David Bowie: een
geniale kameleon
Yves Joly: tref
zeker poppenspel
Verveling bij
Don Wagoner
Töëg&jcht
[l^\\Qrggramma\
Varèse's Amérigues' weergaloos gespeeld
Ik weet een raadsel:
't is lekkerder op brood
en gezelliger op tafel.
Makkelijk hè?
Niet te versmaden.
DONDERDAG 8 JUNI 1978
ROTTERDAM - Het is altijd zo geweest en zo was het wéér:
David Bowie, de onberekenbare maar tegelijk ook fasci
nerende popster met een onmiskenbaar en veelzijdig ta
lent, slaagde er gisteravond in Ahoy in om zijn lang gele
den verworven status van "superstar" volledig waar te
maken. Deze talentvolste exponent van wat indertijd in
Engeland "fag rock" (nichtenrock) werd genoemd, lever
de een theaterspektakel af dat vriend en vijand naar adem
deed happen.
Juist, hogeschool-pop dus, waarte
gen in deze kolommen weinig
negatiefs valt in te brengen. Of
het moet zijn hang naar perfectie
zijn maar dat is natuurlijk ook
grote flauwekul, want waarom
zou een popartiest tenminste
enige keren per avond over zijn
microfoonstandaard moeten ku
kelen om uiteindelijk als "ge
niaal" betiteld te kunnen worden.
Bowie in Ahoy. Bowie de travestiet,
moeders mooiste. Bowie de mo
depop, de flirt, de voyeur van
zichzelf. Bowie, het frêle jongetje
met het frisse kapsel, het knaapje
dat zich graag verkleedt, in
vrouwenkleren. Gisteravond
droeg hij een gérende groene
broek van rubber (zoals zeevis
sers ze wel eens dragen), boven
de smalle heupen bijeengehou
den door een brede ceintuur.
Daarboven een zijden blouse met
klokkende mouwen. De kleuren:
turkoois en zacht rose. Charmant
dus. maar Bowie's muziek heeft
niets te maken met zijn verkleed
partijen. Goed, hij is, naast zijn
muzikale gewicht, natuurlijk óók
interessant als voorloper van de
sexuele revolutie in zijn moe
derland. Interessant ook als visu
eel object, en een steeds wisse
lende speurtocht naar zichzelf
Interessanter
Maar als muzikant, als arrangeur,
als tekstenschrijver, als bedenker
van telkens iets nieuws, is hij veel
interessanter. Neem bijvoor
beeld zijn begeleidingsgroep
Voor zover mij bekend vrij onbe
kende muzikanten maar van een
uitstekend kaliber. Zeven man in
totaal, van wie vooral toetsenman
Roger Powell en leadgitarist
Adrian Belew grote indruk
maakten. Dan is er de aankleding
van de bühne. Bowie heeft de
lichtshow zelf bedacht. Nee, niet
de gebruikelijke kleurtjes van de
regenboog, maar wit licht
Spierwit.
De solist Bowie is genoegzaam be
kend. Als thema gebruikt hij
vaak de waarheid die achter mil
joenen posen schuilt, net als bij
foto's. In bijvoorbeeld een num
mer als "Oh, you pretty things"
komt Bowie's toekomstideaal. de
Homo Superieur, uit het heelal
naar de aarde. Science-fiction en
toekomstverwachting in één
Een idealistisch beeld, meer niet,
maar wel een beeld van een mens
die in zovele andere songs fatalist
genoeg is om te zien dat de wereld
naar de verdoemenis gaat. Niet
dat Bowie zo'n bolleboos in de
filosofie is, maar hij is wel dege
lijk een verdienstelijk verhaal
tjesverteller.
Hoogtepunten uit zijn concert
noemen valt niet mee. "Breaking
glass" was voortreffelijk, maar
"Sound and Vision" ook, en "Al
ways crashing in the same car" en
"Be my wife", overtroffen verre
de kwaliteit op zijn elpees. "Jear
Jenie", tamelijk complex, kwam
er foutloos uit en "Heroes" (een
sterk aan Lou Reed herinnerende
song trouwens, veel van zijn werk
vertoont overeenkomsten met
dat van Reed) was verpakt in een
muur van perfect gemixed ge
luid.
