Dialoog binnen kerken over marxisme GzsnsnszuB Edison voor Leonhardt Examens Respectabele redenenzegt hervormde raad en Theologie Zesde klas de Meerpaal gaat week naar Ameland DINSDAG 13 JUNI 1978 9? ((Van onze redactie geestelijk leven) Buiten Rusland en Oost-Europa overweegt bij marxisten nog altijd de mening dat het niet nodig en zelfs schadelijk is voor het socialisme, godsdienst en kerk in hun vrijheid te belemmeren. Men moet alleen een eind maken aan op privileges en bezit berustende politieke macht van kerken, niet aan hun vrije deelneming aan de dialoog der levens overtuigingen. Daarom wordt het Oosteuropese model van godsdienstpolitiek door het Euro-communisme niet als geldig geaccepteerd voor West-Europa en ook niet zelden gekritiseerd. De hervormde synode, die deze week in Driebergen haar zomer- zitting houdt, heeft onder meer een discussie over het marxisme op haar agenda staan, dit aan de hand van een uitvoerig stuk van de Raad voor de zaken van Kerk en Theologie, dat de leden en ad viseurs van de synode vorige maand ter bestudering thuis kre gen. Dit artikel is een zeer be knopte samenvatting van deze studie. Discussie Voorlichting en discussie over het marxisme horen thuis in de toe rusting van de kerkelijke ge meente van vandaag, in cateche se en gesprekskring, zo menen de rapportschrijvers. Een kwart van de wereldbevolking leeft in lan den waar het marxisme in één of andere vorm de officiële staatsi deologie is. Daar leven christe nen en bestaan kerken. "Met hen zijn wij door het evangelie van Jezus Christus verbonden, dik wijls ook in oecumenische con tacten. Voor werkelijk meeleven en meedenken met hen is een meer dan oppervlakkige kennis vereist" Na de bespreking in de synode gaat het rapport naar de Raad van Kerken in ons land en die stuurt het door naar alle leden-kerken. Zo zal het zijn weg moeten vin den van de top naar de basis. Niet van de lucht Er wordt in kerkelijke kringen bij na honderd jaar na de dood van Marx (1883) al veel over deze grondlegger van het moderne wetenschappelijke socialisme gesproken en geschreven, ook in ons land. De term "marxisme" is niet van de lucht, maar meestal is het gebruik ervan voornamelijk emotioneel. Onbehagen over maatschappij-kritische geluiden in de prediking of in publicaties en activiteiten van de Wereldraad van Kerken wordt vaak afgerea geerd door deze ongenuanceerd "marxisme" te noemen en zich daarmee ontslagen te achten van nader onderzoek en zakelijke overweging. Voor de verhevigde belangstelling voor het marxisme noemt het rapport een zestal oorzaken: we derzijds respect tussen christe nen en marxisten in hun verzet tegen het nationaal-socialisme (1940-1945), het lot van christe nen en kerken in Oost-Europa na de oorlog, de diepgaande hero riëntatie onder marxisten na de Marxisme en democratie niet per definitie onverenigbaar destalinisatie (Chroestsjovs rede in 1956), de bevrijdingsbewegin gen in de derde wereld (Afrika, Azië en Latijns-Amerika), de golf van maatschappijkritiek in de ja ren 60 en de druk waaronder christenen en kerken in Oost-Eu ropa moeten leven. Het marxisme is geen eenheid en heeft vele kanten. Daarom ver zanden discussies onder christe nen daarover vaak. De één denkt aan een sociale beweging en een methode van maatschappijkri tiek, terwijl de ander het marxisme als materialistische wereldbeschouwing voor ogen heeft. Men zal dus telkens de vraag moeten stellen, welke as pecten van het marxisme aan de orde zijn. 