Alles wat ik zeg daar twijfel ik aan" Edward Johnson: lef en briljant klarinetspel E/BflMDv mg&jöïïnEi 99 r(j\)vandaag... toegeljcht Werktheater met tent bet land in ALLE GELDZAKEN Herman van Veen: Puur gemakkelijk, al uw geldzaken in één hand. Sparen, „lenen, beleggen en ^verzekeren. Voor alles kunt u terecht bij de Spaarbank op maar liefst gj 80 kantoren,waar men u C met goede raad en snelle service steeds van dienst is. LEIDSE SPAARBANK WOENSDAG 5 APRIL 1978 DEN HAAG (SP) - Herman van Veen: „Een tijdje geleden werd er op de Belgische televisie een documentaire uitgezonden over een sloppenwijk van de een of andere grote stad met weinig rijk en veel arm. Er kwam een jongetje in beeld, dat z'n voet pijn gedaan had en voor het eerst van zijn leven een pleistertje op een wond kreeg. Eenpleistertje, zo'n keurig dingetje met een ademend gaasje en het doet niet zeer als je hem er later weer afhaalt. Dat had dat jongetje nog nooit meegemaakt. Hoe hij keek! Naar die voet met dat pleistertje er op! Met een mengeling van diep wantrouwen en van een dit is werkelijk te gek! De ogen van dat jongetje spraken van een verwondering die volwassenen alleen nog maar kun nen hebben als ze de lotto winnen, of als het ineens mag. dat beeld in die documentaire beschouw ik als een van de hoogtepunten uit mijn leven". Het is de eerste keer na al een half uur praten, dat Herman van Veen zonder tussentijds nadenken, zonder haperingen met hoe kan ik je dat nu het beste uitleg gen of 't is zo moeilijk om er de goede woorden voor te vin den reageert op een vooraf gaande vraag of opmerking. Het jongetje met het pleistertje volgde op onze veronderstelling dat Van Veen het tegenwoordig met volwassenen niet meer zo ziet zitten. Zeker is dat het geval in zijn nieuwe theaterp rogramma, waarin hij de Goede Medemens nog slechts lijkt te vinden onder de twaalf en boven de vijfenzestig. Vroeger keek Herman van Veen alleen naar he die kleine meid, op haar kin derfiets. Nu zit hij zelf achterop.- „Kinderen nemen je nooit in de zeik", zegt hij, bijna heftig. „Dat is een van de weinige, fijne ze kerheden die je momenteel kunt hebben". Realistisch De volwassen Herman van Veen, hij is inmiddels 33, ook Harkelijn- tjes worden groot - wil gelukkig niet zeggen dat hij na al zijn thea terjaren het grootste geheim van de wereld heeft ontdekt. Wel dat hij in de loop der tijd realistischer geworden. Hij wil duidelijker dan ooit iets vertellen in het theater, iets te zeggen hebben. Zijn me ning, zijn visie. Hij: „En dat doe ik nu nogal anders dan dat veel mensen vroeger dachten dat ik 't zou gaan doen. Die verwachtingen die men altijd van mij heeft gehad dodelijk! Zo jong als ik was werd ik bin nengehaald met veel oohh's en aahh's. Maar diezelfde oohh- en Door Frans Happel aahh-roepers hebben er nooit een idee van gehad hoe verlammend soms hun verwachtingspatroon op mij werkte. Als je je dan niet ontwikkelt zoals zij hopen, nee, willen dat het gebeurt, zijn ze teleurgesteld en dan komen er opmerkingen zo van „het is er bij die Van Veen toch niet helemaal uitgekomen". Dat is natuurlijk grote kul. Op een leeftijd dat bij voorbeeld Wim Sonneveld nog ongeveer beginnen moest heb ik al een carrière staan. Ach daarover praten heeft zo weinig zin. Wat moet ik met e van het blad piepeldepop die me wil interviewen voor zijn wel achthonderdduizend lezers, als ik zelf nog zo verschrikkelijk be zig ben hoe ik mijn hand het ver ste kan uitstrekken, hoe ik de we reld kan ontdekken, hoe ik me zelf kan leren kennen Meer weten „Hoe meer je weet, hoe moeilijker het wordt. Alles wat ik in het theater zegdaar twijfel ik aan. Ook in het theater, vooral in het theater wordt aan dat weten de hoogste prioriteit gesteld. Intel lect en intelligentie, daarom zou het gaan. Als ik laat zien en horen wat ik weet maar niet wat ik voel, hoef ik me als artiest geen pro blemen te maken en het publiek heeft toch een leuke avond. Wat ik voel staat bij mij echter voorop en daarmee wordt het allemaal gelijk zoveel moeilijker. Echt, meer dan eens tijdens een voor stelling denk ik: jochie, is dat nou wel allemaal waar wat je zegt Vroeger liepen die voorstellingen soms uit tot rond half twaalf, of nog later. Zijn nieuwe show eindigt om half elf. Nog een toe- Herman van Veen:...harlekijntjes worden groot „Ik speel de laatste jaren niet meer dan honderdveertig voorstellin gen van een show. Dat is voor mij de limiet. Honderdveertig voor stellingen, die dan ook optimaal moeten zijn, die bijna zakelijk zijn ingericht om en het publiek en meteen ook mezelf het volle pond te kunnen geven. Ik zei je al, ik wil m'n emotie onder woorden brengen, tot uitdrukking bren gen. Dat kost kracht, veel kracht. Een beroepsvoetballer kan na ze ven jaar een buik krijgen en wat anders gaan doen. Dat gaat voor mij niet op". Literair jaar weer geheel vers aan het pu bliek te kunnen vertonen Van Veen is er altijd. Of in het theater, of in de platenstudio, dan weer komt hij met een toneelstuk af, of een rijmpjesbundel, of een serie kinderprogramma's voor televi sie (die de KRO dit najaar uit zendt), of met een serie voorstel lingen in Duitsland. Fana tisme, of „gewoon werken"? „Naar mijn mening doe ik nog steeds niet genoeg, 't Is maar wat je wilt. Ik vind theater leuk, toch is het niet het belangrijkste in mijn leven". Opera Collega's verdwij aan het strand schrijven, i Herman van Veen op z'n tijd een half jaar in het niets. Om teksten te op te laden, spiratie op te doen, of zoiets. Daarvan wordt ook altijd mel ding gemaakt. Die en die trekt zich nu terug om zich in het na- Wat is het belangrijkste dan wel? „Dat weet ik niet zo precies. Ik wil goed leven, mijn eigen mogelijk heden zo optimaal mogelijk ex ploiteren, met mijn lijf leren om gaan, maar Komt het ween hoe meer je weet, hoe meer je kunt, hoe moeilijker het wordt. Ik ben al drie jaar aan een opera be zig. Misschien is die pas over ze ven jaar klaar. Geeft niet, ik pro beer 't. NEDERLAND 1 18.30 - Sesamstraat (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Manhattan Transfer, muziekprogramma (AVRO) 19.20 - Uitzending van de PSP (P.P.) 19.30 - Tristan, tv-film (AVRO) 21.37 - Journaal (NOS) 21.55 - Den Haag vandaag (NOS) 22.10 - Elvis in concert (AVRO) 23.05 - Journaal (NOS) NEDERLAND 2 18.20 - Geologie (3) (TELEAC) 18.50 - Toeristische tips (NOS) 18.55 - Journaal (NOS) 18.59 - Weggelopen, filmreportage (IKON) 19.24 - Kenmerk (IKON) 20.00 - Journaal (NOS) 20.27 - Film van de Nederlandse Hartstichting (SOCU1 ERA) 20.33 - Lex Harding met het popjournaal (VOO) 20.40 - Tol Hanssc, filmportret (VOO) 21.02 - There was a crooked man, speelfilm (VOO) 23.08 - Info (VOO) 23.38 - Journaal (NOS) DUITSE TV DUITSLAND I 18.00 Kinderprogr. 18.50 Journ. (Re gion. progr. 19.00 Reportage. 19.30 Actual. 19.45 Kleuterprogr. 19.55 Zwischen 18 und 20, tv-serie. 20.25 Region, magazine. 20.59 Progr.overz. WDR: 18.00 Progr.inform. AANSL. Tochter des Schweigens, tv-serie. 19.40Tochter des Schweigens, tv-se rie. 20.15 Actual.magazine. 20.45 Amus.progr.) 21.00 Joum. 21.10 Sportprogr. 