"Emotioneel
zingen
is een truc
Globe met
vervelend
kijkspel
toegejjcht
MARTINE BIJL:
Bonte avond van Sempre Avanti
:(fy)midssg^
[jWjj^prggramma i
LV
Verfilmde
Kronkels
bekroond
de fabrikant van PETER STUYVESANT maakt bekend
dat van de 20 meest gekochte sigarettenmerken in 1977
PETER STUYVESANT EXTRAMILD
de allerlaagste* in 'teer' gehalte is
DINSDAG 2 MEI 1978
RADIO - TV - KUNST
„Een aantal jaren is er consequent over me heen gekeken,
over wat ik allemaal al deed en allemaal al kon".
Reactie van Martine Bijl op de opmerking dat ze eigenlijk
zo onopgemerkt naar meer dingen is gegroeid dan alleen
maar het zingen van een liedje.
Dat ze in het Nederlandse artiestenwereldje op een soort
eilandje zit en slechts maar zo nu en dan de oversteek
naar het vasteland lijkt te maken.
Martine: „Ik begrijp dat wel. Ik heb
nu eenmaal weinig öp met het
d'rum en d'ran van mijn vak, ik
heb daar geen interesse voor. Wat
je als bekende Nederlander alle
maal zou kunnen doen! Winkels
openen, noem maar op, vooral
dingen waar je absoluut geen
verstand van hebt. Ach, je kunt
dit beroep zo verschrikkelijk uit
zuigen, zowel financieel als qua
publiciteit. Ik wil het niet en al
zou ik het willen dan kom ik er
niet aan toe. Het is al zo'n klus
voor me, om hetgene wat ik voor
mijn publiek - waar dat dan ook
zit - doe, zo te doen dat het goed is,
dat het - wat mij betreft - niet be
ter kan. En verder? Verder zit ik
eigenlijk de godganselijke dag
thuis en dat komt me uitstekend
uit".
Dat thuis is een flat in een nogal
saaie nieuwbouwstraat in Am
sterdam. Twee poezen, veel boe
ken, planten, bloemen, veel oud
speelgoed, frutselgezelligheid, de
sfeer van een theelichtje met nog
een waxine-lichtje erin, en met je
voeten onder je achterste op de
bank gaan zitten.
Haar eerste televisieshow die dit
seizoen door de TROS werd uit
gezonden begon met een liedje
waarin Martine zong dat ze niet
bepaald een mens is dat op tenen
trapt, schenen wil bezeren. En
per refrein de conclusie: „Ik ben
een trut". Vond ze dat ze zelf maar
eens moest zingen wat sommige
haar denken?
Emoties
Hoe zit dat met haar emoties? Mar
tine: „Ik beschouw het als een
truc om emotioneel te zingen. Er
zijn zangeressen die dat kunnen,
een verschrikkelijk triest lied ten
gehore brengén met werkelijk
tranen in de ogen. Maar..die
truc staat mij niet aan".
En voluit lachen, echt vrolijk zijn?
Martine: „Dan moet er inderdaad
iets gebeuren dat ik werkelijk
leuk vind. Daarom was ik zo blij
met Johnny Kraaykamp in mijn
show. Ik moet altijd om die man
lachen, ik vind hem ont
zettend leuk".
Zë zegt het met een zweem van een
glimlach, voorzichtig nage
nietend, alsof ze die ervaring
nogmaals taxeert.
Rationeel is ze zeker.
Martine: „Dat is waar, soms tot op
het vervelende af. Ik houd alles
goed in de gaten. Henk ook. Die
analyseert alles wat hij ziet.
Tsja..als je dat nu eenmaal in je
hebt. Ik vind het ook best goed
om het beroep dat ik héb met een
beetje cynisme te bekijken. Ik
kom liever rationeel en koel over,
"Ik houd alles
goed in de gaten" wSÊÊÈÈÊÊË.
Martine Bijl:
Miss Amerika
,Ik had behoefte aan een goed
scherp begin. Dat was het enige.
Want: stel dat ik ermee zou zitten,
met wat er hier en daar over me
1 wordt, dan zou ik er nooit
i tekst over maken. Waarom
niet? Omdat ik vind dat dat op
dringerig is".
Dertien jaar geleden hoorde Ne
derland voor het eerst van Mar
tine, Bijl. Er kwam een epeetje
(zo'n ouderwets geworden
plaatje met twee nummertjes per
kant) uit waarop Martine ver
taalde liedjes van de Franse
chansonniere Anne Sylvestre
zong. Sindsdien bleef ze alsmaar
aanwezig. Nooit spectaculair,
zelden hitgevoelig of progressief,
maar wat ze deed was onveran
derd zorgvuldig, nauwgezet en
verzorgd. Wat ze deed gebeurde
ook altijd - en zo is het nog steeds-
in hechte samenwerking met
haar vaste begeleider en inspira
tor Henk van der Molen.
