De evenwichtigheid
van een 12-jarige
Yves Montand als geboren verliezer
Siegels
afgang in
Telefon
Brooke speelt hoertje in film van Malle
Kneedbom
in Cannes
Ratten op
stap in
Schiedam
Films
deze week
VRIJDAG 26 MEI 1978
Vijftien jaar geleden werden 51
Russische geheim agenten in
Amerika gedropt. Ze waren allen
zodanig bewerkt, dat ze op een
stukje gedicht van een zekere
Frost van kuise middelmatige
Amerikanen veranderden in
zelfmoordcommando's. Ter
meerdere glorie van het wereld
communisme. Maar de tijden
veranderen en de agenten ver
zonken in de vergetelheid tot een
gemene documentalist van de
KGB, de Russische geheime
dienst, uit pure boosheid de
agenten telefonisch in werking
stelt. En dan komt Charles Bron-
son als Russische agent naar
Amerika om tesamen met Lee
Remick de documentalist de keel
dicht te knijpen en een derde we
reldoorlog te voorkomen. Met als
allerlaatste concessie aan het
publiek een happy end met Lee
en Charles in de telefooncel, waar
anders!
Telefon; regie Don Siegel; voor
naamste rollen Charles Bronson,
Lee Remick, Donald Pleasance;
Lido 1; 12 jaar
Je houdt het niet voor mogelijk, dat
een gerenommeerde regisseur als
Don Siegel, die toch tot veel meer
in staat is, dit soort derderangs
werk aflevert. "Telefon" is een
film die in elkaar is gesmeten en
zelfs voor de televisie, waarvan je
tenminste de knop nog kunt om
draaien, ongeschikt is. De oudere
garde van de Amerikaanse regis
seurs is op z'n retour. Ook al spet
tert het vuurwerk soms van het
doek en is Bronson, oud gewor
den net zoals Lee Remick, nog
even geheimzinnig, boeien doen
ze nauwelijks. Telefon, een af
gang van Siegel.
WIM SCHEURER
Een happy end, Charles Bronson en Lee Remick in de telefooncel
CANNES (SP) - De Fransen sprin
gen toch wel wonderlijk om met
hun kinderen. Misschien niet in
de directe betekenis van het
woord, al gaan de ukjes vaak
laat naar bed, het geldt zowieso
voor hun begaafde filmkinde
ren. Hoe is het anders te verkla
ren dat Claude Chabrol met zijn
dikke brilleglazen maar een
overigens scherpe kijk op de
personage van zijn films twintig
jaar moest wachten voor hij in
het grote festival van Cannes
kon verschijnen met een werk
stuk?
Festivals buiten Frankrijk hadden
zijn capaciteiten al lang naar
waarde geschat. Zo ver als som
mige collega's die hun heil in het
buitenland gingen zoeken - een
Louis Malle bijvoorbeedl - hoef
de Chabrol echter niet na te gaan.
De twee steunpilaren van de
Nouvelle Vague twee decennia
geleden, hebben ertoe bijgedra
gen dat halverwege het festival
daarover gezegd kan worden dat
een degelijk niveau is bereikt,
zonder enorme uitschieters naar
boven, alsook nauwelijks naar
beneden.
De twee hebben de laatste dagen
het meest van zich laten spreken,
al moesten zij gedogen dat in de
zon buiten de Amerikaanse tv-
ster Farrah Fawcett-Majors
steeds weer grote massa's op de
been kon brengen. Een intens
slechte tv-serie als "Charleu's
Angels" heeft ook in Frankrijk
blijkbaar zijn aanhang.
Op een ander front was iedereen in
Cannes het er wel over eens dat
Isabelle Huppert de aangrijpen
de vertolking van vorig jaar in
"La Dentellière" geëvenaard had
in "Violette Nozière" als een to
taal andere figuur wel te verstaan,
zodat je haar in eerste instantie
niet eens herkent. In de vroege
jaren dertig geloven Violette's
ouders haar nog een oppassend
schoolkind te zijn. Zij is een on-
begrepene, die een luxe leventje
begeert om het benepen bestaan
van haar schijnheilige ouders te
Door
Piet Ruivenkamp
ontsnappen. Zij vergiftigt ze en
wordt daarvoor ter dood veroor
deeld. Een hard maar triest stief
kind, voor wie men toch enig me
dedogen voor voelt. Chabrol ba
lanceert tussen een psycholo
gisch portret en een thriller over
de achtergronden van een ware
geschiedenis.
