David Bowie: een geniale kameleon Yves Joly: tref zeker poppenspel Verveling bij Don Wagoner Töëg&jcht [l^\\Qrggramma\ Varèse's Amérigues' weergaloos gespeeld Ik weet een raadsel: 't is lekkerder op brood en gezelliger op tafel. Makkelijk hè? Niet te versmaden. DONDERDAG 8 JUNI 1978 ROTTERDAM - Het is altijd zo geweest en zo was het wéér: David Bowie, de onberekenbare maar tegelijk ook fasci nerende popster met een onmiskenbaar en veelzijdig ta lent, slaagde er gisteravond in Ahoy in om zijn lang gele den verworven status van "superstar" volledig waar te maken. Deze talentvolste exponent van wat indertijd in Engeland "fag rock" (nichtenrock) werd genoemd, lever de een theaterspektakel af dat vriend en vijand naar adem deed happen. Juist, hogeschool-pop dus, waarte gen in deze kolommen weinig negatiefs valt in te brengen. Of het moet zijn hang naar perfectie zijn maar dat is natuurlijk ook grote flauwekul, want waarom zou een popartiest tenminste enige keren per avond over zijn microfoonstandaard moeten ku kelen om uiteindelijk als "ge niaal" betiteld te kunnen worden. Bowie in Ahoy. Bowie de travestiet, moeders mooiste. Bowie de mo depop, de flirt, de voyeur van zichzelf. Bowie, het frêle jongetje met het frisse kapsel, het knaapje dat zich graag verkleedt, in vrouwenkleren. Gisteravond droeg hij een gérende groene broek van rubber (zoals zeevis sers ze wel eens dragen), boven de smalle heupen bijeengehou den door een brede ceintuur. Daarboven een zijden blouse met klokkende mouwen. De kleuren: turkoois en zacht rose. Charmant dus. maar Bowie's muziek heeft niets te maken met zijn verkleed partijen. Goed, hij is, naast zijn muzikale gewicht, natuurlijk óók interessant als voorloper van de sexuele revolutie in zijn moe derland. Interessant ook als visu eel object, en een steeds wisse lende speurtocht naar zichzelf Interessanter Maar als muzikant, als arrangeur, als tekstenschrijver, als bedenker van telkens iets nieuws, is hij veel interessanter. Neem bijvoor beeld zijn begeleidingsgroep Voor zover mij bekend vrij onbe kende muzikanten maar van een uitstekend kaliber. Zeven man in totaal, van wie vooral toetsenman Roger Powell en leadgitarist Adrian Belew grote indruk maakten. Dan is er de aankleding van de bühne. Bowie heeft de lichtshow zelf bedacht. Nee, niet de gebruikelijke kleurtjes van de regenboog, maar wit licht Spierwit. De solist Bowie is genoegzaam be kend. Als thema gebruikt hij vaak de waarheid die achter mil joenen posen schuilt, net als bij foto's. In bijvoorbeeld een num mer als "Oh, you pretty things" komt Bowie's toekomstideaal. de Homo Superieur, uit het heelal naar de aarde. Science-fiction en toekomstverwachting in één Een idealistisch beeld, meer niet, maar wel een beeld van een mens die in zovele andere songs fatalist genoeg is om te zien dat de wereld naar de verdoemenis gaat. Niet dat Bowie zo'n bolleboos in de filosofie is, maar hij is wel dege lijk een verdienstelijk verhaal tjesverteller. Hoogtepunten uit zijn concert noemen valt niet mee. "Breaking glass" was voortreffelijk, maar "Sound and Vision" ook, en "Al ways crashing in the same car" en "Be my wife", overtroffen verre de kwaliteit op zijn elpees. "Jear Jenie", tamelijk complex, kwam er foutloos uit en "Heroes" (een sterk aan Lou Reed herinnerende song trouwens, veel van zijn werk vertoont overeenkomsten met dat