Zangconcours op niveau
joon
'Tosti' overtuigend
in twee eenakters
'Wie slaapt waar
MAANDAG 24 APRIL 1978
Niet om het een of ander .maar als
dit een met een pen of potlood
geschreven brief was in plaats
van een kranteartikel dat ik
eerst met tioee vingers op een
elektrische schrijfmachine ge
tikt heb. daarna per telecopier
heb doorgestuurd naar het
hoofdkwartier in Den Haag.
vanwaar het weer langs me
chanische weg naar de ver
schillende kranten werd ge
seind, dan zou ik die brief met
de rechterhand hebben ge
schreven en zou u iels in uw be-
sit hebben van een hand die een
duidelijke meerwaarde bezit
vergeleken met mijn lin
kerhand. Stel dat we enig geloof
zouden mogen hechten aan de
handopleggingen van Peter
Hurkos (maar zelfs de weten
schappelijke medewerker van
de Telegraaf zette daar afgelo
pen zaterdag net niet te veel
vraagtekens bij om ontslagen te
wordenmaar net genoeg om
duidelijk te maken dat hij hem
ook een charlatan vindt), dan
zou deze, als hij zijn hand op de
achterzijde legde van mijn
handgeschreven brief, daaruit
de vibraties voelen opstijgen
van menig beroemd iemand die
ik in de loop der jaren die rech
terhand heb laten drukken.
Elke handdruk van zo'n persoon
met meerwaarde moet volgens
mij een onzichtbaar, vliesdun
ozonlaag je van misschien een
miljardste millimeter dunte op
mijn rechterhand achterlaten,
en vorige week vrijdag heb ik
daar weer zo'n flinterdun
laagje aan kunnen toevoegen
door iemand de hand te druk
ken die <%an misschien niet we
reldberoemd is in zijn eigen ge
daante. maar die op zijn beurt
in het verleden zijn drie jaar
jongere broertje aan zijn rech
terhand moet hebben meege
voerd, en dat broertje is zo we
reldberoemd geworden, dat de
posters van zijn portret over de
hele wereld verspreid in de jon
gens- en meisjeskamers van
middelbare scholieren en stu
denten hangen, zodat je rustig
mag aannemen dat de rech
terhand. van die broer nog vol
doende ozon van zijn rech
terhand bevatte om ook mijn
rechterhand weer van een on
meetbaar artikeltje daarvan te
voorzien.
Boycotactie
Stel nu even dat Peter Hurkos in
derdaad over de gaven beschikt
waarover Uri Geiler dus niet
blijkt te beschikken (iemand
belde me op om me erop te
wijzen dat Peter Hurkos in de
jaren '50 bij al zijn openbare
optredens gevolgd werd door
een tweetal ontmaskeraars die
na enige tijd in staat bleken al
zijn toverkunsten na te doen
daarmee aantonend dat het
niets met buitenwereldlijke
zienerij te maken had), welke
ozonlagen zou hij dan aanbo
ren als hij mijn handschrift de
hand oplegde? Amalrik. Ca-
ransa. Wiegel, Den Uyl. Beat
rix. Mies Bouwman, Generalic
Najdorf, Shirley Maclaine
Wim SonneveldMelleVan
Thijn, Claus, Zebec, Kortsjnoi,
W.F. Hermans, Duisenberg, Be
rend Boudewijn, Comeille, Ju
liana, Gene Wilder Bomans,
Sinjavski, Bobek. Carmiggelt,
Galitsj, Rabuzin, Mulisch,
Euwe, Wilkes, Rademakers,
Jasjin, Kees en Wim. Bram en
Freek, Jan Mulder, Donner,
Bakhuys, alle van het Reves,
Halstrom, enfin zo zou ik nog
uren door kunnen gaan om u
duidelijk te maken dat mijn
rechterhand in de loop der ja
ren een handschoen van vipeur
(VIP's ozon) heeft aangetrok
ken. Vrijdag kwam er dus weer
een laagje bijnamelijk dat van
Roberto Guevara, de drie jaar
jongere broer van Ernesto
"Che" Guevara, die de oudste
was van de vijf kinderen
Guevara en in het Argentijnse
Rosario geboren werd. Roberto
was hier als secretaris buiten
land van de Marxistisch-Leni-
nistische Revolutionaire Ar
beiderspartij in Argentinië, die
in onmin leeft met de Ar
gentijnse Communistische
Partijdie echter weer een paar
graden minder in onmin leeft
met het regime van Videla dan
de partij van Roberto Guevara.
