ZATERDAG 1 JULI 1978 AMSTERDAM - „Er is een ad vies van de Raad voor de Kunst aan de minister om op onze subsidie ernstig te be snoeien. Daar hebben wij aanvankelijk tegen geprotes teerd. Omdat wij vanuit die mime-afdeling het enige best draaiende gezelschap zijn in dit genre. En omdat wij heb ben geprotesteerd, heb ik het gevoel gekregen dat de minis ter dat advies naast zich heeft neergelegd. Volgens mij hoor, want je weet nooit hoe dat exact in elkaar zit". „Ook doordat andere gezel schappen zich solidair met ons hebben verklaard, is het nog niet 100 procent zeker dat wij uit die subsidieboot val len". Aan het woord is Rob van Houten, de grote ideeën- man van Funhouse, na Wal- dolala beter bekend als Boy Bensdorp, in een mengeling van hoop en twijfel. „Als we wel uit de boot zouden vallen, zouden we een sterke personeelsinkrimping moe ten invoeren, moeten we de zaak per voorstelling bekij ken. Het programma zal een solistisch karakter krijgen. Het nieuwe programma? Ja, hoe moet je dat nu opzetten? Je kunt dat weer op de van ons bekende spektakelma nier opzetten, maar ja, als je daar geen zekerheid over hebt, dan wordt het werk er wel door gestagneerd. Ik zal niet zeggen de ideeënstroom, want ideeën kosten niets". „Ik vind het wel een beetje een rare situatie. Hoewel we het werk toch nooit hebben ge schuwd, en hoewel we in acht jaar tijd met die subsidie toch een stuk stevig theater heb ben neergezet, dat dat opeens pats boem zou wegval len". Risicofactor „De ene produktie is beter dan de andere, dat is bij ieder ge zelschap. Er is immers altijd een risicofactor. Als ze nou zouden zeggen: ze draaien zo slecht; wat ze brengen is vod den. Dit vind ik toch een vorm van willekeur. Ik heb het idee dat ze bij het ministerie meer voor de duidelijk alternatieve gezelschappen kiezen, dan voor het meer publieksge richte. Ik vind dat je in de mimesector beide genres dient te steunen". Zakelijk leider Gerrit Wijn- houd: „Het probleem is, dat we voor het volgende s graag een aantal i dienst willen nemen, maar dat we hen geen zekerheid kunnen bieden van: komen jullie maar, jullie kunnen dat en dat verdienen, we gaan vast repeteren. Dat is eigen lijk de grootste moeilijkheid die we nu hebben". Op het verwijt van de Raad voor de Kunst, dat er bij Funhouse geen continuiteit is van het artistieke beleid, reageert Rob van Houten als volgt „Ik heb al die jaren in dit genre theater bedreven. En ik blijf altijd zeggen: de ene keer lukt het beter dan de andere keer Ik breng een show en de vol gende show probeer ik heel anders te maken". „Dan krijg je ogenschijnlijk ook een ander artistiek beleid. Vooral als je met andere men sen werkt om iets nieuws te krijgen. Ik heb wel eens een show gebracht, en de show was dan precies volgens het zogenaamde artistieke beleid, dan krijg je weer het verwijt: ja, het is precies dezelfde show als de vorige". „Ik ben een figuur die niet graag al die ambtelijke formulieren invult. Ze hebben me nu ook gevraagd: wat zijn je nieuwe plannen? Ik heb toen gezegd: Ik ga met die en die, onder andere ook met Feike Boschma, samenwerken, en dan zie ik vanzelf wel wat er uitkomt. Op een gegeven moment heb je in de loop der jaren een gerichte creatieve potentie. Ik ben ook iemand die heel sterk naar het toeval werkt. Morgen heb je een heel ander idee dan gisteren. Maar je werkt toch naar een be paald niveau, een bepaalde norm, en die wil je bereiken. Ze willen dat allemaal vooraf weten". Staatstheater „Als je een stapje verder gaat, dan kom je bij het staatsthea ter, waarin uiteindelijk de overheid bepaalt hoeveel mime erin zit. Wat je wel mag. Ik ben bijvoorbeeld met Dai sy Dynamite gaan werken. Dan krijg je te horen. Ja, Dai sy Dynamite is een nacht clubartiest. Maar bij „Fun house After Eight" is hij mi- mespeler, al brengt hij ook nog een vleugje van zijn nachtclubervaring mee. Hij staat daar volwaardig te mi- AMSTERDAM - De Vereniging van Gezelschappen op Mime- gebied (VGM), die in Amster- -dam is gevestigd, heeft op 13 junijl. haar 10-jarig bestaan