In Nederland worden teveel films gemaakt Films deze week Matthijs van Heijningen: Hollandse nieuwe9 VRIJDAG 11 AUGUSTUS 1978 FILM PAGINA 15 AMSTERDAM (GPD) - Ergens tussen Amsterdam en Parijs is beslist dat Monique van de Ven tóch de hoofdrol zal krijgen in Een vrouw als Eva, een speelfilm waarvoor de opnamen nu op 19 augustus kunnen beginnen. Ondanks het feit dat Monique al was gecontracteerd, had Nouch- ka van Brakel tijdens proefop- namen voor de film twijfels ge kregen over de geschiktheid van deze actrice de moeilijke hoofdrol te spelen. Tijdens de missie naar Frankrijk, waar het contract met Maria Schneider moest worden getekend voor een andere rol in deze film,zijn producent Matthijs van Heijningen en regisseuse Nouchka van Brakel tot overeen stemming gekomen: men wil met Monique in zee. Monique van de Ven gaat in Een vrouw als Eva de rol spelen van èen moeder met twee kinderen, in een ogenschijnlijk gelukkig huwelijk: een maatschappelijk gesproken verstoft mens, bij wie veel onvrede blijkt schuil te gaan. Tijdens een reisje naar Frankrijk komt ze per ongeluk in een vrou wen-commune terecht en bloeit er iets moois op tussen deze Eva en een Frans meisje. Die verhou ding dwingt haar tot een her waardering van haar vroegere rol in gezin en samenleving. Ze zal zich op eigen kracht moeten los breken. Matthijs van Heijningen heeft al door geloofd dat Monique een ideale vertolkster van de hoofd rol zou kunnen zijn, maar naast zijn argumenten heeft Nouchka zich uiteindelijk vooral laten overtuigen door het zien van rus hes uit Ate de Jongs film Dag Dokter, waarin Monique van de Ven eveneens een vrouw moest spelen die ouder is dan zijzelf. De producent is merkbaar opgelucht dat de controverse achter de rug is, al heeft hij er geen nacht wak ker van gelegen: „Ach, dit soort dingetjes schijnen bij „film" te horen. Als je nagaat hoe we met Het Debuut bezig zijn geweest. Daar waren we er het weekeinde voor de opnamen nog niet uit. Het punt is ook datje in dit soort zaken met Nouchka heel ver kunt gaan. Waar een ander allang zou hebben afgehaakt, daar kun je met haar nog overleggen of je be ter doet de film uit te stellen of hem zelfs misschien helemaal Een lijst van de Nederlandse ol Nederlandstalige films die binnen een jaar in de biosco pen worden verwacht, of in elk geval op korte termijn in produktie worden geno men: Mijnheer Klomp (van Otto Jon- gerius); Dag Dokter (Ate de Jong); Sweet Mistake (Geor ge Sluizer); Exit Seven (Emil Degelin); Camping (Thijs Chanowski); Mysteries (Paul de Lussanet); Tiro (Jacob Bijl); De Vriend (Fons Rade makers); Een vrouw als Eva (Nouchka van Brakel); Martin (CarlTeeuwis); Dirty Pictures (Pim de la Parra); Het verlo ren Paradijs (Harry Kuemel); Tip van de Sluier (Frans Bromet); Grijpsma en De Gier (Paul Verhoeven); Mar tij n en de Magiër (Karst van der Meulen); Doodzonde (René van Nie). niet meer maken. Maar het na deel van uitstellen zou zijn ge weest - als we een vervangster voor Monique hadden moeten zoeken dan hadden we pas in het najaar met opnamen kunnen be ginnen - dat we dan onze vrou welijke camera-man, ons camera meisje, kwijt zouden zijn ge weest. Dat is Nurith Aviv, een Is raëlische, die sinds jaar en dag in Frankrijk werkt. Ze heeft o.m. voor Argnes Varda „L'une Chan- te" gedraaid. Daar kenden Nouchka en ik haar dus van" Dreigende wolk Het gekke met deze produktie is, dat er van het