Dorresteijn
verkracht
'F abricius'
met goedkope
effecten en
sluikreclame
Delft schakelt Herzog
gelijk met uithangbord
"Studio voor sociale
documentaires"
Twijfelachtige heffing van b en w
Films
deze week
VRIJDAG 12 MEI 1978
Je zou je afvragen of je werkelijk gek bent. Hoe ter wereld is
het mogelij k dat een stelletje 'filmers' nog van een publiek
kan verlangen dat het zo'n bijeengeraapt zooitje als
'Nacht zonder zegen' pruimt? Nog nooit het ik een gege
ven zo zien verkrachten als Jan Dorresteijn doet met dit
boek van Johan Fabricius, toch niet een van onze onver
dienstelijkste auteurs.
Wanneer je niet beter wist, zou je
denken dat een of andere schizof-
dit allemaal op papier heeft
Maar Fabricius heeft het
Johan Fabricius.
bedacht en Dorresteijn heeft het
verhaal, dat zich in Londen ten
tijde van de Tweede Wereldoor
log afspeelt, aangepast aan deze
tijd.
En dat is hem kennelijk teveel ge
worden, want door de bomen is
het bos niet meer te zien. Dorres
teijn, voormalig meubelhande
laar, is een fan van Hitchcock en
Brian de Palma. Dus moest er ge
griezeld worden. Nu dat griezelen
bij Dorresteijn werkt even hard
op de lachspieren als het 'grieze
len' in de laatste Frankenstein-
film met Marty Feldman. Het
shock-effect tracht Dorresteijn te
bereiken door krakende en om-
hoogspringende planken, waar
onder zojuist een lijk verborgen
is. En dan de moord - per onge
luk? - van de hoofdpersoon op
zijn vriendin: als men nu nog on
der de indruk moet komen van
een enorme hoeveelheid toma-
ten-ketchup die vijf minutenlang
uit een wond sijpelt, dan vraag ik
me werkelijk af wat voor gevoel
voor subtiliteit de makers heb
ben
En het had allemaal zo mooi en tra
gisch kunnen zijn. De hoofdper
soon, Alfred, heeft tijdens een
schermutseling zijn vrouw ge
dood en moetdaarvooreen aantal
jaren in de gevangenis slijten. Het
is allemaal moeilijk voor hem te
Geert Tijssens
verwerken en eenmaal terug in
de maatschappij, leeft hij als een
wat stille, teruggetrokken, de
pressieve man. Overigens moet
gezegd v/orden dat Geert Tijs-
'Nacht zonder zegen'; regie: Jan
Dorresteijn; hoofdrollen: Geert
Tijssens, Ingrid de Vos, Femke
Boersma en Helen Hedy; Studio;
16 jaar.
sens deze rol zeer aannemelijk
speelt. Tegen wil en dank wordt
de man toch verliefd op een veel
jonger meisje, maar durft de ver
houding niet aan, bang als hij is,
dat het weer uit de hand loopt.
Uiteindelijk komen zij toch tot
elkaar, met alle fatale gevolgen
van dien. Op de achtergrond
speelt dan nog de vergeefse ver
liefdheid van de schoonzuster en
hospita van de man (Femke
Boersma), die even uitzichtloos is
als het leven van Alfred. Een
simpel, eenvoudig gegeven, dat
met wat meer subtiliteit een heel
mooie, serene film had kunnen
worden. Op sommige momenten
wordt die sfeer eventjes bereikt.
Maar dit zeker niet dankzij de re
gie. Slechts de acteurprestaties
van Tijssens en Ingrid de Vos (als
het meisje Gonnie) doen af en toe
de hoop nog herleven. Maar die
wordt steeds meer ondermijnd
door de goedkope effecten,
Een draak van een film, die boven
dien verpest wordt door een
overmatig uitstallen van reclame.
Wanneer op een gegeven
ogenblik een acteur in een auto
mobiel stapt, waarop het merk
van de bewuste wagen levens
groot staat afgebeeld en de came
ra blijft secondenlang op deze
naam gericht, dan kun je alleen
maar walgen van dit staaltje
commercie. Evenals het inzoo
men van de camera op tal van an
dere merknamen.
