Meeslepende en
subtiele film
van Zinneman
De botte bijl en de
koorknapen van Aldrich
NIEUWE SPEELFILMS
5Auteur7 De la Parra
REDGRAVE EN FONDA IN,JULIA'
Rabobank F2
Films
deze week
VRIJDAG 19 MEI 1978
Jane Fonda (links en Vanessa Redgrave in "Julia"
DEN HAAG (ANP) - Fons Rademakers en Ate de Jong gaan elk een
nieuwe speelfilm maken. De films worden vervaardigd door Ra
demakers' filmproduktie en uitgebracht bij Tuschinski film dis
tribution.
Ate de Jong regisseert "De Erfenis". Het is zijn tweede speelfilm.
De opnamen worden vóór september gemaakt.
Fons Rademakers begint in september met de opnamen van zijn
negende speelfilm. Deze rolprent is gebaseerd op het recente
geruchtmakende proces tegen de Belgische rechter Jespers, naar
Tuschinski heeft meegedeeld.
AMSTERDAM - Pim de la Parra heeft onlangs zijn ''verrassing"
van het jaar gepresenteerd: in plaats van een nieuwe film zijn
eerste boek "Prins Pint ".Als achtergrond voor de "overdenkingen
i'an een levensgenieter" gebruikt De la Parra het schilderij van
Ria Rettichdat duidelijke overeenkomst vertoont met de gelaat- -
strekken van prinses Beatrix. De prinses speelt, volgens De la
Parra, dan ook een grote rol in zijn boek.
Omar Sharif naar Israël
ADVERTENTIE
en nü een week
fietsvakantie
in eigen land!
u graag 4.999 fietsenmakers
maakt. Ashanti geheten,
waarin onder meer zal wor
den opgetreden door Omar
Sjarif van-huis-uit een Syriër.
De producent van Ashanti, de
Fransman Georges-Alain
Vuille, heeft in Nairobi mee
gedeeld dat Sjarif in weerwil
van allerlei geruchten, naar
Israël gaat om mee te werken.
Volgens sommige van die ge
ruchten zou hij bang zijn voor
Palestijnse terroristen.
Ashanti is een avonturenfilm
die gaat over slavenhandel
zoals die nu nog zou voorko
men in Afrika en het Midden-
Oosten.
Tal van beroemde filmmensen
doen eraan mee. als Michael
Caine, Peter Ustinow, Telly
Savalas, Rex Harrison en Be
verly Johnson.
De eerste opnamen zijn, in Ke
nia, begonnen. Daarna gaat
CINEMANIFESTATIE - Voor
de zevende keer wordt een cine-
manifestatie in Utrecht gehou
den, waarvoor Hans Saaltink de
films selecteert die van 25 okto
ber tot 2 november worden ge
draaid.
De manifestatie concentreert zich
als voorgaande jaren in de thea
ters Camera en Studio.
'Ik ben in Parijs'; 'Ik ben in Parijs een wulpse danseres'; 'Ik ben in Parijs een
wulpse danseres met parelsnoer'; Ik ben in Parijs een parelsnoer om een
wulpse danseres'.
Met deze zinnetjes symboliseren
twee Amerikaanse meisjes tij
dens een woordspelletje onbe
wust hun innige vriendschap, die
hen zal binden tot de dood. Ook al
groeien zij uit elkaar en leven in
twee verschillende werelden,
hun vriendschap blijft onaange
tast. Wordt zelfs waardevoller
door een plotselinge heldendaad
van de een.
De memoires van Lillian Hellman
liggen aan deze „Julia" ten grond
slag. Fred Zinneman heeft ze zeer
ADVERTENTIE
Over vier dagen heropent aan de
Stationsweg de vernieuwde Rabobank.
meeslepend verfilmd en Jane
Fonda als Lillian en Vanessa Red
grave als Julia betrekken de toe
schouwer weergaloos boeiend in
hun vriendschap.
