Liefdesverhalen voor meer dan één miljoen tJDAG 30 JUNI 1978 VARIA ïen bomexplosie heeft in hel pa leis tan Versailles onherstelba re schade aan een groot aantal schilderijen uit het Napoleonti sche tijdperk aangericht. Zo is een uit 1812 daterend, gigan tisch doek over de eerste uitrei king van het Legioen van Eer door Napoleon, geheel aan flarden gescheurd. De eer van de aanslag op de her- m innering aan Napoleon wordt door verschillende groepen op- geëistvan wie het Bretonse Be- I vrijdingsleger de meeste kans maakt. Het was me liever ge- I weest als 'De Club van Drie Mil joen' de aanslag had gepleegd. I Maar die had dan wel eerst moeten worden opgericht. Het is natuurlijk onaangenaam dat zoveel mooie schilderijen verloren zijn gegaanmaar ik vind het een troost dat ze iets met Napoleon Bonaparte van doen hadden Met enige vertra ging kwamBoontje hier omzijn loontje: de bomexplosies die hijzelf, zittend op een paard staand op een heuvel, steeds wist te on tlopenhebben nu dan toch nog de herinneringen aan hem te pakken gekregen. Veem bijvoorbeeld dat schilderij uit 1812. Tussen 24 september 1803 en 6 april 1814 heeft Na poleon in het kader van liet Le gion d'honneur' 64 Grote Ade laars, 137 Grootofficiers, 649 Commandeurs, 3.069 Officiers en 32.906 Ridders uitgereikt. Als je in krap elf jaar zoveel on derscheidingen te verlenen hebtheb je ook heel wat mensen de dood ingejaagd. Laten we dat jaartal 1812, waarin het verwoeste schilderij geschil derd werd, eens nader onder de loep nemen. Een interessant Napoleon jaartje. Hij drong Rusland binnen, leverde slag bij Borodino, betrok Moskou, trok weer terug en telde toen 563.000 doden en vermisten, en 37.000 overlevenden. De Slag bij Borodino alleen al kostte 30.000 Franse en 40.000 Russen het leven. Borodino was daar mee 'second best',na de Slag bij Leipzig, de zogeheten Volkeren- slag, waarbij bijna een half miljoen man betrokken was: 150.000 aan Fransen zijde, 300.000 aan de overzijde. Beide zijden verloren 60.000 man, terwijl een ander cijfer zegt: 125.000 doden en gewonden aan Franse zijde. De beroemd ste Slag die Napoleon sloeg, de Slag bij Waterloo, kostte hem maar 53.000 doden en gewon den. Drie miljoen In het begin van dit stuk heb ik de Club van Drie Miljoen opge richt. Dit getal slaat op het ge schatte aantal doden dat de Napoleontische oorlogen heb ben geëist. In het standaard werk 'Oorlogen en Bevolking van Europa - Verliezen aan mensenlevens van de strijd krachten van de Europese lan den in de oorlogen van de XVI- Ie-XXe eeuw' van de Rus B. Ts. Oerlanisf 1960), wordt het aan tal direct gedoden tijdens de Napoleontische oorlogen van 1805-1815 geschat op 560.000, maar een veelvoud daarvan sneuvelde later aan de opgelo pen verwondingen, of kwam om door ziekte of ontbering tij dens de veldtochten. De ziekte verliezen waren ruim drie maal zo groot als de directe verliezen op het slagveld. Na poleon, altijd goed voor een ci taat, heeft dan ook een keer op gemerkt: ,J)e onervarenheid van de chirurgen brengt ons le ger grotere verliezen toe dan de batterijen van de vijand". BDoordrenkt Een Russische ooggetuige, N. S. Peslrikov, schreef over de slag bij Borodino: „Veel soldaten wierpen