De 'Yoga-non' heeft al 600 leerlingen... ZATERDAG 3 JUNI 1978 Het onrustige lijf ontspannen valt zeker de eerste keer niet mee. Gestrekt op de mat krijg ik even de kriebels als ik naar de zachte stem van Corrie Koot luister. Ze confronteert me met het simpele feit dat ik een lichaam bezit. Ik tel de zacht-groene bogen aan de zoldering. Spiek uit de ooghoeken naar de anderen. Vredige rust alom. De stem gaat door. Over voeten, be nen, handen, armen, buik. In mijn gevoel worden de lede maten zwaar, loodzwaar. Ik doezel in. Word wakker bij „Je ligt op een Alpenweide" Muziek vult de ruimte. Ver derop snurkt iemand. Yoga. Momenteel ook in Ne derland door zeer veel men sen bedreven. Hun ervarin gen zijn over het algemeen positief. Yoga hielp hen van kwalen af. Van rug- en hoofd pijn, slapeloosheid, slopende zenuwen. Er zijn er die dank zij het beoefenen van yoga de drank kunnen laten staan, niet meer roken, geen drugs meer gebruiken. Of hun agressie kunnen beteugelen, depressies en angst overwin nen. Ze ontwikkelden een be tere techniek bij het adem halen. Steeds meer artsen sturen hun patiënten alleen al daarom naar yoga-les. En yo ga verhoogde bij velen het vermogen om zich te concen treren. Als we op kousevoeten de stu dio van Corrie Koot in het Haagse Amicitia-gebouw binnenkomen, kijkt niemand op. Een stuk of dertig „le venloze" lichamen, languit gestrekt op de bodem. Hele kleintjes op de voorste rij. In de lijkhouding, noemen ze het ook wel. Ik heb niet ge vraagd of al die mensen al lig gend volledige harmonie van lichaam en geest weten te be reiken. In ieder geval maken - ze een volmaakt ontspannen indruk. Non Ruim zeshonderd leerlingen heeft ze al. Corrie (47), in Den Haag bekend als „de yoga- non". Corrie op de fiets, met achterop yoga-matten, pen delend tussen de verschillen de leslokaaltjes. Maar dat is alweer twee jaar geleden. De zuster van het klooster „On der de bogen" heeft tegen woordig een „eigen" (perfec te) studio op zolder van het zalencentrum. Dat mag ook wel, met zoveel belangstel ling. In de les merk ik hoe sterk haar band is met de leerlingen. Ze kan enthousiast als een kind zijn. Ze is klein van stuk, heeft lichtrossig haar. Voor zover is na te gaan, is ze de enige in Nederland die les geeft aan gezinnen. Kinderen die met moeder en vader in de studio en thuis yoga beoefe nen. Soms hebben ze (grote) problemen. Gezinnen die in de knel zijn ge raakt. Kinderen die het thuis of op school moeilijk hebben omdat ze zich bijvoorbeeld helemaal niet kunnen con centreren. Of onderling voortdurend ruzie maken. Ouders die hun kinderen niet aankunnen of ze teveel ver wennen. Sommigen zijn door een psycholoog naar yoga ge stuurd. Of door de huisarts als het om iets lichamelijks gaat. Bijvoorbeeld astma. En bij ouderen vooral migraine of- rugpijn. Dat wil niet zeggen dat de yoga- stüdio vol zit met patiënten. „Yoga is ervoor om de men sen gezond te houden", zegt Corrie. Of je nou vijf jaar bent of ai 81, het maakt niet uit. Op yoga wordt niet naar leeftijd gekeken, Je lest met z'n allen de verbijsterende schoonheid, die men ziet". Het is dan ook een stoet, die er zijn mag. Voorop in de Gou den Koets rijden Koningin Juliana en Prins Bernhard, met tussen zich in de kleine Margriet, die op haar knieen is gekropen, om door de ach terruit alle drukte nog eens goed te bekijken. Beatrix en Irene zitten tegenover hel ko ninklijke paar. Achter de koets rijden drie ad judanten16 officieren van de Rode Huzaren en 24 van de Blauwe Huzaren en drie ber- liner