begin af aan een soort dreigende wolk gehangen heeft boven de casting. Niet van wege Monique, al heeft die dan door voortijdig opstappen inder tijd Wim Verstappens Dakota bijna om zeep geholpen. Maar eerder vanwege Maria Schneider, die de laatste jaren is weggelopen uit produkties van prominente regisseurs als Bertolucci, Bunuel en Losey. Tussendoor zat ze dan in psychiatrische opvangcentra of in afkick-instituten. Maar met Maria schijnt er op dit moment geen vuiltje aan de lucht te zijn. En eigenlijk kon ook Monique de ellende niet helpen, want ze wil juist dolgraag in Een vrouw als Eva spelen. Matthijs van Heijningen. „Het is dus raar dat je een eventueel probleem uit een bepaalde hoek verwacht en dan komt het ergens anders vandaan... Voor proble men met Maria ben ik niet bang meer. In de laatste film die ze ge daan heeft, Violanz van Daniël Schmid, heeft ze een perfecte rol gespeeld. En het klikte erg goed tussen haar en Nouchka. En tus sen haar en camera-dame Nurith, met wie ze al eerder heeft samen gewerkt" Twee vrouwen Er doet momenteel een raar verhaal de ronde. Matthijs van Heijnin gen zou George Sluizer de rech ten op Mulisch' roman Twee Vrouwen hebben doorverkocht, nadat zou zijn gebleken dat de scenarioversie die Matthijs zelf van dat boek had laten schrijven zozeer van de roman was afge raakt, dat ze de filmrechten op Twee Vrouwen eigenlijk best konden missen. En toen mocht een niets vermoedende Sluizer ze overkopen. Beide films zullen gaan over globaal: vrouwen in een scheiding, over een vrou wenverhouding als vervanging van een huwelijk en over een be langrijke reis naar Zuid-Frank rijk. Geconfronteerd met dit ge rucht, grinnikt Matthijs even: „Die George...! Nee, in het kort ge zegd, ging het zo. Ik kocht Twee Vrouwen, en daar zat George ook achteraan. Hij zei toen meteen te gen me: mocht jij van verfilming afzien, weet dan dat ik nog gein- teresseerd ben. Ik heb toen ge probeerd die film op te zetten, maar dat werd me onmogelijk gemaakt door het Produktie- fonds, want er zouden te veel bui- tenlanders bij betrokken worden Maar eerder was Nouchka bij me gekomen met een eigen idee" „Haar had ik nooit gevraagd als re gisseur voor Twee Vrouwen. Ik heb het ooit aan Herbert Curiël gevraagd, ik ben er met Frans Weisz lang over bezig geweest en heb er zelfs samen met Guido Pieters aan gewerkt. Alleen met omdat ik Twee Vrou- zag als een mannenfilm. Puur! Vanuit de man geschreven, het gaat over een mannenver- houding in feite. En dat was van meet af aan het tegenovergestel de van wat Nouchka van Brakel,' die het scenario voor Twee Vrouwen nooit gelezen heeft, zelf had bedacht en tot een scenario had uitgewerkt, samen met Carel Donck en Judith Herzberg. Aan vankelijk had ik dus geen enkele notie dat het ging om twee pro jecten die elkaar wel eens zouden kunnen bijten. Niemand had zelfs de overeenkomst gezien tussen Twee Vrouwen en Een vrouw als Eva. Ik ook niet!" „Ik kreeg Twee Vrouwen met van de grond en heb toen de filmrech ten doorverkocht aan George, die mij toen gezegd had dat hij het wilde regelen als een compleet buitenlandse aangelegenheid, die hij dan over twee, driejaar pas ter hand zou nemen. Maar aan die belofte heeft hij zich niet gehou- Producent Matthijs van Heijningen herstel van het Nederlandse filmklimaat, zou je menen. Mat thijs van Heijningen is er aller minst blij mee. „Kijk, vorig jaar is er weinig