'Vervreemding" Het begrip "vervreemding" speelt in de geschriften van Marx een grote rol. Het kapitalistische stel sel van vrije ondernemingsgewij ze produktie dwingt de arbeider zijn arbeidskracht te verkopen. Hij wordt zelf koopwaar. Dat be tekent de vervreemding van de arbeider van het produkt van zijn arbeid (hij verliest elke zeggen schap over dat produkt), de ver vreemding van het arbeiden zelf (men werkt niet om de zin van de arbeid, maar onder dwang, voor namelijk om in leven te blijven) en een zodanige verzakelijking van de menselijke relaties dat de mens van de mensheid als geheel vervreemdt en er tussen mens en mens geen andere band overblijft dan die van de kille contante be taling. Marx veroordeelt dit stelsel op grond van wat het mensen aan doet. Een morele veroordeling dus. Het besef van de morele wenselijkheid van een ander, meer menselijk systeem zal vol gens hem de noodzakelijke ver andering geen stap dichterbij brengen. Daarom moet het pri vaatbezit van de produktiemid- delen (de grote veroorzaker van de menselijke zelfvervreemding) worden vervangen door gemeen- schapsbezit. De door de econo- misch-sociale ontwikkeling zelf opgeroepen klassenstrijd is daarvoor de voornaamste motor. Organisatie van deze strijd kan het proces versnellen. De uitge buite klasse - het proletariaat - kan zich van haar uitbuitende klasse niet meer bevrijden zon der tegelijkertijd de hele maat schappij voor altijd van uitbui ting, onderdrukking en klassen strijd te ontdoen. Lenin (1870-1924) bracht belang rijke wijzigingen in het marxisme aan. De revolutie stond bij hem niet, zoals bij Marx en de ortho doxe marxisten, aan het eind van een langdurig economisch-maat- schappelijk proces, maar aan het begin van een in het teken van het communisme nog te voltrekken industrialisering en modernise ring van het feodaal-agrarische Rusland. Het voorbereiden van de revolutie als radikaal-politieke omwenteling werd zijn hoofd- "Firma atheïsme" Wat Marx houding tegenover de godsdienst betreft zegt het rap- pórt van de hervormde raad, dat hij nooit zo geïnteresseerd is ge weest in wat hij eens "de firma atheïsme" noemde. De religie was voor hem een afgedane zaak. Hij wilde meer strijden tegen de maatschappelijke toestanden, waaruit volgens hem de religieu ze behoeften voortkomen. Wel richtte zijn kritiek zich op het verbond van "troon en altaar" in de Pruisische "christelijke staat", tegen de mammondienst van de christelijke bourgeoisie en tegen een prediking van deemoed, be rusting en onderdanigheid, die hij mensonwaardig en sociaal verwerpelijk vond in haar uit werking. "Het officiële christen dom in Marx' tijd en soms ook nog wel in onze tijd gaf en geeft telkens aanleiding tot deze kari katuur. Toch had Marx kunnen weten dat het een karikatuur was. Nooit heeft hij verband gelegd tussen de messiaanse trekken in joden- en christendom en in de bijbelse geschriften enerzijds en zijn ei gen sociale bewogenheid en inzet voor het proletariaat. Ook is bij hem nooit de gedachte opgeko men dat zijn kritiek op het chris tendom door christenen werd gedeeld. "Wij hebben", zo menen de schrijvers van dit stuk, "zeker vandaag Marx niet nodig om de ideologische en sociale ontaar dingen van het christendom te doorzien". Zij beschouwen Marx' kritiek als oppervlakkig, al was het alleen maar omdat hij zo on- i het "wetenschappelijk s Traditie Gaat het marxisme ervan uit dat "de" religie vanzelf verdwijnt naarmate de mensen de natuur krachten en maatschappelijke krachten meer beheersen, Lenins haat tegen de godsdienst