gevierd. Er was volop reden om te feesten. De belangstel ling voor mime is groter dan ooit. Maar de voorgenomen inkrimping van de subsidie gaf een dusdanige domper, dat er op die dag tevens een Pfotestmanifestatie werd ge houden op een aantal dek schuiten in de Amsterdamse Blauwburgwal. Bij de VMG zijn aangesloten. Funhouse, Bewth, Pantomi metheater Rob van Reijn, Mimetheater Will Spoor, Car- roussel en de Stichting Caba- De subsidieregeling voor de mime dateert in grote lijnen nog uit 1970, ten tijde van Marga Kompé's minister schap bij CRM. Er is een rijks bijdrage vrijgemaakt voor hooguit vijf gezelschappen of maximaal vijftig mimespe- lers. Bij de erkende mime-opleiding aan de Amsterdamse Thea terschool studeren jaarlijks gemiddeld vijf tot zes spelers af. De limiet van 50 mimespe- lers komt hierdoor danig in de knel te zitten. Project- of ad- hoc-produkties dienen de hierdoor ontstane problemen enigszins te ondervangen. Anders dan bij de toneelgezel schappen en orkesten, wordt er geen financiële steun gege ven in de exploitatiekosten. Er is een voorstellingssubsidie van ongeveer f1000 per op voering. Vijftig procent van de salarissen komt voor reke ning van het rijk. Het reste rende moet worden gehaald uit de opbrengst van de voor stelling. Ongeveer anderhalf jaar gele den is deze regeling verbeterd Dit in het kader van een fase ring splan, waarin binnen een tijdsbestek van vier jaar de lonen voor 100 procent uit de subsidiepot zouden komen Momenteel bedraagt de steun van de overheid 70 procent, waardoor de salarissen tot boven het minimumloon zijn Het streven, was om in het speel seizoen '78-'79 meer financiële armslag te geven vooreen gro ter aantal mime-projecten en voor het invoeren van een nog steeds ontbrekende pensioen voorziening. Vanwege de bezuinigingsmaat regel dreigt daar de klad in te komen. De commissie mime- kunst van de Raad voor de Kunst, het advieslichaam van de minister van CRM, heeft voorgesteld deze plannen naar volgend jaar te ver schuiven. De mime-kunst is het komend seizoen f2.700.000 toebedeeld. Dat is f 1.370.000 minder dan nodig is om het faseringsplan verder uit te voeren. Het is veel geld, maar in feite bete kent het dat elke Nederlander slechts twee dubbeltjes bij draagt voor depe vorm van kunstbeoefening De grote klappen vallen bij de gezelschappen die een subsi die krijgen voor één project. Daartoe behoort Waste of Ti me. Van de groepen die een vaste voorstellingssubsidie ontvangen, dreigt Funhouse het ernstigst te worden gedu peerd. Naar de mening van de afde ling mime van de Raad voor de Kunst is Funhouse artis tiek achteruitgegaan, terwijl bovendien de groep te veel de kant van de revue is opge gaan. Ook wordt er een gemis gevoeld aan continuiteit in het artistieke beleid. Buiten kijf is de grote populariteit van Funhouse en de vele voor stellingen die het gezelschap overal in den lande geeft. Het aantal medewerkers is bij Funhouse noodzakelijkerwij ze steeds verder gedaald. Werd er enkele jaren geleden nog met 14 medespelenden opgetreden, halverwege de reeks voorstellingen van Af ter Eight", verleden seizoen, werd het aantal terugge bracht op tien. Voor het nieu we programma, met als voorlopige titel funhouse Fat People Show", zijn tot op heden zes mensen aangetrok ken. De verdere uitbouw van de plannen is afhankelijk van de benodigde f 200.000die Fun house moet hebben om de ideeën voor de komende show optimaal te kunnen verwe zenlijken. Er is door CRM nog geen definitieve beslissing genomen. Inmiddels zijn de voorbereidingen voor de ,fat People Show" al min of meer getroffen Ook wordt er in de eigen werk ruimte aan de Marnixstraat in Amsterdam ijverig gerepe teerd voor de voorstelling van funhouse After All", die hoogtepunten uit vorige shows en een stuk of wat nieuwe acts omvat. After All" is tot en met 29 juli van woensdag tot en met zaterdag in de Amsterdamse Brakke Grond te zien Over deze subsidieperikelen, rond After Allen het kers verse programma ,JFat People Show", gaat het ge sprek dat met Rob van