oor bede een 'Regeringsmacht komt van de grote Machthebber' Ook in Mexico gaat minder zeeschildpad in de soep tTERDAG 25 FEBRUARI 1978 PAGINA 21 KATWIJK AAN ZEE - De Katwijkse hervormden die na een politieke rede van pre mier Van Agt in Voorhout in actie zijn gekomen om "de bede" haar rechtmatige plaats in de Troonrede terug te geven, kunnen van een Amsterdamse mevrouw zo dertienduizend handteke ningen overnemen. Dat zwaarwichtige pakket was, toen het kabinet Den Uyl de traditionele slotzin in de rede niet meer nodig vond, het re sultaat van een particulier ini tiatief, spontaan geboren uit dezelfde motieven als waar voor nu Katwijks complete centrale kerkeraad de aan dacht vraagt van overheid en volk. Een goed verstaander kan de bede-pleiters van het Zuidhollandse zeedorp snel op een tegenstrijdigheid be trappen. Ze zijn in Katwijk erg blij met dit aanbod uit Amsterdam. De actie lijkt, althans wat haar omvang betreft, al te slagen nog voordat ze goed en wel is begonnen. Overwogen wordt, in het - overwegend rechts - orthodoxe - dorp zelf ook handtekeningen te verzame len, huis aan huis. En de an dere hervormde gemeenten in den lande en kerken krijgen het verzoek, hetzelfde of iets dergelijks te doen. In ieder geval mikt men op de massaliteit. Het lijkt een tegenstrijdigheid, dat, naar Katwijks onver- dund.ireformatorisch besef, de terugkeer van de bede in het staatsstuk-van-het-jaar juist géén "getalsstunt" mag zijn. Immers, niet de volkswil be hoort hier de doorslag te ge ven, maar het "recht van God" om publiekelijk als de soevereine Machthebber te worden beleden, van Wie alle aardse machtbezitters afhan kelijk zijn, of ze dat nu zelf geloven of niet. Als volk het wil De bede-ijveraars beschikken echter over voldoende wer kelijkheidszin om te weten dat het verzoek van één en kele kerkeraad, hoe sterk ap pellerend ook aan het gods dienstige gevoel binnen een christelijk-liberaal kabinet, in de praktijk niets uithaalt. Premier Van Agt zelf was daar over in Voorhout, waar zijn politieke vrienden de bede breedvoerig ter sprake brach ten, oprecht en duidelijk Strookt het wel met het ka rakter van een gebed, zo'n slotzin te laten afhangen van de kleur en de wil van een ka binet? Nu wél een bede, maar mogelijk straks weer niet. Pas als het volk er op grote schaal om vroeg, zou het kabinet wellicht opnieuw moeten pverwegen óf en zo ja hoé het daaraan tegemoet kan ko men. Omdat ook van dit merendeels christelijkse kabinet geert vaart is te verwachten tot her stel van de bede en alleen de pressie van het getal haar in de rede zou kunnen terug brengen, is de Katwijkse ker keraad unaniem bereid het middel van de democratische beïnvloeding toe te passen, teneinde in brede lagen van ons volk een beweging op gang te brengen die nog op komt voor de erkenning van Gods gezag. Een grootscheepse petitie is nog het enige dat rest. Eenparig Voorzitter van Katwijks her vormde kerkeraad is dit jaar de vandaag nog 43-jarige do minee W. Chr. Hovius (mor gen wordt hij 44), die nadat hij in 1970 van Katwijk naar Ede was gegaan in 1975 naar zijn geliefde zeedorp terugkeerde. Daar vond de plaatselijke af deling van de Staatkundig Gereformeerde Partij in hem een warm pleitbezorger. In hervormd Katwijk aan Zee houden de confessionele en de gereformeerde richting el kaar nauwlettend in even wicht. De strijdbijl, die er in de jaren vijftig nogal eens aan te pas kwam, blijft begraven zolang beide begeren, de an der niet te overvleugelen. En die begeerte is er wederzijds. Op gewichtige ogenblikken kan er zelfs sprake zijn van eenpa righeid aan de top, en dus ook aan de basis. Dat gebeurde, toen de actie voor de bede ter kerkeraadstafel kwam. De ambtsbroeders hebben dan ook gezamenlijk aan beide hoofdbesturen - zowel van de Confessionele Vereniging als van de Gereformeerde Bond in de Hervormde kerk - ge vraagd, hun initiatief te on dersteunen. Bffö tetf Dominee Hovius:"De bede is niet het einde van alles, nee dan begint het pas" De Gereformeerde Bond, die een bezoldigd algemeen sec retaris in dienst