rijtuigen met leden van de hofhouding. De Amster damse burgers te paard in hofrok met steek en degen vol gen erachter. Dan komt een compagnie Jagers in ceremo nieel tenue, een compagnie van het regiment Prinses Ire ne en tenslotte een compagnie van de luchtstrijdkrachten. Overal langs de route stonden erefronten opgesteld. Voor de Gouden Koets uit: poli tieruiters, herauten, een com pagnie van het Koninklijk Nederlandsch Indische Leger, mariniers, matrozen, grena diers, het corps Rijdende Ar tillerie, kamerheren en offi cieren van de Veldartillerie te paard. Bij de Leidsebosjes staan elf in- fanterievaandels aangetre den en brengt het regiment Stoottroepen de passerende Koningin een muzikale hulde. Urenlang hebben de mensen langs de route gewacht op het moment, waarop de stoet langs zou komen, in een won derlijke sfeer van spanning. Kleine meisjes delen stilletjes zuurtjes uit aan soldaten van de erewacht, die urenlang in de houding stonden. Vanuit een gebouw werpt men siga retten naar de militairen. Het publiek kort zich de tijd met het zingen van vaderlandse liederen. In de hoofdstad zijn grote fauteuils naar buiten gesleept en daar praalt moe der in een gemakkelijke stoel heerlijk vooraan op het trot toir. Wachtend op het ogenblik dat de Gouden Koets met de Koninklijke Familie langs- zal komen. (Copyright Ronald Speijer) Mensen, mensen, mensen. Op stoelen, op trapjes, op tribu nes, op balkons, vensterban ken, daken, lantarenpalen. Overal langs de route, waar de Gouden Koets langs komt, staan de mensen vele rijen dik. Het is maandag 6 september 1948. Koningin Juliana maakt na haar inhuldiging als nieuwe vorstin van Ne derland een rijtoer door Am sterdam. Op de foto een mo mentopname, genomen bij de Leidsebosjes, op de hoek van de Stadhouderskade en de Vondelstraat in de hoofdstad. Een beeld van de monarchie, zoals dat door de krant uit die dagen omschreven wordt als „een sprookje in kleuren, zo mooi en zo overweldigend van kleurenrijkdom, dat de mond er even voor zwijgt, zo ver bouwereerd is men even door Door Madeleine Roumen Foto links: kinderen komen piet hun ouders naar Yoga-les vijf kwartier. In stilte. En wanneer de ontspanning voor de kinderen te moeilijk wordt, gaan ze naar de kleed kamer waar ze hun eigen ont spanning hebben: luisteren naar een verhaal. Nierstenen De „dode" lichamen zitten even later rechtop, de ogen weer gesloten. De les verloopt een beetje anders dan normaal omdat er foto's worden ge maakt. Corrie tegen de leer lingen: „Je bent positief. Geef je gezicht een vriendelijke uitdrukking. Al je problemen zijn weg. Als je lichaam roer loos is en verstild, is ook je geest verstild. Misschien denk je wel nergens meer aan. Het kan je niet schelen of je wel of niet op de foto komt. Je voelt je alleen maar prettig. En rustig. Ontspannen han gen je schouders zwaar naar beneden. Daaraan hangen je zware armen. Ga met de adem naar binnen en naar buiten. Je wordt geademd. Het ademt in je. Probeer je rug goed recht te houden" Van de rust- in de cobra-hou ding. Op de buik, het hoofd flink achterover. „Goed voor je schildklier en dat je later geen nierstenen krijgt, die zo'n pijn doen". Ze maakt grapjes met de kinderen. Laat zich links en rechts gebruiken als steunpilaar voor een uit de koers geraakt been of onwil lige rug. Jong en oud doen- dezelfde oefeningen. Kloosterlingen Corrie brengt ons vruchtenkof fie en koek. Fluistert: „Mens, waarom zit je te schrijven? Ontspan je. Straks zal ik een bandje voor je laten draaien. Word je lekker niet