heeft juist voedsel gegeven aan de bij Marx en Engels totaal nog afwe zige gedachte dat het tot de taak van de socialistische partijen en regeringen behoort, de gods dienst actief te bestrijden. De kerken moesten onder scherpe staatscontrole komen en op alle mogelijke manieren in hun vrij heid worden belemmerd. Er bestaat in het marxisme een taaie atheïstische traditie. Maar dat atheïstische element is geen voor altijd vastliggende noodza kelijke voorwaarde om marxist te zijn. Dat is vooral gebleken in de dialoogtussen(neo) marxisten en christenen. Er zijn heel wat marxisten bij wie het atheïsme nauwelijks meer functioneert. Onvervalste dictaturen De jonge Marx wordt beschreven als een "radikale democraat". La ter wordt hij kritischer ten aan zien van de democratie. Hij defi nieert de staat steeds meer als een instrument in handen van de heersende klasse om aan eigen belangen de schijn van het alge meen belang te geven. De "dicta tuur van het proletariaat" was echter in zijn denken geen blij vende staatsvorm, maar een overgang naar het "afsterven van de staat". Doordat Marx op de weinige plaat sen waar hij over de dictatuur van het proletariaat spreekt haar toch nogal onderstreept, kunnen dic tatoriale communistische regi mes zich op hem beroepen en het "afsterven van de staat" zo onge veer naar het einde der tijden ver schuiven. Een feit is dat tot op heden zich socialistisch noe mende landen met een marxisti sche leer (Sovjet-Unie, Chinese Volksrepubliek, Warschaupact- landen, zelfs Joegoslavië) onver valste dictaturen zijn. Democra- tisché bewegingen worden on derdrukt, al komen ze telkens op. Het schrappen van het leerstuk van de dictatuur van het proletariaat door de Euro-communistische partijen wordt door Moskou hoogstens gedoogd als een tacti sche maatregel. Deze partijen zelf beschouwen dit echter als een zaak van beginsel en van strate gie. Men kan, zo concludeert het rapport, niet meer volhouden dat marxisme en democratie per de finitie onverenigbaar zijn, getui ge ook de democratische bewe gingen in Rusland en andere Warschaupact-landen. De meeste leden daarvan - men denke maar aan de ondertekenaars van Char ta '77 in Tsjecho-Slowakije en hun sympathisanten in andere Oosteuropese landen - beschou wen zich zelf als goede marxis ten. De dictatuur is binnen de communistische beweging geen onbesproken aangelegenheid Drie houdingen Het rapport onderscheidt drieërlei houding van christenen tegen over het marxisme: confrontatie, dialoog en overneming van een groot deel van de marxistische religiekritiek en maatschappij analyse. Voor confrontatie bestaat, zo me nen de schrijvers, nog altijd re den genoeg. Die zou ook in ge- sprekskringen en op de catechi saties bij alle voorlichting niet mogen ontbreken. Wel echter op voorwaarde dat alle kritiek op theorie en praktijk van het marxisme gepaard gaat met zelf kritiek op de "vrije wereld". Met het "dialectisch materialisme" als communistische ideologie is alleen maar confrontatie moge lijk. Het heeft een wetenschap pelijke pretentie die mede oor zaak is van zijn onverdraagzaam heid. Het materiebegrip van deze leer verengt de blik op de werke lijkheid, terwijl het belijden van de God van het Verbond als de Schepper de mens juist in de ruimte zet. De op het sociale vlak geprojecteerde collectieve mens is een één-dimensionale mens, een reductie van het mens-zijn die onaanvaardbaar is voor wie Christus als de ware mens belijdt. Gesprekspartners voor de dialoog zijn alleen die marxisten die