Daviy
Tegenstanders van Bowie, die zijn
gekoketteer met z'n bi-sexuele
voorkeur zo kwalijk namen, dat
ze van schrik nooit echt naar hem
gekeken en geluisterd hebben,
zouden er goed aan doen de paar
laatste kaarten die er nog zijn
voor het concert van aanstaande
vrijdag, te kopen.
PETER VAN DER HOEST
Vrijdag Amsterdam Stads
schouwburg, 20.15 uur: Don Gio
vanni (opera)
Congresgebouw, 20.15 uur Con
certgebouworkest
Theater Carré, 20.15 uur Kontra-
Danse, Recitativarie, Camera
Obscura, Variété
Nieuwe de la Martheater, 20.15 uur
Theatrul Tandarica (poppenthea
ter uit Roemenië)
Den Haag Hot theater; 20.30 uur
Yves Joly, Théatre du Papier
(poppentheater)
Openluchttheater Zuiderpark,
20.30 uur minifestival folk- en
volksmuziek
Rotterdam Schouwburg, 20.15
uur. Het Balkon
De Doelen, 20.15 uur. Warsaw Mu
sic Workshop
De Lantaren, 20.30 uur La Mario-
nettistica-Fratelli Napoli (stang-
poppen uit Sicilië)
I De derde vrouw van de Ameri
kaanse acteur Rod Steiger heeft
om echtscheiding van haar man
gevraagd.
De 41-jarige mevrouw Steiger, die
voor haar huwelijk met de acteur
zijn secretaresse was, wil een deel
van het gemeenschappelijke be
zit hebben, zoals filmrechten
renpaarden en auto's.
MOTORSPORT - De Westduitser
Rolf Steinhausen heeft gisteren
met zijn passagier op de Man de
tweede wedstrijd voor de zij
spannen gewonnen. Eerder deze
week vielen bij de eerste manche
drie doden.
AMSTERDAM - De inbreng
onze radio-orkesten in het Hol
land Festival is in de loop der ja
ren steeds belangrijker gewor
den. We mogen rustig stellen dat
zonder de samenwerking met de
NOS het muziekpakket in het
festival niet half zo interessant
zou zijn, zelfs dit jaar, nu talrijke
volksmuziekgroepen de aan
dacht opeisen.
Gisteravond was er een recht
streekse radio-uitzending van
een concert door het Omroepor
kest onder leiding van David
Porcelijn in het Concertgebouw
een compensatie voor het feit dat
zich maar een handjevol mensen
in de zaal bevond. -
De volhouders hebben vanaf kwart
pliceerde taakverdeling voor een
orkest van over de honderd man
tien op dit programma van
uiteenlopende twintigste-
muziek toch nog iets op
windends te horen gekregen. Na
een drietal zachtaardige, onge
vaarlijke stukken van Kodaly,
Zygmunt Krauze en Carlos Alsi-
na barstte de bom in de schok
kende orgie van klank die "Amé-
riques" van Varese heet.
Wat die schokwerking betreft sloeg
deze realisering alles wat voor
zover ik me kan herinneren ooit
in Nederland aan Varèse-uitvoe-
ringen is vertoond. Was dit het
Omroeporkest dat vaak zulke
middelmatige concerten geeft7
David Porcelijn had de gecom-
bijzonder goed geregiseerd en bij
alle exacte controle ontketende
hij een onontkoombare zeg
gingskracht.
Twee componisten traden als pia
nosolist op in hun eigen stukken'
Zygmunt Krauze en Carlos Alsi-
na. Krauze geldt als één van Po-
lens belangrijkste jonge compo
nisten. Nu we van oudere figuren
als Penderecki en Lutoslawski
niet veel meer horen brengt hij
weer wat leven in de Poolse mu
ziek. Hij schuwt het gebruik van
elementen uit de volksmuziek
niet, dus dat is mooi meegeno
men in dit festival.
Een sterk punt van Krauze's piano
concert is de consequentheid in
de ontwikkeling van ideeën. Het
stuk, waarin de piano met z'n snel
repeterende notenfiguren soms
bijna als een Hongaars cymbaal
klinkt, heeft een grillige expres
siviteit die heel bijzonder is, be
trekkelijk gemakkelijk toegan
kelijk ook.
