:(jy) vandaag Mijn pad is altijd over rozen gegaan C/ RAPID \prggramma i toegeHcht Vervlakkingdaar ben ik bang voor Ank van der Moer 45 jaar aan het toneel DONDERDAG 21 SEPTEMBER 1978 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 ADVERTENTIE Over 9 dagen EUROPA'S GROOTSTE DIERENSHOW „Beestenspul '78" Groenoordhallen Leiden. NEDERLAND 1 18.50 - De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Toppop special (AVRO) 19.25 - China: 'een miljard in beweging', reportage (AVRO) 20.10 - The best of.... Music Gallery (AVRO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - De slag om Duitsland, oorlogsdocumentaire (NOS) 23.40 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.25 - Leren, hoe doe je dat? (10) (NOS-TELEAC) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Zo vader, zo zoon (NCRV 19.25 - Als in het stenen tijdperk (NCRV) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Nicholas Nickleby (NCRV) 21.20 - Liedjesprogramma (NCRV) 22.10 - Hier cn nu (NCRV) 22.05 - Tot besluit (NCRV) 23.05 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I 18.00 Natuurfilmserie. 18.15 Kin- derprogr. 18.50 Journ. (Region, progr. NDR: 19.00 Muz.-progr. 19.30 Aktual. 19.45 Kleuterprogr. 19.55 Mr. Carlis und seine abenteuerlichten Geschichten, tv-serie. 20.25 Region, magaz. 20.50 Progr.-overz. WDR 19.00 Informatief progr., aansl.: Amusementsprogr. 19.15 Abenteuer der Landstrasse, tv-serie. 20.15 Ak tual. 20.45 Lieben Sie Kishon? - Nur keine Rechtsbeugung, tv-spel). 21.00 Journ. 21.15 Verslag. 22.00 Pop- muz.-progr. 22.45 Satirisch progr. 23.30 Aktual. 24.00 26. April 1977, tv- film. 2.10 Journ. DUITSLAND II 18.00 Journ. 18.10 Tekenfilmserie. 18.40 Aktual. en muz. 19.20 Die Tonv Randall-Show, tv-serie. 20.00 Journ. 20.30 Muz -progr. 22.00 Aktual. 22.20 Informatief progr. 23.05 Die Wunder der Erziehung, tv-speL 0.15 Journ. DUITSLAND III WDR 18.00-18.15 Schooltelevisie. 18.30 In form. progr. 19.00 Kleuterprogr. 19.30 TV-cursus geschiedenis. 20.00 Jeugdprogr. 20.45 Journal 3. 21.00 Journaal. 21.15 Dunner Mann: 3. Fall (Another thin Man), speelfilm. 22.50 Cultureel magaz. 23.20 Filmreporta- ee. 0.20 Journ. BELGISCHE TV BELGIË VLAAMS NET 1 18.00 Tekenfilmserie. 18.05 Kyider- progr. 18.30 Huize Westwav, kinder serie. 18.55 Sportprogr. 19.30 Ver- keerstips. 19.35 Meded. en Morgen. 19.45 Journ. 20.10 De burgemeester van Casterbridge, tv-serie. 21.00 Pa norama. 21.25 Politieke iHtz. 21.45 Film magaz. 22.35 Journ. NET 2 Van 18 00 tot 20.10 Zie NET 1. 20.10 Grotelui, kleine lieden, tv-serie. 21.05-22.35 Klassieke muz. De AVRO-televisie brengt vanavond (Ned. 118.59 uur) een spe ciaal programma met de Amerikaanse country-zangeres Emmylou Harris op het scherm. Van haar laatstemet een Edison bekroonde lp 'Quarter moon in a ten cent town, hoort men o.m. 'To Daddy', Two more bottles of wine' en 'I ain't living long like this'. Emmylou Harris wordt begeleid door haar 'Hot Band', bestaande uit John- Ware (drums), Emory Gordy (bas), Ricky Skaggs gitaar en viool), Hank DeVito (steelgitaar), Albert Lee (gitaar) en Glen D. Hardin piano) De NCRV heeft, nadat vorige week de CDA-topfiguren Van Agt, Andriessen, Albeda en Aantjes de vaders waren in het tv-spel "zo vader zo zoon" nu ook minister Til Gardeniers van CRM voor dit programma gestrikt. Zij zal vanavond samen met Rien Poortvliet, Gerrit