De muziek voor dit wanstaltige
produkt is gemaakt door Rick.
van der Linden. Niet onaardig,
maar alweer zeer commercieel
helaas uitgebracht onder de titel
'Night of doom'.
r de
het
Dit buigen1
werken met goedkope effecten
en het gehakketak van Dorres
teijn met het gegeven, maken
'Nacht zonder zegen' tot een film
waarop beslist geen zegen kan
rusten. Als ik Johan Fabricius
i ik i
l het 4
dit
onprodukt een potje gaan grie-
Wens filmsymposium:
UTRECHT (ANP) - Een wetenschappelijkw studie naar de moge
lijkheid en wenselijkhied van de oprichting van een speciale
studio voor de produktie van sociale documentaires in Neder
land, naar het voorbeeld van de bekende Bela Balazs-studio in
Hongarije. Dit is één van de belangrijkste aanbevelingen van de
zestig deelnemers aan het eerste Nederlands-Hongaars filmsym-'
posium over sociologische documentaires. Het werd van 2 tot 5
mei georganiseerd door het sociologisch instituut van de Rijksu
niversiteit in Utrecht.
Eén van de hoogtepunten van het filmsymposium was de verto
ning van Nederlandse en Hongaarse documentaires over de soci
ale positie van zigeuners in beide landen. Hierbij ondervond het
programma van VARA-ombudsman Johan van Minnen bijzon
dere erkenning. De Hongaarse delegatie van filmers, sociologen
en filmsociologen was ook zeer onder de indruk van het
VPRO-programma „De grote eetshow" van Ruud van Hemert.
Pal Schiffer één van de meest vooraanstaande documentaristen
van Hongarije, noemde het programma van Van Hemert: de be
langrijkste vernieuwing voor Europese filmkunst op televisiege
bied.
Het symposium besloot met een discussie met vertegenwoordigers
van het ministerie van CRM, waarbij als belangrijkste punt naar
voren kwam: de wenselijkheid van de uitbreiding van contacten
tussen filmers en sociologen binnen het kader van het Neder
lands-Hongaars cultureel akkoord.
DELFT (SP) - Het pad van Werner Herzog, de talentvolle
Duitse regisseur, gaat in Delft niet over rozen. Na het
stellige neen van het college van b en w over de plannen
om voor de horrorfilm 'Nosferatu' enkele duizenden rat
ten op enkele plaatsen door het stadsbeeld te laten hol
len, vindt de Duits-Frans-Nederlandse filmploeg een
reeks andere moeilijkheden op zijn weg.
Bij de beweerde bekendheid van de
Duitse regisseur stelt zij dat Her
zog daarbij niet moet denken dat
deuren zich daardoor gemakkelij
ker voor hem openen. Nu dat
blijkt ook wel want Delft heeft
een NCRV ploeg voor een serie
'Laden maar' heel soepel ontvan
gen en over precariorechten is
zelfs niet gerept.
Het meest heeft nog verbaasd, dat
de gemeente Delft een reeks be
dingen heeft gemaakt in een
brief, die de makers van de film
deze week pas heeft bereikt. Een
novum is, waarschijnlijk zelfs in
ternationaal, dat Delft vraagt om
16.500 precariorechten. Werner
Herzog wordt hier aangeslagen
op een wijze waarop een winke
lier moet betalen voor een uit
hangbord.
Daar houdt het niet mee op, want
ook voor het verplaatsen van een
veertigtal objecten als verkeers
borden is een gepeperde reke-
'ning ingediend, die in geen ver
houding staat tot het bedrag dat
bijvoorbeeld de makers van 'Sol
daat van Oranje' hebben betaald
voor een aanzienlijk groter aantal
veranderingen in diverse steden.
Misschien herinnert Delft zich wel
de opnamen voor 'Betrayed' des
tijds met Clark Gable. Vermoede
lijk hebben de dollars toen ruim
gerold en maakt zich nu ander
maal de kleinsteedse koorts van
sommigen meester dat een rijke
oom Piet uit Hollywood maar
eens diep in de beurs moet tasten.
