Wereldcongres Doopsgezinden, een zingende broederschap De geheimen Koninkrijk van God in een veranderende wereld "CHINEZEN HEBBEN GEEN BEHOEFTE AAN RELIGIE" ZATERDAG 12 AUGUSTUS 1978 In Wichita, Kansas, een stad in het middenwesten van de Verenigde Staten van ongeveer 250.000 inwo ners congresseerde van 25 tot 30 juli de Doopsge zinde Wereldbroeder schap. Een bontgekleurd gezelschap op het hoogte punt een 16.000 deelne mers uit vierenveertig ver schillende landen. Bont omdat vanuit de gemeen schappelijke oorsprong in de Zwitserse doperse beweging in de zestiende eeuw in de loop van de geschiedenis aanzienlijke ver schillen zijn ontstaan in de ma nier van geloofsbeleving en de vormgeving van het geloof in het dagelijks leven. De doopsgezin den verschillen van vrijzinnig- maatschappij betrokkenen in Nederland en Noordduitsland tot ortodox-wereldmiidend in de beide Amerika's. Bont ook omdat de veelkleurige derde wereld voor het eerst in de geschiedenis van de Wereld- broederschap een grote inbreng had. Tot nu toe voerden de Euro pese en Amerikaanse broeder schappen de boventoon. Dit keer was de voorzitter een Ethiopiër en begeleidden de zelfstandig geworden zendingskerken de Amerikaanse organisatoren kri tisch. Koninkrijk Het congresthema „Het ko ninkrijk van God in een veran derende wereld" werd in vijf hoofdlezingen uiteengezet. Christus sticht het koninkrijk, de gemeente van Christus stelt het koninkrijk present, het konink rijk verzoent de mensheid, het koninkrijk in confrontatie met de machten en tenslotte het konink rijk vernieuwt het milieu van de mens. Om de bonte verscheiden heid aan mensen op het congres tot uitdrukking te brengen werd er steeds door een aantal mensen direct gereageerd op het verhaal. In gespreksgroepen werd daarna dieper ingegaan op de lezingen. Hierin kwam de veelstemmig heid van de laagkerkelijke broe derschap, waarvan één van de basisuitgangspunten het samen in gesprek zijn op het grondvlak van de zelfstandige plaatselijke gemeenten vormt, tot uitdruk king. Geestelijk vormden de le zingen en de gespreksgroepen de "body" van het congres. Het in het grootste deel van de wereld door de Doopsgezinden wat tot uitsluitend evangelisatie in- geéngde evangelie werd in het verband van de mondiale problemen geplaatst. En dat was een goede en vruchtbare zaak. Mennonieten Hoogtepunt van het congres vorm de het getuigenis van de Russi sche delegatie. Tot dit congres waren er nooit uitreisvisa ver leend voor vertegenwoordigers van de Russische broederschap. De Doopsgezinde Broederschap (Mennonieten naar Menno Si mons van Witmarsum, één van de doperse leiders in het zestiende eeuwse Nederland) gold in de Sovjet Unie als verboden gods dienstige groepering en tot voor kort was alle kerkelijke leven van doopsgezinde signatuur onder gronds. Bij het uitbreken van de revolutie waren er ongeveer 80.000 Men nonieten in Rusland. Hun voor ouders trokken in de zestiende eeuw vanwege de geloofsvervol ging vanuit de Nederlanden naar het Pruisische gebied rondom Dantzig, een volgend geslacht trok in het laatst van de achttien de eeuw naar Zuid-Rusland, waar het tsaristisch bewind de weerloze Mennonieten vrijheid van militaire dienst garandeerde. Vooral in de Stalinperiode hebben zij het zwaar te verduren gehad. Enkeie groepen trokken direct na de revolutie al naar Paraguay, anderen vluchtten achter de te rugtrekkende Duitse legers aan naar het westen en wonen nu in de Bondsrepubliek, Canada en