We moeten deze winter „op sjiek" VRIJDAG 28 APRIL 1978 PARIJS - „Mode is een soort ziekte, een virus en als je er eenmaal mee besmet bent, ben je er altijd mee bezig." Aldus Jean-Claude de Luca, een 30-jarige Franse ont werper, die binnen niet al te lange tijd bij de allergrootsten zal beho ren. Tijdens de afgelopen presen taties was hij speciaal uitgeno digd door de Chambre Syndicale du prêt-a-porter des couturiers et des createurs de mode, een hele eer voor een ontwerper die pas drie jaar voor zichzelf bezig is. Mode een ziekte, je moet het eigen lijk wel met de Luca eens zijn, want de afgelopen week hebben weer tienduizenden mensen als idioten door Parijs gehold naar shows her en der verspreid over de stad, hollen door metrogan gen, geen taxi's kunnen krijgen en maar weer zorgen datje op tijd bent bij de volgende shows. Nou ja, op tijd is ook overdreven, want het begint toch overal twintig minuten te laat. Toch zou je je af kunnen vragen waarom men het hele mode-spektakel niet iets be ter organiseert, tenslotte is de mode een zwaar gesubsidieerde bedrijfstak en als de Newyorkse inkopers en journalisten (de macht van de 70-jarige Eugenia Shephard is enorm groot) een keer echt boos worden, dan is dat een zware klap voor Frankrijk. Door Ria Schuurhuizen En de Amerikanen waren al een beetje kwaad ditmaal, voorna melijk door de enorme chaos zondagavond bij Kenzo, die zijn show in een circustent gaf, die zo afgeladen vol was, dat er buiten nog honderden mensen met kaarten stonden. Ook Amerika- Maar omdat mode een ziekte is, is iedereen over drie maanden al die ellende weer vergeten en komt dan weer vrolijk naar Parijs, want de Franse hoofdstad wordt nog steeds belangrijker. Steeds meer buitenlanders, Italianen, Engel sen en bijvoorbeeld ook Grieken gaan hun collecties hier tonen. De Nederlandse inbreng is hier bij nog steeds zeer gering, alleen Robert Nelissen staat bij de ruim 90 shows die er zijn geweest, vermeld. Op de beurs wordt het aantal inzenders ook steeds gro ter (ruim 1300, waarvan vijf uit Nederland-) Maar hier heeft de expansie een averechts effect, sommige confectionairs staan niet meer op de beurs, maar to nen hun collecties in hotel-suites aan de meest belangrijke klanten. Meestal hebben ze dan op de beurs nog wel een klein standje, want de naarn moet natuurlijk wel bekend blijven. Namen en merken woiuen trouwens ook steeds belangrijker. In Frankrijk, en Amerika gaan steeds meer boutiques er toe over of een be paald merk te verkopen of een paar, maar dan wel exclusief voor een stad of een staat. Ook grote warenhuizen doen hier aan mee. Bij Printemps en Lafayette de grote warenhuizen van Parijs is de damesmode -afdeling onder verdeeld in allemaal kleine stuk jes waar men alle ontwerpers van naam kan vinder.. Veel meer dan hier in Nederland zijn die ontwerpers namelijk ook bekend bij het grote publiek. Zo wordt er door een aantal mode bladen een enquête gehouden onder boutique-houders wie de meest populaire mode-ontwer per is. Uit die enquête, gepubli ceerd in het blad „Journal du Textile", komt de volgende rang orde: 1. Kenzo 2. Claude Montana, 3. Yves Saint Laurent, 4. Thierry Mugier 5. Jean-Claude de Luca, 6. An ne-marie Beretta, 7. Christian Aujard 8. Karl Lagerfeld. 9. Issey Myake, 10. Emmanuelle Khanh. De meeste van deze prêt-a-porter- ontwerpers zijn in Nederland nauwelijks bekend en ook nau welijks verkrijgbaar, maar ze be palen wel het steeds verande rende gezicht van de mode. Wat me tijdens de afgelopen shows in Parijs opviel is het feit dat er zo veel overeenkomsten zijn. Bij ie dereen de brede schouders, dat kan ik dan nog wel begrij- pen,evenals de vervelende mili tair-uitziende kleding waar dan bovendien nog marsmuziek bij werd gedraaid ook (overigens tot niet geringe boosheid van een aantal mensen,) maar dat nu plot seling overal klassieke muziek wordt gedraaid, dat de manne quins weer net als vroeger over het plankier schrijden in plaats van te swingen, dat de meesten wel ergens zo'n belachelijk pic colo-pakje in hun collecties heb ben; er moet toch een uitgebreid spionagenet bestaan. Het lijkt toch vrij onwaarschijnlijk dat zowel ontwerper A als ontwerper B ineens op het idee komt om kleren te maken naar het voor beeld van een piccolo. Kenzo en Yves Saint Laurent deden hier niet aan mee. I)e Japanner gaf de meest krankzinnige show allemaal, daar nog wel een heel plankier vol swingende mensen, een paard met een bruid in hel goud erop, Franse pastoors com pleet met het bekende hoedje, een heel majorette-korps com pleet met korte rokjes, korte ca pes en compleet met pluimen- hoed, tressen en galons menigte mensen die na afloop bleef applaudiseren en niet vilde vertrekken. Bij Yves Saint Lauiei daarente gen een heel ingetogen show,met veel sportieve details, t-shirts van zijde, blousons van satijn en die enorme namaak-sieraden. Soms als medailles, oorkonden en sjer pen. „Parijs moet weer een beetje glamour krijgen, het is afgelopen met het ongecompliceerde bui tenmeisje met haar natuurlijke make-up, en haar eenvoud. Er moeten weer cocktail-en avond jurken worden gedragen met sie raden, handschoenen en hoeden, de sjiek moet weer terugkeren, aldus Jean Claude de Luca en omdat de meesten van zijn col lega's er zo over denken, is de mode voor de komende winter dan ook genoemd „De Overdre- Sjiek" Warn d i - De schouderlijn, de komende winter i goed uit in dit witte jurkje met schouder e stof. Een blouse met heel wijde mou- taft-zijde gedragen op een fluwelen broek cvx^Ge. fruWMAJ AjOXA*. f f lAtAsYA** Een korte avondjapon uit de col lectie van Chanel, gemaakt zijde-satijn, waarbij een grote sjaal wordt gedragen. Een greep uit de accessoires voor de komende winter grote sieraden koord ceintuurs, vrij grote schoudertassen en schoenen met hakken die aan de tijd van Lodewijk XIV doen denken. De pantalon is weer helemaal in deze winter. Hier een vrij nauwe, die in het korte enkellaarsje ver dwijnt. Daarop wordt een tuniek of jurk gedragen die net over de knie valt. Het geheel wordt rond gemaakt door een grote sjaal, die 2 strik is geknoopt. Een ruimvallend blazerjasje met daarbij gedragen een rechte pan talon, helemaal in mannenstijl n in keurig. Een aantal ontwerpen van SoniaRykielde truien-koningin van Parijs Bij alle truien wordt een sjaal gedragen Een sportief elegant pakje in rib fluweel. De broekrok heeft van bovenaf ingestikte plooien, het ruime blazerjasje valt vrij lang. Een blouse met bijpassende sjaal npleteren het geheel. Op deze tekeningen van links naar rechts een schets van de militaire lijn, de ja pon en met de duidelijk geaccentueerde schouders en royaal gesneden mantels.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 29