Als zeer welgestelde vriendinnen
groeien zij op in een beschermd
wereldje, ogenschijnlijk zonder
dat een probleem kan opdoemen.
Hun karakters tekenen zich ech
ter al snel af, wanneer Julia haar
bezorgdheid uit om mensen die
het minder hebben dan zij. Lil
lian daarentegen laat alles over
zich heen komen zonder zich af te
vragen of het in de wereld nu wel
zo eerlijk is verdeeld. Zij heeft
slechts haar droom een groot
schrijfster te worden, beroemd
en gevierd.
De scheiding tussen hen begint
zich al af te tekenen, wanneer Ju
lia naar Europa vertrekt voor een
medicijnenstudie. Terwijl in We
nen het nazisme opbloeit en Julia
niet werkeloos kan toezien hoe
joden gepest en vernederd wor
den, doet Lillian in Amerika ver
woede pogingen om een toneel
stuk te schrijven. Aanstellerig,
verwend als ze is, maakt ze zich
woedend, wanneer de eerste, wan
kele schreden op het auteurspad
niet op stel en sprong lukken.
Plotseling vertrekt zij naar Parijs,
om van daaruit een bezoek aan
Wenen te brengen en haar vrien
din op te zoeken.
Helaas is die zwaar gewond bij een
inval van nazi's op haar universi
teit. Julia verdwijnt plotseling uit
het ziekenhuis en Lillian weet
niet waar ze gebleven is. Wanho
pig verlaat Lillian Europa, om
daar weer terug te keren wanneer
het nazisme al in alle hevigheid
woedt.
Tegen wil en dank wordt zij by Ju
lia's strijd bestrokken en verricht
dan de heldendaad uit liefde voor
haar vriendin, een daad, die haar
dichter dan ooit bij Julia brengt.
En het resultaat is een stukje film
dat een van de aangrijpendste
van het toch al zeer beklem
mende geheel is geworden. De
ontmoeting tussen Julia en Lil
lian in Berlijn doetje werkelijk de
tranen in de ogen springen. Sub
tiel gefilmd en geacteerd zoals je
maar zelden ziet.
Zelden ook werd in een film zo
goed de angstige sfeer van de oor
log weergegeven. Zelfs een 'Sol
daat van Oranje', waarvan toch
veel mensen die de oorlog heb
ben meegemaakt zeiden dat hij
„Julia"; regie Fres Zinneman;
hoofdrollen; Jane Fonda en Van
essa Redgrave; Studio; 16 jaar.
die oorlogssfeer, dat klimaat van
elkaar niet kunnen vertrouwen,
zo goed weergaf, kan daar niet
aan tippen.
Zinneman beeldt die griezelige
sfeer, dat bang zijn voor elkaar,
dat niet weten hoe je moet reage
ren wanneer je door een onbe
kende wordt aangesproken, zo
beeldend uit, dat het een flink aan
tal uren kost om weer in je ge
wone doen te geraken. Het is heel
aangrijpend om zoiets als toe
schouwer te zien en er dan zoda
nig in betrokken te worden.
Een verrekt goed werkstuk van de
hele Zinneman-ploeg datje zeker
niet licht vergeet.
ANNEMIEK RUYGROK
Robert Aldrich is ooit nog eens as
sistent geweest bij onder andere
Renoir en Zinnemann. Je zou dat
niet zeggen na hèt zien van "The
Choirboys". De maker van At
tack en Whatever happened to
baby Jane is met zijn koorknapen
letterlijk uitgegleden. Ook al lag
dat een beetje in de lijn der ver
wachtingen, toch ga je naar de
films van Aldrich in de flauwe wÊ.
hoop, dat hij een beter produkt f§||
aflevert dan de keer daarvoor.
Dat dat een vergissing is.,/)pti-
misme tegen beter welen in,
blijkt overduidelijk in Trianon,
waar "The choirboys" hun depri
merend werk doen.