hun wa pen weg en vielen op elkaar aan, scheurden eikaars mond aan flarden, verstikten elkaar in innige omhelzingen en vielen samen dood neer. De artillerie galoppeerde over de lijken heen als over een brug van balken, waarbij de lijken in de van bloed doordrenkte grond wer den weggedrukt" Dat gebeurde dus allemaal in 1812, het jaar waarin het schil derij geschilderd werd dat nu door die bomexplosie is vemie- t igdEen der schattingen isdat Napoleon, direct en indirect, 3.457.000 doden op zijn geweten heeft. Als het de 'Club van Drie Miljoenis geweest die de aan slag in het paleis van Versailles heeft gepleegd, heb ik er vrede mee... PAK)PA\] £Sj H£E> P1^ 6AAKJ HARP NJOPI&.WAMT" IK &&K EEM ARA\Ë PR£WA\eu MOU,eogP PAMPAf VAM PIP KLAP W& Mier PÉRi-DK.../AAAR AL6> JD CAT esAAWDP ZO HARP mopig Heer, pam 6A IK ALAAR.... VP Êk f FRED BASSET Neem voor dit ge recht braadworst of saucijsjes. Prik ze hier en daar in en bak ze even aan in boter, boven laag vuur. Zorg dat alle kanten gelijkmatig kleur krijgen. Neem ze uit de pan. Snipper een ui ragfijn en fruit de snippers in de braadboter licht goudgeel. Strooi er 1 volle lepel bloem bij en laat deze wat kleu ren, onder voortdu rend roeren. Voeg 1 lepel tomatenpuree toe en giet er gelei delijk 2 dl water bij. Blijf roeren, steeds boven laag vuur, tot een lichtgebonden saus ontstaat. Voeg 1 flinke lepel kapper tjes toe, een fijnge neden zoetzuur au gurkje, zout en peper naar smaak, een snufje tijm en een blaadje laurier en leg de worst er in. Laat het geheel boven laag vuur 30 min. sudderen. WINA BORN ROS werkt aan gigantische serie Schepen en tv-drama-serie voorbereiden, hoe gaat dat in zijn werk? TROS- regisseur Jan Keja en produk- tieleidster Nel de Clerck hebben weinig aandrang nodig om er veel over te vertellen. Niet zozeer aan ons, want in feite is zo'n gesprek niet meer dan een verlengstuk- van het werk. n dat werk is: Denken, praten, vellen volschrijven, telefoneren, heftig ruziën, schema's ontwer pen, mensen benaderen, verga deringen beleggen, kiften met de auteur tot diep in de nacht, het hoofd in de schoot leggen, op nieuw beginnen, lichtpunten zien, schrappen vanwege het budget, vechten voor meer geld, complete windstilte, eindeloos wachten op beslissingen van bo ven, de goedkeuring, losbarsten de energie, vreugde, machte loosheid, twijfel, de gevreesde onbereikbaarheid, worstelen met techniek en tijd, de tegenslag, er bijna onderdoorgaan en tenslotte de eerste aflevering in een blik ken trommel. Even een leeg ge voel, de presentatie aan de pers, de waarderende schouderklop of het hoongelach, de kijkcijfers, op naar deel twee. n en Nel zitten er middenin. De serie heeft nog geen officiële naam. Als werktitel wordt de De- camerone gebruikt. Liefdesver halen of zo u wilt romantische ge schiedenissen uit de veertiende eeuw ontleend aan de Decame- rone en de Canterbury Tales. Een gigantische produktie waarvoor de TROS 1.1. miljoen gulden op tafel legt. Voorlopig zes delen, maar de makers mikken op twaalf. Een tv-drama-serie voor bereiden, hoe doe je dat? Neem de Decamerone als voorbeeld. De in Nederland wonende Engelse auteur Paul Melton schreef twaalf afleveringen, waarvoor hij de