Hoogtepunten uit werk van Cezanne -MAANDAG 26 JUNI 1978 De grootste ontdekkingsreiziger aller tijden is dr. John Aird van de afdeling analyse van vreemde volkeren van het Ame rikaanse bureau voor statis tiek. Hij heeft vorige week uit gerekend, dat China meer dan een miljard inwoners telt. Zijn cijfers, schrijft de Washington Post, mogen beschouwd worden als de betrouwbaarste die er zijn. In The World Almanac Book of Facts wordt het aantal Chinezen nog steeds op „bijna 800 miljoen" geschat, dus dat houdt in dat dr. John Aird door thuis wat rekenwerk te verrich ten een verloren volk ter grootte van de bevolking van de Ver enigde Staten heeft ontdekt! Columbus was natuurlijk een prima ontdekker, alle lof!, maar toen hij op 12 oktober 1492, om twee uur 's middags, een van de Bahama Eilanden in zicht kreeg en daarmee ,JDe Nieuwe Wereld" ontdekte, ont dekte hij alles bij elkaar toch maar een fractie van het aantal Amerikanen" dat dankzij de gestage bevolkingsgroei nu in Amerika woont, en dus ook maar een fractie van het aantal mensen dat dr. John Aird in China ontdekte. Nog afgezien van de vraag of je een wereld- deeel kan ontdekken waar al lang mensen wonen die hun land ontdekten door er geboren te worden, en die op hun beurt kunnen claimen dat zij op die 12e oktober de eerste Europe aan ontdekten. Citaten ren Tegelijk met de ontdekking van Re- nog even 200 miljoen Chinezen die per ongeluk door een kier in% 'tie de statistiek waren gevallen, es- kwam het bericht dat ook de en Chinezen naar de finale van het 110 wereldkampioenschap voetbal ats -oy konden en mochten kijken. Daarmee kwam het aantal tv- toeschouwers op anderhalf mil jard. Je mag dus rustig van een evenement spreken. Voetbal heeft de mensen in zijn greep. Toch laat deze meest beoefende en meest bekeken sport ter we reld weinig sporen achter in het culturele leven. Ik beschik over een tiental citatenboeken in di verse talen, maar als je onder het trefwoord „voetbal" kijkt, vind je niet veel bijzonders. Ik som ze even op - 1Profvoetbal is net een kernoor log. Er zijn geen winnaars, al leen overlevenden. (Frank Gif ford). - 2. Het leven was een vervloekte rotzooi... een voetbalwedstrijd met iedereen buitenspel en een weggestuurde scheidsrechter - waarvan iedereen zei dat hij op zijn hand zou zijn geweest. (Clyde Fitch). -3. Vijf dagen zult gij arbeiden, zo als de bijbel zegt. De zevende dag is voor de Here God. De zes de dag is voor voetbal en de verkondiging van het woord en voor bestraffingen en dergelij ke. (Anthony Burgess). - 4. Ik zie de wereld als een voetbal die door hogere machten heen en weer wordt geschopt, waar bij ik me met mijn tanden en teennagels vastklem aan de ve ters. (Dan Leno). -5. Het leven zelf is maar een voet balwedstrijd. (Sir Walter Scott). - 6. De verliezende voetbalploeg heeft steeds af te rekenen gehad, met een oneerlijke scheidsrech ter. (Eddy van Vliet). - 7. Het doelpunt heiligt de midde len. (Alec Beaufish). - 8Een voetbalman iak praat de bal vaak mis. (Hugo Olaerts). - 9. Ik had een dodelijk schot als ik op eigen doel terugspeelde. (Godfried Bomans). -10. Voetbalstadions zijn net spon zen. Ze zuigen alle mensen naar binnen of naar de beeldbuis toe. (Seth Gaaikema). - 11. In het voetbalstadion huilen 50.000 toeschouwers hysterisch om een afgekeurd doelpunt. Ondertussen liet ergens een monnik zich op straat levend verbranden, in alle stilte. (Clem Schouwenaars). Droevige oogst Ziehier het elftal citaten dat ik uit een tiental citatenboeken op diepte. „Voetbal is oorlog" van Rinus Michels wordt wel veel geciteerd, maar blijkbaar nog niet in de citatenboeken en dic tionaries of quotations. Het is,u zult dat met me eens zijn, een droevige oogst. Maar dat komt ook omdat er, vrees ik,slecht ge zocht is door de samenstellers. Vooral