Wim Bosboom: 'Zonder de radio
en de televisie was ik niks'
toegejjcht
Herinneringen aan Walter Mitty
^^^imgraïfïïna]
(jy) weekeinde.
ZATERDAG 15 JULI 1978
RADIO - TV - KUNST
PAGINA 5
Zomaar, op een verloren don
derdagmiddag, zonder dat je
er erg in had, kregen we „Het
verborgen leven van Walter
Mitty" te zien, misschien wel
deenige film van Danny Kaye
die de tand van dertig jaar
tijds enigszins heeft door
staan. Ik herinner me de tijd
nog dat je uitkeek naar de
volgende Danny-Kayefilm.
Er was geen sprake van dat je
de recensies afwachtte, want
elke Danny-Kayefilm was een
„must". Misschien had de
oorlog er iets mee te maken.
Na jarenlang op rantsoen te
zijn gesteld met Heinz Ruh-
mann, Theo Lingen en Hans
Moser (met „Quax de Brok
kenpiloot" als neusje van de
zalm), kregen we na de oorlog
eindelijk de kans het echte
leuke lachwerk te zien, met
George Formbv in „It's in the
air" als hoogtepunt. Dat was
lachen geblazen. Maar Danny
Kaye was toch van een hogere
orde, dat begrepen we on
middellijk. In snel tempo
kregen we „Up in arms" van
1944, „Wonder Man" van 1945
en „The Kid from Brooklyn"
van 1946 te zien, waarna „The
secret life of Walter Mitty"
van 1947 het onvergetelijke
hoogtepunt van de reeks
werd. Was het verhaal niet
:en kortverhaal
Amerikaanse,
nostalgische humorist James
Thurber, en was er niet spra
ke van meer dan alleen maar
een lach-of-ik-schiet verhaal?
„Walter Mitty droomt zich
af', zoals Televizier het met
een variatie op Kees van
Kootens HP-column („Koot
droomt van zich af') heel aar
dig karakteriseert. In Walter
Mitty gaf Danny Kaye de
meerwaarde van zijn komisch
talent, dat we in zijn vooraf
gaande films altijd al konden
bevroeden.
Daarna ging het lelijk bergaf
waarts. „A Song is bom" van
1948 was geen vooruitgang
vergeleken met Walter Mitty,
hetzelfde gold voor „The In
spector-General" (gebaseerd
op Gogols klassieke toneel
stuk „De Revisor"), en toen
moesten we van 1949 zelfs tot
1951 wachten voordat „On the
Riviera" kwam. Een jaar zon
der Danny-Kayefilm, dat
moet wel het breekpunt ge
weest zijn, ook al werd de
reeks nog even jaarlijks
voortgezet met „Hans Chris
tian Andersen" (1952),
„Knock on Wood" (1953) en
„White Christmas" (1954)..
Maar was dat nog een Danny-
Kayefilm? Was dat niet een
Bing-Crosbyfilm waarin
Danny Kaye ook meespeel
de? Het einde was nu werke
lijk in zicht, want Danny Kaye
kreeg dat jaar de Oscar „voor
zijn unieke talenten, en zijn
verdiensten voor de industrie
en het Amerikaanse volk",
een typisch doekje voor het
bloeden als men tot zijn
schrik merkt dat men een
groot filmacteur per ongeluk
heeft overgeslagen in de tijd
dat hij zijn beste films maak
te. Danny Kaye had de Oscar
voor de beste acteur in 1947
moeten krijgen voor z(jn le
gendarische Walter Mitty,
maar Ronald Colman kreeg
hem toch voor zijn rol in „A
Double Life". En de Oscar
voor de beste film van 1947
ging naar „Gentleman's
Agreement" met Gregory
Peck in de hoofdrol. Ik zal die
keus niet bestrijden, maar het
betekende wel dat „de Char
lie Chaplin van de na-oorlog-
se generatie" de laatste reële
kans op een echte Oscar werd
ontnomen.
