BOB DYLAN: D-DAY IN 'DE KUIP'
[[§^\MQgramma i
weekeinde..
toegelicht
ZATERDAG 6 MEI 1978
RADIO - TV - KUNST
PAGINA 5
1
1
Er komt geen vervolg op de strijd
om leven, dood en ontzag tus
sen het PVDA-duo Den Uyl-
Van Kemenade en CDA duo
Boersma-Van Houwelingen in
de VARA-quiz „Twee voor
twaalf'. De WD en D'66
krijgen niet de kans te bewijzen
dat zij meer weten, handiger
opzoeken, beter puzzelen en
cultureel onderlegder zijn dan
de CDA'ers en de PVDA'ers op
1 mei.
Ik moet zeggen dat het resultaat
me nogal tegenviel, vooral als je
geneigd bent te denken dat mi
nisters behalve hun vakkennis
ook wel enige culturele onder
grond zullen vertonen. Den Uyl
en Boersma waren aan elkaar
gewaagd, in zoverre, dat ze al
lebei drie vragen direct, zonder
opzoeken, goed beantwoord
den. Den Uyl wist De Tocque-
ville (1805—1859), de Franse ge
schiedschrijver, te noemen, en
Boersma had geen moeite met
Adam Smith (1723-1799), de
grondlegger van de economi
sche wetenschap. Verder kon
Den Uyl moeiteloos het En
gelse blad The New Statesman
identificeren, en had Boersma
geen problemen met het
pauselijke Rerum Novarum.
Den Uyl tenslotte scoorde met
Jungs „Imago" en Boersma
met de titel van Gunter Grass'
boek „De blikken trommel".
Ze tastten allebei mis op het dier
(vlinder en vogel), en op de bij
belse vraag. Den Uyl en Van
Kemenade konden met geen
mogelijkheid op de titel van de
beroemdste Franse film „Les
enfants du paradis" komen en
moesten dat opzoeken, zoals
Boersma en Van Houwelingen
ook de regisseur van dezelfde
film moesten opzoeken. Co
ming man Van Houwelingen
zei, toen hij de film had opge
zocht, verbaasd dat wel de „di
recteur" werd vermeld, waaruit
bleek dat hij in een Engelse
krant nog nooit over film of to
neel heeft gelezen, of altijd
heeft gedacht dat de „director"
inderdaad de directeur van de
film en het toneelstuk was en
daarom speciaal werd vermeld.
Lorca's toneelstuk
„Bloedbruiloft" werd door Van
Kemenade goed opgezocht (hij
toonde zich een modelleerling
van de moderne opvattingen
op onderwijsgebied die hij als
minister heeft gepropageerd,
door niets direct te weten maar
alles wel goed op te zoeken in
de boeken), maar Gorki's
„Nachtasyl" ging bij de CDA
verloren. Ook Gorters hel
dendicht „Pan" en „Henriette
Roland Hoist's verzencyclus
„De nieuwe geboort" moesten
aan beide zijden worden opge
zocht. Dat viel me van Joop den
Uyl, die een erkend gedich
tenlezer is, een beetje tegen, en
kennelijk viel het hemzelf ook
bar tegen.
Den Uyl was ook iets te gretig
toen hij Kurt Weill noemde als
de componist van veel
Brecht-liederen, want bij even
nadenken had hij wel geweten
dat de aanvullende mededeling
dat deze ook het Oostduitse
volkslied had gecomponeerd,
niet op Weill kon slaan maar op
Hans Eisler. Zo zat Boersma
ook niet ver mis toen hij als
moderne Italiaanse componist
eerst Bruno Maderna noemde,
maar wetend dat die overleden
was toch niet op Nono kon ko
men. Ook beide woordhaspe-
lingen (Schiedam en Ilpendam)
waren te moeilijk voor de
tweede-kamerleden, evenals
ethologie voor de CDA'ers en
exclave voor de PvdA'ers.
