Amusante literatuurles bij de Haagse Comedie 'PARODIE': KOFFIEPUD- DING Week 400 g oudbakken brood zonder korst in een halve liter koffie en week 150 g rozijnen in lauw water, beide min stens een kwartier. Giet de rozijnen af en druk het vocht er uit. Roer ze door het brood- en kof- fiemengsel en voeg 50 g boter toe, 1 theelepel vanillesuiker, 125 g bruine suiker, 1 theele pel kaneel, 2 eieren en 1 theelepel zout. Roer al deze ingrediënten goed door elkaar en schep ze in een licht beboterde puddingvorm. Zet deze in een bak kokend water in de voorverwarmde matig hete oven en laat de pudding zo in onge veer een uur gaar wor den. Dek de pudding in de ovèn vooral goed af. U kunt deze pudding eventueel warm opdie nen, niaar ook koud en dan licht gekoeld. Kindervoorstelling: "Het geheim van de rode varen" za. en zo. 2.00 uur; wo. 3.00 Agenda <^.udcyiieuias. 18 september 1978 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Als eene merkwaardigheid wordt uit Amsterdam bericht, dat in het geheel uitgebrande perceel op den Zeedijk, waarin het café-chantant "Scandina vië" was gevestigd, alle na den brand vermiste gouden en an dere sieraden, benevens eene som van duizend gulden, die in zilveren en gouden munt op ver schillende plaatsen was gebor gen, door de brandweer is te ruggevonden. De eigenares was zoo verheugd, toen zij het verlo ren gewaande ontving, dat zij aan het brandweerfonds vijftig gulden heeft geschonken - Ongelukken komen zelden al leen Op de Engelsche stoomboot "Cupid", die naar Woolwich voer, bevond zich Dinsdag zeke re Barnes met zijne zuster. Zij gingen met het doel de lijken van hunne moeder, twee zusters en een broeder terug te vinden, die op de "Princess Alice" wa ren geweest, het schip, dat op de Theems is vergaan. Barmes. die tegen het hek van de machine kamer leunde, viel op zeker oog- enblik naar beneden en werd in een ommezien verpletterd. Men kan zich de smart van zijne zus ter voorstellen, die nu deeenige overblijvende van een geheel gezin is! Dicht bij de plek, waar de "Princess Alice" zonk, voeren dien ochtend een schuit en een boot tegen elkander aangeluk kig zonder persoonlijke onge lukken. Een nieuw reglement betreffende de vaart op de Theems lijkt hoog noodig en de minister van koophandel, lord Sandon, heeft dan ook gelast, dat een commissie met dat doel zal worden benoemd. Vijftig jaar geleden: - De Spaansche vlieger De la Cierva is met zijn "auto-giro toestel" van Croydon naar Le Bourget gevlogen. Dit was de eerste vlucht van een helicopter over het Kanaal en dus een ge beurtenis van groote beteekems. Het toestel werd bij den over tocht vergezeld door een ver keersvliegtuig van de Air Union en een Moth-toestel. [AJEUCOM t Al HET SCHOOLKAMP Vorige week heb ik het nieuwe programma „Trappen op" van Don Quishocking gezien. Het was eigenlijk uitverkocht (het was al voor een week uit verkocht), maar er werden een paar plaatsen niet afge haald, dus ik bofte. Dubbelop in feite, omdat ik het pro gramma nu onbevangen kon zien, mentaal in evenwicht gehouden door een vroegere, matige ervaring met Don Quishockingen door enkele vaag gelezen lovende recen sies over dit nieuwe pro gramma (recensies over films en toneelstukken moet je heel globaal en vluchtig lezen, zo dat je net nog oppikt of je er beter wel of niet naar toe kun t gaan, zonder het gevaar te lo pen dat het hele verhaal, inclusief de clou en de ont knoping in je geheugen wordt gekerfd). Nou, leuk was. het, ik kan niet anders zeggen. Hoe vaak lach je nog hardop, in gezelschap, om wat andere mensen in georganiseerd verband zeg gen of doen? Ik bedoel: ik lach nog dagelijks om wat familie of vrienden terloops of in een gesprek zeggen of vertellen, maar hoe vaak lachje nog om een film, toneelstuk of tv-spel als je door een kettingreactie van omstandigheden aan de gulle lach om de Mounties en Louis de Funés ontstegen of wellicht ontvallen bent? Om Don Quishocking heb ik weer eens kunnen lachen, mede dankzij het feit daC ik de re censie in Vrij Nederland van Willem Jan Otten nog niet ge lezen had. Zijn recensie doet me wat den ken aan de