gegevens ontleende aan Boc caccio's „Decamerone"' en Chau cer's „Canterbury Tales". „Tus sen beide mannen bestaan enige overeenkomsten. Zij leefden beiden omstreeks dezelfde tijd - in de veertiende eeuw - waren al lebei de zoon van een koopman en kwamen, zonder het van el kaar te weten, tot eenzelfde soort constructie in hun meesterwerk. In hun benadering van mensen en situaties gaven zij blijk van groot psychologisch inzicht en een scherpe visie op de samenle ving. Paul Melton legde het ac cent in zijn spelen op de man- vrouw-verhding waarin nu eens de vrouw en dan weer de man het pleit wint. eja: „In dit soort zaken is er sinds de veertiende eeuw nauwelijks iets veranderd en daarom praten de mensen in die serie net als wij. En omdat de vrouw uit die tijd bepaald geen stuk onderdanig onbenul was, heeft Melton ook uitspraken en filosofieën ont leend aan het boek „Total Wo man" en aangehaalde teksten uit organen van geemancipeerde vrouwenbewegingen van deze tijd. Aan de hand van beide mees terwerken schreef hij dus verha len naar eigen fantasie tegen de achtergrond van het dagelijks le ven zoals zich dat in de veertien de eeuw voltrok." voor de constructie van zijn „ver halen" koos Melton de aanpak van Boccaccio's „Decamerone" In 1348 is in Florence de pest ui- gebroken. Zeven mannen en drie vi ouwen ontvluchten de stad en stellen zich veilig op een land goed. Om de verveling te doden verplichten alle leden van het ge zelschap zich verhalen te vertel len. In de „Decamerone" zijn dat er honderd, Melton beperkte zich tot twaalf. Omdat de „Canterbury Tales" meer stof opleveren dan de Decamerone. Keja: „Ons uitgangspunt is om de- voorlopig-zes afleveringen per week uit te zenden. De construc tie noopt daartoe. In de negentig minuten van de eerste aflevering wordt een aantal scenes getoond waaruit blijkt dat de pest is uit gebroken. Daarna verplaatst de situatie zich naar de tuin op het landgoed, waar de aanzet tot het eerste verhaal wordt gegeven. Dat gebeurt door een verteller Het verhaal krijgt dan een drama tische vormgeving. Daarna keren we weer terug naar de tuin waar de aanzet tot het tweede verhaal wordt gegeven. Zo blijft dat doorlopen zodat je begrijpt datje tussen de afleveringen niet te veel tijd kunt laten verlopen." Jan Keja wordt snel kribbig als hem wordt gevraagd waarom hij geen stukken met een sociaal, maatschappelijk engagement op zijn repertoire neemt. Waar schijnlijk vindt dat zijn oorzaak in het feit dat hij een verteller is met een sterke hang naar het- verleden. Hij zegt: geïdentificeerd drama. De mensen in deze verhalen praten als gewone mensen al hebben ze een veel sterkere godsgebonden heid dan de moderne mens. Het is een sprookje dat de mensen in die tijd even gedragen spraken als hij het opschreef. Dat is een misvat ting. De jongens uit die tijd waren veel ruiger in de bek dan de jon gelui van tegenwoordig." Nel de Clerck: „Inmiddels hebben we de lokatie gekozen. Aanvan kelijk zouden we naar Italië gaan, maar dat bleek te duur. Ik ben toen naar de Heilige Land Stich ting in Nijmegen gereden en ont dekte dat daar het decor was dat wij nodig hebben". Keja: „Je weet, we mogen maar zes afleveringen maken. Maar