Hou ten, sinds Waldolala beter be kend als Boy Bensdorp, en de nieuwe zakelijke leider Gerrit Wijnhoud, afgestudeerd so cioloog, in een oergezellig Am sterdams volkscafè is ge voerd. ,Ik vind het zo'n rare zaak in Nederland. Kijk, je hebt zelf „After Eight" gezien, het heeft niets met Andrè van Duyn te maken. Overigens vind ik hem een grandioos vakman. Ik moet vreselijk om hem lachen. Ik heb niets te gen die man. Maar als je in de lachhoek zit in Nederland, dan krijg je altijd moeilijkhe den, zoals wij die nu onder vinden. Je wordt dan opeens minder serieus genomen, als je met humor komt". „Ik wil niet alleen maar komiek zijn. Ik wil iets doen, waar je op de een of ande- activeert. Niet alleen oppervlakkig amuse ment brengen. Het moet bij ons om iets gaan. Vroeger noemden ze alles mime, en ik had die ellende. Ik kreeg een fantastische pers, maar er kwam nooit een hond op Toen dacht ik heel wijs: met die mime moet ik even niet veel te maken hebben. Ik moet eerst andere dingen le ren. Ik dacht: ik moet eerste die zaal vol krijgen en dan mime gaan spelen". ,,Nu praten ze heel anders over mime. Want nu doe ik wel eens oude mime in mijn shows. En dan zeggen ze: hè, hij kan fantastisch mimespe- len. Nu heb je het publiek er voor. Nu zeg ik, en wat dat be treft ben ik wel commercieel, kun je die mime wel aan het publiek kwijt. Vroeger speel de je dan voor twee mensen, en die zeiden nog: ja, die Mar cel Marceau deed het toch be ter". Realist .,Ik ben een verschrikkelijke realist. Ik heb dus een mime- soloprogramma gehad en toen heb ik het solopro gramma uitgebreid. Ik zat heel duidelijk in die mime- hoek, al heb ik me altijd be wogen in het genre van het la chen: leve de humor. Daar heb je publiek voor nodig Toen heb ik het spectaculair der gemaakt. Maar ik heb dat vak mime geleerd, dat raak je dus nooit kwijt. Het denken doe ik vanuit beelden. En als er teksten bij komen, of wat dan ook, dan gebeurt dat vanuit een situatie die ik als mimespeler heb be dacht". ..Zakelijk leider Gerrit Wijn- houd: „Eind van het vorig jaar leek het erop dat wij een ton tekort zouden hebben. Dat hebben we weten in te lopen door met minder mensen op te treden, waardoor bezui nigd kon worden op de sala- rispost. We beginnen nu met een schone lei". Rob van Houten: „Ik vind Fun house toch een uniek sóórt humor brengen. Volgens mij is er geen tweede gezelschap in Nederland dat in deze stijl werkt. Maar met of zonder subsidie: ik blijf doorgaan. En dat ze daar zo gemakkelijk aan voorbijgaan, aan dit clownsachtige mime, variét: theater, waar gewoon behoef te aan is, zowel bij het publiek als bij de opvoerenden". „Bijvoorbeeld: ik werk met danseressen die niet bij het Nationaal Ballet terecht kun nen, maar die door onze werkwijze juist volledig aan hun trekken komen bij een Funhouse. Als zo'n danseres dingen krijgt te doen waar ze iets in kwijt kan en waar bij het serieuze ballet geen mo gelijkheid voor is, dan gaat zo iemand ook meer leven voor het publiek. Het geeft een goede wisselwerking: je haalt het eruit, zij geeft iets ex tra". „Wij hebben een basis gelegd het het Stijl publiek toe. En daar plukken de, laten we het maar zo zeg gen, serieuze mimespelers toch ook de vruchten van. En dan wordt er tegen ons ge zegd: jullie hebben je werk gedaan, bekijk het maar. We zijn als groep, gelukkig ben ik er helemaal overheen, heel erg gefrustreerd, dat wij niet erkend en herkend zijn, ter- „We hebben een bepaalde stijl ontdekt. Het was een beetje revue-achtige aanpak van ernstige voorvallen, en die stijl is gewoon met name door Baal en door heel wat groepen overgenomen. Zelfs bij Werk theater hebben ze een soort gelijke werkwijze". „Ik zie ook wel eens mimege- zelschappen. Dan zitten ze opeens evenzo te zingen, en willen ze ook variété doen en dit en dat. En dan wordt het opeens wel tot kunst verhe ven. Dan word ik wel eens agressief tegen de Raad voor de Kunst". „Wil je perfectie in je program ma's brengen, dan kost dat geld. Wij krijgen echt geen miljoenen, hooguit vier ton. Maar als