geproduceerd. Alles werd opgespaard en opgescho ven. Maar nu is gebleken dat 1977 voor de Nederlandse distribu teurs en exploitanten het beste jaar is geweest sinds de uitvin ding van de film" „Een slechte zomer en zo, iedereen durft weer. Men stapt gemakke lijk op projecten in, want er is weer geld te verdienen. Er lag een aantal plannen waar mensen heel lang aan gewerkt hebben, zoals Rutger Hauer, en Sylvia Kristel en Andrea Ferréol: "Mysteries" den. Van een klacht van George Sluizer is mij niets bekend. Maar ik heb nu wel bezwaar gemaakt tegen zijn film. Ik was ervan uit gegaan dat Sluizer een heel inte gere man was, maar dat blijkt dan niet zo te zijn. Het is mij gebleken dat producent-regisseurs veel harder en gemener kunnen zijn dan mensen die alleen maar pro duceren, hoewel die de naam hebben" „Als ik geweten had dat Sluizer meteen Twee Vrouwen zou aan pakken - maar zijn aanvankelijke verhaal was dus anders - dan zou ik tegen Nouchka hebben ge zegd: laten wij toch maar eerst eens iets anders doen. Want in Nederland is zelfs „enige" over eenkomst tussen twee films al heel gauw te veel. Zoals ik twee Nederlandse oorlogsfilms tege lijkertijd óók onzin vind. Of twee films over hoeren: Keetje Tippel en Rooie Sien, je hebt het gezien. Van de twee films wint er een, terwijl de ander kapot wordt ge concurreerd. Ons land is te klein om je dat soort dingen te kunnen permitteren" Fons Rademakers. Daar zijn nu in èèn keer een hele zwik goed kope films bijgekomen. Er liggen nu een slordige vijftien Neder landse films in het verschiet. Dat is meer dan èèn per maand. Nou, dat kan helemaal niet. Aan een dergelijke situatie zijn wij nog helemaal niet toe; over tien jaar misschien. Zes, zeven films per jaar zie ik als een te verwerken moeten maar net toevallig be schikbaar zijn. Op een moment als nu kun je de mensen die je hebben wilt, vaak heel moeilijk krijgen. Want iedereen draait in de zomer, terwijl nu ook de to neelrepetities weer beginnen. Stapelgek word je ervan! Eigen lijk is daarom ook niets zo aange naam als draaien in de winter, in dien het soort produktie dat toe staat. Daarom was Mysteries zo zalig om te doen" Mysteries is volgens Matthijs een heel gelukkige produktie ge weest. De film kon voor-1,25 mil joen gulden gemaakt worden en nog wel op buite"niokaties, en met sterren als Sylvia Kristel, Andrèa Ferreol, Rita Tushingham en Rutger Hauer. Hoewel Mysteries zijn wereldpremière nog moet krijgen (op 7 september in vijf tien Nederlandse steden), ziet de toekomst er voor die film rooskleurig uit. „Op basis van de zeer talrijke bui tenlandse garanties, zijn nu reeds de privè-investeringen gedekt. Dat is ongeveer de helft van de totale financiering. Vooral ook dank zij het deelnemen van Syl via en Rutger waren we in staat Mysteries naar verhouding vre selijk goedkoop te maken. Dat is nou een van de dingen die ik kan en erg leuk vind om te doen: bij een toch beperkt budget een maximum aan beeld eruit slaan. Want niks is zo gemakkelijk als veel geld uitgeven" „Dat levert wel eens wrijvingen op.. Mensen die gaan klagen dat het eten slecht is, maar dat houd je altijd. Ik vind dat mensen die je een vreselijk goed salaris betaalt, dat je die niet ook nog eens een keer van 's morgens tot 's avonds in de watten hoeft te leggen met uitgebreid ontbijt en koffie en warm eten en veel en lekker. Dan schijnt „film" ineens een uitzon