Aferrassende visie Geen tijd voor gemeenteleden Een portret moet goed lijken; dat vinden de meeste op drachtgevers. Zij bedoelen daarmee, dat de schilder of de fotograaf een beeld moet to nendat overeenkomt met de werkelijkheid en met de wer kelijkheid bedoelen zij dan de werkelijkheid zoals zij zelf die zien. Anders deugt het niet. De geportretteerde zegt dan: zo ben ik toch helemaal niet. Dat is nog de vraag. Het is niet zo zeker dat het beeld, dat wij van onszelf hebben juist is. Een originele schilder, een echte fotograaf ziet mét wijzelf zien. Hij heeft gen verassende visie. Superieur In het boek Handelingen, een geschrift van dokter Lukas, dat een plaats heeft gekregen onder de boeken van het Nieuwe Testament, wordt verteld over zo'n originele, verassende visie. Het gaat om het beeld van een Europeaanprecieser gezegd van een Macedoniër, ieman (Van onze redactie geestelijk leven) De Afrikaanse huwelijkspraktijk is één van de zeer moeilij ke dingen waarmee de snel groeiende kerk in het zwarte continent heeft te maken. Het aantal christenen neemt hand over hand toe, maar de belangstelling voor een ker kelijke huwelijksbevestiging wordt steeds minder. Poly gamie is in dit werelddeel dan ook een gewone zaak Twintig procent van de mannen heeft meer dan één vrouw. Hoe welgestelder, des te meer vrouwen. 400 bisdommen.Ongeveer 170 daarvan hebben een Afrikaan als bisschop. Het aantal eigen pries ters bedraagt rond 5000, naast de ruim 11.000 missionarissen uit het buitenland. Als eind deze maand bisschoppen uit alle Afrikaanse landen in de hoofdstad van Zaïre, Kinsjasa, bijeenkomen om met elkaar te praten over de problemen van de Rooms-Katholieke Kerk in dit deel van de wereld, zal het tradi tionele Afrikaanse huwelijk op nieuw een punt van gesprek zijn. De verplichting van monogamie (één man - één vrouw) en het principe van de onontbindbaar heid van het huwelijk weerhou den veel Afrikanen ervan hun huwelijk te laten inzegenen. Wil len de bisschoppen voorkomen dat Afrikaanse christenen we gens hun huwelijkstraditie bui ten de sacramentsbediening van de kerk komen te staan en dat niet-christenen om deze reden niet tot de kerk kunnen toetre den, dan zullen zij zich met dit probleem diepgaand moeten be zighouden. Vooral nu het Afri kaanse huwelijk zelf door de ver stedelijking en de arbeidsmigra tie en het uiteenvallen van stam en familieverbanden ook in ver val is geraakt. Snelle aanwas Ethiopië en Egypte (en ook Zuid- Afrika) buiten beschouwing gela ten, kan gezegd worden dat het christendom in Afrika, vergele ken met andere werelddelen, nog vrij jong is. Ongeveer honderd jaar. Zijn groei gaat echter zeer snel. Volgens het maandblad "Bijeen" - een blad over interna tionale samenleving, speciaal op het terrein van godsdienst en ontwikkeling - noemen vier van de tien Afrikanen zich christen, ongeveer 150 van de 390 miljoen. Zestig miljoen behoren tot de ka tholieke kerk en de anderen zijn aangesloten bij protestantse, or thodoxe, anglicaanse of onaf hankelijke Kerken. Bevolkingsdeskundigen hebben uitgerekend dat in het jaar 2000 Afrika 350 miljoen christenen zal tellen, van wie de helft katholiek. In de komende twintig jaar zal het aantal katholieken verdrie voudigen, wat tussen 1950 en 1970 ook gebeurde. Het christen dom blijft, volgens deze deskun digen, met bijna 5 procent per jaar vooruitgaan. Die massale aanwas kost de