Guevara zwaaide lof toe aan
F rek i Bram"maar hoewel hij
de boycotacties toejuichte,
hoopte hij toch niet dat de
boycot metterdaad zou slagen,
omdat de arbeiders, die door de
inflatie 40 procent in hun loon
zijn achteruitgegaan,van plan
zijn bij het begin van het WK
om loonsverhoging te vragen,
waarbij zij de hoop koesteren
het wereldkampioenschap
("het oog van de wereld") als
kogelvrij vest te kunnen ge
bruiken. Het lijkt me ijdele
hoop.
De voetbalsupporters die er zul
len komen (Duitsers en Italia
nen en een paar puissant rijke
Perzen) zullen het oog van de
wereld met zijn, van de
journalisten valt hooguit iets te
verwachten van een paar Ne
derlanders en een paar Zwe
den, en de tv staat op een pla-
teautje in het stadion en kan er
niet af.
LD-beker blijft bij Boskoops Kamerkoor
LEIDEN - De afdeling Leiden van
de Bond van Chr. zang en Orato
riumverenigingen hield het 35ste
zangconcours. Aan het einde er
van heb ik enige moeite, door de
bomen het bos te zien. Jeugdko
ren, gospelkoren, bejaardenko
ren. Dames alleen, mannen al
leen. Vrouwen met mani\en, een
bemanning die gemengd pleegt
te heten. Die gemengden onder
scheidden zich weer in het enkel
en dubbelkwartet (Katwijk, Bos
koop), kamerkoren (Leiden,
Boskoop), niet specifieke koren
(Aarlanderveen, Delft,
Heemskerk, Noord wijkerhout,
Rijnsburg, Valkenburg). Bijel-
kaar 1 bos, 23 percelen, 700 bo
men.
De boswachtverzorging had Jannie
Göbel-Godthelp weer op zich ge
nomen. Zij vroeg recht op het
doel af: krijg ik een heel mooi
stuk van u? Mijn antwoord: dat
heb ik je 20 jaar geleden al gege
ven, toen ik je als een bijzonder
voorbeschikte solosopraan ont
dekte. Mevr. Göbel heeft het zin
gen moeten staken, maar dient de
muziek verder voort als bonds-
concourssecretaresse en door het
aanwezige, 60 leden tellende, Al-
phense bejaardenkoor De
Wielewael te dirigeren. Afde
lingsvoorzitter J. Slootweg stak
zijn bewonderde dank niet onder
de stoelen van de Stadsgehoor
zaal, voor het overvloedige ver
zette sociale werk.
De beker van het Leidsch Dagblad
bleef in het bezit van Boskoops
Kamerkoor o.l.v. Huub de Groot.
De aan alle zwaarte ontheven,
mooi doorgesponnen en
kleurechte koortoon, volledig
beheerst, gaf daar volstrekte
aanleiding toe. Niettemin sloop
er een, door de zaal wel niet op
gemerkte, fout in de vertolking
en ik heb het als een prettig ding
ervaren, dat de jury daar niet
zwaar aan is gaan tillen en de
klanksfeer doorslaggevend
maakte door toekenning van 338
punten. Deze jury bestond uit de
heren Mees van Huis, Aat van
Vliet en Jan Hulsbos.
