Homo's in Griekenland op de tocht... ZATERDAG 1 JULI 1978 EXTRA Vraag een jonge Zweed wat hij over Nederland of België weet, dan krijg je meestal iets te horen over de dikke kuiten, als gevolg van te veel fietsen, molens, tulpenbollen, de pin tjes bier en de jenever die er zo goedkoop zijn. En vraag dan de Nederlandse en Belgische, Duitse en Fran se toeristen, die ook deze zo mer weer in nieuwe golven het Scandinavische continent overspoelen, wat ze er komen zoeken: „Het blonde wild", de bevestiging van de verhalen van vrienden en kennissen die beweren het wél versierd te hebben. „Het zijn werkelijk bijna alle maal stuk voor stuk 'stukken man", zei een zekere Gerard, die liever zijn achternaam niet gepubliceerd zag. „Ik ben hier nou al twee weken en kijk nog steeds m'n ogen uit" Paul H., afkomstig uit Am sterdam, meent daarentegen wel dat het „versieren" min der makkelijk is dan in eigen land: „Je merkt duidelijk dat de meisjes hier zich niet zo maar laten pakken. Ze maken zelf net zo goed uit met wie ze op stap willen gaan. Dat pas sieve zich laten vragen, is er bijna helemaal niet meer bij". Paul en Gerard zijn twee uitste kende voorbeelden van de groepen internationale jonge ren die in de drie korte maar hevige Scandinavische zo mermaanden het Hoge Noor den afgrazen met veel flair en weinig geld. De meesten van hen wonen in goedkope, maar uitstekend ingerichte cam pings voor weinig geld, zoals bijvoorbeeld Angbybadet bij Stockholm. Van daaruit ver kennen ze met hun tweede hands autootjes of bus en on dergrondse de Zweedse hoofdstad en omstreken. Campings „Op die campings heb je vrijwel alle comfort, en als je je ver haal over arme werkstudent goed weet te brengen wan neer je eenmaal een vriendin netje hebt, dan zit je gebak ken", was het eensgezinde commentaar. „Dan verzeil je tenminste niet in een van die superdure discotheken waar je op èèn avond je hele reiskas op tafel moet leggen. Boven dien - leve de emancipatie - willen de meeste meisjes voor zichzelf betalen. Die begrij pen ook wel dat je nog wat langer wilt blijven". In gesprekken op campings, in jeugdherbergen en goedkope eetgelegenheden met Ne derlanders, Fransen, Belgen en Amerikanen, allemaal rond de twintig zo ongeveer, bleek al snel dat de mythe van de „losse Zweedse moraal" er met geen hamer uit te klop pen is. Enige tijd geleden werd bijvoorbeeld in Zweden een soort Kinsey-rapport ge publiceerd, waaruit bleek dat het Zweedse seksuele ge dragspatroon erg weinig ver schilt van bijvoorbeeld het Amerikaanse. Met èèn grote uitzondering: in Zweden was 93 pet van de bevolking van mening dat men ook kon sa menleven - een gewetenshu welijk - zonder getrouwd te zijn, dus. Maar ondanks alle publiciteit is het elke zomer weer raak: wilskrachtige jonge mannen uit alle landen hopen de „ge willige Zweedse poes" te tref fen die niet zo wilskrachtig Ideaal Het doorsnee vakantie-ideaal van deze jongeren, die men nu in Stockholm kan treffen, kan met beide handen wor- y den omschreven: 92-60-94, en het liefst natuurlijk lange blonde haren en blauwe ogen. Het begint er op te lijken dat Stockholm, na Katmandu, Amsterdam, Brussel en San Francisco een steeds hippere naam begint te krijgen. Al hoewel de politie er wat nar cotica betreft zeer streng is. Er wordt beslist geen verschil gemaakt tussen „soft"- en „hard"-drugs. De gevange nisstraffen zijn erg zwaar wanneer men eenmaal in handen van de justitie is ge vallen. Voorzichtigheid is dan ook geboden. Op dit moment zitten er twee Belgen en 18 Nederlanders achter de tralies, die meenden dat het roken van een Joint" in een stadspark wel niet zo gevaarlijk zou zijn... De wildste verhalen over de zo genaamd losse Zweedse mo raal floreren het meest in Duitse en Zuideuropese weekbladen, die men objecti viteit noch waarheidsge trouwheid kan verwijten. De jonge Zuideuropeanen die naar het Hoge Noorden ko men, merken al snel genoeg dat de tijd voorbij is dat