in de Engelse zon dagsbladden vind je nog wel eens iets aardigs, bijvoorbeeld laatst, nadat Schotland van Nederland had gewonnen, maar toch nog net uitgescha keld werd. Een Hongaar heeft toen gezegddat de Schotten een oorlog hadden verloren en toen pas tot de ontdekking kwamen dat zij de beschikking hadden over de atoombom. In het Parijse Grand Palais AR NOU> BEAAjrweopor MO&UMkB APHOLD, AlC^AC W Ar P/AJijeW ri&r ösre wersiv- KJOWPee ZjSAJÖE/lP. WATIf AID HET EAII^E ECHTE? FRED BASSET NOG i SMEPJSS...ESH VDOQ A\J, fcffK/ vooa. JCO sn vooe esffD essii wacht evew...hies (seencwggw. oh: maaz icuhheh 4 NIET MET" 2'W OfcJEEN OELEkJ! •s. Parijs - Niemand gaat onbevooroordeeld naar de ruim 100 ial werken omvattende Cezanne-expositie in Parijs. Cezanne staat al lang te boek als de „vader" van de moderne kunst. Inde laatste tien jaren van zijn leven kwam hij het dichtst 'r_ bij zijn artistieke doel. Met schilderijen en aquarellen uit te Oosten West-Europa en vooral uit de V.S., wordt dat op deze Parijse tentoonstelling (tot 23 juli in het Grand Pa- lais) duidelijk gemaakt. Bewondering is min of meer ver- plicht. Toch kunnen we zelfs nu nog begrijpen, dat de it. erkenning laat is gekomen. Dit schilderen was zo anders >t. dan anders, en helemaal niet tegemoetkomend. si- In hun jongensjaren te Aix waren Zola en Cezanne ervan overtuigd, dat zij de wereld versteld zouden laten staan van hun creaties. c_ Twee jaar nadat Zola als wereld- ,Sj beroemde romanschrijver, was n[ overleden, kon Cezanne over d. zichzelf in de krant lezen, dat hij „niets anders dan een jammerlij- ke mislukking" was (verleden tijd!). „Het kan zijn, dat hij wel ie denkbeelden had, maar hij was t. niet bij machte om ze uit te druk- i, ken". e Tot die conclusie was Zola ten slot- te blijkbaar ook gekomen. In 1878, toen de schilder hem moe- deloos kwam bezoeken, moedig- de hij hem nog aan met woord en daad. Acht jaar later publiceerde i', hij een roman over een mislukte schilder, in wie Cezanne zichzélf g herkende. Sedertdien stond Ce- zanne steeds moeilijker open- voor vriendschap. Toch vond hij geleidelijk aan be grip in een kleine kring van ver zamelaars en schilders, onder wie de jonge impressionist Monet. Hedendaagse liefhebbers kun nen de bijna abstracte natuure- vocaties van Monet meestal ogenblikkelijk genieten. Het kan wat langer duren, voor we zien wat Cezanne wilde „realiseren". Zelf is hem dat ook niet meteen duidelijk geweest". Naar onderwerp Op de tentoonstelling zijn de wer ken uit de laatste tien jaren ge groepeerd naar thema: portret ten, stillevens, landschappen en „baders en baadsters". Het is vooral zijn landschapskunst, die tegenwoordig wordt bewonderd. Voor het schilderen van de men selijke figuur in een landschap - het thema van zo veel meesters die hij bewonderde - was hij niet bewerktuigd. En toch kon hy- die ambitie niet opgeven. Uit vroeger werk, niet op de exposi tie, blijkt dat de jonge Cezanne barokke composities met naak ten wilde schilderen. Hij kon ech ter niet, wat de eerste de beste illustrator wel kan: zo uit het hoofd een overtuigende mense lijke gestalte tekenen. En deze robuuste, zeer sensuele man was te geremd om zich aan het naakte model te wagen - op een enkele uitzondering na. Bovendien moest hij van degenen, die voor een portret zaten, een geduld vergen dat in een pose niet op- te brengen was. Het bleek, dat in de kunstenaar die naar het grote, hartstochtelijke gebaar verlangde, een strenge classicus school, die bovendien i elke toets moest verantwoorden ten overstaan van het motief. De zichtbare buitenwereld is in haar totaliteit niet te vangen. Een kun stenaar krijgt alleen greep op hel motief, door een keuze te maken. De Impressionisten hadden ge kozen voor de kleurindrukken, min of meer ten koste van de