Geloof in grote Officier van itie maakt 'JJUUIIUmij.' Gere formeerd predikant doet boekje open over christelijk be ijden „De hel is Gode zij dank verdwenen. En zij komt nooit meer terug KERKDIENSTEN ZATERDAG 1 JULI 1978 De Haags-Loosduinse gereformeerde predikant BriLSsaard (60) is zoon van de bekende dominee Brussaard van "Radio Bloemendaal"Voordat hij in 1955 naar Loosduinen gingwas hij predikant in Bruchterveld en Dieren. Zijn boekje "Als een mus op het dakis uitgegeven bij Ten Have in Baarn en kost 9.75. Bezorgd. De Britse Raad van Kerken spreekt in een verklaring zijn bezorgdheid uit over de behandeling van leden van Helsin- ki-groepen in de Sovjet-Unie Hij dringt er bij de Sovjet-leiders op aan, de rechten van alle burgers te erkennen "die actief betrokken zijn bij het zoeken van de mensheid naar een humanere wereld" Uur der waarheid. De behoudende Franse bisschop Marcel Le- fèbvre heeft in zijn eigen seminarie te Econe in Zwitserland, tegen een officieel, verbod van "Rome" in, weer 18 priesters en 22 dia kens gewijd. In een preek van een uur viel Lefèbvre vooral de oecumene aan. Hij deelde mee, uit Rome een brief te hebben gekregen met de uitno diging voor een gesprek in juli. "Maar", zo riep hij uit? "een gesprek met wie?. Men hen die de waarheid geweld aandoen en die een pact gesloten hebben met de vrijmetselarij?" Na de preek wilden aanwezigen applaudisseren, maar de ordebewa kers onderdrukten dat. Op een persconferentie werd later meege deeld, dat het aantal studenten aan dit seminarie (in het kanton Wallis) steeds groter wordt. Honderd wachten er op hun wijding. Enkele uren na het gebeuren in Econe zei paus Paulus in een toe spraak tot 20.000 mensen in de Sint Pieter (ter gelegenheid van de verjaardag van zijn kroning) dat "het ogenblik der waarheid" is gekomen. Hij kritiseerde degenen "die zich compromitteren en anderen met woorden, geschriften en gedrag leiden langs het pad van persoonlijke opvattingen en vervolgens langs het pad van ketterij en scheuring" Gehuwd. De rooms-katholieke bisschoppen van Nederland stemmen er niet mee in, dat dr. A. Houtepen, gehuwd priester en stafmedewerker voor oecumene bij het pastoraal centrum in het bisdom Breda, wordt benoemd tot lector in de dogmatiek aan de theologische faculteit van de RK universiteit in Nijmegen. Zij achten zich gebonden aan de bepalingen van de congregatie voor de geloofsleer waar het om het kerkelijk functioneren van pries ters die zijn ontheven van de plicht tot celibatair leven. Hoogmis. In de hoogmis van half II morgen in de Petruskerk (Lammenschansweg) te Leiden geeft het dames- en herenkoor met solisten een uitvoering van de Missa in G van F. Schubert. Hervormde Kerk: beroepen te Almelo mevr. ds. M.W. van Beinum Oudorp (NH). Toen dominee Brussaard voor zijn boekje over "wrede trekken in het christelijk belijden" de gedachte aan het papier toevertrouwde dat het binnen de christelijke ge meente geen enkele zin heeft als de één aan de ander zware eisen gaat stellen, realiseerde hij zich heel goed, dat hem dit een ernstig verwijt zou kunnen bezorgen. Zo van: je maakt dus van de "binding aan de belijdenis" een dis cussiepunt, terwijl dat toch een uitgemaakte zaak moet zijn. Dat verhinderde hem overigens niet, dit tóch zo te schrijven. De gereformeerde predikant van Den Haag - Loosduinen houdt het voor mogelijk, dat