heeft, reageerde onmiddellijk posi tief. Het antwoord van de wat rustiger en gematigder - Con fessionele Vereniging wordt binnen tien dagen verwacht, zo beloofde de Zeister predi kant Van Roon zijn Katwijkse collega's. De hoffelijkheid gebiedt de kerkeraad, dit antwoord eerst af te wachten voordat hij verder iets onder neemt. Maar het plan van actie ligt wel klaar. Pijnlijk gemis Is de slotzin in de Troonrede wel een bede in de strikte zin van het woord? Zo vroegen wij dominee Hovius. Is hij niet veeleer een heilwens, en moet je je daar dan zo druk over maken? Ds. Hovius: "Voor mij heeft dit slot alles te maken met de taak en de plaats van de over heid als dienaresse van God. Als op publieke wijze de naam van God wordt uitge roepen, dan is dat méér dan een algemene zegenwens of geijkte formule". Ervaart u het ontbreken van de bede werkelijk als een pijnlijk gemis? H.: „Ja, en dat hangt hiermee samen dat ik als christen dc overheid dus zie als diena resse, waar met name de apostel Paulus in Romeinen 13 over spreekt. Daar wordt de overheid getekend als on der God staande, en heeft zij vandaaruit de opdracht tot welzijn in het volksleven te functioneren. De reformatorische belijdenis - zie artikel 36 van de Neder landse Geloofsbelijdenis, het oudste belijdenisgeschrift van de reformatorische kerk - haakt daarop in. De taak van de overheid wordt daarin als een ambt omschreven. Zij moet niet alleen zorgen voor orde, rust en veiligheid, maar is ook een instrument,- dat God in Zijn voorzienig bestel heeft ingesteld om in het openbare leven de naleving van Zijn geboden te bevorde ren". Is het weglaten van de bede een symptoom van iets? H.: „Zeker. Van verwereldlij king, van ontchristelijking en van ontkerkelijking. Maar ook van een andere visie op overheid, maatschappij en samenleving. En dat hangt weer samen met het principe van de democratische rege ringsvorm dat de regering haar macht ontleent aan dc wil van het volk en aan de meerderheid van de in dit volk levende gedachtengan- gen. Daartegenover staat de gere formeerd-theocratische visie. En die zegt dat de regerings macht niet afleidbaar is uit de volkswil, maar komt van de grote Machthebber. Het gaat om het recht van God dat Hij als de soevereine Macht hebber erkend wordt". Geen koppeling H.: „Zo mag u het niet stellen. Het kiesrecht - om maar iets te noemen - is een grote ver worvenheid. In het huidige bestel is de democratie zeker de meest eerlijke regerings vorm. Maar als dat betekent dat er voor het belijden van Gods naam in het openbare leven geen ruimte meer is, dan moet de christen toch wel een ernstige waarschuwing laten horen". Als we aannemen dat de ko ningin zelf de bede zinvol vond, is dat voor u dan een reden temeer om te ijveren voor terugkeer? H.: „Ik meen dat deze rede een ministerieel stuk is en dat de koningin geen bevoegdheid heeft er iets in te wijzigen. Het is mogelijk dat zij de bede zinvol acht, maar geheel afge zien van de vraag of het staatshoofd christen is of niet, moet er in dit staatsstuk plaats zijn voor de erkenning van God in het volksleven. We mogen dat niet koppelen aan de persoonlijke instelling van de vorst, zoals ook een niet- gelovige burgemeester ge roepen kan zijn het ambts gebed uit te spreken. Anderzijds doet het ons uiter aard bijzonder deugd, als ook het staatshoofd met Gods ge bod rekening houdt". H.: „De publieke belijdenis waarover het hier gaat, is niet gebonden aan getalssterkte. Als Abram in Kanaan, het door God beloofde land, komt, bouwt hij éérst een al taar voor de Here die hem verschenen was, en roept hij de naam des Heren aan. Pas daarna trekt hij verder. En toen Paulus zijn opmerkin gen maakte over de overheid, vormden de christenen ook maar een fractie in het grote romeinse rijk. Ook de kerkgeschiedenis kent voorbeelden. Calvijn stichtte in Genève een soort kerk staat, terwijl maar nauwelijks tien procent van de bevolking hem volgde. Belijders van Gods naam verkeren vaak in een minderheidspositie". Moet je er als christen nou aan meewerken dat een bede speelbal wordt