Afri kaanse kerkleiders de nodige hoofdbrekens, want van hen worden realistische plannen ge vraagd om de groei in enigszins ordelijke banen te leiden. Blijven zij op dit punt in gebreke of gaan zij bij de ontwikkeling steeds meer achterlopen, dan is het ge vaar levensgroot dat zich in Afri ka herhaalt wat in Latijns-Ame- rika is gebeurd, waar de kerk te kampen heeft met een geweldig priestertekort en een heleboel "halfbekeerden". Eigen priesters Wat de Rooms-Katholieke Kerk be treft zijn er in Afrika een kleine Dat laatste aantal zal in de komende twintig jaar beduidend minder worden. Daartegenover staat een beslist onvoldoende Afrikaanse priesters. Toen tussen 1950 en 1970 het ka tholieke bevolkingsdeel drie maal zo groot werd, was er in het eigen priesterbestand slechts sprake van een verdubbeling. Een Engelse kerksocioloog en Afrika-kenner heeft, zo meldt Jan Brock in het "Bijeen"-verhaal, berekend dat de 300 Afrikaanse priesters die in 1975 werden ge wijd er eigenlijk 800 hadden moe ten zijn. Daar komt nog bij dat de versprei ding van het priesterbestand over de verschillende Afrikaanse lan den nogal ongelijk is. In Nigeria, Tanzania en Oeganda hebben de seminaries over het algemeen niet te klagen, maar Zaïre bij voorbeeld, waar zo'n 10 miljoen katholieken wonen, telde in 1974 maar 18 wijdelingen, terwijl in dit land naast de 2500 buitenlandse missionarissen maar 675 eigen priesters werken. In Kenia zijn ruim 140 Afrikaanse priesters werkzaam, in Tanzania, met maar weinig méér katholieken (2,8 miljoen), zijn dat er ver over de 1000. Het komende symposium van bis schoppenconferenties van Afrika en Madagascar zal aan de vraag hoe in de toekomst in de toene mende behoefte aan bekwame en bèvoegde voorgangers moet worden voorzien zeker aandacht schenken. Vooral de bisschop pen van Afrikaanse afkomst zul len hier oplossingen moeten vin den. Op één spoor De laatste jaren heeft de afrikanise- ring van het christendom zich krachtig doorgezet. Mede daaruit wordt de groei van de kerk in dit werelddeel verklaard. Men gaat er vanuit dat de Afrikaanse mens zich in zijn eigen kerk thuis moet kunnen voelen. Westerse kerk- modellen en denkpatronen ma ken plaats voor eigen inzichten over geloofsbeleving, liturgie en kerkorganisatie. In Nigeria is de helft van het priesterbestand "eigenlands"In totaal telt het land meer dan duizend priesters ven en de eigen visie op en stand punten over actuele vraagstuk ken is een Afrikaanse inbreng in het geheel van de wereldkerk een zeer wezenlijke zaak geworden. De voortgaande afrikanisering van het christendom is ook een agen dapunt voor de aanstaande con ferentie in Kinsjasa. Wil dat eigen geluid op wereldniveau echter aan kracht winnen, dan zullen de nationale kerken van dit conti nent toch dichter bij elkaar moe ten komen. En dat is niet een voudig. Er zijn nog diepgaande verschillen tussen Engels-, Frans- en Portugees sprekende kerken, voornamelijk ten gevol ge van een van land tot land an ders beleefd koloniaal verleden Behalve in taal verschillen in mentaliteit en methode, in bena dering en denken, ook over ker kelijke en pastorale zaken. De ontmoeting van de bisschoppen, nu voor de vijfde keer, kan een bijdrage zijn om samen op één Afrikaans spoor te komen Groeiend verweer Naast de problemen die de onstuit bare groei van het christendom met zich brengt en de vragen rond huwelijk en