Rest nog de vraag of Danny
Kaye inderdaad de Chaplin
van dejaren vijftig was. Ik be
twijfel het. Misschien was hij
daarvoor t.och te veel acteur,
en te weinig filmmaker. Toen
Gene Wilder ter gelegenheid
van de première van zijn film
„The greatest lover in the
world" in Amsterdam was,
heb ik in een verstolen
ogenblik tegen hem gezegd,
dat ik genoemde film niet al
leen hogelijk waardeerde,
maar ook het gevoel had dat
„The greatest lover" over vijf
tig jaar nog het aankijken ten
volle waard zou blijken te
zijn, zoals je vandaag de dag,
47 jaar na de première van
„City Lights" van Charles
Chaplin, nog zonder enige re
serve van deze film kunt ge
nieten. Een kwestie van een
juiste dosering van „een lach
en een traan", humor en me
lancholie, die films als „City
Lights" en „The greatest
lover" met elkaar gemeen
hebben. Van alle Danny-
Kayefilms komt „The secret
life of Walter Mitty", nog het
dichtst bij deze ideale mixtu
re met eeuwigheidswaarde,
alhoewel het nooit een „City
Lights" zal worden, en ook
nooit een „Greatest lover of
the world".
Improvisaties
„Ik hou van Lydia" en „Ik,
Claudius" (mij werd op de
hbs altijd geleerd datje nooit
met „ik" mocht beginnen,
maar blijkbaar geldt dat niet
meer voor titels van tv-series)
vijzelen het gemiddelde peil
van de televisie van de afge
lopen week nog aardig om
hoog, hoewel er nogal vyat
dooie plekken in het pro
gramma-aanbod zaten. De
VARA bracht in de aantrek
kelijke serie „Film thuis" een
niet al te sterke, maar toch wel
interessante Zweedse film die
een deel van zijn aantrekke
lijkheid ontleende aan het
ongelikte, en aan het „exoti
sche" (hoewel Zweden ons
om allerlei redenen veel na
der zou moeten staan dan bij
voorbeeld Amerika of Frank
rijk, wil de tv-praktijk dat
Zweden vergeleken met
Amerika een exotisch land
voor ons is, met exotische tv-
produkten), en kwam zater
dagavond zelfs met twee
nieuwe programma's: „Weet
wat je deed" en „Improvisa
ties". „Improvisaties" was
een „remake" van het gelijk
namige programma dat tien
jaar geleden door Berend
Boudewijn verzonnen werd,
en in 1969 een dertiental ma
len met hem als presentator
werd uitgezonden. Omdat hij
de geestelijke vader van het
programma is, zowel wat het
idee als de uitwerking betreft,
meent hij dat de VARA hem
de rechten op dit spel ver
schuldigd is, en ook zeker
eerst even contact met hem
had moeten opnemen voor
dat men aan een nieuwe reeks
begon. De VARA, die altijd
hoog opgeeft van de ideeën
van Ellen Blazer en haar aan
deel in het bedenken van suc
cesvolle programma's steeds
zorgvuldig vermeldt („naar
een idee van Ellen Blazer"),
sprong in dit geval juist erg
nonchalant om met het idee
van een ex-medewerker.
