CJY bestaat 125 jaar Deijkers: "Ik heb revanche op Kees Rijvers Roger Schutz had „makkelijk praten" Niet met trots achterom- maar met visie vooruitzien ^SBSOBSBSEBt Ik heb geen idee of ik tegen FC Magdeburg meespeel Met het Leidsch/Alphens Dagblad naar: Philidor-teams op laatste plaatsen DINSDAG 28 FEBRUARI 1978 Omdat het werk van het Christelijk Jongeren- Verbond (CJV) vooral vorm krijgt in de plaatse lijke groepen, heeft het landelijke bestuur beslo ten, alle plaatselijke CJV's op te roepen om het 125- jarig bestaan van deze oudste jongerenorganisa tie van ons land dit jaar in eigen stad of dorp te vie ren. Het bestuur zal in de komende maanden daar voor ideeën uitwerken, deze nog vóór de zomer doorgeven en onmiddel lijk na de zomer alle groe pen het nodige materiaal toezenden. Het CJV-bestuur heeft er geen be hoefte aan. het komende jubi leum te gebruiken om alleen maar in dankbaarheid en met een gevoel van trots achterom te kijken. "Het feit", aldus een hoofdartikel in de Infor matiekrant, "datje zolang bestaat kan zelfs tegen je gebruikt wor den. Misschien heb je wel niet de moed gehad om jezelf op te hef fen. Het was waarschijnlijk best nuttig dat de organisatie ont stond en een aantal jaren bleef bestaan, maar misschien hebben we vandaag iets heel anders no dig". Injectie Wil het CJV terecht een 125-jarig bestaan "vieren", dan moet dat, zo meent het hoofdbestuur, ge baseerd zijn op het werk van vandaag en een visie voor de toe komst. In 1976 lanceerde het CJV - postbus 115 Driebergen - het discussie- en werkstuk „per spectief', een verhaal over een andere kijk op plaats, fuhctie en werkmethoden van het verbond. Dat betekende een geweldige impuls omdat door dit ontwerp voor een in deze tijd passend be leid alle afdelingen aan de praat raakten over hun doelstellingen. De komende viering zou min stens zo'n zelfde injectie moeten geven, vindt het hoofdbestuur, dat met name denkt aan het plaatselijke werk. Soms blijven vernieuwingsideeën veel te lang hangen in de staf of het landelijk bestuur, maar juist in de plaatse lijke situatie komt de vorming die het CJV beoogt tot stand. "Daar moeten jongeren, spelend, pratend, om zich heen kijkend, groeien tot volwaardige mede mensen in de geest van het evan gelie. Wat we aan oecumenische gedachten en idealen hebben, moet daar concreet worden. Als we beweren dat het CJV ook aan dienstverlening doet voor ver drukten in de samenleving, zal dat daar moeten blijken. Dat het CJV een stukje is van de wereld wijde YMCA (Young Men Chris tian Association), zul je ook in de afdelingen moeten kunnen ont dekken". De viering Een kleine jubileumcommissie, aangevuld met een aantal werk groepen, heeft zich al over de vie ring beraden. Hoewel een en an der nog volop in bespreking is, heeft het bestuur toch al een (voorlopige) jubileumkalender kunnen samenstellen. Zo wordt er een kampweek met kinderen van buitenlandse werknemers in Leusden gehou den. Deze kinderen zijn nog nooit echt op vacantie geweest en heb ben daarvoor ook niet de moge lijkheden en het geld. Van 5 tot 12 augustus is er een internationale conferentie voor jonge YMCA- bestuurders uit Europa over het thema "Leven zonder grenzen" In september volgt nog een sym posium met kopstukken uit kerk, onderwijs en maatschappij over vragen die jongeren stellen. Andere suggesties van de jubi leumcommissie zijn: een attentie naar alle leden van de plaatselijke groepen en deelnemers aan het zomerwerk, een publikatie over de kenmerkende facetten van het CJV en de kijk van het verbond op de toekomst, een groot scheepse financiële actie voor een jubileumfonds, waaruit pro jecten en activiteiten gefinan cierd kunnen worden, en een landelijke jubileumdag voor le den, vrijwilligers en oud-leden. Wie vragen heeft naar de aanleiding van dit jubileumprogramma kan terecht bij CJV, afdeling organi satiesecretariaat, postbus 115 Driebergen. Vastenvespers. In de