Burgemeester Oele zei in het voor
overleg tegen de filmers dat zijn
stad weinig belang had bij de film
en de filmmakers blijkbaar meer
bij Delft. Als er nu een groot hotel
zou staan, voegde hij eraan toe,
zou het nog wat anders zijn. Maar
Delft is met zijn miljoen toeristen
per jaar al dik tevreden stelde de
burgemeester.
Door
Piet Ruivenkamp
De wethouder, die in Delft de cultu
rele zaken behartigt, mevrouw
Kleijn, ziet het belang van 'Nosfe-
ratu' voor Delft ook niet zo. Mis
schien heeft ze ooit gehoopt
Klaus Kinski met kazen onder
zijn arm en een tulp in zijn haar
over de markt te zien hollenmaar
het script van de film voorziet
daar niet in
Herzorg wil exclusievere dingen
stelt men van de zijde van de ge
meente. Men is van die kant ook
verstoord over de korte termijn
waarop de filmers met hun plan
nen kwamen. De filmproduktie
stelt dat al op 10 februari over het
maken van binnenopnamen met
voorlichter De Boer werd gespro
ken, de gemeente ontkent dat.
Over de forse bankgarantie, die
Delft heeft gevraagd van de film
ploeg, stelt men dat er van het ge
meentebestuur een verantwoor
delijkheid over pu bliekseigen
dom in bijvoorbeeld het stadhuis
en het Prinsenhof wordt ge
vraagd. Vooreen aantal reële kos
ten moet worden betaald, vele an
dere diensten worden belange
loos aan Herzog en zijn medewer
kers gegeven.
Voor een aantal knelpunten is in
middels overeenstemming be
reikt, zo zal ook op de Koorn-
markt gefilmt kunnen worden.
Burgemeester Oele stelt dat als dc
produktie van 'Nosferatu' proces-
r Herzog - hier bij een aantal doodkisten, die in de film zullen worden gebruikt, heeft zich i
wachte problemen gesteld gezien.
matiger was voorbereid en Her- men, de problemen niet hadden medewerking te geven, di
zog in een vroeger stadium con- hoeven rijzen, die nu zijn ont- binnen de mogelijkheden va
tact met Delft zou hebben opgeno- staan. Hy is bereid de filmploeg Delft liggen.
Blijvers
"Looking for mr. Goodbar" -
Een lerares van dove kinderen
zoekt 's avonds haar toevlucht
in bars om op zoek te gaan naar
mannen, CAMERA, Leiden.
"Pastorale 1943" - Het Neder
lands verzet op het platteland.
Lido 1, Leiden, Euro 2, Alphen.
"Smokey and the bandit" -
Humoristische avonturenfilm,
Lido 2, Leiden.
"Annie Hall" - Met Diane Ke-
aton en Woody Allen, Lido 3,
Leiden.
"Vakantieperikelen met fu
neste gevolgen" - Lachen met
Louis de Funes. Weliswaar is de
première van "The Choirboys",
die al op 27 april had moeten
draaien hiervoor uitgesteld,
maar dat moet men er voor
overhebben, Trianon, Leiden.
"Close encounters of the third
kind" - Science fiction, Euro 1,
Alphen.
"My name is nobody" - Spag-
hettiwestem. Euro 4, Alphen.
Nieuw in Alphen
"The last remake of Beau Ge
ste" - tamelijk komische situ
aties met Marty Feldman, Euro
Kindermatinee
"Sjors en Sjimmie en het
zwaard van Krijn", Cameicl,
Leiden.
"Tom en Jerry", Lido 3, Leiden.
"De fluit met de zes smurfen",
Rex, Leiden.
"De schat in het Zilvermeer",
Euro 4, Alphen.
Nachtfilms
"Islands in the stream", Ca
mera, Leiden.
"Stewardessen-rapport", Rex,
Leiden.
"Close encounters of the third
kind", Euro 1, Alphen.
"De apenplaneet", Euro 2, Alp
hen.
"The streetfighter", Euro 3,
Alphen.
"Heet intermezzo", Euro 4,
Alphen.
Rex
"Breed uit de koets in" een al
ternatieve plaats om sex te be
drijven?
Film in Voorschoten
"The spy who loved me", do.
8.00 uur, vr. 7.00 uur, za. 4.00,
7.00 en 9.15 uur, zo. 6.15 uur, ma.