juist, daar om zovelen die hun doctoraal ex amen theologie hebben afgelegd, de pastorie ontlopen. Zij voelen zich bedreigd door wettische gemeenteleden, die op alle on derdelen slaafse onderwerping verwachten aan oude geloofs- formuleringen of aan splinter nieuwe liturgische regels, en die het ontoelaatbaar vinden als ie mand binnen de gemeente op een bepaald punt van gedachten ver andert. Wat heeft onze Meester zich dan anders opgesteld, roept dominee Brussaard uit. Nooit probeerde Hij iemand ergens toe te dwin gen. Hij maakte altijd weer ruim te waardoor de mensen zelf tot van zondebesef doorslaggevend was. Je kon nooit te min van je zelf denken. Tekenend waren de uitdrukkingen als "verbeurde zegening", kennis der ellende", "gebrokenheid des harten" en "onberouwelijke bekering". Dat gaf niet alleen een gezond besef van schuld maar ook een brok angst voor die God bij wie het oppassen geblazen is; anders kom je voor eeuwig terecht in een ellendig cachot. Droeve toestand Johannes de Doper was ook zo'n figuur. Groot staat deze boetge zant voor ons met zijn typische woestijnprediking. Moet u zich voorstellen: u gaat naar de kerk. Er staat geen enkel vers aangegeven op de psalmborden. De predikant steekt meteen van Jezus gebruikt de maaltijd met dat "uitschot". Hij waardeert het dat zij de farizese wetten op bepaalde onderdelen aan hun laars lappen, zoals Hij dat zelf ook doet. "Hel" verdwenen Mocht een predikant breed-geba- rend en ontsteld uitroepen waar in de tegenwoordige prediking van de kerk "de hel" toch is gebleven, dan is ds. Brussaard geneigd op te staan en te ant woorden: "Die is Gode zij dank verdwenen en komt nooit meer terug". Door een foute vertaling is het woord "hel" 33 keer in het Oude Testament van de 17de eeuwse Statenbijbel terechtgekomen. De samenstellers vertaalden een be paald hebreeuws woord 32 keer met "graf' - wat juist is - en 33 keer met "hel". Ze gebruikten dat woord waarschijnlijk als zij ster ven en graf in verband brachten met straf-van God. Brussaard denkt dat de vertalers zich moeilijk konden ontdoen van het middeleeuwse hei-ge loof. Ze konden zich gewoon niet voorstellen dat de bijbel daar weinig of niets mee te maken heeft. Nii staat er "dodenrijk" in plaats van hel. Alleen in het kaarsje zoeken. Er zijn in ons land genoeg christenen die de zaak zorgvuldig doodzwijgen en alle papieren daarover rechtstreeks in de prullenmand laten belan den. En als men niet zwijgt, komt er doorgaans discriminerend en zinloos gepraat over onthouding, bekering en genezing. Want wy hebben er sinds eeuwen een on bedwingbare behoefte aan, ons af te zetten tegen groepen van me demensen opdat wij onszelf dub bel best kunnen voelen bij "onze lieve Heer". Brussaard noemt het ronduit wreed als de paus een verkla ring over de seksuele moraal laat pubiceren waarin voorech telijk geslachtsverkeer, homo seksuele betrekkingen en zelfbe vrediging zonder meer "dood zonden" heten. Hetzelfde doen kerkeraden en predikanen wan neer zij gemeenteleden weren van het ambt of de toegang tot het avondmaal ontzeggen om dat zij samenwonen. Ze mogen nog zo oprecht geloven en al vele jaren nog zo trouw aan elkaar zijn, niettemin worden zulke kerkleden nog telkens door de mensen die het in de kerk voor het zeggen hebben afgewezen. ingrijpende beslissingen konden komen. God heeft geen belangstelling voor onze