Een verantwoordelijk man
Pinkeltje: knap,
maar toch...
Harrie Geelen nam veel hooi op zijn vork
STUNT MET KUBUS
VRIJDAG 30 JUNI 1978
Dick Laan, in 1973 op 78-jarige
leeftijd overleden, ontwierp de
kabouter Pinkeltje in 1939, bijna
veertig jaar geleden. De avontu
ren van het manneke waren met
een een groot succes. Na "De
avonturen van Pinkeltje" ver
schenen nog 28 deeltjes die op
hun beurt weer vele herdrukken
beleefden. Tot ver over de gren
zen (Duitsland, Engeland, Frank
rijk, Portugal, Noorwegen, Zwe
den, IJsland, Finland) maakte de
mensenschuwe kabouter, die al
leen maar met "meneer Dick
Laan" van doen wilde hebben,
furore.
Generaties Nederlanders zijn op
gegroeid met Pinkeltje. Ach en
hoevelen zullen er niet met zijn
avonturen in slaap zijn gesust?
Daar moest toch eens een film
aan gewijd worden. Dat zou on
getwijfeld al veel eerder zijn ge
beurd als de technische proble
men niet zo groot waren geweest.
Hoe die nu zijn opgelost leest
men elders op deze pagina.
"Pinkeltje", naar de kinderboe
ken van Dick Laan; met Aart
Staartjes, Wieteke van Dort,
Bob de Lange, Lex Goudsmit, Ab
Hofstee, Will van Seist, Paul
Meijer, Sacco v.d. Made, Ferd
Hugas e.a.
Scenario en regie: Harrie Geelen.
Theater: Euro 1 en 2' Alphen
Harrie Geelen (Hameien, Q en Q)
heeft, met gebruikmaking van de
door Dick Laan geschapen fi
guurtjes, een eigen Pinkeltje-
verhaal gemaakt. Pinkeltje (Aart
Staartjes) en Pinkelotje (Wieteke
van Dort) wagen zich in de grote
mensenwereld om de geleerde
Pinkelbaron te bevrijden die bij
het zoeken naar vergeetmijwel-
letjes door een tweetal boeven
was ontvoerd en vervolgens door
een professor met zeer slechte
bedoelingen in een muizenkooi
gevangen gezet. Pinkeltje en zijn
vrouw reizen daarvoor met de
heen-en-weer-ballon en doen
eerst hun vriend meneer Dick
Laan aan om hulp te wagen. Die
dringt vervolgens samen met de
kabouters in het laboratorium'
van de professor door.
Harrie Geelen heeft niet zozeer een
kinderfilm als wel een familie
film willen maken. Leuk en
boeiend voor de kinderen en in
teressant genoeg voor pa en ma
om er ook kennis van te nemen.
Zo'n film moet met zeer gevoeli
ge hand worden gemaakt, anders
valt hij tussen wal en schip.
Geelen is in zijn opzet redelijk ge
slaagd - meer niet. In het begin
k lijkt hij wat te veel op te gaan in
K zijn technisch vernuft (en dat is
zeker frappant), wat een beetje
afbreuk doet aan de vaart van de
film. (Tijdens de première, zater
dag in het Amsterdamse Tu-
schinsky waren de kinderen ge
durende het eerste deel een tikje
rumoerig wat op een wegvallen
de aandacht kan wijzen). De eer
ste helft van de anderhalf uur du
rende film is te weinig pakkend,
'Rollercoaster'
hol vermaak
Rollercoaster" betekent acht
baan, en het verhaal speelt zich
dan ook af in de grootste pretpar
ken van de Verenigde Staten. Elk
moment echter kan het uit zijn
met de pret, want, zegt het motto
op de affiche: "Ergens in de me
nigte is een moordenaar die uw
plezier in angst doet verande
ren". We hebben hier te maken
met een "rampenfilm": opge
voerde spanning in een duize
lingwekkende opeenvolging van
beelden, een kunstig in elkaar ge
zet verhaal zonder kop of staart.