Paraguay. Tegenwoordig komen grote groepen Mennonieten van uit de Sowjet-Unie naar de Bondsrepubliek, niet slechts meer bejaarden maar ook gezin nen met kinderen (de laatste ja ren ettelijke duizenden). De Mennonieten hebben tegen woordig in de USSR een soort collectief onderkomen als groep bij de Unie van Baptisten, die is toegestaan. Daarnaast zijn er ge meenten die zelfstandig zijn gebleven vooral in Centraal Sibe rië. Tenslotte zijn er velen die zich hebben aangesloten bij de Evan gelie-christenen, een verboden groep Baptisten, vari wie de be kendste broeder G. Vins is (op zijn mennonitische Wiens ge schreven). De belangrijkste getuigenissen kwamen van Traugott Quiring, mennonietenpredikant in Mid- densiberie, Savatsky een broe dergemeentevoorganger uit het barre noorden en Johannes Fast. Opvallend was in hun verhalen het gebruik van de deur, die niet gesloten kan worden uit Openba ring 3. Waar het evangelie in mensenharten wortel heeft ge schoten groeit het zaad ook tegen de verdrukking in. Daarvan spraken de Russische broeders, daarvan zongen ze ook. Incident Een vervelend incident volgde za terdagmiddag, toen dr. Macinty- re van de International Coucil of Christian Churches, de rechtse tegenhanger van de Wereldraad van Kerken, een demonstratie hield voor het congresgebouw. De predikant van de doopsge- zinde-removxtrantse gemeen te in Leiden, Wim Kuipers, be zocht vorige maand met en kele gemeenteleden in Ameri ka het congres van de Doops gezinde Wereldbroederschap. In dit artikel geeft hij vanuit doopsgezinde achtergronden enkele persoonlijke impres sies van deze conferentie. de Doopsgezinde Wereldbroederschap Eén van de afgevaardigden uit de Sowjet-Unie zou een spion van de Russische dienst zijn. Juist bij Mennonieten een miskleun van eerste orde, alleen getuigend van de oude heksenjachttraditie die de geschiedenis van de Verenig de Staten kenmerkt. Een zwarte Amerikaanse Menno niet zie wat vergramd: "Hij heeft altijd op onrecht elders gewezen. Hier zei hij met al zijn geld dat wij arme zwarten maar geduldig en blij moesten zijn!" Gelukkig kon dit incident de algehele vreugde over de russische broeders niet dempen. Zingende lijden Vanouds beleven de Doopsgezin den hun geloof sterk in het ge meenschappelijk zingen. Al in de zestiende eeuw was de hoeveel heid martelaarsliedjes en geeste lijke liederen ontzettend groot. Het geestelijke lied gold niét al leen als wervend, maar had van wege het lijdende-martelaars ka rakter in de doperse beweging ook altijd de notie van het "psal men zingen in de nacht". Die tra ditie speelt nog altijd een rol, om dat het lijden omwille van de ge rechtigheid nog niet lang en soms nog lang niet voorbij is. In Zwitserland zijn de Doopsge zinden tot 1848 vervolgd, de Sowjet-Unie heeft een nieuw deel aan de oude Martelaarsspiegel geschreven, een aantal Afrikaan se landen verdrukt christenen van allerlei signatuur waaronder Mennonieten. Vanuit alle landen waar Doopsgezinden Broeder schappen zijn waren liederen bij eengebracht en vertaald in de of ficiële congrestalen (Engels, Spaans, Duits, Frans, en Neder- lands.) Er is veel gezongen. Een onofficiële congrestaai, maar. ontroerend en duidelijk waar neembaar was de 'gebarentaal van de doofstommen die met de handen spraken en zongen. Zij hadden een eigen afdeling vlak voor het podium. In de avondprogramma's waren koren van broederschappen uit de derde wereld gepland. Een vrouwenkoor uit Taiwan in rose jurken met Sjanghaisplit, een