23.00 Filmreportage. 23.30 Actual. DUITSLAND II 18.00 Joum. 18.10 Arpad der Zi geuner, tv-serie. 18.40 Actual, en mu ziek. 19.20 Muziekprogr. 20.00 Joum. 20.30 Jenny, Lady Churchill, tv-serie. 21.15 Inform, progr. 22.00 Actual. 22.20 Starsky Hutch, tv-serie. 23.05 Inform, en gesprek. 22.50 Haendler Jahreszeiten, tv-spel. 1.15 DUITSLAND III 18.00-18.30 Schooltelevisie. 19.00 Kleuterprogr. 19.30 TV-cursus En gels. 20.00 Journal 3. 20.15 Medisch magazine. 21.00 Joum. 21.15 Film portret. 22.00 Momente. 22.15 Film verslag. 23.00 Inform, progr. 23.05 Die Freunde von Eddy Coyle (The friends of Eddie Coyle), speelfilm, ca. 0.45 Joum. BELGISCHE TV 18.15 Tekenfilmserie. 18.20 Dokum. 18.45 Young Daniel Boone, tv-serie. 19.35 Meded; Morgen. 19.45 Joum. 20.10 Weerber. 20.15 Happy Days, tv-serie. 20.40 Een veilig nest, volks stuk. 22.20 Kult progr. 22.45 „Tristan", een verhaal van Thomas Mann, werd in 1903 geschre ven. Het verhaql gaat over een middelmatig schrijver die vlucht in een mystieke droomwereld bepaald door Wagnermuziek, schoon heid en dood. In het sanatorium ,J£infried" ontmoet de frêle mev rouw Gabriele Klöterjahn de wat zweverige schrijver Detlef Spinell die onmiddellijk een diepe verering voor Gabriele koestert. Gab riele vertelt al snel na de eerste contacten met Detlef over haar jeugd, haar ouders van wie de vader een sterk kunstzinnige inslag had. Het wordt Detlef duidelijk dat Gabriele bij haar robuuste echtgenoot op weinig begrip kan rekenen. Als haar toestand ver slechtert en haar man en zoon overkomen, kan Detlef zich niet beheersen en ontstaat een heftige woordenwisseling tussen Klöter jahn en Detlef. De AVRO-televisie zendt deze film, gemaakt naar aanleiding van de 100ste geboortedag van Mann, vanavond uit via Nederland I van 1930 tot 2130 uur. Voor wie het nog niet weet, vanavond Elvis Presley Nederland I van 22.10 tot 23.00 uur. Zoals bekend is de AVRO er na veel moeite in geslaagd de film te bemachtigen waarin de opnamen van de twee laatste optredens van Presley zijn samen gevoegd. Ten overvloede nog even de songs die hij ten uitvoer brengt: ,Mu way", ,$ee see rider", „Are you lonesome tonight", ,Jailhouse rock", Hound dog", „Can't help falling in- love" en ,Hurt". Van 19.04 tot 1929 uur zendt de IKON op Nederland II de Ameri kaanse film Weggelopenuit. Elk jaar lopen er in Amerika zo'n miljoen kinderen weg van huis. De meesten zijn meisjes en de ge middelde leeftijd is veertien jaar. Het is niet het romantische weg lopen, maar wegvluchten van grote problemen in het gezin. Het probleem is zo groot geworden dat voor opvangen ervan hele nieuwe methodes moeten worden bedacht. Enkele maanden geleden verscheen er in de show van Aad van den Heuvel een nieuw gezicht: Tol Hansse. De wat sloom ogende jongeman werd aangekondigd als liedjeszanger met talent. Zijn optreden maakte ogenschijnlijk weinig indruk, maar door onbe kende oorzaken schoot hij als een komeet omhoog in de vaderlandse showbusiness. Tol Hansse, die op grond van het feit dat zijn vader teksten schreef voor Louis Davids, nu al de tweede Davids wordt genoemd, heeft inmiddels een muzikaal portret „gekregen" van Veronica dat vanavond om 20.40 uur wordt uitgezonden. Ook van avond zal hij ,f3ig City" ten gehore brengen. WOENSDAG 5 APRIL HILVERSUM I PP: 18.19 Uitz. van DS'70.18.30 Nws. TROS: 18.41 (S) De verhalen van Vir- gilius van Tuil, vervolgverhaal voor kinderen. 18.45 (S) Michel en Louis 19.05 (S) Hartje Amsterdam, gevar. progr. 22.00 (S) Een mondje Frans. HILVERSUM II 18.00 Nws. VARA 18.11 Dingen van de dag. 18.25 (S) Tussen start en fi nish, sportprogr. 