traditie zal ook de politiek de conferentie van kerkleiders zeker niet ongemoeid laten. In 27 van de 50 Afrikaanse staten zijn militairen aan het be wind en de regeringen, zowel rechtse als linkse, worden er steeds radicaler en dictatorialer. De kerken gaan zich hiertegen meer en meer verzetten. De meeste bisschoppen hebben zich de afgelopen 15 a 20 jaar hoofdzakelijk met kerkelijke en religieus-culturele zaken, zoals de al genoemde afrikanisering van het christendom, ingelaten, zo constateert "Bijeen". Sociaal- politieke kwesties omzeilden ze zoveel mogelijk omdat zij in geen geval de fouten van de koloniale tijd wilden herhalen. Immers, toen waren de kerk en de kolo niale macht vaak twee handen op één buik. De enige uitspraken waaraan de bisschoppen zich waagden betroffen de regimes in Zuid-Afrika, Rhodesië en de Por tugese kolonies, en dan nog met moeite. Dat begint nu anders te worden. De politieke en sociale wantoestan den in de eigen landen zijn daar aan niet vreemd. De monopolisti sche regeringen dulden geen democratische discussies. Ei genbelang maar ook het belang van de steeds meer uitgebuite bevolking noopt de kerk tot ver- Zo heeft het secretariaat voor de komende conferentie een rapport gemaakt over nationale en inter nationale gerechtigheid. Dat wordt straks in Kinsjasa bespro ken. Waarnemers verwachten daarvan dat de bisschoppen tot een gemeenschappelijke ge dragslijn willen komen om ster ker te staan tegenover het poli tieke geweld van hun regeringen. Kritiek is nog altijd zeer riskant, zeker in landen waar de ontwik keling naar democratischer ver houdingen nog maar nauwelijks - of nog helemaal niet - is begon- Geweten Bisschoppen van Ghana vragen om afschaffing van de militaire dicta tuur. Die van Angola om maatre gelen tegen de schending van fundamentele mensenrechten en uitholling van de Afrikaanse tra ditie. En die van Zaïre, Kame roen, Senegal en nog een aantal andere landen om bestrijding van de corruptie en de machtswellust van de rijken. En de protestantse Afrikaanse Raad van Kerken heeft onlangs de honger en de werkloosheid - dat laatste vooral onder ex-scholieren aan de kaak gesteld. Zo wordt de kerk gaandeweg meer het geweten van de naties. Haar vrees om te spreken zal minder worden naarmate zij zich meer aaneensluit. Het beraad van deze maand in Kinsjasa kan daarom van betekenis zijn voor de hele Afrikaanse samenleving. uit het noorden van Grieken land. De Grieken beschouw den zichzelf als superieure mensen. Zij hadden hun be schaving, de anderen waren barbaren. Een Macedoniër keek gewoonlijk op die ande ren neer. Wat achter de Hel laspont lag stelde niet veel voor. Het beste voor die men sen was om onderworpen te worden aan het genie der Hellenen. Maar van Paulus wordt verteld dat hij een andere visie heeft gehad op die Macedoniërs, al thans een andere visie heeft gekregen. Paulus was na al lerlei wederwaardigheden te rechtgekomen in de haven Troas, het oude Troje. Lang geleden was die stad door de Grieken ingenomen door een list - het beroemde paard van Troje-; de slimheid van de Grieken had hen doen zege vieren. Daar, in Troje, kreeg Paulus een nieuwe visie op Europa. Hij kreeg in de nacht een gezicht, een verrassende visie. Hij zag een Macedo- nisch man, die riep: "Kom naar de overkant en help Leegte Zo had Paulus de Macedoniërs nog nooit gezienzó zagen zij zichzelf ook niet. Zij waren