dering te moeten wezen. Laat ik je vertellen dat een lid van de filmploeg een gemiddeld salaris heeft van 800 tot 900 gulden per week! Zo is het toch? Ik voel me dan geenszins moreel bezwaard bij klachten over zuinige cate ring" Dertigers „Ik geloof dat we onze produktie moeten inperken en onze films duurder maken. Dat je er langer aan kunt werken, ook eens acht of negen weken kunt draaien. Een vrouw als Eva, die mag nu 800.000 gulden kosten; ik had hem graag voor twee miljoen ge maakt op een manier die je er ook aan kunt afzien. Groter, degelij ker, beter. De kans datje niet al leen hier, maar ook in het bui tenland toch eerder uit je kosten komt, is dan een stuk groter.. Daar komt nog bij dat je nu vre selijk achter acteurs aan moet zit ten". Mysteries Explosie een uiterst kalm 1977, blijkt zich dit jaar een explosie voor te doen film produkties. Een „Op dit moment weten we zodoen de niet zeker of we met Peter Fa- ber of met Jeroen Krabbé gaan draaien, met Willeke van Ammel- rooy of met Marijke Merckens. Ze Matthijs van Heijningen heeft de naam een uitgeslapen zaken mannetje te zijn. Tién jaar gele den was hij gestart vanuit de al ternatieve hoek, als directeur van het Amsterdamse Sigma-cen trum, waaruit Paradiso is voort gekomen. Popconcertjes organi seren en dergelijke. Vorig jaar dook zijn naam in èèn keer op als speculant met Nieuwmarktpan- den. Een curieuze ontwikke ling. „Dat zie je bij de meeste dertigers hoor. Twee kanten uit. De men sen die uit die periode komen, die zijn of nu allemaal geslaagd, of ze zijn aan de drugs, of dood. Als je dat natrekt... Maar ja, nee, wij komen uit de periode dat, als je geen geld had, dan ging je een paar nachten in de haven werken of bij de Hoogovens. Maar wat we deden, dat deden we voor nop, zomaar. Elke man die nu van de Filmacademie afkomt, die stapt eerst naar de WW om te zeggen dat hij toch minimaal dat en dat wil verdienen... Verdienen! Wij hielden onszelf in leven. En dat heb ik nog steeds. Ik doe nog steeds ontzettend veel dingen voor niks, maar als ik daar ie mand anders bij nodig heb, dan moet daar direct geld voor ko men. Maar dan ook direct!". Matthijs van Heijningen maakte als producent naam door het uitvin den van de truc om via zogeheten episodenfilms (Heeresma en Campert) CRM-subsidie los te krijgen voor avondvullende bio scoopprogramma's. Hij bracht er debutanten mee aan de slag als Nouchka van Brakel, Guido Pie ters, Otto Jongerius, Paul de Lus sanet en Ate de Jong. Die nu in derdaad zijn doorgestroomd naar het grotere werk. De huidige op leving van de Nederlandse cine ma, die door hemzelf zorgelijk wordt gadegeslagen, is dus in belangrijke mate juist aan Van Heijningen te danken. Hij koes tert overigens opnieuw een plan voor een filmvierluik. „Mulisch dit keer. Er is al èèn ver haal rond. De Grens, te regisseren door Bobby Eerhart. Verder dacht ik voorlopig nog aan Harry en het Woord en een paar verha len uit de bundel Het Mirakel. Een soort van steeds absurdisti- scher verloop krijg je dan. Een begin met een misverstand over een woord, via meer magisch- realisme van Het Mirakel, naar het volledig ongerijmde toe van De Grens..." Op hoop van zegen En een plan dat in de burelen van Sigma Films ook nog altijd zorg vuldig wordt gekoesterd, is een verfilming van Op hoop van Ze gen. „Ik denk wel dat dat volgend jaar gaat gebeuren. Ik zit nu voor mezelf vast te stellen