men aan de nieuwste Tarzan- zwembroek genoeg had om een succes te zijn of te beha len. Emancipatie en de daar mee volgende vraag naar een partner waar je ook normaal mee van gedachten kunt wis selen, hebben voor die „blit- zers" de markt grondig be dorven. En de body-builderstijl is hele maal uit, zelfs het gouden rin getje in het oor is al passé. Helemaal in zijn daarentegen de T-shirts met uitnodigende teksten, in welke taal dan ook. Zelfs al weet Karin, Lotta, Kajsa of Solveig niet precies wat het betekent, het is altijd goed genoeg voor een inlei dende vraag. „Hij zei dat hij Jan heette en uit Amsterdam kwam", staat in een van de rapporten te lezen van het kantoor voor sociale zaken van het ministerie van buitenlandse zaken in Stock holm. „En hij was erg leuk. We hebben erg veel plezier gehad. Verder wist ik eigen lijk niets van hem, behalve dat ik er zeker van ben dat hij de vader is van ons kind". Barbro Hellquist, die via bui tenlandse zaken de vader van deze nakomeling in het bui tenland probeert op te spo ren, verkeert in dezelfde be narde positie als tientallen andere meisjes die hun kort stondige vakantiedroom za gen vervliegen. Volgende sta tion is de kraamkliniek. Risico's In de Zweedse pers wordt elk jaar rond deze tijd weer de aandacht gevestigd op de ri- ciso's die men loopt tijdens de vakanties in zowel binnen- als buitenland. „Voor velen wordt de vakantie een herin nering voor het leven", staat er vrijwel dagelijks te lezen in de Zweedse dag- en weekbla den. Reclame van de Nils Adamsson condoomfabrieken. De Zweedse Vereniging voor Seksuele Hervorming draagt bij met de volgende tekst: „Het is best goed om con dooms mee te nemen als je op reis gaat" en in kleine letters „zelfs als je een meisje bent". Men dient hierbij natuurlijk als excuus te kunnen aanvoeren dat de meeste vakantiegan gers in Scandinavië niet al leen interesse tonen voor de Scandinavische schoonhe den - zoals de fjorden - maar ook voor de Scandinavische schonen. Het valt inderdaad niet te ontkennen dat de doorsnee Scandinavische jonge vrouw volledig - meestal qua uiterlijk - vol doet aan de meest hoog ge stelde verwachtingen. Men kan letterlijk alles tegen het lijf lopen: kruisingen tussen Liv Ullman en Anita Ekberg zijn geen zeldzaamheden. Maar zoals reeds eerder gezegd: het is dikwijls meer een zaak van medebestemming dan van verleiden. Of het samen- uit daarna ook samen-thuis wordt, ligt tegenwoordig dikwijls meer aan haar dan aan hem. En dat is voor som mige mannen een harde noot om te kraken: het eigen ego kan een behoorlijke knak krijgen. Volgens het Kinsey-rapport over de Zweedse vrouw is meer dan tachtig procent ove rigens van mening dat alleen de ware liefde de enige accep tabele motivering kan zijn voor „de volledige overgave" Maar de overige twintig pro cent maken het leven in Scandinavië blijkbaar nog in teressant genoeg en houden de mythe in leven: „Sex, Sin en Smorgasbord", zoals de Engelstaligen het uitdruk ken. Popfestival Tijdens een popfestival bij de autoraces in Mantdorp kort geleden moest een tot wan hoop gedreven fotograaf van een groot Westduits weekblad 500 kronen betalen om tenminste èèn langbenige Walkure textielvrij op de plaat te krijgen. Waarmee dan weer het imago van Zweden op dit gebied wat langer in stand kan worden gehou den. Hoe de Zweedse vrouw in wer kelijkheid is, moet iedereen maar zelf proberen uit te vin den. Dat is leuker. Maar we kunnen Kary Lasch, een in ternationaal bekend vrou wenfotograaf, citeren: ,De Scandinavische vrouwen - uitgezonderd de Finse - zijn vrijwel altijd nieuwsgierig, spits. Ze hebben een vorm van seksuele nieuwsgierig heid. Ik vind ze geboren mannequins. En er zijn er miljoenen. Je hoeft niets an ders te doen dan voor een school te gaan staan kijken als ze naar buiten komen. Ze we ten zich zeer goed te kleden, maar toch is de kleedstijl een voudig" ..Ze zijn moreel redelijk vrij en dat is misschien de