NIEMAND MAG IN DE KOU KOMEN Jammerlijke miskleun van Brooks GmEfflEZ» 'Kamperland' De jonge Duitse filmin het Filmhuis „Looking for mr. Goodbar" valt tegen Films deze week VRIJDAG 5 MEI 1978 Voortzetting Landelijk Pastoraal Overleg in Veldhoven 'Kerkopbouw als opbouw van geloofsgemeenschap". Dat is het thema van het Landelijk Pastoraal Overleg van de Nederlandse Rooms-Katholieke Kerkprovincie, dat dit weekeinde in het ontmoetingscentrum "Koningshof' te Veldhoven wordt gehouden. Hiertoe was op de eerste zitting in januari jl. in Noordwijkerhout besloten. Op die januarivergadering was te vens overeengekomen, dat de delegaties van de zeven bisdom men, die Nederland telt, een "in ventarisatie" zouden maken van de vormen van kerkgemeen schap en kerkopbouw in eigen bisdom. Vóór de zitting van dit weekeinde hebben de bisdom men hun verslag ingeleverd. De Rotterdamse delegatie consta teert allerwege een visie op het heil van de mensen, in tegenstel ling tot vroeger, toen "het eeuwi ge" als het doel van het leven werd beschouwd. "Vroeger werd in de catechese het persoonlijk heil benadrukt, tegenwoordig ziet men het werken aan de no den in de wereld meer als een evangelische opdracht tot heil van alle mensen hier en nu". Een van de kritische vragen betreft de mening van "Rotterdam" dat niet alleen aandacht dient te worden besteed aan de middel- bare-schooljeugd maar ook aan de werkende en werkloze jonge ren en de jeugd van de technische scholen. Samenleving De Utrectse delegatie merkt op dat er aan de basis weinig betrok kenheid is bij het LPO. Vele groepen zijn wel actief op het ge bied van kerkopbouw. Duidelijk is aan het licht gekomen dat de leken zich vooral bekommeren om het goed functioneren van de kerk als instituut en dat de pro fessionele werkers verwacht dat de kerk zal meewerken aan de opbouw van een rechtvaardigere samenleving. Om te komen tot een werkelijke kerkopbouw zal aandacht be steed moeten worden aan de hiërarchische structuur van de kerk. Hoe kan de soms voorko mende competentiestrijd tussen pastores en leken worden voor komen? Hoe kunnen de leken meer worden geactiveerd em moet de aandacht gericht worden op de kerk naar binnen of de kerk naar buiten? De Limburgse delegatie legt de na druk op de medeverantwoorde lijkheid voor het samen gestalte geven aan evangelie en kerk in woord en daad. Zij wil de taken van de pastores verlichten. Is be zorgd over de geloofsopvoeding van de kinderen. Zij wil geen massa-kerk worden en vorm ge ven aan pluriformiteit in eenheid en aan het algemene priester schap. Zij zoekt naar evenwicht tussen meditatie en actie en staat de oecumene duidelijk voor. Als knelpunt signaleert de delega tie het probleem de jongeren te bereiken en aan te spreken. Te vens de grote spanning tussen de waarde van de kerk als instituut en de al te menselijke trekken van dit instituut en de moeilijk heid om ieder aan zijn trekken te laten komen opdat de kerk geen elitaire groep wordt. Ook het da lend aantal priesters, de ver deeldheid in de kerk en het con crete bisdombeleid geven zorg. Solidariteit. De Bossche delegatie constateert bij velen protest, een zich afzet ten tegen en zich geheel afkeren van de kerk. Er is overigens ook een nieuwe belangstelling voor het evangelie. Taak van de kerk is dit gestalte te