Niet alleen voor "liefhebbers Een dag weer eens echt onder elkaar WAAR IS FRANS GELD T GOEDKOOPST? OPHET FRANSE POSTKA1 Indianen VS willen profijt van eigen bodemschatten Tweede Nederlandse kerkencon ferentie: VRIJDAG 12 MEI 1978 Pinksterfeest. De christelijke school Kastanjelaan te Leiderdorp heeft gisteravond in de Dorpskerk aldaar met kinderen en ouders het pinksterfeest gevierd. In 1976 bereidde de school een kerstvie ring voor, vorig jaar een paasviering en dit jaar stond Pinksteren centraal. Omdat Pinksteren in Israël oogstfeest was, namen de kinderen bloemen en fruit mee naar de kerk. Na de viering werden die uitgedeeld onder de bewoners van het verpleeghuis "Leythen- rode", als pinkstergroet van leerlingen, ouders personeel. Meer personeel.* Meer ruimte. De pastorale raad van het bis dom Den Bosch zal in zijn vergadering van 20 mei een brief van bisschop Bluijssen in behandeling nemen, waarin deze pleit voor meer ruimte in de kerk. Mgr. Bluijssen constateert, dat de kerk bij heel veel i bedillerig, autoritair en bekrompen overkomt. Als een instituut dat lasten oplegt, almaar eisen stelt en een levensvreemde boodschap heeft zonder veel aandacht voor wat mensen van deze tijd aan verwachtingen met zich dragen. De bisschop vindt ruimte om in het geloof te kunnen groeien van het grootste belang. Naar mensen die zware kritiek op de kerk hebben omdat zij te weinig oog heeft voor grote maatschappelijke vraagstukken moet zeker worden geluisterd, maar schrijft bisschop Bluijssen, de kerk van mensen is nooit volmaakt. Dat is alleen Christus. Een vol maakte kerk zou zich in feite ook isoleren van de gewone samenle ving. Volmaaktheidsstrevers vindt men, naar mgr. Bluijssen meent, zowel rechts als links. Beroepingswerk. Hervormde Kerk: Beroepen te Sint Johan- nesga Delfstrahuizen (Fr.) J. K. Vlasblom Hoornaar, te Onstwedde G. J. van Steeg Dussen; aangenomen naar Haren E. Gramsbergen Gorsselen L. E. Emmen Goes, naar Londen (Nederlandse gemeen te) mevrouw J. J. Vogel te Brasschaat (België, protestantse kerk). Gereformeerde Kerken: Bedankt voor Amsterdam-Slotervaart F W. Fokkema Laren (NH). geref. Gemeenten: Bedankt voor Gronin gen M. J. van Gelder Gouda. WJJ4IJIII.1UMU1 (Van onze redactie geestelijk leven) De deelnemers aan de eerste kerkenconferentie in Neder land, nu vier jaar geleden, zyn destijds naar huis gegaan met de hoop dat de toen ervaring vernieuwing en oecume- nisering zich gestaag zouden doorzetten. Van een voortgaand proces van oe cumenische verbreding en verdie ping kan echter alleen weinig sprake van zijn als steeds meer mensen zich daarbij betrokken gaan voelen. De lift moet nodig eens omlaag. Daarom zal de na druk van de tweede kerkenconfe rentie, waarvan de eerste ronde in spetember van dit jaar begint, meer vallen op regionale en plaat selijke bijeenkomsten dan op lan delijke ontmoetingen. Bovendien wil men voorkomen dat de kerkenconferentie alleen speelt in groepen die zich toch al voor de oecumene interesseren De eerste ronde zal zoveel moge lijk in de afzonderlijke kerken ter plaatse moeten gebeuren, waar bij niet alleen een beroep wordt gedaan op oecumenisch geïnte resseerden, maar eigenlijk op alle leden van gemeenten en paro chies, ook op hen die betrokken zijn bij vrouwne- en mannen ver enigingen, jongeren-en evangeli satiewerk, basisgroepen en groe pen voor ontwikkelingssamen werking. Naast deze heeft de tweede kerken conferentie verdieping van oecu mene ten doel. Men zal proberen reeds aan de gang zijnde projec ten, zoals "Nieuwe Levensstijl", met elkaar in verbinding te bren gen. Ook wordt in de eerste ronde het "bezoekmodel" toegepast, waarbij de deelnemers groepen en personen uit andere maat schappelijke en religieuze mi lieus ontmoeten om zo de eigen horizon te verwijderen. Twee ronden De praktische opzet van een en an der is als volgt gedacht. Van september tot december dit jaar komen de bestaande of te vor men regionale en plaatselijke groepen zesmaal bijeen: om doel en organisatie van de kerkencon ferentie te bespreken (aan de hand van een eind juni