reden waarom ze in het algemeen zo ontvankelijk en nieuwsgierig zijn. Ze willen zich amuseren Het zijn heel trouwe vrien dinnen en ze zijn toch nog avontuurlijk. Ze proberen wel elkaar vreselijk de loef af te steken met nog „snellere" kleren en betere make up". yooral het Zweedse meisje is - naar mijn mening - waar schijnlijk het meest aantrek kelijke ter wereld, maar ze is wellicht niet het boeiendste, het impulsiefste of het meest spontane. Ze kan hard zijn - niet ongevoelig - kan scherpe trekken hebben, terughou dend zijn en maakt zich te genwoordig naar mijn smaak een beetje te zwaar op. Ze kijkt je aan met ogen die heel mooi kunnen zijn, maar waarin soms de warmte ont breekt - ze taxeert je. Hun ogen vooral zijn verrukkelijk fotogeniek, maar koud". Aldus Kary Lasch, modelfoto graaf nr. 1 in Scandinavië, die een levenslange ervaring heeft op dit gebied. Maar het spreekwoord: „Vrouwen, pauwen en peerden, niets preutser op eerden", gaat ze ker voor Scandinavië niet op. ATHENE - „Nederland aan de zijde van de Griekse homoseksuelen". Onder deze grote kop brengt het Atheense dagblad Eleftherotypia een berekening, volgens welke een meerderheid in de Tweede Ka mer, waarin mevrouw Kappeyne van de Copello (VVD) vragen heeft gesteld over een voor homosek suelen discriminerende wet in Griekenland, dit land kan laten aanklagen bij de Raad van Europa op grond van aantasting van de mensenrechten. Met nauwelijks verholen verbazing wordt in hetzelfde stuk uit de doeken gedaan dat er in Nederland een (ex)-kamerlid is dat eigen homoseksualiteit belijdt, en dat Den Uyl (hier hardnekkig Van der Uyl ge noemd, naar analogie van de bekendere Van dei- Stoel) als premier wel eens op de bres heeft gestaan voor de rechten van de homoseksuelen. Ook in Frankrijk is tegen de Griekse wet een campagne op gang gekomen, waaraan mensen als Sartre, Simone de Beauvoir, Jules Dassin en de daar woonachtige Griek Kos- tas Gavras, maker van de film ,,Z", hun naam hebben ge leend. In Griekenland zelf hadden al eerder 250 bekende persoonlijkheden een verkla ring ondertekend, waarin het ontwerp „een intolerant, anti democratisch. anti-realistisch brouwsel wordt genoemd, ongeschikt voor de genezing van het probleem waaraan het refereert (geslachtsziek ten) en een rauwe, zij het on handige dekmantel voor in menging van de staat in de meest persoonlijke aangele genheden van haar bur gers". Geheimhouding Wat behelst nu dit wetsont werp, dat al tijdens de junta werd uitgedacht, door de vo rige regering werd ingediend, maar nu sinds kort lijkt te zijn „ondergedoken"? Inderdaad dient de bestrijding van ge slachtsziekten als uitgangs punt, een probleem dat in Griekenland weliswaar geen Door Frans van Hasselt bijzondere proporties ver toont maar dat wel met gx-ote geheimhouding is omgeven. De nadruk valt in deze wet op politiecontrole en bestraffing. Zo wordt zelfs overbrenging van geslachtsziekten in ech telijk verkeer aan vervolging onderworpen, met maximaal een jaar gevangenisstraf, ten zij de „benadeelde" echtge noot ontheffing verleent (ar tikel 15, par. 2). Maar de mees te artikelen gaan over en te gen de prostitutie, en het is in dit verband dat homoseksua liteit ook enige malen wordt aangeroerd. Prostitutie en homoseksualiteit worden als het ware op èèn - hoop gegooid - dat is de eerste indruk die van deze tekst blijft hangen. Deze verwar ring blijkt ook uit de bizarre wijze waarop het zichzelf toch wel respecterende Engelsta lige Atheense dagblad Athens News over de wet rappor teerde, onder de kop „Toe name prostitué's en homo seksuelen" en met opvallend nauwkeurige gegevens als „er opereerden in 1977 in Grie kenland 1518 prostitué's en 2459 homoseksuelen". Homoseksualiteit staat niet ver af van prostitutie. Deze over tuiging blijkt uit artikel 7, waar het heet: „Mannen van wie bewezen is dat ze zich uit innerlijke aanvechting of te gen betaling overleveren aan ontuchtige en tegennatuur