koor uit Kenia met meeslepende trommelbegeleiding, een koor uit India dat liet zien hoe de traditio nele indische dansen gebruikt konden worden in hun mime-ka- rakter voor de evangelievertol king. Indrukwekkend was de "Black Experience", de muzikale bewerking van de ervaring van de negers door een Amerikaanse groep. "Het Koninkrijk der hemelen is ge lijk aan een schat, verborgen in een akker, die een mens ontdekte en verborg, en in zijn blijdschap er over gaat hij heen en verkoopt al wat hij heeft en koopt dien ak ker." (Mattheüs 13). Jezus beeldt in zijn gelijkenissen de "geheimen van het Koninkrijk uit. Het blijven geheimen,die niet zomaar openbaar gemaakt wor den. Je moet er een bijzondere ontvankelijkheid voor hebben, zintuigen als die van een kind Jezus dankt in Matth. 11 zijn Vader, "dat Hij deze dingen voor wijzen en verstandigen verbor gen heeft, maar aan kinderen ge openbaard". Jezus spreekt voor de menigte in gelijkenissen, alleen de kleine kring van volgelingen krijgt uit leg. Hij zegt zelfs dat dat zo is om dat de mensen "ziende niet zien en horende niet horen of begrij pen". Hier citeert hij de profeet Jesaja. Kennelijk is Jezus' bood schap alleen eenvoudig voor wie eenvoudig van hart zijn. Alleen zij kunnen 'zich bekeren en gene zen worden. In Mattheus 13 is een aantal gelij kenissen van Jezus bij elkaar ge bracht: het verhaal over de zaaier die uit gaat om te zaaien, en er gaat heel wat zaad verloren, maar toch komt er nog veel op en het draagt vrucht in veelvoud. De gelijkenis van het mosterdzaadje, waaruit na lang geduldig wach ten een grote boom groeit, en van het zuurdeeg, dat het brooddeeg doet rijzen. Deze gelijkenissen zijn allemaal beelden van het Koninkrijk der hemelen, het koningschap van God over een bekeerde en genezen mensheid. Voor een kind is 'net kiemen van een zaadje en het groeien van een boom een verba zingwekkend gebeuren, net als het rijzen van deeg. Maar voor afgestompte volwassenen heeft dat alles vaak weinig opwin dends meer. De schat in de akker is ook zo'n spannend verhaal, voor wie nog horen kan en zien. Een man ploegt de grond, met een ezeltje mis schien. Het zal wel een arme schlemiel geweest zijn en dan stuit hij op die schat, en begraaft hem gauw weer, en verkoopt al wat hij heeft voor die akker. Dan is hij een rijk man. Wat zal hij doen met die rijkdom? Dit verhaal heeft twee parallellen in de eigentijdse literatuur: één in het apocriefe Thomas-evange lie en één in de Joodse rabbijnse geschriften. In dat rabbijnse ver haal gaat d-e geschiedenis verder: de man maakt winst met zijn schat en wordt er flink beter van. De erfgenamen van de man die de schat verstopt had, die hebben het nakijken. Nu gaat het hier niet zomaar om een schat. Het gaat om het bezit, of beter gezegd, om het bevatten van de geheimen van het Koninkrijk. Zij die deze geheimen bevatten Het middagprogramma bestond uit een aantal excursies naar doops gezinde bezienswaardigheden in de omgeving. Verder was er de mogelijkheid te kiezen uit ver schillende culturele manifesta ties; toneel, muziek, enz. Hoogte punt vormde een optreden van het Amsterdamse jongerenkoor met de musical "de bruiloft van Kana" van Ingrid van Delft (tekst) en Dick Klomp (muziek) De schitterende muziek van de or ganist van de Singelkerk sleepte zelfs de meest angstige Ameri kaanse mennoniet, die dacht dat het allemaal wel erg werelds zou zijn mee. De uitstekende tekst was gebaseerd op een mixtuur van het verhaal