INederland bleef vergaderen, ook tijdens bezetting VERSTAPPEN SCOORT HOOG „Pastorale" toch voor elke leeftijd Bilitis, de pastelsex van David Hamilton VRIJDAG 21 APRIL 1978 Wim Verstappen in „Pastorale 1943 j DEN HAAG (SP) "Pastorale" van Simon Vestdijk was in het jaar van verschijnen, 1946, een gedurfde roman. Ne derland was toen in het algemeen nog niet toe aan een objectieve kijk op de juist vervlogen bezettingsjaren. In de roes van toen is de schrijver nauwelijks opgemerkt, zijn relativerende Standpunt ontmoette geen protesten, geen verweer. Wim Verstappen is Vestdijk nu in diens voetspoor getreden. In een j filmrelaas dat nog minder te ra den laat. Zijn negende speelfilm is in zekere zin een tegenhanger geworden van „Soldaat van j Oranje", die met bravour het ver zet op een voetstuk plaatste. Ver- stappen zet daar soms vraagte kens bij. Verwacht hij boze reac ties? „Neen, hoogstens van men sen, die zelf niet in het verzet hebben gezeten." De meeste aanmerkingen, heeft hij al ge merkt, worden ten onrechte ge maakt omdat de herinnering aan het laatste oorlogsjaar, dat van de hongerwinter, het sterkst heeft gewerkt. De film speelt in 1943. „Mensen uit het verzet vinden hem mooi." „Een verzetsman huilde als een kind toen hij de film ge zien had." Wim Verstappen heeft zich veel moeite gegeven om een juiste atmosfeer te bereiken. Hij verliet zich niet alleen op het boek van Vestdijk, maar ging ook te rade bij L. de Jong, die hij als knaapje al leerde kennen in diens werkjes „Je maintiendrai", die op de Antillen werden verspreid, waar Verstappen in 1937 geboren is. Producent Frans Rasker en de regisseur overwogen bij de slor- AMSTERDAM (ANP) - De Ne derlandse speel film „Pastorale 1943", die in 32 bioscopen in ons land te zien is, bevat mogelijk schadelijke ele menten voor jon geren. Toch is de film toegelaten voor alle leef tijden, omdat "Pastorale 1943" ook positieve as pecten voor jon geren heeft. Dat schrijft de filmkeuring in een toelichting op het keurings rapport aan Con corde film bv, die „Pastorale 1943" uitbrengt. De toelichting van de filmkeuring is niet gebruikelijk. Bij een toelating voor alle leef tijden laat de filmkeuring doorgaans een nadere motivatie achterwege. De filmkeuring acht„Pastorale 1943" - naar de verzetsroman van Simon Vest dijk en geregis seerd door Wim Verstappen schadelijk, om dat in de film be paalde bevol kingsgroepen worden gedis crimineerd en verder wraak zuchtige en ge welddadige han delingen worden getoond. De keu ring acht „Pas torale 1943" niettemin ge schikt voor alle leeftijden, omdat „de film onder jongeren een ge sprek op gang kan brengen over een belangrijke fase in de vader landse geschie denis", aldus het keuringsrapport. digheden die de romancier be ging, dat er om te veranderen goede gronden aanwezig moes ten zijn. Vestdijk manipuleerde vooral geografisch nogal eens - zo schoof hij Doorn en Wijk bij Duurstede ineen tot Doornwijk - in een verhaal naar eigen ervarin gen. De filmers hebben er zich echter voor gewacht na te trek ken wie precies met de roman personages bedoeld zijn. „Dan begeef je je op glad ijs". De ge schiedkundige juistheid tot in alle details is dus zeker niet nage streefd. De