lijke handelingen, worden onder toezicht van de politie in een staatsziekenhuis aan een medisch onderzoek on derworpen als bij de politie schriftelijk melding binnen komt dat ze een geslachts ziekte hebben overgebracht en. als het bestaan hiervan wordt geconstateerd, aan een verplichte therapie in een staatsziekenhuis". Artikel 16. waarin strafTen wor den vastgesteld voor onbe voegde prostitué's. soute neurs en misbruikers van (Foto Dirk Ketting) minderjarigen, stelt verder aangaande homoseksuele mannen „als vermeld in arti kel 7", dat ze worden gestraft met hoogstens een jaar als ze: A) circuleren op straten, plei nen, in openbare centra of andere oorden van ontmoe ting met het duidelijke doel mannen te verleiden tot het plegen van tegennatuurlijke ontucht. B) de openbare ze delijkheid en welvoeglijkheid aantasten door aanstotelijk of onbetamelijk gedrag". Dat homoseksualiteit als zoda nig strafbaar wordt gesteld, zoals nu in het buitenland wordt gesuggereerd, is dus niet zo. Over lesbische ver houdingen wordt ook niet ge rept. Maar de Griekse homo seksuelen. die zich sinds eni ge jaren hebben georgani seerd in een „Bevrijdingsbe weging", voelen zich wel be dreigd door het wetsontwerp, waarin ze enige malen wor den aangeduid met het woord „kynaidi", hetgeen betekent „stuitend voor de zedelijk heid" en met „sodomie" wordt geassocieerd. Men ziet aankomen dat de wet het ter rein effent voor allerlei vor men van onderdrukking, in timidatie en chantage, in een land waar de toestand tot nu toe in de praktijk nogal tole rant is geweest. Uit de wet spreekt hetzelfde misverstand dat de Griekse publieke opinie als geheel beheerst: dat homoseksuele mannen niets liever doen dan op de openbare weg als vrouw verkleed zoveel mogelijk aandacht op zich vestigen. Er zijn in Athene misschien 70 van zulke travestieten (in dorpen vindt men ze ook) en ze timmeren inderdaad hard aan de weg, en ze houden de laatste tijd zelfs persconfe renties waarbij ze protesteren tegen de brute behandeling die hen op politiebureaus ten deel valt. Het sinds kort uit komende driemaandelijkse orgaan van de Griekse homo seksuelen, „Amphi", stelt - zonder zich overigens geheel van die travestieten te distan- ciëren - dat men hun proble- die van de „gewone" homo seksuelen. wier aantal in Griekenland - als men van globale statistische gegevens mag uitgaan - zo'n 450.000 moeten belopen. derde geslacht Het Atheense dagblad „Apo- gevmatini" bracht een plaatje, waarop men vier he ren verschrikt van dat cijfer ziet kennisnemen - zij kijken elkaar aan en uit hun hoofden komen grote vraagtekens (puntkomma's in het Grieks). Dat ging voor een Griekse krant al vrij ver - de meeste dag- en ook weekbladen zijn in hun benadering van deze problematiek nog niet verder gekomen dan grapjes over het „derde geslacht", dat gedurig in vrouwenkleren wordt ge presenteerd. Het „normale" Griekse woord homophylofili (liefhebbers van het eigen ge slacht) wordt zelden gebruikt. Over het bewuste wetsont werp is nog geen enkel se rieus artikel geschreven. Pas de acties in het buitenland hebben er de aandacht op ge vestigd. He e als de Griekse dienstweigeraars. die in sommige gevallen al 10, 12 jaar gevangenisstraf hebben uitgezeten en nog zitten. Ook dit „nationaal gevoelige" probleem wordt door de Griekse pers, van rechts tot links, verzwegen. Pas de be handeling in de Raad van Eu ropa leidde tct een - nog erg primitieve - wet, die overi gens niet in praktijk wordt gebracht. Ook homoseksuali teit is voorde Griekse kranten (met uitzondering van de al lerkleinste, de „Avghi" van de onafhankelijke communisti sche partij) blijkbaar nog zo'n „gevoelige" kwestie, mis schien ook doordat de homo seksuelen nu ook in „Amphi" rijkelijk kunnen putten uit precedenten uit de Griekse Oudheid en ui*, passages van de bekendste Griekse dichter van de laatste 100 jaar. Ka va- fis.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 25