Met opzoeken mee hadden Den
Uyl-Van Kemenade tenslotte 8
van de 12 vragen goed, en
Boersma-Van Houwelingen 5
van de twaalf. Geen van beide
teams wist de eindwoorden
(buitenspelers en rechtsbin
nen) te ontraadselen, zodat ze
met lege handen naar huis gin
gen. Poe-poe ze mogen zich
troosten met de gedachte dat
een tweetal vroegere befaamde
landgenoten, de schaakjour
nalisten Max Pam en de
schaakgrootmeester Hans Ree,
het er nog veel abominabeler
afbrachten. Rest natuurlijk nog
de vraag, of het spel door de
VARA (die naar men zegt
nauwe relaties met de PvdA
onderhoudt) eerlijk is ge
speeld. Uit de resultaten blijkt
wel, dat er in ieder geval niets is
voorgezegd. Maar was de
moeilijkheidsgraad van de vra
gen eerlijk verdeeld? Ik vond
zes van de twaalf vragen geheel
tegen elkaar opwegen. De
naam van de serie boeken van
Zola waartoe ook „Germinal"
behoort (Den Uyl-Van Keme
nade) was moeilijker dan „De
blikken Trommel" van Grass
(Boersma-Houwelingen).
The News Statesman (Den Uyl)
was moeilijker dan Rerum No
varum (Boersma). Les enfants
du paradis (Den Uyl) was mak
kelijker dan Marcel Carné
(Boersma), exclaves (Den Uyl)
was moeilijker dan hekelen,
over de hekel halen (Boersma).
Hans Eisler (Den Uyl) was
makkelijker dan Nono
(Boersma), en Imago (Den Uyl)
was makkelijker dan ethologie
(Boersma). De eindscoreis hier
3-3. Het VARA-team van
„Twee voor twaalf heeft het
spel dus uitermate fair ge
speeld. En ik vind het jammer
dat de WD en D'66 niet ook
nog een keertje mogen, nadat
zij dit met zoveel graagte heb
ben aangeboden, je kan zeg
gen: het is spielerei, dat moet
een hoge uitzondering blijven,
maar dan ook blijft het toch een
hoge uitzondering, en af en toe
een extra kick kan zo'n langlo
pend programma echt wel ge
bruiken.
Anne Frank
„Het dagboek van Anne Frank"
viel me, na negentien jaar, nog
erg mee, zeker voor een Ameri
kaanse film. Niet dat Amerika
nen per definitie slechte of mis
tastende films maken, maar in
het Anne-Frank huis was me
gezegd dat de belangstelling
van de Amerikanen voor Anne
Frank en het Achterhuis wel
iswaar nog steeds heel groot is,
maar datje merkt dat zij de por
tee van het ondérduiken nooit
helemaal kunnen vatten, waar
schijnlijk omdat Amerika nooit
bezet is geweest. Het echtpaar
Albert Hackett en Frances
Goodrich, dat voor de toneel
bewerking waarnaar ook de
film is gemaakt de Pullitzer-
prijs kreeg, heeft inderdaad een
bijzonder knap stuk werk ver
richt, al werd de werkelijkheid
maar halverwege benaderd. De
lange duur van de onder
duikperiode (ruim twee jaar)
kan in een film van twee uur
natuurlijk nooit navoelbaar
worden gemaakt, maar de afge
slotenheid van het achterhuis
werd om filmdramatische re
denen nog verkleind doordat
gesuggereerd werd dat de acht
opgeslotenen door de gor
dijnen heen konden zien wat er
op straat gebeurde. Het type
rende van een achterhuis is nu
juist, dat je er nergens voor op
de straat kan kijken.
De tekening van het dagelijks le
ven in het achterhuis was bo
vendien vriendelijker dan in
Annes dagboek zelf. Het on
derling venijn, de ruziesfeer,
het onverdraaglijke samen
hokken komt bij Anne Frank,
ondanks haar grote gevoel voor
humor die het onverdraaglijke
nog te verdragen maakte, veel
sterker tot uiting dan in de film.
Met name dan haar ruzietjes
met meneer Dussel, vooral over
het gebruik van het tafeltje in
de door hen gedeelde kamer.