stiptheidsacties, maar uit sluitend voor wat wij kunnen op brengen aan barmhartigheid. Hij vraagt geen offers, maar een ge loof dat vertrouwen geeft en barmhartig is. Niet verdoezelen Als Brussaard schrijft dat Gods voorkeur ("uitverkiezing") een bijzonder duidelijke zaak is en ingaat tegen alle eigenwijzen, geweldenaars, rijken en aanzien lijken, groten en machtigen, dan zou hij dat graag willen afzwak ken omdat het zo ongenuanceerd klinkt. Maar hij neemt het risico dat de lezer boos wordt. "Want wat de profeten en apostelen - en ook de grote profeet en apostel - niet verdoezelen, daar mag ik ook geen stroop overheen smeren". Gods voorkeur gaat heel precies uit naar hen die zich met geen men senmogelijkheid een aureool van bijzondere wijsheid of rijkdom of kracht of aanzienlijkheid kunnen aanmeten. Brussaard herinnert zich de verhitte discussies uit zijn jeugd over de uitverkiezing. De rillingen liepen hem soms over de rug. Je kon uitverkoren zijn maar ook verworpen. En dat scheelde nogal wat. Je kunt achter Gods verkiezing nooit een punt zetten. Men kan niet zeggen: "Ik ben uitverko ren". Het is een "doorlopende voorstelling". Tot onze laatste snik. God heeft mensen uitver koren als werktuig, juist terwil- le van de anderen, de "buiten staanders". Wij zijn de knechtjes van de niet-gelovigen. Zodra we bij God op schoot kruipen, zegt Hij: "Ga aan het werk! Ik heb je verant woordelijk gesteld voor het be houd van je medemens. Verzoe ning van zonden is geen eind- maar startpunt. Verkiezing geen genieting, maar lijden." Brussaard vertelt, groot te zijn ge worden in een kerk waar de mate wal: "Begint een nieuw leven, huichelaars; wie heeft u wijsge maakt dat u de dreigende wraak van God kunt ontlopen?". De angstpsychose wordt zo alge meen dat zelfs heel wat farizeeërs naar Johannes toe komen. Brussaard is niet zo gelukkig met dat hele optreden van de Doper Hij is inderdaad de voorloper van de Messias geweest, maar wan neer je kijkt naar de manier waarop, dan is het toch een droe ve toestand. Hebt u ooit iets positiefs kunnen ontdekken in geloven uit angst? Sinds de Vredesvorst op aarde is gekomen, Jezus, hebben wij geen enkel recht meer om nog uit angst te geloven. Wat een mild heid en ruimte is er bij Hem. Er worden niet langer loodzware voorwaarden gesteld. Slechts de uitnodiging om te volgen op de weg naar het nieuwe Rijk. Brussaard heeft ontdekt, dat "zon daars" in het evangelie geen "specialisten in de zonde" zijn. In de vertaling "Groot nieuws voor u" worden ze dan ook terugge bracht tot "overtreders van de wet". Niet van Gods wet, maar van de .zeer menselijke voor schriften van de Farizeeërs, de elite van die dagen. Dat woord "zondaars" hebben wij dus veel te serieus genomen. "Zo'n zondaar als ik was, toen ik de wet van mijn jonge jaren over trad: niet fietsen en niet voetbal len op zondag, niet kaarten, niet naar de bioscoop of het toneel, geen parendans. Al die menselij ke verzinsels van de schriftge leerden in het begin van onze eeuw. De wet van toen". Nieuwe Testament komt "hel" nog vijf keer voor, maar dan als een waarschuwing als een stok achter de deur -- de hel was een schrikbeeld in het volksbewust zijn - tegen onvrede, eigenbelang en liefdeloosheid. "Het is toch te bar als wij aannemen dat voor die gestorvenen die niet het juiste geloofssysteem hebben gevolgd eeuwige hoogovens van