je naar de zaalbezet ting kijkt tijdens onze voor- „Als ze aan mij zouden vragen, wat ben je?, dan zeg ik mime speler. Maar als ze vragen wat wil je wezen, dan zeg ik: een actor, een performer, die de behoefte heeft om mime te spelen, maar ook om te zin gen, of wat dan ook". „De meeste behoefte heb ik om situaties te verdraaien, gekke gebeurtenissen neer te zetten. Ik ambieer gewoon 't clown achtige werk. Ik zou nooit een absoluut mimeprogram- ma willen maken. Dat vind ik Herr Doktor Karl-Heinz Lindt, de beruchte psychiater uit VPRO's Waldolala"hanteert in de comedy-revue "After All" van Rob van Houten's .Funhouse" de trompet. Rechts naast hem Boy Bensdorp (Van Houten zelf) op saxofoon. De revue is tot en met 2juli wekelijks van woensdag tot en met zaterdag in het Amsterdamse theater „De Brakke Grond" te zien. Het gaat om een gevarieerd programma, waarin toneel, zang dans, mime, slapstick en travestie geïntegreerd zijn tot een absurd kijkfestijn. Andere medewerkers zijn Hans van den Hoek (Crazy Daisy Dynamite) en de Funny girls Zillah Emanuels en Carry Schomper. len". ,,Dat had ik van het begin af al. Ik kwam toen uit dienst. Ik had een meisje, dat was op een mime-cursus. Ik dus ook. Toen ben ik bij het Jeugd theater gaan werken. Bij Frits Vogel, die heeft me les gege ven. Daarna ben ik als mime- solist begonnen. Ik heb aan internationale festivals mee gedaan. Maar ja, steeds die le ge zaal, die lege zaal en ik wil de meer dan enkel mime, maar ik zat zwaar en zwaar in de schulden. Ik had toen nog geen subsidie. Ik haalde Louis van Dijk als gast in mijn programma om het wat op te vrolijken". Daarna trad ik uit armoede op als gast bij Seth Gaaikema, en dat scheelde toch weer wel Hij is een bekende, en zo be reik je weer een groter publiek. In „Heerlijk duurt het langst" van Annie M. G Schmidt, in die musical, heb ik een rolletje vervuld. Toen heb ik mensen leren kennen Leen Jongewaard bijvoor beeld, die heeft veel pro gramma's van mij gecoa- ched" Wisselvallig Sindsdien heb ik, om het moof te zeggen, altijd gezocht naar een integratie van mime met andere kunstvormen. Dan kom je weer bij dat artistieke beleid van Rob van Houten, dat als wisselvallig wordt on derschreven". ..De ene keer werk ik bijvoor beeld met Cor Beurskens, alias dr. Lindt. Dan denk ik vanuit die man. Ik houd dus vooraf rekening met die men sen. Ik ga niet een stuk be denken, en dan moet die en die dat rolletje spelen". ..De andere keer werk ik met Daisy Dynamite. Dan zeg ik: het zou te gek zijn, als zo'n nachtclubartiest zo'n aardap peleter van Vincent van Gogh speelt, of Kniertje uit Op Hoop van Zegen. Uiteindelijk ben ik een visuele denker. Ik zie een beeld, en dan zie ik zo'n Cor, en dan denk ik, die zou daar en daar bij passen. Je haalt hun persoonlijkheid naar voren. Als iemand niet goed kan dansen, ben ik niet het type om te zeggen: nu moet je dansles nemen. Dan ga ik een act bedenken, waarin dat slechte dansen er extra goed uitkomt". Wat ik ervan weet, heeft die tv- serie Waldolala ontzaglijk veel goeds gedaan. Ik hoor alleen maar leuke reacties Ons publiek ligt ook een beetje in die hoek. Maar echt er achter komen, doe je het niet". Gerrit Wijnhoud: „Televisie is heel erg belangrijk om je naam bekend te maken. Een goede recensie in de krant is heel leuk, maar het is te wei nig. Door die VPRO-serie kent toch nagenoeg iedereen Boy Bensdorp, beter nog dan de naam Rob van Hou ten". Rob van Houten: „Sommigen vonden het inderdaad een smerig programma. Ik heb duidelijk zo'n vieze jongen neergezet, die van die niet mis te verstane gebaren heeft ge maakt. De meeste mensen ac cepteren dit wel. Als je bij voorbeeld ziet wat zo'n Hugo Metsers in de film Blue Movie in de lift heeft staan uitspo ken, en die speelt daarna toch maar een hele nette rol als Jan Wandelaar of zoiets. Hij heeft zelfs een toneelproduktie, die steeds weer helemaal was uitverkocht. Het is toch het fenomeen van bekend- zijn". Provincie „Ik heb vroeger de meest magi strale pers gehad. Dan gingen we de provincie in, en