te verschij nen boekje), zich te bezinnen op de eigen geloofsbasis en houding tegenover andere kerken en de sa menleving, ervaren een keuze te doen voor bezoeken aan anders geaarde maatschappelijke of ker kelijke groepen. Deze bezoeken gebeuren van janu ari tot Pasen 1979. Te denken valt aan buitenlandse werknemers, vakbondsleden, ziekenverzor gers, bejaarden, krakers, vrou- wencafé's.jeugdsociëteiten, actie groepen, wereldwinkels en nieuwe vormen van geloofsbele ving zoals een christelijke com mune, kloostergemeenschap, Taizé-groep of charismatische groep. Op regionale kerkdagen in april of mei 1979 worden de plaatselijke ervaringen uitgewisseld in een "markt van mogelijkheden", waarna in mei of juni een eerste landelijke beleidsevaluatie (wat doe je er nou meewordt ge houden. De tweede ronde loopt van septem ber 1979 tot mei 1980. Gemeen ten, parochies, kerkeraden, paro chieraden en andere kerkelijke groeperingen van één stad, wijk of dorp ontmoeten elkaar voor be zinning op de gemeenschappe lijke geloofsbasis en houding te genover samenlevingsvragen. Dat kan resulteren in oecumeni sche initiatieven en in voorstellen aan de landelijke beleidsorganen van de kerken. Op regionale ker- kedagen in maart 1980 worden de plaatselijke oecumenische initi atieven en activiteiten gepresen teerd, waama de kerkenconferen tie in mei van dat jaar wordt afge sloten met een tweede landelijke beleidsbepaling. Acht regio's Om de organisatie van het geheel soepel te doen verlopen, is het land in acht regio's verdeeld, met de mogelijkheid van onderverde ling in subregio's. De provinciale raden van kerken zullen regi onale stuurgroepen vormen en die houden op hun beurt zicht op sub-regionale en plaatselijke ini tiatieven. Voorde regionale stuur groepen wordt een draaiboek ge maakt, evenals voor de stuurgroe pen die in de plaatselijke gemeen ten en parochies gaan werken. Een landelijk organisatiecomité is gevormd - met werkgroepen voor methodiek, vormgeving, li turgie, Financiën, publiciteit, com municatie enzovoort - om regi onale en plaatselijke activiteiten te ondersteunen. Het secretariaat van deze landelijke stuurgroep ze telt op Koningin Wilhelminalaan 5 te Amersfoort (telefoon 033-33844). LEIDEN - Vijfenveertig aan huis gebonden mensen, wonende of gewoond hebben in de Leidse wijk rondom de Herenstraat, zijn er deze week eens een dag uit geweest. Zij waren 's morgens en 's middags in het wijkgebouw "Staalwijk" te gast bij de kerkelijke vrouwendienst die het hun aan niets liet ontbreken. Zo'n dag is er elk jaar. Mevrouw Rozemond van de Witte Singel is er indertijd in haar huis mee be gonnen. Toen het aantal deelne mers te groot werd, moest men uitwijken naar het wijkgebouw De enthousiaste en dankbare ontvangst van de "ziekendag" - die naam gebruikt men nu niet meer - inspireerde andere her vormde wijken, het voorbeeld van "Staalwijk" te volgen. En zo heeft deze contactdag voor "•thuiszittenden" een vaste plaats gekregen in de kerkelijke dienst verlening. Volgende week woensdag 17 mei, is er een in de Vredeskerk. Niet vergeten De dag in "Staalwijk" - de laatste jaren samen met de gereformeer den - begon met een liturgische viering met avondmaal. Onder de koffie had ieder volop gelegen heid met anderen te praten. Na het eten verzorgden kinderen een balletprogrammaatje. Iemand declameerde en het koor van een dienstencentrum zong een afwis selend repertoire van bekende en vrolijke liedjes .De tien helpsters was niets te veel om het de bejaarde Staalwijkers van wie de meesten per auto wer den gehaald en weer thuis ge bracht, naar de zin te maken. En dat hadden ze. Ze waren weer eens echt onder elkaar en voel den ondanks hun moeite er toch bij te horen. Als de ouderdom je levenskring almaar kleiner maakt, kan het wel erg stil om je heen worden. Contacten van vroeger vallen weg. Dat is te dra gen zolang er maar mensen zijn die je laten merken datje nog niet vergeten bent. In de roos Mevrouw N. van den Brink van de Hervormde Vrouwendienst ver telde ons nog, dat ieder persoon lijk wordt uigenodigd. Zelf