Het Leids Kamerkoor van Ab van
Kapel zat Boskoop met 329 pun
ten dicht op de hielen. Dit was
zang van rijke finesse en noblesse
in soepele instrumentaal voort
glijdende mooie schakeringen.
Dit koor van 7 leden ontving de
beker van de voormalige Nieuwe
Leidsche Courant. Men verwarre
dit niet met het ook bestaande
Leids Kamerkoor, dat vooral
door de Johannes Passion-uit
voeringen van Willem Mizée en
van Barend Schuurman bekend
raakte. Van Kapel overweegt
naamsverandering.
De Bondsbeker, voor het door een
Jeugdkoor behaalde hoogste
puntental (340), belandde van
zelfsprekend bij Peter Bontje's
Rijnsburgse, fantastisch op toon
gehouden, "Young Voices". Deze
Voices kregen er bovendien nog
de beker bij van de Leidse Post.
Drie bekers werden er nog uitge
reikt van de heer L. Matze van
Hazerswoude en één van het ere
lid D.v.d. Blom.
Slechts drie koren daalden bene
den 300 p. Dat kan betekenen: de
jury is te mild. Doch ook: kwali
teit van zangwijze en van zan
grepertoire hadden algemeen een
sterk bevredigend niveau. Ik
houd het op het laatste.
KEES VERHOEF.
K mroe^b, j'j KRoarpie &AAM
NJIgt; /K KR'Jé 'MIK ZAL JOU OP
AUB PWARS ZlTTgNJ.
\K HB8 E£=AJ T>eAC+<ri4&\
kaact HET eewJ mooi&.
IMHAIS" l/AAJ SHBUA
(K he AF
woei/e^fee- z.e het
Meeajt
hEAjeee AurEt>8seEc*r
hEBMPE'T //V IEP02.
(tcea\ wvr pie
\j<aa&r dkokte
y
04 vxtrv-ti.
2onde! Niemand aal 'm
gebven 1
z/p.
De avonturen van Jommeke HET RODE 006
LEIDEN - Marijke Nesselaar
was zonder enige twijfel de
gene die zaterdagavond in
een afgeladen LAK-theater
de meest boeiende acteer
prestatie van Tosti leverde.
En dan hebben we het natuur
lijk over haar rol als "oma" in
"De droom van Amerika" en
niet over haar rol als "dienst
meisje" in Eugène Ionesco's
"De kale zangeres". Want
vooral in het eerst opge
voerde, door Edward Albee al
in 1954 geschreven toneel
stuk "The American dream"
krijgt zij de kans al kankerend
af te rekenen met het ijdele
Amerika en het uitgeholde,
leeggeleefde Europa. Daar
waar "Paps" (Han Geers) in
het eerste stuk nog wat
moeite heeft te overtuigen,
weet hij zich in "La Cantatrice
Chauve', het vlijmscherpe,
absurdistische toneelstuk
van Ionesco, als "brandweer
commandant" volledig waar
te maken. Vooral in de vol
strekt willekeurige, niet-logi-
sche opeenvolging van fami
lierelaties en bloedverwant
schappen in zijn laatste mop
heeft hij, hoe moeilijk ook om
van buiten te leren, de humor
behouden. Bezwaar hebben
we tegen Ionesco, wanneer
hij de brandweercomman
dant, vlak voor zijn vertrek,
de vraag laat stellen, hoe het
met de "kale zangeres" gaat.
Behalve de opmerking "men
neme een cirkel, aai hem een
beetje en dan wordt-ie vi
cieus" is de burleske opsom
ming van vreemdaandoende
vaagheden in volstrekte te
genspraak met de relatief
overzichtelijke dialogen voor
die vraag.
Van Edward Albee, die zich
door "Virginia Woolfal voor
de eeuwigheid onsterfelijk
maakte, kon men een toneel
stuk van niveau verwachten.
Dat de Leidse toneelgroep
"TOSTI" alle symbolieken
feilloos overdraagt is beslist
een verdienste van de groep.
De regisseur lijkt hier geen
enkele inspraak te hebben.
