HET RODE OOG Oudste Nederlandse tekeningen te zien in het Rijksmuseum CS? VRIJDAG 23 JUNI 197, Maandag schreef ik over zo'n goedemorgen opa"-adverten tie in de Volkskrant, waarbij het om ene Ad ging. van wie de voornamen van al zijn collega's afscheid namen omdat hij met pensioen ging. Door een analy se van de voornamen begreep ik dat het om Ad Overeem, de (voormalige) chef van de cen trale redactie van de Volks krant ging. Ik sprak ook van een soort geheime advertentie, door dat loutere gebruik van voornamen, en inderdaad zijn er mensen geweest die de voor namen konden identificeren als behorend bij Volkskrantredac- teurs, en daarom dachten dat kunstredacteur Ad Odijk bij de Volkskrant wegging. Verwar ring dus die echter nog groter bleek te zijn dan alleen binnen de Volkskrantkringen. Een le zer schrijft me namelijk dat hij na het lezen van die rubriek over de scheidende Ad tot een merkwaardige ontdekking kwam: "De door u genoemde advertentie in de Volkskrant werd door ve len in den lande en wordt nog) gezien als bedoeld voor Ad Heerkens, de bekende muziek pedagoog, die op die dag offi cieel afscheid nam wegens pen sioengerechtigde leeftijd. Toe val of. "Zo ziet u, dergelijke advertenties kunnen nog een dubbele dienst verrichten." Sociaal werk Het blijkt dus dat je goed en so ciaal werk zou kunnen verrich ten via de geheime advertenties onder de familieberichten. De Stichting voor Ideële Reclame, of een gulle particulier, zou ie dere dag een advertentie in de krant kunnen plaatsen van bijvoorbeeld de volgende in houd: „Goedemorgen Jan-Wil lem. Je bent vandaag welis waar niet jarig, en je hebt ook niets bijzonders te vieren, maar juist daarom is het je vrienden en vriendinnen een behoefte om langs deze weg te laten weten hoeveel je vriendschap voor hen betekent. Johan, Anne, Peter en de anderen" Iedere Jan-Willem die dat leest, of nee, laten we zeggen: een op de drie Jan-Willems, telt wel een Johan, een Anne en een Peter onder zijn vrienden en zal dus denken dat de advertentie voor hem bestemd is. Geheel ver kwikt fietst hij fluitend in de regen naar kantoor. Je kan zo'n advertentie natuurlijk ook toe spitsen op een verjaardag of pensionering, zoals bij Ad Heerkens, Overeem en al die anderen) het geval was. Je neemt dan een wat algemenere naam en redigeert de adverten tie aldus: "Wij zullen je missen Gerrit. Je behulpzaamheid, je gevoel voor humor,je warme belangstelling voor wat ons, ook buiten het werk, bezig hield, en de manier waarop je, zonder onderscheid des persoons, al je collega's met raad en daad terzijde stond. We hopen dat je, ook na je vertrek nog met evenveel genoegen aan ons terug denkt ais wij nog ja renlang aan jou zullen terug denken. Je collega's (niet een uitgezonderd)" Mensenredder Het moet al gek lopen willen niet alle Gerrits die op de dag dat deze advertentie in de krant verschijnt met pensioen gaan, of emigreren, of naar een ande re baas vertrekkenzich in deze lovende tekst herkennen. Ze knippen de advertentie uit, schuiven hem in het hoesje bij hun rijbewijs, en laten hem op geschikte ogenblikken zien aan familie en vrienden. Dat herin nert me opeens aan de mensen redder. Jaren geleden belde ie mand bij ons aan die we niet kenden. De reden waarom hij langs kwam, ben ik vergeten, maar ik herinner me nog goed dat hij zijn hand uitstak (hij liep tegen de 70, een kleine, wat morsige maar hartelijke Am sterdammer) en zei: Jk ben de mensenredder" Onze eerste gedachte was dat hij colporteerde voor een religieuze sekte, die zijn ook altijd nogal mensenredder igmaar hij bleek de grootvader te zijn van een jongetje waar we iets mee te maken hadden. Om zijn woor den kracht bij te zetten ("ik ben de mensenredder"), haalde hij uitzijn portcfeu ille een tot op de draad versleten en