vorm. Cezanne kwam tot de over tuiging, dat de juiste kleur ook de vorm recht zou doen. Zijn bekendste motief is de Sainte- Victoire berg. Op de tentoonstel ling hangen schilderijen en aqua rellen naar dit motief, in ver schillende stadia van voltooiing bij elkaar. Daardoor kan men zien, hoe hij begon met het vast leggen van wat in zijn visie enkele hoofdzaken waren voor de op bouw van de compositie. De ge geven vorm van de berg was hem daarbij tot steun: zo'n driehoek is ook in menig stilleren later aan wezig. Steeds bijstellen Die eerste opzet ging hij dan toets vöor toets aanvullen, nauwkeurig registrerende wat hij aan het mo tief waarnam. Gaandeweg werd hij zo gedwongen, de aanvanke lijke grondtoon bij te stellen en dat kon talloze kleine coloristi- sche ingrepen vergen. Het kwam ook voor, dat hij op een gegeven moment geen zet meer waagde - teneinde het al bereikte niet te verliezen. Het resultaat was een dicht weefsel van toetsen van verschillende richting en breedte - maar nooit lijnen die volumen modelleren. Vooral omtreklijnen waren te duchten, want ze isole ren een figuur of een voorwerp. Dat probleem heeft Cezanne in zijn „baadsters" nooit helemaal opgelost. Hij negeerde wel de contour door haar te herhalen en te breken, maar de eenheid is dan toch vooral gered door de ver bindende grondtoon. Aanvankelijk leverde deze werk wijze een verfhuid op, die plaat selijk vrij dik was. Allengs wist Cezanne - mede onder invloed van zijn ervaringen met water verven - de verfopdracht te be perken. De niet-modellerende toets blijft zichbaar als een ietwat stug, weefwerkachtig stramien, maar het fijne, opaliserende ef fect van de uiterst genuanceerde tinten overstemt die indruk. Het eindresultaat behaagt niet door een boeiend gezichtspunt of een innemende motiefkeuze. Het is in beginsel een puur picturale vol doening, die men voor ogen heeft, zonder pathos of kokette rie. Maar ieder plekje van zo'n schilderij zindert van de intens waargenomen en zorgvuldig weergegeven tintennuances. En naar het slot toe wordt de voor dracht opener en - tenminste ver geleken bij wat voorafging - zelfs losser. In 1906, toen Cezanne overleed, kwam het Cubisme ter wereld. Het is duidelijk, dat Braque en Picasso onder meer bij Cezanne te rade zijn gegaan. Maar het werkelijke vervolg vinden we, toch elders. Er zijn landschappen van Cezanne met voorgronden, die de berg of een huis wel af stand geven, maar die tegelijk toch evenwijdig aan het vlak een ondiepe, niet-meetkuridige ruim te laten ontstaan. Het is een puur- picturale omzetting van het mo tief, die verder is gevoerd in het late werk van Edgar Fernhout en - minder streng - door Bazaine. Het fascinerende is, dat Cezanne inderdaad kwam tot schilderijen „parallel aan" de natuur. Ze heb ben een volkomen autonome schoonheid, maar geen milligram is verzonnen. Zelden kan zich daarmee de vrijheid meten, die anderen zich bij het evoceren van de natuur hebben veroorloofd. Reactionair Cezanne was een onverbeterlijke reactionair. De stelregel, dat een schilderij toch allereerst een plat vlak is, was zeer vruchtbaar voor de nieuwe kunst. Hij vond haar nonsens. Hij vond ook de Impressionisten te bandeloos en hij wilde weer orde en regel brengen in de kunst. In feite was hij voor zijn tijd een „fundamentele" schilder, uit gangspunt voor allerlei vernieu wing. Bij de tentoonstelling is een catalo gus die veel bruikbaar materiaal biedt, maar die wat de reproduk- ties in kleuren aangaat een .jammerlijke mislukking" is. Na het voorgaande zal duidelijk zijn. k Cezannes's 'Baadsters' hoe kwalijk dat juist wat Cezan- nes werk betreft is. DOLF WELLING AARDBEI-IJS Klop 2 grote eidooi ers met 75 g poeder suiker boven damp van heet water tot een schuimige luchtige massa die steeds lichter kleur wordt en