niet hulpbehoevend, maar sterk. Maar Jezus, in wiens dienst Paulus staat, laat hem een ander beeld van het superieu re Europa zien. Hij kijkt diep er dan wij mensen kijken. Hij ziet niet alleen die Europese trots, die Europese wapenen, die Europese kuituur. Hij ziet het hart, de diepte, de af grond. De trotse zelfbewuste mens schijnt vergeten te zijn, dat hij schepsel is, dat de levensadem hem is ingeblazen door God. Hij is vergeten, dat hij onder al zijn prestaties een leegte verbergt. Die leegte krijgt Paulus te zien. Hij ziet een Macedonisch man die roept: "kom naar de overkant en help ons met het evangelie." Misschien zeggen wij van die originele, verrassende visie: dat beeld lijkt niet. Maar vóór wij zo'n verrassend portret, zo'n onverwacht beeld weg gooien, is het misschien goed na te denken over de vraag; ziet die schilder, die foto graaf, mij misschien beter dan ik mijzelf zie? J.M. VLIJM Maar dit was niet de enige reden om het Afrikaanse christendom een eigen gezicht te geven. De bis schoppen vinden ook dat deze Nog beter kerk een waardevolle bijdrage aan de kerk over de hele wereld kan leveren. Door haar eigen ma nier van geloven, denken en le- Argentijnse gereformeerden, die een maand lang in ons land hebben rondge keken, zijn met de indruk naar huis ge gaan dat wij Nederlanders maar weinig persoonlijke aandacht voor elkaar heb ben, hoewel de waarde van het individu in de gesprekken wel een sterke nadruk krijgt. In een rapport aan hun synode hebben zij de impressies die hun bezoek aan ons land hun verschafte opgesomd, en van dat verslag kreeg ook het zendingscen trum van de Gereformeerde Kerken in Leusden een exemplaar. In de spiegel die de Argentijnen ons voor houden komt een beeld tevoorschijn dat aan onze kant meer tot zelfonderzoek verplicht dan tot tevredenheid kan stemmen. beter leven. Er wordt veel naar tv geke ken. Weinig gelezen De jeugd maakt een enigszins teleurgestelde in druk. In de samenleving lijkt alles al ge daan, zodat er voor jongeren weinig overblijft om zich in te spannen. Gezagsverhoudingen (in school, op werk en in de maatschappij) roepen soms ver zet op. Tegenover een duidelijke politie ke bewustheid, vooral gericht op het buitenland (veel minder zelfkritiek), staat een neiging tot ontvluchting van de samenleving, in drugs bijvoorbeeld. De kerk weet niet goed raad met de nieuwe levensvormen in eigen omgeving. Zij kampt ook met een zekere vervreemding van de kleine problemen. Talrijk zijn de kerkelijke vergaderingen, maar mede daardoor hebben veel predikanten en andere ambtenaars geen tijd om de ge meenteleden in hun vragen bij te staan, juist als dat hard nodig is. Een probleem is om jongeren daadwerke lijk te interesseren. Zij hebben meestal niet hun geloof verloren, maar voelen zich in de kerk niet thuis en krijgen na hun openbare geloofsbelijdenis ook geen verantwoordelijkheid te dragen. De Argentijnse delegatie ontkwam in haar vele contacten met de Nederlandse zus ters en broeders niet aan de indruk van een zekere ontreddering, zich uitend in pessimisme en zelfs angst, alsof de ker ken hier in een doodlopende straat zijn terechtgekomen. En daar is nou net geen reden voor, zo verzekeren de Latijnsa merikanen hun geloofsgenoten. Het sta dium waarin het kerkelijke leven hier verkeert mag kritiek zijn, er zijn overle vingskansen. Nog nergens De Argentijnen komen in hun rapport niet