stel je nu eens voor dat die zes aanslaan en dat we door mogen gaan naar twaalf. Dan zou ik met die tuins- cenes opnieuw moeten beginnen. Wat doe ik dus? Ik maak twaalf tuinscenes met opgangen naar het volgende verhaal. Dan heb ik die vast mochten ze straks beslui ten,. je weet wel." Er zijn ook vergaderingen met de decor ontwerper, de decorbouwers en ander technici. Jan Keja kan heel lyrisch worden als hij zich voor stelt hoe de „piaatjes" er uit ko men te zien. Ik heb een soort ter ras laten bouwen, dat trapsgewijs afloopt. In Italië is constant wind, dat wil zeggen een zacht briesje. (KLEINE VAART) Aardenburgh 28 vn Rotterdam nr Cas ablanca, Altappen pass Engels Kanaal nr Lublea, Andries 28 vn Amsterdam nr Kampen, Antarctica pass 28 Thams nr Duinker ken, Arbon 28 40 zw Kp. Finisterre nr Aaben- Atlantide 28 60 w Bodo nr New Bedford (Mass.), Brage 28 vn Amsterdam nr Felixstowe, Breehoek 29 700 o Bermuda nr New York, Breehorn 28 420 o Norfolk nr Gent, Breevecht 28 100 w Algiers nr Ravenna, Calandplein pass 28 Tuskarrocks nr Runcorn, Garavelle 28 50 n Texel nr Leith, Dependent 28 vn Zwijndrecht nr Delf- Dicky 29 50 o Gibraltar nr Oran. Dutch Engineer 28 vn Rotterdam nr Tees, Dutch Spirit 28 te Rotterdam, Electron pass 29 Goeree nr Plymouth, Elisabeth Broere 28 te Dordrecht. Expansa 29 6o n Schiermonnikoog nr Londenderry, Mare altum 29 te Rotterdam, Mare Iratum pass 28 Dudgeon nr Midd- lesboro, Rochas 28 150 nnw Dakar nr Las Palmas, (GROTE VAART) Acmaea 28 te Stan- Acteon 28 te Chtittagong, Aldabi 28 te Buenos Aires. Amstellaan 28 vn Suezkanaal nr Dam- Diogenes 29 te Callao, Dordrecht 29 te Montreal, Fossarus 29 vn Cotonou nr Douala, Ganydemes 30 te Guayaquil verw. Gardenia 28 vn Hodeidah nr Djeddah, Hercules 2 te Rotterdam verw, Kylix 28 te Gibraltar, Mercurius 29 te Morehead City, Merino Exrpess 28 vn Damman nr Fre- mantle, Nedlloyd Algoa 29 te Singapore, Nedlloyd Amsterdam 1 te Djakarta verw, Nedlloyd Bahrein 28 35 zw Gibraltar nr Dubai, Nedlloyd Dejima 28 vn Port Said nr Fos, Nedlloyd Fiji 28 te Hongkong, Nedlloyd Freetown 29 te Brisbane, Nedlloyd Hongkong 28 ten anker Dar es Salaam, Nedlloyd Lek 29 te Jeddah, Nedlloyd Mississippi 28 vn Hoek van Holland nr Londen. Nedlloyd Musi 29 te Kobe, Nedlloyd Rockanje 29 te Port Said, Nedlloyd Seine 28 te Bahrain, Nedlloyd Weser 28 vn Mtwara, Nedlloyd Westerkerk 29 vn Rotterdam nr Lissabon. Pericles 28 te Amsterdam, Rotterdam 29 te Bermuda. Scheldeborg 29 te Rotterdam, Schelderix 29 te Ulson. Straat Florida 30 te Durban verw, Straat Forcados 28 te Singapore. Straat Fushimi 28 vn Lome nr Kaapstad, Thameshaven 29 te Montevideo, Trident Amsterdam 4 te Hamburg verw. Trident Rotterdam 28 vn Hamburg nr Bremen, Visten 28 vn Boulogne nr Valvik, Winsum 28 150 z Tenenfe nr Rotterdam. Jan Keja "De jongens uit die tijd waren veel ruiger in de bek Op enige afstand van de studio stel ik grote windmachines op die de opgewekte wind door grote buizen naar de studio voeren. Dan zie je heel even die gewaden bewegen of het haar. Er zullen vogels klinken. Dan heb ik een rondhorizon van negentig meter laten maken waarin je de ge schilderde stad ziet liggen vol gens het panorama van Florence uit de veertiende