Marianne Penmngs als "Mams"
en Elise Nossbaum als mrs.
.Barker, in een uitzichtsloze
dialoog gewikkeld over een
tarwekleurig hoedje, hebben
de dramatische bedoelingen
van Albee blijkbaar feilloos
aangevoeld. Hetzelfde kan
gezegd worden van Robert
van Venrooij en Marlies Dic-
tus (als mr. mrs. Smith) in
Ionesco's "La Cantatrice
Chauve". Clara Kruit en
Frisco van der Meulen (mr.
mrs. Martin) pareren op
meesterlijke wijze de verbale
aanvallen van het diabolische
duo Smith. Dat twee, resp. in
1954 en 1949 geschreven to
neelstukken in 1978 nog kun
nen overtuigen, is in de eerste
plaats de verdienste van Ed-
ward Albee en Eugène Io
nesco. Men mag inmiddels
niet voorbijgaan aan de inter
pretatiedoor "Tosti", die door
enthousiast spel die repertoi
rekeuze aannemelijk maakte.
Vanavond en morgenavond zijn
er in het LAK-theater nog
twee voorstellingen.
BERT KOEKEBAKKER
bestuif ruim 600
doorregen kalfslap-
pen met zout en ma-
joraan en braad
in boter, boven
niet al te fel vuur. Be
stuif de lappen met
bloem als ze wat zijn
aangebraden en laat
ook de bloem wat
kleur krijgen. Ver
meng 2 volle glazen
witte port met
evengrote hoeveel
heid heet water
giet dit bij de kalf-
slappen.» Voeg een
heel teentje knoflook
toe, leg een deksel op
de pan en draai het
r zo laag moge
lijk. Week een thee
lepel dragon 15 m
in een eetlepel
troensap en voeg dan
de dragon met ci
troensap aan de lap
pen toe. Laat de lap
pen ruim 2 uur zach
tjes stoven. Bind de
jus desgewenst met
wat aangemaakte
maizena. Geef hierbij
gekookte rijst of ma
caroni.
WINA BORN
LEIDEN - "Wie slaapt waar" van
Alan Ayckbourne stond zater
dagavond op het programma van
de Leidse Schouwburg. Een sug
gestieve titel die een frivool
niemandalletje deed vermoeden.
Ook toen het doek opging was er
niets dat dit vermoeden tegen
sprak. Drie pontificaal opge
stelde bedden versterkten het
juist. Wanneer de spelers zich dan
losmaken uit de duisternis en tot
leven komen wordt de bedoeling
al gauw duidelijk: gelachen zal er
zeker wel worden vanavond,
maar of het allemaal wel zo leuk is
moet u zelf maar bepalen. Die
keuze (wel of niet leuk) werd dan
ook prompt gemaakt: leuk. Want
je kan natuurlijk niet verwachten
dat mensen die getuigen zijn van
amusante gebeurtenissen, die
dan ook nog gesitueerd zijn in
slaapkamers, gaan zitten grienen.
Vooral niet als je in de slaapka
mer van Bob (Jaap Wieringa) en
Debbie (Jennifer Willems) de
"dramatische" verwijdering
meemaakt tussen de "moeilijk
doener" Martin (Carol van Her
wijnen) en zijn hysterische vrouw
Susanna (Maria Lieuwen). Ge
roerd raak je nog minder als de
spots worden gericht op Martins
ouders: Ernst (Ton Kuyl)en Mary
(Henni Orri), die zich wellustig te
goed doen aan een toostje haring
in tomatensaus. Zelfs wordt je
niet aangedaan als je getuige bent
van het ziekbed van Chris (Derek
de Lint) die bepaald niet op me
delijden hoeft te rekenen van zijn
vrouw Joan (Diane Lensink). Het
hele verhaal van de huwelijks
moeilijkheden van Martin en Su
sanna lijkt eigenlijk maar een
aanleiding om in de slaapkamer
te kijken van de drie echtparen en
dan maar hopen dat dat komi
sche situaties schept. Dat
Ayckbourne af en toe moralise
rend en filosoferend om de hoek
komt kijken wordt nauwelijks
opgemerkt door de overdaad aan
"lachers". Het is dan ook maar
goed dat de spelers en het pu
bliek kozen voor
pliceerde benadering, en zich
niets aantrokken van de op zich
zelf in pat-stelling verkerende
personages. Zodoende bleef er
ondanks de zichzelf interum-
perende Ayckbourne best een
aardig blijspel over. Zo zie je
maar. kwaad straft zich zelf, be
dgeheimen vertel je nu eenmaal
niet, en zeker niet als de toehoor
ders er zich ongans om lachen.