vuur en zwavel zijn gereserveerd Je kunt alleen maar huiveren als je bedenkt hoe dit hei-geloof het religieuze bewustzijn heeft be heerst en een onvoorstelbare angst heeft teweeggebracht. Wat een wreedheid er binnen de kerk is bedreven met het angstvisioen van de eeuwige verdoemenis, valt nauwelijks meer te besom- Ds. Brussaard is er helemaal niet zeker van, dat de hel uit het on derbewustzijn is verdwenen. "Misschien is hij bij menigeen nog erg in". Dat mag alleen op een bijbelse manier het "helse" verzet van Christus aanvaardend tegen alles wat in strijd is met zijn mensenliefde. Arrogante oordelaars Zoals Jezus zag gebeuren dat tolle naars en zondaars het bordje "slecht" om de hals werd gehan gen, zo ziet ds Brussaard dat met de homofiele mens binnen de kerk. Er is de laatste twintig jaar veel ver anderd, maar de christelijke ge meenschappen die hun homo fiele leden als gewone mensen opnemen, niet beter of slechter dan de rest, moet je met een Jezus echter zet nog alijd de arro gante oordelaars te kijk en ont fermt zich over hun slachtoffers. In een hoofdstuk over "solidariteit in schuld" zegt Brussaard: "Gods ontferming is geen fontein voor een elitegroep, maar een regen die wil vallen op allen. Als wij werkelijk geloofden in onze unie ke Zondebok (Christus) die in één keer alle schuld van alle men sen en van alle tijden heeft weg gedragen, dan zouden wy ons geen nieuwe zondebokken aan meten, ook niet de kleinste". Vallende musjes Aangrijpend vertelt ds. Brussaard over zijn zoon Hans die op 19-ja- rige leeftijd aan een ongeneeslij ke ziekte overleed. Bij het afstaan van dit kind waren er veel redenen om te dan- ken."Onze hemelse Vader omdat Hij ons verloste van de troostelo ze gedachte als zou Hij de oorzaak zijn van deze afschuwelijke ziek te of.het hele verloop in scène hebben gezet". "Dankbaar zijn wij voor de visie dat God heel an dere dingen doet en zowel aan zieke als aan gezonde mensen het wonder wil volbrengen dat zij achter Jezus aan gaan. Dat Hij ons leerde bidden om dat wonder voor onze zoon, en dat deze ons afleerde te bidden om zijn licha melijke genezing. Het meest, dankbaar zijn wij dat ons gebed is verhoord". Vreemd dat je eerst zelf in een stormsituatie moet komen om te ontdekken dat het hier niet om een fabeltje gaat maar om een bij zonder rijk evangelie. Toch hoopt ds. Bussaard dat maar enkelen die toetend uit ervaring kennen. Want daaraan is zi'n angst verbon den en zoveel \erdriet, dat ik u graag een reis rret Jezus toewens die toch méér /an een plezier tocht heeft. Sttrmen zorgen er niet alleen voo: dat mensen in nood zijn, maar tok dat het geloof van mensen in ïood is". Ds. Brussaard is aiders gaan pre ken sinds hij 'de verlossende ontdekking" deed dat de bijbel tekst "Niet één tan deze musjes zal ter aarde vallen zonder uw Vader" niet als sen bewijsstuk kan dienen voor le leer dat alles wat gebeurt Godi wil is. Hij nam niet langer voetitoots aan wat hem over bepaalde teksten al tijd was geleerd. Zo spreekt de Heidelbergse Cate chismus ten onrechte over de wil van mijn hemelseVader", zonder welke geen haar van mijn hoofd vallen kan. Met grote heftigheid spreekt men alïijd weer van "Gods wil" in verband met die vallende musjes, terwijl Hij juist Degene is die ze in hun val op vangt. Hij is niet de grote regula tor die alles bepaalt wat op onze aarde gebeurt. Eigenlijk