rk kerk De Menswording aan het Heelblaadjespad in Leider dorp worden in deze „vee rtigdagentijd" drie vas tenvespers gehouden die op tweede paasdag om half 11 hun afsluiting krijgen in een dienst van Woord en Tafel. Het centrale thema is: „Mid den onder u staat Hij die gij niet kent" (Johannes 1 vers 26). De vespers worden ge houden op zondagavond om 7 uur. De eerste is aanstaande zondag, met een woord van de kerkvader Augustinus als uitgangspunt: „Velen zijn van God die niet van de kerk zijn, en velen zijn van de kerk die niet van God zijn". De muzi kale omlijsting wordt zondag verzorgd door het inter kerkelijke Petra-jeugdkoor. Mens en energie. Op uitnodi ging Van het Humanistisch Verbond houdt de heer W. Nieuwenhuijs donderdag avond, 2 maart, om 8 uur in een zaal van de Zuiderkerk aan de Lammenschansweg in Leiden een voordracht over „Mens en energie". Als pro- duktiegeoloog in dienst van een oliemaatschappij is hij een deskundige bij uitstek, zo verzekert de uitnodiging be langstellenden. „Een onder werp waarmee we elk ogen blik van de dag allemaal te maken hebben. Wat we ook niet meer kunnen afdoen met de dooddoener 't Zal mijn tijd wel uitdienen". Overigens kan men inlichtin gen over het Humanistisch Verbond krijgen bij de heer D. J. Vlasblom, Floris Ver- sterlaan 6, Oegstgeest. Ridderveld Derde predikant. De her vormde gemeente van Oudshoorn-Ridderveld (Alphen aan den Rijn) heeft besloten, per 1 augustus vol gendjaar een derde predikant voor Ridderveld 2 aan te stel len. Daar werken nu de pre dikanten Hoogendijk en Van Santen. De Generale Finan ciële Raad van de Hervormde Kerk heeft voor deze nieuwe predikantsplaats een start subsidie van ongeveer 100.000 toegekend. Op grond daarvan zal de kerkvoogdij zich nu beraden of een nog vroegere aanstelling dan 1 augustus 1979 mogelijk is. Beroepingswerk Her vormde Kerk: beroepen te Scheveningen E. K. Teygeler Katwijk aan den Rijn, te Delft C. Waardenburg Oisterwijk, te Oude Tonge J. Kooien IJsselstein, te Dirks- land G. Broere 't Harde, te Souburg K. A. Cladder Fij naart; aangenomen naar Han sweert C. J. Schorer (leraar) Kortrijk (België), naar Heerde J. Voordouw Rotterdam-IJs- selmonde, de benoeming tot Wat zouden wij ervan vinden, als Albert Schweitzer, toen hij 65 werd, naar de Elzas was teruggekomen om zich verder te be perken tot het houden van lezingen? Of als moeder Theresa zei dat ze in India nu wel genoeg stervende ellendigen had bij gestaan, en naar haar vaderland terug keerde om in een klooster of rusthuis nog een paar aangename jaren door te bren gen? Nee, het is pas de totale zelfopoffering die ons raakt en ontroert. En daarom betwij felt mevrouw M.C.E. Oosten - Pape, schrijfster in het vrijzinnige blad "Kerk en Wereld", de waarde van een meeleven als waarvan broeder Roger Schutz, stichter en leider van de oecumenische klooster gemeenschap van Taizé (Frankrijk) on langs blijk gaf. In de Bredase veilinghal deed frère Roger in december aan zo'n 5000 mensen verslag van zijn reis naar Hongkong. Hij had daar met zeventien van zijn vrienden uit Taizé vier weken lang "het leven gedeeld" van een arme Chinese bevolkingsgroep. Tussen uitschot "Wij leefden onder dezelfde omstandighe den als deze Chinezen. Zonder stromend water of elektriciteit. Wij sliepen gewoon op de grond, terwijl de ratten soms over ons heenliepen. Chinese jongeren voeg den zich bij ons om met ons te leven. Toen wij door deze Chinese bevolking be staande uit niet-gelovigen, waren opge nomen, hebben we alleen maar gepro beerd om temidden van hen een plaats te zijn van samen delen". Zo vertelde Schutz in Breda. Tussen het uitschot van deze miljoenenstad vonden broeder Roger en zijn vrienden de inspiratie voor een boodschap. "Nu is het moment gekomen om over de hele wereld te komen tot plaatsen van samen delen, waar strijd voor rechtvaardigheid en ge bed nauw met elkaar verbonden zijn in het leven van alledag" Dat "samen delen" zien de mensen van Taizé ditmaal heel concreet. In een "Operatie Samen Delen" zullen giften worden ingezameld voor vluchtelingen, ballingen en ander ontheemden. Het is de consequentie van de boodschap die de broedergemeenschap van Taizé deze da gen aan de kerk van Christus heeft: gebed en solidariteit. Mevrouw Oosten veroor looft zich in "Kerk en Wereld" een paar kritische kanttekeningen daarbij te ma ken. "Roger Schutz is gaan wonen bij de armen van Hongkong die zich op schuiten in de haven in leven proberen te houden. Een maand langHij deelde hun armoede. Welnee, die kan hij niet delen. Hij meent het natuurlijk oprecht, maar het is onmo gelijk. Een wezenlijk deel van die ar moede is immers de duurzaamheid, de uitzichtloosheid, de onmacht en de onwe tendheid. Hij kwam er een blijde bood schap brengen, maar gaf daardoor al te kennen dat hij beoordeeld is, en niet één van hen. Solidariteit is mooi, is noodzake lijk, maar zou u als ondervoede Hong- kong-stakker ook niet denken: "Jij hebt makkelijk praten. Jij gaat weer weg. Jij kunt eruit"' Bittere onrust tremisme het overschrijden van de gren zen van wat verstandig, gepast en wen selijk is, bij het geloof hoort. Heiligen en martelaren, die het ook best wat kalmer aan hadden kunnen doen, getuigen daar van. "Maar men moet niet een maandlang leven bij de armen van Hongkong en dan misschien nog een maand in een armoe- wijk in Zuid-Amerika en dan weer een maand in zijn klooster, als een reizende heiland. Dat kan geen bittere ernst zijn, en voor een geloofsgetuige mag het niet om minder gaan." In de verdiensten van de heiligen delen wij niet, net zomin als wij de eenzaamheid van de verworpenen of de gevangenen mee beleven. Op veilig afstand wordt begrip getoond en steun aanbevolen. De op dracht wordt al door een ander vervuld. Wij hoeven zelf niet, en gaan vrijuit" Meeleven is bij mevrouw Oosten in diskre diet, omdat er te veel mee wordt gesold en gespeeld, te veel wordt gecollecteerd en gepraat. "Niets kan ons ontheffen van de opdracht te wenen met de wenenden, maar dan wel als extremisten in het geloof, die over de grenzen heengaan" voorganger van de her- vormd-gereformeerde evan gelisatie te Moordrecht B. J. Zaal 's Grevelduin-Capelle; bedankt voor Oud-Beyerland H. Jongerden Veenendaal. Geref. Kerken: beroepen te Makkum en te Beetgum J. Zijlstra Lemele; aangenomen naar Hellevoetsluis J. G. J. van Echten Bunschoten- Spakenburg. Geref. Gemeen ten: bedankt voor Almelo A. Hofman Scheveningen, voor Brakel en voor Oosterland C. Wisse Kootwijkerbroek. Ge ref. Gemeenten in Neder land: bedankt voor Goes A. Wink Veenendaal. Chr. Ge ref. Kerken: beroepen te Den Haag-West J. Dol Sneek. Pater Krekelberg. Vandaag is in Nijmegen pater Ed. Kre kel berg begraven. Hij over leed vorige week plotseling op 64kjarige leeftijd. De pater maakte internationaal naam door zijn theorie dat „links voorrang" het verkeer veel veiliger en efficiënter zou maken, en door zijn vurige strijd tegen verwording van het geloof' en tegen zeden verwildering. In 1970 gooide hij een steen door de ruit van een seksboetiek in Maastricht om de pornografie aan de kaak te stellen. Bloedbad In Godsnaam. Naar aanlei ding van het bloedbad in Comber heeft de permanente raad van de Ierse bis schoppenconferentie zich scherper dan ooit tegen iedere vorm van geweldple ging uitgesproken. „Ir. naam van God. voor wie zij reken schap moeten afleggen, zeg gen we tot ieder die dergelijke acties leidt: maak nu een eind aan het geweld". Neutronenbom. Meer dan 400 Württembergse protes tantse theologen zeggen in een oproep hun actieve steun toe aan geweldloze acties in het geval dat in de Bonds republiek neutronenbom men zouden worden opgesla gen. Zuid-Afrika-rapport. De Evangelische Kerk in de Bondsrepubliek Duitsland heeft kritische vragen gesteld aan de Wereldraad van Ker ken over zijn houding inzake Zuidelijk Afrika. De kerk