Op 13 juli 1943 schrijft Anne:
„Gistermiddag had ik met va
ders verlof aan Dussel ge
vraagd of hij het alstublieft
goed zou vinden (toch erg be
leefd) dat ik twee keer in de
week van het tafeltje in onze
kamer ook 's middags van vier
tot half zes gebruik zou kunnen
maken. Van half drie tot vier
uur zit ik daar al elke dag, ter
wijl Dussel slaapt en verder is
de kamer plus het tafeltje ver
boden terrein".
Even verderop vertelt ze:
„Wat denk je nu wel dat de hoog
geleerde Dussel antwoordde:
„Neen". Botweg en alleen
Dussel zei onder meer „Jij werkt
toch aan niets ernstigs", niet
wetend dat hij, dank zij dat on
serieuze „werk" wereld
beroemd en onsympathiek zou
worden bij vele miljoenen
mensen. Die Dussel was op dat
moment 54 jaar („iemand die al
54 jaar oud is en nog zulke pe
dante en kleinzielige gewoon
ten heeft, is door de natuur zo
gemaakt en leert die gewoon
ten ook nooit meer af schreef
Anne Frank), en dus bijna twin
tig jaar jonger dan de vaude
ville-komediant Ed Wynn die
hem speelde. Dussel was juist
een groot en tamelijk knap
ogende man. Eigenlijk leek al
leen Joseph Schildkraut als
Otto Frank werkelijk op een
van de acht hoofdrolspelers, en
ook Peter zat er niet ver naast.
Gevaarlijker
De beschreven gebeurtenissen
kwamen overigens allemaal ge
trouw uit het dagboek, en wa
ren soms gevaarlijker dan we in
de film te zien kregen (onver
wachte verkoop van het huis,
nieuwe eigenaar die het met ar
chitect kwam bezichtigen, me
neer Koophuis die voorgaf de
sleutel van de toegang tot het
achterhuis vergeten te heb
ben). En één ding klopte zeker
niet ze kreeg het dagboek niet
pas in het achterhuis, maar al
drie weken voordat ze onder
doken, waardoor we ook nog
ruim tien bladzijden van Anne
Frank in vrijheid hebben. Rest
nog de vraag waar de wereld en
de moraal van de mensheid
meer mee gebaat zijn geweest-
met die tien bladzijden vrije
Anne Frank, en daarna alleen
maar haar dagboek en haar
dood, of met nog vele boeken of
columns in de kranten van een
nu 40-jarige Anne Frank die
het allemaal overleefd zou
hebben. Het laatste was me
liever geweest, maar de mens
heid was het meest gebaat met
het eerste.
Vrijdag 23 juni: Robert Allen Zim
merman, veel beter bekend als
Bob Dylan, de nu 37-jange Ame
rikaanse componist en zanger die
als de grootste levende legende
van de popmuziek wordt be
schouwd, zal optreden in het Rot
terdamse Feyenoord Stadion
Dylan in de Kuip. Voor velen zal
1978 een gedenkwaardig jaar
worden
'Er zijn nog steeds een heleboel
mensen die het niet geloven. Die
denken dat Dylan een soort god
op een wolk is, die je onmogelijk
naar beneden kunt halen".
Aldus Berry Visser en Léon Rama
kers, samen baas van het Delftse
impresariaat Mojo Concerts, die
dagen lang vrijwel niets anders
hebben gedaan dan talloze tele
foontjes beantwoorden met
'Heus, het is echt waar, Dylan
komt"
Berry Visser "Maar, ik kan me dat
ongeloof best voorstellen. Wij
hebben ook iets van: het onmo
gelijke is waar geworden. Voor
ons was Dylan de énige grote die
we nog niet naar Nederland had
den kunnen krijgen"
Via een tussenpersoon in Engeland
werd Mojo Concerts benaderd
met de vraag of het mogelijk zou
zijn een concert van Dylan in Ne
derland in de maand augustus te
regelen. In combinatie met de
concerten van Dylan in Londen
(zes maal in Earls Court) in het
Duise Neurenberg en in Parijs,
werd het echter geen augustus
maar juni en zat Mojo plotse
ling in de problemen. Dylan laten
optreden in het Feyenoord Sta
dion werd door die vervroeging
namelijk financiëel een moeilijk
haalbare kaart, omdat de ge
meente Rotterdam dan nog ver
makelijkheidsbelasting op dit
soort evenementen heft.