van de bruiloft van Kana uit het Johannesevan- gelie en de teksten van het Hoog lied. Juist omdat in een milieu van "evangelicals" de neiging al tijd zo groot is alle geloofsgenoe- gen in de hemel te projecteren was het een goede correctie. Het centrum van het doopsgezinde gemeenteleven is de avondmaal viering waarbij een sterke na druk ligt op de verplichtende gemeenschap met de Heer en met elkaar. In een stampvolle con greshal werd zondagavond een avondmaalsdienst gehouden. De preek werd gehouden door de Anglicaanse bisschop Festo Ki- vengere, die vorig jaar uit Oegan da moest vluchten voor het bloedbewind van Idi Amin. Ook hier lag de nadruk op het lij dend solidair zijn met de naaste en de wereld. Juist daardoor kreeg de massale avondmaals viering bijzonder perspectief, een samenzijn om straks in de eigen situatie gedekt door de wereld broederschap de roeping waar te maken. WIM KUIPERS Wetteloosheid. Reformatorische groeperingen uit Nederland en Duitsland houden volgende maand (23 september) een evan gelische manifestatie tegen de wetteloosheid. Het motto van de ze 'getuigenisdag' is 'Tegen de wetteloosheid het evangelie'. Als symptomen van de wetteloos heid zien de organisatoren, onder wie de gereformeèrde vereniging 'Schrift en Getuigenis' en de Ge reformeerde Bond in de her vormde kerk het verzet tegen al lerlei normen gezag, wetten en strukturen en het doorbreken van taboes in de gehele samenle ving. Wereldraad. De wereldraad van kerken blijft het Patriottisch Front van Zimbabwe in Rhodesië steunen. De bevrijdingsbewe ging krijgt van de wereldraad 85.000 dollar voor voedsel, medi camenten, onderwijs en land bouw ten behoeve van de vluch telingen uit Zimbabwe, Botswa na, Mozambique en Zambia. Beroepswerk. Herv. Kerk. Aange nomen benoeming in Boskoop (bijstand pastoraat): dr. J. Haits- ma, aanstaand emeritus-predi kant uit Woerden. Ger. Kerk Vrijgemaakt. Aange nomen naar Enschedé-Noord: M. J.C. Blok uit Waardhuizen. Christelijk Ger. Kerk: Bedankt voor Veenendaal: P. den Butter uit Toronto. Godsdienstvrijheid in China PEKING - Voor het eerst sinds 1966, het jaar van de Chinese cul turele revolutie, zijn dit jaar de poorten weer geopend van het in stituut voor religieuse studie in Peking. Studenten maken weer gebruik van de bibliotheek, die 100.000 titels bevat, om er gods diensten als het boeddhisme, het christendom en de islam te be studeren. De 62-jarige directeur van het insti tuut, Jen Tsj-Joe, zei tot een ver slaggever dat studie van gods diensten bijdraagt aan de ont wikkeling en het begrijpen van de geschiedenis, de wijsbegeerte, kunst, letterkundè en het politie ke denken en voegde er aan toe: "Religie kan niet los gezien wor den van politiek." Volgens artikel 46 van de nieuwe grondwet van d.e Chinese Volks republiek "genieten de burgers godsdienstvrijheid, de vrijheid om geen godsdienst te belijden en het atheïsme te verbieden" Jen schat dat er in China vier miljoen christenen waren voor dat het bevrijdingsleger van het volk in 1949 de nationalistische Chinezen versloeg. zijn Jezus' volgelingen. Noemen wij Christenen ons niet zo? Wat doen we eigenlijk met onze schat? Begraven we die tot een ander hem opgraaft en er iets mee doet? Hebben we hem misschien zo diep begraven dat we onwe tende erfgenamen zijn geworden, die niet meer horen en zien? Of zijn we als die vlinder, die zijn schat alleen gebruikt om er zelf beter van te worden? Bij de geheimen van het Koninkrijk horen ook de