doorwrochte analyse van een voetbalwed strijd door een verslaggever die anderhalf uur lang meer tactische foefjes en hoog standjes, meer systemen en anti-systemen en anti-anti systemen heeft ontdekt dan de trainers en hun spelers in hun hele leven bij èlkaar zouden kunnen verzinnen, terwijl het hem intussen ontgaan is dat het een heel aardige, levendi ge, afwisselende wedstrijd was, waar op tactisch gebied niet zo verschrikkelijk veel touw aan vast te knopen viel. De ,Jcoud" en „warm"-indeling king van Quichote en shoc king die hem tegenstaat. Maar Hauser Orkater Zater dagavond gaf het een voor stelling in de Leidse Schouw burg, red.) dankt zijn naam aan Rob en Dick Hauser, en aan de samentrekking tussen Orkest en Theater, tenminste dat denk ik, gezien het gebo- dene.Orkater. (Voelt u hem?). Tja, Hauser Orkater is op merkelijk door de extra aan gezette lelijkheid van min stens drie medewerkers, en door het ratjetoe van kunst vormen waarin zij hun thea ter gieten. Muziek (veel muziek), songs, acrobatieka bsu rd istische conferences, bewegingsleer, een dolzinnige travestitische striptehse, kortom een kwart Helzapoppin, een kwart Neerlands Hoop, een kwart Scarabee en een kwart Andrè van Duin, heel apart, maar gelachen heb ik niet. Te veel herdershondenhumor, te veel getrommel. Indrukwekkend hoor, daar niet van, zo'n laat ste nummer waarin ze alle maal met bloedige ernst en bijzonder gelijk staan te trommelen, een orkater van lawaai, maar gedisciplineerd lawaai, en de èèn trommelde nog beter dan de ander, ik zat er bewonderend naar te luis teren, maar ik besefte intus sen donders goed dat het toch alleen maar herdershonden- getrommel was, al werd dat dan wel weer geironiseerd dooreen toegift,bestaande uit een gevoelig en massaal ge zongen krontjonglied. Lachen mag Ik zou zr niet over gepeinsd heb ben Hauser Orkater en Don Quishocking tegen elkaar uit te spelen als Willem Jan Otten dat niet, maar dan in omge keerde richting, in Vrij Ne derland gedaan had, maar nu voel ik me toch geroepen voor Don 'Quishocking in de bres te springen - en indirect natuurlijk ook voor de lache bek in mezelf. Ik denk dat het moeilijker is via bestaande middelen toeschouwers aan het lachen te brengen, dan ze via ongebruikelijke middelen te verbazen. Lachen mag van God. JXImt. ©pi» bij „Trappen op" klonk wet interessant, maar sloeg in de praktijk nergens op (enkele nummers bleken na het druk ken van het programma bo vendien van helft te zijn ver anderd, blijkbaar was hun „temperatuur" aanvankelijk foutief „ingeschat") en de twee Brecht-nummers aan het slot leken meer displaced per sons en gevolg van een per soonlijke hobby dan dat ze iets met „Trappen op" te maken hadden, maar zo is er altijd wel wat. En niemand pakt me af dat.ik me doorgaans gea museerd heb met Don Quis hocking, en verschillende ke ren hardop heb gelachen. ,JEr is een wet die zegt dat zodra iets leuk of interessant is, het geen cabaret meer kan zijn" schrijft Willem Jan Otten, en hij voegt daar aan toe: „Wie, bij zijn volle verstand, noemt Koot en Bie cabaretesk? En wie, gezond van lijf en leden haalt het in zijn hoofd om de heren Alex van Swammer- dam en Peer Mascini van Hauser Orkater cabaretiers te noemen? Ze zijn te leuk, te bij zonder, ze zijn die barkruk, de zing-zang, het open over hemd, de hals met het gouden kettinkje, de woordspeling glansrijk te boven" Hauser Orkater Na Don Quishocking zag ik (eindelijk) Hauser Orkater Eén ding is zeker: 't is anders Je moet het gezien hebben Maar of ze nou „te leuk" zijn zoals Willem Jan Otten po neert, om nog cabaretiers te mogen heten? Bij de naam Don Quishocking zet Otten tussen haakjes (voelt u hem?) en het is dan de samentrek- Alphense bioscopen EURO 1: "Convov". dag 1.30, 6.30 en 9.00 uur: zo. 1.30,4.00,6.30 en 9.00 uur, 16 jr. Nacht voorstelling: „Rockey", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 2: "Once upon a time in the West", dag. 1.45 en 8.15 uur, 12 jr. Nachtvoorstelling: "Dirty Mary, crazy Larry", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 3: "Met een tweeling gaat het be ter". dag. 1 45, 6.45 en 9.15 uur; zo. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. 16 jr. Nachtvoorstelling: "Salon Kitty", za 12.15 uur, 16 jr. EURO 4: "Gray lady down", dag. 7.00 en 9.30 uur: zo. 1.45, 4.15, 7.00 en 9.15 uur; Ma. di. do. en vr. ook 2.00 uur, a.l. Nachtvoorstelling: "Gray lady down", za. 12.15 uur. a.l. Kindervoorstelling: "Speedy Gonzales", za. zo. en wo. 2.00 uur, a.l. FRED BASSET DEN HAAG - De auteur Tom Stoppard heeft zich in de loop der jaren laten kennen als schrijver van interessante maar niet bepaald evenwichtig uitgewerkte toneelstukken. Zijn vondsten getuigen echter over het algemeen van een grote mate van originaliteit en daarnaast zitten er in zijn werk genoeg elementen die het aantrekkelijk maken voor een gezelschap dat niet bang is voor het doorbreken van de routine. De voorstelling van "Parodie", de eerste première van de Haagse Comedie in dit seizoen, past ge heel in dit kader en geeft zelfs een overbelichting van zowel de posi tieve als de negatieve kanten van Stoppards schrijverschap. Geen elkaar snel opvolgende handelin gen, geen flitsende dialogen maar een intellectualistische en cabareteske benadering met lan ge luisterteksten vol verscholen humor en doorbroken door inge nieus effectwerk. Nu heeft Stoppard het zich met "Parodie" ook niet gemakkelijk gemaakt. Een gefingeerd samen treffen van beroemde persoon lijkheden biedt natuurlijk enor me mogelijkheden en het feit dat zowel de Ierse schrijver James Joyce als de Roemeense dadaïst Tristan Tzara zich tijdens de Eer ste Wereldoorlog in Zürich be vonden, geeft een goed uitgangs punt. Moeilijk wordt de situatie als de derde aanwezige in de studiezaal van een Zwitserse bibliotheek niemand anders is dan Lenin en hiermee heeft Stoppard zich dan ook enigszins in zijn vingers ge sneden. Lenin, een moeilijk speelbare maar daardoor des te bewonderenswaardig gebrachte rol van Kees Coolen, heeft nu na de pauze zijn eigen scène gekre gen waarin hij samen met zijn vrouw (Anne-Marie Heyligers) een bloemlezing geeft uit toe spraken, brieven, pamfletten en herinneringen. Om aansluiting te houden met Joyce en Tzara ook hier een concentratie op literaire aspecten, maar dit brengt wel ex tra moeilijkheden met zich mee ten eerste de noodzaak van een toelichting op Lenin en ten twee de de kloof tussen marxistische en leninistische literatuurbe schouwing. Dat de oplossing aanvaardbaar is ligt gedeeltelijk bij de inventiviteit van Stoppard en gedeeltelijk bij de flitsende re gie van Jo Dua en het hoge peil van de voorstelling. Edda Barends maakt nu van het ge schiedenislesje van de bibliothe caresse Cecily een juweel van een komische act terwijl de dadaïsti sche interrupties, waarmee de Lenin-scène is gelardeerd op uit stekende wijze zorgen voor de nodige contrasten. Het resultaat is een verrukkelijk beeld van Le nin, waaruit op uiterst vriendelij ke wijze blijkt dat de grote Rus van literatuur werkelijk niets ge snapt heeft. De tegenstelling Joyce-Tzara bood meer mogelijkheden, maar om aan goedkope clichés te ont- snappen heeft Stoppard hun.con- frontatie ondergeschikt'gemaakt aan een buitenstaander, die als motor van het geheel fungeert Ook hiervoor werd een histori sche figuur gekozen, namelijk Henry Carr, een fatterige En gelsman in diplomatieke dienst die zowel letterlijk als figuurlijk afkomstig lijkt te zijn uit een stuk van Oscar Wilde. Deze Carr, die het stuk als flash-back presen teert, zorgt door middel van een aantal monologen vol ironie en Engelse minachting voor al het ongewone voor de echte parodie, doordat de overige personen naast hem geen kans krijgen driedimensionaal te worden en er via zyn ogen alleen maar plaats is voor overtrokken typeringen. Flitsend solotoneel vol bijtend snobisme dat onder de handen van een specialist als Henk van Ulsen uitgroeit tot een fascine rende acteerprestatie. En in zijn kielzog trekt hij de arrogante en geborneerde Joyce van Wim van Rooij en de speelse, luchthartige Tzara van Bas ten Batenburg met zich mee. Francine Dreessen heeft van Stoppard veel minder kans gekregen om Carrs zuster enig reliëf te geven, dit in tegen