VARA-perschef Bram in 't
Hout heeft me verzekerd dat
de VARA het betreurt als de
indruk mocht zijn gewekt dat
zij zich in deze zaak onelegant
zou hebben opgesteld, maar
hij verzekerde me dat de VA
RA in februari aan Berend
Boudewijn gevraagd had of
hij een nieuwe reeks van
„Improvisaties" zou willen
presenteren, wat deze toen
had afgeslagen. Berend op
zijn beurt ontkent dit: er is
wel een gesprek geweest met
Han van Essen van het tv-
amusement over mogelijke
medewerking, maar dat was
allemaal zeer in het vage
gebleven, zodat hij (ook al
omdat hij toen nog niet wist
dat hij directeur van de
Stadsschouwburg zou wor
den, en wel weer eens aan de
slag wilde bij de tv) heel te
leurgesteld was thuisgeko
men. Dat hem een reëel aan
bod was gedaan, was hem dan
ook niet opgevallen. Boven
dien staat dat los van de
vraag, of de rechten van „Im
provisaties" bij hem berusten
of bij de VARA of bij nie
mand. De VARA stelt, dat de
VARA al eens aan improvisa
ties heeft gedaan in 1955, on
der leiding van Willy van He-
mert en Piet te Nuyl, en dat
Berend Boudewijn uit dat
programma zijn inspiratie
had opgedaan. Maar Berend
Boudewijn kent dat pro
gramma niet, hoorde er nu
pas voor het eerst van, en wil
dan graag zien aangetoond
dat de opzet ervan evenveel
op zijn programma leek als
„Improvisaties-1978" op
„Improvisaties-1969"
HILVERSUM (GPD) - De eerste
aflevering van de nieuwe VARA-
kwis „Weet watje deed" zit erop
„Master" Wim Bosboom is ge
confronteerd met reacties, die va
riëren van „eerste aflevering een
succes, dat prolongatie ten volle
wettigt" (Het Parool) tot „een vrij
slap spelletje" onder leiding van
Bosboom, die „zelf niet goed wist
wat hij deed" (De Volkskrant)
Maar goede of slechte recensies:
op 5 augustus wordt de tweede
aflevering uitgezonden.
Bosboom, oude rot in het omroep-
vak en bekend van zijn optreden
als Koning Klant op de buis en als
interviewer van politici in VA-
RA's radiorubriek In de rooie
Haan, viel destijds in een zuil-
doorbrekend charitatief AVRO-
programma voor sportende om
roepmedewerkers op door zijn
spitse en geestige mededelingen
Is de VARA daardoor op het idee
gekomen hem als spelleider te
benoemen?
Bosboom: „O nee, voor zover ik
weet, is dat verband er niet. Koos
Postema en ik zaten toen in de
VARA-ploeg en merkten al snel
dat we op sportief terrein niet zo
goed waren. We hebben dus afge
sproken wat meer te gaan kletsen
voor onze punten, en zo kwam
het dat we de vragen op zeer luch
tige wijze gingen beantwoorden,
dat is alles. Ik zag mezelf ook niet
direct als quizmaster. Toen men
mij hiervoor vroeg, dacht ik in
eerste instantie: dit is niks voor
ons soort mensen, en heb gewei
gerd. Maar ze hielden vol dat het
leuk was om ook eens te doen en
hebben me weten over te halen
het te proberen. Ik moet zeggen
dat ik die eerste opname ook in
derdaad leuk heb gevonden".
Wim Bosboom is langzamerhand
welhaast de verpersoonlijking
van Koning Klant geworden. Is
het dan geen grote stap naar een
luchtig spelletje op de zaterdag
avond?
.,Dat ik misschien de verpersoon
lijking van Koning Klant ben ge
worden, was niet de opzet, maar
het geeft ook niets. Het is toeval
lig zo gekomen. In die kwis wor
den niet al te stomme vragen ge
steld, zodat je er ook nog iets van
op kunt steken, en verder gaat het
om de deelnemers en niet om
Wim Bosboom. Dat blijkt alleen
al wel uit het feit dat eerst het spel
bedacht is en ik er daarna voor
ben, niet ander-
„Het is de bedoeling de bekende
mensen die meedoen iets meer
over zichzelf te laten vertellen
Het geheel moet het midden
houden tussen een kwis en een
praatshow, en daarbij ben ik al
leen wat je de verkeersleider zou
kunnen noemen. Het is dus iets
heel anders dan wanneer Willem
Duys een show heeft en iedereen
er daarna over praat hoe hij op
een ezel reed of iets dergelijks, in
plaats van dat men onthouden
heeft wie er met dat beest in de
show uitgenodigd was. Ik ben
daar helemaal niet het geschikte
type voor"
De thema's die in de kwis behan
deld worden, zijn volgens Bos
boom nog te ernstig, er zou wat
meer gelachen moeten worden.
Maar wil het VARA-publiek dit
wel, of juist? Op deze vraag rea
geert hij tamelijk heftig.