"Approach" van de Argentijn Alsi-
na daarentegen - naast de com
ponist als pianist trad de slag
werker Jean-Pierre Drouet als
solist op - is leeg, karakterloos
knutselwerk, barstensvol preten
tieuze effecten. Het concert werd
geopend met Variaties over het
Hongaarse volksliedje "De pauw
is opgevlogen" van Kodaly, wel
licht diens meest geïnspireerde
orkestwerk. Een goed idee, deze
keus, en een fraaie uitbeelding
van de melodische pracht in deze
uitvoering, VAN DER yEN
ADVERTENTIE
DEN HAAG - Het eerste halfuur
van het programma, dat de Ame
rikaanse danser Don Wagoner en
zijn groep brengen in het Holland
Festival - gisteravond in het
Scheveningse Circustheater - is
aardig, simpel maar technische
goed, en het wordt fris gedanst
De choreografie verwijst, zoals de
muziek, naar de Amerikaanse
folklore met zijn country dances
en squaredances, er zit wat lichte
en groteske humor in, die heel
snel en onnadrukkelijk wordt
gebracht, het is allemaal tech
nisch niet zo opwindend, maar
wat de dansers doen is goed af
gewerkt.
Maar met dat halve uurtje is het ar
senaal van danskunstige en thea
ter-aantrekkelijkheden van Don
Wagoner wel volledig uitgeput.
Hij doet daarna twee solo's: een
cabaretteske rag, en een flauwe
ROTTERDAM - Hoe het nu met de poppen ftioet in het poppenspel, er valt
lang over te praten, maar waar het in feite toch altijd weer op aankomt, is
de geest, de fantasie.
Yves Joly, al vele decennia een vertrouwde naam op dit gebied in Parijs,
heeft dat weer eens mogen onderstrepen met zijn optreden in het Hol
land Festival. Van de vier gelauwerden met de Erasmusprijs bedienen
hij en zijn helpers zich van de allersimpelste middelen, die men zich
denken kan. Dat hindert helemaal niet; door de esprit, waarmee hij zijn
karakteristieken brengt, blijkt Joly van de vier groepen veruit de aan
trekkelijkste, al zijn er in elk van de vier wel speciale kwaliteiten aan te
treffen.
Joly verstaat de kunst van praktisch niets iets te maken, een blaadje
papier, een arm vol paraplu's of parasols, hij tovert er een hele wereld uit
bij elkaar. En zelfs dat is nog niet eens nodig, want het kan ook gebeuren,
dat hij met louter voorbeeldig dansende handen bij muziek van Satie
een aquarium col zeedieren aan de praat krijgt. Of niet al te preutse
badgasten laat bibberen.
Men kijkt er in verrukking naar telkens nadat de baas van deze onderne
ming weer met een berustende ironie zijn sublieme schetsjes komt
aankondigen, tafereeltjes, die niets anders tot steun krijgen dan een
zwarte achtergrond en de muziekband.
Eenvoud, die kan misleiden. Want zijn poppen lijken in vijf minuten door
iedereen te knippen of te tekenen in hun kinderlijke allure, maar de
trefzekerheid waarmee ze zijn gevormd, haalt men zeker niet.
PIET RUIVENKAMP
grap waarbij veel diepzinnigheid
wordt gesuggereerd: onzin. En
het slotnummer, „Variations on
Yonker Dingle", zijn variaties op
de thema's die in de opening
schoreografie al zijn geëxpo
seerd, en die nu oninteressant en
hinderlijk naief worden.
De ellende met groepen als deze is
hun constructie: een danser vol
doet aardig - Wagoner danste bij
Graham, Taylor en Cunningham
- hij wordt wat ouder - Wagoner
is nu 46 - en dan slaat de ambitie
toe en vormt de man (of vrouw)
een eigen groep. Die groep be
reikt een redelijk niveau, maar
dan groeit de artistieke inteelt.
De leider maakt zelf alle choreo
grafieën en danst daarin mee, on
danks het klimmen der jaren. Er
is weinig zelfkritiek, er ontstaat
een kringetje van vrouwelijke en
mannelijke bewonderaars, grap
pen uit de balletstudio worden
als echte humor gezien - de groep
kan nog lang doorsudderen op
zo'n formule en met zo'n praktijk.