met een aantal vrome raadgevingen op de proppen, maar kenschetsen de situa tie als een uitdaging die men moet aan vaarden. Geen pessimisme maar hoop. Zij hebben bij de gereformeerden vol doende mogelijkheden waargenomen om dat concreet te maken. Zoals: hun betekenis in de Nederlandse samenle ving, zeker samen met andere kerken, hun wil om actief te zijn, hun aandacht voor de ander (die overigens veel meer warme menselijkheid, zou moeten uit stralen) en hun bereidheid de eigen wer kelijkheid onder ogen te zien en zo de impasse in de evangelisatie te doorbre ken. De Argentijnen besluiten het verslag van hun Nederlandse bezoek, heel reëel en bijna troostend, met de opmerking dat het "Koninkrijk van God" nog nergens op de wereld aanwezig is, in Argentinië niet en in Nederland niet, en dat zowel onderontwikkeling als welvaart veel el lende onder de mensen kan veroorzaken. Maar het is hun wel duidelijker geworden dat christenen overal veel meer kunnen doen om tekenen van het Godsrijk zicht baar te maken. LEIDEN - Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 (niethalfll)ds. Reyenga te L.dorp, 11.45 oee. stud, dienst, Marekerk 10 ds. Gaas beek Schelluinen, 5 ds. De Ruiter Er- melo, Mar. kerk L. Morsw. 10 ds. v. Ach terberg, Merenwijk 9.30 ds. v. Leeuwen, Bethl. kerk Drifstr. 10 dhr. Huigen, Bevr. kerk ZW 9 ds. Wagenvoorde, Vredeskerk 10 ds. De Jong, Waalse k. 10.30 ds. Ribs, Acad. Z. 10.15 ds. Bakker, Diac. huis 10.30 ds. Vink Katwijk, Endegeest 9.30 ds. Friederich, gez. dienst, Petrakerk Sur. str. (Kooi) 10.30 dhr v. Herk, do vend., Geref. Kerk Zuiderkerk 9 ds. Sijtsma, Petrakerk 9 ds. Vegter O.geest, O Vest 10.30 en 7 ds. Sijtsma, Mar. kerk 10 ds. v. Achterberg, Bevr. kerk ZW 9 ds Wagenvoorde, Groenh. 10.30 ds. Vegter, Merenw. 9.30 ds. v. Leeuwen. Petrakerk 10 30 dhr. v Herk, dienst voor doven, Dolerende Noodgem Groot Leiden (Pieterskerkstr. 1) 8.30 en 5 ds. Hage Poortugaal, Chr. Geref. Kerk (Steen- schuur 9) 9 ds. Kok R.dam/Capelle, 5 ds. Den Hartog Veenendaal, Geref. Gem. (N. Rijn) 10 en 4.30 leesd., Geref. Gem. in Ned. (Bethl. kerk Driftstraat) 11.30 en 5.30, Evang. Luth. Gem. (Hoogl. Kerk- gracht) 10.15 ds. Happee, Remonstr. Doopsgez. Gem. (Pieterskerkstr. 1) 10 ds. Kuipers, Baptistengem. (O. Rijn 3) 10, Evang. Chr. gem. (Middelstegracht 3) 10 dhr. Dikkes, Zendingswerk Midder- nachtsroep (Zoeterw. singel 21) 5 nam. dhr. v.d. Keur, Evang. centrum Zijlsin gel 2,10 Edgar Holder, di. 8 Judy Floren tine uit Ver. Staten, vr. 8 jeugdbijeenk., Pinkstergem. (O. Rijn 3) 3 dhr. Eiker bout, Leger des Heils (Hooigracht) 10 en 7.30, Nieuw Apost. Kerk (H. Rijndijk 24) 9.30 en 4, woe. 8, Christian Science (Steenschuur 6) 10.30, Kerk van J. Chr. v.d Heiligen der L. Dagen (Steenschuur 6) 10.15, Zevendedagadventisten (Lok- horstk.) elke zat. 9.45 gesprek, 11 predi king. Oud Kath. Kerk (Zoeterw singel) 10, Vrij Kath. Kerk (Vreewijkstraat) 10.30, RK Kerken Merenwijk zat. 7, zo. 9.30, Haagweg zat. 7, zo. 9, 10.45, 12 en 6.30, Steenschuur zat. 10 en 7, zo. 8.30,10, 11 30,6 en 7, Lammensehansw. zat. 7, zo. 9, 10.30 en 12, Haarl. str zat. 7. zo. 9.30, 10 45,12.15 en 6.30, Rijndijk 281 zat. 7, zo. 9.30 en 11.30, Boshuizerl. zat. 7, zo. 9.30 en 11, Herensingel zat. i7, zo. 8.30,9.30 en 11. ABBENES - Herv. Gem. 9.30 kand. Bronkhorst Leiden AARLANDERVEEN - Herv. Gem. 10 en 7 ds. Wolthaus, Geref. Kerk zie herv., Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst, 