LOUIS CORNELISSE
Agenda'
Leidse bioscopen
Luxor. „De duivel kent geen ge
nade", da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur,
zo. ook 4.30 uur, 12 jaar.
Camera: „Close encounters of the
third kind", da. 8.00 uur, alle leef
tijden.
Kindermatinee: „Laurel en Hardy
door dik en dun", za. en woe. 2.30,
zo. 2.00 en 4.15 uur.
Nachtfilm: „Le locataire", vr. en za.
11.30 uur, 16 jaar.
Lido 1: „Pastorale 1943", da. 2.30,
7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur,
a.l.
Lido 2: ,,L'Animal", da. 2.30,7.00 en
9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, a.l.
Lido 3: „Bilitis", do., vr., ma. en di.
2.30, 7.00 en 9.15 uur, za.. zo. en
woe. 7.00 en 9.15 uur, 16 jaar.
Kindermatinee: „Walt Disney fes
tival", woe. en za. 2.30, zo. 2.30 en
4.45 uur.
Studio: Annie Hall', da. 2.30, 7.00
en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur, 16
jaar.
Trianon: „Het vergeten continent",
da. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook
4.45 uur, 12 jaar.
Rex: „Licht op groen voor de
maagd", do., vr., zo., ma. en di.
2.30,7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30
uur, woe en za. 7.00 en 9.15 uur.
Kindermatinee: „De fluit met de
zes smurfen", woe. en za. 2.30 uur.
Nachtfilm: „Liefdé met een grote
L", vr. en za. 11.30 uur, 16 jaar.
Alphen
Euro 1 en 2: „Pastorale 1943", da.
1.45,6.45 en 9.15 uur, zo. ook 4.15
<Lf)xicicjLieuius.
- Dezer dagen is te Bern weder
een aanzienlijke diefstal van
juweelen gepleegd. Een persoon,
die zich Julius graaf von Perce
val noemde, trad bij den juwe
lier Retouret binnen en
wenschte twee armbanden met
briljanten te koopen. Den vol-
genden ochtend zou de juwelier
met de juweelen bij hem aan
huis komen, zijnde één der
voornaamste hotels van de stad.
De graaf nam zelf de kostbare
voorwerpen aan en liet den ju
welier in een zijkamer, omdat
hij ze aan zijn vrouw wilde la
ten zien. Toen de graaf wat lang
wegbleef, begon de juwelier on
gerust te worden. Bij nader on
derzoek was noch een graaf,
noch een gravin in het hotel
aanwezigAlleen vond men nog
een tweeden uitgang, langs
welken de dief met zijn schat ter
waarde vaii 50.000 fr. de vlucht
had genomen. Er is een beloon
ing van 2000 fr. uitgeloofd voor
hem, die den dief met het gesto-
lene weet op te sporen.
Vijftig jo.ar geleden:
-In Polen heeft de militaire
overheid in het Oostelijk district
van Neswich een groote spion-
nage-organisatie ontdekt,
welke ten gunste van Sovjet-
Rusland werkte. Twee hoofd
schuldigen zijn aangehouden.