geven. Komt het getuigenis afleggen van het ge loof in de parochies voldoende aan bod? In hoeverre geven pas tores in hun parochies ruimte aan een gezagsopvatting die geba seerd is op collegialiteit en soli dariteit met de mensen? "Het LPO is niet de plaats om over kerkbegrippen te twisten". Zo begint de Bredase delegatie haar verslag. "Wij hebben de taak in onze tijd en omstandigheden praktische antwoorden te vinden op de inhoud en de opdracht van het evangelie". De delegatie con stateert verwarring onder de ge lovigen, die zich zorgen maken over de afbrokkeling van de kerk en de ontwaarding van het ambt. Is er geen sprake van ontworte ling in die zin dat er een grote on bekendheid bestaat met de heils geschiedenis van het Godsvolk en met de Nieuwtestamentische opdracht tot geloven in de Heer en tot hopen op het Rijk Gods? Suggestie: creatief zijn in het op richten van "leerhuizen", bijbel- groepen en pastorale scholen. De delegatie van Groningen zegt dat er goed op moet worden gelet hoe de Geest menservlaat geloven dat Jezus leeft, waartoe hij de mensen oproept en aanzet. "Daarom moeten we luisteren en open staan, ervaringen uitwisse len en eikaars gaven benutten". Er moet verscheidenheid kunnen zijn zowel in geloofsbeleving en in gelovig handelen, als in amb ten, functies en taken. "Iedereen is geroepen, jong en oud, man en vrouw". "Niemand mag in de kou komen te staan". De Haarlemse delegatie tenslotte wijst erop dat er steeds minder priesters komen, "een moeilijk heid die gelukkig aanzet is ge weest tot een positieve ontwik keling: steeds meer leken laten zich opleiden om in de kerk werkzaam te zijn, steeds meer mensen voelen zich verantwoor delijk voor wat er in de kerk ge beurt" THEO KROON De interkerkelijke jeugdbe weging Youth for Christ Ne derland is op het ogenblik druk bezig met de organisa tie van een "christelijk mu ziekfestival" dat van 17 tot 20 augustus in het Zeeuwse Kamperland (Noord-Beve land) wordt gehouden. Men verwacht een groot aantal muziekgroepen en solisten uit binnen- en buitenland. Overdag worden concerten gegeven in grote tenten en elke avond van 7 tot 11 uur nonstop in de openlucht. Ook zullen er sprekers zijn over actuele onderwerpen als po litiek, sekten, vrijheid, sek sualiteit en milieubeheer. Op een markt zal van alles te koop en te vragen zijn. Op zondagmorgen is er een "ha- gepreek" aan de oever van het Veerse Meer. Het prog ramma vermeldt verder films, sport en volksspelen en dansen. De manifestatie heet "Kam perland". Youth for Christ (postbus 73 Driebergen) ziet haar als een "goede afslui ting van de vakantie voor ve len". Op de foto: een van de optre dende groepen, "Parchment" uit Engeland. "Immanuel" 75 jaar. De zon dagsschool (nu "kinderdienst") "Immanuel" in de Leidse Mor- swijk bestaat 75 jaar. Al is het aantal kinderen dat de diensten regelmatig bezoekt in de loop der jaren belangrijk teruggelopen, toch komen elke zondag nog 65 kinderen samen in het wijk centrum aan de Lage Morsweg. Op woensdag 17 mei wordt het jubileum gevierd met een feest middag (en maaltijd) voor de kinderen en een receptie van half 8 tot half 9. De zondag daarop, 21 mei, staat de dienst in de Mara- nathakerk in het teken van dit ju bileum. Anti-racismefonds. Het Alge meen Diakonaal Bureau van de Geref. Kerken