Zo lang dansgroepen als deze
voor hun eigen, bekende publiek
werken is er niets aan de hand.
Maar wanneer zij naar buiten op
treden, in het buitenland en nu in
het Holland Festival, verwekken
zij bij althans een deel van het
publiek valse verwachtingen.
JAAP JOPPE
DEN HAAG - Het Bread and Pup
pet Theater van Peter Schumann
vertegenwoordigt een jonge loot
aan de stam van de vertakte pop-
penkunst, staat eigenlijk zelfs
dicht bij het toneel omdat geen
poppen van buiten af met stan
gen of draden bewogen worden,
maar spelers en speelsters zelf in
de poppenhuid kruipen en-
zich maskers opzetten.
Zoiets kan ook van het toneel ge
steld worden, al is het onder
scheid in dit geval dat er maskers
worden opgezet, die geen verdere
expressie toelaten.
De charme van het poppenspel, of
althans een van de charmes van
het poppenspel, is ongetwijfeld
het opluchtende alibi, dat we
daarna gelukkig kunnen terug
keren tot de echte mens met meer
mogelijkheden om zich uit te
drukken. Er zijn heel wat maat
schappelijke situaties te beden
ken van waaruit de overwegin
gen om dan maar mens te willen
zijn een minder positieve onder
grond hebben.
In de ruime ambitie, die de Eras-
Bread and Puppet: te
veel losse plaatjes
musprijs zich toch wel wil stellen,
valt het niveau van de poppen-
voorstellingen in het Holland
Festival tot dit moment nog niet
erg mee.
Bread and Puppet uit het Ameri
kaanse Vermont - in ons land ook
niet helemaal onbekend - heeft
als sympathiek uitgangspunt dat
naar zeer elementaire zaken terug
wil gaan, in zijn gedrevenheid
zich broodnodig wil laten zijn en
verre blijft van overbodig con
sumptieamusement. De reform
winkel van het theater als het wa
re maar dramatisch lekker is-
soms anders.
Theater meer uit de zwachtels ge
wikkeld. Daarmee ben je er dan
nog niet, zoals bleek uit hun
voorstelling van „Jeanne d'Arc
een heel ongebruikelijke, die
dichter bij de moord van Raams-
donk dan bij de stukken van
Shaw of Anouilh lag. Een reeks
losse plaatjes met stijl tussen
zwart en wit in grijstonen opge
bouwd. Voor elk scenebeeldje
met weinig beweging en soms
nauwelijks een vondst ging het
doek weer minutenlang dicht.
Een bakkerij voor telkens een
klein broodje en een samenhan
gend drama over de maagd van
Orleans leverde dat allerminst
op. De muziek die de intermezzi
moest vullen, kwam zo vanzelf
naar de meest prominente plaats.
Het witte paard, dat als kwets
baar belaagd wezen achter de
maagd aanhuppelde leverde in
het tweede deel iets meel* op dat
aan theater deed denken. En de
steltendans van de engel, die op
het paard wordt weggevoerd, was
zelfs zo mooi dat men zich toch
weer met dit optreden verzoen
de.
De Amerikaanse groep heeft altijd
de straat gezocht om het publiek
te zoeken en in dit geval naar het
HOT te leiden.
PIET RUIVENKAMP
NEDERLAND I
18.50 - De Fabeltjeskrant (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Tom Jerry (KRO)
19.05 - KRO's wereldcircus (KRO)
19.55 - Mei'68 in Parijs, documentaire (KRO)
20.40 - Voor een briefkaart op de eerste rang (KRO)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Den Haag Vandaag (NOS)
22.10 - Op zoek naar Sandra Laing (NOS)
23.15 - Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 - Kortweg (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
Black Beauty, jeugdserie (NCRV)
19.25 - Zo vader, z
(NCRV)
Journaal (NOS)
20.27 - Schandaal in Washington, tv-serie (NCRV)
21.55 - De Lucy Show (NCRV)
22.20 - Hier en nu (NCRV)
22.50 - Vernieuwd geloven (NCRV)
23.10 - Journaal (NOS)
DUITSE TV
DONDERDAG 8 JUNI
DUITSLAND I
18.00 Kinderprogr. 18.20 Kinder-
progr. 18.50-19.00 Journ.