gelijkenissen over de eindtijd: het onkruid in de akker en het verhaal dat volgt op de schat in de akker: "tiet Konink rijk der hemelen is als een sleep net, waarin goede en ondeugde lijke vis en rommel samen worden opgehaald. Aan de wal wordt er dan gesorteerd" (vrij naverteld) Ook dat is een geheim van het Ko ninkrijk, dat er voor wie niet meer kan horen en zien, geen duurzame plaats is in de blijd schap van het Koninkrijk, de her stelde wereld onder de heer schappij van Jezus. JANNEKE KUIPERS-POSTMA Op het moment zijn er in Peking twee christelijke kerken die voornamelijk gebruikt worden door buitenlandse ingezetenen en toeristen. De ene kerk is rooms-katholiek en de andere protestant. Volgens katholieke bronnen bezochten vorig jaar 300 Chinezen de kerstmis. Volgens Jen is op dit moment min der dan een half procent van de totale bevolking katholiek. De meeste kerkgebouwen worden tegenwoordig voor meer prakti sche doeleinden aangewend en doen dienst als school, garage of opslagplaats. De onderdirecteur, Tsjao Foe-Sani, zei tot een bezoeker van het insti tuut dat de dood volgens huidige Chinese inzichten beschouwd wordt zoals men tegenover het uitflitsen van een lamp staat, en men maakt zich niet meer druk om wat erna gebeurt. God uit angst "De mensen scheppen een God uit angst," aldus Tsjao en voegt er aan toe dat de Chinezen thans geen behoefte meer hebben aan een godsdienst. Volgens hem heeft de moderne natuurkunde een beter begrip rond vragen van leven en dood gebracht. "De betrekkingen tussen mensen heeft zich gewijzigd in een socia listische maatschappij... Men is, niet langer op zichzelf gericht. Iedereen in China heeft vandaag de dag een levensdoel - een bij drage te leveren aan de zaak van de revolutie - en men gaat niet langer gebukt onder de persoon lijke angsten van het verleden," aldus Tsjao. Maar dit betekent niet dat China de godsdienst niet op historische en didactische gronden op haar waarde schat. Boeddhistische tempels en tenminste een Confu- ciaans studiecentrum heeft de huidige regering laten restaure ren en uitgeroepen tot historisch monument: Beide directeuren en ook verschil lende diplomaten in Peking ont kennen de berichten als zouden begraafplaatsen ontheiligd zijn. Aan de plaatselijke ïi werd het overgelaten graafplaatsen te verwijderen van grond die voor landbouw ge schikt is en de overheid probeert thans ook crematie te bevorde- Jen is het niet eens met buitenlan ders die beweren dat men ofwel Confucius ofwel de vroegere par tijvoorzitter Mao Tse-Toeng als goden aanbeden zou hebben. LEIDEN - Herv. Gem.: Hooglandse Kerk 10 ds. Meijer, 11.45 oec. studenten- dienst. Marekerk 10 ds Smits, Edam, 5 ds Bouman, Katwijk; Maranathakerk 10 ds Koolstra (ook bestemd voordoven); Me- renwijk 9.30 ds Van Leeuwen; Bevrij dingskerk 9 ds Verdoon (herv./ger.); Vredeskerk 10 mw Westera-Franke; Waalse Kerk 10.30 ds Ribs; Academisch Ziekenhuis ds Bovenberg; Diacones- senhuis 10.30 ds Pannekoek 9.30; Psych. ziekenhuis Endegeest gez. dienst, ds Friedrich. Geref. Kerk: Zuiderkerk 10.30 ds Hortensius; Petrakerk 9 ds Horten- sius; Oude Vestkerk 10 ds Kronemeyer, Utrecht, 7 ds Koolstra; Maranathakerk 10 ds Koolstra; Bevrijdingskerk 9 ds Verdoom; Merenwijk 9.30 ds Van Leeuwen; De Mirt (Lage Rijndijk) 10 hr Wielinga; Het Mierennest (Morsweg) 10 dr Huigen. Geref. Kerk Vrijg. (Heren gracht 70): 10 ds Gootjes, 5 ds Gootjes. Chr. Geref. Kerk (Steenschuur 9): 10 en 5 eredienst (br. Boelema en br. Bijl). Geref. Gem. (N. Rijn): 