in Nederland ont ving de eerste vier maanden van dit jaar 15.000 voor het fonds van de Wereldraad van Kerken tot bestrijding van het racisme. De gereformeerde synode be sloot begin april, dit fonds weer aan te bevelen, nadat de vorige synode de aanbeveling had opge schort. Wel is het zo dat giften voor het fonds duidelijk door de gever hiervoor bestemd moeten worden. Uit de algemene diako- nale middelen worden voor dit speciale doel geen gelden be schikbaar gesteld. Liedboekdag. De commissie voor de kerkmuziek in de Her vormde Kerk houdt op zaterdag 10 juni in de Domkerk te Utrecht een Liedboekdag, waarop gezon gen zal worden uit het Friese, Duitse en Vlaamse liedboek. De dag wordt besloten met een litur gische viering waarbij com- muniemuziek van oude Engelse meesters ten gehore zal worden gebracht. Wie meer wil weten over deze dag, kan zich wenden tot Evert Westra, Acacialaan 56, Groningen. Hij kan belangstel lenden ook inlichten over enkele studiedagen over liturgie en ker klied die in augustus in Noord wijkerhout worden gehouden. Beroepingen. Hervormde Kerk: beroepen te Middelharnis A. van Brummelen Huizen, te Hars kamp G. H. van Kooten Delft, te Heusden W. L. van der Geer Heukelum, aangenomen naar Schoonhoven L. Schaap Eem- nes. Geref. Kerken: aangenomen naar Grijpskerk C. Zeeman Birdaard, naar Siddeburen H. Witte Alte- veer, naar Niezijl J. Korf aldaar, bedankt voor Harkema J. Pop ping Assen. Geref. Kerken Vrijgemaakt: be dankt voor Assen (missionaire dienst in Brazilië) T. Wendt Gees. Geref. Kerken Vrijg. Buiten Ver band: benoemd tot studiebege leider theologische studenten O. Mooiweer Enschede, bedankt voor Amstelveen J. H. Veefkind Krommenie. Chr. Geref. Kerken: aangenomen naar Dronten J. Dol Sneek, be dankt voor Katwijk aan Zee D. Slagboom Barendrecht. Geref. Gemeenten: beroepen te Boskoop R. Boogaard Leiden, te Bodegraven A. W. Verhoef Chil- liwack (Canada). Ds. Klamer. IKON-dominee Alje Klamer heeft zich toch terugge trokken als voorganger in een dienst op het komende pinkster- zendingsfeest te Veenklooster (Fr.). Twee medewerkende pre dikanten haakten af toen zij hoorden dat ook ds. Klamer zou komen. Zij dichten hem onbij belse theorieën toe, voornamelijk wat betreft zijn benadering van het verschijnsel van de homosek sualiteit. Toch nodigde het orga niserende comité ds. Klamer op nieuw uit. Nu komt in zijn plaats Jan van Capelleveen, voorlichter van het Bijbelgenootschap. Youth for Christ. De Mayday van Youth for Christ in Rotterdam bracht gisteren bijna 9000 jonge ren bijeen. Reactie van ds. P Boomsma, directeur YFC Ne derland, op deze dag: „Balen is volksziekte nummer 1 aan het worden. Er zijn gelukkig ook jongeren die daarmee vanuit het geloof helemaal geen genoegen LEIDEN - Het Filmhuis van het Leids Vrijetijdscentrum, Bree- straat 66 staat in de maand mei in het teken van de jonge Duitse film. Uit Duitsland komen de laatste jaren zeer veel goede films en met name regisseurs als Fas- sbinder, Wim Wenders en Werner Herzog hebben hier een belang rijk aandeel in. Van deze drie be langrijkste vertegenwoordigers van de jonge Duitse film zullen dan ook drie films worden ver toond. De cyclus begint op donderdag 11 mei met Satansbraten van Fas- sbinder, een film die in Duitsland zelf nogal omstreden was, maar in Nederland