vergeeld krantenknipsel te voorschijn, waarin vermeld werd dat hij, jaren geleden alweer, voor de zevende keer een kind uit de Lijnbaansgracht in Amster dam had geredVoor het redden ran te water geraakte kinderen had hij blijkbaar wat de Duit sers een "torinstinkt" noemen: vermoedelijk zat hij, na zijn eerste toevallige redding, daarna continu achter het raam de wacht te houden (hij woonde op de Lijnbaans gracht). als een strandwachter op zo'n hoge umpire-stoel. Hij "trok" het knipsel als een soort paspoort en ik zei tegen hem, dat hij het in een hoesje moest doen omdat het anders verloren zou gaan en hij nooit meer zou kunnen aantonen dat hij de mensenredder was De belangrijkste verzameling in Nederland van de oudste Neder landse tekeningen bevindt zich in het Rijksprentenkabinet, in het Rijksmuseum. De unieke en voor het daglicht te behoeden blaadjes worden uitei - aard maar zelden tentoongesteld. Tot 27 augustus kan men er ech ter ongeveer 150 gaan bekijken in de opgefriste expositieruimten van het kabinet. Met deze tentoonstelling wordt het gereedkomen gevierd van een ca talogus, waarin de meer dan 600 tekeningen van de Rijksverza meling worden beschreven en toegelicht. In het platendeel van het in twee banden gevatte boek zijn de meeste tekeningen afge beeld. De in de Engelse taal ge schreven catalogus kost 150. Drs. K. G. Boon nam dit grote werk ter hand met de bedoeling, het voor de beëindiging van zijn di recteurschap van het kabinet, in 1974 te voltooien. Het werd ech ter vier jaar later, zodat de collec tie wordt gepubliceerd, precies een eeuw nadat met een actief aankoopbeleid voor het kabi net werd begonnen. Daarmee is al gezegd, dat onder de grote collecties van tekenkunst die in Amsterdam een jonge is. Niettemin is ze op het gebied van onze 15de en 16de-eeuwse teken kunst van internationaal belang. De tekeningen zijn bovendien van het grootste gewicht voor het bestuderen van de oude meesters van de schilderkunst. Metershoog De tentoonstelling is zo samenge steld, dat zij voor de gemiddelde bezoeker de aantrekkelijkste te keningen omvat. In de aanhef werd gesproken van „blaadjes" maar er zijn ook twee vier meter hoge fragmenten bij van een werktekening voor de beglazing van de St. Bavo te Haarlem. De tekening, in 1541 gemaakt naar een ontwerp van Barend van Or- ley, is in haar geheel nog veel gro ter. De ornamentale delen wer den in het atelier maar voor de helft op papier gebracht. Voor de andere helft konden ze eenvou dig worden „gespiegeld". Anders dan bij kleine studiebladen, gaat het hier niet om de hand van de meester. Niettemin is de werkte kening van hoge kwaliteit naast vergelijkbaar kerkelijk wer- k uit de vorige eeuw. Het kan gemakkelijk voorkomen, dat men op de tentoonstelling een tekening herkent, die men toch niet eerder had gezien. Dat komt doordat onder de tot in de tails uitgewerkte bladen er zijn, die gemaakt zijn om door grafici als prent te worden uitgevoerd Sommige prenten zijn in origi neel of door reproductie welbe kend. Het blijkt, dat kunstenaars als Abr Bloemaert, Jacob de Gheyn II en Hendrick Goltzius met vrij veel tekeningen in de verzameling vertegenwoordigd zijn. De cata logus is in de eerste plaats be doeld als een „werktuig" voor specialisten. Vandaar dat ze in de Engelse taal wordt uitgegeven. Het is echter ook voor de geïnte resseerde leek hoogst interes sant, de verklaringen van drs Boon te bestuderen. Hij is zowel tot nieuwe toeschrijvingen als tot in sommige gevallen andere in terpretaties van de voorstelling gekomen. Het gevolg is, dat de collectie met bladen van enkele meesters „verrijkt" blijkt te zijn. of verarmd. Een op naam van Ke tel staande tekening bijvoorbeeld moet nu weer anoniem door het leven. De zorgvuldige verantwoording van de definitieve