beknoptheid, die een film verlangt, eist soms ook con cessies. Kersen op de bon? Kom nou! Burgers, die nog druk met een auto op benzine rondrijden na driejaar oorlog? Het boek kan het uitleggen, de film minder. Op de montagetafel sneuvelde de speciaal gebouwde auto met- gasaandrijving! Een beeld van het verzet was ook niet het uitgangspunt. „De oor log, de bezetting en het verzet plaatsen Nederlanders in een ge spannen situatie, waardoor hun eigenaardigheden scherper be licht en bekeken kunnen wor den." Die eigenaardigheden zijn tegen het decor van de oorlog ge projecteerd. Hellend De uitgebreide research voor de film voerde soms tot wonderlijke ervaringen. Vestdijk schrijft over een hellend vloertje in de Scheveningse strafgevangenis het Oranjehotel. Hoe hij daar tij dens een kort verblijf met tonnen moest sjouwen. De directie weersprak het bestaan van het vloertje. Maar het werd wel ge vonden! Anders dan vroeger, toen Verstap pen naar eigen gegevens filmde heeft hij zich nu in dienst van Vestdijk gesteld. „Ik heb niet zo'n auteursrechtelijk gevoel. Ik kom naast Vestdijks aanduidin gen toch wel aan mijn trekken. Het belangrijkste waren de op gelegde sarcastische kanten. Ik probeerde die karikaturen wat af Vestdijk heeft dat op zettelijk gedaan om dekken. Hij voelde zich 2 betrokken." Door Piet Ruivenkamp Regisseur Verstappen, die a kelijk aan Vestdijks „De ziener" had gedacht, werd door Frans Rasker op „Pastorale 1943 attent gemaakt, het boek dat in de laatste tijd snel naar negen druk ken is geklommen. Een scène laat Verstappen zich in dé filmverta ling van het verhaal voluit ont wikkelen. Pieter Lutz, Leen Jon- gewaard, Sacco van der Made en Coen Flink zitten breeduit en lang te vergaderen over hoe zij de NSB-er Poerstamper uit de weg zullen ruimen. Dat is typisch Ne derlands. „Dat lange vergaderen is heel absurd, maar het garan deert toch een soort democratie" Wim Verstappen laat een van die verre glimlachjes los, de bespot telijkheid, die hij heeft gezien sluit sympathie niet uit. Drempels De regisseur hheeft de moeilijkste drempels heeft hij al gepasseerd. .,Als je uit het isolement komt van het schrijven aan het script, krijg je maagpijn van wat mensen zeggen." Een ander gruwelijk moment voor een speelfilmregis seur is het opleveren van de werkkopie aan de financiers. Maar dat is al voorbij. En een bij zondere toeschouwster heeft Wim Verstappen (rechts, met Zorrohoed) tijdens opnamen op een veerpont bij Wijk bij Duurstede. Verstappen al veroverd. Mev rouw Vestdijk overwoog na het zien van enkele fragmenten van „Pastorale te spijbelen van een college in haar rechtenstudie. Overigens is het al Verstappens zo veelste film. „Je moet een aantal keren op je bek gaan om te weten. Ik sta nu vrij nonchalant te filmen omdat ik weet. Je moet zorgen dat je zaakjes goed zijn voorbe reid. Op de set word je nerveus als je verwacht dat de acteurs het wel zullen oplossen." De regisseur van „Blue movie" is aan een nieuwe fase in zijn car rière begonnen. Scène uit de nieuwe Nederlandse speelfilm Pastorale 1943". Goede vaderlanders, vermomd als Duitsers, willen het vonnis voltrekken tegen de NSB'er Poerstamper. V.l.n.r. Sacco van der Made, Bram van der