wil len werken aan een vernieuwing van het marxisme en die hun ei gen ergoed aan doctrines kritisch willen bezien. Hetzelfde geldt voor de christelijke gespreks partner, die de traditionele ho righeid aan de geest van het kapi talisme niet meer door dik en dun verdedigt. Onrechtvaardigheden Wat betreft de overneming van een groot deel van de marxistische kritiek op de bestaande maat schappelijke verhoudingen zegt het rapport dat het niet te ver wonderen is dat met name be wust in hun tijd meelevende en evangelisch bewogen mensen door deze kritiek worden aange sproken, als zij met hun neus ge drukt worden op de schrijnende onrechtvaardigheden in de we reld. Een beweging als "Christenen voor het socialisme", ontstaan in La tijns-Amerika, maar ook in Euro pa (Italië, Nederland) op gang ge komen, wil uit het marxisme die elementen naar voren halen die vandaag bruikbaar lijken voor maatschappijhervorming. Het voorbijgaan echter aan de ver worvenheden van de dialoog en aan de marxismekritiek van de neo-marxisten zelf maakt deze onderneming riskant, zo meent het rapport. Want alle termen die bij marxistische maatschappij kritiek worden gehanteerd zijn geladen vanuit de ideologie en de praktijk van het dominerende Moskouse marxisme-leninisme. Men zal naar marxisten, maar ook naar marxistische en niet- marxistische dissidenten moeten luisteren als men delen van de marxistische religie-kritiek en maatschappij-analyse voor de hedendaagse wereld wil toepas- Respectabele redenen Voor alle drie houdingen van chris tenen tegenover het r confrontatie, dialoog ming van opvattingen - zien de makers van dit rapport respecta bele redenen. "De situatie roept om een dialoog tussen hen bin nen de kerken", zo besluit het stuk. Als enigen Nederlander D. Jong, J. W. D Jong, M. G. D. Jong, C A. Kalisvaart, A. Kazemier, W. J. Reste ren, F. v. d. Kley, S. J. Koolhaas, A. Ko ren, T. C. M. Kraan, W. Kruithof, J. I. Lens, M. J. L. Manshande, M. A. Mens, A Blansjaar, I. B, v. d. Peet, C A. Plaatzer, V. de Raad, H. Ramp, C. M. Reijerse, A. v Rijn, J. M. Roeleven, J. M. M, Rooiak- kers, A. P. M. v. d. Salm, a.A. v. Santen, S Schaaf, C. H. Slootweg, L.J.C. v. Stam, H. v. d. Steege, Y. G. M. Streppel, G. G M. v.Teylingen, J. P. Varkevisser, A. v. d. Velden, M. Verkaik, J. H. Vermeulen, C A. Wansinck, M. A. J. Warmerdam, S Westerbeek, A„v.d. WUk, M. J. A. Wilson, E. M. G. v. Zonneveld, J. A. Zuyderduin de part-time opleiding voor Gezinsver- zorgende: J. F. M. v. d. Akker, H. A. W v.d. Akker-Berghout, M. de Boon, L. T R. Bos- v. d. Brink, M. A. Bijvoet, A. C Meerman-Grinwis, H. v. d. Ros- Gijze, M. H. M. ter Haak-Hoogervorst, C. de Haan, N. den Hollander, C. A. v. d. Hoek- Immerzeel, J. H. Jansen, M. J. H. Kester, H. M. A. Keus-Bosman, A. M. v. Koppen, J. C. Mulder, M. G. P. Pieterse, M. M. Stijnman-de Ronde, E. A. M. B. Ruiten beek, W. Schep, S. M. H. Schmidt, E. C Scholte-Teppema, J. C. Print-Singer- ling, I. Slagboom- v. Zwieten, N. H. Ste vens-de Wilde. P. v. Straten, M. M. Tij mensen, M. J. Verburg, H. M. Verschoor, M. Voorbij, W. Ottespeer-Vuik, T. J. M. v. Vuuren-Verbeek, G. P Warmerdam- Pieters, A. Welters-v. Putten, J P. v.Wingerden, M. E. v. d. Wulp, M. A. A. v.d. Zalm. Drie nieuwe poliogevallen LEIDSCHENDAM (ANP) - Bij het ministerie van volksgezondheid zijn opnieuw meldingen binnen gekomen van vermoedelijke ge vallen van polio. Het gaat om een meisje van vier jaar uit Terneuzen (volgens een woordvoerder van het ministerie het eerste geval in Zeeland), een zestienjarige