'Had zo'n probleem in een andere
grote stad in Nederland gespeeld
dan hadden we het wel kunnen
vergeten", zegt Berry Visser,
'maar in Rotterdam kun je ook
op zeer korte termijn goed zaken
doen. We hadden een gesprek
samen met de directie van De
Doelen en met wethouder Rie-
zenkamp van financiën en kunst
en het resultaat was dat we ont
heffing van die vermakelijk
heidsbelasting konden krijgen
Geweldig, wat een medewer
king".
Vanmorgen is door het hele land en
ook in Belgié en Frankrijk de
voorverkoop begonnen voor het
Dylan-concert. Er zijn vijftigdui
zend kaartjes 35,- voor het
middenterrein en de eerste ring,
25,- voor de tweede ring) be
schikbaar. Visser en Ramaker
"We twijfelen er eigenlijk niet aan
dat het uitverkocht raakt"
Visser schat de leeftijdsgroep van
het potentiële Dylanpubliek zo
tussen de twintig en vijfenveer
tig. Léon Ramaker echten "Ben
je gek joh, je krijgt ze ook van
dertien en veertien, de naam van
Dylan heeft een aureool dat veel
groter is dan je denkt.
Nu al is de zogenaamde frontgroep
van Bob Dylan bezig met ver
kenningen in het stadion. Alles
wordt opgemeten, de faciliteiten
worden grondig beoordeeld en er
wordt uitgeplozen hoe al het
"elektriek" kan worden aange
sloten. De geluidsinstallatie bij
voorbeeld die de Dylan-club
meebrengt heeft het vermogen
van 50.000 Watt.
Op de dag van het concert zal Mojó
ongeveer tweehonderd man ei
gen troepen in de weer hebben,
een legertje controleurs, ordebe
waarders en regelaars in alge
mene dienst dat ook een aantal
van de vaste Feyenoord-
suppoosten in de gelederen zal
hebben.
Alle voortekenen wijzen er op dat
het de 23e juni een enorm spek
takel zal worden. Dat gelooft ook
de Nederlandse Spoorwegen,
welk immer zeer economisch
calculerend bed ijf Mojo deze
week heeft aangeboden om op
D-day (Dylan Dag) treinreizigers
terug met speciale "Bob Dylan
Expresses" te vervoeren. Ook
richting België, want: "In België
zit Dylan erg sterk" aldus Berry
Visser.
Zomaar een vraagje: als het regent
op de 23e juni? "Dan gaat het
concert gewoon door", zegt Vis
ser zorgeloos. Tijdens het hele
optreden van Dylan in het Au
stralische Sidney regende het
pijpestelen. Niets aan de hand.
Dylan gaf een prima concert en er
waren toevallig ook vijftigdui
zend r
ADVERTENTIE
HET NEDERLANDSKAMERORKEST
ZATERDAG 6 MEI
HILVERSUM I
VARA: 18.00 Vervolg Dingen var. de
dag. 18.30 Nws. 18 41 (S) Proeflokaal.
19.30 (S) Zing zomaar simpel een
melodie. 20.00 (S) De VARA felici
teert. 21.00 (S) Voor wie werken
wil.... (22.30 Nws.) 23.55 Nws.
HILVERSUM II
TROS: 18.00 Nws. 18 11 Aktua. 19 00
(S) Tross-Country. 20.00 Nws. 20.02
(S) Concert a la carte, ldass. wensp-
rogr. 21.20 (S) Woorden in de avond,
voordracht. EO: 21.45 (S) Reflector.
22.45 (S) Postludium, klass. muz.
23.45 (S) Goed nieuws, progr. in het
Arabisch. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18 03 De rock and roll me
thode. NCRV: 19 02 (S) Pers Vers.
