Ernst met komedie bjj het repetoire-toneel ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1978 AMSTERDAM - Het repertoire-toneel lijkt met het speelseizoen dat nu voor ons ligt eindelijk eens royaal afstand te hebben ge nomen van het blijspel. Op een enkele uit zondering na („De Getemde Feeks" bij De Appel) treedt het gesubsidieerde toneel de toeschouwer nu met een ernstig gezicht te gemoet. Voor het eerst lijkt ook bij de grote gezelschappen als De Haagse Comedie, Globe en Theater het besef te zijn doorge drongen dat de traditionele formule „ernst en luim", de afwisseling van ernstig toneel met klucht- of lachwerk gerust tot het ver leden mag gaan behoren. De elk jaar weer groeiende vrije - niet direct gesubsidieerde - theatersector heeft die taak van het reper toire-toneel overgenomen en met succes, want een goed blijspel trekt volle zalen en dat betekent zekerheid in de zaken. is het ook zo dat de gezelschappen de laat ste jaren steeds meer worden geconfron teerd met een schaarste aan blijspelen die werkelijk kwaliteit aan humor bezitten. Voor stukken van Neil Simon of Alan Ayck- bourn staan de vrije producenten in de rij met knisperend geld. Wat voor de gesubsi dieerde gezelschappen aan vrolijkheid overblijft is tweede keus. Op zich geen ont wikkeling waar je bezorgd om moet zi jn. De verdeling lijkt zo gek nog niet: de vrije to neelproducenten zorgen voor toneel op de planken dat onbezorgd mag amuseren en de gesubsidieerde gezelschappen kunnen zich bezighouden met repertoire van meer se rieuze aard. AMSTERDAM - Het gezelschap dat zijn grote liefde laat uitgaan naar vooral het klassieke reper toire, het Publiekstheater, speelt ook het komende seizoen weer Tsjechov. In voortzetting van het spelen van de toneelwerken van deze grote Russische auteur opent het Publiekstheater het seizoen met Oom Wanja, dat van Tsjechov als ondertitel „Scènes op het land" meekreeg. De titel rol zal worden gespeeld door Siem Vroom, die na vele jaren Globe, nu voor het eerst bij het gezelschap op het Leidseplein komt. Het Publiekstheater sluit zijn meerjarig Tsjechov-project af met de opvoering van een van de fraaiste werken van deze schrij ver, „De drie zusters". Petra La- seur, Sigrid Koetse en Christine Ewert zullen daarin respectieve lijk Masja, Olga en Irina spelen. Oom Wanja zal geregisseerd worden door Ger Thijs van to neelgroep Theater, die in Am sterdam een gastregie komt doen; De drie zusters wordt door Hans Croiset geregisseerd. Ook met de Griekse klassieken gaat het Publiekstheater verder. „Ko ning Oidipous" zal worden ge speeld en op dezelfde avond zal deze tragedie van het noodlot worden gevolgd door „Oidipous in Kolonos", beiden van So- fokles, regie Hans Croiset. De rol van Oidipous is voor Jules Croi set; Annet Nieuwenhuyzen gaat koningin Iokaste spelen. Ook de ze Oidipous twee-eenheid is weer een logisch vervolg op de eerdere Griekse tragedies die dit gezel schap op de planken bracht. Aan eigentijds toneel schenkt het Publiekstheater aandacht met de opvoering van „Agnes B.", ge schreven door de Duitse auteur Franz Xavier Kroetz, van wie Centrum jaren geleden „Over stekend wild" speelde. Als uit gangspunt koos Kroetz het treur spel Agnes Bernauer van de 19e eeuwse Duitse schrijver Frie- drich Hebbel. Kroetz gebruikte van Hebbels stuk alleen het raamwerk en vulde dat in met meer actuele handelingen. Als thema heeft het stuk de princi piële houding van een mens te genover het onrecht dat anderen wordt aangedaan. Josèe Ruiter speelt de rol van Agnes; Ton Lutz doet de regie. Schrijver Gerben Hellinga heeft zich verdiept in de cabaretfiguur Pisuisse en schreef een toneel stuk over het cabaret van vroeger onder de titel „Mensch durf te le ven", een van de liedjes van Jean Louis Pisuisse. Het vormt de tweede eigentijdse bijdrage, te vens van de hand van een Ne derlands auteur bij het Publiek stheater. Geen musical, wél een stuk waarin muziek en muziek- maken een centrale rol spelen. Op het repertoire van Publieks theater staan tot eind september nog „Platonov" van Tsjechov en „De rechtvaardigen" van Albert Camus. Centrum Toneelgroep Centrum komt met hedendaags toneel uit Engeland (Barrie Keeffe) en Duitsland (Ha rold Müller), maar wendt zich ook tot Nederlandse auteurs. Van Keeffe is op 13 september in Haarlem (Toneelschuur) de pre mière van de twee korte stukken „Gotcha" en „Killing Time", die de Nederlandse titels „En nou ik" en „Vergeet 't maar" hebben ge kregen. De stukken zijn vrij nieuw. Het eerste kwam gereed in 1976, het tweede een jaar la ter. Gotcha speelt op de laatste dag van het schooljaar. In een berghok worden een leraar en een lerares door een leerling gegijzeld, nadat hij hen daar in omhelzing aantrof. In Killing Time staat de uitzicht loosheid van de schoolverlaters (werkloosheid) centraal. Twee stukken die qua sfeer bij elkaar aansluiten. Dramaturg Rob Scholten maakte beide stukken geschikt voor ons land en Eddy Habbema regisseert ze. Centrum gaat verder een nieuw stuk van Ton Vorstenbosch spe len: „Mata Hari". Vorstenbosch heeft zich verdiept in het myste rieuze leven van deze in Friesland geboren vrouw die bekend werd als internationale courtisane, uit vindster van de striptease en die - veroordeeld en geexecuteerd r Marlous Fluitsma, die bij 'Globe' de Mooie Helenazal vertolken. werd als dubbelspionne. Peter Oosthoek gaat het stuk regisse ren; Els van Rooden speelt Mata Hari. Op 29 september is de pre mière in Amsterdam. Lodewijk de Boer gaat bij Centrum zijn eigen nieuwe stuk „De por nograaf' regisseren. De Boer schreef een toneelstuk over de makers van pornografie. Hoofd persoon erin is een zekere David, van oorsprong portret- en huwe lijksfotograaf, belust op geldelijk voordeel en afgegleden naar de porno als fotograaf en als filmer. De première is in december. Begin oktober komt Centrum met een lunchvoorstelling. Gespeeld wordt „Uitgestelde vragen", een bewerking door Ton Vorsten bosch van een verhaal van de he dendaagse schrijver R. J. Pes- kens uit diens bundel „M'n moe der is eigenlijk een Italiaanse" Overigens zullen de èènacters van Keeffe ook afzonderlijk als lunchvoorstellingen worden ge speeld. Voor het lunchtheater blijft ook „Keefman" (Jacques Comman deur; nu voor het vierde seizoen) op het repertoire, evenals de stukken „Tussen de middag" en „Later op de avond" van Don Dekker. Ook „Een bekentenis" (Marcellus Emants) en „Schei den" (Vorstenbosch) zullen nog worden doorgespeeld. Ton Vor stenbosch werkt voor Centrum ook weer aan een nieuw stuk, in opdracht van het Comité 400 jaar Utrecht. De acteur Jules Hamel heeft Cen trum na jaren verlaten en gaat free-lance werken. Hij zal als gast bij het Publiekstheater gaan spelen. Ook weg is Frans Vorst man, na enkele gastrollen nu in vaste dienst bij het Publieksthea ter. Nieuw bij Centrum zijn Henk Globe Zuidelijk Toneel Globe begint het nieuwe seizoen met een sterk verjongde bezetting, na de komst van de nieuwe artistieke leiding (vorig seizoen), die wordt ge vormd door Ulrich Greiff, Ge- rardjan Rijnders en Paul Ver meulen Windsant, alle drie jonge regisseurs, van wie Rijnders ook toneel schrijft. Hun belofte luidt: „...Om zich heen hebben zij een groep enthousiaste jonge acteurs en actrices verzameld die vastbe sloten zijn de schouwburgen te vullen met ontroerende, afstan delijke, gevoelige, intellectualis tische, spannende, moeilijke, geinige, droevige, feestelijke, ou derwetse, muzikale, baanbre kende voorstellingen". De zes produkties die Globe uit brengt variëren van operette tot eigentijdse komedie en van ze- ventiende-eeuwse komedie tot Nederlands realisme. Daarom ziet het repertoire er als volgt uit. Begonnen wordt met „Mooie Helena", vrij naar Jacques Of- fenbachs operette, onder regie van Ulrich Greiff met in de hoofdrol Marlous Fluitsma. Een stukje Griekse mythologie op romantische muziek. Dan volgt „Dimanche" van Michel Deutsch, vertaling Remco Cam- pert, regie Paul Vermeulen Windsant. Dimanche gaat över het meisje Ginette dat meent het majorettenconcours te moeten winnen als opstapje naar het gro te leven buiten