood" (J. Noordmans, hoofd redacteur Leeuwarder Cou rant). Beroepingen Beroepingswerk. Hervorm de Kerk: beroepen te IJssel- Op het uit 1841.daterende, ge restaureerde Lohman-orgel in het "Witte kerkje" van Noordwijkerhout geeft Jo van der Kooy morgenavond een concert. Met medewerking van Carlo Ravelli, hobo en al thobo. muiden - Grafhorst M. Goud- riaan Goudswaard, te 's Gre- velduin - Capelle (NB) G. Mulder Bruchem-Kerkwijk (Geld.), te Windesheim (Ov).) C.J. Baart Utrecht; bedankt voor Oud-Beijerland M. Goudriaan Goudswaard, voor Aalburg A.J. Timmer Lunte- ren; aangenomen naar Ede (nieuwe, zevende predi kantsplaats) H. Nap Hoogblokland. Campagne. De beweging "Jesus People" houdt van zondag 24 september tot en met zondag 1 oktober op het Haagse Malieveld een "evan gelische tentcampagne", 's Middags zijn er kindervoor stellingen met op woensdag en zaterdag poppenkast. Het werk van de Jesus People is ondergebracht in de stichting "Door woord en daad", Prin sengracht 124, Den Haag. De samenkomsten daar zijn op woensdag om 8 en zondag om 3 uur. De beweging beschrijft zichzelf als een "groepering die het volle evangelie verkondigt en afdelingen heeft in Neder land, België, Duitsland en Brazilië". "Hun doel is het evangelie te brengen aan alle mensen en hen te leiden tot discipelschap van Jezus Christus". DJEDDAH (GPD) - Een van de grapjes die onder buiten landers in Saoedi-Arabië circuleren, gaat over al die langs de weg staande auto's. Ze zijn als wrakken achtergelaten, maar veel te goed voor de schróothoop. Het grapje wil dat de Saoedische eigenaren hun automobielen al bij het minste of geringste euvel als waardeloze rommel be schouwen: als de radio het niet doet, of het portier piept. Een wrang grapje, met een kern van waarheid. Een hele boel Saoedi's hoeven niet zo erg op de kleintjes te pas sen. trarekeningen wel worden be- taald. Een kennis in Djeddah heeft in èèn jaar èèn' rekening ge had en daarna nooit meer. Dat komt meer voor in dit land, om dat de meeste straten geen na men hebben en de huizen geen De „wrakken" zijn in Djeddah, een van de twee grootste steden, op bijna elke hoek van de straat te vinden. Langs de grote wegen staat ongeveer om de tweehon derd meter een verlaten auto. Een duidelijk teken van welstand is ook het soort auto's dat wordt ge reden. Wie het even kan, schaft zich een Cadillac aan of een Buick, of een van de grote Japan se auto's. De hele dag zijn de stra ten van de stad verstopt met dat statusblik. Autorijden wordt in feite aangemoedigd, want het is vergeleken met de Westerse lan den spotgoedkoop. Een Toyota Corolla, het Japanse type auto dat hier zeker 11 mille kost, is in Saoedi-Arabië al voor rond f 7000 te koop en dan met alles erop en eraan, dus ook de onontbeerlijke airconditioning. Afgezien daar van kost de benzine een dubbel tje per liter. Wegenbelasting is onbekend en een WA-verzeke- ring ook. De benzineprijs is lager geweest, maar kort geleden opgetrokken met 50 procent. Het is overigens geen reële prijs, al komen de stromen aardolie vlak naast de deur uit de grond. Brandstof wordt echter door dé overheid gesubsidieerd, net zo goed als een stuk of zeven andere „eerste le vensbehoeften". Melk en brood maken ook deel uit van dat pak ket. Voor enkele riyals (èèn riyal is ongeveer f 0,65) koop je bij de talrijke bakkerszaakjes een arm vol stokbroden. En de gesterili seerde melk in de supermarkt, die van over de hele wereld wordt aangevlogen, is ook al niet veel duurder dan in Nederland. Bijspringen De regering springt ook bij in de prijzen voor water en elektrici teit. Water is een zeer schaars ar tikel en dus eigenlijk duur, maar het duurt niet lang meer of Saoe di-Arabië kan zelfs over veel drinkwater beschikken. Het land bouwt namelijk de grootste ont- ziltingsinstallaties ter wereld, dat wil zeggen dat van zout water zoet water wordt gemaakt. Een bijprodukt van die enorme zoet- waterfabrieken is elektriciteit. Je moet er wel iets voor betalen als je het thuis wilt hebben, maar hoog zijn de rekeningen niet. Het is trouwens de vraag of alle elek- Behalve door auto's wordt het straatbeeld gedomineerd door een ontzagwekkende bouwacti viteit. De binnenstad van Djed dah lijkt èèn bouwput, waaruit kolossale flats verrijzen. De wo ningnood is zeer nijpend en door de overheid wordt alles gedaan om voor de lage inkomensgroe pen huizen te bouwen. Wie wat beter verdient, kan profiteren van de goedkope hypotheken voor het bouwen van een eigen woning. Per jaar worden miljoe nen riyals geleend voor dit doel. Inflatie Volgens SAMA, het instituut dat de overheid adviseert inzake finan ciën en economie, zijn de hoge huren in het land de oorzaak van de hoge inflatie in Saoedi-Arabië. Er moeten schrikbarend hoge bedragen betaald worden voor een flat of