den Braber en Bram Biesterveld proberen te ontdekken bij welke vader die avond een dochter hoort. Dit NCRV-spel ligt ken nelijk goed bij de CD A-ministers. Een week later zal minister De Koning van ontwikkelingssamenwerking ook weer deel uitmaken van het panel in dit spel. (Ned 2,1859 uur In de televisie-actualiteitenrubriek Hier en Nu van de NCRV wordt vanavond een uitgebreide eigen reportage uitgezonden over strategische atoomraketten aan boord van Amerikaanse atoomon derzeeër. Volgens de NCRV heeft het reportageteam als eerste tv- ploegaan boord vaneen van de 41 Amerikaanse onderzeeboten .die gewapend zijn met polaris- en poseidon-rakettenmogen filmen Men heeft gesprekken met militaire commandanten, met beman ningsleden. met de gevluchte Kremlin-functionaris Grigorew en met de polemoloog prof. Röhling. De uit zending is in verband met de interkerkelijke vredesweek. Hier en Nu besteedt voorts ook aan dacht aan Israël na Camp David. (Ned 2, 22.10 uur). DONDERDAG 21 SEPTEMBER HILVERSUM I NCRV: 18.00 (S) De kerk vandaag. P.P.: 18.19 Uitzending van de PvdA. NOS: 18.30 Nws. NCRV: 18 41 (S) De wereld zingt Gods lof. 19.45 (S) Le ger des Heilskwartier. 20.00 (S) Draaischijf. 21.20 Een, twee, uit de maat. progr. over onderwijs en op voeding. 21.40 Bij de tijd. 22.00 (S) Rondom het Woord. 22.25 Zojuist verschenen. 22.30 Nws. 22.40 Poli tiek weekoverz. 22.50 (S) Van onze correspondenten. 23.00 (S) Klassie ke liederen. 23.55 Nws. HILVERSUM II NOS: 18.00 Nws. AVRO 18.11 Ra- diojourn. IKON: over zaken Kleur, informatie en kommentaar overza- ken van kerk en samenleving, AVRO: 19.00 AVRO-donderdag- avond, gevar. progr. 19.00 (S) Licht klassieke muziek. 20.00 Nws. 20.05 (S) Het levend verleden (III). klas sieke kamermuz. 21.45 Mijn vader, gesprek. 22.15 (S) Radio Kameror kest. klassieke muz. NOS: 23.00 (S) Met het oog op morgen. 23.55 Nws. HILVERSUM III 18.03 De vacaturebank 18 10 (S) Avondspits. TROS: 19.02 (S) Poster. 20.02 (S) Ferry Maat's Soul Show. 22.02 (S) Sesjun op herhaling. 23.02 VRIJDAG 22 SEPTEMBER HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levenae woord. 7.08 (S) Zeven nul zeven, ge- var. progr. (7.30 Nws. 7.41 Echo.). 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de huis vrouw. 8.45 (S) Gevar. progr. (10.30 Nw^.) 11 00 Gesprek. 12.00 (S) Ge 14.00 (S) Gevar. progr. (15.30 Nws.) 16.00 (S) Spreekuur. 17.00 (S) Sou venirs. 17.30 Nws. 17.32 Echo maga- HILVERSUM II •NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gymn. 7.20 Tc Deum Laudamus, gewijde muz. 7.54 Op de man af. 8.00 Nws. 8.11 Hier en nu 8.25 Van daag...vrijdag, gevar. progr. 9.00 Po litiek en samenleving. NOS: 9.10 Spiegel van Belgie 9.35 Waterstan den. 9.40 Schoolradio. 10.00 De Taai show. 10.30 NOS-Jazzportret. 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder. 12.30 Rechtoprecht. OVERHEIDS VOORLICHTING: 12.49 Uitz. voor de landbouw 13 00 Nws NCRV 13.11 Hier en nu. NOS: 13.30 Vonken onder de as. 13.45 Onder de groene linde. 14.00 Aspekten van de Ka mermuziek: Sidney String Quartet. 15.00 Verhaal. 15.30 Zoeklicht op Nederlanb. VPRO: 17.00 (S) Welin gelichte Kringen: politieke aktual. 17.45 SYMBIOSE. 17.55 Meded. HILVERSUM III Elk heel uur nws. EO: 7 02 (S) Rond uit op III. 8.03 (S) Tijdsein. 9.03 <S) De muzikale fruitmand. 10.03 (S) Te elfder ure TROS 11 03 (S) Polder- popparade. 