Choirboys, koorknapen dus, noemt
Aldrich zijn groep politiemensen.
En ze heten zo, omdat zij hun
drankgelag, 's avonds ter com
pensatie van al de ellende die ze
onder hun neus krijgen gewre
ven, "koorrepetities" hebben ge-
The choirboys; regie Robert Al
drich; voornaamste rollen Char-
les Duming, Perry King, e.v..
Trianon; 16 jaar.
doopt. Er is nog een grapje in de
film te vinden. "Weet je wat je
moet doen als je in een donkere
steeg patrouilleert", vraagt een
agent, en op het ontkennend ant
woord buldert hij: "Uitkijken dat
je niet in de hondepoep trapt".
Tien politieagenten, met hun selec
tie legt Aldrich een opvallende
creativiteit aan de dag, doen hun
werk. Routmearbeid, zo, op het
eerste gezicht, niets om depres-
"The Choirboys"
sief van te worden. Maar agent
Roscoe, latent homofiel, heeft het
moeilijk mot de wereld en met
name met de heren, die hun man
nelijkheid iets anders ervaren
dan de gemiddelde Amerikaan.
Agent Walden zit zes maanden
voor zij pensioenering, maar zet
die lokkende waardevaste uitke
ring op de tocht door irritant eer
lijk te zijn tegen zijn superieuren.
Dan is er nog een agent, die sexu-
ele afwijkingen heeft en zich laat
ranselen, een andere agent, die
Dracula speelt en zijn collega's
gaatjes in de nek bijt. En ter afron
ding, nog even los van de drinke-
boeren, negers, Vietnam-vetera-
nen en supermannen, de grote
baas, dom, manipuleerbaar en fas
cistisch en de chef van de zeden
politie, die lieve homofiele jonget
jes stiekem laat ontsnappen. Vol
doende materiaal voor een psy
chologische draak.
Aldrich is eens dopr geschiedschrij
vers afgeschilderd als "De waar
digste zoon van Orson Welles en
Elia Kazan". Een enkele keer
blijkt dat uit de film. Voor het ove
rige is "The choirboys" het pro
dukt van cynisme en onbegrijpe
lijk gemoraliseer, de botte bijl
van Aldrich. Heel wat collega's
van deze een zo veel belovende
regisseur leveren omstreeks hun
zestigste de beste films af. Robert
Aldrich, die in augustus die leef
tijd hoopt te bereiken, doet met
"The choirboys" het tegenoverge-
stelde.
WIM SCHEURER
Blijvers
"Ben Hur" - Een klassieker,
Luxor, Leiden.
"Looking voor mr. Goodbar" -
Diane Keaton in de rol van een
onderwijzeres die 's avonds
'Tiet slechte pad opgaat", Ca
mera, Leiden.
"Pastorale 1943" - Dorpsge
meenschap in het verzet, Lido 1,
Leiden, Euro 2, Alphen.
"Smokey and the bandit" -
Smokkelaar in moeilijkheden,
Lido 2, Leiden en in première in
Euro 3, Alphen.
"Annie Hall" - Alweer Diane
Keaton nu met vaste begeleider
Woody Allen, Lido 3, Leiden.
Nieuw in Alphen
Naast "Smokey and the bandit"
gaat deze week "Carrie" in
première. Deze film gaat over
een meisje met bovennatuurlij
ke gaven, die zij gebruikt om
wraak te nemen, Euro 4.
Kindermatinee
"Laurel cn Hardy, zet je zorgen
opzij", Camera, Leiden
"Tom en Jerry", Lido 3, Leiden.
"De fluit met de zes smurfen",
Rex, Leiden.
"Winnetou keert terug", Euro
4, Alphen.
Camera,
bed",
Nachtfilms
"De laatste
Leiden.
"Mooi en beregoed
Rex, Leiden.
"Butch Cassidy and the Sun
dance Kid", Euro 1, Alphen.