is er, zo meent Brussaard, niet zoveel verschil tussen het heidense pantheïsme en het christelijke voorzien igheidsge- loof. Het pantheisme laat God samenvallen met alles wat be staat, het voorzienigheidsgeloof met alles wat gebeurt: 'regen en droogte, vruchtbare en on vruchtbare jaren, spijze en drank, gezondheid en ziekte, rijkdom en armoede en alle din gen', zoals de catechismus ze sa menvat. De schrijver stelt zich daarbij een organist voor die achter een vijfklaviers speeltafel zit met rij en registers en knoppen. Hij' wordt er duizelig van Mes er diep in Dominee Brussaard kan nog slecht geloven in een toekomst voor de kerk als die erin daagt, een toon beeld te worden van de Vader van alle barmhartigheid. Wij moeten af van het geloof in de grote Offi cier van Justitie. Dat maakt ons wreed. 'Het zal niet eenvoudig zijn, zover te komen. Het mes zal er diep in moeten. Onze wreedheden zijn ons voor een deel hoogst dier baar. Wij hebben ze dikwijls op gepoetst tot Gode zeer welgeval lige daden". 'Als een mus op het dak", zo heet het boekje van ds. Brussaard. Met als ondertitel "Wrede trekken in het christelijk belijden". Het is niet groot, maar elke bladzij de (76) inspireert tot nadenken. De schrijver komt niet met paskla re antwoorden, roept zelfs vragen op, maar schept wel ruimte om eigen geloofs- en levenshouding eens kritisch te bezien. Geen ge lovige die bereid is onbevooroor deeld rekenschap te geven van zijn geloof, zal ditalleen maar met verstandelijke belangstelling kunnen lezen. Daarvoor is het te echt, te oprecht ook, en te bewogen geschreven, en gaat het over te wezenlijke dingen. S. J. de Groot LEIDEN-Herv. Gem.Hoogl. kerk 10 ds. Pannekoek, 11.45 oec. stud, dienst, Ma- rekerk 10 ds. Meijes, 5 kand. Oosterom Utrecht, Mark. kerk L. Morsw. 10 ds. Koolstra, Merenwijk 9.30 en 11 ds. Hor- tensius, Bethl. kerk Driftstr. 10 dr. Lam ping, Bevr. kerk ZW 9 ds. Hortensius, Bethl. kerk Driftstr. 10 dr. Lamping, Bevr. Kerk ZW 9 ds. Wagenvoorde, Vre- desk. 10 ds. v.d. Schoot V.schoten, Waal se k. 10.30 ds. Ribs, Acad. Z. 10 15 ds. Bakker, Diac. huis 10.30 bevestiging en intrede ds. Van 't Hof. Oude Vest 13 10.30 jeugdkapel, Endegeest 9.30 dhr. Henzen. gez. dienst, Petrakerk Sur. str. 10.30 dhr. Steenbergen, dovend., Geref. Kerk Zui- derkerk 9 ds. Sijtsma, Petrakerk 10.30 ds. Sijtsma, Oude Vest 10 drs. Korteweg, ds. Koolstra, Mar. kerk L. Morsw. 10 ds. Koolstra, Bevr. kerk ZW 9 ds. Wagen voorde, Groenh. 10 dhr. v. Leeuwen, Me renwijk 9.30 en 11 ds. Hortensius, Petra kerk 10.30 dhr. Steenbergen, dovend., Dolerende Noodgem. Groot Leiden (Pieterskerkstr. 1). 8.30 dr. Spoelstra W.brugge, 5 dhr. Visser Den Haag, Geref. Kerk Vrijg. (Herengr. 70) 10 en 5 ds. Gootjes, Chr. Geref. Kerk (Steenschuur 9) 10 ds. Van Mulligen Veenendaal, 7 nam. ds. Hamstra Alphen a d. Rijn, Ge ref. Gem. (N. Rijn) 10 en 4 30 ds. Boog aard, Geref. Gem. in Ned. (Bethl. kerk Driftstr.) 11.30 en 5.30, Evang. Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgracht) 10.15 ds. Happee, Remonslr. Doopsgez. Gem. (Pieterskerkstr. 