12.03 (S) De Nederlands talige top-10 en kwiswjjs. NCRV: 13.30 (S) Pop-contact 15.03 (S) El pee-pop. NOS: 16.03 Nationale Hit parade. HILVERSUM IV NOS: 7 00 Nws. 7 02 (S) Vroeg Klas siek. 9.00 Nws. 9 02 (S) Nederlandse Barokmuziek. 10.00 (S) Vrijdagmor genconcert. 11.45 (S) Van het Ne derlands concertpodium: pianomu ziek. EO: 13.00 (S) Klankspiegel 14.00 Nws. 14.02 (S) Op be vleugelen van het lied. 14 20 (S) Orgelmuziek 4 4 45 (S) Woorb der Waarheid. VPRO: 15.00-17.00 (S) Muziek-op- Het Residentieorkest: Hedei Alain Lombard met Residentie-Orkest naar Leiden patie, het al of niet militante fe minisme, mevrouw Van der Moer reageert er stoïcijns op: "Het is al zo lang bezig.' Ik zou het niet we ten... Nee, weet ik niks van. Actri ces zijn natuurlijk altijd al geë mancipeerd geweest, ja". 'Nou, een fijn en gemakkelijk le ven? Kom, ik heb me wel een le ven lang rot gewerkt, maar altijd met vreugde. Moeite met regis seurs heb ik helemaal nooit ge had. Ik doe altijd erg braaf wat ze zeggen. Nee, daar heb ik over het algemeen niet veel moeite mee. Ach, de ontwikkeling... Ik vind dat het Publiekstheater nou niet zo'n grote verandering is, verge leken bij de Nederlandse Come- die. Ze herhalen aldoor die Tsje- chovs. Ze spelen Shakespeare. Nou, dat deed de Nederlandse Comedie ook en we hadden nog heel wat meer stukken op het re pertoire. Nu is het genoeg ge weest...". DEN HAAG - Op het eerste gezicht ziet men in hem niet een dirigent die met zijn 38 jaar al wereldfaam heeft. Hij is breedgeschouderd, ongeveer 1.80 meter lang, rustig in zijn bewegingen, vriendelijk en tegemoetkomend. Hij zou een sportman kunnen zijn. Maar wie met Alain Lombard spreekt, her kent al gauw een artistieke per soonlijkheid. Hij is een man die zoekt naar balans in zijn leven, naar evenwicht, die de wijzer niet naar één kant zal doen overslaan. Voorzichtig bouwt hij aan zijn carrière, die hij niet al te snel om hoog wil laten gaan. Hij kent zijn grenzen en handelt daarnaar. "Ik ben heel vroeg begonnen; elf jaar was ik, toen ik voor het eerst voor een orkest stond. Als ik te rug denk, weet ik eigenlijk hele maal niet hoe dat allemaal gegaan is. Wel beschouw ik het nog steeds als een aanwijzing in wel ke richting mijn leven zich zou ontplooien. Toen ik eenentwintig jaar was, werd het werkelijkheid. Als je zó van muziek houdt als ik, voel je je een bevoorrecht mens. Het verschil tussen toen en nu? "De grijze ogen van Alain Lombard staan nadenkend. "Als je jong bent kun je en doe je alles. Nu niet meer. Je hebt ande re inzichten gekregen, meer ver antwoordelijkheidsgevoel. Ik zou bijna zeggen datje een beetje minder zelfverzekerd en wat eenvoudiger bent geworden. Meer naar de componist toege groeid, van wie je een werk uit voert. Dit houdt ook in, dat je meer angst kent dan vroeger" Angst waarvoor? "Dat er iets mis zal gaan. Je'werkt met mensen, voor wie je verantwoordelijk men kun je weer opnieuw begin nen. Nee, dan hier in Nederland. Jullie moesten eens weten hoe bevoorrecht jullie zijn. Ik herin ner me Leiden - een mooie zaal met een prachtige akoestiek Wat? Nu niet meer? 