wil, dat het Centraal Comité en het Uitvoerend Comité van de raad zich officieel uitspreken over het onlangs verschenen document van het prog ramma ter bestrijding van het racisme. Dit werpt de vraag op of geweld in een recht vaardige strijd om bevrijding altijd wel moet worden afge keurd. De Duitse kerk distantieert zich van dit werkstuk omdat zij bij haar pogingen om de men senrechten in Zuidelijk Afrika te bevorderen alleen kan doen wat "kerkelijk legi tiem" is. Marxisme. De leiders van drie lutherse kerken in Na mibië zien in marxisme geen alternatief voor apartheid, waarvan zij menen dat deze broedplaats voor marxisme kan zijn. Marxisme zou de zelfde slavernij brengen, zeg gen de kerkleiders, alleen in een andere vorm. jINDHOVEN - Afgelopen vrijdag riep Kees Rijvers zijn sterke middenvelder Gerry Deijkers bij zich en deelde hem laconiek mede dat hij tegen FC Amsterdam met een [plaatsje in de dug-out genoegen zou moeten nemen. Het 1 negatieve en voor hem volstrekt onverwachte nieuws [ontlokte de 31-jarige PSV'er een spontane woede-uitval. Goed, goed, Rijvers vertelde me jweliswaar dat ik niet was gepas seerd vanwege vormverlies of feoiets, maar dat hij het louter en plleen om tactische redenen peed. Tóch bleef ik woedend. Vind je het gek? Ik hóór er im- in? Dat had ik inmiddels toch wel bewezen. Of niet soms?" )g steeds behoorlijk nijdig reisde I reserve Deijkers zondag met de Rijvers-brigade richting Olym- pisch Stadion, waar de zieke, ichtgeblesseerde Adrie van Kraay moest afhaken. Daardoor *on Deijkers het beginsignaal ;óch binnen de lijnen aanhoren, n geprikkelde, verbeten spe ende Deijkers leverde daarna in iet Amsterdamse stadion een lermate gedegen werkstuk af, iat Kees Rijvers er wel bewonde- 'ing voor móést hebben. Maar mdanks dat, ondanks de vier loelpunten die Deijkers produ- reerde, zei Rijvers na de wed- itrijd niets tegen zijn. scherp- ichutter. Geen schouderklopje, {een goed woord kon er van af. ijkers, schouderophalend: "Nou a, daar zat ik ook niet op te wach- en ook. En van mijn kant had ik ;r ook helemaal geen behoefte ian om wat tegen Rijvers te zeg- ftjen. Dus bleef het allemaal erg RA tilletjes". w&Aaar goed, laten we er nu -zo vlak BBoor de wedstrijd tegen FC Mag- HHenburg- geen rel van maken. Is goed voor. Je hoort mij ook niet zeggen dat ik nou ruzie met mijn trainer heb. Wat heet ruzie? Maar aan de andere kant, wil ik wel kwijt dat ik op het ogenblik de mening van Rijvers beslist niet deel, als je begrijpt wat ik bedoel" Geen plaats PSV's allrounder, die in 1975 bij het Nederlands elftal twee keer de reservebank bemandde: "PSV had afgelopen seizoen Ernie Brandts gekocht en Jantje Poortvliet was op de links backplaats beland. Toen meende Rijvers dat er voor mij geen plaats meer was in het elftal. Om van mij een opkomende midden velder te maken, vond hij amper een haalbare kaart". "Als ik jou op het middenveld zet, heeft elke tegenpartij in een vloek en een zucht in de gaten dat het dan de opzet is dat jij steeds in de spits opduikt. Nou dan kun nen we het net zo goed niet doen", beweerde Kees Rijvers in augustus '77 doodleuk tegen Deijkers. Toen Deijkers in die tijd vernam dat hij buiten het Eindhovense elite-korp zou vallen, reageerde hij -in tegenstelling tot vorige week- wél ontstellend nuchter. "Ik dacht toen gewoon: Door bles sures of vormverlies van anderen zal je er wel weer eens inkomen en dan maak je jezelf gewoon waar". r Gerry Deijkers: invaller én top- Bij de eerste tweekamp van dit seizoen -PSV thuis tegen Vitesse- behoorde Gerry Deijkers dus tot de wisselspelers. Maar vanwege een Eindhovense blessure kreeg hij die avond nog even de moge lijkheid om te tonen wat hij waard was. Bij de tweede com- - petitiewedstrijd was het van het zelfde laken een pak. Tegen NAC in Breda ontbrak opnieuw de naam van Deijkers in de basisop stelling, maar wéér viel hij in en scoorde toen bovendien. Kennelijk