WDR: 19.00 Progr.inform. Aansl.-.
Die Rookies - neu im Einsatz, tv-se
rie. 20.15 Actual.magaz. 20.45 In
form. progr.). 21.00 Journ. 21.15
Docum. 22.00 Raubmord, tv-spel.
23.30 Actual.magaz. 24.00 Das Geis-
terschiff, tv-film. 0.50-0.55
DUITSLAND II
18.00 Journ. 18.10 Tekenfilmserie.
18.40 W.K. voetbal. 19.20 Der An-
walt, tv-serie. 20.00 Journ. 20.30
Muz.progr. 21.30 Satirisch progr
22.00 Actual. 22.20 Discussieprogr.
23.20 Neapolitanische Geschwister
- Regno di Napoli - tv-spel. 1.10
DUITSLAND III WDR
18.00-18.15 Schooltelevisie. 18.30
Inform, progr. 19.00 Kleuterprogr.
19.30 Inform, serie. 20.00 Journal 3.
20.15 Jeugdprogr. 21.00 Journ.
21.15 Abenteuer im Gelben Meer
(China seas), speelfilm. 22.00 In
form. serie. 23.10 Filmportret. Ong-
0.10 Journ.
BELGISCHE TV
DONDERDAG 8 JUNI
BELGIË VLAAMS
18.50 Tekenfilmserie. 19.10 Jeugd
progr. 19.35 Inform, progr. 19.40
Meded. en Morgen. 19.45 Joum.
20.10 Showprogr. 20.35 Panorama.
21.00 Politiek progr. 21.30 Inform,
progr. 22.20-22.30 Journ.
Vanavond bij de KRO (Ned. 1, 19.50-20.40het tweede deel van
het uittreksel uit het urenlange historische document, dat enige
Franse TV-journalisten hebben gemaakt over de Parijse meida
gen van 1968. In de eerste aflevering, op 6 mei uitgezonden, kwa
men de tumultueuze ontwikkelingen in de eerste twee weken van
de meimaand 1968 aan bod, resulterend in een dramatische zit
ting van het Franse parlement. In het tweede deel, dat als titel
heeft "Kameraden als overwinnaars naar huis", worden de ge
beurtenissen aan het einde van de maand en de hete zomer die
daarop volgde belicht. Vooral door de houding van de communis
ten stortte het verzet toen ineen.de Gaullisten hergroepeerden zich
en De Gaulle en zijn regering kregen weer greep op het land. Als
slot de Franse verkiezingen die een absolute overwinning voor de
Gaullisten opleverden.
De Franse filmregisseur Michel Lang is Bob Bouma's speciale
gast vanavond in "Voor een briefkaart op de eerste rang" .Hierin
wordt een fragment uit zijn nieuwste film "l'Hotel a la Plage"
vertoond. Verder in deze Uitzending onder meer een fragment uit
"Diabolo Menthe" van Diane Kurys (Ned. 1, 20.40-2130)
De NOS brengt vanavond de eerste aflevering van twee docu
mentaires, "Ervaringen in Zuid-Afrika" van de Brit Anthony
Thomas, "Op zoek naar Sandra Laing" Het is de navrante ge
schiedenis van een dochtertje van arme blanke Zuidafrikaners
dat bij de geboorte kleurlinge blijkt te zijn, in tegenstelling tot
haar twee broertjes. Met als gevolg, dat ze niet naar de blanke
school mocht en later wel, dank zij een nieuwe wet, tot "blanke"
werd bevorderd, maar door de blanke gemeenschap nooit als
zodanig werd geaccepteerd. Zij woont nu in het zwarte thuisland
Zwaziland, als echtgenote van een zwarte fruithandelaar, met
wie zij op vijftienjarige leeftijd wegliep. Sandra Laings levens
geschiedenis geeft een indringend portret van de Afrikaanse sa
menleving. Het tweede deel "Zes dagen in Soweto", het zwarte
getto van Johannesburgwordt op 22 juni door de NOS uitgezon
den
De televisie-actualiteitenrubriek Hier en Nu" van de NCRV is
vanavond geheel gewijd aan het neo-nazisme in West-Duitsland,
Spanje, Italië, Belgie en Engeland. Men heeft intervieuws met
onder meer de Westduitser Albert Speer, destijds een van de ge
trouwen van Hitier, en de openbare aanklager in de Neurenberg-
processen van de eerste na-oor log se jaren. Er worden reportages
getoond van bijeenkomsten van Neo-Nazi's in Spanje en Belgie
(Ned. 2 2220 uur).