wat ik ei genlijk wil. Ik zit nu vast op een bepaald soort film, nooit echt commercieel. Wel altijd riskant. Maar als je dan ziet dat iemand Dr. Vlimmen verfilmt en dat de mensen daar „en masse" naartoe komen zonder, voor mijn gevoel, enige reden, dan denk ik: wat willen ze nou eigenlijk?" „Maar Op hoop van Zegen, daar kun je nou echt een sociaal spek takel van maken. Iets wat leuk is om te doen voor mensen die films maken: boten, zee, een dorp in de duinen bouwen. Een soort van technisch plezier. Maar daar zit dan toch een toneelstuk van Heijermans achter, met dialogen die onverwoestbaar zijn en die te denken geven. Alleen een regis seur is dan moeilijk te vinden, daar wil ik rustig over naden ken" „Een probleem, omdat de Neder landse regisseur eigenlijk geen regisseur is, maar een auteur, en ten onrechte. Ze willen met alle geweld zichzelf erin leggen, of wat ze dan ook willen. Maar de pure vakman, zoals je die in En geland, Frankrijk of Amerika kunt vinden, die bestaat in Ne derland niet... Van „Op hoop van Zegen", daar kun je toch een film van maken vergelijkbaar met The promised Land, van Wajda. Dat blijft het ideaal van, ik wil niet zeggen een regisseur, maar wel van deze filmproducent". Wie ooit, bijvoorbeeld op de Duitse "Autobahn" als inzittende van een doorsnee-formaat perso nenwagen langs een konvooi van die "grote jongens" heeft gere den, zal dat wel kennen. Zo'n mengelmoes van ontzag en angst en het je tegelijkertijd afvragen, wat voor persoon daar achter dat ruitje schuilgaat. "Konvooi"; regie: Sam Peckinpah; hoofdrollen; Kris Kristofferson en Ali McGraw; Lido 1; 16 jaar. Welnu volgens "Konvooi" zijn dat allemaal stoere jongens die één grote familie 1 bilofoons en wegrestaurants met elkaar in contact staan. Tot dus ver is dat heel aannemelijk. Zo aannemelijk zelfs dat de filmver huurders hier in Nederland het aandurfden om deze film te bren gen als een bijna-documentaire over hoe het toegaat bij die vrach trijders. Het VARA-programma "Truck" wijdde er veel aandacht aan. Dus mocht je aannemen dat in "Konvooi" nu eindelijk eens een tipje van de sluier die over het verschijnsel wegvervoer ligt zou worden opgelicht. Dat is maar ten dele waar. Want voor het merendeel is het een weliswaar aardige, maar niette min nogal fantastische aaneen schakeling van de meest gekke stunts. Heel leuk om dat allemaal te volgen, maar niet bepaald wat de voorpubliciteit zou doen ver moeden. Vergeet men het uit gangspunt, dan krijgt je een ont spannende film, die hier en daar enigszins ongeloofwaardig over komt. Het best is hij te vergelij ken met "Smokey and the ban dit", waarin eveneens een loopje met de politie werd genomen. Dit is namelijk ook in "Konvooi" het geval. En terecht. Want de sheriff die het op de "Rubbereend" en zijn kornuiten heeft gemunt is geen beste. Bovendien heeft hij een hekel aan negers, dus dat heerschap moet maar eens een loer worden gedraaid. Een hele file vrachtwagens neemt het op tegen dit akelige mannetje dat stiekeme trucjes uit zijn doos haalt om het de reuzen onaan trekkelijk te maken. Gelukkig zijn de wegkameraden steeds net even slimmer, zodat het de man erg duur komt te staan. Wanneer hij echter een hele legereenheid inzet om "Rubbereend" te grij pen, lijkt het erop dat het hem zal lukken. Maar de makers van de film hadden voor de toeschouwer een happy end bedacht, dus zo'n enorme vaart loopt het nu