moe". Bij de volgende oefening zit ze op een podiumpje en doet met de groep mee. Ze kan dan wel zeggen dat het niets mag uit maken of je een religieus bent, - en we zijn zo langza merhand gewend aan kloos terlingen in gewone kleren - maar toch is het grappig om haar daar te zien zitten in een blauwe maillot. In klooster Mariaburcht zijn bijna alle andere zusters ou der dan zij. Enkele klooster lingen zitten bij Corrie op les De rest van de gemeenschap - temidden van hen is zij een beetje het buitenbeentje - laat de belangstelling voor Cor- rie's werk op een andere ma nier blijken. De mede-zusters nemen eindeloos telefoontjes voor haar aan. Houden nauw keurig bij als een leerling niet kan komen of als er iets met iemand aan de hand is. En 's avonds, op haar kamertje, beantwoordt Corrie al die vragende mensen. Als de studio leeg is, spuit ze er een luchtje in. Het is er warm. „Het is hier nooit onder de twintig graden", zegt ze. „Stil te, warmte en gesloten deu ren zijn belangrijk bij yoga" Gedurende het gesprek zit ze afwisselend met gekruiste en gestrekte benen op de vloer. De rug kaarsrecht. Ze tem pert meteen onze nieuwsgie righeid. „Ja, ik heb vroeger ook in nonne-kleding rond gelopen. Met kap op en zo. Maar misschien heb je gelijk als je zegt dat kloosterlinge zijn in dit geval toch iets uitmaakt. Je merkt vaak dat mensen daarom groot vertrouwen in je stellen. Ze denken mis schien ook: Bij haar word ik niet overgehaald tot het Hin doeïsme Alsof dat bij niet-re- ligieuzen wel zo is. Maar een feit is dat je als kloosterlinge meer vrijgesteld bent. Ik be doel, je kan nog meer opgaan in je werk dan anderen om- datje alleen bent". Foto rechts: Het lijkt soms op gymnastiek, maar dat is het niet Bezinning Met de vernieuwing in de kloos ters heeft Corrie het indertijd niet gemakkelijk gehad. Er veranderde veel, ook ten goe de. Maar er werden ook zoveel zaken overboord gegooid, dat zij het een beetje als een uit holling van het kloosterleven beleefde. „Daar kwam bij dat ik in het onderwijs zat en elke week nog eens zo'n twintig uur Engels studeerde. Je kan wel zeggen dat ik werd ge leefd. Er bleef bitter weinig tijd over voor bezinning en verdieping. De zaken waar voor ik toch eens had geko- Ik zocht naar yoga. Vraag me niet waarom ik dacht dat daar de oplossing zat. Ik wist zelf niet precies wat het inhield en om mij heen wisten ze het ook niet. Óp een goed moment, toen ik wat over Zenmeditatie had opgestoken, dacht ik: hier kom je tot rust. Ik ging een cursus volgen in Maarssen. Kreeg toestem ming omdat het immers om mediteren ging. In die tijd heb ik kennis ge maakt met yoga. Langs een achterdeurtje ben ik terugge komen op de waarden die ik kwijt was. Waarden die weer als nieuw voor me waren om dat ze via het oosten anders worden belicht. Het is een enorme verdieping geweest van mijn eigen geloof. Ja, je kon ook uit het klooster stap pen zoals velen dat hebben gedaan. Voor mij was dat niet de oplossing". Dan gaat ze naar yoga-les. Maar ze heeft geen 27,50 gulden per maand om het te kunnen be talen. De lerares wil haar wel, ook gratis. Het gaat snel. En als ze, alweer gratis, een op leiding tot yoga-lerares krijgt aangeboden, pakt ze dat met beiden handen aan. Ze krijgt de kans om op school yoga-les te geven en te zien hoe goed de kinderen erop reageren. De aanzet om later gezinslessen te geven. Ze gooit hoge ogen als ze (als in valster op een school) een „probleemklas" rustig kan krijgen met yoga. Een tijdje later komt ze op wachtgeld te staan. Ze