DONDERDAG 8 JUNI
HILVERSUM I
18.00 (S) De kerk vandaag. P.P.
Gods lof. 19.35 (S) Leger des Heils-
kwartier. 19.50 NCRV-Leerhuis.
20.00 (S) Draaischijf. 22.25 Zojuist
verschenen. 22.30 Nws. 22.40 (S)
Politiek weekoverzicht. 22.50 (S)
Van onze correspondenten. 23.00
(S) Klassieke liederen. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal.
IKON: 18.30 Kleur, inform, over
kerk en samenleving. AVRO 19.00
AVRO-donderdagavond, met mu
ziek, kunst en cultuur (20.00 Nws.).
NOS: 23.00 (S) Mot het oog op mor
gen. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10
(S) Avondspits. TROS: 19.02 (S)
Poster. 20.02 (S) Ferry Maat's Soul
Show. 22.02 (S) Sesjun. 23.02 (S)
Close-up. 0.02 (S) De Hugo van
Gelderen show. 1.02-7.00 (S) De
nachtwacht.
VRIJDAG 9 JUNI
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.02
Het levende woord. 7.08 (S) Gevar.
progr. (7.30 Nws. 7.41 Echo. NOS:
7.55-8.05 W.K. voetbal journaal.)
KRO 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de
huisvrouw. 8.45 (S) Gevar. progr.
(10.30 Nws.) 11.00 Gesprek. 12.00
(S) Gevar. progr (12.26 Meded
12.30 Nws. 12 41 Echo 14.00 (S)
Gevar. progr. (15.30 Nws.) 16.00 (S)
Spreekuur. 17.00 (S) Souvenirs.
17.30 Nws. 17.32 Echo magaz.
HILVERSUM II NCRV: 7.00
Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Te
Deum Laudamus, gewijde muz.
7.45 Op de man af. 8.00 Nws. 8.11
Hier en nu. 8.25 Vandaag... vrijdag.
9.00 Politiek en samenleving. NOS:
9.10 Spiegel van Belgie. 9.35 Wa-
terst. 9.40 Schoolradio. 10.00 De
Taaishow. 10.30 NOS-Jazzportret.
11.00 Nws. 11.03 Meer over minder.
12.30 Koffiedik, inform, progr.
OVERHEIDSVOORLICHTING
12.49 Uitz. voor de landbouw. NOS:
13 00 Nws. NCRV: 13.11 Hier en nu.
NOS: 13.30 Vonken onder de as.
13.45 Onder de groene linde. 14.00
Aspekten van de kamermuz. 15.00
Verhaal. 15.30 Zoeklicht op Ne
derland (16.00 Nws.). VPRO: 17.00
Welingelichte kringen. 1 .45
Svmbiose. 17.55 Meded.
HILVERSUM III EO: 7 02 (S)
Tijdsein. 9.03 (S) De muzikale
fruitmand, verz.pl. 10 03 (S) Te elf
der ure. TROS 11 03 (S) Polder-
popparade 12.03 (S) Nederlands
talige top-tien er. kwiswijs. NCRV:
13.30 (S) Pop-contact. 15.03 (S) El
pee-pop. NOS: 16.03 (S) Nationale
hitparade.
HILVERSUM IV NOS: 7.00
Nws. 7.02 (S) Vroeg klassiek. 9.00
Nws. 9.02 (S) Stof van eeuwen.
10.00 (S) Vrijdagmorgenconcert;
werken van Strawinsky. 12.00 (S)
Van het Nederlands concertpo
dium: klass. pianomuz. EO: 13.00
(S) Klankspiegel. 14.00 Nws. 14.02
Op de vleugelen van het lied. 14.20
(S) Nederlandse organisten spelen
koraalbewerkingen. 14.45 (S) Snaar
en spel. VPRO 15.00-17 00 (S) Mu-
ziek-op-vier; Albert de Klerk of het
verhaal van een stadsorganist