2.30 ds Oosterbroek Opperdoes, RK Kerk zat. 1, zo. 7.30 en 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN-Herv. Gem. Adv. kerk 9.30 ds. Bogers, 6.30 ds. Vree, Kruiskerk 9.30 ds. v. Rossum Huizen, Opst. kerk 9.30 ds. Hanemaayer, 6.30 ds. Lefeber. G. H. Kerk 9.30 ds. v.d. Ree, De Bron 9 30 ds. Hoogendijk, 6.30 ds. v.d Ree. Ashramcollege 9.30 ds. Verheul. Oudsh. weg 10 ds. Oort, Sionskerk 9.30 kand. v. Daalen, 6.30 ds. Van Laar Zeist. Geref. Kerk Mar. kerk 9.30 kand. Ver burg Kampen. Salv. kerk 9.30 ds Los Leimuiden, 6.30 kand. Verburg. G. H. Kerk 6.30 ds. Verheul, De Bron 6.30 ds. Van der Ree, zie ook herv., Geref. Kerk Vrijg. Buiten v. 9.30 dhr. Fröling, 4.30 dhr. v. Voornveld in Binnenhaven. Ei kenlaan 233. Chr Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. Hamstra. Oud Geref. Gem. 9.30 en 4, Baptistengem. Noord (Sportlaan) 10 dhr. v.d. Geer, Volle Evang. Gem. (school Preludeweg) 10 dhr. Bruining, Leger des Heils 10 en 6.30 uur. Re monstr. kring 10 ds. Kolkman, RK Ker ken Bon. kerk zat. 7. zo.. 8.30,10 en 11.30, Piuskerk zat. 7, zo. 9, 10 30 en 11.45, De Bron zat. 7, zo. 9 en 11.30. BENTHUIZEN - Herv. Gem. 9 30 en 6 ds. Exalto, Geref. Gem. 9.30 en 6 leesd. BODEGRAVEN - Herv. Gem. Dorps kerk 9.30 ds. Kleermaker R.dam, 6.30 kand. Visser. Salv. kerk 9.30 ds. De Rui ter Ermelo, 6.30 ds. De Rooy Zoelen, Bethl. kerk 9.30 ds. Molenaar Scheve- ningen, 6.30 kand. Alblas, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Lam Wormer. BOSKOOP - Herv. Gem. 9.30 ds. Hey- mans, in geref. kerk 6.30 ds. Stelwagen, De Stek. 9.30 ds. Dijkstra. Geref. Kerk y.30 ds. Omta, 6.30 ds. Stelwagen, Chr. Geref. Kerk 9.30 ds. Langevelde, 5 ds. Quist, Geref Gem. 9.30 en 6, Opwek- kingsgem. (Concordia) 9.30, Verg. v Gelovigen (Nieuwstraat) 9.30 en 5. RK Kerken kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11De Stek zat. 5.30. HAZERSWOUDE - Herv. Gem. 9.30 dhr. Stroo Koudekerk, 6.30 dhr. v. Har ten Alphen, Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Brink A.foort, RK Kerk Anker zat. 7, zo. 8.45 en 11.15, Bern. 10, dorp zat. 7, zo. 8, 10 en 11.30. HILLEGOM - Herv. Gem. 10 en 7 ds. v Bruggen, Geref Kerk 10 dr. De Vries Den Haag, 7 zie herv., Chr. Geref. Kerk 10 leesd., 7 ds. v. Smeden Den Haag, RK Kerk Mart. kerk zat. 7, zo. 8.30, 10, 11.30 en 12.45, Jozefk. zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30. HOOGMADE - Herv. Gem. 10 ds. Hon- nef L.dorp, RK Kerk zat. 7, zo. 10. DE KAAG - Herv. Gem. 9.30 ds. Car- stens. RK Kerk zat. 7, zo. 8 en 10. KATWIJK AAN DEN RIJN - Herv Gem. Dorpskerk 10 ds. Troost Asperen, 6 ds. De Jong Leiden. Ontm. kerk 10 ds Groenenberg Utrecht, 6.30 ds. Den Ton- kelaar Warmond. Geref. Kerk 10 ds. v.d. Horst, 6.30 ds. Vrolyk, RK Kerk zat. 7, zo 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE - Herv Gem. N. Kerk 10 ds. v. Roon, 6 kand. v. Roest, O. Kerk, 8.30 ds. Molenaar Groot-Ammers. 10 ds. Molenaar. 6 ds. Boer, Ichtusk. 10 kand. v. Roest, 5 ds. Schuurman, Pniël- kerk 30 ds. Boer, 6 ds. Klop Eist, Gr. v Pr. school 8.30 kand. v. Roest, Hoekst. 10 ds. Koch Mannheim, Duitse dienst, Ge ref. Kerk, Vr. kerk 9.30 dhr. Brouwer, 5 dienst, Tr. kerk 9.30 ds. Vrolijk, 6.30 dhr. Brouwer, Geref. Kerk Vrijg. 