./VARA-publiek bestaat niet, wie
naar ons programma kijkt, is op
dat moment het VARA-nubliek.
Zeker op de zaterdagavond moet
je iets plezierigs brengen en het
enige belangrijke is dat het pro
gramma goed is in zijn soort. Ik
heb nooit iets anders kunnen
constateren dan dat alle pro
grammapakketten op elkaar lij
ken, de verschillen komen alleen
uit de informatieve hoek. Er be
staat geen rood of geel-wit ver
maak, of wat voor kleuren de di
verse omroepen dan ook hebben.
„Wie van de drie" had net zo goed
bij ons kunnen zitten als bij de
AVRO. De VARA moet niet
doordrenkt zijn van linksigheid,
maar aardige dingen brengen
voor het publiek; dat is de taak
van een omroep. Bovendien moet
je het medium televisie niet over
schatten, dat gebeurt veel te
vaak. De televisie kan niets ver
anderen, want het kijken is vrij
willig; wanneer het de mensen
niet bevalt, kunnen ze de knop
omdraaien"
Bijscholing
r Wim Bosboom: eerste opname inderdaad leuk.
Naast het presenteren van Weet wat
je Deed en Koning Klant, doet
Wim Bosboom nog In de rooie
Haan, in deze vakantietijd twee
maal Zomerkwartaal en als in
valler nu en dan Met het oog op
Morgen van de NOS. Bovendien
is hij groepsleider niet-actuele in
formatie bij de VARA. Een heel
scala van toch wel uiteenlopende
bezigheden. Wat ligt hem nu het
meest?
.,Dat is moeilijk te zeggen, maar om
te beginnen dit: wanneer er mor
gen geen radio of televisie meer
was, dan was ik niks. Wij, de
mannen uit die begintijd en ik,
zijn niets anders dan hoogge
kwalificeerde, ongeschoolde
vakmensen. We zijn niet gespe
cialiseerd, kunnen alles, zij het
niet alles even goed natuurlijk
Maar de theoretische vorming,
zoals journalisten die tegen
woordig veelal krijgen, die mis ik
wel eens. Ik heb wel eens gezegd:
geef ons een jaartje bijscholing,
maar ja, we kunnen er natuurlijk
niet zomaar een jaar uit".
„Om nu een voorkeur uit te spreken
voor een van de programma's die
ik doe, vind ik erg moeilijk. Wel
vind ik radio iets plezieriger dan
televisie; je kunt er meer jezelf bij
zijn, onderuitgezakt met een si
garet en zo, terwijl bij televisie je
das recht moet zitten. Eigenlijk
heb ik twee zielen: èèn voor de
Rooie Haan en èèn voor Koning
Klant, maar ook de rest vind ik
prettig om te doen. In feite is het
zo dat ik vaak bedenk toch een
verrekt leuk beroep te heb
ben".
De Nederlandse acteur Peter Fa-
ber is voor zijn rol in de film
"Dokter Vlimmen" op het inter
nationale filmfestival in Karlovy
Vary bekroond voor de beste
mannelijke hoofdrol.
Op het, in Oost-Europa toonaange
vende filmfestival, werden van 29
juni tot 12 juli dertig films uit de
gehele wereld vertoond.
ZATERDAG 15 JULI
HILVERSUM I
VARA 18.00 Vervolg Dingen van
de dag. 18.30 Nws. 18.41-23.55 (S)
VARA's Zomerkwartaal, gevar.
progr., met om 18.41 (S) De VARA
feliciteert; om 22.00 (S) Klass. muz.;
om 22.30 Nws. en om 23.40 (S) Lui
luisteren. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
(S) Woorden in de avond. EO: 21.45
(S) Reflector. 22.00 (S) Laat ons de
rustdag wijden. 22 45 (S) Postlu-
dium. 23.45 (S) Goed nieuws, progr.
in Spaans. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
18.00-19.00 Tour de France. NCRV:
19.02 (S) Pers Vers. 20.02 (S) Peter
Blom. 21.02 (S) Sportshow. 22.55
Meded. 23.02 (S) Strictly country
style. 23.30 (S) Jazztime. 0.02 (S) La
te date. 2.02 (S) Nachtexpress.