't Zou ver schrikkelijk zijn. Heel erg jam- Alain Lombard, huiselijk gekleed in een rode trui, gaat even verzit ten, en vervolgt: Het was een ver rassing voor me, die "Cyrano de Bergerac" van Wagenaar. Ik ken de het niet. Ze kwamen mij de partituur in Straatsburg brengen om even in te kijken en direct al was ik er verrukt van. Ik neem het ook in Straatsburg op mijn reper toire. Hier nemen we het op voor de platen die met het jubileum van het Residentie-Orkest wor den uitgegeven. Natuurlijk, za terdag ook in Leiden". "Ik meen het heus als ik zeg dat ik hier graag kom. Het is heel fijn werken. Ik kan het mij veroorlo ven om "nee" te zeggen, als iets mij niet aanstaat. Een werk dat mij niet ligt, raak ik niet aan. Geweldig Over het algemeen is de omgang met mensen nooit moeilijk. Met het Residentie-Orkest bijvoor beeld. We hebben er echt uren aan getrokken, uren heel hard gewerkt. Het ging geweldig! Het gaat allemaal vanzelf. Er is geen wanklank geweest. Geweldige muziekmensen" Op dit ogenblik kijkt Alain Lom bard op zijn horloge en ontdekt dat hij nog maar een klein half uur heeft om zich om te kleden voor het concert. Dan neemt hij afscheid, tot zaterdag. BEP RIJNDERS het geluk dat ik zo vroeg ben be gonnen en een groot repertoire heb. Maar toch hoed ik mij ervoor om niet van het ene land naar het andere te blijven reizen. Ik wil mijn leven in de hand houden. Ik heb geen speciale voorkeur voor een componist. Sommigen ado reer ik, zoals Mahler. Ik heb voor een kwartjoods bloed; misschien komt het daardoor. Ik begrijp hem. Mahler was een heftig le vend man met oplaaiende emo ties. Zo'n man adoreer je of je haat hem. Een tussenweg is er niet. Bruckner, Strawinsky, Bar- tók en Richard Strauss liggen mij ook na aan het hart. Is dat vreemd voor een Fransman? Geloof ik niet. Natuurlijk is er een groot verschil met de Franse muziek. Je zujt het zaterdag in Leiden kunnen horen. Franse muziek, met name Debussy heeft een heel ander idioom. Hoe ik dat verschil uitleg? Dat kun je niet uitleggen. Je moet het ge woon instuderen met alle groe pen afzonderlijk. Soms eindeloos lang. En dan ineens is het er" Bevoorrecht HAARLEM/AMSTERDAM (GPD) - Het is enige tijd wat rustig ge weest rond Ank van der Moer. Ze is nu 66 jaar maar denkt er niet aan met toneelspelen op te hou den. Dit seizoen komt zij terug op het toneel in een genre dat zij nog nooit gespeeld heeft: "Happy Days" van Samuel Beckett, bijna solo-toneel. Het stuk gaat samen met een kort stuk van Albee (Counting the Ways) in een vrije produktie bij Kitty Janssen en André van den Heuvel. Op 30 sep tember is de première van deze produktie in Haarlem. En op 1 december is het stuk in de Leidse schouwburg te zien. In "Gelukkige Dagen" zet Samuel Beckett de mens tegenover zijn eigen eenzaamheid. Ank van der Moer speelt de rol van de vrouw Winnie die tot haar middel, later zelfs tot aan haar hoofd, in de aar de verzonken is. Zij houdt zich nog slechts bezig met het ont kennen van de realiteit door haar eigen eenzaamheid voortdurend weg te praten. Zij blijft steeds be zig met onbenullige handelingen, zoals het poederen van haar ge zicht. Lichaamsbeweging is er nauwelijks meer bij. Een trieste rol, soms gruwelijk somber. Ank van der Moer "Maar toch ook met heel veel humor. Ja, een beetje een clownsnummer. De hele situatie... De dingen die ge zegd worden, ze zijn eigenlijk niet zo tragisch. Ik zie wel overeen komsten met Virginia Woolf. On danks verschrikkelijke dingen wordt er toch gelachen. Omdat 't ook aan een clown doet denken, willen ze me een kostuum met pailetten