20.02 (S) Peter Blom 21 02 (S) De
sportshow. 23.02 Stnctlv Country
Style. 23.30 (S) Jazztime 0.02 Late
date. 2.02 (S) Nachtexpress. 6.45-7.00
(S) Zondagmorgen.
ZONDAG 7 MEI
HILVERSUM I
VARA: 8.00 Nws. 8.10 Voorde laatste
maal Weer of geen Weer. HUM.
VERBOND: Magazine. IKON: 10.00
AVRO: 12.00 (S) Muzikaal Onthaal:
Showprogr. 13.00 Nws. 13.10 De toe
stand in de wereld. 13.19 Radiojourn.
13.35 Hersengym. KRO: 14.00
Kruispunt; magazine over kerk en
samenleving. 14.30 (S) De hutsge-
klutste kinderspelen. 15.00 (S) Wat
krijgen we nou? Gevar. progr. 16.45
'Hoe gaat het? Progr. voor zieken.
't het
18.15 Mensen. Pastor ds. A. Klamer
spel. 23.25 P.M., aktual. 23.55
Nws.
HILVERSUM II
KRO: 8.00 Nws. 8.10 Overweging.
8.15 Badinene: klass. muziek. 9.00
Nws. 9.10 Watorst. 9.15 Laudate.
10.00 Samen geloven - san .en kerk
zijn: Het 3e Landelijk Pastoraal
Overleg, om 10.00 Euchar.viering.
11.00 Docum. Samen geloven - sa
men kerk zijn. 11.50 Buit. comm
12.00 Nws. 12.10 Echo. NOS: 12.20
Zorg en Hoop, voor Surin. Neder
landers. 13.20 Progr. voor de buit.
werkn. VARA: 17.00 (S) VARA-klas-
siek. 17.55 Meded. 18.00 Nws. 18.15
Dingen van de dag. Aansl.
Gramm.muziek. 18.30 Boemerang.
19.05 (S) Amus.muziek. IKON: 19.30
Brood en spelen NOS: 20.00
Journ.forum. 20.30 Kijk op buiten
land. 21.30 NOS-Cultuur. 22.30 As-
pekten van het Jodendom. 23.00 (S)
Met het oog op morgen met om 23.05
Actual.overz. Radio-TV. 23.10 De
krant van morgen. 23.20 Den Haag
HILVERSUM III
AVRO: 7.02 (S) Ko de boswachter
show. 8.02 (S) Postbus 1966, ver
zoekplaten voor de jeugd. 9.02 (S)
Juist op zondag. 10.02 (S) Muziek
Mozaiek. 11.02 (S) Sportpanorama.
VARA: 11.30 (S) Tekst en muziek,
cabaret. 12.02 (S) Klink Klaar. 13.02
(S) Muziek uit Studio I. NOS: 14.02
(S) Langs de lijn, sport en muziek.
18.02 (S) NOS-Jazz KRO: (S) Gort en
watergruwel. 20.02 (S) Tombola
23.02 (S) De Oude Engh. 0.02 (S) El-
doradio. 3.02 (S) De week in. 6.02 (S)
Drie op je boterham.
HILVERSUM IV
VOO: 7.00 Nws. 8.02 (S) Populaire
klass. en verzoekplaten. NOS: 9.00
(S) Vroeg Klassiek. 10.00 (S) Musica
Religiosa, klass. gewijde muziek.
11.00 (S) Fur Elise, waarin de quiz:
wat is dat nou. 13.00 (S) Opera-mati
nee. 14.00 Nws. 14.02 Concerten op
de zondagmiddag: Concertgebouw
Orkest, Het Groot Omroepkoor met
vocale solisten: Klass. muziek, (ca.
14.33 Praten over muziek). 16.10 Mu-
MAANDAG 8 MEI
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbijt-
Soos, lichte- en populaire klassieke
muz. (7.30 Nws. 7.41 Aktua. 8.30 Nws
8.36 Gymnastiek voor de huis
vrouw.) 10.00 (S) Een oude hit in
nieuwe snit. 10.30 Nws. 10.33 (S)
Kleutertijd. 10.45 (S) Week in week
uit; informatief progr. VPRo 12.00
Het vpro-forum. 12.26 Mededelingen
voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws.