Titel: Rollercoaster Theater Lido:
Belangrijkste rollen: George Se
gal, Richard Widmark, Timothy
Bottoms, Susan Strasberg, Henry
Fonda, Regie: James Goldstone, 12
jaar.
Waaróm een geheimzinnige jon
geman met behulp van zelf ge
maakte bommetjes achtbanen
laat ontsporen, blijft onduidelijk.
Hij doet het niet voor de kick, wel
voor het geld, nogal ongeloof
waardig. Veiligheidsinspecteur
Harry Calden komt hem samen
met een groepje verzekerings
agenten op het spoor, na vier on
gelukken met achtbanen in één
week tijd. Pientere Calden
probeert de verzekeringsmannen
ervan te overtuigen, dat de
massamoordenaar ook lang
niet op zijn achterhoofd is
gevallen, hij moet een technische
knobbel hebben om de plaats en
de tijd van de ontsporingen pre
cies uit te kunnen rekenen. De
moordenaar heeft het gesprek
met zijn vijanden op de band
opgenomen en aangezien Calden
de enige is, die een zweem van
bewondering toont, gebruikt hij
hem vanaf dat moment als troef
tegen de verzekeringsmannen.
Even klinkt er een maatschap
pijkritisch geluidje door, als Cal
den door de mobilofoon tegen
zijn "meester" roept "Deze
maatschappij mag dan wel door
gedraaid en slecht zijn, mis
schien ben jij niet eens slechter
dan de anderen, maar daarom
hoef je nog geen onschuldige
mensen te doden". Dat thema
komt echter niet uit de verf, ver
der maar weer met de achtervol
gingen in lunaparken, temidden
van schreeuwende Amerikanen.
ANNERIEK DE JONG
en net net grappig genoeg. Gee
len maakt dat ruimschoots goed
door een flonkerend tweede ge
deelte, maar het blijft jammer dat
hij de aanloop niet wat scherper
en (voor het jonge volkje) over
zichtelijker heeft behandeld.
Je mist in een film van deze duur
ook een goed neventhema. Dat
had kunnen liggen in een grappi
ge benadering van de relatie Pin-
keltje-Pinkelotje, Maar daar heeft
Geelen niet veel van kunnen ma
ken. Samenvattend: "Pinkeltje"
is een ver boven de middelmaat
uitstijgende familiefilm, maar er
was nog wel wat meer uit te halen
geweest. De acteursprestaties
hebben, zo op het oog niet gele
den onder alle technische hocus-
pocus. Maar als we het dan toch
over techniek hebben: wanneer
zullen we het beleven dat een
Nederlands film een perfect ge
luid meebrengt? Ook "Pinkeltje"
heeft in dat opzicht zwakke plek
ken.
RUUD PAAUW
Pinkelt je Aart Staartjes) e
r Dick Laan (Bob de Lange)
Harrie Geelen staat in de telefoongids vermeld als tekenaar
en tekstschrijver; daar kan nu nog een extra vermelding
bij: regisseur van Pinkeltje, de nieuwste Nederlandse
speelfilm, die sinf gisteren in 30 bioscopen draait. Harrie
Geelen. die buiten de regie ook het script verzorgde, ge
baseerd op de bekende boeken van de overleden schrijver
Dick Laan, is ook de man achter de nog nooit eerder
vertoonde stunts en trucs uit deze unieke film.
Uniek, omdat Pinkeltje bijna he-
lemaal werd opgenomen op vi
deo, dat later in Amerika werd
..overgeschreven" op 35 mm,
maar vooral dank zij het gebruik
van chromakey konden welhaast
onmogelijk lijkende trucages
konden worden uitgevoerd.
(Voor het opnemen in chroma
key, een procédé dat al langer
wordt gebruikt bij tv-trucage,
werd een deel van de Cinecen-
trum-studio helemaal blauw ge
maakt. Bij chromakey valt al dat
blauw weg en komen spelers en
decors vrij te staan en kunnen die
opnamen weer met andere wor
den gecombineerd.