van Reed) was verpakt in een muur van perfect gemixed ge luid. Daviy Tegenstanders van Bowie, die zijn gekoketteer met z'n bi-sexuele voorkeur zo kwalijk namen, dat ze van schrik nooit echt naar hem gekeken en geluisterd hebben, zouden er goed aan doen de paar laatste kaarten die er nog zijn voor het concert van aanstaande vrijdag, te kopen. PETER VAN DER HOEST Vrijdag Amsterdam Stads schouwburg, 20.15 uur: Don Gio vanni (opera) Congresgebouw, 20.15 uur Con certgebouworkest Theater Carré, 20.15 uur Kontra- Danse, Recitativarie, Camera Obscura, Variété Nieuwe de la Martheater, 20.15 uur Theatrul Tandarica (poppenthea ter uit Roemenië) Den Haag Hot theater; 20.30 uur Yves Joly, Théatre du Papier (poppentheater) Openluchttheater Zuiderpark, 20.30 uur minifestival folk- en volksmuziek Rotterdam Schouwburg, 20.15 uur. Het Balkon De Doelen, 20.15 uur. Warsaw Mu sic Workshop De Lantaren, 20.30 uur La Mario- nettistica-Fratelli Napoli (stang- poppen uit Sicilië) I De derde vrouw van de Ameri kaanse acteur Rod Steiger heeft om echtscheiding van haar man gevraagd. De 41-jarige mevrouw Steiger, die voor haar huwelijk met de acteur zijn secretaresse was, wil een deel van het gemeenschappelijke be zit hebben, zoals filmrechten renpaarden en auto's. MOTORSPORT - De Westduitser Rolf Steinhausen heeft gisteren met zijn passagier op de Man de tweede wedstrijd voor de zij spannen gewonnen. Eerder deze week vielen bij de eerste manche drie doden. AMSTERDAM - De inbreng onze radio-orkesten in het Hol land Festival is in de loop der ja ren steeds belangrijker gewor den. We mogen rustig stellen dat zonder de samenwerking met de NOS het muziekpakket in het festival niet half zo interessant zou zijn, zelfs dit jaar, nu talrijke volksmuziekgroepen de aan dacht opeisen. Gisteravond was er een recht streekse radio-uitzending van een concert door het Omroepor kest onder leiding van David Porcelijn in het Concertgebouw een compensatie voor het feit dat zich maar een handjevol mensen in de zaal bevond. - De volhouders hebben vanaf kwart pliceerde taakverdeling voor een orkest van over de honderd man tien op dit programma van uiteenlopende twintigste- muziek toch nog iets op windends te horen gekregen. Na een drietal zachtaardige, onge vaarlijke stukken van Kodaly, Zygmunt Krauze en Carlos Alsi- na barstte de bom in de schok kende orgie van klank die "Amé- riques" van Varese heet. Wat die schokwerking betreft sloeg deze realisering alles wat voor zover ik me kan herinneren ooit in Nederland aan Varèse-uitvoe- ringen is vertoond. Was dit het Omroeporkest dat vaak zulke middelmatige concerten geeft7 David Porcelijn had de gecom- bijzonder goed geregiseerd en bij alle exacte controle ontketende hij een onontkoombare zeg gingskracht. Twee componisten traden als pia nosolist op in hun eigen stukken' Zygmunt Krauze en Carlos Alsi- na. Krauze geldt als één van Po- lens belangrijkste jonge compo nisten. Nu we van oudere figuren als Penderecki en Lutoslawski niet veel meer horen brengt hij weer wat leven in de Poolse mu ziek. Hij schuwt het gebruik van elementen uit de volksmuziek niet, dus dat is mooi meegeno men in dit festival. Een sterk punt van Krauze's piano concert is de consequentheid in de ontwikkeling van ideeën. Het stuk, waarin de piano met z'n snel repeterende notenfiguren soms bijna als een Hongaars cymbaal klinkt, heeft