Johnny Kraaykamp, gast in Mar-
tine's televisieshow voornoemd:
„Martine heeft internationale al
lure, maar zonder Henk van der
Molen kan ze niet ademen".
Martine: „Nou..niet ademen.
dat zeg ik niet. Wel is het zo dat ik
alles van Henk geleerd heb en dat
ik niemand zou weten die zo goed
weet wat ik kan als Henk, hij weet
het waarschijnlijk nog beter als ik
zelf. Onze samenwerking mag,
geloof ik, inderdaad uniek ge
noemd worden. Ik ken niet veel
DEN.JiAAG - De door Otto Jon-
geri'us vferfilmde "Kronkels" van
Simon Carmiggelt zijn op het
jaarlijkse filmfestival in het
Westduitse Oberhausen be
kroond. De filmer ontving voor
zijn anecdotische korte filmpjes,
die in het afgelopen seizoen door
de VARA-tv zijn uitgezonden, de
hoofdprijs van 2.000 Duitse Mar
ken.
De films zijn geproduceerd door
Matthijs van Heijningen. In juni
begint Jongerius met Hollandia
als producent aan de opnamen
voor zijn eerste avondvullende
speelfilm: "Meneer Klomp". De
film komt in oktober in de Ne
derlandse bioscopen, zo is het
plan, en behandelt de lotgevallen
van een kantoorchef en diens
liefde voor een ondergeschikte.
Amerika heeft een nieuwe miss.
Het is de aantrekkelijke Judi An
derson, die eerder al tot miss Ha
waii was gekozen. Ze wordt op
deze foto gekroond door haar
voorgangster, Kim Tomes.
dan dat ik de pathetiek van een
triestheid of een vrolijkheid die
er niet is ga uitschreeuwen".
De televisieshow waar we het maar
steeds over hebben is dit jaar de
Nederlandse inzending voor het
„Gouden Roos"-festival in het
Zwitserse Montreux. Een inter
nationaal festival. Heeft Martine
toevallig aspiraties voor een
buitenland, dan wel voor het
buitenland, als artieste?
,Nee", zegt ze beslist. „Laat mij
maar in Nederland blijven. Dat is
geen bescheidenheid, het is eer
der gemakzucht van me. Nu al
heb ik soms het idee dat alles wat
ik doe niet meer overzichtelijk
voor me is. Als daar ook nog
buitenland bij komt..Ik weet
zeker dat ik daar erg zenuwachtig
van zou worden, zo'n nieuwe ac
tiviteit zou beslist niet goed zijn-
voor mijn gemoedsrust".
Niet op school
„Natuurlijk heb ik ideeen, plannen,
wil ik iets bereiken in mijn werk..
Maar ik wil niet het risico lopen
om op hol te slaan, om dingen te
doen waar ik in feite geen zin in
heb. Tot nu toe werk ik leuk om
dat ik alle mogelijkheden, alle
aanvragen om optredens en zo,
sterk selectief benader. Soms
maak je wel eens een vergissing,
sta je ergens in een programma
enijof voor een publiek dat je je
zelf niet gewenst hebt. En dan
denk ik: je zou zoiets iedere dag
moeten doen.
En: „Er is me meermalen een voor
stel gedaan om met een theaterp
rogramma het land door te gaan.
Ik zou het niet kunnen, ik wil
geen bindingen. Er zijn mensen
die me opbellen, of ik bijvoor
beeld in 1979 daar en daar zou
willen optreden. Zo lang van te
voren. .dat kan ik niet. Ik kan
tegen die tijd wel dood wezen, of
zoiets, weet ik veel".
Kleine manwat nou?'
LEIDEN - "Kleine Man, Wat
Nou?", gespeeld door het
Zuidelijk Toneel Globe en be
werkt door Tankred Dorst en-
Peter Zadek naar de roman
van Hans Fallada betekende
gisteravond in een overigens
zeer redelijk bezette Leidse
Schouwburg een aaneens
chakeling van "donkersla
gen".
Ik geloof, dat het publiek meer
in het donker zat te turen naar
requisieten verplaatsende
schimmen dan zat te kijken
naar de acteurs en actrices
van Globe.