Een paar dagen voor de première
werd het dan een avondje praten
met Harrie Geelen, in zijn wat Ef-
teling-achtig aandoende huis in
Hilversum, waar hij woont met
echtgenote en kinderboeken
schrijfster Imme Dros en hun
drie kinderen. Harrie horen pra
ten over zijn Pinkeltje-film komt
vaak overdonderend over hij wil
eigenlijk alles in één keer vertel
len en draaft in razend tempo op
en neer om werkschema's en te
keningen te laten zien.
Waarom deze Pinkelt je-film?
,Nou nee, waarom ik! Pinkeltje was
er al en ze hebben mij als regis
seur gevraagd en niet andersom.
Bij Cinecentrum hadden ze een
nieuwe video-studio en wilden
daarmee een produktie gaan ma
ken die zich leende voor die tech
niek. Dan kun je natuurlijk het
beste iets maken dat zich niet zo
gemakkelijk leent voor „echte"
film; buiten dat hadden we de
mogelijkheid van de chroma
key".
„Er was een optie op Pinkeltje
(waar nog steeds per jaar zo'n
300.000 boeken van worden ver
kocht in acht talen): de naam van
de kabouter is bekend, en na
tuurlijk is het voor kinderen erg
leuk een kabouter te zien. Ze
hebben mij gevraagd het te doen,
waarschijnlijk omdat ik een kin
derschrijver ben die succes heeft
gehad met serie als Hameien en Q
en Q én omdat ik tegelijkertijd
tekenfilmer en trucageregisseur
ben bij Toonder. Ik had dus ge
noeg achtergrond om het aan te
kunnen".
Het verhaal in de Pinkelt je-film is
wel erg afwijkend van de Laan-
lijn.
„In de boeken heeft Pinkeltje
meestal een paar dieren als te
genspeler; muisjes en katten en
Wipstaart natuurlijk. Maar als ik
met dieren zou moeten werken,
had ik of poppen moeten gebrui
ken of echte dieren en die kunnen
niet acteren! Dus heb ik een ver
haal geschreven waar erg veel
grote mensen in voorkomen en
door al die drukte zijn de dieren
wat naar de achtergrond ver
schoven..."
Eigengereider
..Bovendien ben ik een ander mens
dan Dick Laan en heb'ik bijvoor
beeld Pinkelotje veel eigengerei
der laten uitkomen dan in de
boeken. In mijn verhaal is Pin
kelotje vaak ondernemender dan
Pinkeltje".
„Ik begon begin januari vorig jaar
met schrijven; na drie weken had
ik het eerste vage script klaar. Ik
ben toen eerst een systeem gaan
bedenken om de film te kunnen
maken. Vanuit mijn ervaring als
tekenfilmer heb ik een notatie-
systeem gemaakt voor de chro
makey. Er bestond geen enkel
systeem: ieder die bij de omroe
pen met chromakey werkte, deed
dat meestal intuitief. Ik kende
vanuit mijn tekenfilm-ervaring al
een heleboel problemen voordat
ik stond te regisseren, en daarom
Harrie Geelen geeft aanwijzin
gen aan Paul Meyer en Sacco van
der Made.
heb ik dat notatiesysteem, dié
sheets, ontworpen, zodat ieder
een exact kon zien wat er moest
worden gedaan. Ik geloof niet dat
er dank zij dat systeem ooit een
speelfilm is gemaakt die gena
delozer klopte dan Pinkeltje. We
zijn in totaal maar acht uur uit
gelopen".
_,Ik had de film vreselijk nauwkeu
rig in mijn hoofd, want ik had van
januari tot mei aan het draaiboek
zitten werken en de hele film, als
een tekenfilmer, getekend, zo'n
1500 plaatjes (Harrie staat op en
haalt een enorme hoeveelheid
groot formaat tekenvellen t voor
schijn, waarop alle scènes uitge
breid getekend staan).