10 en 4.30 ds Boogaard Geref. Gem. in Ned. (Bethel.kerk Drift straat): 11.30 en 5.30. Evang. Luth. Gem (Hoogl. Kerkgracht): 10.15 ds Happee. Remonstr. Doopsgez. Gem. (Pieters kerkstraat 1): 10 ds. Kuipers. Baptisten gemeente (O. Rijn 3Y 10 ds Van Mame ren. Evang. Christengemeenschap (Middelstegracht 3): 10 hr Dikkes. Zen dingswerk Middernachtsroep (Zoeterw. singel 21): 5. Evangeliecentrum Zijlsin gel 2: 10 hr. Zijlstra. Pinkstergemeente (0. Rijn 3): 3 hr Eikerbout. Leger des Heils (Hooigracht): 10 en 7.30. Nieuw Apost. Kerk (H. Rijndijk 24Y zo. 9.30en 4, wo. 8. Christian Science (Steenschuur 6 10.30. Kerk van J. Chr. v. d. Heiligen der L. Dagen (Steenschuur 6): 10.15 Zeven dedagadventisten (Lokhorstkerk) 9.45 gesprek, 11 prediking, elke zaterdag morgen. Oud Kath. Kerk (Zoeterw.sin- gel). 10 h.mis. Vrij Kath. Kerk (Vree wijkstraat): 10.30 h. mis Rooms Kath. kerken: Merenwijk zat. 7, zo. 9.30; Haagweg zat. 7. zo. 9. 10.45, 12 en 6.30; Steenschuur zat. 10 en 7, zo. 8.30, 10, 11.30, 6 en 7; Lammenschansweg zat. 7, zo. 9. 10.30 en 12; Haarl.str. zat. 7, zo. 9.30, 10.45,12.15 en 6.30; Rijndijk 281 zat, 7, zo. 9.30 en 11; Herensingel za. 7, zo. 8.30,9.30 en 11. AARLANDERVEEN - Herv. Gem 10 ds Stehouwer, Alphen, 7 ds Malssen, Leiderdorp. Chr. Geref. Kerk: 9.30v dienst, 2.30 student Peels, Apeldoorn. R.K. Kerk: za 7, zond. 7.30 en 10.30. 6.30 ds Van der Heiden; Kruiskerk 9.45 ds Hanemaaijer; Opstandingskerk 9.30 ds Van der Heiden, 6.30 ds Hanemaaijer; Salvatorikerk za 7 avondgebed. Goede Herderkerk 9.30 ds Koers; De Bron 9.30 dr Van Santen, 6.30 ds Verheul; Ashram- college 9.30 ds Verheul; Oudshoornse- kerk 10 ds Van Rossum, De Kaag; Siönskerk 9.30 ds S. W. Verploeg, 6.30 ds Van Eijk, Gouda. Geref. Kerk: Marana thakerk 9.30 ds Van der Heiden, Zwam- merdam, 6.30 dhr Tenyenhuis; Salvato rikerk 9 dhr Tenyenhuis, 6.30 ds Noote- boom, Nieuwkoop; Goede Herderkerk 9.30 en 6.30 ds Koers; De Bron 9.30 ds Van Santen, 6.30 ds Verheul; Ashram- college 9.30 ds Verheul. Geref. Kerk Vrijg.: De Rijnstroom, 8.45 DdW, 6.30 ds Borgdorff. Geref. Kerk Vrijg. Buiten V.: 9.30 br. Knol. 16.30 br. Mollema. Chr. Ge ref. Kerk: 9.30, 4.30 dienst. Oud Geref. Gemeente: 9.30 en 4. Baptistengemeen te 10 Fr. Lourens, 6.30 ds Postma. Noord (Sportlaan): hr. V. d. Steen. Volle Evang. Gem. (school Preludeweg): 10 hr Brui ning. Leger des Heils: 10 en 6.30 uur, Com. de Vlamingstr. R.K. kerken: Bonff. kerk za. 7. zo. 8.30, 10 en 11.30; Piuskerk za. 7, zo 9, 10.30 en 11.45; De Bron za. 7, zo 9 en 11.30. BENTHUIZEN - Herv. Gem.: 9.30 ds Harkema, Zeist, 6 kand. Schuurman Putten. Geref. Gem.: 9.30 leesdienst, 7 ds Boogaard, Leiden. BODEGRAVEN - Herv. Gem.: Dorps kerk 9.30 ds De Vreugd, 6.30 ds Richter; Salvatorkerk 9.30 ds Droogers, 6.30 ds De Vreugd; Bethlehemkerk 9.30 ds Richter, 6.30 ds Van Brummelen, Hui- Geref. Kerk Vrijg.: 9.30 ds Borg- BOSKOOP - Herv. Gem.: Dorpskerk 9.30 ds Stelwagen, 6.30 ds Omta; De Stek 9.30 ds Dijkstra. Geref. Kerk: Kerkge bouw Zijde 9.30 ds Omta; De Stek 9.30 ds Dijkstra. Herv. Kerk 6.30 ds Omta. Chr. Geref. Kerk: 9 30 en 5 ds Van Langevel- de. Geref. Gem.: 9.30 en 6. Opwekkings gemeente (Concordia): 9.30. Verg. HAZERSWOUDE - Herv. Gem.: 9 30 hr Goedhart, Nieuwkoop: 6.30 ds Jonkers, Utrecht. Geref. Kerk: 9.30 ds Nierop, Koudekerk aan den Rijn; 5 ds Versluys. R.K. kerk: Anker za 7, zond. 8.45 en 11.45. Bemardus zo. 10. Dorp za. 7, zo 8,10 en 11.30. HILLEGOM - Herv. Gem.: 10 ds Roth- fusz. Geref. Kerk: 10 en 7 ds Van Houten, Aalsmeer. Chr. Geref. Kerk: 10 lees-- dienst, 7 ds Van Dijken, Lisse. R.K. kerk: Martinuskerk za 7, zo 8.30 7.30,10,11.30 en 12.45. Jozefkerk za 7, zo 8.30, 10 en 11.30. n Zee; 6 ds Hovius, Katwijk Ontmoetingskerk 10 ds Van Hoegen Al phen aan den Rijn; 6.30 ds Van Ieperen, Bergschenhoek. Geref. Kerk: Openhof- i. 