Vlugt, Bernard Droog en Leen Jongewaard. In Playboy een Amerikaans maandblad, heeft u het werk ge zien van David Hamilton, de meesterfotograaf, die met zijn soft-focuslensje vrouwen fotog rafeert in een mistig sfeertje, het product van een voorzichtig laagje vaseline. De fotografische kwaliteiten van Hamilton staan buiten kijf. Hij behoort tot de ro mantici onder de kiekjes schie tende horde. Weliswaar maakt hem dat verdacht in de ogen van een aantal collega's, maar Hamil ton heeft zoveel succes dat dat hem koud laat. Sterker nog, in deze krant heeft hij enige tijd ge leden beweerd, dat vele fotogra fen hem imiteerden. "Dat zal met mijn film dan ook wel het geval zijn". Want dat is wat Hamilton heeft geproduceerd, waarbij hij er vanuit gaat dat een goede fo- tograaf als hij is, de pedante Ha milton wil daar graag voor uit komen. best wel in staat is om Bilitis; regie David Hamilton; voornaamste rollen Patti D'Ar- banville, Moira Kristcnsen; Lido 3; 16 jaar. ook een goede film te maken. Een kleine vergissing, die hem bij Bi litis, de film waar het nu om gaat, zal opbreken. Bilitis is een kost schoolmeisje, dat haar vakantie doorbrengt bij de getrouwde Me- lisa. De sexuele ervaringen van Bilitis beperken zich tot wat les bisch gerommel in het pensio naat en zij wordt dan ook smoor verliefd op de wel erg vrouwe lijke en erg mooie Melissa en ook op een fotograaf. Melissa echter wordt in de steek gelaten door haar man en om haar te troosten zoekt Bilitis voor Melissa een U raadt het al, het wordt de fotograaf en verdrietig keert Bilitis terug naar school. Het ver haal is drakerig en soms erg lang dradig. En dat is jammer, want de film heeft wel degelijk kwalitei ten. Zoals gezegd is David Hamil ton een goede fotograaf en dat blijkt ook uit de soms adem benemend mooie beelden. Maar de verwondering over de bijna perfecte harmonie in compositie en kleur, waaraan hij erg veel aandacht besteed, duurt niet zo lang. Daarna wordt de film ver velend en ontaardt in een aan eenschakeling van bewegende dia's in pasteltinten. Bilitis is dan niet meer dan een fotoboek, waarin veel en soms erg jong bloot voorkomt. Hamilton zou zich tot fotograferen moeten be perken. WIM SCHEURER Het is Wim Verstappen gelukt. In zijn eenenveertigste jaar en met zijn negende speelfilm kwam hij aan Simon Vestdijk toe. Vele plannen hebben er bestaan om de Nobelprijs-aspirant voor de ca mera te brengen, maar het kwam er nooit van. Zelfs niet met de destijds pikante roman „De dok ter en het lichte meisje", waar zelfs het buitenland naar lonkte „Pastorale 1943"; regie: Wim Ver stappen; met vele Nederlandse acteurs; Lido 1, Leiden en Euro 1 en 2, Alphen; alle leeftijden. Verstappen hakte de knoop door en presteerde meteen zijn beste film tot dusverre. Het is ook een (voorlopig?) afscheid van de Scorpio-onderneming gewor den, waarin Verstappen immer het verstandelijk bezonken deel heeft vertegenwoordigd en Pim de la Parra de bruisend emotio nele helft, die dan ook nu bezig is aan zijn geschreven memoires als ,,Prins Pim". Najaren van kwiek en ook wel eens onbekookt élan, is er kennelijk een nieuwe fase aangebroken. Aan „Pastorale 1943", is een ge degen en zorgvuldige voorberei ding vooraf