Op hen werden aanteekeningen
gevonden over de indeeling der
Poolsche grensbewakingstroe
pen. Voorts zijn te Sosnowieze
52 personen gearresteerd, van
wie 24 in hechtenis bleven. Bij
een huiszoeking is bezwarend
materiaal gevonden, dat be
trekking had op voorgenomen
communistische onlusten.
- De politie van de stad Riga in
Letland heeft bij huiszoekingen
documenten gevonden, waaruit
bleek, dat de pers der linksche
va kvereenigingen door com
munisten geleid en betaald
werd. Te Dunaburg vond men
een omvangrijke corresponden
tie met Moskou. Er zijn elf per
sonen gearresteerd.
Nachtfilm Euro 1: „Motorduivels",
za. 12.15 uur, 16 jaar.
Nachtfilm Euro 2: „The killer elite",
za. 12.15 ixur, 16 jaar.
Euro 3: „The car", da. 2.00, 7.00 en
9.30 uur, zo. ook 4.30 uur, 16 jaar.
Nachtfilm: „Frivole capriolen in
seks-lekkerland",za. 12.15 uur, 16
jr.
Euro 4: „My name is Nobody", da.
2.15, 7.15 en 9.45 uur. za. en woe.
7.15 en 9.45, zo. 4.45, 7.15 en 9.45
uur, za. ook 12.15 uur, 12 jaar.
Kindermatinee: „De reddertjes
za., zo. en woe 2.15 uur.
Ongevallendienst
ziekenhuizen Leiden
Ongevallendienst elke dag Academisch
Ziekenhuis behalve van dinsdag 13.00
uur tot woensdag 13.00 uur. (Diacones-
senhuis) en van vrijdag 13.00 uur tot za
terdag 13.00 uur Elisabeth-ziekenhuis.)
Bezoekuren
ziekenhuizen
Diaconessenhuis:
Middagbezoekuur. 13.45-14.30 uur.
derafdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur
alleen voor ouders zondag 14.00-15.00
uur voor overige familieleden. Kinderen
beneden 14 jaar hebben geen toegang op
de kinderafdeling.
14.00-14.45 uur en van 18.30-19.30
uur.Kraamafdeling: dag. van 11.15-
12.00 uur (alleen voor echtgenoot) van
15.00-16.00 uur en van 18.30-19.30 uur.
kwartier van middag- en avond-
15.00-18.30
van 18.30-19.30 uur
Kraamafdeling: dag. van 11.15-12.00 uur
(alleen voor echtgenoot) van 15.00-16.00
an 18.30-19.30 uur. Babyshow
i middag- en avond-
laatste kwartier t'
bezoek.
Kinderafdeling: dag.
15.00-18.30 18.30
Maandag t m vrijdag
1830-18.45 uur
Zaterdag en zondag:
14.45-15.00 uur.
Bezoek aan ern-shtje patiënten uanneei
voor ernstige patiënten doorlopend be
zoek wordt toegestaan kan de hoofdver-
pleegkpndige hiervoor speciale kaarten
verstrekken.
Bezoektijden Kinderkltniek:
Dagelijks:
15.00-15.45 uur
18.30-19 00 uur
Bezoektijden kinderafdeling:
Elke dag:
14.15-15 00 uur
18.30-19.00 uur
Alphen aan den Rijn
Rijnoord: le en 2c klas 11-11.30. 13.30-
14.15 en 18.30-1930 uur 3e klas 13 30-
14.15 en 18.30-19.30 uur Kraamafdeling
13.30-14.45 alleen voor echtgenoten 19-
20 uur. Kinderafdeling voor ouders 18.-
Academisch Ziekenhuis
Voor alle patiënten behalve kinderen)
zijn de bezoekuren als volgt:
Elke dag:
14.15-15.00 uur
18.30-19.30 uur
Vogr de prematurenafdeling gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor
Geluidshinder
Schiphol
Klachten over geluidshinder van
vliegverkeer van en naar Schiphol kun
nen dag en nacht worden gemeld bij het
informatiecentrum Geluidshinder