6.50-7.00 (S) Zondagmorgen.
ZONDAG 16 JULI
HILVERSUM I
VARA 8.00 Nws. 8.10 VARA's Zo
merkwartaal. HUM VERBOND.
9.30 Magazine. IKON 10.00 Recrea-
tiedienst vanuit Amsterdam-Zuid.
10.45 Wilde Ganzen. 10.50 (S) De an
dere wereld van zondagmorgen..in
formatie en muz. AVRO 12.00 (S)
Muzikaal Onthaal op de plaat. 13.00
Nws. 13.10 AVRO-magazine. KRO
14.00 Kruispunt. 14.30 (S) De huts-
geklutste kinderspelen. 15.00 (S) Zin
in muz. 16.00 (S) De avonturen van
Anatol. 16.20 (S) Van tijd tot tijd,
dansmuz en liedjes. 16.45 Hoe gaat
NCRV 18.30 Nws. 18.40 (S) Zondag
avondzang. 19.10 (S) 28e Internatio
naal Orgelconcours Haarlem 1978.
19.50 (S) Musica Sacra. AVRO 20.30
(S) In de kaart gespeeld, verzoek-
progr. 22.30 Nws. 22.40 Radiojour
naal. 22.50 (S) Grammofoonmuz.
HILVERSUM II
ZONDAG 16 JULI
KRO 8.00 Nws. 8.10 Overweging.
8.15 Badinerie. 9.00 Nws. 9.10 Water
standen. 9.15 Laudate. 10.00 Eucha
ristieviering te Zundert. 11.40 Ge
sprek. 12.00 Nws. 12.10 Grammo
foonmuz. NOS 12.20 Zorg en Hoop.
13.15 Tambu. 13.45 Programma voor
de buitenlandse werknemers. VA
RA 17.00 (S) Klassieke muz. 17.30 (S)
Eerlijk zullen we alles delen. 17.55
Mededelingen SOS- en politiebe
richten. 18.00 Nws. 18.15 (S) Dingen
van de dag. 18.30 (S) Promenade Or
kest. 19.00 (S) Met name., liedjes-
progr. IKON 19.30 Brood en spelen.
NOS. 20.00 Journalistenforum
20.30 Kijk op buitenland. 21.30 Van
uit de lucht gezien, reportage. 22.15
Latijns Amerika in ontwikkeling.
22.30 Gamma van Alpha en Beta.
23.00 (S) Met het oog op morgen.
23.55 Nws.
HILVERSUM III
Ieder heel uur nws. AVRO 7.02 (S)
Ko de boswachtershow. 8.G2 (S)
Postbus 1966. 9.02 (S) Juist op zon
dag. NOS. 10.02 Voorbeschouwing
van de Tour de France. AVRO 10.05
(S) Muziek Mozaik. 11.02 (S) AVRO's
Sportpanorama. VARA 11.30 (S)
Tony van Verre ontmoet. 12.02 (S)
Klink Klaar. 13.02 (S) Muziek uit
Studio 1. NOS 14.02 Radio Tour de
France. KRO 18.30 (S) Gort en wa
tergruwel. 20.02 (S) Zomertombola.
22.55 Mededelingen. 23.02 (S) De
Oude Engh. 0.02 (S) Eldoradio. 3.02
(S) De week in met Herrie Kuipers
6.02 (S) Drie oo ie boterham.
HILVERSUM IV
VOO 8.00 Nws. 8.05 (S) Populaire
klassieken en verzoekplaten. NOS
9.00 (S) Vroeg klassiek. 10.00 (S) Mu
sica Religiosa. 11.00 (S) Holland Fes
tival. 13.00 (S) Opera-matinee. 14.00
Nws. 14.02 (S) Concerten op de zon
dagmiddag. 16.00 (S) Rostrum of
Composers 1977.
