Twee doosjes Pickwick
theezakjes met twee Pickwick
theeglazen samen voor f6,12»
Petrakoor schakelt
om op reli-musical
Je eigen, vertrouwde Pickwick thee.
Discipline
Zuidafrikaanse kerk
breekt met Nederland
Tijdelijke aanbieding!
LEIDEN - Het interkerke
lijk Petra-jeugdkoor-
ruim veertig jongeren uit
Leiden en verre omgeving
- is onder leiding van de
Haagse dirigent Kees
Schrijver begonnen met
het instuderen van een
"reli-musical", een gods
dienstig getint samenstel
van tekst, zang en muziek.
Voor zijn gastoptredens
gaat het koor hiermee over
op een geheel nieuwe
vorm van presentatie, die
mem name in Amerika en
Duitsland wortel heeft ge
schoten.
Geinspireerd door platen en con
certen van onder anderen de
Duitse zanger-componist
Siegfried Fietz, de Continental
Singers en de reli-musical "Komt
tezamen", is pater Raymund van
Sasse van IJsselt teksten gaan
schrijven voor een echte Neder
landse musical rond het thema
"Gods plan". Dat thema is ook de
titel van de uit dertien delen be
staande musical geworden.
Pater Van Sasse van Ijsselt, die al
enige jaren aan het Petra-
jeugdkoor verbonden is en al heel
veel teksten ervoor heeft ge
schreven, beschrijft in deze -
"breed-kerkelijk gehouden" -
musical Gods feitelijke bedoe
ling met de schepping. Hij kwam
via bevriende relaties in contact
met de componist Hans Gok,
verbonden aan het Rotterdams
conservatorium, die onmiddel
lijk bereid was de muziek te
schrijven. Toen bleek dat com
ponist Cok en Kees en Hennie
Schrijver, zangpedagogen, goede
vrienden van elkaar zijn, was de
kring gauw gesloten Van dit
viertal mag worden verwacht, dat
zij het Petrakoor brengen naar
een niveau waarop een verant
woorde uitvoering van het nu in
studie genomen werk wel moge
lijk is.
Kritischer
Rob Gijbeis, die voor het koor de
publiciteit verzorgt, vertelde ons,
hem opvolgde. In 1965 volgde hij
kardinaal Feltin van Parijs op als
internationaal president. De
kandidaten voor de opvolging
van kardinaal Alfrink zijn: bis
schop L. Bettazzi (54), Italië, en
bisschop Th. Gumbleton (47),
Amerika.
Om de naam van kardinaal Alfrink
blijvend aan Pax Christi te ver
binden, zullen "Kardinaal-Al-
frink-dagen" worden ingesteld
die beogen mensen uit Oost- en
West-Europa met elkaar in con
tact te brengen.
Kort na het afscheid van de kar
dinaal verhuist het internationale
secretariaat van Pax Christi naar
Brussel; de internationale sec
retaris, Carel ter Maat, gaat na
melijk in augustus met pensioen
en wordt opgevolgd door de Bel
gische polemoloog Etienne de
Jonghe.
dat het contact met Kees
Schrijver is voortgekomen uit de
behoefte bij een flink aantal
koorleden om wat meer aan de
stemvoering te gaan doen.
"Als de motivatie van de groep be
wuster wordt en de inzet groter,
wordt je ook steeds kritischer.
Bovendien wilden wij meer in
houd geven aan de eigen gastop
tredens. De reli-musical die pater
Raymund aan het schrijven was,
gaf ons de kans óm te schakelen
naar een andere presentatie
wijze. Vier onderdelen van de
musical staan nu geheel op mu
ziek. De anderen negen moeten
nog worden uitgewerkt, en ook
moet Hans Cok de volledige be
geleiding nog schrijven".
Het koor is met de muziek van Cok
bijzonder ingenomen.
Rob Gijbeis: "We vinden hetzelf ra
zend knap zoals de teksten op
muziek worden gezet. De sfeer
van de tekst is heel duidelijk in de
muziek terug te vinden. Wij moe
ten er wel intens op studeren,
want de moeilijkheidsgraad is
zeker niet laag. Zetting en ritme'
zijn verre van eenvoudig. Maar op
de repetitie-avonden wordt er
met groot enthousiasme keihard
aan gewerkt. Bijna alle koorleden
zijn steeds present. Ook de tekst
schrijver en de componist zijn
vrijwel iedere woensdagavond
aanwezig".