stelling tot Wim de Haas die met een minimum aan tekst maar een maximum aan precisie in staat was de traditionele Engelse huis knecht nieuw leven in te blazen. De regie van Jo Dua en de decors van Harry Wich waren er vooral op gericht alle luchtige kanten te accentueren. Bovendien werd met succes gestreefd naar een hoge speelsnelheid zonder dat de scherpe kantjes daardoor in het gedrang zouden komen. Dat hierbij uitbundig gebruik werd gemaakt van de nieuwe lichtin stallatie van de Koninklijke Schouwburg, spreekt voor zich zelf, maar ook op de meer sobere momenten was het resultaat ui termate amusant (het Tsjechow- dekor in de Lenin-scène). De mu zikale knipoog van Jurriaan An- driessen zorgde voor een ge slaagde afronding van een zeer vermakelijke voorstelling. PAUL KORENHOF Kees Coolen als Lenin en Anne-Marie Heyligers als zijn vrouw Nadja in Tom Stoppards 'Parodie' Bioscoop Voorschoten GREENWAY: "Le phantom de la liber- te", do. zo en di. 8.15'uur, 12 jr. "Orca the killer Whale", vr. en za. 7.00 en 9.15 uur; zo. 4.00 en 6.15 uur; wo. 7.00 uur 12 jr. 2D IS BAT juce SN IK. zjbj Hietz oe saas' De avonturen v Jan Jommeke DE STAD IN DE VULKAAN Het was een echt aards paradijsFalamos leefde er enkele weken en trok terug naar bovos Nooit had een mensos dat gezienos Leidse bioscopen LUXOR: "Pretty baby', dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur; zo. 2.15,4.30,7.00 en 9.15 uur 16 jr. CAMERA: "Midnight Express" dag. 7.00 en 9.30 uur, 16 jr. Kindervoorstelling: "Laurel en Hardy als ijscotoeristen", za. en wo. 2.30 uur, a.l. Nachtvoorstelling: "Torn Curtain" vr. en za. 12.00 uur, 16 jr. LIDO 1: "Convoy", dag. 2.30,7.00 en 9.15 uur; zo. 2.30, 4.45, 7,00 en 9.15 uur, 16 jr. LIDO 2: "The gray lady down", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur; zo. 2.30,4.45,7.00 en 9.15 uur, 12 jr. LIDO 3: "La vie devant soi", dag. 7.00 en 9.15 uur; ma. di. do. en vr. ook 2.30 uur, 16 Kindervoorstelling: "Donald Duck", za. zo. en wo. 2.30 en 4.45 uur, a.l. STUDIO: "Mysteries", dag. 7.00 en 9.15 uur, 16 jr. Kindervoorstelling: "Pinkeltje" dag. 2.30 uur; zo. 2.30 en 4.45 uur, a.l. TRIANON: "De stier doet het weer" dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur; zo. 2.30, 4.45 7.00 en 9.15 uur, a.l. REX: "Het heetste hoertje aller tijden", dag. 7.00 en 9.15 uur; ma. di. vr. en zo. ook 2.30 uur, 16 jr. Kindervoorstelling: "Alice in Wonder land", za. en wo. 2.30 uur, a.l. Nachtvoorstelling: "Sexslavinnen" vr. enza. 12 uur, 16 jr. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendienst elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones- senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za terdag 13.00 uur Elisaheth-ziekenhuis.) Bezoekuren ziekenhuizen Avondbezoekuur van 18.30 - 19.30 uur. Kraamafdeling: vaders extra van 18.00 - 18.30 uur. Kinderafdeling dagelijks van 14.00 -19.00 uur. (Niet meer dan 2 bezoe kers per patiënt). Sint Elisabeth-ziekenhuis: Klasse afd., van 14-14.45, 18.30-19.30 en 11.15-12 uur. Kraamafd., dag. van 11.15-12 uur (alleen echtgenoot). 15-16 en 18.30-19.30 uur; 'aatste kwartier avondbezoek kraamafd. babyshow. Kinderafd., dag van 15-18.30 uur. C.C.U. (hartbewaking). dag. van 14.15-14.45 en 19-19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders) Bezoek aan ernstige patiënten. wanneer voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkliniek: Dagelijks: 15.00-15.45 uur 18.30-19.0C uur Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag: 14 15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30s 14.15 en 18.30-19.30 uur 3e klas 13.30- 14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamafdeling 13.30-14.45 alleen voor echtgenoten 19- 20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18.- Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kun nen dagen nacht worden gemeld hij het informatiecentrum Geluidshinder Schiphol <020-175000). In zijn dorp vertelde Falamos over de grote ontdekking. ledereen was in de wolkosHeel het dorp verhuisde naar de nieuwe veilige plaats onder os de grondos.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 23