MAANDAG 17 JULI
HILVERSUM I
TROS. 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbjjt-
Soos. (7.30 Nws. 7.41 (S) Aktua. 8.30
Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huis
vrouw). 10.00 (S; Een oude hit in
nieuwe snit. 10.30 Nws. 10.33 (S)
Kleutertijd. 10.45 (S) Week
in..weekuit. RVU. 11.40 De vrede
bewaren. VPRO. 12.00 Het VPRO-
forum. 12.26 Mededelingen voor
land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40
Lichte grammofoonmuz 13.00
D.Collete 14.00 Embargo, informa
tief progr. 15.00 Radio Vrij Belgie.
15.30 Nws. 15.33 Fantastiese vertel
lingen. EO 16.15 (S) Licht en Uit
zicht. 17.00 (S) Eigen wijs OVER
HEIDSVOORLICHTING. 17.20
Tekst en uitleg. EO. 17.30 Nws. 17.32
(S) Klankbord, informatief magazi-
HILVERSUM II
NCRV 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 NCRV-lied.i 7.24
Nws. 8.11 Hier en nu. 8.25 Van
daag—maandag. 9.00 Muzikale och-
tedpost. 9.35 Waterstanden. 9.40
Plein plusminus. 11.00 Nws. 11.03
Muziek in uw straatje. 12.00 Het nut
tingen van enswaren is toegestaan.
13.00 Nws. 13.11 Hier en nu. Aanslui
tend Kunst- en vüegwerk. 13 30 Ma
tinee met de lichte muze. NOS 14.25
Latijns Amerika in ontwikkeling.
14.40 Met de NOS op de Benelux-
toer. NCRV 15.15 Allegro con spiri-
to. 16.00 Nws. 16.03 Van huis. Uit,
muzikaal informatief vakantieprogr
17.55 Mededfeineen.
HILVERSUM III
Ieder heel uur nws KRO 7.02 (S)
Drie op je boterham. AVRO 9.03 (S)
De Beukers Show. 10.03 Arbeidsvi
taminen. 11.03 Radiojournaal. 11 06
(S) Postbus 700. 12.03 (S) De van de
Graaf Generator. NOS 14.03 Radio
Tour de France.
HILVERSUMIV
VARA 7.00 Nws.
7.02 (S) Groot en klein. 9.00 Nws. 9.02
Kinderen een kwartje. 9.30 (S) Reci
tal door het Nederlands Saxofoon
Kwartet. 10.15 (S) Smetana Kwartet.
10.45 (S) Muziek van formaat 11.50
(S) Middagconcert door het Radio
Filharmonisch Orkest. 13.15 (S) Re
cital door prijswinnaars van het
Gaudeamus Concours 1978. 14 00
Nws. 14.02 Keuren en kiezen 14.30
(S) Kamermuziek van Joseph
Haydn. 15.00 (S) Pianomuz. van Ro
bert Schumann. 15.40 (S Duits con
cert door het Omroep Orkest.