„Ik heb dat niet alleen maar gete
kend, maar ook precies aangege
ven waar de camera's moesten
staan en wat er opgenomen
moest worden. Zo'n systeem be
stond niet, dit was iets heel
nieuws. Ik heb de produktielei-
der van het begin af aan erg be
trokken bij dit werk, maar die
keek ook wat vreemd aan tegen
mijn manier van werken en rea
geerde in het begin met: hoe kan
ik een produktie leiden als ik niet
eens weet wat de problemen
kunnen zijn. Maar het systeem
klopte zo wonderwel, dat we van
toen ik met zo'n nauwkeurig
script aan kwam. Het leek erop of
ze helemaal geen vrijheid meer
natuurlijk veel sneller dan op de
gebruikelijke filmmanier, waar je
maar moet wachten op de rus
hes".
„Video heeft de krankzinnige
voordelen dat je op de monitoi
ziet wat er op de set gebeurt en
wat de camera registreert. Wat
dat betreft is het een film gewor
den waarvoor ik zelf helemaal
verantwoordelijk ben; ik heb tot
het laatste beeldje gezien hoe het
liep".
„Je mag bij video zeker niet de re
gisseur zijn die roept: de tech
niek, daar bemoei ik me niet mee
De technici kunnen vrijwel alles
voor je doen; ze kunnen het al
leen niet bedenken. Ze lieten me
daarom vaak maar wat aanmod
deren als ik weer eens een spe
ciale truc had bedacht. Maar dat
lukte toch allemaal wonderwel,
zelfs met trucs waarvan ze zei
den: dat weten we niet op te los
sen, dat is nog nooit gedaan".
hadden. Met Bob de Lange (Dick
Laan in de film), Aart Staartjes
(Pinkeltje) en Wieteke van Dort
(Pinkelotje) had ik geen moeite,
die kenden me al langer en keken
vrij snel door me heen. Maar de
andere acteurs hebben er veel
langer aan moeten wennen. Het
was voor hen natuurlijk een veeg
chelend omheen stonden: een
stuk kokosmat, een morsig zeil, Discipline
een traptree en een los schroefje,
meer niet. Dat waren we dan aan
het uitlichten en opnemen, heel
precies
teken: een schrijver die gaat re
gisseren. want mijn hele teken
filmachtergrond was hun
vreemd. Ze vonden het maar ui
termate verdacht, weer een
nieuwe amateur, maar gelukkig
is dat allemaal erg snel bijge
draaid".
„Ik hield ervan de acteurs zenuw
achtig te houden tot de laatste
shot; dan bleven ze geconcen
treerd, maar ruzie of zo is er nooit
geweest".
Niet altijd even leuk
„Het werken met chromakey was
ook niet altijd even leuk voor de
spelers. Zo waren er scènes
niet, dus nerveuze berichten over
en weer. We maakten shots waar
we rjjet zo'n man of tien vaak gie-
Dé grote stunt van Pinkeltje is natuurlijk het samenspel van de
kabouters met normale mensen. Pinkeltje werd gekozen op een
schaal van 3 op 40, iets groter dan in de boekenmaar in de film is
dat gedaan om, vooral bij close-ups, het contact met de omgeving
niet verloren te laten gaan.
Om de juiste verhoudingen te vinden, ontwierp Harrie Geelen
twee kubussen, een kleine in "Pinkel-maten" en een grote, en dat.
dan in de juiste verhoudingen. Door telkens de camera's in de
blauwe seten die in de andere studio exact op die kubussen in
te stellen, kreeg hij een beeld dat altijd klopte.
'Dat was pure stereometriemaar het klopte, en als de kubussen
uit de set waren gehaald en de camera's goed waren ingesteld,
kon Aart Staartjes als Pinkeltje in de blauwe set alles doen wat
nodig ivas; de verhouding en het perspectief klopten altijd,
's Nachts om drie uur ben ik op het idee van die kubussen geko
men. Ik heb er mijn oude Pythagoras nog even op doorgenomen
en het bleek te kloppen! Toen ik met die kubussen op desetkwam.
riep'iedereendat ka n niet ,je hebt je verg istmaar het klopte wel
Het werkte feilloos. Als we begonnen, werd er eerst geroepen;
Kubus, daarna gingen we dan aan de slag. Maar als er soms
'zwamen kijken naar de opnamenstonden die wel even
r tegen die metalen frames aan te kijken".