een grillige expres siviteit die heel bijzonder is, be trekkelijk gemakkelijk toegan kelijk ook. "Approach" van de Argentijn Alsi- na daarentegen - naast de com ponist als pianist trad de slag werker Jean-Pierre Drouet als solist op - is leeg, karakterloos knutselwerk, barstensvol preten tieuze effecten. Het concert werd geopend met Variaties over het Hongaarse volksliedje "De pauw is opgevlogen" van Kodaly, wel licht diens meest geïnspireerde orkestwerk. Een goed idee, deze keus, en een fraaie uitbeelding van de melodische pracht in deze uitvoering, VAN DER yEN ADVERTENTIE DEN HAAG - Het eerste halfuur van het programma, dat de Ame rikaanse danser Don Wagoner en zijn groep brengen in het Holland Festival - gisteravond in het Scheveningse Circustheater - is aardig, simpel maar technische goed, en het wordt fris gedanst De choreografie verwijst, zoals de muziek, naar de Amerikaanse folklore met zijn country dances en squaredances, er zit wat lichte en groteske humor in, die heel snel en onnadrukkelijk wordt gebracht, het is allemaal tech nisch niet zo opwindend, maar wat de dansers doen is goed af gewerkt. Maar met dat halve uurtje is het ar senaal van danskunstige en thea ter-aantrekkelijkheden van Don Wagoner wel volledig uitgeput. Hij doet daarna twee solo's: een cabaretteske rag, en een flauwe ROTTERDAM - Hoe het nu met de poppen ftioet in het poppenspel, er valt lang over te praten, maar waar het in feite toch altijd weer op aankomt, is de geest, de fantasie. Yves Joly, al vele decennia een vertrouwde naam op dit gebied in Parijs, heeft dat weer eens mogen onderstrepen met zijn optreden in het Hol land Festival. Van de vier gelauwerden met de Erasmusprijs bedienen hij en zijn helpers zich van de allersimpelste middelen, die men zich denken kan. Dat hindert helemaal niet; door de esprit, waarmee hij zijn karakteristieken brengt, blijkt Joly van de vier groepen veruit de aan trekkelijkste, al zijn er in elk van de vier wel speciale kwaliteiten aan te treffen. Joly verstaat de kunst van praktisch niets iets te maken, een blaadje papier, een arm vol paraplu's of parasols, hij tovert er een hele wereld uit bij elkaar. En zelfs dat is nog niet eens nodig, want het kan ook gebeuren, dat hij met louter voorbeeldig dansende handen bij muziek van Satie een aquarium col zeedieren aan de praat krijgt. Of niet al te preutse badgasten laat bibberen. Men kijkt er in verrukking naar telkens nadat de baas van deze onderne ming weer met een berustende ironie zijn sublieme schetsjes komt aankondigen, tafereeltjes, die niets anders tot steun krijgen dan een zwarte achtergrond en de muziekband. Eenvoud, die kan misleiden. Want zijn poppen lijken in vijf minuten door iedereen te knippen of te tekenen in hun kinderlijke allure, maar de trefzekerheid waarmee ze zijn gevormd, haalt men zeker niet. PIET RUIVENKAMP grap waarbij veel diepzinnigheid wordt gesuggereerd: onzin. En het slotnummer, „Variations on Yonker Dingle", zijn variaties op de thema's die in de opening schoreografie al zijn geëxpo seerd, en die nu oninteressant en hinderlijk naief worden. De ellende met groepen als deze is hun constructie: een danser vol doet aardig - Wagoner danste bij Graham, Taylor en Cunningham - hij wordt wat ouder - Wagoner is nu 46 - en dan slaat de ambitie toe en vormt de man (of vrouw) een eigen groep. Die groep be reikt een