Evenwichtig
Degenen die ieder ander plotseling
uit de belangstelling verdrong
was Brooke Shields. Met haar
moeder kwam de 12-jarige in
haar mooiste jurk uit de Verenig
de Staten. Ze had een schoolge
nootje bij zich, ook met haar
Knappe „bedreiging" van Alain Corneau
Yves Montand wederom als degene die zichzelf
Je hebt van die mensen die geboren
verliezers zijn. Nooit zit er iets
mee, altijd raken ze in het ver
domhoekje.
Zo iemand is Henri Savin (Yves
Montand) in "Bedreiging" van
Alain Corneau. Deze regisseur
bewees enige jaren geleden al
veel gevoel voor dit soort 'under
dogs' te hebben in zijn "Python
357", waarin Montand ook de
hoofdrol speelde. Toen was hij de
politieman die zijn vrouw ver
moordt en derhalve zichzelf moet
opsporen.
"Bedreiging" ("La Menace"); re
gie: Alain Corneau; hoofdrollen:
Yves Montand, Carole Laure en
Marie Dubois; Luxor; 16 jaar.
In "Bedreiging" probeert Montand
zichzelf een moord in de schoe
nen te schuiven die hij helemaal
niet heeft gepleegd. Zijn minna
res pleegt namelijk zelfmoord,
omdat zij niet kan aanvaarden dat
Savin een andere vriendin heeft.
Alle tekenen wijzen er echter op
dat Julie Manet, het nieuwe
vriendinnetje, dat nog in ver
wachting van Savin is ook, de
moord heeft gepleegd. Om haar
vrij te krijgen legt Henri een
spoor van bewijzen tegen zich
zelf. Hij brengt de inspecteur op
een dwaalspoor en Julie komt
vrij. Savin neemt intussen de be
nen naar Canada om daar zijn ou
de beroep van vrachtwagen
chauffeur op te vatten.
Daar zet hij, geïnspireerd door het
onrustbarend aantal moorden
dat op zijn collega's wordt ge
pleegd, een moord op zichzelf in
scène. Om daarna, onder een an
dere naam, naar Frankrijk terug
te keren en zijn geliefde plus in
middels geboren kind in de ar
men te sluiten.
Maar zoals gezegd: Savin is een ge
boren verliezer. Hij wordt dan
ook het slachtoffer van zijn eigen
knap bedachte plan. Een droevig
einde staat hem te wachten en op
die manier heeft de zelfmoord
van zijn ex-minnares voor alle
partijen nare gevolgen.
Een in-trieste film eigenlijk, die
Corneau heel intens weet over te
brengen. Het talent van Montand
om via 'stil spel' een heleboel te
vertellen wordt door Corneau
handig gebruikt. De toeschouwer
kan middels een minimum aan
handelingen dan ook genoeg ra
den om een en ander te volgen.
Carole Laure als Julie overspeelt
duidelijk de veel bekendere Ma
rie Dubois. Ook zij kan met wei
nig woorden toch heel veel zeg
gen. Corneau bewijst met "Be
dreiging" voldoende vakman
schap om met een zekere span
ning naar zijn volgende film uit te
kijken. Ook al doet deze dan mis
schien wat onder voor "Python
357".
ANNEMIEK RUYGROK
mooiste jurk aan, en het drietal
woonde de vertoning bij van
Louis Malle's "Pretty Baby"
Brooke speelt in die film een 12-
jarig hoertje in een bordeel van
New Orleans rond 1900.
Ook al omdat de Franse regisseur
met de beelden van Bergmann-
fotograaf Nykvist een onvergete
lijk mooi sfeerbeeld met veel
goede smaak heeft geschilderd,
deed Brooke, die al voor de film
camera kwam toen ze nog geen
jaar was, dat kennelijk helemaal
geen kwaad. "Mijn Brooke is een
evenwichtig kind", zei moeder
Shields en zo zag het er ook uit.
Poeha
De eerste echte internationale film
van Fassbinder heeft Cannes ook
mogen zien. Geniaal, meer door
de hoeveelheid dan door de kwa
liteit heeft de Duitser zich van
een verhaal van Nabokov be
diend, dat door Tom Stoppard
werd gedramatiseerd en door
voorbeeldige fotografie en fasci
nerend acteren van Dirk Bogarde
aan solide pijlers werd geholpen:
"Wanhoop" het was een wan
hoop voor de toeschouwers, die
nu weer eens de grote Germaanse
poeha in een dubbelgangersge
schiedenis moesten ondervin
den, die stijf staat van pretenties.
Een bonbonfabrikant in de vroe
ge Hitler-tijd, maar vooral met
zichzelf in de knoop.
Een langdurige stilte van jaren
werd verbroken in Cannes door
twee films.