19.30 (S) Brassband Magazine. 20.00 Nws. 20.05 (S) VARA-Klassiek: Nederl. Kameror kest olv Hans Vonk en piano. 21.20 (S) Anders bekeken in proza en poezie. 21.45 (S) Muziek van deze eeuw: Radio Filh. Orkest. NOS: 22,15 Open School. 23.00 (S) Met het oog op morgen. 23.05 Aktual.overz. Radio TV. 23.10 De krant van morgen. 23.20 Den Haag vandaag. 23.52 Even op adem komen, yoga. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. 19.30 (S) Langs de lijn, sport en muziek. (19.38 Paardekoer- sen.) 23.02 (S) NOS-Jazz. 0.02 (S) Me tro's Midnight Music. 1.02 (S) Muze- kuul. 2.02 (S) Dat wordt weer nacht werk. 4.02 (S) De achternacht. Amus. muziek. 12.15 Boer tuinder. 12.26 Meded. voor land en Tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Hier en nu. 12.55 Middagpauzedienst 13-15 (S) Een uur natuur. 14.15 (S) progr. HILVERSUM II Donderdag 6 april AVRO: 7 OONws. 7.11 Ochtend- gym. 7.20 AVRO-klok. (8.00 Nws. 8.11 Radio-journ8.50 Morgen wijding. NOS: 9.00 Er staat een file rijksweg 9, docum. 9.35 Waterst. AVRO: 9.40 Schoolradio. 10,00 Radio Lawaaipapegaai. 10.10 Ar beidsvitaminen. (11.00 Nws. 11.03 Radiojoum) 11.30 Rondom Twaalf, gevar. progr. 12.15 Qport- panorama. 13.00 Nws. 13.11 Ra diojoum. 13.25 Beursplein 5. 13.30 'n Middagje AVRO gevar. progr. 1600 Nws. 16.03 Radiojoum. 17.00 13-Speciaal, jeugdprogr. 17.40 Nederl-Israel. Kerkgenootschap. 17.55 Meded. HILVERSUM IH Donderdag 6 april TROS: 7.02 (S) Met Peter gaat het beter. 9.03 (S) De Hugo van Gelder Show. 11.03 (S) Gerard de Vries draait op verzoek 12.03 (S) Boter Klaas en prijzen. 14.03 (S) Pol- derpopparade. 16.03 (S) De Euro- HILVERSUM I Donderdag 6 april NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het Le vende woord. 7.08Te Deum Laudamus. 7.30 Nws. 7 41 Hier en nu. Lichtsein Vandaag...Don derdag (Gevar. progr). 8.24 Licht- seic. 8.45 Wie weet waar Willem Wever woont' 9.45. Onder de hoogtezon, pastoraal-muzikaal HILVERSUM IV Donderdag 6 april KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Badinerie 9.02 (S) Aan woorden voorbij. 9.10 (S) Solo. 10.00 (S) Klass. muziek. 11.25 (S) Pianomuziek. 12.00 (S) Rondom...Gershwin. 14.00 Nws. 14.02 Spektakel. 14.30 (S) KoUage van alledaags en zeldzaam 15.30(S) Voor God en Goden. 16.00 (S) By voorkeur verzoekprogr. Eerste prijs Gaudeamus Concours AMSTERDAM (ANP) - Het Werk theater gaat de komende zomer met een tent door Nederland. Het repertoire vermeldt voor deze trip zowel een middag- als een avondprogramma dat in ten minste veertien steden wordt uitgevoerd. De helft van de leden van de coöp eratieve vereniging 'Het Werk theater' heeft een opzet voor het kinderprogramma gemaakt. De andere helft deed het voor de avondvoorstelling. Voor de uit werking wordt geruild zodat iedereen bij het ontstaan van de stukken is betrokken en er ge speeld kan worden in een wis selende bezetting. Aan het zo- merprogramma werken ook 'De roomsoezen' mee, een groepje Tot nog toe zijn 54 speeldagen vast gelegd. Begonnen wordt op 17 mei in Enschede. Daarna slaat het Werktheater zyn tent o.m. op in IJmuiden, Haarlem, Den Haag, Utrecht, Rotterdam en Leiden. ROTTERDAM (SP) - Edward Johnson, een twintigjarige Amerikaans lefschoppertje dat virtuoos klarinet speelt, heeft de eerste prijs gewonnen van het Internationaal Gaudeamus Concours voor vertolkers van muziek van onze tijd. Edward Johnson is niet alleen als zijn verfrommelde corduroy- instrumentalist uitzonderlijk, hij broek - zelf studeert. Hodkinson weet