NEDERLAND 1
15.30 - Journaal (NOS)
15.32 - Operatie Bizon, filmreportage (TROS)
16.12 - Nundaga, jeugdfilm (TROS)
17.18 - TROS-Sport extra: Cricket (TROS)
18.00 - Tour de France (NOS)
18.30 - Nederlandse kampioenschappen Zwemmen (NOS)
18.50 - De Fabeltjeskrant (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Black Beauty, tv-serie (NCRV)
19.25 - De Lucy Show. tv-serie (NCRV)
19.50 - Dieren onder elkaar (3), natuurserie (NCRV)
20.15 - Kojak, tv-serie (NCRV)
21.05 - Ander nieuws met vakantie, documentaire (NCRV)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Broken Arrow, Amerikaanse speelfilm (NCRV)
23.30 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - De Bereboot (AVRO)
19.05 - De familie Robinson, tv-serie (AVRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.28 - AVRO's Zomerkwis (AVRO)
21.30 - Televisier Magazine (AVRO)
22.10 - De man aan de top (AVRO)
23.00 - AVRO's Sportpanorama (AVRO)
23.30 - Journaal (NOS)
ZONDAG
NEDERLAND 1
11.00 - Eucharistieviering te Eindhoven. (KRO/RKK)
19.00 - Journaal. (NOS)
19.05 - Peter Alexander. (AVRO)
20.35 - De duivel als leidsman (AVRO)
23.05 - Journaal. (NOS)
NEDERLAND 2
18.00 - Journaal. (NOS)
18.05 - Studio Sport extra. (NOS)
18.45 - Een goede verkoper. (NOS)
18.55 - De witte steen. (NOS)
19.20 - Studio sport. (NOS)
20.35 - La Linea, tekenfilm. (VPRO)
20.40 - All in the family. (VPRO)
21.10 - Het dossier Bergman, doe. (VPRO)
22.05 - Camera obscura. (VPRO)
22.55 - Journaal. (NOS)
DUITSE TV
ZATERDAG 15 JULI
DUITSLAND I
18.45 Journ. 18.55-19.00 Sport-
overz. (region, progr.: NDR: 19.30
Progr.overz. 19.31 Die Zwei von der
Tarkstelle, tv-serie. 20.00 Aktual.
20 15 Partner gesucht, tv-sjie. 20.58
Progr.overz. WDR: 19.30 Progr.-in-
form. Aansl.: Sheriff ohneColt und
Tadel, tv-serie. 20.15 Actual.magaz.
20.45 Der 7. Sinn. 20.50 Amus. en
tekenfilm.) 21.00 Journ. 21.25
Camping, Camping, tv-film. 22.55
Lottotrekking. Aansl.: Journ.
Daarna: Meditatie 23.15 Talk
show. 0.15 Oklahoma Kid, speel
film. 1.35 Journ.
DUITSLAND II
18.00 Journaal. 18.05 Inform, progr.
18.50 Sieh" mal an. 18.55 Auf Wie-
dersehen, Ccharlie!, tv-serie. 20.00
Journ. 20.30 Das Spiel des Jahres,
jeugdfilm. 21.15 Populair concert.
22.45 Journ. 23.00 Sportprogr. 0.15
Der Kommissar, tv-sene. 0.15
DUITSLAND III WDR
WDR- 19.30 Kleuterprogr. 20.00
Journal 3. 20.05 Serie onderwater-
films. 20.50 Tekenfilmserie GE-
ZAM. PROGR. WDR EN NDR:
21.00 Journ. 21.15 Unruhige Nacht,
tv-spel. 22.30 Reportage. 23.15 Do-
cum. film. 24.00 Kamermuziek
ZONDAG 16 JULI
DUITSLAND I
10.30 Programmaoverz. 11.00 Doe.
serie. 11.30 Informatief progr. 11.45
Kinderprogr. 12.15 Die Kutterklic-
ke, tv-serie. 13.00 Journalistenfo
rum. 13.45 Journaal met weekspie-
gel. 14.15 Klassieke gitaarmuz. 14.45
Kinderprogr. 15.15 Spelprogr 16.40
Der Scheingemahl. 18.35 Muzikale
doe. serie. 19.30 Journaal. 19.33
sportprogr. 20.20 Reportages. 21.00
Journaal. 21.15 Der grosse Tag. 22.35
Journaal. 22.40 Doe serie. 23.25
Filmreportage. 0.10 Journaal.
Kalendemotitie. Aansl.: Zinnge-
schrei. 13.00 Muziekprogr. 13.50 We
tenschappelijk progr. 14.00 Jour
naal. 14.02 Actualiteiten en muz.
13.25 Weekjournaal. 14.45 Strandpi-
raten. 15.10 Heidi. 15.35 Informatief
progr. 16.05 Journaal. 16.10 Liefda-
digheidsprogr. 16.20 Funf Wochen
19.15 Racuchende Colts. 20.00 Jour
naal. 20.30 Filmreportage. 21.00 West
Side Story. 23.20 Journaal en sport.