Daarnaast dient regisseur Jaak
van de Velde zijn eerste re-
gielessèn nog maar eens door
te nemen, want een groot deel
van de scènes speelde zich af
links-achter op het toneel, zo
dat een aantal theater
bezoekers vrijwel constant te
gen geluidboxen heeft geke
ken, waarachter zij de c
en actricesmochten
den.
Het wekt in hoge mate verba
zing hoe professionele acteurs
en actrices zich op deze wijze
kunnen blameren. Vaak op
amateurtoneelniveau vertoe
vend, met een blijkbaar ge
huurde musicus, die bij de
aanvang van de pauze voor
het publiek het applaus inzet,
degradeerde deze voorstelling
zichzelf tot een hoogst onaan
genaam en buitengewoon
vervelend kijkspel.
Ook met de thematiek kan de
schouwburgbezoeker zich
nauwelijks identificeren.
Weliswaar staan de crisisja
ren '30 in Duitsland centraal
en zijn sommigen van me
ning, dat die tijd binnenkort
weer zal komen; inmiddels is
het dramatisch gegeven ge
comprimeerd tot de volstrekt
oninteressante levenswandel
van Johannes Pinneberg, die
zo onverstandig is bij zijn
vrouw een kind te verwekken
in tijden van grote werkloos
heid.
Vroeger had dit toneelstuk
waarschijnlijk nog wel wat
emoties losgemaakt; tegen
woordig wordt dit hele gege
ven zeer afstandelijk bena
derd. Ik wil slechts een uit
zondering maken voor Hans
Hoes, Joost Prinsen en Henk
Rigters, die als Johannes Pin
neberg, Kleinholz en meneer
Mörschel niet nalieten met
hun spel indruk te maken.
Allard van der Scheer (Man
dei/kassier en Schlüter, ac
teur) en Theu Boermans (ar
beider, eerste verkoper
Heilbutt) hadden verdienste
lijke bijrollen.
Daar is ook werkelijk alles mee
gezegd.
BERT KOEKEBAKKER
LEIDEN - „Laten we blij zijn dat er
nog een Oranjedag is en dat deze
dag nog gevierd kan worden ook
al zijn de omstandigheden anders
geworden.
In vergelijking tot vroeger, toen al
les zich feestelijk afspeelde in de
binnenstad, is veel veranderd. Al
is het alleen dat nu alle festivitei
ten grotendeels naar de buiten
wijken zijn verlegd," aldus Koos
Kukler, die de ziek geworden
voorzitter van de Leidse Oran
jevereniging verving bij de ope
ning van de feestavond in de
Stadsgehoorzaal.
Het Leidse muziekgezelschap
"Sempre Avanti", trad als altijd,
kleurig naar voren en dit zicht
baar in fraaie kostuums, en hoor
baar in vrolijke songs, liedjes,
delen uit musicals en operettes.
Zes solisten, Nelly Koelewijn,
Corry van Dorp, Wil van der
Velde, Truus Nasveld, Jan de
Vries en Joop van der Voort, en
thousiast bijgestaan door koor en
orkest, onder leiding van Koos
Kukler, hebben een belangrijke
bijdrage geleverd aan deze bonte
avond.
Twee toneeltalenten beeldden in
een sketch de nostalgie naar een
ver verleden uit, waarin een groot
deel van de zaal zich herkende.
Waar zijn ze gebleven de straat
venters met hun melancholieke
roep in de schemeravond? Overi
gens knap uitgebeeld, de mos
selman, die bij sommigen nog
herinneringen opriep.
Maar de dialoog was bedoeld als
inleiding voor de liedjes uit de
oude doos, als "hittepetit" en
"After the ball".
En toen kwam de stemming er goed
in. Aanmoedigingen om mee te
zingen waren niet nodig. Dat ging
vanzelf.
Het was een vrolijke avond, die
door velen duidelijk werd ge
waardeerd.
BEP RIJNDERS
ADVERTENTIE
Pubiikatie MINISTERIE VAN VOLKSGEZONDHEID 29 9 1976
NEDERLAND 1
18.20 - Waarom werk je eigenlijk, afl. 3 (TELEAC)
18.50 - De Fabeltjeskrant (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.59 - Een stad van meer dan WP0.000 doden, documentaire
(E.O.)
19.20 - EO-metterdaad (E.O.zfl9.50 - Yoneko, speelfilm
(E.O.)
20.30 - Licht in het duister (E.O.)
20.35 - Van U wil ik zingen, koorzangprogramma (E.O.)
21.00 - Nader bekeken (E.O.)