redelijk niveau, maar dan groeit de artistieke inteelt. De leider maakt zelf alle choreo grafieën en danst daarin mee, on danks het klimmen der jaren. Er is weinig zelfkritiek, er ontstaat een kringetje van vrouwelijke en mannelijke bewonderaars, grap pen uit de balletstudio worden als echte humor gezien - de groep kan nog lang doorsudderen op zo'n formule en met zo'n praktijk. Zo lang dansgroepen als deze voor hun eigen, bekende publiek werken is er niets aan de hand. Maar wanneer zij naar buiten op treden, in het buitenland en nu in het Holland Festival, verwekken zij bij althans een deel van het publiek valse verwachtingen. JAAP JOPPE DEN HAAG - Het Bread and Pup pet Theater van Peter Schumann vertegenwoordigt een jonge loot aan de stam van de vertakte pop- penkunst, staat eigenlijk zelfs dicht bij het toneel omdat geen poppen van buiten af met stan gen of draden bewogen worden, maar spelers en speelsters zelf in de poppenhuid kruipen en- zich maskers opzetten. Zoiets kan ook van het toneel ge steld worden, al is het onder scheid in dit geval dat er maskers worden opgezet, die geen verdere expressie toelaten. De charme van het poppenspel, of althans een van de charmes van het poppenspel, is ongetwijfeld het opluchtende alibi, dat we daarna gelukkig kunnen terug keren tot de echte mens met meer mogelijkheden om zich uit te drukken. Er zijn heel wat maat schappelijke situaties te beden ken van waaruit de overwegin gen om dan maar mens te willen zijn een minder positieve onder grond hebben. In de ruime ambitie, die de Eras- Bread and Puppet: te veel losse plaatjes musprijs zich toch wel wil stellen, valt het niveau van de poppen- voorstellingen in het Holland Festival tot dit moment nog niet erg mee. Bread and Puppet uit het Ameri kaanse Vermont - in ons land ook niet helemaal onbekend - heeft als sympathiek uitgangspunt dat naar zeer elementaire zaken terug wil gaan, in zijn gedrevenheid zich broodnodig wil laten zijn en verre blijft van overbodig con sumptieamusement. De reform winkel van het theater als het wa re maar dramatisch lekker is- soms anders. Theater meer uit de zwachtels ge wikkeld. Daarmee ben je er dan nog niet, zoals bleek uit hun voorstelling van „Jeanne d'Arc een heel ongebruikelijke, die dichter bij de moord van Raams- donk dan bij de stukken van Shaw of Anouilh lag. Een reeks losse plaatjes met stijl tussen zwart en wit in grijstonen opge bouwd. Voor elk scenebeeldje met weinig beweging en soms nauwelijks een vondst ging het doek weer minutenlang dicht. Een bakkerij voor telkens een klein broodje en een samenhan gend drama over de maagd van Orleans leverde dat allerminst op. De muziek die de intermezzi moest vullen, kwam zo vanzelf naar de meest prominente plaats. Het witte paard, dat als kwets baar belaagd wezen achter de maagd aanhuppelde leverde in het tweede deel iets meel* op dat aan theater deed denken. En de steltendans van de engel, die op het paard wordt weggevoerd, was zelfs zo mooi dat men zich toch weer met dit optreden verzoen de. De Amerikaanse groep heeft altijd de straat gezocht om het publiek te zoeken en in dit geval naar het HOT te leiden. PIET RUIVENKAMP NEDERLAND I 18.50 - De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Tom Jerry (KRO) 19.05 - KRO's wereldcircus (KRO) 19.55 - Mei'68 in Parijs, documentaire (KRO) 20.40 - Voor een briefkaart op de