gegaan. Verstappen heeft met de onvermijdelijke be kortingen de schrijver, die hij voor zijn juridisch verweer bij „Blue movie" al eens te hulp riep, vrij trouw in zijn film gevolgd; zich dienstbaar gemaakt aan het gegeven en de mentaliteit van een volk in de eerste plaats ge zocht uit te tekenen. „De Nederlanders waren te aardig om veel helden te kunnen heb ben" haast Verstappen zich aan het begin van de film vast te stel len, die als een aimabele satire is uitgewerkt. De verschillende kleine intriges vloeien ineen tot een grotesk beeld van een land in oorlog, welks bewoners emotio neel noch krijglistig aan die toe stand toe waren. Dat siert in zekere zin die bewo ners. Mensen, die met twee lin kerhanden functionei-en in mooi aangeharkte voortuintjes, keu rige huisjes met een regenton, kortom een kneuterige samenle ving van goedwillenden, die soms terugschrikken als het lot zijn barse gezicht toont. Verstappen heeft met meer mede dogen dan Vestdijk destijds om zich heen gekeken. De op de An tillen geboren regisseur gebruikt een extreme situatie als toetss teen voor zijn belangrijkste be doeling, het karakteriseren van een volk. De leraar Schults staat in het mid delpunt van een aantal beknopte gegevens. In zijn schoolmilieu krijgt hij te maken met een foute lerares Engels, die door zijn col lega's wordt genegeerd omdat zij .Verzet in de geest" plegen. Schults helpt een Joodse stu dievriend op een boerderij onder te duiken en op die manier wordt het kontakt- gelegd met het sim pele plattelandsverzet, dat een plaatselijk distributiekantoor onhandig overvalt en zich verder toelegt op het onderbrengen van vluchtelingen. De bedreiging van dit verzet wordt gevormd door de drogist Poerstamper, een NSB-er, en zijn zoons. Ook door de provokaties van een vrouw, die voor de Sicherheitsdienst werkt. Maar bovenal lopen de Hitler-tegenstanders zichzelf voor de voeten. Het gaat om een goed gecon strueerd boek, voor Vestdijks doen populair geschreven en Verstappen heeft de kansen dankbaar gegrepen om in een rustig tempo op het juiste mo ment de hoofdstukjes te knotten, waardoor de indruk van „Verve lend traag" niet post vat. De overweging dat Verstappens spelregie wat weinig signatuur krijgt in de beide centrumrollen, die van de leraar Schults (Frede- rik de Groot) en de joodse onder duiker Cohen (Hein Boele) is niet helemaal juist, want het heeft ook te maken met hun algemeenheid. Het tweede plan is dwingender geprofileerd, het zijn wezen, die uit een Chbot-schilderij lijken gestapt. Het ïs vooral Bernard Droog, die als de NSB-drogist een schitterend portret voor el kaar krijgt en ook de moffenmeid van Geert de Jong is zo levens echt als maar kan. Sylvia Kristel speelt redelijk een verdachte le rares, Leen Jongewaard, Jaap van de Merwe, Sacco van der Made, Renée Soutendijk en Jaap Stobbe zijn goed voor de aan sprekende karakteraanduidin gen, waaraan de film zo rijk is. PIET RUIVENKAMP Blijvers. „Close encounters of the third kind" vreemde verschijnselen uit de ruimte, Camera, Leiden. „L'Animal", Jean-Paul Bel- mondo in goed zittende dub belrol, Lido 2, Leiden. Annie Hall", Diana Keaton en Woody Allen als onwennige s, Studio, Leiden. Terug in Leiden „De