12.41 Antwoord, reakties van luiste
raars. 13.00 D. Collcte, vrouwenpogr.
14.00 Embargo, informatief thema-
progr. 15.00 Radio Vrij Belgie. 15.3 0
Nws. 15.33 Fantastiese vertellingen,
kinderprogr. EO: 16.15 (S) Licht en
uitzicht, muz. en meditatie. 17.00 (S)
Eigen Wijs. kinderprogr. OVER
HEIDSVOORLICHTING. 17.20
Vast en Zeker. 17.30 Nws. 17.32 (S)
Klankbord.
HILVERSUM II
NCRV 7.00 Nws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 NCRV-Licd. 7.24
Het levende Zoord. 7.29 Te Deum
Laudamus. 7 54 Op de man af 8.00
Nws. 8.10 Hier en nu. 8.25 Van
daag..meandag, gevar. progr. 9.00
Plein-Publiek. (9.35 Waterstanden).
11.00 Nws. 11.03 Zing he mee en doe
ook mee, schoolradio. 11.13 Muziek
in uw straatje. 12.00 Het nuttioen van
etenswaren is toegestaan, lunch-
progr. 13.00 Nws. 13.11 Hier en nu.
13.30 Onder schooltijd. NOS 14.30
Open school. NCRV 15.15 Allegro
ton spirito. muz. en meditatie 16.00
Nws. 16.03 Rozegeur en prikkel
draad. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM III
Ieder heel uur nws. 7.02 (S) KRO
Drie op je boterham. AVRO (S) De
Beukers Show. 10.03 (S-M) Arbeids
vitaminen. 11.03 Radiojournaal.
11 06 (S) Postbus700: verzoekplaten
12.03 (S) Joost mag niet eten. 14.03
Radiojournaal. 14.06 (S) Pop-Kon-
tankt 1 15.03 (S) Pop-Kontakt 2.
16.03 (S) Cees van Zijtveld.
(17.03)17.06 Radiojournaal.).
HILVERSUM IV
VARA 7.00 Nws. 7.02 (S) Groot en
klein, klassieke kamer- en orkest-
muz. 9.00 Nws. 9.02 Kinderen een
kwartje. 9 30 Wonen, verschil tussen
huis en thuis. 9.50 (S) Schoolradio.
10.00 (S) Musica Antique met so
praan 11.05 (S) Muziek van formaat.
12.35 (S) Frans middagconcert door
het Omroep Orkest. 13.35 (S) Klas
sieke viool- en pianomuz. 14.00 Nws.
14.02 Keuren en kiezen. 14.30 De 4
gezichten van Jerusalem. Israel na
30 jaar, gesprek. 15.00 (S) Strijkkwa
NEDERLAND I
15.30 - Journaal (NOS)
15.32 - Olie in het Noordpoolijs, documentaire (TROS)
15.57 - Ren je rot (TROS)
16.32 - Speelplaats (TROS)
17.U2 - De Mickey Mouse Club (TROS)
18.20 - Wetenschap in beweging III, les 18 (TELEAC)
18.50 - De Fabeltjeskrant (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - The Flintstones (KRO)
19.25 - Bij ons in Haamstede, gevarieerd programma (KRO)
20.10 - Vallei der wetteloosheid, (Lawless Street), western
(KRO)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Sanford en zoon, tv-serie (KRO)
22.20 - Mei '68 in Parijs, documentaire (KRO)
23.05 - Landelijk pastoraal overleg (KRO)
23.30 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.45 - Paspoort voor Marokkanen (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - De Bereboot (AVRO)
19.05 - AVRO'S toppop nationale hitparade (AVRO)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - De man aan de top, tv-serie (AVRO)
21.20 - Wie van de drie? Spelprogramma (AVRO)
21.50 - Televizier magazine (AVRO)
22.40 - AVRO'S Sportpanorama (AVRO)