eeuw. Teneinde daglicht te suggereren wordt on der de honderden extra lampen een voile getrokken waardoor je een fijn diffuus licht krijgt. Het moeten prenten worden zoals Galerie "De Poort" (Herenstraat 11). landschappen, vrijdag en zaterdag 13-17 uur. zondag 14-16 uur, donderdagavond 19-21 uur (tot 2 juli). Rijksmuseum v Oudheden, Rapenburg 28. Tentoonstelling "Over de grens der Etrusken". Tot 2 juli, geopend dag. van 10-17 uur. zo. 13-17 uur Galerie De Oude Rijn, Oude Rijn 40. Tentoonstelling werk van 17 kunste naars. Geopend tot 12 juli, woe. t/m zat. van 12-17 dur. "De Lakenhal": Tentoonstelling "Cobra in Nederland", dagelijks 10-17 uur, zon en feestdagen 13-17 uur (t/m 9 juli). Galerie Denise Stephan. Bakkersteeg 18 Tentoonstelling Rein Dool, recent werk. Geopend van 20 mei tot 1 juli. vrij zat. en zo. van 14-18 uur Pulchri Studio, Kempenaerstraat, Oegstgeest Zomertentoonstelhng I. Geopend van 9 t/m 29 juni, dag van 10-16 uur (zo. gesloten). Museum voor Volkenkunde. Steen- straat Chinese tentoonstelling "Taal en teken". Geopend tot eind augustus. Botticelli ze heeft geschilderd. Prachtige negerinnen heb ik no dig die op dat terras komen ser veren. Die had men vroeger." Gemiddeld - achtenveertig acteurs en zestig figuranten zijn er nodig. Een paar namen: Peter Aryans, Fien Berghegge, Wim Kouwen- hoven, Marlies van Alckmaer, Paul Meyer, Ine Veen, Jan Hunt- ling. Kommer Kleyn. Leidsc bioscopen LUXOR: "Saterday night fever", da. 2.30,7.00 en 9.30 uur, zo. 2.00,4.30,7.00en 9.30 uur. 12 ir CAMERA De gendarme op drilt", da. 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 uur. al Kindermatinee: "Sjors'ën Sjimmie in het land der reuzen", za. en woe 2.30 uur. zo. 2.00 uur. Nachtvoorstelling: "Everything you al- waus wanted to know about sex. but...(Woody Allen), vr. en za. 11.30 uur. 16 jr. LIDO 1: "Roller Coaster", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur. 12 jr LIDO 2: "Driver", da 2.30, 7 00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 16 jr LIDO 3 "Julia", da. 7.00en 9.15 uur, ma, di do. en vr. 2.30 uur, 16 jr. Kindermatinee "Tom en Jerry", woe. en za. 2.30 uur, zo. ook 4.45 uur. STUDIO: "Een bijzondere dag" (Una giornata partieolare). da. 2 30, 7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur, 16 jr Nac htvoorstelling: "In Tirol gaat de c tucht nooit verloren", vr. en za. 11.30 w 16 jr. c(fladCYLieuius. 30 juni 1978 Honderd jaar geleden stond ih de krant: - De Russen, aldus meldt een particuliere correspondentie, zijn geheel uit Konstantinopel verdwenen. Nog weinige weken geleden zag men overal Russi sche gezichten en uniformen. De uniformen verdwenen na een verbod van generaal Todleben aan de Russische officieren om in uniform de Turksche hoofd stad te bezoeken, maar zij kwamen toen nog bij honderden in burgerkleeding ui San-Ste- fano naar het vroolijk Pera.Het is niet waar, dat zij nu wegblij ven ten gevolge van het verbod van hun generaal of bij onder linge afspraak. De reden is een voudig deze, dat hun geld op is. Paardenkoopers en restaura teurs, kooplieden en houders van speelbanken, zangeressen en danseressen hebben hen we ken lang om het hardst geplukt. Geen wonder dat hunne gedu rende den