„Ik ben uitgegaan van het feit dat
het in de bioscoop moet: het is>
film! Maar het blijft video, en het
beeld is nog altijd opgebouwd uit
625 lijnen, dus de kwaliteit lijdt
daaronder. Film is mooier, glad
der, maar daar staat tegenover
dat ik het op film niet zo zou heb
ben kunnen maken. Theoretisch
misschien wel, maar niet zo tot in
de finesse".
De ..bibberlijntjes", die vaak bij
chromaeky te zien zijn. hoe is het
daar mee?
„Er zitten geen bibberlijntjes meer
in de film. Wel af en toe lijntjes
om de figuren, maar die bibberen
niet, dat zijn een soort echo-lij
nen. Die lijnen zitten er helaas
nog, omdat de televisie-techniek
niet verder is, maar het zijn geen
lijnen van de chromakey. Pinkel
tje is wel de allermooiste chro
makey die ooit in Nederland is
gemaakt. De Amerikanen die de
banden hebben overgezet op
film, hebben zelfs meebetaald
aan de advertenties in Amerika,
zo trots waren ze".
Er blijft wel erg weinig eigen in
breng over van vooral de came
ramensen, als je met video gaat
werken.
„Ik heb van die mensen vooral veel
technisch-kunnen geëist, mis
schien niet zo veel creativiteit,
maar ik ben erg blij niet bijvoor
beeld een Pieter Puts te hebben
kunnen werken. De hele crew be
stond uit mensen van Cinecen
trum en die zijn gewend zo te
werken. Normaal doen ze veel
journaaiwerk en zo. Het voordeel
is ook wel dat ze mij de ego-trip
lieten maken; de film heeft ook
erg sterk mijn signatuur".
Overijver
De film is wel in zeer snel tempo van
de grond gekomen.
„Ik moest twee keer zoveel doen
per dag als in de gemiddelde
speelfilm ooit haalbaar is geweest
en dit was dan nog trucage. Ik zat
vast aan vijf minuten per dag, en
dat is krankzinnig veel voor zo'n
film, maar we moesten wel om
het budget zo laag mogelijk te
houden. Uiteindelijk heeft Pin
keltje toch nog meer dan een
miljoen gulden gekost".
Hoe reageerden de acteurs op deze
toch wel wat vreemde man ier van
werken?
„In het begin schrokken ze wel echt
Bob de Lange moest spe
len en een dialoog ging houden
met Pinkeltje, maar de kabouter
was helemaal niet te zien; die
werd er later pas overheen gezet.
Bob speelde dus gewoon in het
luchtledige, en dat was wel ver
velend".
„De film werd in twee delen opge
nomen - eerst een week of drie op
lokatie, waar alle hulpbanden
werden gemaakt, en later in de
studio, waar vooral de kabouters
werden opgenomen in de „blau
we set".
Verontrust
„We kregen verontruste berichten
uit het lab, want de helft van de
shots was onscherp. Dat was no
dig, maar in het lab wisten ze dat
„De eerste tijd was het wat onge
bruikelijk dat alle verantwoor
delijkheid bij mij lag. Daardoor
was ik erg gespannen en wilde
vaak vijf dingen tegelijk vertellen
of doen. Dat voelde iedereen; als
een walm kwam het vaak op ze af.
Het was geen plankenkoorts van
me, maar meer een soort overij
ver. Daarbij kwam ook nog dat ik
nog nooit zo lang aan één produk
tie bezig ben geweest. Ik maak
wel veel commercials, maar dat
duurt één, hooguit twee dagen en
dan begin je weer aan iets an
ders".