10.15 en 3.30 ds. Schreuder, Geref. Kerk Vrijg. Buiten V. 8.45 en 7 ds. v.d. Veer, Chr. Geref Kerk 10 en 5, Geref. Gem. 10 en 5, do. 7.30 ds. Baayens R.dam, Volle Evang. Gem. (Voorstraat 100) 9.45. KOUDEKERK AAN DEN RIJ N - Herv Gem. 10 dhr. Groenendijk Schevenin- gen, 7 ds. Vreugdenhil Ede, Geref. Kerk 9.30 ds. Vanhaelen Mijdrecht, 7 zie herv. LEIDERDORP - Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpskerk 10 ds. Knorth, Hoofd- str. kerk 10 mr. Reugebrink, 6.30 ds. Meyering Voorschoten, Schepp. kerk 9 ds. Knorth, Baptistengem. 10 dhr. De Vries, RK Kerk zat. 7, zo. 9. 10.30 en 12. LEIMUIDEN - Herv. Gem. 9 30 ds. De Vree. camping 10.45 ds. Los, Geref. Kerk 9.30 ds. Vree Alphen, 7 ds. Los, camping zie herv., RK Kerk zat. 7, zo. 7.30, 9.30 en 11.15 LISSE - Herv. Gem. Dorpskerk 9 en 7 ds. 't Hooft, Paulusk. 10.30 ds. 't Hooft, Ge ref. Kerk 10 en 7 ds. Hemmes O.geest, Geref. Kerk Vrijg. 8 45 en 4.30 ds. Sim pelaar, Geref. Kerk Vrijg. Buiten V. 9 en 5 ds. Schuurman, Chr. Geref Kerk 10.30 en4.30stud. Ribbers,Geref Gem. 10en4 ds. Boogaard Leiden, Oud Geref Gem. 9.30 en 3, in Mariënburcht ma. 8 evang. dienst, ds. Gravendeel, RK Kerken Aga tha zat. 7. zo. 8.30, 10 en 11.30, Poelhuys zat. 7, zo. 9 en 11.30, Mariak. zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30, Engelbew. zat. 7, zo. 8, 9.30, 11 en 5.45. NIEUWKOOP - Herv. Gem. 9.30 ds. Warners Bilthoven. 6.30 ds. Diepersloot R.dam, Geref. Kerk 9.30 ds. Koers Al phen, 6.30 ds. Elgersma Noordwijk, Chr. Geref. Kerk 9 30 en 6.30 ds. De Jong Driebergen, RK Kerk zat. 7, zo. 7.30,9 en 10.45. NIEUWVEEN - Herv Gem. 9.30 ds Molenaar, 6.30 ds. Molenaar sr., Geref. Kerk 9.30 ds. Westra Voorburg, 7 dhr. Stam S.heim, RK Kerk zat. 7, zo. 9 en 11 NIEUW-VENNEP - Herv. Gem. 9.30en 7 ds. Goverts, Geref. Kerk 9.30 ds. Hoorn stra, 7 zie herv., Chr. Geref. Kerk 9.30 leesd., 3 ds. Drechsler Haarlem, RK Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11. NOORDEN - Herv. Gem. 9.30 en 7 ds. Zoutendijk, av-maal, Geref Kerk (Woerdense Verlaat) 10 dhr. v.d. Kraan R.dam, 7 dhr. Christ Leiden, RK Kerk zat. 7.30, zo. 9 en 10.30. NOORDWIJK - Herv. Gem. Voorstr. 10 dr. Jansen, 7 ds. v.d. Meer S.heim, Hoofdstr. 9 ds. Vink Katwijk, 10 30 ds. De Raadt Valkenburg, 7 dr. Jansen, De Rank 10 en 3.30 ds. v. Kooten Delft, S. Mio 9 dr. Jansen, Geref. Kerk Vinken- iaan 9 30 ds. Elgersma, 7 ds. Wolthuis Heemstede, v.d. Bergh-st. 11 ds. Bos man, zie verder herv., RK Kerken Zee 9.30 en 11.30, Binnen 8, 10 en 11.30. NOORDWIJKERHOUT-Herv. Gem. 10 dhr. Drijver V.schoten, De Zilk 10 ds. Kalkman, RK Kerk Jozefk. zat. 7, zo. 8.30 en 10, Viktorkerk zat. 7, zo. 9.30 en 11. OEGSTGEEST - Herv. Gem. Gr. kerk 9.30 prof. dr. Jansen Schoonhoven en pastor Litjens, oee. dienst, Pauluskerk 10 ds. Sasse, Gem. centr. 10.30 ds. Smits Edam, van Wyckerslooth 4.30 ds. v. Ach terberg, Geref. Kerk 10 ds. v.d. Kamp Wassenaar, 7 ds. Brokerhof Voorhout, Geref. Kerk Vrijg. Buiten V. 8.45 dhr. Nugteren, 3 ds. De Jong, RK Kerk Will, kerk zat. 7, zo. 9, 10.30 en 12, Bon. kapel zat. 6.30, zo. 9 en 11, Volle Evang. gem. (gem. centr.) 