23.35 - Journaal (NOS)
ZONDAG
NEDERLAND 1
11.00 - Goede morgen, religieus programma
16.00 - Doe het zelf, koken (4) (TELEAC)
16.30 - Les Gammas (34) (TELEAC)
17.00 - 't Is maar een vraag (IKON)
17.30 - Wüde Ganzen (IKON)
18.15 - Geologie (7 herh.) (TELEAC)
18.50 - Paspoort, voor Turken (NOS)
19.00 - Journaal (NOS)
19.05 - Love Boat, comedy-serie (VARA)
19.55 - McMillan, misdaadserie (VARA)
21.05 - 2 voor 12 (VARA)
21.45 - Komt dat zien!, informatief programma (VARA)
22.10 - Wonderland, popmuziek (VARA)
22.50 - Vinger in de pap (Hum. Verbond)
23.15 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.00 - Journaal (NOS)
18.05 - Sport-Eurovisie: Formule 1 Autorace (NOS)
18.30 - Noddy, poppenfilmserie (NOS)
18.45 - Haar vriend, stomme filmklucht (NOS)
18.55 - De witte steen, tv-serie (NOS)
19.20 - Studio Sport (ca. 20.00 trekking lottogetallen) (NOS)
20.30 - Journaal (NOS)
20.35 - Hollands Spoor (VPRO)
21.05 - Mary Hartman, Mary Hartman, tv-scrie (VPRO)
21.35 - De strijd om de stad, tv-film (VPRO)
22.45 - Herenleed (VPRO)
23.15 - Journaal (NOS)
DUITSE TV
ZATERDAG 6 MEI
DUITSLAND I
14.00-14.10 Journ. 14.55
Progr.overz. 15.25 Journ. 15.30 Se-
samstrasse. 16.00 Spelprogr. 17.30
Inform, progr.
WDR: 19.30 Progr.invorm. Aansl.:
Die Dame von Monsoreau, tv-sene.
20.15 Aktual 20.50 Kurz vor 8.) 21.00
Journ. 21.15 Amus.progr. 22.45 Lot-
togctallen. Aansl.: Journ. Daarna:
Woord voor de zondag. 23.05 Talk
show. 0.05 Sie sind verdammt, En
gelse science-fictionfilm. 1.40
DUITSLAND II
14.00 Progr overz. 14.30 Amus.progr.
voor Joegoslaven en Duitsers. 15.15
Amus.progr. voor Spanjaarden en
Duitsers. 15.58 Journ. 16.00 Das alte
Dampfross, tv-serie. 16.20 Inform,
serie. 16.30 Amus.progr. 17.30 Die
Muppets Show 17.59 Bekendma
king van de weekwinnaars.
18.00 Journ. 18.05 Inform progr.
18.50 Inform, progr. 18.55 Auf
Wiedersehen Charlie, tv-sene. 20.00
Jounr. 20.30 Die Strasse, tv-serie.
21.15 Das verschuil ene Inka-Gold,
avonturenfilm. 22.55 Journ. 23.00
Sport-Studio. 0.35 Der Kommissar
misdaadserie. 1.35 Journ.
DUITSLAND in WDR
18.30 TV-cursus ontwikkelings-
planninq. 19.00 TV-cursus Frans.
19.30 Inform, progr. 20.00 Journal 3.
20.05 Inform, progr. 20.20 Sport.
21.00 Journ. en weerber. 21.15 Do
cum. film. 23.20-0.05 Musikwelten
ZONDAG 7 MEI
DUITSLAND I
10.15 Progr.overz. 10.45 Docum. se
rie. 11.30 Kinderprogr. 12.00 Filmre
portage. 13.00 Journ.forum. 1345
Journ. en weekoverz. 14.15 Klass.
kamermuziek. 15.00 Reportage.
15.05 Kinderprogr. 15.35 Der Mann,
der sich nicht traut. Toneelstuk.
17.50 Docum. serie. 18.45 Journ.
18.48 Sportjourn. 20.20 Reportages
van buit. corresp. 21.00 Journ. 21.15
Auf den Hund gekommen, tv-spel.
22.55 Journ. 23.00 Filmreporage
23.45 Dcoum. 0.30 Journ.
Aansl. Eugen Onegin, opera van
Tsjaikovskv 13.50 Aktueel inform,
progr. 14.00 Journ 14.02 Aktual. en
muziek. 14.25 Weekjourn. 14.45
Kleuterprogr. 15.15 Tekenfilmserie.