jon gen uit Rotterdam en een zeven jarige jongen uit Barneveld. Alle drie zijn met lichte verlammings verschijnselen in een ziekenhuis opgenomen. Ook deze patiënten komen uit gezinnen waarvan de kinderen om religieuze redenen niet zijn ingeënt. Op het ogenblik wordt nog nagegaan, op welke manier zij besmet kunnen zijn. Het aantal al dan niet vermoedelij ke gevallen van kinderverlam ming bedraagt nu 29. tot twaalf maanden gevangenis straf en vijf jaar ontzegging van de rijbevoegdheid. Voor dit mis drijf is dat de maximumstraf. De man is in de nacht van 5 juni door een verkeerde manoeuvre op de linker rijbaan van de auto weg Spaubeek-Heerlen terecht gekomen. Hij kwam in botsing met een tegemoetkomende auto die bestuurd werd door de 21-ja- rige A. Lenders uit Simpelveld. Deze kwam bij de botsing om het leven. De verdachte was onder invloed van alcohol. Reeds eer der is hij voor eenzelfde feit ver oordeeld. LEIDEN - "Je moet de kinderen niet alleen maar door boekjes en plaatjes kennis la ten maken met de natuur, maar ze de na tuur laten beleven door ze er middenin te zetten en ze een nauwkeurig omschreven opdracht mee te geven." Dit is de mening van de openbare lagere school de Meer paal aan het Broekplein, die voor haar zesde klassers een werkweek op Ameland heeft georganiseerd. Van maandag 19 tot en met vrijdag 23 juni verblijven de kinderen in de kampeer boerderij De Witte Reep in het dorp Hol- lum. De boerderij ligt midden in de wei landen, dichtbij zee en aan de rand van een bos. Het doel van de werkweek is een combinatie te maken tussen zo veel mo gelijk kennis vergaren en zo veel mogelijk plezier hebben. Het programma bevat luchtige zaken als spel en sport, bruin bakken en een bonte avond, maar ook se rieuzer werk. Zo worden er wadwande lingen gemaakt, waarvan de kinderen een verslag moeten maken. Verder wordt een dia-avond gehouden en wordt elke mor gen een aantal opgaven uit het speciaal voor deze week samengestelde werkboek gemaakt. Ook wordt een dagboek bijge houden. Als voorbereiding op de werkweek hebben de zesde klassers tijdens een tiental lessen op school informatie gekregen over het waddeneiland Ameland. Ook in het tekst boek dat elke leerling volgende week meeneemt, staat veel informatie over de "waddendiamant". Er staan stukjes in over de vogels op Ameland, de duinen, de wadden en de zeehonden. In een film die op school is vertoond - "Waddenzee.... be dreigd gebied" - werd aangegeven hoe dit natuurgebied wordt bedreigd door indus trialisatie, defensie, recreatie, waterver ontreiniging enz. In juli tenslotte houdt de zesde klas van de Meerpaal een tentoonstelling over de er varingen tijdens de werkweek. De kinde ren kunnen dan hun ouders laten zien wat ze op Ameland hebben geleerd. Gustav Leonhardt is de enige Nederlander die een Edison Klassiek 1978 krijgt. Hij ontvangt de onderscheiding in de categorie "Werken voor Kamerorkest" voor de onder zijn leiding tot stand gekomen plaatuitgave van Bachs Bran- denburgse Concerten op authentieke instrumenten Philips) Er zijn dit jaar in totaal negen Edi- sons Klassiek toegekend. In de categorie "Eigentijdse muziek" wordt deze keer geen prijs uitge reikt. Pierre Boulez is onderscheiden voor zijn realisaties van composi ties van Varèse met het New York Philharmonic Orchestra (CBS), Claudio Abbado voor de door hem geleide interpretatie van Verdi's opera "Simon Boccane- gra" (DGG) en de Franse dirigent Serge Baudo voor de uitvoering Hoogste straf voor dronken brokkenmaker MAASTRICHT (ANP) - Wegens het veroorzaken van een ver keersongeval met dodelijke af loop heeft de rechtbank in Maas tricht de 38-jarige caféhouder J.P. uit Eindhoven veroordeeld van Honeggers oratorium "Jean ne d' Are au bücher" (Supra- phon). De jonge Amerikaanse pianist Murray Perahia krijgt een Edison voor zijn interpretatie van de pia noconcerten nrs. 11 en 20 van Mozart (CBS) en de Spaanse pia niste Alicia de Larrocha voor de manier waarop zij "Goyescas" van Granados (Decca) heeft ge speeld. Meer Spaanse artiesten die een Edison krijgen: de zangeres Te resa Berganza en de gitarist Nar- ciso Yepes voor hun plaat met Spaanse liederen (DGG) en het voor een deel uit Spanjaarden be staande ensemble Hesperion XX, dat een speciale vermelding krijgt bij de toekenning van een Edison voor de zesde aflevering van het platenproject "Reflexe" (His Master's Voice) in de catego rie "Muziek uit Middeleeuwen en Renaissance". Ook is een plaat van het Quartetto Italiano met strijkkwartetten van Schubert (Philips) bekroond. LEIDEN - Op de Kanaalweg, ter hoogte van de spoorwegover gang, had gistermiddag om kwart voor een een ernstige aan rijding plaats. Een 25-jarige Leidse automobilist brak daarbij zijn linkerarm en op diverse plaatsen zijn voet en liep boven dien verwondingen op aan het hoofd. De aanrijding ontstond doordat een inwoner van Leiderdorp, die richting Lammenschansplein reed, plotseling op zijn remmen ging staan omdat hij schrok van het belsignaal van de bewaakte ONGEVAL OP KANAALWEG overgang. Ten gevolge hiervan moest ook de bestuurder van een achter hem rijdende verhuiswa gen hevig remmen. De vrachtwa gen kwam op de linkerweghelft terecht. Van de andere kant kwam juist met hoge snelheid een personenwagen aanrijden, die werd bestuurd door een inwoner van Leiden. Deze negeerde ver moedelijk het rode licht, klapte met zijn auto op de vrachtwagen en kwam tenslotte in de bermen kele meters voor het Rijn- Schiekanaal, tot stilstand. Alhoewel de Leidenaar door de brandweer uit zijn auto moest worden "geknipt" kwam hij er toch betrekkelijk goed vanaf, zo als op de foto overduidelijk blijkt. Van zijn wagen bleef vrijwel niets over. Ook de vrachtwagen werd bij de aanrijding behoorlijk vernield. De bestuurder hiervan kwan echter met de schrik in de benen en een wat pijnlijke knie vrij. Aan "UYTTENDIJK", "UYTTER- DIJK", school voor M.S.P.O. Opleiding tot Gezinsverzorgende en Bejaarden- verzorgende, Turkooislaan 1, Leiden. slaagden de volgende cursisten voor het diploma Gezinsverzorgende: de dagop leiding voor Gezinsverzorgende: R. M. M. v. Amsterdam, L. v. d. Berg. A. M. G. Boom, M. C. M. Broekhof, C. A. Dekker, J. H. M. v. d. Velden-Dofferhoff, B. A. M. Egberts, W. M. van Egmond, C. M. C. v. d. Geest, D. M. J. v. Haaster, J. M. A. v. d. Ham, H. M. ten Have, C. M. Huisman, G. Eindhovense politie gaat lawaai meten in de café's EINDHOVEN (ANP) - De Eindho vense gemeentepolitie is van plan in alle Eindhovense cafés het lawaai te meten. Daartoe is de hulp ingeroepen van de techni sche dienst van de gemeente. De cafés hebben een muziekver- gunning waarin precies is aange geven hoeveel lawaai de jukebox of de discotheek mag maken. Het afgelopen weekeinde bezoch ten politiemannen van de afde ling bijzondere wetten en techni ci van de gemeente in de late avonduren veertien cafés. In vier gevallen bleek de muziek tien tot twintig decibellen harder te zijn dan was toegestaan. In die ge vallen is proces-verbaal opge maakt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 15