Karei Reisz - van huisuit Tsjech -
bekend geworden door "Satur
day night, Sunday Morning" en
Morgan" keert terug met een
Amerikaanse film „Who'll stop
the rain", een zeer vitaal verteld
verhaal over twee mannen, die uit
de Vietnam-oorlog terugkeren
en met de vrouw van een van hen
tot echte ontwortelden worden,
achtervolgd door corrupte poli
tiemannen, omdat er heroïne uit
het oorlogsgebied werd gesmok
keld. De wonderlijke gebeurte
nissen vinden rechtvaardiging in
een allegorische bedoeling.
De nog steeds in Polen wonende
Jerzy Skolinovski vond zijn heil
in Engeland ditmaal, najaren van
een persoonlijke depressie. Hij
regisseerde "The Shout", naar
het verhaal van Robert Graves,
nadat hij in Polen het ene script-
probeersel na het andere vertwij
feld uit de schrijfmachine trok.
'The Shout" gaat over een "gek"
(Alan Bates), die tijdens een cric
ketmatch het verhaal vertelt van
een man die met zijn stem kan
doden en daar ook een componist
en zijn vrouw mee tart. Een intri
gerende film voor bioscopen die
over behoorlijke luidsprekers
beschikken.
Jules Dassin, met zijn :Nooit op
zondag" - Melina Mercouri te
ruggekeerd naar Griekenland,
kwam op het aanvechtbare idee
Euripides' "Medea" van een mo
dern kader te voorzien. Aan
vechtbaar tenminste als het zo
geforceerd wordt vervlochten
met de repetities van dit treur
spel, waarin Melina zorgt voor
een rondje theater, met zoveel
overmatige gebaren, dat zij een
karikatuur van zichzelf wordt. En
telkens holt zij naar de gevange
nis, waarin Ellen Burnstyn, een
Amerikaanse, zit die haar kinde
ren heeft vermoord, een tweede
Medea zoals men begrijpen zal.
En geïnspireerd rent Melina dan
weer terug naar de repetities.
CANNES (DPA) - In en rond het
gebouw waar in Cannes het jaar
lijkse filmfestival wordt gehou
den, zijn deze week de veilig
heidsmaatregelen aanzienlijk
verscherpt nadat dinsdag na een
anonieme telefonische melding
een bom was geplaatst.
De kneedbom van 500 gram zou
vermoedelijk ontploft zijn als na
de vertoning van de Amerikaanse
film "Een vrije vrouw" het doek
zou zijn neergelaten.
Alle filmzalen worden nu strenger
door de politie bewaakt. Om er
niet een al te strenge vertoning
van te maken, gaan zij gekleed in
smoking.
Bezoekt onze
Oosterse
Tapijtmarkt
NOG EEN WEEK vindt U er exem-
plaren van Oosterse Tapijtknoop-
kunst uit Perzië, Afghanistan, Pa
kistan, India en Marokko.
Bij elk tapijt wordt een kwalitiets-
certificaat geleverd waarop de oor
sprong van het tapijt wordt gegaran
deerd.
VROOM DREESMANN LEIDEN.
VROOMS DREESM ANN
SCHIEDAM (SP) - Een kleine dui
zend ratten liepen deze week in
het centrum van Schiedam over
straat. Op een afgezet deel van de
Lange Haven moest de wrieme
lende masse uitzwermen voor op
names van de horror-film Nosfe-
ralu. De gesteriliseerde Hongaar
se dierendie met een bestelwagen
en een grote veewagen met aan
hanger werden aangevoerd, wil
den echter niet zo. De witte ratten
bleven nogal in hoopjes bij el
kaar. Een paar waren brutaal en
probeerden er vandoor ie gaan.
Met gaas en hardboard werden ze
echter tegengehouden door de
Frans-Duits-Nederlandse film
ploeg van regisseur Werner Her
zog. Soms tot groot vermaak van
de toeschouwers. Sommige dieren
kropen bij hun oppassers aan de
binnenkant van hun broekspij
pen omhoog.
Blijvers
"Smokey and the bandit" - De
wet aan zijn laars gelapt door
een tweetal olijke bandieten,
Lido 2, Leiden, en Euro 3, Al
phen.
"Annie Hall" - Met Diane Kea-
ton en Woody Allen, Lido 3,
Leiden.
"Julia" - Subtiel verslag over
een vriendschap tussen twee
vrouwen, Studio, Leiden.
Terug in Leiden
"Aardbeving" - Indertijd een
veelbesproken rampenfilm,
maar dat is alweer een paar jaar
terug, Camera.
"De Tiroler sex-express" - Ge-
boemel in de trein, Trianon.
Nieuw in Alphen
"L'Animal" - Een vrolijke film
met Jean-Paul Belmondo en de
rondborstige Raquel Welch,
Euro 1.