eerste rang (KRO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag Vandaag (NOS) 22.10 - Op zoek naar Sandra Laing (NOS) 23.15 - Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 - Kortweg (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) Black Beauty, jeugdserie (NCRV) 19.25 - Zo vader, z (NCRV) Journaal (NOS) 20.27 - Schandaal in Washington, tv-serie (NCRV) 21.55 - De Lucy Show (NCRV) 22.20 - Hier en nu (NCRV) 22.50 - Vernieuwd geloven (NCRV) 23.10 - Journaal (NOS) DUITSE TV DONDERDAG 8 JUNI DUITSLAND I 18.00 Kinderprogr. 18.20 Kinder- progr. 18.50-19.00 Journ. WDR: 19.00 Progr.inform. Aansl.-. Die Rookies - neu im Einsatz, tv-se rie. 20.15 Actual.magaz. 20.45 In form. progr.). 21.00 Journ. 21.15 Docum. 22.00 Raubmord, tv-spel. 23.30 Actual.magaz. 24.00 Das Geis- terschiff, tv-film. 0.50-0.55 DUITSLAND II 18.00 Journ. 18.10 Tekenfilmserie. 18.40 W.K. voetbal. 19.20 Der An- walt, tv-serie. 20.00 Journ. 20.30 Muz.progr. 21.30 Satirisch progr 22.00 Actual. 22.20 Discussieprogr. 23.20 Neapolitanische Geschwister - Regno di Napoli - tv-spel. 1.10 DUITSLAND III WDR 18.00-18.15 Schooltelevisie. 18.30 Inform, progr. 19.00 Kleuterprogr. 19.30 Inform, serie. 20.00 Journal 3. 20.15 Jeugdprogr. 21.00 Journ. 21.15 Abenteuer im Gelben Meer (China seas), speelfilm. 22.00 In form. serie. 23.10 Filmportret. Ong- 0.10 Journ. BELGISCHE TV DONDERDAG 8 JUNI BELGIË VLAAMS 18.50 Tekenfilmserie. 19.10 Jeugd progr. 19.35 Inform, progr. 19.40 Meded. en Morgen. 19.45 Joum. 20.10 Showprogr. 20.35 Panorama. 21.00 Politiek progr. 21.30 Inform, progr. 22.20-22.30 Journ. Vanavond bij de KRO (Ned. 1, 19.50-20.40het tweede deel van het uittreksel uit het urenlange historische document, dat enige Franse TV-journalisten hebben gemaakt over de Parijse meida gen van 1968. In de eerste aflevering, op 6 mei uitgezonden, kwa men de tumultueuze ontwikkelingen in de eerste twee weken van de meimaand 1968 aan bod, resulterend in een dramatische zit ting van het Franse parlement. In het tweede deel, dat als titel heeft "Kameraden als overwinnaars naar huis", worden de ge beurtenissen aan het einde van de maand en de hete zomer die daarop volgde belicht. Vooral door de houding van de communis ten stortte het verzet toen ineen.de Gaullisten hergroepeerden zich en De Gaulle en zijn regering kregen weer greep op het land. Als slot de Franse verkiezingen die een absolute overwinning voor de Gaullisten opleverden. De Franse filmregisseur Michel Lang is Bob Bouma's speciale gast vanavond in "Voor een briefkaart op de eerste rang" .Hierin wordt een fragment uit zijn nieuwste film "l'Hotel a la Plage" vertoond. Verder in deze Uitzending onder meer een fragment uit "Diabolo Menthe" van Diane Kurys (Ned. 1, 20.40-2130) De NOS brengt vanavond de eerste aflevering van twee docu mentaires, "Ervaringen in Zuid-Afrika" van de Brit Anthony Thomas, "Op zoek naar Sandra Laing" Het is de navrante ge schiedenis van een dochtertje van arme blanke Zuidafrikaners dat bij de geboorte kleurlinge blijkt te zijn, in tegenstelling tot haar twee broertjes. Met als gevolg, dat ze niet naar de blanke school mocht en later wel, dank zij een nieuwe wet, tot "blanke" werd bevorderd, maar door de blanke gemeenschap nooit als zodanig werd geaccepteerd. Zij woont nu in het zwarte thuisland Zwaziland, als echtgenote van een zwarte fruithandelaar, met wie zij op