haar geboorte dorp. Globe kijkt vervolgens naar het Franse klassieke toneel en ziet dan „De Mensenhater" (Le Misantrope) van Molière. Gerrit Komrij maakte de vertaling en Gerardjan Rijnders gaat het re gisseren. De vierde produktie van Globe is Lessing's komedie „Minna von Barnhelm", waar mee de groep weer een bijdrage uit de Duitse literatuur levert. Dolf Verspoor vertaalde; Ulrich Greiff doet de regie. Dan komt dit gezelschap nog met twee kleine zaalprodukties. Van Knut Faldbakken wordt „De stier" en „De maagd" gespeeld onder regie van Paul Vermeulen Windsant, en van de Nederlander J. van Oudshoorn het toneelspel „Zondag". Een nog nooit ge speeld stuk, dat door Globe wordt vergeleken met de indrin gende huwelijksdrama's van Strindberg. Haagse comedie Verscheidene gezelschappen gaan dit seizoen Ibsen spelen. Toneel groep Theater doet het, Fact doet het bij de Toqeelraad Rotterdam en in Den Haag gaat De Haagse Comedie Ibsen's toneelspel „De pijlers van de samenleving" spe len. Hoofdpersoon is reder Ber- nick (Wim van Rooij) die op het hoogtepunt van zijn carrière ten val dreigt te worden gebracht door een misstap uit zijn verle den. Kees Coolen gaat het stuk regisseren. De Haagse Comedie die „De voor pagina" nog blijft doorspelen, komt met maar liefst acht pre mières. De eerste is „Parodie" van de Engelse auteur Tom Stoppard. Een gefantaseerde ontmoeting tussen drie be roemdheden: Lenin, de Ierse schrijver James Joyce en de Frans-Roemeense dichter Tris tan Tzara. Ze worden met elkaar in contact gebracht door de Brit se consulaire ambtenaar Carr, ge speeld "door Henk van Ulsen (gastrol). Van Shakespeare komt het Haagse gezelschap met „Co- riolanus", een weinig gespeeld maar interessant soldatenstuk dat in Rome speelt. De veldheer Coriolanus zal door Guido de Moor worden gespeeld, zijn moeder door Elisabeth Andersen die bij de Haagse Comedie te gast is. Regie Dinu Cernescu. Verder gaat de HC van Jean Anouilh „De repetitie" of „De be- strafde liefde" spelen, eerder in ons land opgevoerd onder de titel „De liefde gestraft". Loek Scha- reman maakte een nieuwe verta ling; Jo Dua doet de regie. Van Calderon speelt Den Haag „Het leven een droom", onder regie van Pierre Laroche; van David Mamet „American Buffalo", re gie Carel van der Plas en van (de als cartoonist bekende) Jules Feiffer „Hold me!", regie Eddie Habbema. Ook toneel van eigen bodem bij de Haagse Comedie: van Rudolf Geel een stuk dat zich in de ten niswereld afspeelt en dat „Wimbledon" heet. Het stuk is op verzoek van het gezelscnap ge schreven en de regie gaat Chris- tiaan Nortier doen. De laatste drie produkties gaan in première in het HOT, de eerste vijf in de Ko ninklijke Schouwburg. De Appel Voor het eerst in zijn zesjarig be staan gaat toneelgroep De Appel een blijspel spelen en dat wordt „De Getemde Feeks" van Sha kespeare. De actrice Geert de Jong, terug van haar uitstapje naar de Haagse Comedie, gaat de titelrol spelen. Haar tegenspeler wordt Eric Schneider die het Pu bliekstheater voor De Appel heeft ingeruild. Erik Vos gaat het stuk regisseren. De Appel opent het seizoen overi gens met twee produkties die ter gelegenheid van de Evenemen tenmarkt, vorig seizoen, zijn ont staan uit improvisaties. Dat zijn „De aardappeleters" en „Ab- struus". Toen waren het korte produkties, nu worden ze verder uitgewerkt tot avondvullende programma's. Peter van der Lin den gaat met een aantal Appel-ac teurs en -actrices een improvisa tievoorstelling maken waarbij wordt uitgegaan van gezichten. Daaraan doen ook een beeldend kunstenaar en twee musici mee. In de tweede helft van het nieuwe wil De Appel nog drie produkties uitbrengen. De keuze daarvoor staat nog niet vast. Theater Theater uit Arnhem gaat zijn jubi leumseizoen in: de groep bestaat een kwart eeuw. Dat gaat gevierd worden met een Italiaanse ko medie en de keuze is gevallen op Carlo Goldoni's omvangrijke stuk „La Villeggiatura". Het kreeg de Nederlandse naam „Het buitenverblijf' en het is een stuk geworden dat twee volle avonden in beslag