"Shout at the devil", Euro 2,
Alphen.
"Smokey and the bandit", Eu
ro 3, Alphen.
"Een Tiroler chalet vol liefde-
spret", Euro 4, Alphen.
Rex
"Het porno-paradijs" - Van
zelfsprekend in Adam- en Eva-
kostuum.
Film in Voorschoten
Greenway-theater "The
Sting", do. 8.00, vr. en za. 9.15,
zo. 8.30, ma. en woe. 8.00 uur, 12
jr.
"Pas op of we slaan d'r op", vr.
7.00, za. 4.00 en 7.00, zo. 3.30 en
6.15 uur, a.l.
Kindermatinee: "De kleine
l. 2.00, zo. 1.30
2.15 uur.
Haagse bioscopen
APOLLO 1: "De twee missiona
rissen", dag. 2.30, 7 en 9.15 uur,
zo. ook 4.45 uur, 12 jaar.
APOLLO 2: "Easy rider", dag.
7.30 en 9.45 uur, do., vr., ma. en
di. ook 2 uur, 16 jaar.
ASTA: "Close encounters",
dag. 2 en 8 uur, a.l.
BIJOU: "Servante et maitres-
se", dag. 2, 7.30 en 9.45 uur, zo.
ook 4.15 uur, 16 jaar.
CALYPSO: "The choirboys",
dag. 2.15, 7 cn 9.30 uur, zo. 1.30,
4, 6.45 en 9.30 uur, 16 jaar.
CAMERA: "Pastorale 1943",
dag. 2.15, 6.45 en 9.30 uur, zo.
1.15, 4, 6.45 en 9.15 uur, a.l.
CINEAC: "Saturday night fe
ver", dag. 1.30, 4, 7 en 9.30 uur,
za. en woe. 7 en 9.30 uur, 12 jaar.
CORSO: "The Gauntlet", dag. 2,
7 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur, 16
jaar.
DU MIDI: "Live and let die",
dag. 8.15 uur, vr. en za. 7 en 9.30
uur, zo. 4, 7 en 9.30 uur, 12 jaar.
EURO: "De tien geboden", dag.
1.30 en 7.30 uur, za., zo. en woe.
3.45 en 7.30 uur, a.l.
METROPOLE 1: "Saturday
night fever", dag. 2, 6.45 en 9.30
uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur,
12 jaar.
METROPOLE 2: "Pastorale
1943", dag. 2,6.45 en 9.30 uur, zo.
1.15, 4, 6 45 en 9.30 uur, a.l.
METROPOLE 3: "The goodbye
girl", dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo.
1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur, a.l.
METROPOLE 4: "l'Animal",
dag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15,
4, 6.45 en 9.30 uur, a.l.
METROPOLE 5: "La dentellie-
redag. 2, 6.45 en 9.30 uur, zo.
1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur, 16 jaar.
ODEON 1: "The turning point",
dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo.
ook 4.15 uur, 16 jaar.
ODEON 2: "Crazy Horse Sa
loon", dag. 2,6.45 en 9.30 uur, zo.
ook 4 15 uur, 16 jaar.
ODEON 3: "Crash", dag. 2.15,
7.15 en 9.45 uur, zo. ook 4.45 uur,
12 jaar.
ODEON 4: "Rome open stad?",
dag. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, zo.
ook 4.45 uur, 16 jaar.
OLYMPIA: "Twee door 't dolle
heen", dag. 8 uur, za. en zo. ook 2
uur, 12 jaar.
PASSAGE: "Telefon", dag. 2, 7
en 9.30 uur, za. en zo. 1.30,4,7 en
9.30 uur, 12 jaar
STUDIO 2000: "Drie dagen van
de Condor", dag. 7 en 9.30 uur,
do., vr., ma. en di. ook 2 uur, 16
jaar.
DE UITKIJK: "Julia", dag.
1.30, 7 en 9.30 uur, 16 jaar.