We moeten
deze winter
„op sjiek"
VRIJDAG 28 APRIL 1978
PARIJS - „Mode is een soort ziekte,
een virus en als je er eenmaal mee
besmet bent, ben je er altijd mee
bezig." Aldus Jean-Claude de
Luca, een 30-jarige Franse ont
werper, die binnen niet al te lange
tijd bij de allergrootsten zal beho
ren. Tijdens de afgelopen presen
taties was hij speciaal uitgeno
digd door de Chambre Syndicale
du prêt-a-porter des couturiers et
des createurs de mode, een hele
eer voor een ontwerper die pas
drie jaar voor zichzelf bezig is.
Mode een ziekte, je moet het eigen
lijk wel met de Luca eens zijn,
want de afgelopen week hebben
weer tienduizenden mensen als
idioten door Parijs gehold naar
shows her en der verspreid over
de stad, hollen door metrogan
gen, geen taxi's kunnen krijgen
en maar weer zorgen datje op tijd
bent bij de volgende shows. Nou
ja, op tijd is ook overdreven, want
het begint toch overal twintig
minuten te laat. Toch zou je je af
kunnen vragen waarom men het
hele mode-spektakel niet iets be
ter organiseert, tenslotte is de
mode een zwaar gesubsidieerde
bedrijfstak en als de Newyorkse
inkopers en journalisten (de
macht van de 70-jarige Eugenia
Shephard is enorm groot) een
keer echt boos worden, dan is dat
een zware klap voor Frankrijk.
Door
Ria Schuurhuizen
En de Amerikanen waren al een
beetje kwaad ditmaal, voorna
melijk door de enorme chaos
zondagavond bij Kenzo, die zijn
show in een circustent gaf, die zo
afgeladen vol was, dat er buiten
nog honderden mensen met
kaarten stonden. Ook Amerika-
Maar omdat mode een ziekte is, is
iedereen over drie maanden al die
ellende weer vergeten en komt
dan weer vrolijk naar Parijs, want
de Franse hoofdstad wordt nog
steeds belangrijker. Steeds meer
buitenlanders, Italianen, Engel
sen en bijvoorbeeld ook Grieken
gaan hun collecties hier tonen.
De Nederlandse inbreng is hier
bij nog steeds zeer gering, alleen
Robert Nelissen staat bij de ruim
90 shows die er zijn geweest,
vermeld. Op de beurs wordt het
aantal inzenders ook steeds gro
ter (ruim 1300, waarvan vijf uit
Nederland-) Maar hier heeft de
expansie een averechts effect,
sommige confectionairs staan
niet meer op de beurs, maar to
nen hun collecties in hotel-suites
aan de meest belangrijke klanten.
Meestal hebben ze dan op de
beurs nog wel een klein standje,
want de naarn moet natuurlijk
wel bekend blijven. Namen en
merken woiuen trouwens ook
steeds belangrijker. In Frankrijk,
en Amerika gaan steeds meer
boutiques er toe over of een be
paald merk te verkopen of een
paar, maar dan wel exclusief voor
een stad of een staat. Ook grote
warenhuizen doen hier aan mee.
Bij Printemps en Lafayette de
grote warenhuizen van Parijs is
de damesmode -afdeling onder
verdeeld in allemaal kleine stuk
jes waar men alle ontwerpers van
naam kan vinder..
Veel meer dan hier in Nederland
zijn die ontwerpers namelijk ook
bekend bij het grote publiek. Zo
wordt er door een aantal mode
bladen een enquête gehouden
onder boutique-houders wie de
meest populaire mode-ontwer
per is. Uit die enquête, gepubli
ceerd in het blad „Journal du
Textile", komt de volgende rang
orde:
1. Kenzo 2. Claude Montana, 3. Yves
Saint Laurent, 4. Thierry Mugier
5. Jean-Claude de Luca, 6. An
ne-marie Beretta, 7. Christian
Aujard 8. Karl Lagerfeld. 9. Issey
Myake, 10. Emmanuelle Khanh.