1) 10 dr. Meijenng, Bap- tistengem. (O. Rijn 3) 10, Evang. Chr. gemeenschap (Middelstegracht 3) 10 dhr. Dikkes, Zendingswerk Midder- nachtsroep (Zoeterw. singel 21) 5 nam. dhr. v. Gent Doorn, Evang. centrum Zijl singel 2, zo. 10 en di. 8 dhr. Zijlstra, Pink- stergem. (O. Rijn 3), 3 nam. evang. De Haan, Leger des Heils (Hooigracht) 10 en 7.30, Nieuw Apost. Kerk (H. Rijndijk 24) 9.30 en 4, woe. 8. Christan Science (Steenschuur 6) 10.30, Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der 1. dagen (Steenschuur 6) 10.15, Zevendedagadventisten (Lok- horstk.) elke zat. 9.45, gesprek 11 predi king, Oud Kath. Kerk (Zoeterw. singel) 10, Vrij Kath. Kerk (Vreewijkstr.) 10.30, RK Kerken Merenwijk zat. 7, zo. 9.30 en 11, Haagweg zat. 7, zo. 9,10.45,12 en 6.30, Steenschuur zat. 10 en 7, zo. 8.30, 10, 11.30:, 6 en 7, Lammenschansw. zat. 10 en 7, zo. 9,10.30,12 en 6, Haarl. str zat. 7, zo. 9.30,10 45, 12.15 en 6.30, Rijndijk 281 zat. 7, zo. 9.30 en 11.30, Boshuizerl. zat. 7, zo. 9.30, ll«n 12.15, Herensingel zat. 7 zo. 8.30, 9.30 en 11 ABBENES - Herv. Gem. 9.30 ds. Den AARLANDERVEEN - Herv Gem. 10 ds. Wolthaus, 7 ds. Hoogendijk, Geref. Kerk 10 dhr. Tenyenhuis, 6.30 kand. Geerling, Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst, 3 ds. Kok Eemdijk, RK Kerk zat 7. zo. 7.30 en 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN - Herv. Gem Adv. kerk 9.30. en 6.30 ds. Bogers, Kruisk. 9.30 ds. Hanemaayer, Opst. kerk 9.30 ds. v.d. Heiden, 6.30 ds. Vree, G. H. Kerk 9 en 10.30 ds. Hoogendijk, De Bron 9, 10.30 en 6.30 ds. Verheul, Ashramcol- lege, 9.30 dhr. Taselaar, Oudsh. weg 10 ds. Oort, Sionskerk 9.30 ds. Verploeg, 6.30 ds. Schrijver Woerden, Geref. Kerk Mar. kerk 9.30 ds. Vree, 6.30 dhr. Te nyenhuis, Salv. kerk 9.30 kand. Geer ling, zie verder herv. gem., Geref. Kerk Vrijg. Buiten V 10.30 ds. v.d. Berg. 4.30 dhr. Marbus, Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. Hamstra, Oud Geref. Gem. 9.30 en 4, Baptistengem. 10 en 6.30 ds. Koe koek, Noord 10 dhr. v. Barneveld, Volle Evang. Gem. (school Preludeweg) 10 dhr. v. Leeuwen, Leger des Heils 10 en 6.30 uur, RK Kerken Bon. kerk zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30, Puskerk zat. 7, zo 9. 10.30 en 11.45, Bron zat. 7, zo. 9 en 11 30. BENTHUIZEN - Herv. Gem. 9.30 en 6 ds. Exalto, Geref. Gem. 9.30 en 6 leesd. BODEGRAVEN - Herv. Gem. Dorps kerk 9.30 ds. v. Delen Veenendaal, 6.30 ds. Geluk Giessenburg, Salv. kerk 9.30 ds. Richter, 6.30 ds. Schipper Dordrecht, Bethl. kerk 9.30 ds. De Vreugd, 6.30 ds. Mol Scheveningen, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. 't Hart. BOSKOOP - Herv. Gem. 9.30 ds. Hey- mans, 6.30 jeugdd., dhr. Christ Leiden, De Stek 9 30 ds. Stelwagen, Geref. Kerk 9.30 dhr. Knotters Oudewater, zie verder herv., Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst, 2.30 ds. Ribbers Aalsmeer, Geref. Gem. 9.30 en 6, Opwekkingsgem. (Concordia) 9.30, Verg. v. Gelovigen (Nieuwstr.) 9.30 en 5, RK Kerken kerk zat. 7, zond. 9.30 en 11, De Stek zat. 5.30. HAZERSWOUDE - Herv. Gem 9.30 dhr. Bakker Maassluis, 6.30 ds. Harte- veld R.dam, Geref. Kerk 9.30 ds. Ver- sluys, 5 ds. Nierop Koudekerk, RK Kerk Anker zat. 7, zo. 8.45 en 11.15, Bemardus, zo. 10, dorp zat. 7. zo. 8, 10 en 11.30. HILLEGOM - Herv. Gem. 10 ds. Brons- geest Haarlem, 7 dhr. Stam Sassenheim, Geref. Kerk 10.30 dienst, zie ook herv., Chr. Geref. Kerk 10 evang. Schouten, geen aankondiging voor avondd., RK Kerk Mart. kerk zat. 7, zo. 8.30, 10, 11.30 en 12.45, Jozefkerk zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30. HOOGMADE - Herv. Gem. 10 dr. v. Vliet, RK Kerk zat. 7, zo. 10. DE KAAG - Herv. Gem. 9.30 ds. Brons O.geest, RK Kerk zat. 7, zo. 8 