Het werken met video gaat natuur
lijk wel veel sneller dan het nor
male filmen
„Het grote voordeel is dat je 's
avonds weet wat je die dag hebl
opgenomen. Je ziet meteen wat
er gebeurt en je kunt ook meteen
reageren. Je kon de cameraman
„betrappen" als hij iets had ge
daan watjij niet wilde. Dat werkt
„We hadden ten slotte zo'n 40 uur
Pinkeltje op de band staan en
daarvan moest 130 minuten naar
Amerika. Die videobanden over
zetten op film is ontzettend duur,
dus heb ik, toen alles klaar was.
nog twee weken hier in huis, sa
men met mijn scriptgirl, al de
banden weer afgedraaid en de
stukken die we goed genoeg
vonden weer op een andere video
opgenomen".
Eigenlijk hebben we hier met zijn
tweeën de hele film gemonteerd.
Het moeilijkst waren de scènes
waarin een acteur er nog iets
leuks bij had bedacht. Dan liep ik
te denken: kan dat nu wel. maar
het staat niet in mijn draaiboek,
dus eruit! Je dwong jezelf tot een
absurde discipline, maar uitein
delijk ging er toch 130 minuten
naar Amerika. Daar. en in een la
boratorium in Engeland, zijn de
enige plaatsen waar die banden
op film kunnen worden overge
zet".
„Alleen het geluid heeft vreselijk
lang geduurd. We moesten van
1200 takes al het geluid weer te
rugzoeken. Het is echt geluid, dus
niet nagesynchroniseerd. Je kunt
het geluid tegelijk met het beeld
op video zetten, maar dat geluid
is technisch niet goed. Maar ik
kon wel snijden in dat slechte
geluid en daarna de goede band
afwerken".
„We hebben, nadat de film terug
kwam uit het lab, nog 15 dagen
gemonteerd aan beeld en geluid.
Ik weet nu dat de film precies
lijkt op het script, en wat dat be
treft ben ik niet verbaasd. Ik weet
dat ik me niet hoef te schamen
voor Pinkeltje, daarvoor zitten er
te veel goede dingen in. Maar er
zijn toch wel wat fouten gemaakt
die wèl op zullen vallen op groot
doek; vooral die echo-lijn
tjes".
„Ja, dat was een hele geruststelling,
er zijn al contracten getekend
met Duitsland, Belgie. Maleisië
en Singapore. Er zijn echt spa-
keloze Amerikanen komen kij
ken en één van de topmensen van
Hannah cn Barbcra zei dat Pin
keltje nu al een klassieker is. Dat
is wel erg hoopgevend, vooral om
uit de kosten te komen. Bij Cine
centrum was berekend dat de
film, als hij niet naar het buiten
land zou gaan. hier 12 jaar zou
moeten blijven draaien om iets
op te leveren".
„Ik heb geen direct belang bij het
slagen van de film. Ik werd voor
de periode afgehuurd van Toon
der; ik kreeg gewoon betaald wat
ik bij Toonder verdien. Alleen het
script IS apart. Zelfs als Pinkeltje
een enorm succes wordt, heeft
dat geen directe financiële con
sequenties voor mij. Misschien
was het contract wel verkeerd,
maar aan de andere kant is het
lyn t
filn
bev
t ik eerst
wat ik
Dat bewijs draait dan r
Blijvers
"Saturday night fever" - De
ontdekking van John Travolta,
Luxor, Leiden.
"Driver" - Achtervolgings
waanzin, Lido 2, Leiden.
"Julia", - Adembenemende
Vanessa Redgrave, Lido 3, Lei
den.
"Een bijzondere dag" (Una
giornata particolare) - Bijzon
dere film met Loren en Ma-
stroianni. Studio, Leiden.
"De leeuw brult om sex" - Wei
nig wol, veel bloot, Trianon,
Leiden.
Opnieuw
"Gendarme op drift" - Aan het
weer zou je het niet zeggen,
maar aan de films wel. Louis de
Funès draait weer, dus de zo
mer is aangebroken. Camera,
Leiden.
"Live en let die"-James Bond,
Euro 3, Alphen.
Sex
"Hitsige
Leiden.
"Zweedse slipjes
Euro 4, Alphen.
wtjes" - Rex,
Kindermatinee
"Sjors en Sjimmie in het land
van de reuzen" - Camera, Lei
den.