veldtocht vezamëlde soldij nu is uitgeput en de krijgskassen geven geen voor schot meer.Zij moeten zich nu in San-Stefano blijven vervelen, terwijl de levendigheid van Pe- ra is verdwenen Vijfti9 jaar geleden: - In Noorwegen maakt men zich ernstig ongerust over het lot van den bekenden Poolreiziger Amundsendie een poging heeft ondernomen tot redding van Nonile maar mogelijk zelf het slachtoffer van het ijs is gewor den. De Noorsche bladen zijn verbitterd op Nobile, wiens Poolvlucht met het luchtschip "Italia" reeds verscheidene slachtoffers heeft gemaakt en waarschijnlijk nog meer men- schenlevens zal kosten. - De centrale controlecommissie van de communistische partij der Sovjet-Unie heeft besloten Zinovjef, Kamenef, Jefdokimof, Lasjevitsen 34 vooraanstaande leden van de Trotzkijistische oppositie weder tut de partij toe te laten. Zij hebben hun begin seldwalingen erkend, de ver binding met de Trotzkyisten opgegeven en hun deelneming aan de gevaarlijke bedrijvig heid der oppositie gestaakt om zich geheel te onderwerpen aan de communistische Internatio nale" Alphense bioscopen EURO 1: "Pinkeltje", da. 1.30, 6.30, 9.00 uur. zo. ook 4.00 uur. a.l. Nachtvoorstelling: "Duel op de weg", za. 12.15 uur, 16 jr. EURO 2: "Pinkeltje", da. 1.45, 6.45 en 9.15 uur. zo ook 4.15 uur. a.l Nachtvoorstelling: "Concert for Banla- desj", za. 12.15 uur. a.l. EURO 3. "Live and let die", da. 1.45,6.45 en 9.15 uur. zo. ook 4 15. za. ook 12.15 uur, 12 jr. Ongeval lend lenst ziekenhuizen Leiden Ongevallendu M-t elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uu. tot woensdag 13.00 uui. (Diacones senhuis) en van w ijdag 13.00 uur tot terdag 13 00 uur Elisal.eth-ziekenhuis Bezoekuren ziekenhuizen oeku Kin derafdeling dagelijks v an 14 00-19 00 uur alleen voor ouders zondag 14 00-15.00 uur voor overige familieleden. Kinderen beneden 14 jaar hebben geen toegang op de kinderafdeling. Sint Elisabeth-ziekenhuis: Volwassenen, dag. van 14-14.45 en van 18.30-19.30 uur Klasse afd., van 14-14 45. 18.30-19 30 en 11.15-12 uur Kraamafd., dag van 11.15-12 uur (alleen echtgenoot), 15-16 en 18.30-19.30 uur; laatste kwartier avond bezoek kraamafd. babyshow. Kinderafd., dag van 15-18.30 uur C.C.U. (hartbcwaking), dag van 14.15-14.45 en 19-19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen) zijn de bezoekuren als volgt Elke dag: 14 15-15 00 uur 18 30-19 30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ou ders) Maandag t/m vrijdag 1830-18.45 uur Zaterdag en zondag H 45-15 00 uur Bezoek aan ernstige patiënten wanneer voor ernstige patn-ntcn doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdvei pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken Bezoektijden Kinderkhniek Dagelijks 15 00-15 45 uur 18 30-19 00 uui Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag 14 15-15.00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Kijnoord: le en 2e klas 1111 30; 13 30- 14 15 en 18 30 10 10 uui 3e hlu 13 30 14.15 en 18.30 19.30 uur Kraamafdeling 13.30 14 45 alleen soor echtgenoten 19- 20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18.- 18.30 uur. Geluidshinder Schiphol Schiphol <020 175000).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 27