4 dhr. v.d. Brugge. OUD-ADE - RK Kerk zat. 7, zo. 8.30 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING - Herv. Gem. zie geref., Geref. Kerk 9.30 ds. Lalleman, 5 dhr. Stam S.heim, RK Kerk kerk zat. 7, zo. 8, 9.30 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN - RK Kerken P. Banden zat. 7, zo. 8, 9.30, 11 en 12.15, M. Pres. zat. 7, zo. 8, 9.30 en 11 RIJNSATERWOUDE - Herv. Gem 9.30 ds. v. Malssen te L dorp, 7 ds. Hane maayer Alphen, Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst, 2.15 ds. Bouw. RIJNSBURG - Herv. Gem. Grote Kerk 9.30 ds. Groenewoud Vaassen, 5 ds. v Niel, Bethelkerk 9 ds. v. Niel, 5 ds. De Vries Scheveningen, Geref. Kerk door omstandigheden begint de dienst in de Immanuelkerk een uur eerder dan in de kerkbode vermeld, Immanuelkerk 8.30 dr. De Vries Scheveningen, 5 ds. v.d. Loo Sliedrecht, Petrakerk 9.30 ds. v.d. Lin den Maarssenbroek, 5 ds. Meijnen Den Haag, Mar. kerk 9,30 ds. v.d. Loo, 5 ds. v.d. Linde, camping 10 dhr. Bergman, Chr. Geref. Kerk geen opgave ontvan gen, Evang. Chr. gem. (aula mavo) 10 dhr. v.d. Brink, RK gemeenschap (aula tuinb. school) zat. 7, zo. 10.30. RIJPWETERING - RK Kerk zat 7, zo. 7.30, 9 en 10.30. SASSENHEIM - Herv. Gem. 9 en 10.30 ds. v.d. Meer, 6.30 kand. Bakker, Geref. Kerk 9.30 dhr. Stam, 6.30 zie herv., Chr. Geref. Kerk 9 stud. Ribbers, 5 ouderling Rozema, Ned. Prot. Bond 10.30 ds. v.d. Wall Den Haag, Jul. laan 17, RK Kerk zat. 7, zo. 8, 9.30 en 11 TER AAR - Herv. Gem. 9.30 dhr. De Haan Bodegraven, 6.30 ds v. Hoegee te Alphen, Geref. Kerk 9.30 dhr. Schouten, 6.30 ds. Los, RK Kerk dorp 9 en 12, Lan- geraar zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30. VALKENBURG - Herv. Gem. 10 dhr. Vink Katwijk, 6.30 ds. Lalleman Oude Wetering, Geref. Kerk 9.30 ds. Bouma te Noordwijk, 6.30 ds. De Raadt. VOORHOUT - Herv. Gem. 10 ds. Bro kerhof, RK Kerk zat. 7, zo. 9, 10.30 en 11.45. VOORSCHOTEN - Herv. Gem. Dorps kerk 10 ds. Baart te O.geest, 7 ds. Wagen voorde, Leiden, Hulp en Heil, 10 dr. Jan sen Den Haag, aula NH 9.30 ds. Mete ring, De Ark 10 jongerend., Geref. Kerk 9.30 ds. Meijnen Den Haag, 7 zie herv., Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5, RK Kerken Laur. kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30, aula NH 11, M. Godskerk zat. 7, zo. 8.30 en 10.30. WADDINXVEEN - Herv. Gem. Bethel kerk 8.45 ds. Verwelius, 10.30 ds. Verwe- lius, 5 ds. Alblas, 6.30 ds. Verboom, Hoekst 9.30 ds. Verboom, 6.30 ds. Alblas, Immanuelkerk 9.30 ds. Hulst, 7 kand. Pronk, Geref. Kerk Kr. kerk 9 ds. v.d. Berg, d.s. Meijnhardt, Ontm. kerk 10.15 ds. v.d. Berg, Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5, Volle Evang. Gem. (Linden- gaarde 17a) 9.30, RK Kerk Viktorkerk 10, Ontm. kerk 8.30 en 11.45. WARMOND - Herv. Gem. 10 ds. Den Tonkelaar, av.-maal, RK Kerk zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30 WASSENAAR - Herv. Gem. Dorpskerk 10 dhr. Taal, 4.30 ds. Tukker, 7 ds. v. Zan ten, Kievietkerk 10 ds. Wiersma, Mes- siaskerk 10 ds. Van Zanten, Dorpscen trum 9.30 ds. Tukker, Geref. Kerk 10 mevr. Sysling L.dorp, 7 ds. De Moor, Zuid 10 ds. Van de Bom Den Haag, Ned. Prot. Bond 10.30 dr. Boeke R.dam. WOUBRUGGE - Herv. Gem. 9.30 kand. Monster, Urk, 6.30 ds. Blenk, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Kersten Scheve ningen, RK Kerk zat. 7, zo. 10. ZEVENHOVEN - Herv. Gem. 9 30 ds. Nicolai, Geref. Kerk 10 dhr. Oosting Leersum, 7 ds. Dijkstra Boskoop, RK Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. ZOETERWOUDE - Herv Gem 10 dienst, RK Kerken Janskerk zat. 7.30, zo. 9.30, Chr. Dienaarkerk zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30, Rijndijk Meerburg zat. 7, zo. 10, 12 en 6. ZWAMMERDAM - Herv Gem. 9.30 ds Lefeber te Alphen, 6.30 dhr. Drijver Voorschoten, Geref. Kerk 10.45 kand. Verburg, 6.30 dhr. v.d. Kraan R.dam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 4