van politieke machtsverhoudingen? H.: „Dat gevaar onderken ik wel. Toch vraag ik: ga je dan uit van wat Gods recfyt is of van wat politiek haalbaar is? Nu premier Van Agt ons dat laatste als het ware heeft toe geschoven, zou dat kunnen betekenen, dat wanneer wer kelijk een groot deel van het volk positief reageert en de bede er weer in zou komen, ook toekomstige regeringen daarmee rekening houden, al was het maar uit politiek-tac- tische overwegingen" Geen privé zaak Goed, dan hebben we de bede weer, maar wat heb je praktisch dan méér bereikt dan dat een bepaald volks deel tevreden is gesteld? H.: „Om twee redenen hoeft het geen loze vorm te zijn: over heid en volk worden herin nerd aan Gods soevereiniteit - en dat kan het volksleven alleen maar ten goede zijn - en dan is het temeer nodig dat het hele regeringsbeleid niet met de inhoud van deze bede in strijd komt. De overheid is daarop dan aanspreekbaar geworden. De bede is name lijk niet het einde van alles, nee...., dan begint het pas" Kan het gebed van de kérk en van de enkele gelovige voor de overheid niet vol doende zijn? Het gebed van rechtvaardigen vermag toch veel. H.: „Kerk en staat zijn in het volksbestel twee brandpun ten, ieder met een eigen ver antwoordelijkheid. Een be perking van het gebed tot kerkdiensten en het persoon lijke leven brengt het gevaar mee van inkorting van Gods recht op alle terreinen van het leven, waarbij de religie per saldo een privé-zaak kan worden" Een sneeuwbal De Katwijkse actie heeft al in het geboortestadium „gewel dig veel reacties" opgeroe pen, en dat uit het hele land. Om het plaatselijke ker- kewerk niet te belemmeren, zullen de taken die voor de uitwerking en uitvoering no dig zijn, zorgvuldig worden verdeeld. Zo moest de voor zitter van de speciaal voor deze actie ingestelde coördi natie-commissie, dominee Arkeraats, ons, om des tijds wille, voor een gesprek al naar de voorzitter van de centrale kerkeraad verwijzen. Alle hervormde kerkeraden krijgen een brief met een ver zoek om adhesiebetuiging, en de andere kerken - want in dit uitzonderlijke geval heeft de Katwijkse kerkeraad voor een zo breed mogelijke inter kerkelijkheid gekozen - kun nen een ongeveer gelijklui dend schrijven tegemoetzien. Ook de pers wordt benaderd. In ieder geval de kranten, ook de radio, als Hilversum er be langstelling voor heeft, maar de televisie, dat schrikbeeld in nog menig reformatorisch oog, nee, dat liever toch maar niet. Zonder TV ziet een goedlachse dominee Hovius de almaar groter wordende sneeuwbal toch wel rollen. Katwijk blijft het centrale adres van de actie, die rond Konin ginnedag haar afsluiting krijgt. „Voor zoiets een heel geschikte datum", dacht de predikant. En dan ten slotte de audiëntie aan het hart van de overheid. Een kerkeraad trekt op naar Den Haag. Met het verzoek schrift der mannenbroeders voor een rede met een bede. En met de stem van het volk, die recht heeft op gehoor als het „recht Gods" in het geding is. S. J. DE GROOT Het zal, als alle goede voornemens worden bewaar heid, wat beter gaan met de zeeschildpadden in Mexicaanse wateren. Sterker nog, deze repielen zul len er hun voortbestaan zeker zijn. En dat terwijl ze zulk smakelijk vlees hebben, uit hun schilden zo'n fraaie smuk te vervaardigen is. hun kraakgebeente da soep een waarlijk verrukkelijke smaak geeft en hun eieren een lekkernij vormen die ook de bedprestaties ten goede komt, naar het schijnt. Spande Brigitte Bardot zich in om de Canadese zeehonden baby's te redden, in het geval van de zeeschildpadden voelde de Ameri kaanse filmspeler Peter Fonda zich geroepen het Mexicaanse volk wakker te schudden. Vooral omdat aan de kust van de Midden- Amerikaanse staat de slachting van de soepschildpad (in andere talen dan het Nederlands wat fijngevoeliger groene schildpad ge heten) rampzalig bleek voor deze diersoort. In oktober, het hoog tepunt van de paar- en legtijd, was er op de gebruikelijke stranden geen van eieren zwangergaand wijfje te zien. Weggevangen zonder de kans te hebben gekregen iets aan het blijven van