23.35 Reportage. 0.20 Journaal.
.LAND IH WDR
WDR- 19.30 Kleuterprogr. 2000
Journal 3. 20.05 Prins Bajaja GEZ-
MENLIJK PROGRAMMA VANAF
21 00 uur 21 00 Journaal. 21.15 Reis
verslag. 22.00 Washington - hinder
BELGISCHE TV
BELGIE VLAAMS
ZATERDAG 15 JULI
18.35 Kleuterprogr. 18.40 Inform,
progr. 19.30 Lottotrekking, meded
en Morgen. 19.45 Journ. en spor.
20.15 Inform. progr. 2100
Amus.progr. 21.45 Zuster Maria en
de dood (Death to Sister Mary),
thriller. 22.35 Journ. en sport.
frontatie. 12.00 Nws.c
gehoorgestoorden. 15.30 Kleuter
progr. 15.55 Ronde van Frankrijk.
17 00 Doe serie. 18.45 Kleuterprogr.
18.50 Het geheimzinnige eiland.
19 40 Mededelingen 19.45 Nws.
20.00 Sportweekend 1. met Ronde
van Frankrijk. 20.30 Een avondje uit.
22.30 Journaal. 22.55 Sportweeknd
2. met ronde van Frartkrijk.
De AVRO vult morgenavond het scherm met de film 'The Carpet
baggers' die ondanks zijn lengte zeker niet langademig is
Het scenario vat een van Harold Robbins' vuistdikke veredelde
stuiversromans (de bestseller De duivel als Leidsman) handig sa
men, snelt vlot door hele hoofdstukken heen om van tijd tot tijd even
op adem te komen bij Robbins' weelderige uitstallingen nan sex,
sensatie en Grote Conflicten
Middelpuntvan alle hevige gebeurtenissen in de door Joe (Een brug
te ver) Levine geproduceerde film is de onder een jeugdtrauma
gebukt gaande Jonas Cord (George Peppard). die zijn vader haat.
vooral omdat die hem zijn aanstaande verloofde afpikte. Jonas
Junior stort zich. even verkrampt als virtuoos, m het zakenleven en
gaat bij zijn jacht op rijkdom en macht over lijken. De jonge mag
naat nestelt zich in het luchtvaartwezen, koopt zich een filmstudio
in het „verdorven" Hollywood van ver voor de oorlog en toont zich
ook anderszins als industrieel een bedrijvig en succesvol baasje.
Maar achter de mooie facade blijft de eenzaamheid knagen en
tenslotte wordt Cord bij de komst van berouw en inkeer een beter
Carroll Baker speelt een op platinablonde Jean Harlow geïnspi
reerde sexbom. maar Elizabeth Ashley is interessanter als Cords in
de steek gelaten echtgenote (één van de weinige sympathieke figu
ren in het verhaal). In de door Edward Dmytryk routineus geregis
seerde film heeft Alan Ladd zijn laatste rol voor zijn dood als
cowboy-Hollywood-acteur Nevada Smith (Ned. I. 20.35 uur),
k Op hel andere net komt de VPRO-televisie morgenavond met een
portret van de Zweedse filmer Ingmar Bergman. De 52 minuten
durende documentaire van Jom Donner gaat over de belangrijkste
aspecten van Bergmans leven en zijn artistieke loopbaanAuteur,
regisseur en producer Jom Donner is een controversiële Fin. die
sinds de jaren zestig nauw contact heeft met Bergman.
Donner meent: "Zowel de critici in Zweden als in het buitenland
hebben vaak gezegd dat Ingmar Bergman als kunstenaar niets
meer voorstelt, omdat er geen vooruitgang meer in zijn werk zou
zitten. Maar Bergman gaat door met het maken van films en de
critici blijven maar over hem schrijven. Hij i seen bevoordeeld man,
natuurlijk, ondanks de grote moeilijkheden die hij heeft ondervon-
Het geheim van Bergman zit hem in zijn talent en zijn volharding
ondanks het feit dat hij zelf soms zegt dat hij lui is". (Ned 2, 21.10