dan als een dik lint 1 een houten lepel loopt. Reken op n stens 10 min klop pen. Neem de kom van de warmtebron af en blijf kloppen tot de massa is afge koeld. Klop 1/41 slag room half stijf met wat suiker en mespuntje vanille suiker en meng 250 g fijngedrukte rijpe aardbeien door en enkele druppels oranje Curasao. Schep het mengsel luchtig door de massa en breng deze over in een ijslaatje. Zorg dat uw koelkast vrij is van ijsafzetting en dat de laagste temperatuur staat ingeschakeld. Zet het laatje in vriesvak en reken op ruim 3 uur vriezen. Schep de ijsmassa nu en dan eens om. Gar neer vóór het opdie nen, met enkele klei aard beitjes. WINA BORN Museum voor Volkenkunde, Steen straat. Chinese tentoonstelling "Taal en teken". Geopend tot eind augustus. Galerie "De Poort" (Herenstraat 11), landschappen, vrijdag en zaterdag 13-17 uur. zondag 14—16 uur, donderdagavond 19-21 uur (tot 2 juli). Rijksmuseum v. Oudheden, Rapenburg 28. Tentoonstelling "Over de grens der Etrusken". Tot 2 juli, geopend dag. van 10-17 uur. zo. 13-17 uur. Galerie De Oude Rijn, Oude Rijn 40. Tentoonstelling werk van 17 kunste naars. Geopend tot 12 juli, woe. t/m zat. van 12-17 Uur. Duitsers kopen kunstcollectie BONN (AP) - Een door de West- duitse regering gesteund consor tium heeft op de kunstveiling van Sotheby in Londen kunstwerken van een, uit Nazi-Duitsland gevluchte, joodse kunstverza melaar in de wacht kunnen sle pen door zo hoog te bieden dat niemand anders van de geïnter- resseerden tot aankoop kon overgaan. De verzameling behoorde toe aan de in november jl. op 94-jarige leeftijd overleden joodse leer- magnaat Robert von Hirsch. De bieders hebben meer dan 19 miljoen dollar uitgegeven om de collectie weer naar Duitsland te rug te brengen. Onder de aangekochte kunstwer ken bevonden zich enkele wer ken van Albrecht Duerer, ook wel de vader van de Duitse renais sance genoemd. "De Lakenhal": Tentoonstelling "Cobra in Nederland", dagelijks 10-17 uur. zon en feestdagen 13-17 uur (t/m 9 juli). Galerie Denise Stephan, Bakkersteeg 18. Tentoonstelling Rein Dool. recent werk. Geopend van 20 mei tot 1 juli, vrij., zat. en zo. van 14-18 uur. Pulchri Studio, Kempenaerstraat, Oegstgeest. Zomertentoonstelling I. Geopend van 9 t/m 29 juni, dag. van 10-16 uur (zo. gesloten). Agenda Leidse bioscopen: LUXOR- "Saturday night fever", dag. 14.30, 9.00 en 21.00 uur, zo. 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur. 12 jaar. CAMERA: „Once upon a time in the west", dag. 2.00 uur. 12 jaar. Kinderma tinee: „Tony en de groene draak", za. en woe. 14.30 uur, zo. 14.00 en 16.15 uur AL. Nachtvoorstelling: „Elvis: That's the way it is", vr. en za. 23.30 uur. 16 jaar. LIDO 2: „Een bijzondere dag", dag. 14.30,^19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 LIDO 3: „Fritz the cat", dag. 19.00 en 21.15 uur, ma., di„ do. en vr. ook 14.30 uur. 16 jaar. Kindermatinee: „Tom en Jerry", woe. en za. 14.30 uur, zo. 14.30 en TRIANON: „De leeuw brult om sex" dag 14.30. 19.00 en 21.15 uur. zo ook' 16.45 uur. 16 jaar. REX: „In 80 beden bedden wereld rond", dag. 19.00 en 21.15 uur, ma., di., do., zo. en vr. ook 14.30 uur. 16 jaar. Kin dermatinee: „Walt Disney's tekenfilm festival", woe. en za. 1430 uur. AL Nachtvoorstelling: „Meisjes die om de liefde gillen", vr. en za. 23.30 uur. 16 jaar. <%udCYLiciuus. 