en 10. KATWIJK AAN DEN RIJN - Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. v. Roon, 6 dhr. Hoffenaar jeugdd., Ontm. kerk 10 ds. Gebraad, 6.30 ds. Boogert Leiden, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Vrolijk, Kapel Ma rinevliegkamp 10.30 ds. Schepers, ge- zinsd., RK Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE - Herv. Gem. N.K. 10 ds. Vink, 6 ds. Arkeraats, O.K. 8.30 ds. Hovius, 10 ds. Hovius, 6 ds. Schuurman, Ichtuskerk 10 ds. Vroegindewey, 5 ds. Boer, Pniëlkerk 9.30 ds. Schuurman, 6 ds. Vroegindewey, Gr. v. Pr. school, 10 ds. Arkeraats, Hoeksteen, 10 duitse dienst, Overduin 2 ds. Baas, Geref. Kerk Vr. kerk 9.30 ds. Aalders 't Harde, 5 ds. Vrolijk. Tr. kerk 9.30 ds. v.d. Horst, 6.30 ds. Aalders, Geref. Kerk Vrijg. 10.15 en 3.30 ds. Breen A.dam, Geref. Kerk Vrijg. Buiten V. 8.45 en 7 ds. Rouiema, Chr. Geref. Kerk 10 en 5 leesd., Geref. Gem. 10 en 5 leesd., woe. 7.30 ds. Moerkerken, Volle Evang. Gem. (Voorstr. 100) 9.45. KOUDEKERK AAN DEN RIJN - Herv. Gem. 10 ds. Lefeber Alphen, 7 ds. Ver- sluys H.woude, Geref. Kerk 9.30 ds. Nie rop, 7 zie herv. LEIDERDORP - Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpskerk 10 ds. Geursen, Hoofd- str. kerk 10 en 6.30 ds. Doesburg, Schep- pingskerk 9 ds. v. Loenen, Leythenrode 10 mevr. ds. v. Everdingen, av.-maal, Baptistengem. 10 dienst, RK Kerk zat. 7, zo. 9, 10.30 en 12. LEIMUIDEN - Herv. Gem. 9.30 ds. De Vree, camping 10.30 pater Van Sasse van Ysselt, Geref. Kerk 9.30 ds. Los, 7 ds. Bezemer Ter Aar, RK Kerk zat. 7, zo. 7.30, 9.30 en 11.15. „LISSE - Herv. Gem. Dorpskerk 9 en 7 ds. 't Hooft, Pauluskerk 10.30 ds 't Hooft, Geref. Kerk 10 en 7 ds. De Wit, av.-maal, Geref. Kerk Vrijg. Buiten v. 9 en 5 ds. Schuurman, Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 ds. v. Dijken, 7 ds. v. Dijken, dienst voor iedereen, Geref. Gem. 10 en 4 ds. Ha- rinck Dordrecht, Oud Geref. Gem. 9.30 en 3, RK Kerken Agathakerk zat. 7, zo. 8.30,10 en 11.30, Poelhuys zat. 7, zo. 9 en 11.30, Mariakerk zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30, Engelbew. zat. 7, zo. 8, 9.30, 11 en 5.45. NIEUWKOOP - Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. Bronsgeest, Geref. Kerk 10.30 ds. v. Loenen L.dorp, 6.30 kand. Verburg, Chr. NIEUWVEEN - Herv. Gem. 9.30 dhr. Groenendijk, 6.30 ds. Molenaar, Geref. Kerk 9.30 ds. Wouters A.dam, 7 ds. Rang N.-Vennep, RK Kerk zat. 7, zo. 9 en 11. NIEUW-VENNEP - Herv. Gem. 9 30 dhr. van Berkum A.dam, 7 ds. Den Har der, Geref. Kerk 9.30 ds. Rang, 6.30 ds. "'"Tigaarden, d., 2.30 ds. 9.30 en 11. NOORDEN - Herv. Gem. 9.30 kand. van Harten, 7 ds. De Kruijf, Geref. Kerk (Woerdense Verlaat), 10 dhr. Visser Den Haag, 7 dhr. Koenes A.dam, RK Kerk zat. 7.30, zo. 9 en 10.30. NOORDWIJK - Herv. Gem. Voorstr. 10 ri 7 dr. Jansen, Hoofdstr. 9 ds. Keuning, ds. ijsbertsen Gouda, Geref. Kerk Hoofdstr. zie herv. gem., Vinkenlaan 9.30 ds. Elgersma, 7 ds. De Vries, St. kerk 11 ds. Kuiper, Sole Mio 9 ds. Bosma, RK Kerken Zee 9.30 en 11, Binnen 8, 10 en ds. Kalkman, RK Kerk Jozefk. zat. 7, z_. 10 en 11.30, Viktork. zat. 7, zo. 9.30 en 11. OEGSTGEEST - Herv. Gem. Gr. kerk 9.30 ds. Ter Linden, Pauluskerk 10 ds. Visser, Leiden, Gem. centr. 10.30 ds. Sasse, van Wyckerslooth 4.30 ds. Per dok, Geref. Kerk 10 ds. Hemstede Lei derdorp, 7 mej. ds. De Nie, Geref. Kerk Vrijg. 