21.37 - Journaal (NOS)
21.55 - Beeldspraak (NOS)
22.30 - Journaal (NOS)
NEDERLAND 2
18.50 - Paspoort voor Italianen (NOS)
18.55 - Journaal (NOS)
18.50 - De man van zes miljoen (TROS)
20.00 - Journaal (NOS)
20.27 - De verpleegsters (TROS)
21.28 - Het gouden stemmen gala 1978 (TROS)
22.10 - Aktua TV (TROS)
23.10 - Journaal (NOS)
TV-WOENSDAG
NEDERLAND 1
15.00 - Media in de school (TELEAC)
15.30 - Wat heet oud (KRO)
16.05 - Maja de bij (KRO)
16.30 - De luchtbus (KRO)
DUITSE TV
DINSDAG 2 MEI 1978
DUITSLAND I
WDR: 19.00 Progr.-overz., met aan
sluitend Oh, dieser Vater, tv-serie.
19.40 Filmportret. 19.50 Zwischen
Kamera und Bildschirm, tv-serie.
20.15 Aktualiteitenrubriek. 20.45 Tip
um 4tel vor 8). 20.00 Journ. 20.15
Spelprogr. 22.00 Akutaliteiten. 22.45
Einsatz in Manhattan, tv-serie. 23.30
Tagesthemen. 24.00 Gesprek. 0.45
DUITSLAND II
18.00 Journ. 18.10 Documentaire se
rie. 18.40 Aktualiteiten en muz. 19.20
Tekenfilm. 19.40 Tekenfilmserie.
20.00 Journ. 20.30 Meuterei am
Schlangenfluss, Amerikaanse speel
film. 22.00 Heut-journal. 22.20 Re
portage. 23.00 Reportage. 23.45 Jazz.
0.55 Journ.
DUITSLAND III WDR
18.00-18.15 Schooltelevisie. 18.30
TV-cursus literatuurgeschiedenis.
19.00 Sesamstrasse. 19.30 TV-cursus
wiskunde. 20.00 Journal 3. 20.15 Re
portage. 21.00 Journaal en weerber.
21.15 Informatief progr. 22.00 Mo-
BELGISCHE TV
DINSDAG 2 MEI 1978
BELGIË VLAAMS
18.00 Tekenfilmserie. 18.05
Jeugdprogr. 18.50 Muziekprogr.
19.35 Meded. en morgen. 19.45
Journ. 20.10 Amusementsprogr.
20.55 Wetenschappelijk progr. 21.45
Muz.-progr. 22.25 Humanistisch
Verbond. 22.55 Journ.
De EO zendt vanavond 18.59 uur,Nederland l)een documentaire
uit over de twintig erevelden in Europa en Indonesiël die worden
beheerd door de Oorlogsgravenstichting, en de drie in de jaren
'42-45 aangelegde erevelden langs de Birma-spoorlijn, die onder
toezicht vallen van de Engelse zusterorganisatie van deze stichting.
Onder de slachtoffers die op deze erevelden konden worden begra
ven bevonden zich vele Nederlanders, die in de Tweede Wereldoor
log het leven lieten.
Speciaal voor de Turkse gastarbeiders en hun gezinnen brengt de
EO-televisie vanavond een Turks gesproken speelfilm op het scherm
(Nederland 119.50 uur). Deze film, "Yoneko" geheten, is van Ne
derlandse ondertitels voorzien om ook voor Nederlanders verstaan
baar te zijn.
De titel van de film is tevens de naam van het meisje, dat de hoofdrol
speelt in deze óp een ware geschiedenis gebaseerde film. Turken die
dat wensen kunnen na de uitzending contact opnemen met de EO.
Met behulp van in het Turks gestelde strooibiljetten zijn de Turken
ui ons land, het noordelijke deel van België en het Duitse grensge
bied attent gemaakt op de komende tv-uitzending
Op het TROS-scherm komt vanavond (2128 uur,Nederland 2) het
tweede deel van het Gouden-S temmen gala '78. Men ziet en hoort Jan
Blaaser, met nummers uit zijn one man show "Bruinbrood" .Daniël
Gérard ("Butterfly"), Charles Aznavour ("Then", "Dieu", 11 y a
dans ta chambre"I love you", ,A-vant la guerre""Camarade",
"She", "Mes Emmerdes""IIfaut savoir" en "Yesterday when I was
young"). Presentatie: Willy Dobbe.
De NOS-televisie herhaalt vanavond van 21.55 tot 22.25 uur via
Nederland 1 de Beeldspraak-aflevering "Aart Lamberts en hoe kom
je rond in de kunst", die voor het eerst op 12 oktober 1975 werd
uitgezonden. In deze film gaat het over een jonge kunstenaar, die
net van de academie komt. Hij moet na zijn opleiding aan de kost
zien te komen en zijn eigen plaats proberen te vindenAan de hand
van Aart Lamberts wordt in de film een tocht gemaakt door allerlei
kunstmilieus, waarin Lamberts tracht zichzelf te blijven.