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE - Herv. Gem: Nieuwe Kerk 10 ds Schuurman, 6 ds Vroegindeweij Oude Kerk 10 ds Arke- raats, 6 ds Vink. Ichtuskerk 10 ds Ho-' vius, Prinstererschool 8.30 ds Hovius; Centrum Overduin 2 ds Baas. Geref! Kerk: Vredeskerk 9.30 ds Van Halsema; 5 ds De Vries; Triumfatorkerk 9.30 ds De Vries, 6.30 ds Vrolijk. Geref. Kerk Vrijg. Buiten V.: 8.45 ds. Van Tongeren, Bun schoten; 7 ds. Van Ommen, Bunschoten. Geref. Gem.: Remisestraat, 10 en 5 lees dienst. Volle Evang. Gem. (Voorstraat 100): 9.45 Geref. Kerk Vrijg.: 10.15 ds Hoff, 3.30 dienst. KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Herv. Gem: 10 ds Van Malsen, Leiderdorp, 7 ds Van Niel, Rijnsburg. Geref. Kerk: 9.30 ds Versluys, Hazerswoude, 7 ds Neirop. LEIDERDORP - Herv. Gem. en Geref. Kerk: Dorpskerk 10 ds Knorth; Hoofd- str.kerk 10 en 6.30 ds Doesburg; Schep- pingkerk 9 ds. Van Loenen. Baptisten gemeente: 10 br. De Vriés. R.K. kerk za 7, zond. 9, 10.30 en 12. LEIMUIDEN - Herv. Gem: 9.30 ds De Vree; Camping 10.30 ds Te Riele, Aals meer. Geref. Kerk: 9.30 en 7 drs Los. R.K. kerk: za. 7, zo. 9.30 en 11.15. LISSE-Herv. Gem.: Dorpskerk 10.30 en 19 ds De Gelder, Poniuskerk 9 ds De Gelder. Geref. Kerk: 10 ds Hoekstra, Den Haag, 7 ds Adonis, Amsterdam. Geref. Kerk Vrijg.: 8.45 ds Simpelaar, 4.30 lees dienst. Geref. Kerk Vrijg. Buiten V.: 9.30 ken. Geref. Gem: 10 en 16 leesdiensten. In Mariënburcht ma. 8 evang. dienst ds Gravendeel. R.K. kerken: Agathak. za 7, zo 8.30,10 en 11.30 Poelhuys za. 7, zo. 9 en 11.30. Mariakerk za 7, zo. 8.30, 10, 11.30. Engelbewaarders za. 7, zo 8, 9.30, 11 en 5.45. NIEUWKOOP - Herv. Gem: 9.30 ds Bronsgeest, 18.30 dr Haitsma, Woerden. Geref. Kerk: 9.30 ds Nooteboom, 6.30 ds Stolk, Alphen aan den Rijn. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 dienst des woords. R.K. kerk: za. 7, zo 7.30, 9 10.45 NIEUWVEEN - Herv. Gem.: ds v. d. Velden, Doorn, ds. Lefeber, Alphen. R.K. kerk: za. 7, zo. 9 en 11. NIEUW-VENNEP - Herv. Gem.: 9.30 ds Goverts, 7 Den Harder. Geref. Kerk: 9.30 ds Wijngaarden 6.30 ds Dijkstra, Benne- broek. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 3 ds Vis- NOORDEN - Herv. Gem.: hr. Roose boom, Maarsen, ds. Bultman, Schoon hoven. R.K. kerk: za. 7, zo. 9.30 en 11. NOORD WIJK - Herv. Gem: Kerk Voor straat 10 dr Geursen, Haarlem, 7 kand. J. Nauta, Leiden; Kerk Hoofdstraat 9 ds De Mooy Canada, 10.30 ds Streefland (Nij- kerk, 7 ds. Warnink; De Rank 10 hr Goyert, Zeist, 3.30 ds Hovius, Katwijk, 20 ds Margot Schilling, Berlijn. Geref. Kerk: Herv. kerk Hoofdstraat 9 en 7 ds Warnink, Vinkenlaankerk 9.30 en 7 ds De Moor, Canada; Stichtingskerk 11 ds Warnink; Sole Mio 9 hr. Van Duin. Ned. ProL Bond: Aula Oude Zeeweg 10.30 ds mej. Van Steenis, Weesp. R.K. kerken:. Noord wijk aan Zee zo 9.30 en 11; Noordwijk-Binnen zo 8, 10 en 11.30. NOORDWIJKERHOUT- Herv. Gem: 10 ds Kalkman in De Zilk; 10 ds Warnink, Noordwijk, gemeensch dienst. R.K. OEGSTGEEST - Herv. Gem9.30 ds Ter Linden. Geref. Kerk: 10 dr Wentsel, Den Haag. Gemeentecentrum ds Brokerhof. R.K. kerk: Willibr. kerk za 7 zo 9,10,10.30 en 12. Bonaventurakapel za 6.30, zo 9 en 11. Volle