4.00 en 8.00 uur, woe. 8.00 uur,
Greenway, 12 jr. Kindermati
nee: "Lekker op avontuur met
Donald Duck enz.", za. 2.00, zo.
1.30 en 3.30 uur, ma. 2.00 en woe.
2.15 uur, Greenway.
Haagse bioscopen
APOLLO 1: "The choirboys",
dag. 2.30, 7 en 9.30 uur, zo. en
ma. 2.15, 4.45, 7 en 9.30 uur. 16
jaar.
APOLLO 2: "Easy rider", dag.
7.30 en 9.45 uur, do., vr. en di.
ook 2 uur. 16 jaar. "De redder
en woe. 2.00 uur, zo. en
4.15 uur. AL.
"Close encounters",
AL.
tjes", z
ma. 2
ASTA:
dag. 2
BIJOU: "Servante et mai-
tresse", dag. 2, 7.30 en 9.45 uur,
zo. en ma. ook 4.15 uur. 16 jaar.
CALYPSO: "Drie dagen van de
condor", dag. 2.15,7 en 9.30 uur,
zo. en ma. 1.30, 4, 7 en 9.30 uur.
16 jaar.
CAMERA: "The spy who loved
me", dag. 2.15, 6.45 en 9.30 uur,
zo. en ma. 1.15, 4, 6.45 en 9.30
uur. 12 jaar.
CINEAC: "Saturday night fe
ver", dag. 1.30, 4, 7 en 9.30 uur,
za., zo., ma. en woe. 7 en 9.30
uur. 12 jaar.
CORSO: "Pastorale 1943", dag.
2, 7 en 9.45 uur, zo. en ma. 1.30,
4.15, 7 en 9.45 uur. AL.
DU MIDI: "Soldaat van
Orarye", dag, 8.15 uur, zo. en
ma. ook 4 uur. 12 jaar.
EURO: "De tien geboden", dag.
1.30 en 7.30 uur, za., zo., ma. en
woe. 3.45 en 7.30 uur. AL.
METROPOLE 1: "Saturday
night fever", dag. 2, 6.45 en 9.30
uur, zo. en ma. 1.15. 4, 6.45 en
9.30 uur. 12 jaar.
METROPOLE 2: "Pastorale
1943", dag. 2,6.45 en 9.30 uur, zo.
en ma. 1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur.
AL.
METROPOLE 3: "Nacht zon
der zegen", dag. 2, 6.45 en 9.30
uur, zo. en ma. 1.15, 4, 6.45 en
9.30 uur. 16 jaar.
METROPOLE 4: "l'Animal",
dag. 2, 6.45 en 9.30 uur. zo. en
ma. 1.15,4,6.45 en 9.30 uur. AL.
METROPOPLE 5: "La dentel-
lière", dag. 2,6.45 en 9.30 uur, zo.
en ma. 1.15,4,6.45 en 9.30 uur. 16
jaar.
ODEON 1: "The turning point",
dag. 1.45, 6.45 en 9.30 uur, zo. en
ma. ook 4.15 uur. 16 jaar.
ODEON 2: "Sisters", dag. 2,6.45
en 9.15 uur, zo. en ma. ook 4.30
uur. 16 jaar.
ODEON 3: "Crash", dag. 2.15,
7.15 en 9.45 uur, zo. en ma. ook
4.45 uur. 12 jaar.
ODEON 4: "Bertrand in
on(t)roerend goed", dag. 2.15,
7.15 en 9.45 uur, zo. en ma. ook
4.45 uur. AL.
OLYMPIA' "Twee door 't dolle
heen", dag. 8 uur, za., zo. en ma.
2 en 8 uur, 12 jaar.
PASSAGE: The gauntlet",
dag. 2, 7 en 9.30 uur, za.. zo. en
ma. 1.30,4,7 en 9.30 uur. 16 jaar.
STUDIO 2000: "Looking for mr.
Goodbar", dag. 7 cn 9.30 uur,
do., vr. en di. ook 2 uur. 16 jaar.
"Peter Pan", za., na, en woe. 2
uur, zo. 1 uur AL.
DE UITKIJK: "Julia", dag.
1.30, 7 en 9.30 uur. 16 jaar.