of voorlopige conclusies, dan wel onzekerhe den, is tevens een les in modern kunsthistorisch onderzoek, dat intuïtie niet uitsluit maar toch zo ver mogelijk op feitelijke consta teringen steunt. In de inleiding wijst drs. Boon er op, hoe belangrijk sedert het ein de van de 15de eeuw Antwerpen was als levendig kunstcentrum en smeltkroes van invloeden. De stad trok kunstenaars van elders uit de Nederlanden aan. Het laat- Gotische maniersme kwam er tot zijn hoogste verfijning, waarna de invloed van Dürer belangrij ker werd en, door de verspreiding van prenten, ook de Italiaanse. Later in de 16de eeuw maakt zich de komende Barok al bespeur baar. Kennis vereist De beschrijvingen en verklaringen i zee-egel door Ja- zijn weliswaar uitvoerig, maar ze veronderstellen wel - gezien on vertaalde citaten - kennis van de Latijnse taal. De lijst van geraad pleegde auteurs is beknopt ge houden. Louis Lebeer bijvoor beeld wordt wel genoemd bij een tekening van Bruegel de Oude, maar niet in die lijst. Bij de zorgvuldig gereproduceerde tekeningen - op zichzelf al een heerlijk bezit - is ook een rubriek met weergaven van watermer ken. De Staatsdrukkerij heeft het boek voornaam verzorgd. Afnoüo j BevjrwotfPW" MOBUMK-B f A£NOU>, HOE. STBPC I 1<» EI^ËAl twfc- De Ron I VAM CflSBAt-TA^ J V AI OU, JE *-00 HEM MET EEAJ M/DDCtCjEOrE 1/EK-l küH/JEu J 1/ ✓UfVl FRED BASSET De avonturen van Jommeke De Indiërs zullen nooit weten hoe het oog weer op zijn plaats gekomen is SM We/, eind goed ai goed Odi/on, volgende week gaan we weer op huwelijksreis I Maar geen oude (tempels meerIk heb Igenoeg van olifantenkoort3\ VI.rode ogen en builen Ik zou voorstellende Moordpoo/ Fifi kan mee en hi j zal daar niks op z'n kop zetten 'Maar, fiüberke, wie gaat er nu op huwelijksreis naar de lloordpool Ja, dat is weer echt iets voor hemHg moet nog vee!leren! Laat ongeveer 500 g diepvries-blader deeg nèt genoeg ont dooien om dun uit te kunnen rollen. Snijd de deeglap in vier kantjes van ongeveer 4 cm groot. Kook 4 eieren in 11 minuten hard, spoel ze af on der de koude kraan, pel ze en verwijder van 2 eieren het wit. Maak de rest - dus 2 hele eieren en 2 dooi ers - zo fijn mogelijk, eventueel met i keukenmachine meng er 2 a 3 eetle pels room door, 1 eetl versgehakte peter selie, een theelepel versgemalen peper en zeer weinig of geen zout. Beleg de helft van de totale voorraad deegvier kantjes met ansjovis- fileetjes en bedek de ze met het eimengsel. Zorg dat de randen vrij blijven en 1 strijk deze met geel. Plak op elk be legd deegvierkantje een ander deeglapje en druk de zijkanten stevig op elkaar. dat ze goed afsluiten. Een kartelrand drukken met i vork is nog beter. Leg ze nu 20 min i de koelkast. Zet ee bakplaat met folie e op in de oven en vei warm deze vóór tc maximale hitte. Leg de feuilletés er op. bestrijk ze met eigeel en laat ze in hoog stens 20 min. gaar licht goudbruin bak ken. WINA BORN Kleine Almenum 21 vn Rotterdam nr Ystad. Andries 22 vn Amsterdam nr Howden- dyke, Bernisse 21 vn Rotterdam nr Londen, Breevecht 22 170 no Kp. Blanc nr Ra- Carebeka-5 21 vn Rotterdam i Diana-V 21 vn Rotterdam nr Gunness, Dicky pass 22 Texel nr Oran, Dutch Sailor pass 22 Teesbay nr Hull, Mare Altum 21 in Engels Kanaal nr Sou thampton, Margaretha Smits 21 vn Rotterdam nr Lagos, Markab-2 21 420 nnw Kaapstad nr Mata- di, Neutron 21 vn Londen nr Rotterdam, Nieuwland 21 vn Rotterdam nr Leith, Norrbotten 21 te Rotterdam, Okdine 21 te Rotterdam, Okko Bosma pass 21 Kp. Matapan, Grote vaart Acila 21 vn Curacao nr Trinidad. Acteon 21 vn Singapore nr Mobasa, Aldabi 21 vn Santos nr Buenos Aires, Alkmaar 21 vn Tenerife nr Las Palmas, Amersfoort 21 180 zw Ponta nr San Juan, Amstelburcht 21 vn Port Said nr Dam- Antiila Bay 21 ten anker Rasal Alkang, Aristoteles 23 