neemt. Oorspronkelijk bestond het zelfs uit drie avond vullende programma's, maar Theater heeft dat tot twee terug gebracht. De twee avondproduk- ties kunnen niet los van elkaar worden gezien: vervolgtoneel bij Theater dus. Bob de Lange keert met dit stuk weer in de schouw burg terug. Deze jubileumpro- duktie wordt geregisseerd door de Italiaan Orazio Costa. De actrice Elisabeth Andersen gaat ook bij Theater een gastrol spe len. Zij doet dat in „Trilogie van Door Ko van Leeuwen het weerzien", geschreven door Botho Strauss, van wie toneel groep Baal uit Amsterdam vorig seizoen „De Hypochonders" speelde (Baal gaat dit seizoen ook een nieuw stuk van Strauss spe len). Botho Strauss heeft een heel geëigende manier van toneel schrijven. Het gaat bij hem min der om het verhaal dan om de mensen die erin voorkomen. Ger Thijs gaat het stuk bij Theater re gisseren. Bernard Droog gaat bij Theater de titelrol spelen in „De Kapitein van Köpenick", een welhaast klassiek te noemen stuk over de macht van het uniform. Renè Lo- bo gaat de regie doen. Droog is ook te zien in „Bouwmeester Solness" van Hendrik Ibsen, on der regie van Elise Hoomans. Van Edward Al bee gaat het Arnhem se gezelschap „Alles voor de tuin" spelen, waarvoor de Engel se regisseur Robert Kidd is aan getrokken. Dan doet Theater nog „Klein leed", een nieuw stuk van de Engelse auteur Peter Gill. Dat betekent tevens het regie-debuut voor Andy Daal, tot nu toe als ac teur aan Theater verbonden. Baal Gerardjan Rijnders en Mia Meijer hebben na Schreber weer samen een toneelstuk geschreven. De ti tel luidt „Tasso in Weimar" en to neelgroep Baal gaat het opvoeren onder regie van Paul Vermeulen Windsant. Twee historische ge gevens lopen in dat stuk door en naast elkaar. Wellicht een be knopte analyse van Goethe als mens en kunstenaar. Hoe dan ook, Goethe speelt er een belang rijke rol in. Op 26 augustus is in het Shaffy Theater in Amsterdam de première. Baal gaat na De Hy pochonders van het achterlig gende seizoen wederom een stuk van Botho Strauss spelen. Dat wordt „Bekende gezichten, ge mengde gevoélens". Dan komt Baal ook nog met een muziek- project rond George Sand, waar van de titel nog niet bekend Sater Toneelgroep Sater is begonnen met de repetities van „Het verhoor", een toneelstuk dat door het Sater collectief is gemaakt. Peter de Baan, die ook de DAF-produktie ensceneerde, doet de regie. Het stuk is geinspireerd op de ge beurtenissen in Duitsland rond de Berufsverbote. Sater tekent een Nederlandse situatie en wil laten zien hoe mensen bij ons op hun waarde worden geschat. Sa ter gaat ook nog aan een andere - grote zaal - produktie werken, waarvan titel en inhoud nog niet zijn vastgesteld. Werkteater Het Werkteater, waarvan vorige week de film „Camping" de bio scopen inging, heeft plannen om volgend voorjaar een film te ma ken naar aanleiding van de twee produkties over stervensbege leiding die het gezelschap heeft gemaakt. Deze twee projecten zullen het komende seizoen in verband met de vele aanvragen worden doorgespeeld. Daarnaast gaat Werkteater ook nieuwe ideeën ontwikkelen en is er een vaag plan om in de maand de cember te gaan optreden in de ei gen tent op het Museum plein. De film over stervensbegeleiding zal overigens geen registratie zijn van de bestaande produkties, zo als dat indertijd met de film „Toestanden" wel het geval was. Het zal een op zichzelf staande rolprent worden die alleen het onderwerp met de twee produk ties gemeen heeft. Bij het Onafhankelijk Toneel in Rotterdam komen we weer Ge rardjan Rijnders tegen. Speciaal voor dit gezelschap heeft hij een stuk geschreven dat voorlopig de titel heeft „Rosemary Clooney's baby". Het is een tragi-komedie die begin september in première gaat ter gelegenheid van de ope ning van de verbouwde Schouw burg Zuid in Rotterdam. Verder heeft het Onafhankelijk Toneel nog geen definitieve plannen voor het aanstaande seizoen. „Maar", zegt Jan Joris Lamers van het OT: „Bij ons is verder nog alles mogelijk".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 31