15 40 Docum. serie. 16.10 Journ.
16.15 Liefdadigheidsprogr. 16.25
Geliebte Brigitte. (Dear Brigitte),
speelfilm. 18.00 Journ. 18.02 Sport.
19.10 Religieus progr. 19.15 Mondba-
sis Alpha 1, tv-serie. 20.00 Journ.
20 10 Politiek overz. 20.30 Filmre
portage. 21.00 Ein Mann will nach
oben, tv-srie. 22.00 Jo/rn. en sport.
22.15 Filmportret. 23.10 Literair
progr. 0.15 Journ
DUITSLAND III WDR
9 30 TV-cursus Frans. 10.00 Inform,
over tv-cursussen. 10.15 TV-cursus
Engels. 10.45 TV-cursus bedrijfs-
comptabiliteit. 11.15 TV-cursus fysi
sche technologie. 17.00 Progr. voor
buit. werknemers. 18.00 Magazine
che inform. 20.00 Journal 3.
20.05 Popmuziek. 20.50 Sport. 21.00
Journ. en weerber. 21.15 Docum. se
rie. 22.00 Docum. 22.45 Amus.progr.
0.15 Cult. Droer
BELGISCHE TV
ZATERDAG 6 MEI
BELGIË VLAAMS
14.00 Cultur. overz. 14.30-15 40 De
zorgen van Ma en Pa Kettle (Ma and
Pa Kettle beach on the Farm), speel
film.
18.00 Tekenfilmserie. 18.05
Jeugdfilm. 19.50 Miheuprogr. 19.30
Lottotrekking, roeded. en morgen.
20.10 Amus.progr. 21.00 Aktual.ma-
gaz 21 45 De Sweeney, politieserie
ZONDAG 7 MEI
BELGIÉ VLAAMS
9.30 Inform, progr. 10.00 Euchar vie
ring. 11.00 Confrontatie. 12.00
Nieuwsoverz. voor slechthorenden.
14 30 Docqj. 15.20 Sport re portage.
16 00 Inform progr. 17.00 Sportre-
portage. 18.30 Kleuterprogr. 18.35
Komisch filmpje. 18.50 Amus.progr.
19.40 Meded. 19.45 Journ. 20.00
Sport. 20.30 Eine ungeliebte Frau, tv-
spel. 22.05 Klass. muziek. 22.40
Journ. en sport.
Het is deze week tien jaar geleden dat in Parijs de studentenre
volutie uitbrak. De daardoor ontstane onrust sloeg al snel over
naar andere Franse stedenwaarbij omvangrijke rellenstraat
gevechten en stakingen ontstonden. De Franse journalisten An
dre Frossard en PA. Boutang maakten hierover een uitvoerige
documentaire die de Franse TV in de loop van mei in vier afleve
ringen van een uur uitzendt. Een complicatie hieruit zendt de
KRO vanavond uit op Ned. 1 (2220-23.05), een tweede van dezelf
de lengte volgt in juni. Deze eerste gaal voornamelijk over het
studentenver zet in Parijs zelf
Reiu Westra is na een carrière in de reclame zich gaan toeleggen
op zijn specialisme, het tekenen van planten, in het bijzonder
wilde. Daarover vertelt hij m Jeanne van Munsters programma
"Komt dal zien!", morgenavond op het eerste net (21.45-22 10). na
de quiz "2 voor 12", ditmaal weer zonder politici, en voor een
aflevering van 'Wonderland", gewijd aan de Amerikaanse soul-
groep de Commodores.
De VPRO brengt morgenavond (Ned2. 21.35-22.45) een gedra
matiseerde documentaire over stadsvernieuwing van Pieter Ver-
hoeff. In thrillervorm geeft "De strijd om de §tad" een spannend
beeld van het touwtrekken tussen ambtelijke instanties en belan
gengroepen over een stukje oud-Amsterdam lussen de Amstel en
de Wibaulstraat