een veel positievere ontvangst kreeg. „Satansbraten" uit 1976 is een cyniese komedie over een weinig-produktieve dichter die in allerlei problemen zit. Op donderdag 18 mei draait Fal- sche Bewegung van Wim Wen ders uit 1975, een film waarvan Peter Handke het maakte naar het Boek „Wilhelm Meister's Lehijahre" van Goethe De film gaat over een jonge man die het ouderlijk huis verlaat en onderweg met allerlei kennismaakt. Met deze i trekt hij verder naar het buiten huis van een oom waar ze opge wacht worden door een man met een geweer die zijn vrouw net heeft doodgeschoten. De cyclus wordt besloten op 25 mei met de Leidse première van Stroszek van Werner Herzog uit 1977, een film die tijdens het fes tival van Film International be gin dit jaar zeer veel sukses oogstte en vorig jaar in Duitsland werd uitgeroepen als de beste Duitse film. „Stroszek" maakte Herzog rond de figuur van Bruno S., een man die tientallen jaren in Duitse gevangenissen en inrich tingen heeft doorgebracht en in „Stroszek" feitelijk zichzelf speelt. In de film komt hij weer eens vrij en probeert voor de zo veelste maal een nieuw leven te beginnen. Eerst in Berlijn, waar hij samen met zijn nieuwe vriendin Eva letterlijk en figuur lijk vertrapt wordt door een stel beesten van souteneurs en later in Amerika, wat echter een nog krankzinniger ervaring wordt dan Berlijn. Tenslotte komt Stroszek weer alleen te staan. De voorstellingen beginnen alle maal om negen uur. Herzog maakt film in Delft DELFT (SP) - Maandagmorgen keek het zorgelijk mooie ge zichtje van Isabelle Adjani van een Nederlands duin naar een schilderachtige schoener. In het jaar 1850. Want zo wil het verhaal van Werner Her- zogs "Nosferatu" het, de film, die de bekende en zeer talent volle Duitse cineast deze week begon te draaien als een eerbewijs aan zijn landgenoot Murnau, die in 1922 een ge lijknamige stomme griezel film maakte. Met de herdichting van het zelfde thema wil Herzog een brug slaan naar een bloeipe riode van de cinema van zijn land een halve eeuw eerder. Door het tijdperk van het nazi-barbarisme is er een groot gat ontstaan en Herzog wil aldus een wedergeboorte benadrukken. Lotte Eisner, die joodse critica, die door Hitler in 1933 werd verdre ven, heeft die herrijzenis ja ren geleden aangekondigd. En daarom is het de liefste wens van Herzog dat de meer dan tachtigjarige ondanks haar fragiele gezondheid een dezer weken uit Parijs naar Delft komt om haar zegen te geven aan "Nosferatu". Isabella Adjani, die bij Oost- voorne over de Noordzee tuurde, dankt haar uitverkie zing aan het affiche van Truf- fauts "Adele H", waardoor Herzog werd gefascineerd. De Nederlandse productie leider Jaap van Rij hoopt dat er voor de rattenproblemen met Delft een oplossing kan worden gevonden. De zaak is bespreekbaar gebleven met het gemeentebestuur. Het moet Delft toch wat waard zijn om met de mooiste ac trice van Europa samen in een film te komen. Als er één film is waarvoor de verwachtingen hoog lagen dan is dat wel "Looking for mr. Goodbar". Al was het alleen maar om Diane Keaton nu eens niet in een film van Woody Allen te zien, maar onder regie van Richard Brooks. regie. Ten tweede is de psycholo gische benadering die Richard Brooks zijn eigen script meegeeft uiterst sumier. Er had meer kun nen worden