10.30 leesd., 4.30 ds. Simpelaar, Geref. Kerk Vrijg. Buiten V. 8.45 en 4 ds. v.d. Berg, RK Kerk Will, kerk zat. 7, zo. 9, 10.30 en 12, Bon. kapel zat. 6.30, zo. 9 en 11, Volle Evang. gem. (gem. centr.) 4 dhr. v.d. Brugge. OUD-ADE - RK Kerk zat. 7, zo. 8.30 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING - Herv. Gem. 9.30 ds. Lalleman, Geref. Kerk 9.30 ds. Bakker Amstelveen, 6.30 ds. Heule te Wassenaar, RK Kerk zat. 7, zo. 8, 9.30 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN - RK Kerken P Banden zat. 7, zo. 8,9.30,11.30en 12 15, Mar. Pres. zat. 7, zo. 8, 9.30 en 11. RIJNSATERWOUDE - Herv. Gem. 9.30 ds. De Kruijf, 7 ds. Lefeber te Alphen, Chr. Geref. Kerk 9.30 dienst, 2.15 ds. RIJNSBURG - Herv. Gem. Gr. k. 9.30 dhr. Goedhart Nieuwkoop, 5 ds. v. Niel, Bethelkerk 9 ds. v. Niel, 5 ds. v.d. Velden Mijdrecht, Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds. Damsma, 5 ds. Huisman, Imm. kerk 9.30 ds. Huisman, 5 ds. De Raadt, Mar. kerk 9.30 mr. Reugebrink Leiderdorp, 5 ds. Damsma, Geref. Kerk Vrijg. 10.45 en 7 dienst, in herv. Bethelkerk, Chr. Geref. Kerk geen opgave ontvangen, Evang. Chr. gemeente (aula mavo) 10 dhr. v.d. Brink, av.-maal, RK gemeenschap (aula tuinb. school) zat. 7, zo. 10.30. VOORSCHOTEN - Herv. Gem. Dorps kerk 10 ds. Meijering, 7 ds. v.d. Schoot, Hulp en Heil, 10 ds. Verheule, aula NH 9.30 vic. Bijl, De Ark 10 jongerend., Ge ref. Kerk dorp 9.30 ds. De Zwart, 7 zie herv., Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5 dienst, RK Kerken Laur. kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30, aula NH 11, M. Godskerk zat. 7, zo 8.30 en 10.30. WADDINXVEEN - Herv. Gem. 8.45 en 10.30 ds. Verboom, 5 ds. Verwelius, 6.30 ds. Verboom, Hoekst. 10.30 ds. Baan, 6.30 ds. Verwelius, Imm. kerk 9.30 en 5 ds. Flink, Geref. Kerk Kr. kerk 9.30 ds. Modderaar, 5 ds. v.d. Berg, Ontm. kerk 10 ds. v.d. Berg, 5 ds. Modderaar, Oud Geref. Gem. 10 en 5, Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds. Verloop, Volle Evang. Gem. (Lindengaarde 17a) 9.30, RK Kerk Vik- torkerk 10, Ontm. kerk 11.30 en 7. SASSENHEIM - Herv. Gem. 9 en 10.30 ds. v.d. Meer, 6.30 dhr. Goedhart Nieuw koop, Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds. Rebel, RK Kerk zat. 7, zo. 8, 9.30 en 11. TER AAR - Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. Lindenburg, Geref. Kerk 9.30 ds. Beze mer, 6.30 ds. Los, RK Kerk dorp 9 en 12, Langeraar zat. 7, zo. 8.30, 10 en 11.30 VALKENBURG - Herv. Gem. 10 en 6.30 ds. Overgaauw, Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. De Raadt, Geref. Kerk Vrijg. 9,30 VOORHOUT - Herv. Gem. 10 dhr. Stam Sassenheim, RK Kerk zat. 7, zo. 9, 10.30 en 11.45. WASSENAAR - Geref. Kerk 9 en 7 dr. v. Oeveren Rijnsburg, Zuid 10 en 7 ds. v.d. Kamp, Ned. Prot. Bond 10.30 ds. Wery R.dam. WOUBRUGGE - Herv. Gem. 9.30 ds. Bouman Katwijk, 6.30 ds. v.d. Berg Wer kendam jeugdd., Geref. Kerk 9.30 en 6.30 kand. Woltering A.dam, RK Kerk zat. 7, ZEVENHOVEN - Herv. Gem. 9.30 ds. Nicolai, Geref. Kerk 9.30 en 7 ds. Dijkstra Boskoop, RK Kerk zat. 7, zo. 9 en 10.45. ZOETERWOUDE - Herv. Gem. 10 ds. Honnef L.dorp, RK Kerken Janskerk zat. 7.30, zo. 9 30, Chr. D. kerk zat. 7, zo. 8.30,10 en 11.30, Rijndijk, Meerburg, zat. 7. zo. 10, 12 en 6. ZWAMMERDAM - Herv. Gem. 9.30 ds. Boer Katwijk, 6.30 ds. Nicolai Zevenho ven, Geref. Kerk 9.30 kand. Verburg, 6.30 dhr. Schreuder Oudewater.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 4