DINSDAG 2 MEI 1978
HILVERSUM I
P.P.: 18.19 Uitzending van het CDA.
AVRO: 18.30 Nws. 18.41 Per Saldo.
19.00 Trefpunt. NOS: 19.15 (S) Ac-
coord. AVRO: 20.00 (S) AVRO To
taal Theater. 22.30 Nws, 22.40 Ra-
diojourn. 22.55 (S) AVRO Totaal
Theater, vervolg. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
NOS: 18.00 Nws. KRO: 18.11 Echo.
18.30 (S) Op Vleugels, piano-imp
rovisaties. 18.50 Verkenning. 19.00
De Jood Jezus (5). 19.30 (S) Zin in
muz. 20.00 Nws. 20.05 Overweging.
20.15 (S) Componist en radio, ge
sprekken en muz. 21.30 Spektakel
1977-1978. NOS: 23.00 (S) Met het
oog op morgen, met om 23.05 Actua-
liteitenoverz. Radio-TV, 23.10 De
krant van morgen; 23.20 Den Haag
Vandaag, 23.52 Even op adem ko
men, yoga. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10
(S) NOS-maal. VARA: 19.02 (S) Pop-
rekonstruktie. 20.02 (S) Nashville.
21.02 (S) Popdonder. 23.02 (S) Wach
ten op middernacht. 0.02 (S) Nacht
drie-draai. 1.02 (S) Nacht drie draai,
en nog zo het een en ander. 2.02 (S)
WOENSDAG 3 MEI 1978
komen. 7.30 Nws. 7.41 (S) Aktua-
ochtendeditié. 8.30 Nws. 8.36 Gym
nastiek voor de huisvrouw. 8.45 (S)
Kom er maar eens by. 10.00 (S) Ló
Bamba, muziekprogr. 10.30 Nws.
10.33 (S) Toerja-Toernee. 11.45 (S)
Cafe-Chantant. 12.26 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbpuw. 12.30 Nws.
12.41 (S) Aktua 2. 13.00 (S) Raad een
Lied...of niet. 13.30 (S) Sport na sport.
14.00 (S) Specialiteiten a la carte.
15.00 (S) Als dat zou kunnen: ver-
zoekplatenprogr. (15.00 Nws.) 16.30
(S) Kernpunt, gesprekken. OVER
HEIDSVOORLICHTING. 17.20
Nederland en de Derde Wereld.
TROS. 17.30 Nws. 17.32 (S) Aktua-
Magazine.
HILVERSUM II
VARA 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym
nastiek. 7.20 In de Roode Cirkel.
(8.00 Nws.) 8.50 Ombudsman. 9.00
Even muziek NOS 9.20 Je moet wat
worden. 9.35 Waterstanden. VARA
9.40 Schoolradio. 10.00 Ra
dioweekblad. (11.00 Nws.) 11.30 De
Franse opera (31) 1910-1915. 12.00
Grave - Centraal, gesprekken. 13.00
Nws. 13.11 Dingen van de dag. 13.30
Söoomradio. 16.00 Nws. 16.03 Na
thalie, hoorspelserie. 16.45 Lichte
grammofoonmuz. 17.00 (S) Lichte
orkestmuz. R.V.U. 17.35 Volk
sontwikkelingswerk in ontwikke
ling. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM III
Ieder heel uur nws. KRO 7.02 (S)
Drie op je boterham. 8.03 (S)
Pep-op-drie. 11.03 (S) Drie draait op
verzoek. 12.03 (S) Drie tussen de
middag. 14.03 (S) De Theo Stok
kink-show. 16.03 (S) De Hitmees-
HILVERSUM IV
NCRV 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus.
7.30 (S) Preludium. 9.00 Nws. 9.02 (S)
Ongehoord. Cantates van Pal Es-
terhazy. 10.00 (S) ORrkestpalet.
11.08 (S) Platennws. 11.55 (S) Tafel-
muz. 11.55 Pianowerken uit de Ro
mantiek. 12.30 Lunchconcert. 13.30
Middagsymfonie. 14.00 Nws 14.02
Verhalen uit de wereldliteratuur.
14.30 (S) Kerkconcert. 15.00 (S) Ver
tolkers beluisterd. 16.00 (S) In kleine
bezetting; klassieke viool- en
pianomuz. 16.30 Klassieke piano-