Opnamen voor LP
Voor september en oktober neemt
het Petra-jeugdkoor geen gas
toptredens aan. Dan repettert het
twee keer per week om alles gaaf
af te werken. Die periode wordt
afgesloten met een werk-week-
end. In oktober worden in een
studio in Nederhorst den Berg
opnamen gemaakt voor een LP
die tegelijk met een muziekboek
en een handboek (met toelichtin
gen over de bijbelse achtergron
den van de musical) eind novem
ber moet uitkomen. In december
volgen dan de eerste gastoptre
dens met de eigen musical waar
voor het koor al uitnodigingen
heeft ontvangen.
De omschakeling naar de reli-musical verplicht het Petrakoor me
pedagogen Kees en Hennie Schrijver doen er op het ogenblik alles a
i "stemvoering" te doen. De zang-
Ovcr het stuk zei Rob Gij bels nog,
dat het zodanig van aard en opzet
is dat zowel in protestantse als in
katholieke diensten kan worden
ingepast. "Het sluit aan bij alle
tijden van het kerkelijke jaar.
Ook kunnen de liederen apart
worden gebruikt. Daarnaast
leent de musical zich bij uitstek
voor gospelconcerten."
Zowel in de zanggroep als in combo
kan het koor, dat altijd op
woensdagavond in de Petrakerk
(Surinamestraat) repereert, nog
nieuwe leden gebruiken. In dit
stadium is het voor hen nog mo
gelijk, met de instudering van de
musical te beginnen. Men is ook
nog op zoek na»
luidstechnicus.
De Nederduits Gereformeerde Kerk in Afrika heeft de eeuwenoude ban
den met de Gereformeerde Kerken in Nederland verbroken na het be
sluit van de Nederlandse synode deze week om opnieuw steun te verle
nen aan het anti-racismefonds (en dus aan Zuidafrikaanse bevrijdings
bewegingen) van de Wereldraad van Kerken. De voorzitter van de Al
gemene synode van de Zuidafrikaanse kerk, dominee D. Beukes, had
woensdagavond telefonisch om opheldering gevraagd over het Neder
lands besluit. Naar aanleiding van dit gesprek kwam de synode van de
Zuidafrikaanse kerk in spoedvergadering bijeen en besloot zij de be
trekkingen met Nederland te beëindigen.
Volgens ds. Beukes komt de gereformeerde steun uit Nederland aan het
anti-racismefonds neer op het steunen van terrorisme aan de grenzen
van Zuid-Afrika.
Twee doosjes Pickwick thee
zakjes vindt u in de winkel tijdelijk
met twee aantrekkelijke Pickwick
theeglazen. Zo kunt u snel een paar
van die fraaie, graag geziene
Pickwick theeglazen in huis halen.
En voor weinig geld.
*Twee doosjes theezakjes Engelse
melange plus twee theeglazen zijn
verkrijgbaar voor: f 6,12.
Twee doosjes theezakjes Ceylon
melange (4-grs. zakjes) plus twee thee
glazen zijn verkrijg!
voor: 1 6,60.
In een brief aan de omroepen
doet de Nederlandse Raad
van Kerken de suggestie,
richtlijnen te zoeken die de
kerken en confessionele om
roepen helpen niet goedkoop
over God te spreken en die de
algemene media helpen,
zorgvuldig op te treden te
genover hen die door een
zorgeloos gebruik van
heilige termen anderen
kwetsen. De Raad van Ker
ken nodigt de omroepen uit,
in een nader gesprek van ge
dachten te wisselen over wat
in zijn brief over het "toene
mend gebruik van Gods
naam" wordt gezegd.