"The Choirboys" - Een stel
boeven van politiemannen, Eu
ro 2.
"Madame Claude" - Door de
maker van "Emmanuelle" en
"Histoire d'O", Euro 4.
Kindermatinee
"Tarzan in New York" - Came
ra, Leiden.
"Tom en Jerry" - Lido 3, Lei
den.
"De fluit met de zes smurfen" -
Rex, Leiden.
"Tekenfilmfestival 2" - Euro 4,
Alphen.
Nachtfilms
"Murder by death" - Camera,
Leiden.
"Een goede haan is niet vet" -
Rex, Leiden.
"L'Animal" - Euro 1, Alphen.
"Grizzly" - Euro 2, Alphen.
"Je t'aime moi non plus" - Euro
3, Alphen.
"Butterfly" - Euro 4, Alphen.
Sex in Rex
"Het plezier om je te laten
gaan" - En dat zegt genoeg.
Film in Voorschoten
"New York, New York" - do. en
woe. 8.00 uur, vr. en za. 9.15 uur,
zo. 6.15 uur, Greenway-theater
al.
"20.000 mijlen onder zee" - vr.
7.00, za. 2.00,4.00 en 7.00 uur, zo.
1.30 en 3.30 uur, woe. 2.15 uur.
Green way-theater, al.
Haagse bioscopen
APOLLO 1: "Triple Cross",
dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, 12 jr.
APOLLO 2: "De twee missiona
rissen", dag. 7.30, 9.45 uur, do.
vrij., ma. en di. 2.00 uur, 12 jr.
ASTA: "Close encounters",
dag. 2.00 en 8.00 uur, al.
BIJOU: "La première fois",
dag. 2.00, 7.30 9.45 uur, zo. 1.30,
4.00, 7.30 en 9.45 uur, 12 jr.
CALYPSO: "The choirboys",
dag. 2.15. 7.00 en 9.30 uur, zo.
1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur, 16 jr.
CAMERA: "Guernica", dag.
2.15, 7.15 en 9.30 uur, zo. 2.15,
4.30, 7.15 en 9.30 uur, 16 jr.
CINEAC: "Saturday night fe
ver", dag. 1.30,4.00, 7.00 en 9.30
uur, za., zo. en woe. alléén 7.00
en 9.30 uur, 12 jr.
CORSO: "Golden rendez
vous", dag. 2.00,7.00 en 9.15 uur,
zo. 2.00,4.15, 7.00 en 9.15 uur. 16
jr.
DU MIDI: "Live and let die
dag. 8.15, vr. en za. 7.00 en 9.3
4.00, 7.00 en 9.30 uur, 1
jr.
EURO: "De tien geboden", za.
zo. en woe. 3.45 en 7.30 uur, ove
rige dagen 1.30 en 7.30 uur, al.
METROPOLE 1: "Saturday
night fever", dag. 2.00, 6.45 en
9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en
9.30 uur, 12 jr.
METROPOLE 2: "Pastorale
1943", dag. 2.00,6.45 en 9.30 uur,
zo. 1.15,4.00, 6.45 en 9.30 uur, al.
METROPOLE 3: "The goodbye
girl", dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur,
zo. 1.15. 4.00, 6.45 en 9.30 uur, al.
METROPOLE 4: "L'Animal",
dag. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo.
1.15. 4.00, 6.45 en 9.30 uur. al.
METROPOLE 5: "Bang the
drum slowly", dag. 2.00, 6.45 en
9.30 uur, zo. 1.15. 4.00, 6 45 en
9.30 uur, 16 jr.
ODEON 1: "De dolle "amou
reuze" avonturen van een lood
gieter", dag. 1.45, 6.45 en 9.30
uur, zo. ook 4.15 uur, 16 jr.
ODEON 2: "The turning point",
dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur. zo.
ook 4.30 uur, 16 jr.
ODEON 3: "Crash", dag. 2.15,
7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur,
12 jr.
ODEON 4: "Crazy horse sa
loon", dag. 2.15,7.15 en 9.45 uur,
zo. ook 4.45 uur, 16 jr.
OLYMPIA "The pink panther
strikes again", dag. 8.00 uur, za
en zo. 2.00 en 8.00 uur, al.
PASSAGE: "Telefoon", dag.
2.00, 7.00 en 9.30 uur, za. en zo
1.30,4.00, 7.00 en 9.30 uur, 12 jr.
STUDIO 2000: "Harry and Wal
ter go to New York", dag. 7.00
en 9.30 uur, do., vr., ma. en di.
ook 2.00 uur, al.
DE UITKIJK: "Julia", dag.
2.00, 7.00 en 9.30 uur, 16 jr.