de soort te doen. De vissers sneden de dieren levend de buik open om er de eieren uit te halen. Na de operatie werden de schildpadden niet uit hun lijden verlost. Telling Het aantal soepschildpadden, aldus geofferd op het altaar van liefde en smulpaperij beliep 70.000 tot 100.000 per jaar. Dat verlies kon het voortplantingsvermogen lang niet goedmaken. Naar schatting kwamen er tien jaar geleden in de paartijd nog 300.000 zeeschildpadden naar de Mexicaanse kust. Een telling vorig jaar leverde niet meer dan 20.000 stuks op. En dan ging het niet alleen om soepsehildpadden, maar ook om karetschildpadden en Kemps schildpadden, de andere meest voorkomende soorten bij Mexico. De karetschildpadden worden vanwege hun mooie schild vooral gevangen aan de Caribische kant. Opgepord door Fonda en de kranten zette de Mexicaanse regering de zeeschildpadden op de lijst van dieren die met uitsterven worden bedreigd. Het vissen op schildpadden mag buiten de paartijd nog gedurende vijf maanden. En het is verboden meer dan in het totaal 50.000 exemplaren buit te maken. Forse boetes en inbeslagneming van het vistuig staan op overtreding van de wet. De regering heeft de vissers controleurs op de nek gestuurd. Mexico's kustlijn is echter ontzaglijk lang en de marine heeft slechts weinig mensen beschikbaar die kunnen toezien op naleving van het voorgeschre- vene. Vandaar dat biologen aandringen op een intensieve voor lichting omtrent het kwaad van de vaak uit onwetendheid bedre ven schildpadvisserij. De Mexicaanse overheid stelde ook een herbevolkingsprogramma op. In de kuststaten van het noorden en zuiden van het land hoopt men liefst twintig miljoen zeeschildpadden te kunnen kweken in de komende jaren. Men gelooft evenwel dat de wettelijke be schermingsmaatregelen weinig zullen uithalen zolang „de schildpad met de gouden eieren" nog zoveel op grove winst be luste en daardoor onverantwoordelijke lieden aanlokt. Want wordt een schildpad-ei wordt nog zeer veel betaald. En met een wet hef je de trek erin niet op. Trekkers Zeeschildpadden zijn echte trekkers. Zij zoeken, waarschijnlijk, in altijd dezelfde groepen altijd dezelfde ncstplaatscn op om te paren. De wijfjes leggen een ei of honderd in een kuil die zij boven de vloedlijn in het warme zand hebben gegraven. Na het voortplan- tingsseizoen vallen de groepen, die uit duizenden en duizenden dieren kunnen bestaan, uiteen in eenlingen of kleine gezelschap pen. De dieren voeden zich voornamelijk met vis en lagere dieren en met wier en zeegras als het moet. Soepschildpadden, die dichter bij de kust leven dan andere zeeschildpadsoorten, eten alleen plantaar dige kost. Zij paren, volgens de meeste onderzoekers, eens in de drie jaar. Per seizoen komen de wijfjes evenwel meerdere keren aan land om te leggen, soms tot zes keer toe. Terug in zee worden zij opnieuw bevrucht. Met hun buik maken zij de nestkuil keurig glad en onzichtbaar. Maar hun spoor over hel strand tussen branding en nest ziet eruit als dat van een tank. Dc andere soorten planten zich jaarlijks voort. Onbekend Over het leven van de zeeschildpadden, die in alle warme en tropi sche zeeën voorkomen, is eigenlijk weinig bekend. Dat ze met hun platte schild en tot vinnen vergroeide voorpoten uitstekend kun nen duiken en zwemncn. Dat ze genoeglijk met zich laten spelen door onze duikers. Ook dat een bepaalde populatie van die sullige soepschildpadden, waaronder reuzen zijn van drie meter lang en 350 kilogram zwaar, feilloos hun weg weten te vinden van de Bra ziliaanse kust naar het eiland Ascension, ergens midden in de Zuidelijke Atlantische Oceaan, waar zij plegen te paren. En dat hun jongen spoorloos blijven tot ze een jaar oud zijn. De leden van deze oeroude orde moeten tijdens hun 250 miljoen-ja rige wording tot hun huidige staat nog veel meer vermogens ont wikkeld hebben. Hoe ze smaken is geen raadsel meer. Als we ze laten leven geven ze misschien hun andere geheimen prijs. Peter Fonda: op de bres voor de schildpad

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1978 | | pagina 21