benedenhuis, ze ver schillen per soort woning, maar voor een ruim huis moet in Djed dah tussen de 50.000 en 100.000 riyal neergeteld worden. En een huurder heeft hier niet dezelfde rechten als in Nederland, maar afgaand op de verhalen, eerder uitsluitend plichten. De flats worden bijna allemaal ge bouwd door gastarbeiders uit Korea. Ze werken met duizenden tegelijk in het land. In de bran dende hitte wordt tot aan de avond toe gezwoegd. En daar staat een niet erg hoge beloning tegenover. Als ze met hun dag taak klaar zijn, gaan de arbeiders naar een kamp. Sommigen bi vakkeren in de betonnen blok ken die ze zelf aan het bouwen zijn. Werken doen vooral buitenlanders, zo wordt herhaaldelijk verteld door de talrijke vreemdelingen die dit land bevolken. Hgt is zeker dat maar heel weinig Saoedi's hun brood in het zweet des aan- schijns verdienen. Midden over dag zie je bijvoorbeeld hoe her en der de straat opgebroken wordt. Ik zie met eigen ogen een blonde gastarbeider, die met een groepje Pakistani het riool repareert. De Saoedi's keuren die activiteit, ge zeten in hun gekoelde sleeën, nauwelijks een blik waardig. Er zit overigens een grond van waarheid in de kwaadsprekerij over de niet erg actieve rol die de bewoners van het land spelen. In het dagblad Al-Riyadh, beklaagt sjeik Yamani, de bekende olie minister, er zich openlijk over dat zijn landgenoten vooral de pret tige kantoorbaantjes ambiëren en dat de buitenlanders in de fa brieken werken. Alleen mannen Er wordt wel geflaneerd, maar dan eens per week op een van de boulevards in de stad. Dat is ech ter een exclusieve mannenzaak. Het is heel gewoon dat mannen en jongens hand in hand met el kaar lopen. In Djeddah staat een Djebbah: autowrakken op bijna elke hoek van de straat. groot pretpark, een vaste kermis, waar personen van verschillend geslacht strikt gescheiden plezier mogen maken. Er is een dag voor mannen, voor vrouwen en meis jes en gezinnen krijgen ook een dag toegewezen. In de soukh blijkt dat de verschillen tussen man en vrouw een diepgaande rol spelen. Op de deur van een kof fiebar hangt het bordje „for men only". Des te opmerkelijker, om dat doorgaans voor buitenlan ders een oogje wordt dichtge daan. Als zich toch enkele bui tenlandse vrouwen binnen wa gen, worden ze echter even cou lant behandeld als de heren. Een niet-Saoedische vrouw, maar wel een Arabische, staat aarzelend voor de deur. Ze draait zich toch weer om. Haar man moet binnen de drankjes maar gaan halen. Nergens ter wereld zijn de tegen stellingen zo scherp als in Saoedi- Arabië. Het land verkeert gedeel telijk nog in een middeleeuwse sfeer. Er is geen enkele vorm van democratie, of het moet de „maj- lis" zijn, de gelegenheid voor het gewone volk om met een lid van het koningshuis te praten over onrecht, armoede of andere so ciale problemen. Maar van geko zen vertegenwoordigers in een bestuursorgaan is totaal geen sprake. Het land wordt geregeerd door de familie Saud, die bestaat uit naar schatting 3000 personen van koninklijke bloede. Die zijn allemaal verzekerd van een goed bestaan, tenminste als ze zich houden aan de strenge regels. Dat werd vorig jaar nog onderstreept door de executie van een meisje uit hofkringen, dat er met een man van haar eigen keuze van door wilde. Ze had echter moeten huwen met de echtgenoot die haar ouders samen met de ouders van de man, al bij de geboorte, hadden uitgezocht. Dat schok kende nieuws is heel toevallig naar buiten uitgelekt, maar wei nig wordt vernomen van de steniging van overspelige echt genoten, het afhakken van de rechterhand na driemaal gesto len te hebben, of onthoofding na een moord. In publiek De terechtstellingen vinden in een stad als Djeddah in het publiek plaats. Een stad die zeer 20e- eeuws aandoet, met alle geraffi neerde technologie uit het Wes ten, de kranten vol nieuws over de laatste computers die uit de Verenigde Staten worden aan gevlogen en die door Saoedi's in traditionele kledij worden be diend. Bij de banken komen de nieuwe rijken binnen, kleine handelaren die goed boeren. Een bankem ployé vertelt dat soms onooglijke figuren met een mand vol geld binnenzeulen, geld waar de ka- melenmest nog aan kleeft, of bloed, dat hangt van de soort handel af. Vermoedelijk gaat de ontwikkeling wat te snel. Er is overal prachtige techniek, maar wie moet die bedienen? Op de luchthaven van Djeddah staan batterijen tv-toestellen met de aankomst- en vertrektijden op het scherm. Maar je hebt er niet veel aan, want die tijden zijn een paar weken oud. De splinter nieuwe lopende banden draaien naar hartelust, maar geen luch treiziger kan de band vinden waar zijn koffer op binnen moet komen, schuiven: de elektroni sche plaatsaanduiding weigert dienst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 27