Toen de raad zich, op verzoek
van de synode van de Gere
formeerde Kerken, hierop
bezon, bleek het helemaal
niet eenvoudig te zijn, onder
woorden te brengen wat
"misbruik van Gods naam"
eigenlijk is. Christenen ma
ken zich ook vaak schuldig
aan misbruik. Dat gebeurt
iedere keer wanneer in
vrome zinnen God te hulp
wordt geroepen om onrecht
te maskeren, de waarheid te
ideologiseren, mensen te
kleineren en God voor zijn
karretje te spannen. Er is dus
geen reden om "uit de
hoogte" te protesteren. Het
tegengaan van dit misbruik
vraagt evenzeer zelfonder
zoek van christenen, kerken
en confessionele organisa
ties als een beroep op ande
ren om kwetsende vervlak
king van onze taal tegen te
gaan.
Interessant
"Wij werpen ons in deze dis
cussie niet op als mensen die
God moeten verdedigen te
gen misbruik van zijn naam.
Dat is niet in overeenstem
ming te brengen met wat wij
geloven", zegt de brief. "Nee,
protest tegen het gebruik
van Gods naam wil mensen
beschermen, zowel hen die
gekwetst worden in wat hun
heilig is, als hen die uit on
begrip of gebrek aan aan
voelingsvermogen anderen
treffen.
De Raad van Kerken vindt het
een interessante vraag,
waarom een geseculari
seerde (verwereldlijkte) sa
menleving geen eigen
krachttermen heeft ontwik
keld, een vraag die nog inte
ressanter wordt als men ziet
hoezeer dit gedachteloze
spraakgebruik anderen tot
in hun ziel raakt. Duidt dit
gebruik van heilige woorden
er soms op, dat de secularisa
tie toch niet zo diep gaat als
wel wordt aangenomen. Hoe
is het te verklaren dat om
roepen woorden als "God"
en "Jezus Christus" als
krachttermen niet evenzeer
vermijden als het gebruik
van racistische aanduidin
gen?
De Raad van Kerken hoopt, dat
de media tegenover nivel
lerend taalgebruik zichzélf
een discipline zullen willen
opleggen, en dat de media de
kerken zonder pardon op het
misbruik van Gods naam
zullen wijzen als kerkelijk
beleid mensen kwetst of on
vrij maakt.
N-bom. Het Interkerkelijk Vre
desberaad Nederland dringt er
in een telegram aan president
Carter van de Verenigde Staten
op aan, vast te houden aan de
afwijzing van de neutronenbom.
De aanleiding tot het telegram
waren de berichten dat Carter
persoonlijk tegen dit wapen is
en binnen afzienbare tijd ook
een afwijzend standpunt van de
Amerikaanse regering zou be
kendmaken. Het IKV meent, dat
Carter met afwijzing de we
reldvrede een grote dienst zou
bewijzen
Alfrink. Morgen neemt kar
dinaal Alfrink in de Ridderzaal te
Den Haag afscheid als president
van de internationale katholieke
vredebeweging "Pax Christi".
Ook prinses Beatrix en prins
Claus zullen daarbij zijn.
Kardinaal Alfrink is sinds 1952 ac
tief betrokken geweest bij het
werk van Pax Christi. Van dat
jaar af was hij voorzitter van de
Nederlandse afdeling, tot 1976,
toen bisschop Ernst van Breda
Als je motivatie bewuster wordt,
word je steeds kritischer
Seksuele moraal
Seksualiteit. De Noorse socioloog
dr. Lars Walloe is bij een onder
zoek onder de Noorse jeugd,
waarvan 16 procent uitdrukke
lijk verklaarde belijdend christen
te zijn, tot de conclusie gekomen
dat het verschil in opvatting over
seksuele aangelegenheden tussen
christelijke en niet-christelijke
jongeren kleiner is dan men al
gemeen denkt.
Van de godsdienstige jongelui zei
57 procent vóór het 19de jaar sek
suele contacten te hebben gehad
41 procent had geen bezwaar te
gen buitenechtelijk geslachts
verkeer en slecht 23 procent wees
dit af. Vijftig procent deelde mee,
al meer dan één partner te hebben
gehad; bij de niet-christelijke
jongelui was dat zestig.
Een aparte enquete onder vrouwen
tussen 20 cn 45 jaar wees uit, dat
zestig procent voorbehoedsmid
delen gebruikt. In de groep "zeer
godsdienstige" vrouwen gebruik
ten drie keer zoveel vrouwen een
pessarium als in de groep "niet-
godsdienstigen"
altijd vers en geurijj)