vijftienjarige leeftijd wegliep. Sandra Laings levens geschiedenis geeft een indringend portret van de Afrikaanse sa menleving. Het tweede deel "Zes dagen in Soweto", het zwarte getto van Johannesburgwordt op 22 juni door de NOS uitgezon den De televisie-actualiteitenrubriek Hier en Nu" van de NCRV is vanavond geheel gewijd aan het neo-nazisme in West-Duitsland, Spanje, Italië, Belgie en Engeland. Men heeft intervieuws met onder meer de Westduitser Albert Speer, destijds een van de ge trouwen van Hitier, en de openbare aanklager in de Neurenberg- processen van de eerste na-oor log se jaren. Er worden reportages getoond van bijeenkomsten van Neo-Nazi's in Spanje en Belgie (Ned. 2 2220 uur). DONDERDAG 8 JUNI HILVERSUM I 18.00 (S) De kerk vandaag. P.P. Gods lof. 19.35 (S) Leger des Heils- kwartier. 19.50 NCRV-Leerhuis. 20.00 (S) Draaischijf. 22.25 Zojuist verschenen. 22.30 Nws. 22.40 (S) Politiek weekoverzicht. 22.50 (S) Van onze correspondenten. 23.00 (S) Klassieke liederen. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. IKON: 18.30 Kleur, inform, over kerk en samenleving. AVRO 19.00 AVRO-donderdagavond, met mu ziek, kunst en cultuur (20.00 Nws.). NOS: 23.00 (S) Mot het oog op mor gen. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) Avondspits. TROS: 19.02 (S) Poster. 20.02 (S) Ferry Maat's Soul Show. 22.02 (S) Sesjun. 23.02 (S) Close-up. 0.02 (S) De Hugo van Gelderen show. 1.02-7.00 (S) De nachtwacht. VRIJDAG 9 JUNI HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Gevar. progr. (7.30 Nws. 7.41 Echo. NOS: 7.55-8.05 W.K. voetbal journaal.) KRO 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouw. 8.45 (S) Gevar. progr. (10.30 Nws.) 11.00 Gesprek. 12.00 (S) Gevar. progr (12.26 Meded 12.30 Nws. 12 41 Echo 14.00 (S) Gevar. progr. (15.30 Nws.) 16.00 (S) Spreekuur. 17.00 (S) Souvenirs. 17.30 Nws. 17.32 Echo magaz. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Te Deum Laudamus, gewijde muz. 7.45 Op de man af. 8.00 Nws. 8.11 Hier en nu. 8.25 Vandaag... vrijdag. 9.00 Politiek en samenleving. NOS: 9.10 Spiegel van Belgie. 9.35 Wa- terst. 9.40 Schoolradio. 10.00 De Taaishow. 10.30 NOS-Jazzportret. 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder. 12.30 Koffiedik, inform, progr. OVERHEIDSVOORLICHTING 12.49 Uitz. voor de landbouw. NOS: 13 00 Nws. NCRV: 13.11 Hier en nu. NOS: 13.30 Vonken onder de as. 13.45 Onder de groene linde. 14.00 Aspekten van de kamermuz. 15.00 Verhaal. 15.30 Zoeklicht op Ne derland (16.00 Nws.). VPRO: 17.00 Welingelichte kringen. 1 .45 Svmbiose. 17.55 Meded. HILVERSUM III EO: 7 02 (S) Tijdsein. 9.03 (S) De muzikale fruitmand, verz.pl. 10 03 (S) Te elf der ure. TROS 11 03 (S) Polder- popparade 12.03 (S) Nederlands talige top-tien er. kwiswijs. NCRV: 13.30 (S) Pop-contact. 15.03 (S) El pee-pop. NOS: 16.03 (S) Nationale hitparade. HILVERSUM IV NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg klassiek. 9.00 Nws. 9.02 (S) Stof van eeuwen. 10.00 (S) Vrijdagmorgenconcert; werken van Strawinsky. 12.00 (S) Van het Nederlands concertpo dium: klass. pianomuz. EO: 13.00 (S) Klankspiegel. 14.00 Nws. 14.02 Op de vleugelen van het lied. 14.20 (S) Nederlandse organisten spelen koraalbewerkingen. 14.45 (S) Snaar en spel. VPRO 15.00-17 00 (S) Mu- ziek-op-vier; Albert de Klerk of het verhaal van een stadsorganist

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 5