aantrekken. Ja, zoals de tb.v. Nat. Puzzelactie „Het Gehandicapte Kind" witte clown heeft, een tragische clown. Dat mens hecht zo absurd aan het leven, met die tas, die nut teloze voorwerpen om haar heen, alsmaar bezig zijn met niets" Ja, ik ben nu 45 jaar aan het toneel. Geen jubileum óp het toneel, nee, ach, dat vind ik zo... Al die toe spraken elke keer ergens anders opnieuw. Het is toch ook een beetje uit de tijd. Er komt wel een gezellige avond, met vrienden, na de voorstelling in Amsterdam" Nooit gedacht 'Ik heb zoveel prachtige rollen in mijn leven gespeeld, ik zou er geen keus uit kunnen doen. Een blijspel op een tragedie, dat maakt me helemaal niets uit. Niets. Als ik maar kon spelen. Dit is de eerste keer dat ik absurdis tisch toneel doe. Ik had nooit ge dacht dat het ooit zover zou ko men. Ik vind het erg interessant.. Ja, er is toch een ontwikkeling geweest, de mensen zijn er nu meer aan toe, geloof ik wel. ÏDe persoon waar het om gaat, die vrouw, ze is ook erg romantisch.. Dat liedje wat ze zingt". Zacht zingt mevrouw Van der Moer het voor. Haar omfloerste stem laat het heel teder klinken. Dan: "Ik kan helemaal niet zingen, maar dat hoeft ook niet. In Mutter Courage heb ik ook gezongen. Brecht vind ik een heel fijne schrijver. Prachtige stukken en ondanks dat hij er iets mee heeft willen zeggen, is het niet alleen maar pamflet geworden. Ik vond het jammer dat die kar in onze voorstelling toen niet echt reed. Alleen de wielen draaiden en dan moest je maar net doen of je liep, terwijl je eigenlijk echt met die wagen over het toneel moet kun nen zeulen. Wel een fijne rol". Vijftien jaar was Ank van der Moer toen zij toelatingsexamen deed voor de Amsterdamse Toneel school: "Dat was te vroeg. Ik was nog te jong. Ik slaagde wel, maar ik werd toch niet toegelaten. Ze waren zo sportief dat ik het vol gende jaar terug mocht komen. Ik hoefde toen geen examen meer te doen. Ik was negentien' jaar toen ik eindexamen deed. Ook rijkelijk jong, maar wèl héérlijk. Ik kwam bij het gezel schap van Verkade, waar Rika Hopper ook speelde en ik kreeg direct een kleine, maar wel een heel mooie rol in Maya, een stuk dat in de hoerenbuurt van Mar seille speelt. Vlak daarop kwam mijn eerste grote rol in "Jonge Liefde". En van toen af is het Alain Lombard bent. Ook ben ik bang voor ver vlakking. Als je zo'n vijfendertig maal de "Phantastique" (van Berlioz) hebt gedaan, dan weet ik ineens, dat dit de laatste keer is geweest. De partituur gaat voor vijf jaar dicht. Darna studeer ik het werk weer opnieuw in, alsof het nieuw is. Ja, zo is mijn ervaring, dat je dan inderdaad een andere visie hebt gekregen. Als je gestaag doorstudeert, ver vlakje niet" vervolgt hij. "Ik heb Zijn stem krijgt opeens een andere klank. "Dat Residentie-orkest, zó ongelofelijk mooi. Ze hebben een flexibiliteit - zoiets hebben alleen de grote, geroutineerde orkesten. Jullie zijn bevoorrecht in Neder land. Als ik dat vergelijk met Amerika. Jullie denken altijd dat het daar ideaal is. Kun je verge ten! De zalen zowel als de orkes ten zijn kleiner dan hier. De or kesten hebben niet zoals hier een vast bestaan. Ze worden door particulieren betaald en elk ogenblik is het mis. Wanneer dan weer iets van de grond is geko alsmaar doorgegaan. Al voor de oorlog heb ik ook nog in een film gespeeld, met Jan Teulings en Dick Swidde, toen