dan kreeg je totaal het verkeerde publiek, of de zaal was half vol. De laatste tijd is het ge lukkig allemaal stukken be ter. Televisie is iets dat erbij hoort. Zonder televisie red je het amper. Kijk naar Ivo de Wijs, die komt op televisie en het verkoopt. En Neerlands Hoop, die toen voor de VARA een reeks van voorstellingen heeft gegeven. Op een gege ven moment loopt hun thea tershow ook veel beter". ^Alleen, het gekke met Fun house is: het is moeilijker te pakken op het scherm, omdat er bij ons wel eens groffe din gen in voorkomen. We heb ben soms een soort humor, waar de tv-bazen voor huive ren. Wat dat betreft zorgt de VPRO wel goed voor ons. Het zijn vaak de leukste nummers die een beetje over de schreef gaan, maar die de omroepen niet aandurven uit angst voor ledenverlies. Wat dat aangaat heeft het mij altijd zeer gesto ken. Ik heb een keer een stu diebeurs naar Amerika ge had. Ik heb bepaalde num mers, die daar zo zouden kunnen. Dan denk ik: waar om kun je zoiets nou niet in Nederland doen?" •Ik krijg over het algemeen een goede pers. De verhouding ligt op 70 procent positief, 30 procent negatief. Ik geef toe dat ik er gevoelig voor ben. Omdat het ook de volksmond is, hé. Je hoort de mensen er over praten. Tenzij het echt onwaar is wat er geschreven staat. Dan zeg ik tegen mezelf: het is die vent, die er zo over schrijft. Maar toch kost het me publiek. En irritatie. Je verkoopt ook je voorstelling in de provincie veelal op re censies. Ik vind het helemaal niet erg als ze eerlijk over je schrijven, maar niet uit een soort van rancune, dan word ik driftig, want ze komen per slot van rekening aan je eten". Pns nieuw programma heeft als werktitel „Fat People Show". Een nachtclub was eigenlijk het uitgangspunt. Het nadeel van zo'n nacht clubidee is, dat het enkel de buitenkant raakt. En ik heb zelf behoefte om net als in vroegere programma's ook weer eens een mening te ge ven, om me af te zetten tegen diverse misstanden". -,Fat People" gaat over het overmatige - als je dit vertelt, klinkt het allemaal vreselijk serieus - maar we willen juist -de humor, de sick jokes er van, naar voren halen. Drankgebruik, het eten, hart en vaatziektes. Als je vroeger bij de dokter kwam, dan had je last van een splinter of zo. Kijk maar naar de oude sket ches van Snip en Snap. Dan gingen het over een gebroken been of zo. Als je nu bij de dokter komt, dan zie je de mensen al kijken, van: zou hij ook iets hebben". Visueel tSamen met Feike Boschma, die ook al in Funhouse Horror heeft meegedaan, beelden we deze essentie visueel uit. Een nummer gaat over het hart. Op het toneel plaatsen we dan ook een reusachtig hart, datje ziet kloppen". We prikken wel vooroordelen door, maar die liggen niet in het politieke vlak. Angst voor ziektes is ook een program ma-onderdeel. Deze vrees is onderhand een cultuurpa troon geworden. In de STER- reclame zie je dat heel duide lijk: je kunt beter die boter eten, want die is goed voor je". ...Ervaringen van een vakantie op Sicilië van tien dagen zijn ook als sketches gebruikt. Daar is het verschrikkelijk armoedig overigens, behalve dat plaatsje waar mijn hotel stond, een soort Valkenburg. Dan ontmoet je ook Hollan ders, en daar praat je mee. Je krijgt uitspraken van: ja, het hotel is hier veel minder dan in Tanzania, het eten in An gola is ook bar. Vorige keer was het veel lekkerder, terwijl de mensen óm de hoek daar dood vallen van de honger. Bijna niemand is zich bewust van de situaties in het land waar men prinsheerlijk vakantie houdt". „In principe werken we met de zelfde cast als bij „After Eight", maar dan zonder Dai sy Dynamite. Die was in de vorige show bedoeld als een soort van gimmick, en die valt nu dus af. In het najaar gaan we met deze show eerst een half jaar op reis in de provin cie, om dan na verloop van tijd met een première in Am sterdam te komen". „Wat die subsidiekwestie be treft, we gokken er maar op dat het niet zo'n vaart zal lo pen. De voorstelling komt er

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 23