iet: 'Ik heb applaus nodig' fit ehji Zuh tl MOP ZATERDAG 3 JUNI 1978 Hij woont warempel echt in het huis dat bij hem past; een huis uit een sprookje midden in het bos, Rien Poortvliet, de man die vorige week zijn zes de boek, Het Brieschend Paard, presenteerde. Een boek waarvan op het ogenblik de eerste druk (125.000 exemplaren) alweer bijna is uitverkocht. Ook zijn vijf vorige boeken bereikten recordoplagecijfers. Hij klom hoog op de bestsellerslijsten, zelfs in Amerika. Rien Poortvliet heeft de deur van zijn Hans-en-Grietje-huis midden tussen het groen in Soesduinen al open als we' aan komen rijden. Steekt een arm joviaal in de lucht en zegt met zijn donker stemgeluid: "Hallo!" "Wat mooi op tijd, dat maak je niet zo vaak mee met Voor ik wat terug kan zeggen leidt hij me naar "zijn hok" Schilderijen af en onaf op de vloer en aan de muur, wat jachttrofeeën, een groot zwaar bureau met potloden en penselen. Ik mag in een zware leren grootvadersstoel. Door de ramen zie je de bo men, met vogels en zijn twee pony's: Peer en Meneer Pas toor. Rien Poortvliet wijst naar bui ten. "Met die twee rakkers is het eigenlijk begonnen". Zij zijn de aanleiding geweest voor het Brieschend Paard, zijn laatste kijkboek. Maker van kijkboeken noemt hij zichzelf. Een maker met succes zeggen wij dan, en hoe komt dat? Rien Poortvliet wijst weer naar buiten, naar de twee kleine pony's. "Kijk, ik begin dan aan zo'n paardeboek om dat ik geïnspireerd wordt door die twee diertjes. Niet omdat er een gat in de markt is te vullen, niet omdat de Koninklijke Stallen honderd jaar bestaan, dat hoorde ik pas veel later, nee, gewoon omdat ik het heerlijk vind om dieren te tekenen. En dat suc ces, ja, daar heb ik eigenlijk nooit zo over nagedacht" Ijdeltuit Zijn vrouw, die hij knus aan spreekt met "Mam" en zij hem met "Pap" heeft inmid dels de koffie gebracht. En Rien Poortvliet probeert antwoord te geven op onze vraag: vanwaar zijn succes? Zorgvuldig formulerend, soms met zeer populaire termen, dan weer met ouderwets dan- doende woorden gaat hij van start, daarbij eerst nog even zijn pijp stoppend. "In deze tijd, zei de oude baas, zijn er zoveel dingen prefa bricated, ook boeken, dat mensen gewoon voelen als er iets met de hand is gemaakt, en met liefde, gedrevenheid is gemaakt. En dan willen de stadsmensen natuurlijk wel weer iets meer van de natuur weten, nou, doormijn boeken kunnen ze dat. En tenslotte kan ik ook niet onaardig te kenen, mag ik wel zeggen" Voor de bezoeker tijd heeft om te denken dat de man een ijdeltuit is, zegt Rien Poort vliet dat zelf al: "Ik ben ijdel, kom daar rustig voor uit. Door ijdelheid' gedreven ben ik dit ook gaan doen. Liever dan dat ik andermans werk verlucht. Ik heb wel wat illustratief werk gedaan, maar dit voor- mezelf-werken is toch onein dig veel leuker. En natuurlijk werden het die ren, daar ben ik altijd al dol op geweest. Dieren zijn snoezig. En ik teken ze dan ook zoals ze zijn. En zoals ik denk dat veel mensen het mooi vinden. Ik zie niets in die moderne kunst van een oranje vlek in een geel veld en dat is dan een vos in een korenveld. Ik weet wel dat dit klinkt als een zeurderig verweer van een conservatieve verver, maar ik heb de dieren gewoon te lief om er iets mee te doen, ze ver dienen het om getekend te worden zoals ze zijn" Weerzin Gezien de oplagecijfers moet Rien Poortvliet een leuke cent verdienen met zijn boe ken. Daarvan is hij echter niet op de hoogte. Zijn vrouw re gelt de financiën en alles wat daarbij hoort. "Ik heb een oprechte om meer te verdienen. Ik ben verschrikkelijk blij dat ik hier maar de hele dag kan zitten tekenen, daar ben ik God on eindig dankbaar voor. Daar om doe ik ook mijn best als ik met een boek bezig ben, ik raffel het niet af. Over het Brieschend Paard heb ik on geveer een jaar gedaan. Maar hoeveel geld er daarvan nu binnenkomt interesseert mij helemaal niet. Ik hou niet van uit eten gaan, van de winter sporten van dure auto's. Zelfs niet van vakanties. Al twintig Door Ria Schuurhuizen jaar gaan we naar hetzelfde huisje in Ouddorp. Daar zit ik dan wat te houtsnijden" Ook in oplagecijfers is hij niet geïnteresseerd. "Kijk, dat ik met het kabouterboek in Amerika zo hoog heb gestaan, natuurlijk, dat is leuk, dat is fijn, maar als ik nu dadelijk naar buiten ga en ik zie daar in die boom een eekhoorn met een jong, vind ik dat oneindig veel leuker. Die oplagecijfers zijn voor mij alleen maar be langrijk, omdat ze me een in dicatie geven van de appre ciatie voor mijn werk. En