allebei nog jong. Vijfentwintig jaar lang gaf me vrouw Van der Moer les aan de Toneelschool in de hoofdstad. "Je nam fragmenten uit stukken met de leerlingen door, of eenak ters. Dat deed je met ze, een soort regie maar dan als lessen. Vijfjaar geleden ben ik ermee opgehou den" Veel kijken Er is nogal wat gebeurd in de to neelwereld in de lange periode dat mevrouw Van der Moer actief bij het toneel betrokken was, als actrice, regisseuse en als docente. Hoe heeft zij die ontwikkelingen gevolgd? 'Ik ga wel veel kijken, ik volg het wel, ja. Naar het Publiekstheater ga ik altijd wel. En wat ik vorig jaar erg mooi vond is "Herfst in Riga". Stuk prachtig, zij alle twee prachtig, Ko van Dijk en Mary Dresselhuys. Erg mooi van Ko van Dijk. Hij had de naam van uitbundig of... Maar dat was niet zo hoor. O, nee, hij kon heel goed prachtig ingehouden spelen. Nee, dat was niet juist.. Ik heb veel met hem samen gespeeld. Moei lijk? Helemaal niet. Niet voor z'n medespelers. "Macbeth", "Oom Wanja", "De drie zusters", "De grote liefde", van Roussin, dat heb ik allemaal met hem ge speeld. En dan heeft hij als regis seur van "De getatoeëerde roos" een fantastische voorstelling ge maakt. Ik speelde er een Sici- liaanse vrouw in en daar had ik het erg moeilijk mee. Hij heeft me daar fantastisch mee geholpen" "Ja, ja, dat zou ik heel graag willen, weer vast aan een gezelschap. Maar dat is niet meer mogelijk als je gepensioneerd bent, hè. Dan mag je nu eenmaal niet meer vast aan een gezelschap verbonden zijn. Het zouden dus steeds gast rollen worden. Het liefst hier in Amsterdam, bij het Publiek stheater. Ik wil wel doorspelen... Mevrouw Royaards was negen tig, toen speelde ze nog. Ik heb zelf eens een voorstelling gere gisseerd met allemaal oude men sen. Een énige voorstelling. Met mevrouw Royaards, die was toen tachtig, Ko Arnoldi, Mien Duy- maer van Twist, Mimi Boesnach, en met Mien van Kerkhoven- Kling als gast. In het eerste stuk dat ik regisseerde debuteerde Kitty Janssen, "'n Engeltje van Ank van der Moer niets", heette dat, een Frans stuk. Kitty speelde er de hoofdrol in. Ze was een leerling van mij op de toneelschool". ''Van experimenten weet ik weinig. Dat heb ik nooit gezien. De actie tomaat, daar weet ik niets van. Ik was toen net uitgeleend aan Glo be en in de provincie gooiden ze niet met tomaten. Bij Globe speelde ik de hoofdrol in "De Spaanse hoer" van Hugo Claus" U verving Loudi Nijhoff, die de rol had teruggegeven. "Ja, Loudi moest die rol in drie we ken... Ze vond dat ze dat niet kon. Toen heeft Ton Lutz mij ge vraagd. Ik heb Loudi daar nog over opgebeld, of ze het erg vond als ik het deed. Ze had er geen bezwaar tegen. Een mooie rol. Mijn pad is over rozen gegaan, al tijd. Ik vond het heerlijk om te doen. Ja de repetities vond ik het fijnst. Dan ben je nog helemaal op ontdekkingstocht" Emancipatie "Alle rollen die ik deed vond ik fijn. Rollen die ik niet fijn vond, heb ik gewoon nooit gekregen. Zo heb ik nooit gevoeld voor Hedda Gabler. Niet voor de rol en niet voor het stuk. Een vervelend stuk, een vervelend mens, die Hedda Gabler. Geëmancipeerd? Wel nee, gewoon een vervelend mens. De vrouwen van Ibsen? Nora vind ik wel erg mooi!". De ontwikkelingen in de bewust wording van de vrouw, emanci- Motobécane. z'n Frans.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 5