duivel kent geen genade" Luxor „Het vergeten continent", Trianon. Nieuw in Alphen „The car", de duivelse auto is uit Leiden weggereden en maakt nu Alphen onveilig, Euro 3. „My name is nobody", Terence Hill en Henry Fonda in een spaghettiwestern, Euro 4. Kindermatinee „Laurel en Hardy door dik en dun", Camera, Leiden. „Walt Disney festival", Lido 3, Leiden. „De fluit met de zes smurfen", Rex, Leiden. „De redderljes", Euro 4, Alp hen. Nachtfilms „Liefde met een grote L", Rex, Leiden. „Motorduivels", Euro 1, Alp hen. „The killer elite", Euro 2, Alp hen. „Frivole capriolen in seks- lekkerland". Euro 3, Alphen. „My name is nobody", Euro 4, Alphen. Rex „Licht op groen Leids Filmhuis „De audiëntie" van Marco Fer- reri, donderdag 27 april, Bree- straat 66. Kijkhuis „Alexander Nevsky" van Ser- gej Eisenstein, maandag 24 ap ril. 8.00 uur, Vrouwen- kerkkoorsteeg 17. Film in Voorschoten "Go West", Marx Brothers, vr. 6.30, za. 4.00 en 6.30, zo. 3.30 en 6.00 uur, a.l. Greenway. "Once upon a time in the West", vr. 8.30, za. 8.30, zo. en ma. 8.00 uur, woe. 7.00 uur, 12 jr., Greenway. Kindervoorstelling: "Pippi in Takatukaland", za. 2.00, zo. 1.30 en woe. 2.15 uur, Greenway. Haagse bioscopen APOLLO I: The biggest battle, dag. 2.30-7-9.15 uur. zo. 2.30- 4.45-7-9.15 uur, 16 jaar. APOLLO 2: Doctor Vlimmen, dag. 7.30 en 9.45 uur, do., vr., ma., di., 2 uur. 12 jaar. ASTA: Close Encouters of the third kind, dag. 2 en 8 uur. A.l. BIJOU: Loflied op de zonde, dag. 2-7.30-9.45 uur. zo. 2-4.15- 7.30-9.45 uur. 16 jaar. CALYPSO: Looking for Mr. Goodbar. dag. 2.15-6.45-9.30 uur. zo. 1.15-4-6.45-9.30 uur. 16 jaar. CAMERA: The spy who loved me. dag. 2.15-6.45-9.30 uur. zo. 1.15-4-6.45-9.30 uur. 12 jaar. CINEAC: Saturday night fever dag. 1.30-4-7.-9.30 uur. za., zo., wo., alleen 7 en 9.30 uur. 12 jaar. CORSO: Pastorale 1943. dag. 2-7-9.45 uur zo. 1.30^1.15-7-9.45 uur. A.l. DU MIDI: Slap shot. werkda gen één avondvoorst. 8.15 uur. vr. en za. 7.-9.30 uur zon. 4-7- 9.30 uur 16 jaar. EURO: Jesus Christ Superstar, za. to. en wo. 3.45 en 7.45 uur. Overige dagen 1.45 en 7.45 uur а.l. METROPOLE I: Pastorale 1943, dag. 2-6.45-9.30 uur. zo. 1.15-4-6.45-9.30 uur a.l. METROPOLE 2: Saturday night fever, dag. 2-6.45-9.30 uur. zo. 1.15-4-6.45-9.30 uur 12 jaar. METROPOLE 3: La dentellière. dag. 2-6.45-930 uur. zo. 1.15-4- б.45.-9.30 uur 16 jaar. METROPOLE 4: Smokey and the bandit, dag. 2-6.45-9.30 uur. zo. 1.15-4-6.45-9.30 uur. al. METROPOLE 5: Una giornata particolare: dag. 2-6.45-9.30 uur. zo. 1.15-4-6.45-930 uur 16 jaar. ODEON 1 The turning point, dag. 1.45-6.45-930 uur zo. 1.45- 4.15-6.45-9.30 uur. 16 jaar. ODEON 2: Sisters, dag. 2-6.45- 9.15 uur zo. 2-4.30-6.45-9.15 uur. ODEON 3: Star Wars. dag. 2- 6.45-9.15 uur. zo. 1.30-4.15- 6.45-9.15 uur. al. ODEON 4 's Werelds vurigste minnaar, dag. 2.15-7.15-9.45 uui zo. 2.15-4.45-7.15-9.45 uur. a.l. OLYMPIA: De laatste trein uit Katanga dag. 8 uur: za en zo 2 en 8 uur 16 jaar. PASSAGE: L'animal. Dag. 2- 7-930 uur. za en zo 1.30-4-7-930 uur. al. STUDIO 2000: Julia, do., vr., ma en di. 2 uur. Elke avond 7-930 uur. Behalve di. en do. 16 jaar. DE UITKIJK: Barocco: Elke dag 1.30-7-9.30 uur. 12 jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 13