uitgespit dan nu het geval is en dat maakt dat die 136 minuten film lang duren. De kijker moet zijn fatasie teveel uitputten om te vermoeden wat er nu eigenlijk aan de hand is met Theresia, een lerares met nym- fomane neigingen. Dat blijkt al in het begin, wanneer zij haar pro fessor niet met rust kan l^ten. De goede man wordt min of meer te gen zijn wil door haar verleid. En als blijkt dat hij deze gebeurtenis, die zich nog enkele malen her haalt, niet als aanleiding ziet om van zijn vrouw en kinderen af stand te doen, breekt de hel los. Theresia blijft op zoek naar man nen, maar tot meer dan een li chamelijke bevrediging komt het niet. Wat zoekt Theresia dan? Echte liefde, vermoedt de toe schouwer. Maar echte liefde kan ze slechts krijgen van een man, die haar niet aanstaat. Maar zelfs de weigerachtige professor van het begin krijgt nul op rekest als "Looking formr. Goodbar"; regie; Richard Brooks; hoofdrol Diane Keaton; Luxor; 16 jaar. Maar er waren meer redenen om er hoopvol naar toe te gaan: het ge geven van een lerares, die zich 's nachts in het woelige kroegleven stort op zoek naar mannen. Op zich niet eens zo spectaculair, maar toch een onderwerp waar wat uit te halen valt. En ten derde de Oscar-nominatie voor Diane Keaton zelf. De prijs is inmiddels haar neus voorbijgagaan, maar zo'n nominatie op zichzelf bete kent het een en ander. Jammer genoeg schort er teveel aan "Mr. Goodbar" om aan die hooggestelde verwachtingen te voldoen. Allereerst de prestatie van Keaton, die toch een beetje tegenvallen. Kreeg ze bij Woody Allen de kans - vooral in "Annie Hall" - teveel Keaton te laten zien en te weinig van de figuur die ze gestalte moet geven, bij Brooks is de teugel al evenmin strak ge noeg aangetrokken. Keaton bluft Keaton, ook in Brooks Blijvers Diane Keaton in "Looking for hij met hangende pootjes terug komt. Ook deze afwijzing van Theresia wordt niet nader ver klaard. Waar die 136 minuten dan mee zijn gevuld? Met de ene duistere bedscène na de andere. Duister, omdat het beeld wordt over straald door de ondertiteling. Zodat men slechts wat vage con touren te zien krijgt. Alleen door r. Goodbar" wat gekreun en het honderd maal uitroepqn 'Oh God, oh God', kan men vermoeden, dat daar een juf frouw aan haar gerief ligt te ko- Veel prestaties van Brooks dus, die nergens waar worden gemaakt. Een jammerlijke miskleun, die voor het zelfde geld een topper had kunnen zijn. ANNEMIEK RUYGROK. „Pastorale 1943" - Film over een Nederlands verzetsgroepje in de Tweede Wereldoorlog, Lido 1, Leiden, Euro 2, Alphen. „Smokey and the bandit" Drank smokkelen met een maffe sheriff op je hielen, Lido 2, Leiden. „Bilitis" pastelsex van David Hamilton, Lido 3, Leiden. „Annie Hall" Woody Allen en Diane Keaton, Studio, Leiden. „The Car", duivels automobiel delft toch het onderspit, Euro 3, Alphen. „My name is nobody", Leone, Morricone en Hill: spaghetti- western dus, Euro 4, Alphen. Terug in Leiden „The Adventurers" naar het bekende boek van Harold Rob- bins, Camera. „Vakantieperikelen met fu- nes-te gevolgen", Louis de Fu- nes zorgt daarvoor, Trianon. Nieuw in Alphen „Close encounters of the third kind", buitenaardse ver schijnselen zorgen voor grote opschudding, Euro 1, Alphen. Kindermatinee „Walt Disney tekenfilmfes tival", Lido 3, Leiden. „Sjors