meldt men zich niet zo gemakkelijk aan. Bedpatiënten zijn er nu niet meer bij. Vervoer en verzorging wer den te bezwaarlijk "Onze gasten zijn in het algemeen zeer beperkt in hun bewegingen. Zij komen zelden nog ergens. Ze zien dan ook met veel verlangen naar zo'n dag uit. Het contact met bekenden en de mogelijkheid om weer eens bij te praten is voor hen heel belangrijk. Daarom hebben we ook oud-Staal wij kers, die nu in een bejaardenhuis wonen, uit genodigd" Dat de HVD daarmee m de roos had geschoten, bleek wel uit de spon tane reacties op dit weerzien. Drie vragen Wat hebben de kerken die hieraan meedoen nu vóór met deze confe rentie? Kort gezegd dit christenen samen brengen die over hun kerkgren zen heen de opgave van hun chris ten-zijn in deze tijd serieus ne men. En die niet schuwen om in onderling gesprek te zoeken naar de wortels van hun geloof en de praktische toepassing daarvan in eigen leven en samenleven. Drie vragen staan gedurende de tweede kerkenconferentie in het midden. Hoe wordt de maat schappelijke verantwoordelijk heid vanuit het evangelie ge voed? Wat heeft het geloof te ken met de feitelijke situatie? Hoe legt men aan elkaar verant woording af van zijn geloof? De deelnemers krijgen het straks niet cadeau. Zonder een sterke persoonlijke betrokkenheid bij deze kernvragen zullen zij het tot mei 1980 moeilijk kunnen volhou den. De komende kerkenconferentie zal er voortdurend voor op haar hoe de moeten zijn, niet te verzanden in theoretische discussies. Ze zal terdege rekening moeten houden met wat er bij de deelnemers aan verwachtingen leeft, en de weg naar het kerkvolk achter deze mensen moeten openhouden. Zo'n conferentie heeft alle zin als ze een duidelijker zicht geeft op de concrete geloofsinhoud en de praktische beleving daarvan - persoonlijk en gemeenschappe lijk - in het bestaan van alledag Dan heeft misschien ook de wereld buiten de kerk er een boodschap Geen dominees voor het leger De bereidheid onder vrijge maakte gereformeerde domi nees om legerpredikant te worden is nihil. Er zijn er op het ogenblik drie, maar het mogen er vijf zijn, en dus heeft een commissie alle plaat- selijke kerken aangeschreven met de vraag of zij hun predi kant voor 1 jaar en 6 weken zouden willen afstaan. Ze kreeg echter nul op het re kest. Hoewel er veel predikantsvaca- tures in deze kerken zijn, kan de commissie zich toch niet aan de indruk onttrekken dat er te weinig belangstelling is voor het werk van de legerpre dikant. Zo wekken de kerkera den de militairen ook niet op, conferenties in de vormings centra voor militairen te be zoeken. De synode van de vrijgemaakte gereformeerden, die op het ogenblik in Groningen bijeen is, betreurt deze gang van za ken. ADVERTENTIE Want daar krijgt u voor uw girobetaalkaarten contant Frans geld, zonder dat u dat één cent of centime extra kost Uw girobetaalkaarten zijn gratis, u hoeft bij verzilvering geen provisie of kosten te betalen, en alleen het op genomen bedrag,omgerekend tegen een gewone koers, wordt van uw postrekening afgeschreven. U kunt in meer dan dertig landen profiteren van deze bijzondere service: contant vreemd geld voor uw giro betaalkaart, op vertoon van uw giropas (soms ook uw paspoort). Achterop elke giro betaalkaart staat hoeveel vreemd geld u in uw vakantie land per kaart kunt krijgen. Neem dus voldoende giro betaalkaarten meeop vakantie. Vraag desnoods tijdig een extra set aan mjÊpostgiro en Jig rijkspostspaarbank METDEGIROBETAALKAART KOST VREEMD GELD NIKS EXTRA. „Anders delen wij helemaal niets'" WINDOW ROCK, ARIZONA (AFP) - De Indianenstammen in de Verenigde Staten hebben de krijgsbijl opgegraven om de delf stoffen en de olierijkdommen in hun reservaten te verdedigen. „Wij zullen het ons toekomende deel van onze energiebronnen krijgen of anders zullen wij he lemaal niets delen", zo ver klaarde onlangs Peter Mac- Donald, voorzitter van de Nava- jostamraad te Window Rock, hoofdplaats van de Navajo-be volking in het hartje van de Ari zona woestijn. McDonald had in Window Rock de afgevaardigden van een hon derdtal