zo als ik gezegd heb, ik ben ijdel, ik heb applaus nodig" "Hoge wereld" Zo koestert Rien Poortvliet zich de belangstelling van de ko ninklijke familie. "Ik ben zeer dankbaar dat ik vanuit zo'n hoge .wereld gekend word" Belangstelling is leuk, maar kan ook wel eens hinderlijk zijn. Tijdens ons gesprek gaat de telefoon herhaaldelijk, een man die gedichten schrijft en die aan Poortvliet wil laten le zen, zodat hij er tekeningen bij kan maken, een mevrouw die de tekeningen van haar kind aan hem wil laten zien, iemand die zomaar even wil praten, een collega die hem voor een interview wil strik ken. Rien Poortvliet, pijp in de hand, luistert vaderlijk, begrijpend, maar wimpelt ze tenslotte toch vastberaden af. "Als je er eenmaal aan begint ben je verkocht, dan blijf ik winkels openen en acties voeren voor de restauratie van de kerk" Zijn bekendheid dankt Poortvliet behalve door zijn boeken natuurlijk ook nog door zijn verschijning in het NCRV-programma "Zo va der, zo zoon". Maar van het hinderlijk storen op straat heeft hij niet zo veel last. "Ik zit hier te werken of daar aan de overkant in het bos. Ik zie dus niet zo veel mensen, heb er ook geen behoefte aan" Schiedam Rien Poortvliet (45) is een ge lukkig mens, blijmoedig ook en hij prijst dan ook de Heer dat hij tien jaar geleden zijn functie als senior manager van een reclamebureau - "met kamerbreed tapijt, een gigantisch bureau en alles ge regeld tot aan mijn laatste ademtocht" - opgaf en voor zichzelf begon. Hij staakte het poppetjes tekenen bij het reclamebureau en aangezien niets hem langer bond aan zijn geboorteplek Kethel (bij Schiedam) ging hij daar weg en vestigde zich meteen in dit Hans-en-Grietje-huis in Soestduinen. 'Zal 'k 't es zelf proberen en het ging, maar ik heb er destijds wel een paar nachten wakker van gelegen. Je bent niet al leen, je moet ook zorgen voor vrouw en twee kinderen". Tot op de dag van heden heeft hij geen seconde spijt gehad van die stap. Hij begon met het maken van boekomslagen en illustreerde wat. Hij kende al sinds langere tijd mensen van de uitgeverij Unieboek in En Bussum, omdat hij, toen hij nog reclametekenaar was. in zijn vrije tijd al wat voor zich zelf deed. ii t.yj ontstonden dan op een ogenblik de kijkboeken. Dat ze over dieren zouden gaan stond voor hem al snel vast. Omdat hij altijd al in dieren geïnteresseerd was, er ontzet tend veel van houdt, hoewel dat wel eens verkeerd wordt uitgelegd, omdat hij ook jaagt. "Laten we die discussie niet voeren", verzoekt hij. De standpunten liggen in Ne derland te ver uiteen, maar ik houd van dieren en daarom kan ik ze ook zo goed tekenen. Als ik het dashbord van mijn auto moest natekenen zou ik dat niet kunnen, omdat ik er niet in geïnteresseerd ben. Maar van een dier kan ik alles uitbeelden. Daarvoor bestu deer ik ze overigens ook wel. Ik zit soms urenlang in een boom, neem alles in me op. Im mijn hoofd, schetsen maak ik nooit" Schilder Waarover het volgende boek van Rien Poortvliet zal gaan weet hij zelf ook nog niet. "Tijdens het maken van het paardeboek schoten me wel wat ideeën te binnen, daar ben ik nu wat over aan het na denken en verder ben ik aan het schilderen. Als ik ooit nog eens geld nodig zou hebben kan ik ook altijd nog schilder worden. Ik heb zeker tachtig verzoeken gehad, maar ik kan niet werken in opdracht. Dat geouwehoer aan m'n hoofd wil ik niet hebben. Laat mij nou maar lekker mijn leven slijten zoals ik het nu doe" Mam brengt ons nog een keer koffie, de vogeltjes tsjilpen en Pap steekt nog een pijpje op. Als ik wegga lopen ze beide mee naar de autc, waar ik nog wat foto's heb liggen die ik op zijn verzoek heb meege bracht: Rien en de prins, alle bei met pijp. "Nou ja, dat is mooi, daar ga ik vanmiddag nog een lijstje voor kopen. Bedankt hoor!" m Marianne Rietkerk 5 jaar Brunelkamp 12 Leiderdorp Er staan twee koeien in de wei. Ene koe tegen de ander: "Waar om sta jij zo te schudden met je buik?" Andere koe: "Ik ben morgen ja rig en nu ben ik slagroom aan het kloppen Nelleke van Duyn (11 jaar) Kon. Emmastraat 28 Katwijk aan Zee .Dave v. Winckelman (12 jaar) Vijf Meilaan 117, Leiden Martijn v. d. Velden (6 jaar) Leidseweg 381, Voorschoten Voor kinderen van 4-12 jaar, elke zaterdag in deze krant. Inzendingen (met vermelding van naam, adres, leeftijd) naar Kinderrubriek "De Klepperdoos" Witte Singel 1 Leiden Coen Timmerman (8 jaar) Leidseweg 250, Voorschoten Petra Hoek (6 jaar) Boerslaan 21, Katwijk aan Zee

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 25