en Sjimmie en de tover ring", Camera, Leiden. „De fluit met de zes smurfen", Rex, Leiden. „Kuifje en de zonnetempel", Euro 3, Alphen. Nachtfilms „The birds", Camera, Leiden.. „Gabriëlle", Rex, Leiden. „Skyriders", Euro 1, Alphen „Pastorale 1943", Euro 2, Alp- soldier Blue", Euro 3, Alphen. „Perverse onschuld", Euro 4, Alphen. Rex „Sex-kazerne", waar is de dis cipline toch gebleven? Film in Voorschoten „The spy who loved me", vr. en za. 6.45 en 9.15 uur, zo. 6.00 en 8.30 uur, ma. en woe. 8.00,12 jr. Kindermatinee: „Sjors en Sjimmie en het zwaard van Krijn", vr. 2.00 uur, za. 2.00 en 4.00 uur, zo. 1.30 en 3.30 uur, woe. 2.15 uur. Greenway-thea- ter. HAAGSE BIOSCOPEN APOLLO 1: „The Choirboys", da. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, zo. 2.15, 4.45, 7.00 en 9.30 uur, Hemelvaartsdag 2.15, 4.45 en 9.30 uur, 16 jaar. APOLLO 2: „Easy Rider", elke av. 7.30 en 9.45 uur, ma. en di. ook 2.00 uur, 16 jaar. ASTA „Close encounters of the third kind", da. 2.00 en 8.00 uur, Hemelvaartsdag 2.00 en 8.30 uur, AL. BIJOU: „Play it again, Sam", da. 2.00,7.30,9.45 uur, zon. 4.15,7.30 en 9.45 uur, Hemelvaartsdag 2.00,4.15 en 9.45 uur, 16 jaar. CALYPSO: „Drie dagen van de condor", da. 2.15, 7.00 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur, He melvaartsdag 1.30, 4.00 en 9.30 uur, 16 jaar. CAMERA: „The spy who loved me", da. 2.15, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, Hemel vaartsdag 1.15, 4.00 en 9.30 uur, 12 jaar. CINEAC: „Saturday night fever", da. 7.00 en 9.30 uur, Hemelvaarts dag 9.30 uur, 12 jaar. CORSO: „Pastorale 1943", da. 2.00, 7.00, 9.45 uur, zo. 1.30, 4.15, 7.00 en 9.45 uur, AL DU MIDI: „Soldaat van Oranje", da. 8.15 uur, zo. en Hemelvaartsdag ook om 4.00 uur, 12 jaar. EURO: „De tien geboden", don. (Hemelvaartsdag), za. zo. en wo. 3.45 en 7.30 uur en ma. di en vrij. 1.30 en 7.30 uur. AL METROPOLE 1: „Saturday night fever, da. 2.00, 6.45 en 9.30, zo 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur. Hemelvaarts dag 1.15 en 9.30 uur, 12 jaar. METROPOLE 2: „Pastorale 1943", da. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, Hemelvaarts dag 1.15, 4.00 en 9.30 uur. AL METROPOLE 3: ,,L'Animal", da. 2.00,6.45 en 9.30 uur, zo. 115,4.00 en 9.30 uur, Hemelvaartsdag 1.15, 4.00 ).30i AL METROPOLE 5: „La Dentellière", da. 2.00, 6.45 en 9.30 uur, zo. 1.15, 4.00, 6.45 en 9.30 uur, Hemelvaarts dag 1.15, 4.00 en 9.30 uur, 16 jaar. ODEON 1: „The turning point", da. 1.45,6.45,9.30 uur, Hemelvaartsdag en zondag 1.45, 4.15, 6.45 en 9.30 uur, 16 jaar. ODEON 2: „Sisters", da. 2.00, 6.45, 9.15 uur, Hemelvaartsdag en zo. 2.00, 4.30, 6.45 en 9.15 uur, 16 jaar. ODEON 3: „Betrand in onroerend goed", da. 2.15, 7.15, 9.45 uur, He melvaartsdag en zo. 2.15, 4.45, 7.15 ).45 i AL ODEON 4: ,,'s Werelds vurigste minnaar", da. 2.15, 7.15 en 9.45 uur, Hemelvaartsdag en zo. 2.15, 4.45 7.15 en 9.45 uur, AL OLYMPLA „Samen uit, samen thuis", elke dag 2.00 en 8.00 uur, AL PASSAGE: „The Gauntlet", da. 2.00,7.00 en 9.30 uur, za. en zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur, Hemelvaarts dag 1.30, 4.00 en 9.30 uur, 16 jaar. STUDIO 2000: „Looking for mr. Goodbar", da. 7.00, 9.30 ma- en di. middag 2.00, 16 jaar. DE UITKIJK: „Julia" da. 1.30,7.00 en 9.30 uur, 16 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 11