"Tom en Jerry", - Lido 3, Lei
den.
"Walt Disney tekenfilmfesti
val", Rex, Leiden.
"Kuifje en de blauwe sinaas
appel", za, zo en woe. 2.30 uur,
Greenway, Voorschoten.
Nachtfilms
"Everything you always wan
ted to know about sex, but
Een film van Woody Allen, Ca
mera, Leiden.
"In Tirol gaat de ontucht nooit
verloren", Rex, Leiden.
"Duel op de weg", Euro 1, Al
phen.
"The concert for Bangladesj",
Euro 2, Alphen.
"Live and let die", Euro 3, Al
phen.
"Meisjes zonder mannen", Eu
ro 4, Alphen.
Film in Voorschoten
"Twee missionarissen voor
Mokum", vr., za., ma. en woe.
7.00 uur. zo. 6.30 uur, 12 jr.,
Greenway.
"The French Connection I" -
vr.. za., ma. en woe. 9.15 uur, zo.
8.30 uur, 16 jr., Greenway.
Haagse bioscopen
Apollo 1: "De vier vuisten van
de duivel", dag. 2.30, 7 en 9.30
uur. zo. 1.45, 7 en 9.30 uur. 12
jaar.
Apollo 2: "De stuntmannen",
dag. 7.30 en 9.45 uur, do., vr., ma.
en di. ook 2 uur. 16 jaar.
Asta: "Dr. Zhivago dag. 2 en 8
uur. 12 jaar.
Bijou: "Vruchten zijn rijp", dag.
2, 7.30 en 9.45 uur, zo. ook 4.15
uur. 16 jaar
Calypso: "The one and only",
dag. 2.15, 7 en 9.30 uur, zo. 1.30,
3.30 l
A.l.
Camera: "Saturdav night fe
ver", dag. 2.15, 6.45 en 9.15 uur,
zo. 1.45,4.15, 6.45 en 9.15 uur. 12
jaar.
Cineac: "Pinkeltje", dag. 1.30,
3.30, 5.30, 7.30 en 9 30 uur. Al
Corso: "Rollercoaster", dag. 2,7
en 9.30 uur. zo. 1.30, 4, 7 en 9.30
uur. 12 jaar.
Du Midi: "Annie Hall", dag. 8.15
uur, en za. 7 en 9.30 uur, zo. 4, 7
en 9.30 uur. 16 jaar.
Euro: "The sound of music",
dag. 1.45 en 7.45 uur, za. en woe
3.45 en 7.45 uur. Al.
Metropole I: "Saturdag night
fever", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur,
zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 12
jaar.
Metropole 2: "L'Hotel de la pla
ge", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo.
1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 12 jaar.
Metropole 3: "The medusa
touch", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur,
zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur. 16
jaar.
Metropole 4: "Pinkeltje", dag.
1.30, 3.30, 5.30, 7.30 en 9.30 uur.
Al.
Metropole 5: "The man with the
golden gun", dag. 2, 6.45 en 9.30
uur. zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur.
12 jaar.
Odeon 1: "Driver", dag 1.45,
6.45 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur.
16 jaar.
Odeon 2: "The wild rider", dag.
2, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.30
uur. 16 jaar.
Odeon 3: "Poseidon adventu
re". dag. 2. 6 45 en 9.15 uur, zo.
ook 4.30 uur. 12 jaar.
Odeon 4: "The turning point",
dag. 2, 6.45 en 9.15 uur, zo. ook
4.30 uur. 16 jaar.
Olympia: "De eend en de Ca
dillac", dag. 8 uur, za. en zo. ook
2 uur. Al.
Passage: "Keoma", dag. 2, 7 en
9 30 uur, za. en zo 1.30. 4. 7 en
9.30 uur. 16 jaar.
Studio 2000: "Close encoun
ters", dag. 2 en 8 uur, zo. 1 en 8
uur. Al
De Uitkijk: "Violette nozière",
dag. 7 en 9.30 uur, do., vr., ma. en
di. ook 2 uur. 16 jaar.