26 JUNI 1978 Honderd jaar geleden stond in de krant: - De Londensche „Times" be toogt,dateen van de voornaam ste doeleindenwaa rnaar op het congres te Berlijn gestreefd moet worden, eene regeling is waardoor Rusland definitief verhinderd wordt zijne macht in het Oosten verder uit te brei den. Turkije moet natuurlijk een deel van zijn Europeesche rijk verliezen, maar de geheele organisatie van Bulgarije, zoowel ten noorden als ten zui den van den Balkanmoet onder de controle van Europa staan en de werkelijke onafhankelijk heid van Rumenië moet ge waarborgd worden. Turkije moet voorts de macht behouden om in geval van gevaar de posi- tiën te bezetten, die de eerste verdedigingslinie van Kon- stantinopel uitmaken. Hel be hoort dus de vrijheid te hebben langs de grenzen van Rumenië zijn troepen sterke positien te doen innemen. Indien zoo al het mogelijke gedaan is om eene heerschappij van Rusland over het Balkan-schiereiland te voorkomen, zal een groote stap tot oplossing van het Oostersche vraagstuk zijn gedaan. Vijftig jaar geleden: - De ZweedLsche luitenant Lundborg is met een van ski's voorzien fokker-vliegtuig uit de Virgo-baai op Spitsbergen, waar zijn Zweedsche reddings expeditie haar basis heeft, op gestegen en naar de plaats waar de ltaliaansche generaal Nobile zich bevindt gevlogen. Met groote moeite wist hij vlak bij de groep-Nobile te landen. waar hij den generaal en nog iemand aan boord nam en te rugvloog naar de „Cilta di Mi- lano". Dal Nobile als eerste is gered, vindt zijn oorzaak in het feit, dal hij bij een ongeluk een breuk van het rechter scheen been heeft opgeloopen, alsmede verwringing van den rechter voet met peesverscheuring en sterke kneuzing van een der ribben. Desondanks weigerde Nobile aanvankelijk als eerste mee te gaan, maar Lundborg had opdracht gekregen hem onmiddellijk mee te nemen, ook omdat Nobile nauwkeurige aanwijzingen moest geven voor de opsporing van de andere le den der expeditie, die zich el ders in de omgeving van Spits bergen moeten berm den. Zooals bekend is de Jtalia" met hen verder gedreven, nadat de ca bine met de groep van Nobile op het iis was terecht gekomen. Alphense bioscopen: EURO 1: „De motorduivel in spijker broek", dag. 13.30, 18.30 en 21.00 uur, zo. ook 16.00 uur, za. ook 00.15 uur. 16 jaar. EURO 2: „Turks fruit", dag. 14.00, 19.00 21.30 uur, zo. ook 16.30 uur. 16 jaar. EURO 4. „Pikante taxichauffeur", do., vr., ma. en di. 13.45 en 20.15 uur, za., zo. en woe. 20.15 uur. 16 jaar. Kindermatinee: „Lekker op avon tuur met Donald en Pluto", za., zo. en woe. 14.15 uur. AL. Nachtvoorstelling: „Rolls Royce baby", za. 00.15 uur. 16 jaar. Ongevallendienst ziekenhuizen Leiden Ongevallendu iist elke dag Academisch Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00 uur tot woensdag 13.00 uur. (Diaconcs- senhuis) en van vrijdag 13 00 uur tot /a- teidag 13.00 uur Elisaheth-ziekenhuis Bezoekuren ziekenhuizen Kin- derafdelingdagelijks van 14.00-19.00 uur •alleen voor ouders zondag 14 00-15.00 uur voor overige familieleden. Kinderen beneden 14 jaar hebben geen toegang op de kinderafdeling. 18.30-19.30 i Klasse afd., van 14-14.45, 18.30-19.30 en 11.15-12 uur. Kraamafd., dag. van 11.15-12 uur (alleen echtgenoot). 15-16 en 18.30-19 30 uur; laatste kwartier avondbezoek kraamafd. babyshow. Kinderafd., dag. van 15-18.30 uur. C.C.U. (hartbewaking), dag. van 14.15-14.45 en 19-19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten behalve kinderen zijn de bezoekuren als volgt Elke dag: 14 15-15 00 uur 18.30-19.30 uur Voor de prematurenafdeling gelden de 14 45-15.00 i, Bezoek aan ernstige patiënten:wanneer voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdver pleegkundige hiervoor speciale kaarten vei strekken. Bezoektijden Kinderklimek: Dagelijks- 15 00-15.45 uur 18.30-19.00 uur Bezoektijden kinderafdeling: 18 30-19 00 uur Alphen aan den Rijn Kijnoord: le en 2e klas 11-11.30; 13.30- 14 15 en 18 30-19 30 uui 3e klas 13 30 14.15 en 18 30 19 30 uur Kraamafdeling 13.30-14.45 alleen voor echtgenoten 19 20 uur. Kinderafdeling voor ouder s 18. 18 30 uur. Geluidshinder Schiphol Klachten over geluidshinder van vliegverkeer van en naar Schiphol kun nen dag en nacht worden gemeld bij het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 19