is jaloers op ieder een die werk heeft. Een pater. Jezuïet vraagt haar wat ze het liefst wil. „Een eigen yoga- praktijk opbouwen". In 1976 krijgt ze toestemming om met proeflessen te begin nen. In het prille begin is de belangstelling mager. Na een jaar heeft ze vierhonderd leerlingen. De zuster wordt onderneemster. Zonder ver diensten dan wel te verstaan. Het geld gaat in de gemeen- schapskas. Er verandert nog iets in haar leven. Corrie wordt vegetarier. „Dierlijk voedsel maakt je onrustig, maar het is ook vanwege de liefde voor alles wat leeft". De mede-zusters kijken er eerst wel vreemd tegenaan. E.O. Al in het begin van de avond heeft ze haar ergenis laten blijken over een yoga-uitzen- ding onlangs van de Evange lische Omroep. Op de vraag of yoga een godsdienst is, haakt ze onmiddelijk in. "Yoga wordt wel eens vergeleken met godsdienst omdat je door yoga kunt komen tot de vra gen: Wie ben ik en wat is de zin van mijn bestaan? In de t.v. uitzending is yoga steeds in het verdomhoekje gezet. En de spontane antwoorden van de yoga-leerkrachten zijn gewoon misbruikt. Als je er al van uit gaat dat je je met yoga openstelt voor kwa de machten en je haalt er zelfs de duivel bij, hoe kan je dan nog een zinnige documentai re maken? Waarom mogen we van de Evangelische Omroep niet in aanraking komen met andere culturen? Als dat niet kan, zijn we niet volwassen opge voed. Je verwacht toch van volgelingen van Cristus niet dat ze zich "bij voorbaat al zo hard opstellen. Als je zoveel kronkels moet maken om iets te kunnen betogen, maak je de godsdienst niet aantrek kelijk voor de mensen. Het programma zat onsympa- tiek in elkaar. De mensen die eens aan yoga hadden gedaan en die aan het woord kwamen, gaven zelf toe dat ze er eigenlijk niet zo heel veel van wisten. Hun reacties waren vrij negatief. Maar moet je dan van zulke- mensen wat leren?" Vrolijker Corrie's ervaring is dat de men sen juist positief op yoga- reageren. Een greep uit de reacties, geno teerd in een dik boek: „Ik ben 52 en zit vier maanden op yo ga. Mijn veel te hoge bloed druk heb ik kunnen terug-, brengen tot normaal. Voor het eerst sinds jaren ben ik zonder medicijnen. Ik slaap ook veel beter" Iemand van 56 jaar „Vanwege mijn her nia was me verboden iets aan gym te doen. Nu heb ik geen rugklachten meer en kan zelfs bergen verzetten". Een 17-jarige: „Ik was verlegen en stil. Ben vrolijker gewor den en niet meer zo geremd". Een leerling van 14: „Toen ik met yoga begon, hep ik nog elke dag naar de medicijnkast om tegen de hoofdpijn te slikken. Na anderhalf jaar is- het over". Corrie: „Ik vind het nog steeds wonderlijk dat je door licha melijke oefeningetjes geeste lijk zo beïnvloed wordt. Dat doen sommige sporten ook. Ogenschijnlijk lichamelijk. Want geestelijk komt er een proces op gang, dat bij bijna iedereen het zelfde verloopt, ofschoon het tempo waarin enorm kan verschillen. Door yoga leer je relativeren en ef ficiënter werken. Dat vind ik twee heel belangrijke zaken. Je houding tegenover ande ren verandert en je gaat posi tiever denken en leven". Een modeverschijnsel? „Een modeverschijnsel gaat voor bij en dat doet yoga niet. Ik zie dat in de toekomst steeds meer mensen aan yoga gaan doen. Bedenk maar eens hoe overal de spanningen toene men. De mensen slikken meer en meer medicamenten. De positieve resultaten van yoga worden niet stilgezwe- gen. De mensen horen het van elkaar. Yoga beantwoordt aan hun verlangen naar rust en gezondhéid".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 23