ook weer niet. Een aardige film dus van Sam Pec kinpah die er niet voor terug deinst hele autoparken naar de schroothoop te helpen. Zelfs trucks komen niet geheel onge havend uit de strijd. Om nog maar niet te spreken van de trots van de bewuste politeman. Toch kan zelfs deze, wanneer blijkt dat hij de strijd definitief verloren heeft, schateren om de kwéyon- gensachtige grappen van de jon gens van de weg. De toeschouwer heeft dan echter al heel wat lach partijen achter de rug. En daar was het Peckinpah kennelijk om te doen. Niet minder, maar niets meer ook. ANNEMIEK RUYGROK Blijvers "Spiderman" - De held van de strips, nu levensgroot op het witte doek, Luxor, Leiden. „Saturday night fever" - Dis- covermaak, Camera, Leiden, Euro 1 en 2, Alphen. "The last Waltz" - Het laatste concert van The Band, verfilmd door Martin Scorsese, Lido 2, Leiden. "The turning Point" - Ballet film, waarin ook nog een con frontatie tussen twee vriendin nen en concurrenten mee speelt, Lido 3, Leiden. "De roze pannter slaat weer toe" - In de vorm van Peter Sellers, Euro 4, Alphen. Kindervoorstellingen Nachtvoorstellingen "Vrouwengevangenis" - Rex, Leiden. "The Killer" - Euro 1, Alphen. "Dog day afternoon" - Euro 2, Alphen. "En ze genoten van de liefde" - Euro 4, Alphen. Sexfïlms "Sexerella en prins Erotico" - nieuw in Alphen, Euro 3, ook nachtvoorstelling. Haagse bioscopen APOLLO 1: "The inglorious bastards", dag. 2.30, 7 en 9.15 uur, zo. 1.30, 7 en 9.15 uur. 16 jaar. APOLLO 2: "My name is nobo dy", dag. 7.30 en 9.45 uur. 12 jaar. ASTA "Pretty baby", dag. 2.30, 7 en 9.30 uur, zo. 1.30,4,7 en 9.30 uur. 16 jaar. BIJOU: "The one and only", dag. 2, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15 uur. AL. CALYPSO: "Coma", dag. 2.15 7.15 en 9.30 uur, zo. 1.45, 4.15,' 7.15 en 9.30 uur, 16 jaar. CAMERA: "Saturday night fe ver", dag. 1.45,4.15, 6.45 en 9.15 uur. 12 jaar. CINEAC: "Pinkeltje", dag. 11.30, 1.30 en 3.30 uur. AL. "Le mon Popsicle", dag. 7 en 9.30- uur. 12 jaar. CORSO: "Onkruid vergaat niet", dag. 1.30, 4, 7 en 9.30 uur. AL. DU MIDI: "Annie Hall", dag. 8.15 uur, vr„ za. en zo. 7 en 9.30 uur, zo. ook 4 uur. 16 jaar. EURO: "Die knotsgekke kerels in hun vliegende kratten", dag. 1.45 en 7.45 uur, za., zo. en woe. 3.45 en 7.45 uur. AL. METROPOLE 1: "The Betsy", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. METROPOLE 2: "The last waltz", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. AL. METROPOLE 3: "Saturday night fever", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 12 jaar. METROPOLE 4: "Capricome one", dag. 6.45 en 9.30 uur. AL. "Pinkeltje", dag. 1.30 en 3.30 uur. AL. METROPOLE 5: THotel de la plage", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 12 jaar. ODEON 1: "Convoy", dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.15, 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. ODEON 2: "Nachtmerrie anno 2000", dag. 2,6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. 16 jaar. ODEON 3: "Dolle dwaze vrij dag", dag. 2 en 4.30 uur. AL. "The rip-ofF', dag. 6.45 en 9.30 uur. 16 jaar. AL. PASSAGE: "Bruce Lee, zijn le ven, zijn gevechten", dag. 2,7 en 9 30 uur, za. en zo. 1.30, 4, 7 en 9.30 uur. 16 jaar. STUDIO 2000: "Thank God it s friday", dag. 2, 7 en 9.30 uur, zo. 1. 7 en 9.30 uur. AL. DE UITKIJK: "Once upon a time in the west", dag. 2 en 8 uur. 12 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 15