veranderde Rijvers daarop ineens van gedachten. Hij prakkezeerde er plotseling niet meer over om Deijkers buiten zijn top-elftal te. laten. Op zijn beurt leek Deijkers ertvia een in drukwekkende serie treffers voor te zorgen dat zijn trainer niet meer om hem heen kon. Daarom kwam de mededeling van afgelo pen vrijdag ("je staat er naast") voor Deijkers dan ook als een donderslag bij heldere hemel. Revanche Deijkers nu: "Maar toen ik toch» mee mocht doen, heb ik het recht gezet. Heb ik in feite revanche genomen op Rijvers. Al moet je me nu niet vragen wat er morgen tegen FC Magdenburg weer gaat gebeuren. Wat Rijvers met me gaat doen." Wat Rijvers ook in zijn hoofd heeft, mede dankzij de produktiviteit van Deijkers (nu vijftien goals) verstomde in het Philips-sport- park toch de roep om een echte spits, om een lange kopper, als Joe Jordan. Is Gerry Deijkers eigenlijk van mening dat zijn club ook werkelijk behoefte heeft aan een dergelijke spits? Deijkers: "Wat gebeurt er over het algemeen als je in je aanval zo'n lange, goed koppende spits hebt lopen? Juist, praktisch alle ballen worden dan hoog voor het doel gegooid. Op het laatst gaat dat zelfs bijna automatisch" Maar vooral in uitwedstrijden is dat volgens mij voor PSV niet de ideale wijze van aanvallen. Dan kun je beter te werk gaan zoals we het nu doen: counteren vanuit de verdediging en dan snel opko men vanuit het middenveld, in de gaten duiken, snelheid, actie. Bij thuiswedstrijden als de tegen partij meestal met veel mank racht verdedigt zou een echte, gemakkelijk koppende spits wel belangrijk zijn. Al kan een verde diging zich ook vaak gemakkelijk instellen op dat alles-hoog- voor-de-pot-voetbal". En gaat alles door de lucht naar die spits, dan wordt die weliswaar in staat gesteld om sterk te spe len,maar de jongens om hem heen nauwelijks. En dat heeft na tuurlijk ook veel nadelen". ROB VENTE FINALE WK USSPEEDWAY ASSEN 5 MAART 1978 Aanvang finalewedstrijd 14.00 uur. In samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen kunnen wij u reis/toegangsbiljet aanbieden voor slechts 25,- Inbeg repen: retour 2e klas Assen vanaf de stations Leiden en Alphen Busvervoer in Assen naar het stadion v.v. staanplaats tijdens de finalewedstrijden. Vertrektijden zondag 5 maart vanaf station Leiden 8.51 uur spoor 2 vanaf station Alphen 9.06 uur spoor 1 Verkoop kaarten via onze kantoren Leidsch Dagblad, Witte Singel 1Leiden Alphens Dagblad, Julianastraat 19, Alphen Telefonische informatie 071-144941 tst. 134. Leidsch/Alphens Dagblad 'n aktieve krant LEIDEN - Philidor 4 en 5 zijn in de eerste klasse van de competitie van de Leidse schaakbond op de laatste en voorlaatste plaats geëindigd. Beide ploegen werden in de slotronde op verlies gezet. Philidor 5 trof een optimaal ge motiveerd Leiderdorp tegenover zich, dat duidelijk liet blijken de sterkste te zijn. Leiderdorp liep moeiteloos naar een riante zege 1 Vu. Alleen Stikvoort wist vlak voor het einde voor Philidor 5 te scoren. Philidor 4 stond bij het ingaan van de laatste ronde evenals Leider dorp en Philidor 5 op twee matchpunten, waardoor het voor dit team zaak was om tot winst te komen tegen het al veilige LSG 3. Het duel was lang niet zo een zijdig als dat tussen de beide dere degradatiekandidaten, maar LSG 3 trok tenslotte toch aan het langste eind. Voornamelijk dankzij een winstpartij van V.d. Drift sloeg de balans door naar LSG 3 dat met 6^1 zegevierde. Philidor 4 en 5 bleven daardoor op 2 matchpunten steken, waarbij het vierde tiental, dat over meer bordpunten beschikt, nog een goede kans heeft zich te handha ven. Beslissend voor het aantal degradanten is het wel of niet promoveren van Alphen naar d KNSB en het wel of niet degradt ren van LSG 2 en of Voorscht ten uit die KNSB-eompctitie. I principe verdwijnt er maar ee ploeg uit de eerste klasse en di zou dan Philidor 5 zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 13