stammen uitgenodigd om de verdediging van de Indiaanse belangen in de Verenigde Staten op nationale schaal te organise ren. Vandaag de dag vormen de een miljoen in de verenigde Sta ten levende Indianen een machtsfactor die door het grote publiek wordt erkend. Zij zijn, na de federale regering, de grootste grondbezitters en beschikken in hun reservaten over 16 procent van de energiebronnen der Ver enigde Staten. Voordeel De Indianen, die worden bijgestaan door advocaten, zijn zich van daag de dag bewust van het voor deel dat zij kunnen trekken van rijkdommen die onder de dorre oppervlakte van hun reservaten liggen. Meer dan de helft van het uranium, dertig procent van de steenko- lenreserves ten westen van de Mississippi en drie procent van de nog onontgonnen aardgas- en olievoorkomens bevinden zich op Indiaans grondgebied. De Indianen, die nu nog maar een half procent van de Amerikaanse bevolking uitmaken, hebben de laatste eeuw evenwel nog nauw elijks enige politieke macht. Zij vormen een zwijgzame min derheidsgroep: zijn in hun reser vaten gebleven waar zij vaak een armoedig bestaan leiden. Vol gens cijfers verstrekt door de „Vereniging voor Amerikaans- Indiaanse aangelegenheden", een der organisaties die de India nen vertegenwoordigen, be draagt de levensverwachting der Indianen in 1978 46 jaar tegen 70 jaar voor de blanken. Het gemid deld jaarlijks inkomen bedraagt nauwelijks een vierde van het na tionale gemiddelde. 58 procent der Indianen verlaten voor de schoolplichtige leeftijd zonder diploma de school en 40 procent van hen kan geen baan vinden. Plundering Onder invloed van MacDonald die in Arizona het grootste en dichtstbevolkte Indianenreser vaat van de Verenigde Staten be stuurt - een gebied van 56.000 vierkante kilometer, even groot als de staat West-Virginië, met 140.000 zielen - zijn de Indianen begonnen met de plundering van hun bodemrijkdommen door de grote Amerikaanse ondernemin gen aan de kaak te stellen. Op 30 maart van dit jaar drong een honderdtal Navajo-jongeren de installaties van de maatschappij "Texaco" op het in het reservaat gelegen olieveld Aneth binnen. Na een bezetting van twee we ken, zegde de oliemaatschappij, die aan de Navajostam voor deze concessie reeds acht miljoen dollar aan royalty's betaalt, toe nieuwe onderhandelingen over haar toekomst te beginnen en te gen 1980 ten minste 50 procent Indiaans personeel in dienst te hebben. ,Wij staan onze rijkdommen tegen een geringe prijs af', zo ver klaarde onlangs MacDonald, die meent dat de ontginningscon tracten die de laatste jaren zijn gesloten door de bemiddeling van het Bureau voor Idiaanse aangelegenheden („BIAL", een federale instelling die de betrek kingen met de Indianen regelt) in de eerste plaats rekening hielden met de belangen van de grote be drijven. Deskundige De Navajo's zijn niet de enige In dianen die grotere invloed willen hebben op de verkoop van hun delfstoffen. De stam der Crows, in de staat Montana, onderhan delt momenteel over een nieuwe overeenkomst met "Shell Oil Co" en „Amax" voor de exploitatie van steenkoollagen waarvan de voorraden op zes miljard ton worden geschat. De Crows heb ben een deskundige ingehuuid, Lipton, die reeds tweeëntwintig regeringen, waaronder die van Botswana en Indonesië, ad viseerde. De Crows en de Navajo's willen niet enkel hogere lonen. Zy eisen nu een rechtstreekse deelneming in de ontginning van de ondergrond in de vorm van een vennootschap met de maatschappijen. De stam der Blackfeet sloot met „Dawson Oil Co" een overeekomst voor de verdeling van de olieproducten zoals ook in sommige landen van de organisatie van Olie-uitvoer ende landen (OPEC) wordt ge daan. Het ontwaken der Indianen, na een diepe slaap van een eeuw, veront rust sommige Amerikanen. „Gaat men Amerika aan de In dianen teruggeven?" staat op vlugschriften van het „Inter-Sta- telijk Congres voor Gelijkheid in Rechten en Plichten", een be houdende organisatie die met lede ogen de Indianen de weg naar voorspoediger tijden ziet opgaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 11