te Kingston verw, Capulonix 22 vn Mombasa nr Perzische Golf. Chevron Nagasaki 22 vn Ras Tanura nr Savona, Chevron The Haque 22 vn Frediria, Cinulia 22 te Stanlow, Doelwijk 21 vn Curagao nr Houston, Duivendrecht 22 te Seaforth, Eemhaven 21 vn Santos nr Antwerpen, Eemsborg 21 te Delfzijl, Ganymedes 21 vn Valparaiso nr Arica, Museum voor Volkenkunde, Steen- straat. Chinese tentoonstelling "Taal en teken". Geopend tot eind augustus. De Ruif, Janvossensteeg 59. Tentoon stelling Marcel van den Dop - tekenin gen en grafisch werk, geopend t/m 15 juni, dag. (beh. zat. en zo.) van 10-20.30 Galerie De Hollandsche Tuyn, Brugge- straat 1, Leiderdorp. Tentoonstelling werk van Atie Krumperman, tevens ke ramiek van Ank de Groot, geopend van 20 mei tot 19 juni, zat. en zo. van 14-17 uur, do. van 10.30-13 uur. Galerie "De Poort" (Herenstraat 11), landschappen, vrijdagen zaterdag 13-17 uur. zondag 14-10 uur, donderdagavond 19-21 uur (tot 2 juli). Rijksmuseum v. Oudheden, Rapenburg 28, Tentoonstelling "Over de grens der Etrusken". Tot 2 juli, geopend dag. van 10-17 uur, zo. 13-17 uur Felania 22 te Dubai verw. Gardenia 21 vn Suez nr Hodeidah, Hercules 22 410 no Paramaribo, Idefix 21 240 ono Durban nr Singapore, Khasiella 22 Lynaspoint verw, Kylix 21 te Rotterdam, Lepton 29 te Forcades verw, Meta 4 te Durban verw, Mytilus 22 in Golf van Oman nr Dubai, Neder Rijn 21 te Singapore, Nedlloyd Amsterdam 22 50 z Noumea nr Djakarta. Nedlloyd Fukuoka 21 vn Talcahuano nr Coquimbo. Nedlloyd Hobart 21 vn Nagoya nr Yoko- Galerie De Oude Rijn, Oude Rijn 40. Tentoonstelling werk van 17 kunste naars. Geopend tot 12 juli, woe. t/m zat. "De Lakenhal": Tentoonstelling "Cobra in Nederland", dagelijks 10-17 uur, zon en feestdagen 13-17 uur (t/m 9 juli). Galerie Denise Stephan. Bakkersteeg 18. Tentoonstelling Rein Dool, recent werk. Geopend van 20 mei tot 1 juli, vrij., Pulchri Studio, Kempenaerstraat, Oegstgeest. Zomertentoonstelling I. Geopend van 9 t/m 29 juni, dag. van 10-16 uur (zo. gesloten). Leidse bioscopen: LUXOR: "Saturday night fever", dag. 14.30, 9.00 en 21.00 uur, zo. 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur. 12 jaar. CAMERA „Once upon a time in the west", dag. 2.00 uur. 12 jaar. Kinderma- „Tony en de groene draak", za. en ffhid^lieuius 23 juni 1978 Honderd jaar geleden stond in de krant: - Een zekere heer S. te Arnhem werd gisteren aan zijne woning bestormd door horlogemakers, goudsmeden, manufacturiers enz.,allen beladen met sommige hunner winkelgoederendie de ze heer door zijnen bediende op zicht had besteld, maar zeer wijselijk door de eigenaars niet aan dien man waren afgegeven. Bij onderzoek bleek, dat een ge wezen knecht van S. zich op die wijze van goederen van waarde had willen meester maken, het geen hem echter overal was mislukt. In eene slijterij wijst hij zich evenwel eeneflesch cog nac te doen afgeven, doch zood ra de politie met dit feit in ken nis was gesteld, maakte zij zich van bedoelden persoon meester en plaatste hem voor oplichting achter slot. - De politie te Praag is een ge heim genootschap op het spoor gekomen en heeft zijne leden verrast toen zij des nachts in een oud vervallen gebouw bijeen waren, waar zij met touwlad ders moesten inklimmen. Som migen zeggen, dat het genoot schap een staatkundig karakter droeg, anderen dat men hier slechts met eene dievenbende te doen heeft. In het geheel zijn elf personen in hechtenis genomen, allen tusschen 14 en 24 jaren oud. Vijftig jaar geleden: - In het Zuid-Slavische parle ment, waarin het den laatsten tijd geregeld tot groot tumult is gekomen, heeft zich nu zelfs een schietpartij voorgedaan. Toen de Moutenegrijnsche afgevaar digde Rasjitsj kritiek uitoefen de op de oppositie, antwoordde de afgevaardigde Ivan Pernar met persoonlijke beleedigingen