Evangeliegem. (gem. centr.): 4 hr. V. D. Brugge. i. 8.30 en OUDE EN NIEUWE WETERING - Herv. Gem.: 9.30 hr. Krispijn, Scheve- ningen. Geref. Kerk: 9.30 kand. Van Loo, ROELOFARENDSVEEN - R.K. ker ken: P. Banden za 7, zo 8, 9.30, 11 en 12.15. Maria Pres. za. 7, zo. 8,9.30 en 11. RIJNSATERWOUDE-Herv. Gem.: 9.30 ds de Kruijf, 7 ds Bijl, Krimpen a. d. IJs- sel. Chr. Geref. Kerk: 9.30 dienst des woords, 2.15 ds Bouw, Scheveningen. RIJNSBURG - Herv. Gem: Bethelkerk 9 ds Van Niel, 5 ds Van Yperen, Berg schenhoek, Grote Kerk, ds Driebergen, Westerhaar, 5 ds V. d. Meer. Sassenheim, Camping Koningshof ds Huisman. Ge ref. Kerk: Petrakerk 9 ds Huisman, 5 ds Damsma. Immanuëlkerk 9.30 ds Damsma, 16.30 ds. Wildschut, Haarlem; Maranathakerk 9.30 prof dr. Verkuijl, Amsterdam, 5 ds Huisman. Camping Koningshof 10 ds Huisman. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds Buijs, Broeksterwou- de. Evang. Christengemeente (aula ma vo): 10 Br. H. v. d. Brink. R.K. gemeen schap (aula tuinb. school): za. 7, zo. 10.30. SASSENHEIM - Herv. Gem.: 9 ds Van der Meer, 18.30 ds Van Achterberg (Lei den). geref. Kerk: 9.30 ds Van Santé, 7 TER AAR - Herv. Gem.: 9.30 en 6.30 ds Lindenberg. Geref. Kerk: 9.30 ds Stolk, 6.30 ds Bezemer. R.K. kerk: Dorp zo 9 en 12; Langeraar za 7, zo. 8.30, 10 en 11.30. VALKENBURG - Herv. Gem.: 10 ds De Groot, Apeldoorn, 6.30 ds Kalkman, Noordwijkerhout. Geref. Kerk: 9.30 drs De Raadt, 6.30 ds Van Halsema, Katwijk. Geref. Kerk Vrijg.: 9.30 leesdienst, 5 ds Hoff. 11.45. VOORSCHOTEN - Herv. Gem.: Dorp: 10 ds Mackaay. Leiden. 5 dienst in gc-ivl. kerk; Hulp en Heilkerk 10 ds Verheule; aula Noord-Hofland 9.30 ds V. d. Schoot; kapel Rijndijk: geen dienst; De Ark: 10 jongerendienst. Geref Kerk: 9.30 en 5 ds De Zeeuw. Aula Noord-Hofland ds V. d. Schoot. Geref. Kerk Brijg.: 9.30 lees dienst, 3 ds Simpelaar, Oegstgeest. R.K. kerken: Sint Laurentius za 7, zo 10 en 11.30; Noord-Hofland zo 11. WADDINXVEEN - Herv. Gem.: Be thelkerk 8.45 en 10.30 ds Roetman, 17 kand. Van Harten, Alphen 18.30 ds Ver- welius; De Hoeksteen 9.30 ds Verwelius, 18.30 ds Van der Plas, Delft; Immanuel- kerk 9.30 hr Stroom, Koudekerk, 7 ds Diepersloot. Geref. Kerk: Kruiskerk 9 ds Verweij, Driebergen, 17 ds Kuiper; Ontmoetingskwerk 10.15 ds Kuiper. Chr. Afgesch. Gem.: 9.30 rn 5 ds Verloop. Volle Evang. Gem. (Lindegaarde 17a)1 9.30 samenkomst. R.K. kertk: St. Vic- torkerk 10.00 eucharistieviering. Jeho va's Getuigen (Burg. Trooststraat 4) 10.00 openbare toespraak, 11 wachtto renbespreking. 11.30. WASSENAAR-Herv.Gem.: Dorpskerk 10 ds Martens, Oegstgeest, 4.30 ds V. d. Sluys, Amsterdam, 7 ds Van Wijngen, Den Haag; Kivietkerk 10 ds Wiersma. Messiaskerk 10 ds Henkei, Den Haag. Dorpscentrum ds Tukker. Geref. Kerk: 10 en 7 ds Van der Meulen; Zuid drs. V. d. Kamp. Ned. Prot. Bond: ds Van Aalst Baarn. WOUBRUGGE - Herv. Gem.: 9.30 hr Kattenberg, Voorschoten; 6.30 hr Goed hart, Nieuwkoop. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 ds De Wit, Lisse. R.K. kerk: za 7, zo ZEVENHOVEN - HervGem: 930 ds Ni- .colai. Gerpf. Kerk: 9.30 dhr. Knotters, 'Oudewater: 7 ds Dijkstra, Boskoop. R.K. kerk: 10.45. ZOETERWOUDE - Herv. Gem.: za. 17.30 avondgebed, 10 ds Schoch. R.K. kerken: Jansk za. 7.30, zo. 9.30; Chr. Die- naarkerk za. 7, zo. 8.30,10 en 11.30. Rijn dijk (Meerburg) za. 7, zo. 10, 12 en 6. ZWAMMERDAM - Herv. Gem.: 10 en 6.30 ds Mostert. Geref. Kerk: 10 ds Be zemer, Ter Aar, 6.30 ds V. d. Heiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 4