De meeste van deze prêt-a-porter-
ontwerpers zijn in Nederland
nauwelijks bekend en ook nau
welijks verkrijgbaar, maar ze be
palen wel het steeds verande
rende gezicht van de mode. Wat
me tijdens de afgelopen shows in
Parijs opviel is het feit dat er zo
veel overeenkomsten zijn. Bij ie
dereen de brede schouders, dat
kan ik dan nog wel begrij-
pen,evenals de vervelende mili
tair-uitziende kleding waar dan
bovendien nog marsmuziek bij
werd gedraaid ook (overigens tot
niet geringe boosheid van een
aantal mensen,) maar dat nu plot
seling overal klassieke muziek
wordt gedraaid, dat de manne
quins weer net als vroeger over
het plankier schrijden in plaats
van te swingen, dat de meesten
wel ergens zo'n belachelijk pic
colo-pakje in hun collecties heb
ben; er moet toch een uitgebreid
spionagenet bestaan. Het lijkt
toch vrij onwaarschijnlijk dat
zowel ontwerper A als ontwerper
B ineens op het idee komt om
kleren te maken naar het voor
beeld van een piccolo. Kenzo en
Yves Saint Laurent deden hier
niet aan mee. I)e Japanner gaf de
meest krankzinnige show
allemaal, daar nog wel een heel
plankier vol swingende mensen,
een paard met een bruid in hel
goud erop, Franse pastoors com
pleet met het bekende hoedje,
een heel majorette-korps com
pleet met korte rokjes, korte ca
pes en compleet met pluimen-
hoed, tressen en galons
menigte mensen die na afloop
bleef applaudiseren en niet vilde
vertrekken.
Bij Yves Saint Lauiei daarente
gen een heel ingetogen show,met
veel sportieve details, t-shirts van
zijde, blousons van satijn en die
enorme namaak-sieraden. Soms
als medailles, oorkonden en sjer
pen. „Parijs moet weer een beetje
glamour krijgen, het is afgelopen
met het ongecompliceerde bui
tenmeisje met haar natuurlijke
make-up, en haar eenvoud. Er
moeten weer cocktail-en avond
jurken worden gedragen met sie
raden, handschoenen en hoeden,
de sjiek moet weer terugkeren,
aldus Jean Claude de Luca en
omdat de meesten van zijn col
lega's er zo over denken, is de
mode voor de komende winter
dan ook genoemd „De Overdre-
Sjiek"
Warn
d i -
De schouderlijn, de komende winter i
goed uit in dit witte jurkje met schouder e
stof.
Een blouse met heel wijde mou-
taft-zijde gedragen op een
fluwelen broek
cvx^Ge.
fruWMAJ AjOXA*. f
f lAtAsYA**
Een korte avondjapon uit de col
lectie van Chanel, gemaakt
zijde-satijn, waarbij een grote
sjaal wordt gedragen.
Een greep uit de accessoires voor de komende winter grote sieraden
koord ceintuurs, vrij grote schoudertassen en schoenen met hakken die aan
de tijd van Lodewijk XIV doen denken.
De pantalon is weer helemaal in
deze winter. Hier een vrij nauwe,
die in het korte enkellaarsje ver
dwijnt. Daarop wordt een tuniek of
jurk gedragen die net over de knie
valt. Het geheel wordt rond
gemaakt door een grote sjaal, die
2 strik is geknoopt.
Een ruimvallend blazerjasje met
daarbij gedragen een rechte pan
talon, helemaal in mannenstijl
n in keurig.
Een aantal ontwerpen van SoniaRykielde truien-koningin van Parijs
Bij alle truien wordt een sjaal gedragen
Een sportief elegant pakje in rib
fluweel. De broekrok heeft van
bovenaf ingestikte plooien, het
ruime blazerjasje valt vrij lang.
Een blouse met bijpassende sjaal
npleteren het geheel.
Op deze tekeningen van
links naar rechts een schets
van de militaire lijn, de ja
pon en met de duidelijk
geaccentueerde schouders
en royaal gesneden mantels.