tegen Rasjitsj. Deze greep een revolver en loste verscheidene schoten in de richting van de oppositie. Twee afgevaardig den werden gedood en vier ge wond. Een van de dooden, Paul Raditsj, neef van den leider der oppositie, laat een vrouw en acht kinderen achter. Terwijl eenige bekende chirurgen bezig waren met de gewonden, ver scheen Koning Alexander in de operatiekamer en sprak bemoe digende woorden. Daarna ging de koning naar het lijk van Paul Raditsj, waar hij de we duwe aantrof, wie hij woorden van troost toesprak. De vorst brak daarbij in tranen uit. De vermoorde Paul Raditsj is eeni ge malen minister geweest. De dader van den dubbelen moord, Rasjitsj, liet zich aandienen bij den minister van binnenland- sche zaken, doch deze liet hem oogenblikkelijk arresteeren. de Janeiro, Nedlloyd Madison 21 te Suez, Nedlloyd Mersey 21 vn Damman nr Do ha. Nedlloyd Simonskerk 20 te Hongkong, Nedlloyd Waalekerk 21 vn Jeddah nr Ondina 21 vn Seria nr Kanokawa, Palamedes 22 vn Port of Spain nr Tam pa, Palro 25 gw Corpus Chrisi verw, Pericles 22 vn Hamburg nr Antwerpen, Sepia 20 te Garyville, Thameshaven 22 te Rio de Janeiro. Ulysses 25 vn Georgetown nr Port of Spain, Zafra 24 te Teesport verw. LIDO 2: „Een bijzondere dag", dag. 14.30. 19.00 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur. 16 jaar. LIDO 3: „Fritz the cat", dag. 19.00 en 21.15 uur, ma., di do. en vr. ook 14.30 uur. 16 jaar. Kindermatinee: „Tom en Jerry", woe en za. 14.30 uur, zo 14 30 en 16.45 uur. AL. Alphense bioscopen: EURO 1: „De motorduivel in spijker broek", dag. 13.30,18.30 en 21.00 uur. zo. ook 16.00 uur, za. ook 00.15 uur. 6 jaar. EURO 2: „Driver", dag. 13.45, 18.45 en 21.15 uur, zo. ook 16.45 uur 16 jaar. Nachtvoorstelling: „Van Ryan's Ex press trein", za. 00.15 uur. 12 jaar. EURO 2: „Turks fruit", dag. 14.00. 19.00 en 21 30 uur, zo. ook 16 30 uur. 16 jaar EURO 4: „Pikante i taxichauffeur", do., vr., ma. en di. 13.45 en 20.15 uur, za., zo. cn woe. 20 15 uur 16 jaar. Kindermatinee: „Lekker op avon tuur met Donald en Pluto", za.. zo. en woe. 14.15 uur. AL. Nachtvoorstelling: „Rolls Royce baby", za. 00.15 uur. 16 jaar. Bezoekuren ziekenhuizen derafdeling dagelijks van 14 .00-19 00 uur alleen voor ouders zondag 14.00-15.00 uur voor overige familieleden. Kinderen beneden 14 jaar hebben geen toegang op de kinderafdeling. TRIANON: ..De leeuw brult om sex" dag 14.30, 19 00 en 21.15 uur, zo. ook' 16.45 uur. 16 jaar. REX: „In 80 beden bedden wereld rond", dag. 19.00 en 21.15 uur. ma., di.. do., zo. en vr. ook 14.30 uur 16 jaar. Kin dermatinee: „Walt Disney's tekenfilm- On^eviillendienst ziekenhuizen Leiden Klasse afd„ van 14-14 45. 18.30-19.30 cn 11.15-12 uur Kraamafd.. dag. van 11.15-12 uur (alleen echtgenoot). 15-16 cn 18.30-1930 uur; laatste kwartier avondbezoek kraamafd. babyshow. Kindcrafd., dag van 15-18.30 uur. C.C.U. (hartbewaking). dag. van 14.15-14.45 en 19-19.30 uur. Academisch Ziekenhuis Voor alle patiënten (behalve kinderen zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 14.15-15.00 uur 18.30-19.30 uur de premat urenafdeling gelden de Maandag t rn vrijdag 1830-18.45 uur Zaterdag en zondag 14.45-15 00 uur. Bezoek aan ernstige patiënten:wanneer voor ernstige patiënten doorlopend be zoek wordt toegestaan kan de hoofdvei pleegkundige hiervoor speciale kaarten verstrekken. Bezoektijden Kinderkhniek Dagelijks: 15 00-15.45 uur 18 30-19 00 uur Bezoektijden kinderafdeling: Elke dag 14 15-15 00 uur 18.30-19.00 uur Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 1111 .10; lk 0 i-i 15 en 1830*1830 uui 3e kl 1415 en IK kil-19 .id wui K:a..mafdeline 13.30-14 45 alleen voor echtgenoten 19- 20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18 18.30 uur. Geluidshinder

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 27