zichzelf ook aardig te ver- parodieert en citeert naar har kopen en hij is best voor een grapje te vinden. Hij besloot gis- pJnnv- teravond tijdens de finale van het 4UH' concours in de Kleine Doelenzaal ASU Vein CrGT VGn zijn optreden met een soort mu- zikaal variété-nummer. telust in dit werkje. De hele na- "The Dissolution of the Serail" heet oorlogse experimente eerzucht dit vreemde geval en de com- van het bij-de-tijdse componis- ponist is ene Sydney Hodkinson, "tendom wordt door de mangel leraar aan de bekende Eastman gehaald. School of Music in Rochester Afgezien van een paar aardige waar het klarinet spelende ideeën is het geheel een opeen bleekneusje je zou hem een cent stapeling van goedkope flauwe- geven met high-school-shirt en kul typisch het werk van iemand die zich grapjassend achter ande ren verschuilt omdat hij zelf niets te zeggen heeft. Toen er ook nog olijke gebaren en dribbelpasjes van de klarinettist en zijn piano begeleider aan te pas kwamen ging het optreden veel op een schoolfeestje lijken. Op een niet onbelangrijk internationaal con cours als het onderhavige - ver wacht je zo iets niet. Maar hoe dan oök: Edward John son speelt fenomenaal. Wat hij ar tistiek in een ruimere betekenis te zeggen heeft bleef duister, want het andere stuk dat hij gis teravond speelde, "Suggestion I" van Bart Schurink, was ook niet bijster interessant. Maar de jury laat op dit concours in z'n oordeel ook de prestaties uit vorige ron den meespreken, dus de con certbezoekers hadden gister avond minder vergelijkingsma teriaal dan het viertal achter de tafels: Johan van den Boogert (voorzitter), Ton de Leeuw, Be rnard Hansen en Alain Meunier. Toch blijft de beoordeling van een jury op een concours als dit een wat ongrijpbare zaak. Welke zijn de normen van een concours dat open staat voor alle soorten in strumenten en ook voor de stem? Gitaar, contrabas, blokfluit, het is maar een greep uit het totaal van dit concours. Dit jaar zijn 39 solisten en en sembles uit 14 landen voor deze ontmoeting naar Rotterdam ge komen. Alle deelnemers moeten minstens twee hedendaagse Ne derlandse stukken op hun reper toire hebben. Dat is één van de belangrijkste kanten van dit con cours: heel wat partituren van de Stichting Donemus gaan op die manier over de grenzen. Ontwikkeling Burgemeester Van der Louw kon gisteravond de tweede prijs uit reiken aan een landgenoot de fluitist Harric Starreveld, leerling van Koos Verheul. Fraai van klank en goed van spanningsop bouw speelde hij twee dankbare fluitstukken: "Zen" van David Porcelijn en "Garak" van Isang Yun. Dat de techniek van de houtblazers een bloeiperiode in de avant- garde-muziek doormaakt is al lang bekend. Die ontwikkeling manifesteerde zich tijdens dit concours wel heel duidelijk. Naast Johnson en Starreveld konden nog twee andere Edward Johnson ontvangt de eerste prijs van het Gaudeamus Concours. houtblazers prijzen in ontvangst nemen: de Canadese blokfluitist Peter Hannan (derde) en de En gelse hoboist Robin Canter (vijfde), beiden musici die de in de jaren zestig en zeventig op hun instrumenten geïntroduceerde effecten heel knap beheersen. De Engelse pianist Philip Mead kreeg de vierde prijs. Hij bleek van zo niet alle dan toch van vele markten thuis te zijn. Het publiek mocht ook deze keer weer z'n stem uitbrengen. De jury werd niet "gecorrigeerd". Toen de ingeleverde stembriefjes ge sorteerd waren bleek dat publiek en jury unaniem waren: Edward Johnson nummer een.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 5